■ توحید تشیع ■
بیستودوم؛ «توصیههای سلوکی» حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی رمضانیه 1401 برگرفته از سلسلهجلسات
اگر با معنا و مفهوم دقیق سیر و سلوک
آشنا نیستید، این قسمت از رمضانیه را
با دقت تماشا کنید ...
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه یازدهم | 11 دیماه 1400 ~ 25 دقیقه | 7 مگابایت استاد #مؤی
23_Makarem11_15151759_طغیان پس از نعمت.mp3
2.62M
بیستوسوم؛
«طغیان پس از نعمت»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه یازدهم | دقیقه پانزدهم
~ 3 دقیقه | 3 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1380
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «طغیان پس از نعمت»
یکم؛
مصادیق رزق، تنها در موارد مالی منحصر نیست. نهتنها ثروت و برخورداری، بلکه تمام شئون وجودی انسان رزق و روزی خداوندی است؛ علم، موقعیتهایی شغلی و مدیریتی، توفیق در عبادات و طاعات، سلامتی، زیبایی، جوانی و شکوفایی استعدادهای آن و … همگی رزقهای الهی است که در اختیار بنده قرار میگیرد.
دوم؛
سرمستی ناشی از بهرهمندی از نعمت که به طغیانگری و سرکشی منتهی میشود، آفتی است که میتواند نعمتهای خداوندی را دگرگون کند.
سوم؛
نشانه گرفتار شدن انسان در این طغیانگری آن است که خودخواهی و خودبینی (=تکبّر و کِبرورزی) در انسان تقویت میگردد؛ تا جایی که او دیگر نه خدا را میشناسد و نه خلق خدا را!
چهارم؛
باید از خداوند رزق و روزی مسئلت کرد؛ اما برای این که نعمتها دچار آفت نشوند، باید از خداوند یاری جُست.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1380
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1378
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیستوسوم؛
«طغیان پس از نعمت»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه یازدهم | دقیقه پانزدهم
~ 3 دقیقه | 7 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1378
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
ستاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دوازدهم | 12 دیماه 1400 ~ 29 دقیقه | 9 مگابایت ــــــــــ
24_Makarem12_01000658_فَلِلّٰهِ اَلْعِزَّةُ جَمِيعاً.mp3
5.58M
بیستوچهارم؛
«فَلِلَّهِ ٱلۡعِزَّةُ جَمِیعًا»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دوازدهم | دقیقه یکم
~ 6 دقیقه | 5 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1383
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «فَلِلَّهِ ٱلۡعِزَّةُ جَمِیعًا»
یکم؛
همه انسانها در پی عزت و عزتمندی و نیز از ذلت و خواری فراری هستند. قرآن کریم به انسان راه کسب عزتمندی را بهوضوح نشان داده است؛ خداوند عزّوجلّ!
دوم؛
با کسب معرفت بیشتر، محبت و قُرب بیشتری حاصل و انسان به سرچشمه عزت الهی نزدیکتر خواهد شد. حقیقت نوری و وجودی انسان، «کلمةُ الله» است که با پاکیزگی، زلالی و نورانی، به اوج و عروج قُرب پروردگار خواهد رسید.
سوم؛
باید از خداوند برای عزتمندی و دوری از ذلت و بیمقداری مسئلت کرد. البته عزت، درجات و مراتبی دارد؛ چنانکه انسان همواره در پی عزتمندی بیشتر است. در نهایت و حد اعلای عزت، عزیز ذاتی است که جز خدای سبحان نیست. هر چه به آن سرچشمه که مبدأ هستی نیز هست، قرب ایجاد شود، عزت بیشتری نصیب خواهد شد.
چهارم؛
مؤمن بهسبب ایمان به سرچشمه عزت، نزد همگان عزیز جلوه کرده و حتی دشمنان را نیز به اقرار و اذعان قلبی به عزتمندی او وادار مینماید؛ هر چند بهدلیل دشمنی و بدخواهی، برای در هم شکستن عزت او برآمده باشد. درست مثل، عزت باعظمت «حاج قاسم سلیمانی» در نزد دشمنانش!
پنجم؛
آن که ذلیلِ نفْس امّاره بالسوء (امرکننده به بدیها) شده، با جلوههای دنیا (خانه، خودرو، ثروت، درآمد، شهرت و …) نمیتواند برای خود عزتی دست و پا کند؛ هر چند شاید با این زرقوبرقها، در نزد اهل دنیا، اعتباری خیالی و وهمی به دست آورد! این در حالی است که عزت واقعی که لبان دشمنان را نیز به اقرار میگشاید، فقط و فقط نزد پروردگار عزتمند است.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1383
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1381
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیستوچهارم؛
«فَلِلَّهِ ٱلۡعِزَّةُ جَمِیعًا»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دوازدهم | دقیقه یکم
~ 6 دقیقه | 15 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1381
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
ستاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دوازدهم | 12 دیماه 1400 ~ 29 دقیقه | 9 مگابایت ــــــــــ
25_Makarem12-09071631_شعلههای آتش کِبر.mp3
6.65M
بیستوپنجم؛
«شعلههای آتش کِبْر»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دوازدهم | دقیقه نُهم
~ 7 دقیقه | 6 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1386
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «شعلههای آتش کِبْر»
یکم؛
اگر انسان بر دیگری احساس برتری کند، به تکبر دچار شده است. این برتری میتواند جلوههای مختلفی داشته باشد؛ برتری مالی، شغلی، علمی و حتی برتری در تقوا و پرهیزکاری! در این صورت باید احساس خطر کرد.
دوم؛
خطور کِبْر در قلب که یک حالت روانی است، در اختیار انسان نیست. اما اظهارِ عملی این رذیله اخلاقی در رفتار و گفتار، در اختیار او و تکبر است.
سوم؛
طبق تعالیم دینی، اهل ایمان از تکبر نهی شدهاند. از این رو، باید تلاش کرد تا در وهله اول، کبر هیچ مجالی برای بروز عملی پیدا نکند. در مرحله بعد، باید کوشید تا مخالف اقتضای آن رفتار کرد. برای نمونه، اقتضای کبر، پرهیز از معاشرت با فقراست؛ در حالی که همنشینی با فرودستان مالی مورد سفارش اسلام و مخالف با اقتضای این رذیله است.
چهارم؛
در صورتی که شخص اهل محاسبه و مراقبه نباشد، با معاشرت با ثروتمندان بهتدریج دچار کبر خواهد شد. اگر این ارتباط پرتکرار و تهیدستان به فراموشی سپرده شده باشند، برای اهالی مراقبه و محاسبه نیز خطرناک خواهد بود.
پنجم؛
باید از خداوند عزتمندی و برخورداری از نعمات الهی در تقاضا کرد؛ اما لازم است برای در امان بودن از مقایسهگری خود با دیگران از خدا یاری طلب کرد. در غیر این صورت، اله نفْس در وجود انسان میدانداری کرده و میکوشد تا در همه ابعاد (برخورداریهای مادی، استعداد، علم، تقوا و حتی معنویات)، خود را با دیگران مقایسه و برتری خود را ثابت کند.
ششم؛
قرآن کریم مقابله با کبر را از مبدأ «اراده»، آغاز میکند. باید از درون صدای شیطانی (مقایسهگری، کبر و تکبر) را خاموش کرد. هرگز نباید برای اثبات برتری، دیگران را با خود به مقایسه کشید؛ حتی در موارد خرد و ناچیز مثل برتری در بند کفش!
هفتم؛
حیات ابدی، ملکوتی، نوری و ماندگار برای آن افرادی است که هیچگونه اراده و انگیزهای در دل برای اثبات برتری خود بر دیگران ندارند. آنان هرگز در صدد آن نیستند که بخواهند بر دیگران فائق آیند.
هشتم؛
آن که در پی برتریجویی نیست، اهل فساد هم نخواهد بود؛ چرا فساد، همواره از خودبینی و خودبرتربینی نشأت میگیرد. از این رو، شاید یکی از برترین خصلتهایی که میتوان برای انبیای الهی و اهلبیت علیهمالسلام برشمرد، خصلت تواضع، فروافتادگی، است.
نُهم؛
از بین اهل ایمان نیز مرحوم علامه طباطبایی به نقل از شاگردان و اطرافیانشان، بسیار فروافتاده بودهاند؛ بهگونهای که یکی از صفات بارز ایشان، آن بود که هرگز «منِ بدون در نظر داشتن خدا» از هیچ شأنی از شئون وجودی ایشان سر نمیزد. مرحوم امام نیز دقیقاً اینچنین بودند. البته در برابر کفر و استکبار جهانی، چنانکه ایشان بسیار با تکبر ظاهر میشدند، باید با تمام وجود تکبر ورزید. اما همین شخص در موضوعات دیگر هرگز خود را نمیدید و فقط خدا را در نظر داشت؛ «خرمشهر را خدا آزاد کرد!»
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1386
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1384
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیستوپنجم؛
«شعلههای آتش کِبْر»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دوازدهم | دقیقه نُهم
~ 7 دقیقه | 17 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1384
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
بیستوپنجم؛ «شعلههای آتش کِبْر» حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی رمضانیه 1401 برگرفته از سلسلهج
یک معیار برای کشف کِبْر پنهان ...
■ توحید تشیع ■
ستاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دوازدهم | 12 دیماه 1400 ~ 29 دقیقه | 9 مگابایت ــــــــــ
26_Makarem12-24072816_اسباب کسب عزت الهی.mp3
3.75M
بیستوششم؛
«اسبابِ کَسبِ عزتِ الهی»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دوازدهم | دقیقه بیستوچهارم
~ 4 دقیقه | 4 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1390
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «اسبابِ کَسبِ عزتِ الهی»
یکم؛
سه امر برای رسیدن به عزتمندی خداوندی، در روایتی از امام باقر علیهالسلام مورد تاکید است؛ «اَلصَّفْحُ عَمَّنْ ظَلَمَهُ»، «إِعْطَاءُ مَنْ حَرَمَهُ» و «اَلصِّلَةُ لِمَنْ قَطَعَهُ».
دوم؛
«عفو» یعنی درگذشتن از خطا و عدم واکنشگری منتقمانه به ظلم. به بیان دیگر، بخشیدن و بدی را با بدی پاسخ نگفتن! البته چنین فردی میتواند در دل غمگین و متأثر باشد. اما «صفح» یعنی شخص هیچ کدورتی را در دل باقی نگذارد. چرا که قلب را ، حرم الهی میداند. نباید دل، حرم خدای سبحان با کینهها و کدورتها آلود شود. همین، یکی از اسباب کسب عزتمندی الهی است.
سوم؛
به آن که در هنگام نیازمندیات تو را محروم کرد، در هنگام نیازمندیاش به او اعطا کرده و ببخشی! باید از تلافیکاری و در پی فرصت بودن برای انتقام پرهیز کرد. این نیز یکی دیگر از اسباب دستیابی به عزتِ الهی است.
چهارم؛
ارتباطت را با آن که با تو ارتباطش را قطع کرده، چه از ارحام باشد و چه از غیر ارحام (مثل دوستان) نباید قطع نمود. حتی اگر شکاف در میان، رفتهرفته به قطع ارتباط میکشاند. چرا که شیطان درست از همین شکافها وارد شده و دردسرها و مشکلات پیچیده ایجاد میکند. حتی اگر طرف مقابل ظالم است باید با چشمپوشی، برای بستن شکافها از دیگری پیشی گرفت؛ بهویژه در مورد ارحام، موضوع مهم پیشی گرفتن برای صلح، بسیار مورد سفارش است. این نیز یکی دیگر از اسباب رسیدن به عزتمندی است.
پنجم؛
با خلوتنشینی و توجه به حقیقت این سه امر، انسان بهخوبی درمییابد که عمل به این تعالیم، نهتنها باعث کوچکی و خفت نیست، بلکه اسباب بزرگی و عزت در پایبندی به همین دستورالعملهاست.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1390
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1388
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
ستاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه دوازدهم | 12 دیماه 1400 ~ 29 دقیقه | 9 مگابایت ــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیستوششم؛
«اسبابِ کَسبِ عزتِ الهی»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه دوازدهم | دقیقه بیستوچهارم
~ 4 دقیقه | 10 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1388
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
بیستوششم؛ «اسبابِ کَسبِ عزتِ الهی» حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی رمضانیه 1401 برگرفته از سلسل
سخت است؛
اما عزتمندی خداوندی،
در پسِ آن در انتظار اهل ایمان است.
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه چهاردهم | 10 بهمنماه 1400 ~ 32 دقیقه | 9 مگابایت ـــــــ
27_Makarem14-04341032_عرض تقصیر در پیشگاه خدا.mp3
5.36M
بیستوهفتم؛
«عرض تقصیر در پیشگاه خدا»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه چهاردهم | دقیقه چهارم
~ 5 دقیقه | 5 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1394
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «عرض تقصیر در پیشگاه خدا»
یکم؛
انسان هر قدر عمل صالح و کار نیک میکند، باید خود را در پیشگاه خداوند متعال مقصر بداند. مؤمن اینگونه است! او همواره نگران است که آیا خدای دانا به آشکار و نهان، اعمال را پذیرفت یا خیر؟! آیا اعمال از عُجب ریا، خودبینی و خودخواهی پاک یا بدان آلوده بود؟ اصل این نگرانی، طبق فرمایش قرآن کریم، امری پسندیده است. چرا که در نهایت، انسان به ملاقات پرودگار رفته و ریز و درشت، پیدا و پنهان و حتی نیّتها و انگیزهها هم عیان میشود.
دوم؛
انسان با رسیدن به چنین جهانبینی و درکی، از هر گونه کِبر فاصله میگیرد. زیرا با در نظر گرفتن خدا و آنچه در آخرت پیش رو دارد، دیگر خود را نخواهد دید. این، آغاز رهایی از خودبینی، خودپسندی و خودپرستی است. اما اگر این جهانبینی در انسان شامل نگیرد، از آنجا که او فطرتاً کمالخواه است، این مقصد را در خود جستوجو کرده و در نهایت، خودخواه و خودبرتربین میگردد.
سوم؛
حد و تعریف «کِبر» طبق مثال امام معصوم علیهالسلام، آن است که انسان علاقهمند است تا همه او را در حالی ببینند که با یک خیر دنیوی (مثل لباسی زیبا) که از آن برخوردار گشته، همراه باشد. به بیان دیگر، مردم او را با داراییهایش، ثروتش، علمش، جاه و مقامش و دیگر برخورداریهایش ببینید. این یعنی، خود را دیدن و خدا را ندیدن!
چهارم؛
انسان وقتی خود را ــ مستقل و بدون در نظر گرفتنِ مبدأ و مقصد ــ میبینید، خودبرتربین خواهد شد. این رذیله هم با اسباب مادی (انواع برخورداریها) خود را ابراز میکند.
پنجم؛
اگر نور خدابینی در انسان محقق و در طول عمْر پیوسته تقویت گردد، در ولایت حجت کبرای الهی که همان ولایت الهی است، وارد خواهد شد. طلوع این حقیقت در وجود، سبب میشود تا رذائل (کبر، غرور، عُجب، ریاکاری، حرص، حسد و ...) سوخته و همه از میان بروند؛ چرا که همه در خودبینی و خودخواهی ریشه دوانیدهاند.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1394
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1392
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه چهاردهم | 10 بهمنماه 1400 ~ 32 دقیقه | 9 مگابایت ـــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیستوهفتم؛
«عرض تقصیر در پیشگاه خدا»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه چهاردهم | دقیقه چهارم
~ 6 دقیقه | 14 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1392
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
بیستوهفتم؛ «عرض تقصیر در پیشگاه خدا» حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی رمضانیه 1401 برگرفته از سل
استاد مؤیدی در این قسمت از رمضانیه، درباره لایههای ناپیدای خودبینی نکاتی را فرمودهاند ...
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه چهاردهم | 10 بهمنماه 1400 ~ 32 دقیقه | 9 مگابایت ـــــــ
28_Makarem14-11091601_مراقبت از قلب سلیم.mp3
4.51M
بیستوهشتم؛
«مراقبت از قلب سلیم»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه چهاردهم | دقیقه یازدهم
~ 5 دقیقه | 4 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1397
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «مراقبت از قلب سلیم»
یکم؛
باید با قلبی سلیم به محضر و ملاقات الهی شتافت. از این رو، لازم است تا در معاشرتها و ارتباطها با دیگران این موضوع مورد ملاحظه قرار گیرد.
دوم؛
برخی دلها تاریک و بیروشنایی است. برخی، هر چند اهل ایماناند، اما همواره در دنیاخواهی و هوسهای مادی غرقند. ارتباط با اینان سبب بیشتر شدن تاریکیهای قلبی است.
سوم؛
برخی دلها از هیچ ایمانی برخوردار نیستند؛ گویا ایمانشان سوخته و از بین رفته است. چرا که از مرز رِیب و وسوسه عبور و در وادی کفر و الحاد سقوط کردهاند. هر چند در ظاهر مسلمان و حتی شیعه به شمار میآیند، اما در باطن، جهنمی دارند که شعلههای آن زبانه میکِشد. بیاعتقادی به خدا و معاد و نیز تمایل به این که دین، ساخته اذهان و افکار افراد است، در حقیقت، زبانه شعلههای همان جهنم است.
چهارم؛
ارتباط با افراد از آنجا که در سرنوشت انسان مؤثر است، اهمیت دارد. این ارتباط ــ چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی ــ باید تحت دقیقترین مراقبتها باشد. گاه برخی از خود در فضای واقعی بهترین مراقبتها را میکنند، اما در فضای مجازی دچار شکست و زیان میشوند.
پنجم؛
در فضای مجازی، شیطان به صورتهای مختلف در حال دامافکنی است. آیا رواست آن که هنوز در شناخت این دامها هیچ نمیداند، خود را به آن بسپارد؟ این در حالی است که تولیدکنندگان محتواهای شیطانی (شبهات دینی، اکاذیب، مستهجن و ...) برای جلب و هضم مخاطب گامهای کارشناسیشدهای طراحی کردهاند.
ششم؛
گاهی ایمان در دل شخص بهسبب تأثیرپذیری از یکی از همین محتواهای شیطانی، برای همیشه از دل رخت بر بسته و هرگز باز نمیگردد.
هفتم؛
با توجه به اهمیت ویژه حیات ابدی، بهجاست که انسان برای آن که سعادت زندگی اخروی (ارتباط با خدا، قرآن و اهلبیت علیهمالسلام) خود را تضمین کند، در طول حیات مادی خود با انواع محرومیتها و گرفتاریها روبهرو باشد.
هشتم؛
کودکان تنها از اسباببازیها و تفریحهای کودکانه لذت میبرند؛ و نه بیشتر! در حالی که با بالاتر رفتن سن، مفاهیم جدیدی را درک میکند که معانی قبلی را بهکلی دگرگون میسازد؛ مثل فعال شدن غریزه جنسی یا توان درک لذتهای مالی! در کودکصفتی بسیاری از افراد، همین بس که مانند بچگان زندگی میکنند. آیا آنان نمیدانند چه حقایقی در انتظار آنهاست؟
نُهم؛
اگر انسان جز دنیا نبیند و نفهمد، حتی اگر جزو فرهیختهترین سطوح جامعه و از دانشمندان و صاحبنظران باشد، در مکتب انبیا و در اندیشه قرآن، کودکی «اُمّی» بیش نخواهد بود.
دهم؛
انسان در ذات خود لذتجوست؛ اما آنچه اهمیت دارد، منبع دریافت لذتهاست. بسیاری دچار خطا شده و در دنیا و در مظاهر آن، در پی یافتن پاسخی برای این نیاز ذاتی خود هستند. این، خود دلیلی بر دچار شدن به خطاهای بعدی و بیشتر است.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1399
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1397
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیستوهشتم؛
«مراقبت از قلب سلیم»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه چهاردهم | دقیقه یازدهم
~ 5 دقیقه | 12 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1397
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
■ توحید تشیع ■
استاد #مؤیدی شرح دعای «مکارم الأخلاق» جلسه پانزدهم | 16 بهمنماه 1400 ~ 20 دقیقه | 6 مگابایت ـــــــ
29_Makarem15-12501722_راه کجاست؛ چاه کجاست؟.mp3
4.23M
بیستونُهم؛
«راه کجاست؛ چاه کجاست؟»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه پانزدهم | دقیقه دوازدهم
~ 4 دقیقه | 4 مگابایت
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1403
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در ویدیوکلیپ «راه کجاست؛ چاه کجاست؟»
یکم؛
«صراط مستقیم»، راه حجت کبرای الهی، امام عصر علیهالسلام است. ارزش این عالَم که به صدفی میماند، به مروارید گرانقدر نهان در آن (انسان کامل، امام زمان علیهالسلام) است.
دوم؛
قرآن کریم، صراط مستقیم را راه انبیا، صدیقان، شهدا و صالحان که در راه حجت کبرای خداوندی خلاصه است، بر میشمارد. چرا که پس از رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله، قُربیافتهترین نفْسِ نورانی به مقام نوری ختمی (پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله) امام خواهد بود.
سوم؛
انسانها طبق آیه پایانی سوره حمد، سه گروه هستند. گروه نخست، افرادی هستند که با انبیای الهی و اهلبیت علیهمالسلام، خوبان و پاکان همراه و همقدم شدهاند. گروه دوم، افرادی هستند که در غلیظترین حجابهای خودبینی قرار گرفته و هرگز خدا را نمیبینند؛ بهگونهای که دیگر نهتنها برای ایمان قلب گشاده و صدر شرحیافتهای ندارند، بلکه برای کفر اینچنین آماده و مشتاق شدهاند. اینان، هر چند در تعداد بسیار نادرند، اما مورد غصب الهی هستند. گروه سوم هم گروهی هستند که نه جزو اینند و نه آن. هر چند راه گم کردهاند، اما با مواجهه با حق آن را پذیرفته و در پیشگاه آن تسلیم میشوند.
چهارم؛
لطف الهی به واسطه توجه امام زمان علیهالسلام بر فطرت همه انسانها (مسلمان یا غیر مسلمان)، بر همگان سایه افکنده است. ظرفیت فطری، هر قدر در هر فردی ایجاد شود، از سوی خداوند منان، مورد عنایت و هدایت قرار میگیرد.
پنجم؛
انسان در ارتباط با گروه سوم، نباید به احساس برتربینی اجازه جولان دهد. هرگز نباید خود را از دیگران برتر دانست. چنانکه امام سجاد علیهالسلام هر چند در مقام امامت ساکن است، اما در مناجات با پرودگار، خود را کمترینِ کمترینها میخوانَد؛ «وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُّ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّهٔ أَوْ دُونَهَا»!
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1403
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1401
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیستونُهم؛
«راه کجاست؛ چاه کجاست؟»
حجتالاسلاموالمسلمین
استاد #مؤیدی
رمضانیه 1401
برگرفته از سلسلهجلسات
شرح دعای مکارمالأخلاق
جلسه پانزدهم | دقیقه دوازدهم
~ 4 دقیقه | 11 مگابایت
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1401
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|سروش|توییتر
ـ #مکارم_الاخلاق #رمضانیه