■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دهم | 5 دیماه 1400 ~ 36 دقیقه | 10 مگابایت ـــــــــــــ
18_Makarem10_06171116_بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟.mp3
4.46M
هجدهم؛
«بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه ششم
~ 5 دقیقه | 4 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1360
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟»
یکم؛
باید از خداوند، بینیازی را مسئلت کرد. اما آیا معنای «بینیازی» با ثروتمندی و برخورداری ظاهری و مادی برابر است؛ یا آن که در این دعا معنایی بلندتر پنهان است؟
دوم؛
از آنجا که انسان در دنیا زندگی میکند، آنچه که او با آن سر و کار دارد، در اولویت اوست؛ مثل مسکن، مرکب، خوراک، پوشاک و همه انواع برخورداریها! پس تأمین آنها از راه حلال باید در دستور کار همه باشد.
سوم؛
«بینیازی»، معنایی لطیفتر جز آنچه که به ذهنها میرسد، نیز دارد؛ احساس بینیازی در قلب از هر آنچه جز خداست!
چهارم؛
گاهی انسان آنچنان از دنیا برخوردار است که حسرت همه را برمیانگیزاند؛ درست مثل قارون با همه آن وصفها درباره ثروتش! اما با همه این، در دل به گِداصفتی دچار است! چنین فردی با کمترین تکانههای مالی، آنچنان برآشفته و مضطرب میشود که گویی هرگز توان تحمل ندارد.
پنجم؛
گاهی نیز افراد آنچنان از نعمت بینیازی قلبی برخوردارند که با کمترین برخورداریهای مادی، با پایدارترین آرامشها روزگار میگذرانند.
ششم؛
طبق تعالیم اسلام که برای آن میتوان مصادیق بسیاری یافت، اهل ایمان باید در مسیر رسیدن به بینیازی قلبی باشند؛ و نه فقط برخورداری از دنیا! آموزههایی چون «قناعتپیشگی»، «درخواست برکت از خداوند» و «رضایتمندی از تقدیر الهی در روزیبخشی» از گزارههای تعلیمی اسلام مبین است.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1360
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1358
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
12.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هجدهم؛
«بینیازی؛ باطنی یا ظاهری؟»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه ششم
~ 5 دقیقه | 12 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1358
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دهم | 5 دیماه 1400 ~ 36 دقیقه | 10 مگابایت ـــــــــــــ
19_Makarem10_11331631_پند قرآن به قارونصفتان.mp3
4.73M
نوزدهم؛
«پند قرآن به قارونصفتان»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه یازدهم
~ 5 دقیقه | 5 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1363
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «پند قرآن به قارونصفتان»
یکم؛
درآمیختگی با دنیا تا چه اندازهای و با چه معیاری میتواند برای زندگی ابدی زیانبار نباشد؟ حتی رفع حداقلی نیازهای ضروری، لذتبخش است؛ آیا این لذتها خطرناک نیست؟ در پاسخ باید گفت که تأمین مشروع نیازها و ضرورتها (خوراک، پوشاک، مسکن و ...) در طول رضای الهی و بر انسان لازم است. چرا که بدون تأمین آنها زندگی مادی او ــ که مقدمه زندگی ابدی است، ــ به خطر میافتد. میزان و معیار برای حفظ سلامت زندگیِ ابدی در درآمیختن با دنیا، این است که انسان مقصد و مقصود نهایی خود را دنیا قرار ندهد.
دوم؛
انسان در ابتدا با ریزبینی و دقت در محاسبات، در مییابد که در نگرش باطنی او هیچ جایی برای مبدأ و معاد آفرینش وجود ندارد. نتیجه این نگرش، آن است که افراد نقد مُلکی (مادی) را به نسیه ملکوتی (معنوی) نمیدهند.
سوم؛
در خطاب قرآنیِ «وَ لَا تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ ٱلدُّنۡیَا» که به قارون توصیه میکند تا نصیب خود را از دنیا بردارد، برداشتهای مختلفی شده است؛ جالب این است که دنیامداران این سفارش قرآنی را به توصیه قرآن به دنیاخواهیِ بیشترِ قارون تعبیر میکنند. در حالی که این معنا کاملا با ساختار فکری جهانبینی قرآن در مخالفت است.
چهارم؛
دو معنای صحیح برای این توصیه قرآنی بیان شده است؛ اول این که به قارون سفارش شده تا از میان ثروت کلان، داراییها و برخورداریهای خود به آن مقدار که مورد مصرف اوست، توجه کند و بداند که بیش از آن مقدار، ثروتی است که تنها در اختیار اوست و نهتنها از آن بهرهای نخواهد برد، بلکه وظیفه نگهبانی و مراقبت از آن را بر عهده دارد؛ چرا که پس از مرگ، همه داراییها شخص به ملکیت دیگران در خواهد آمد.
پنجم؛
معنای دوم این سفارش، تأکید بهرهبرداری از برخورداریها در راستای آخرت و زندگی ابدی است. همچنان که خداوند به انسان احسان فرموده، باید با یاری رساندن به دیگران و رفع مشکلات از آنان، اهل احسان بود. باید به نحوه استفاده از نعمتها توجه کرد که آیا در گناه، معصیت و لذتهای مذموم دنیوی است یا در راستای زندگی ابدی؟
ششم؛
باید از خداوند غنا و بینیازی قلبی را تقاضا کرد؛ چرا که با رها شدن نفس، به آتش حرص دچار خواهد شد که مدام مطالبه میکند. اگر هم بدان پاسخ داده شود، مشتعلتر میگردد.
هفتم؛
در کنار بینیازی قلبی، باید از خداوند کریم، توسعه در رزق و روزی را مسئلت کرد. البته باید توجه داشت که بعد از هزینهکردِ مشروع در زندگی، باقی آن را چنان که قرآن توصیه فرموده برای زندگی ابدی هزینه کرد.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1363
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1361
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوزدهم؛
«پند قرآن به قارونصفتان»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه یازدهم
~ 5 دقیقه | 12 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1361
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
نوزدهم؛ «پند قرآن به قارونصفتان» حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی رمضانیه 1401 برگرفته از سلسله
در این قسمت، راه بهرهمندی از دنیا و لذتهای آن را
بدون آن که زندگی ابدی انسان در آخرت
مورد تهدید باشد، تماشا کنید!
در شب شهادت امیرمؤمنان علی علیهالسلام
در ماه مبارک رمضان
و در سحر شب قدر
پس از ده سال تحمل رنج بسیار بیماری
پدربزرگ بنده (خادم کانال)
لحظاتی پیش دار فانی رو وداع گفت
لطفا فاتحهای قرائت بفرمایید ...
۱۴۰۱ / ۲ / ۳
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دهم | 5 دیماه 1400 ~ 36 دقیقه | 10 مگابایت ـــــــــــــ
20_Makarem10_17542844_سبک زندگی قرآنی.mp3
5.37M
بیستم؛
«سبک زندگی قرآنی»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه هفدهم
~ 6 دقیقه | 5 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1368
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «سبک زندگی قرآنی»
یکم؛
پیشرفتهای علمی باید با تزکیه نفْس همراه باشد؛ در غیر این صورت، خطرِ بزرگِ از دست دادن و سوختن آخرت بسیار نزدیک است.
دوم؛
برای در امان ماندن از این خطر، آیه شریفه «وَ مَنۡ أَحۡسَنُ دِینࣰا مِّمَّنۡ أَسۡلَمَ وَجۡهَهُۥ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحۡسِنࣱ» را که دستورالعملی سلوکی است، در طی شبانهروز دستکم یک بار خوانده و به پیام الهی در آن که خطاب به یکایک انسانهاست، توجه کنیم.
سوم؛
همه انسانها ــ برخلاف حیوانات ــ برای هدفی مشخص زندگی کرده و برای دستیابی به آن برنامهریزی و تدبیر میکنند؛ معنای دین و دینداری همین است. حال، در این آیه شریفه خدای متعال، دینِ آن کس را که هویّت نوری و وجودی خود را تسلیم خداوند کرده، زیباترین و به مقصود رسانندهترین دین معرفی میفرماید.
چهارم؛
تحقق این امر، به «وَ هُوَ مُحۡسِنࣱ» وابسته است. باید همیشه در این اندیشه بود که از «من» چه خیر و نفعی به دیگران میرسد؟ در حالی که غالباً انسان در این اندیشه است که از دیگران چه نفعی به او میرسد؛ که اگر جز این باشد، هیچ انگیزهای برای ادامه ارتباط با دیگران نخواهد داشت.
پنجم؛
سودخواهی کردن از دیگران دام شیطان است. در صورتی که شریعت اسلام توصیه فرموده تا انسان ارتباط با فقرا و نیازمندان (=کمنفعرسانترین) را برقرار داشته و با ثروتمندان (=پُرنفعرسانترین) کمتر معاشرت کند.
ششم؛
باید احسانکاری و منفعترسانی را در خود نهادینه کرد. درست مثل حاج قاسم سلیمانی که در زمان جنگ و جبهه، این حقیقت را در خود پایدار کرد. از همین روست که فطرتهای افراد (مسلمان و حتی گاه غیرمسلمان) نورانیت ایشان را درک و آن را تحسین میکنند.
هفتم؛
یکی دیگر از موقعیتهایی که انسان میتواند در آن «محسن» باشد، محیط خانواده است. در بگومگوهای خانوادگی (مثلا میان دو همسر) گاه کلام و رفتار یکی، باعث سرازیر شدن غمها در دل دیگری میشود. اول باید برای حل مشکل از طریق عقل و شرع اقدام کرد تا هر چه زودتر این ناراحتی پایان یابد. اما اگر یکی از آنان بر ادامه ناراحتیها پافشاری میورزد، باید دانست که پیروز کسی است که با زیرکی برای پایان بخشیدن به نزاع اقدام میکند؛ حتی اگر حق با او باشد! چرا که چنین شخصِ احسانکاری، مراقب است تا نهتنها بدزبانی و بدرفتار نکند، بلکه حتی بگومگوها را نیز ادامه ندهد.
هشتم؛
احسان کردن و نفع بخشیدن به دیگران، مصادیق بسیاری دارد. باید آن را به صورت عام در نظر گرفت. احسان کردن تنها در مصادیق مالی و پولی منحصر نیست. بلکه شاد کردن دلها (به هر طریقی) از نمونههای احسان است. خدا میداند شاد کردن یک دل، چه غوغایی در ملکوت ایجاد و چه طوفانی از رحمتهای ویژه خداوندی را به پا میکند؛ این حقایق پس از این عالم درک خواهد شد. این در حالی است که این مصادیقِ کوچکِ احسان، گاهی برای کننده آن ناچیز بوده و حتی آن را فراموش میکند. اما در واقع، در حسابرسی اخروی از میان انبوه عبادات بزرگ و برجسته که هر یک با عُجب، ریا و انواع ناخالصیها از بین رفته است، تنها این احسان، مورد پذیرش قرار میگیرد.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1368
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1366
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
14.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیستم؛
«سبک زندگی قرآنی»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه هفدهم
~ 6 دقیقه | 14 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1366
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دهم | 5 دیماه 1400 ~ 36 دقیقه | 10 مگابایت ـــــــــــــ
21_Makarem10_17542844_عالَم زیبای طلبگی.mp3
5.19M
بیستویکم؛
«عالَم زیبای طلبگی»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دهم | دقیقه هفدهم
~ 5 دقیقه | 5 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1369
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه