✅ #ایران_اینترنشنال ، سریعتر از تمام کانالهای خبری (آخرین خبر و خبرفوری و...)، نامه بچههای #خانه_طلاب برای اعزام گروههای جهادی به آمریکا و اروپا را پوشش خبری میدهد!
📎 https://t.me/IranintlTV/50171
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 مربی د[و]ر[ان] گذشته
و
بحران پیله ناامیدی
🔸 من در کلاس نویسندگی، متن مرحوم #رضا_بابایی را مشق نوشتن میکردم. شاگرد شاگردان او در نویسندگی محسوب میشوم. در کلاسها و گفتوگوهایم هم همیشه کتاب #بهتر_بنویسم او را معرفی و توصیه کردهام و میکنم. (هرچند با عموم اظهارعقیدههایی که ورای اصول نویسندگی در متن بروز میدهد، همدل نبوده و نیستم)
🔸 اما معتقدم متاسفانه او جزو آن مربیانی بود که -بهقول دیالوگ معروف آژانسشیشهای- "دورهاش گذشته". نه فقط بابایی، درباره رسول جعفریان هم همین نظر را دارم. این بزرگواران، دورانی را به تامل و مطالعه گذراندند ولی در نهایت چون نتوانستند خودشان راه به جایی پیدا کنند، یکسر از عقیده و آرمانشان گذشتند و فرمان چرخاندند و نسبت به کل مسیر ابتدا #ناامید و سپس #بدبین شدند. از آن زمان هم در پیله خود خزیدند و مشغول شدند به بازتولید مکرر این ناامیدی و بدبینی در یادداشتهای روزانه و هفتگی و واگویهی آن در قالب تطبیق بر نمونههای روزمره. نه مسئلهای را حل کردند، نه تقریر جدیدی از مسائل ارائه دادند و نه حتی پرسش قابلتوجهی بر پرسشهای پیشین افزودند.
🔶 تجربهی میدانی نشان میدهد این بحرانِ #پیله_ناامیدی برای تمامی افراد #اهل_علم_آرمان_خواه در اواسط عمر رخ میدهد. بحران کمرشکنی است که تصورش هم برایم واهمه ایجاد میکند. فعلا تنها امیدم، "إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي" است.
🔻پینوشت: خبر درگذشت استاد رضا بابایی را شنیدم. قلم استواری داشت؛ سرمشق، معیار و الگو بود. خواندن متن کتاب #بهتر_بنویسیم اش -جدای از محتوا- خودش سلوک بهتر نوشتن است؛ انشاءالله باقیاتالصالحاتی برایش باشد.
حیف که سرطان #بدبینی و #ناامیدی، روحش را آنقدر آزرد که جسمش تاب نیاورد...
روحش شاد.
🔖آخرین یادداشت او که تبلور تامی از روح ناامید اوست:👇
t.me/rezababaei43/1269
eitaa.com/aliebrahimpour_ir/722
🌐 @aliebrahimpour_ir ۱۳۹۹.۰۱.۱۸
🖌درس بزرگ من در فقدان مربی نویسندگی، استاد رضا بابایی:
eitaa.com/aliebrahimpour_ir/722
📌 «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد»
📍 در خبر آمد رئیس #صداوسیما با دستور ویژه جهت بررسی حواشی #قسمت_آخر #پایتخت نوشته: «لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بیتوجهی و #وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنهانگیز #ستون_پنجم فرهنگی دشمن».
❎محل این خبر ورای مضمونش، بیشازپیش لزوم بررسی وادادگی یا ستونپنجم را روشن میکند! دقت کنید: دلیل نوشتن این نامه، حواشی «"قسمت آخر" "پایتخت"» است!
🔰یعنی چه؟
رئیس صداوسیما، آنچه را که به چشمش آمده، نه اصل سریالهای با مضامین فاضلابی و نه حتی #قسمت_اول و دوم همین پایتخت است (که چرخش 180 درجهای نسبت به کلانمضامین مثبت فصول پیشین داشت). بلکه او تنها آخرین سکانس از آخرین قسمت سریال را دیده! سکانس آخر پایتخت، دهنکجی کاملا مشخص #تنابنده بود به عنوان مهر پایان یک فصل عقبگرد. سکانسی که البته صریح بود و رو بازی کرد. الحق محتوای نامناسبی هم نداشت!
❇️ اگر وادادگی یا نفوذی هم هست، در آن اذهان یخزده است که سکانس آخر را میبیند ولی کاری با سریالهای #فاضلابی پیدرپی ندارد! #عشق_مثلثی در #وارش، یا دوستدختربازی در #سرنوشت. مگر نه تنابنده که وضعیت و سابقه و موضعاش کاملا روشن است!
✅ مشکل اینجاست آشپزباشی دیگ آشی که درونش سگ افتاده را نمیبیند، ولی به دستگیره شکستهاش گیر میدهد! 🤦🏻♂️
🔸 پینوشت: تصویری از دقایق پایانی سریال سرنوشت؛ خود میزانسن دلالت روشنی دارد؛ آنجا که در ادامهی یک فصل رابطه، دخترک و پسرک با واژگان صریحی که اختصاص به روابط دخترپسری دارد (من فک کردم دیگه باهام #کات_کردی) قهرشان را آشتی میکنند.
🌐 @aliebrahimpour_ir
🔖تاملاتی در #هستی_شناسی_نظام (سیستم)
📌1.جایگاه و معرفی
🔹اگر من مفهوم «جوهر» یا «حیوان» یا «عرض» را محلّ بحث و تامل خود قرار دهم و یافتههای معرفتی به دست آورم، یافتههایم در کدام دانش طبقهبندی میشوند؟ بدون شک #فلسفه. نزدیکترین فصل مرتبط فلسفه، فصل ماهیات است که بهصورت خاص به انواع و اقسام ماهیات و عوارض آن میپردازد.
🔹بنابراین هنگامی که مفهوم «نظام (سیستم)» به صورت یک «#کلی_طبیعی»ای که سلسلهای از اجناس را تشکیل میدهد، لحاظ کنیم و مورد مطالعه قرار دهیم، یک کار فلسفی انجام میدهیم که در متواضعانهترین حالت، در فصل ماهیات فلسفه جای میگیرد. علامهطباطبایی، ذیل تقسیم جوهر به پنج قسم: ماده، صورت، جسم، نفس و عقل، میگوید: «مستند این تقسیم، در حقیقت استقراست». چرا «نظام» قسم ششم آن نباشد؟ (یا مثلا چرا قسم پنجم کیفیات نباشد؟)
🔹خلاصه، مطالعه کلیطبیعی «#نظام (#سیستم)» و بحث از #عوارض و لوازم آن، یک مطالعهی کاملا فلسفی است، همچون سایر مطالعات فلسفی در ماهیات. اگر این تاملات، حجیم شد، خود میتوانند فصل جدید و در ادامه علم جدیدی را بنا کنند: «#هستی_شناسی_نظام (سیستم)» یا «#فلسفه_نظام (سیستم)»، بهمعنای مطالعات عقلانی درباره سیستم.
🔻پینوشت: آیا این تاملات الزاما نظریه یا فصلی مشبع هستند؟ قطعا خیر؛ هرچند که آرمان هر تاملی دستیابی به نظریه است! این تاملات -چنانکه ابتدای هر مسیر علمی اقتضا دارد- #طرح_پرسشها و ایدههایی هستند که میتوانند زمینهساز و الهامبخش گامهای بعدی باشند.
[🔺این مسیر چگونه طی میشود؟ من #بدایه و #نهایه_الحکمه را در دست راست و مطالعات نگرش سیستمی مغربزمینان را در دست چپ نگه داشتهام. چشمم بین این دو دست در رفتوبرگشت است؛ کلیدواژهها و مسائل را از دست چپ میگیرد و در دست راست جستوجو میکنم. سعی میکنم #بدایه و #نهایه را برای فهم نگرش سیستمی به خدمت بگیرم.]
🌐 @aliebrahimpour_ir
#توییت
از سه شب پیش با خانواده برنامهریزی کردیم سر زمان آمدن! تدارک تخمه و لوازم. صندلیها را چیدیم. دنبال کابل اچدیامآی مغازهها را گشتم! شام را خوردیم. همه آماده بودند.
یک بار فرآیند خرید را در #فیلیمو طی کردم. پول کسر شد ولی برگشت به صفحه اصلی فیلیمو. فک کردم شاید اشتباهی دکمه نامربوط زدم. دوباره پرداخت کردم! دوباره همان!
زنگ زدم به پشتیبانی؛ گفت پیگیری میکنم. سرور شلوغ است؛ پیگیری میکنیم!!! گفتم یعنی امشب نمیشود فیلم را دید؟ گفت نه!
ارواح عمهی سرور!
خداروشکر 23نفر را در فلش داشتم...
این بود داستان #خروج دیدن ما و تلاش برای ندیدن نسخههای غیرقانونی! 😒
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🔖تاملاتی در #هستی_شناسی_نظام (سیستم) 📌1.جایگاه و معرفی 🔹اگر من مفهوم «جوهر» یا «حیوان» یا «عرض» را
🔖تاملاتی در #هستی_شناسی_نظام (سیستم)
📌2.ضرورت و اهمیت
🔹اگر #عقلانیت زیربناییترین مفهوم نظری #تمدن نوین #غرب است، شاید بیراه نباشد که مفهوم «سیستم» زیربناییترین مفهوم کاربردی و عملی این تمدن بدانیم. ما دربارهی عقلانیت، هم بیشتر خواندهایم و ترجمه کردهایم و هم تا حدی موضع خود را روشن کرده و نوشتهایم. اگر تا چندی پیش -بهخاطرغلبهی روح اخباریگری در بینش ما- عقل کاملا در مقابل #نقل تفسیر میشد و عقلگرایی در مقابل دین و ایمانگرایی قرار میگرفت؛ امروزه متفکرین و صاحبان قلم به راحتی از واژه « #عقلانیت_اسلامی» سخن میگویند. این بدین معناست که ذاتِ واژهِ عقلانیت دیگر سرتاسر غربی و نجس محسوب نمیشود که نشود برایش پسوند اسلامی آورد. امروزه ما معتقدیم، عقلانیت تبلوریافته در اندیشه اسلامی، از جهات متعدد بر عقلانیتهای غربی برتری دارد. (برای نمونه ر.ک: مقاله رئالیسم انتقادی حکمت صدرایی، حمیدپارسانیا)
🔹اما مفهوم #سیستم اینطور نیست. هرچند سیستم و نظریهی سیستمها در علوم مهندسی به صورت کاربردی تدریس میشود، اما کمتر #به_مثابه_نظریه مطالعه و بحث شده است و از آن کمتر، موضع اثباتی و حلی توسط اندیشمندان بومی درباره آن گرفته شده است. همان اهمیتی که در کاوش مفهوم عقلانیت و نظریهپردازی بومی حول آن وجود دارد، درباره مفهوم سیستم وجود دارد؛ اگر بیشتر نباشد!
🔹با این همه، اینها همگی دفاعی جدلی و از جنس مماشات با خصم، درباره اهمیت و ضرورت تاملات هستیشناختی نظام (سیستم) است. حتی اگر این مفهوم، این منزلت معرفتی را در شکلدهی به #علم و #تمدن بشری خصوصا در قرن اخیر نداشت، باز هم بهعنوان یک مفهوم عادی این حق را داشت دربارهاش تامل صورت بگیرد. همانطور که در فلسفه از «جسم» بحث میکنیم و اقوال مختلف را میآوریم و درباره اینکه از «#اجزا_صغار_صلبه» تشکیل شده یا نه گفتوگو میکنیم؛ چرا از کلیطبیعی «سیستم» بحث نکنیم؟ بحثی که به مراتب مهمتر و راهگشاتر است. همچنانکه حکمای اسلامی، تعاریف #جوهر و #عرض و #جسم و #صورت و #ماده را از فیلسوفان یونانی گرفتند، آوردند، خواندند، بحث نمودند و بیشازپیش در آن واکاوی نمودند. الکلام الکلام.
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 درد مفهومزدگی!
☘ معدنچیها گرمازده میشوند؛ اسکیموها سرمازده؛ ملوانان دریازده؛ و ما طلبهها #علم_زده، #مفهوم_زده و #نظریه_زده!
☘ علمزدگی یعنی فکر میکنیم برای هرکاری -حتی یک گعده باشد یا شامخوردن؛ فیلمدیدن باشد یا یک چاییخوردن هم- باید #ادله_تفصیلی و #چارچوب_مفهومی داشته باشیم؛ مگرنه نه آب خوش از گلوی خودمان پایین میرود و نه میگذاریم از گلوی دیگری پایین برود! فکر میکنیم برای هرکاری حتماوحتما باید قبلش یک #نظریه داشته باشیم تا آن کار #معنا داشته باشد!
🍀 مفهومزدگی دو اشکال مهم دارد:
🌾 اول، عیب #منطقی آن است! آدم مفهومزده فکر میکند #قبل از هر کار باید نظریه یا مفهومی روشن از کار داشته باشد؛ درحالی که همیشه نظریه و مفهوم دقیق و روشن و معنای واقعی، #بعد از کار و مواجهه عینی با مسئله به دست میآید. یعنی مفهومزده از طرفی هدفش علم و نظریه است، اما چون به دلیل همین مفهومزدگیاش از تجربهعینی فاصله میگیرد، هیچگاه به هدفش نمیرسد و همیشه مثل چرخعصاری دور خودش خواهد چرخید. علاوهبراین، او حتی مانع تجربههای عینی آدمهای دیگر میشود و آنها را به جهالت متهم میکند و اجازه نمیدهد آنها در یک #سیر_طبیعی به نظریه و مفهوم عینی دست پیدا کنند.
🌾 دوم، آسیبی است که آدم مفهومزده به #زندگی خودش وارد میکند. او هیچگاه نمیتواند لذت واقعی را از پدیدهها و موقعیتها بچشد و بیواسطه آنها را لمس کند. مفهومزدگی همچون دردی #مازوخیسمی، همیشه واسطهای است بین او و تجربهها. ازطرفدیگر، او همیشه در ذهن خویش زندانی است. او تنها هنگامی آرامش مییابد که بتواند یک نظم مفهومی از مسئله در ذهنش بسازد و همینکه چنین چیزی در ذهنش ساخت، خیالش راحت میشود. آن هنگام که دیگران در حال ارتباط عمیق و لذت از طبیعت و واقعیت هستند، او به نقاشیهای ذهنیاش دلخوش است.
☘ عمق فاجعه اینجاست که نمیشود با حرفزدن و گفتوگو، آدم مفهومزده را سر عقل آورد؛ چون او برای هر عیب و مشکلی که درونش دارد -حتی همین علمزدگیاش- یک چارچوبمفهومی قشنگ از قبل طراحی کرده! هرچه بگویی، او برایت ثابت میکند که نهتنها او مشکلی ندارد؛ بلکه خودت در اشکال غوطهوری و خبر نداری! مفهومزدگی، چیزی از جنس سوفسطایی مطلق است! به قول #ابن_سینا، سوفسطی یا منکر واقعیت، قابل گفتوگو نیست و تنها دلیل عملی میطلبد! تنها چیزی که شاید مفهومزده را سر عقل بیاورد، این است که از خود واقعیت و عینیت، سیلی بخورد!
☘ خدا همهی ما را -خصوصا ما طلبهها را- از این بلای خانمانسوز نجات بدهد که امیدی جز به رحم او نیست: وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ
🌹 شاید حرف #سهراب_سپهری هم همین بود، آنجا که گفت:
"کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ
کار ما شاید این است
که در افسون گل سرخ #شناور باشیم
#پشت_دانایی اردو بزنیم..."
🌐 @aliebrahimpour_ir [۱۳۹۸.۰۱.۲۹]
📌 وحشت تنهاشدن
✨ اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِینَ بِهِبَتِک،
وَ اکفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِینَ بِصِلَتِک
حَتَّی لَا نَرْغَبَ إِلَی أَحَدٍ مَعَ بَذْلِک،
وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِک.
✨ خدایا؛ ما را با #بخشش خودت از بخشش دیگران بینیاز کن،
و با پیوندمان به خودت، #ترس_جدایی دیگران را دور کن،
تا با وجود عطای تو از دیگری چیزی نخواهیم
و با احسان تو از احدی نهراسیم.
🔖 #صحیفه_سجادیه ؛ #دعای_پنجم
🌐 @aliebrahimpour
عقل یشمی خالخال پشمی
🔖تاملاتی در #هستی_شناسی_نظام (سیستم) 📌2.ضرورت و اهمیت 🔹اگر #عقلانیت زیربناییترین مفهوم نظری #تمدن
🔖تاملاتی در #هستی_شناسی_نظام (سیستم)
📌3.مبدا تصوری یا تعریف نظام (سیستم)
🔹طبق مبانی حکمت اسلامی، #تعریف_استدلال_بردار_نیست. ما در هیچجای فلسفه اسلامی نمیبینیم که برای تعاریف، استدلال بیاورند. مثلا تضاد تعریف میشود به: «أنّهما أمران وجوديّان غير متضايفين، متعاقبان على موضوع واحد، داخلان تحت جنس قريب، بينهما غاية الخلاف» آیا کسی برای این تعریف پرقید، استدلالی میآورد؟ خیر! چرا جوهر به «اذا وجدت فی الخارج وجدت لا فی موضوع» یا چرا جسم به «الجوهر الممتد فی جهاته الثلاث» تعریف میشود؟ فلاسفه –همچون علامه طباطبایی در بدایه و نهایه- تعریف موردنظر را میآورند و سپس عوارض و لوازم آن را بحث میکنند. آنچه استدلالبردار و قابل بحث است، نسبت آن #لوازم با #تعریف است: آیا این لازمه، واقعا لازمه تعریف است یا خیر؟
🔹در سیستمشناسی یا #فلسفه_سیستم (نظام) نیز تعریفی از سیستم ارائه و سپس لوازم آن تعریف بررسی میشوند. این لوازم، گاه هستیشناختیاند و گاه منطقی و روششناسانه.
🔹تعریفهای متعددی از سیستم ارائه شده است. #دوسوسور میگوید سیستم «کل سازمانیافتهای مرکب از عناصری متعدد که میتوان آنها را تنها در خصوص یکدیگر و بر حسب مکانی که در این کل دارند، تعریف کرد». #برتالانفی معتقد است «مجموعه واحدهایی که بین خود ارتباط متقابل دارند». #لوزورن میگوید «مجموعهی عناصری که با مجموعهای از روابط به هم مرتبط هستند». #مورن نیز میگوید «واحدی کلی که از روابط فیمابین موجود بین عناصر یا کنشها یا اشخاص سازمان یافته است». (ر.ک: نظریه سیستمها، ص5-6)
🔹اگر بخواهیم شستهورفته جمعبندی کنیم، مفهوم سیستم (نظام) سه مولفه و مقوم ذاتی دارد: «1.مجموعهای از #اجزا 2.با #ارتباط_شبکهای 3.که #هدف (غایت یا کارکردی) دارد.» آیا این مفهوم و مولفههای آن غیر اسلامی یا ضد اسلامی است؟ آیا رنگی از امانیسم و سکولاریسم و هر ایسم دیگری در آن وجود دارد؟ آیا تضادی بین این مولفهها با معرفتی از معارف اسلامی مثل خدا، عدالت، تقوا و... مییابید؟ به نظر میرسد خیر. تعریف روشن و #مرسل از هرگونه #لعابات_خارجی است؛ غیر از آنچه شاید در ذهنهای #فاعلان_شناسا، #رسوب کرده باشد که اینها نیز، نیازمند « #تخلیه » هستند.
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن را با صدای «استاد» بشنویم!
🌺 مدتها مشتاق شنیدن صوت کامل جلسات طرح کلی در ماه رمضان سال ۵۳ بودیم.
🌺دوستان بزرگوار صهبا خبر خوبی دادند: انتشار مجموعۀ صوتی #کامل این جلسات در ماه مبارک رمضان امسال. 🎉🎊
🌸امسال، ماه مبارک، پای منبر استاد مینشینیم و «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را میشنویم.
🌼علاقهمندان برای دسترسی به صوت سخنرانیها میتوانند به نشانی jahadi.ir مراجعه کنند، و یا از طریق کانال @sahba_nashr در پیامرسان بله صوتها را دریافت کنند. کانال خانه طلاب جوان در ایتا (@khanetolab) نیز این صوتها را بازنشر میکند.
❇️ لینک دریافت:
📎 http://jahadi.ir/sahba/tarhekoli
🌐 @aliebrahimpour_ir
رسالتنا - شهیدصدر.pdf
4.26M
📥 #دانلود #pdf #کتاب:
الاسلام یقود الحیات
المدرسه الاسلامیه
رسالتنا
👤 نوشته شهید #سیدمحمدباقر_صدر
🌐 @aliebrahimpour_ir