💡منجیگرایی عاملی برای جذابیت انیمیشن
🔦ابرانسان، قهرمان و منجی، برای انسانها اعجاب برانگیز و البته دوستداشتنی است و دنیای انیمیشن، دنیای خلق قهرمانها و اسطورهاست. یکی از ویژگیهای جذاب قهرمان در بسیاری از انیمیشنها، (برگزیده بودن) است.
🔦در این گونه انیمیشنها، شخصیت اصلی به خاطر ویژگی خاص بودگی، فردی (انتخاب شده) است. این تقدیرگرایی قهرمانگونه و جاگیری ویژگیهای منحصر به فرد در موجودی انسانی یا غیر انسانی، برای مخاطب، جذاب است.
🔦قهرمان فیلم به خاطر وراثت، ویژگیهای جادویی، نیروهای درونی، زیبایی خاص و دیگر عوامل غیر الهی، به عنوان قهرمان و منجی انتخاب میشود و چه بسا فرد برگزیده، پیش از انتخاب شدن، فردی ساده لوح و عقبتر از افراد جامعه باشد. این خاص بودگی در داستانهای مختلف، گوناگون است.
🔦غالبا در آثاری با درونمایهی یهودی - صهیونی، قهرمان داستان دارای نژاد اصیل یا خون برتر است که از طریق وراثت به وی رسیده است.از این رو، فردی از پیش برگزیده است که توانایی نجات بشر را دارد؛ همانگونه که در فیلمهای (هریپاتر) هرکس پدر و مادر غیر جادوگر داشته باشد، اصیل نیست و (موگول) به معنای مشنگ خطاب میشود و خاندان سالاری و نژاد، نقشی اساسی در پیشبرد داستان دارد.
📓دین، انیمیشن و سبک زندگی، صفحه ۱۳۲ و ۱۳۳
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
💡منجی گرایی در انیمیشن مولان
🔦در انیمیشن هایی با مضامین شرقی - بودیستی، منجی با تکیه بر استعداد درونی و به فعلیت رساندن قوای درونی خود، به برگزیدگی میرسد.
🔦برای مثال، در انیمیشن مولان، دختری احساساتی و دوستدار زیبایی، به جنگجویی افسانهای تبدیل میشود. تنها مددکار مولان در این مسیر دراماتیک، اعتقاد او به نیروی تائو و انتظام درونی کنفوسیوس است.
🔦پیروی از تمرینات استاد و بهره گرفتن از مشورتهای موشو که از زبان گذشتگان به وی منتقل میشود، مهمترین عامل تشکیلدهنده درام به وسیله مولان است.
📓دین، انیمیشن و سبک زندگی، صفحه ۱۳۳
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
50.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جریان شناسی سینمای شرق (قسمت اول)
📆 19 آذر 1397
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
radio-goftego-97_04_14- عرفانها و معنویت های نوظهور و فرق و ادیان انحرافی، آئین بودیسم 1.mp3
28.79M
📻#بشنوید| رادیو گفتگو، برنامه شعبده شوم با حضور استاد فرج نژاد
🎙عرفانها و معنویت های نوظهور و فرق و ادیان انحرافی، آئین بودیسم 1
📆14 تیر 1397
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
radio-goftego-97_04_14- 2 عرفانها و معنویت های نوظهور و فرق و ادیان انحرافی، آئین بودیسم.mp3
28.8M
📻#بشنوید| رادیو گفتگو، برنامه شعبده شوم با حضور استاد فرج نژاد
🎙عرفانها و معنویت های نوظهور و فرق و ادیان انحرافی، آئین بودیسم 2
📆14 تیر 1397
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
💡انیمیشن تلویزیونی عمان
🔦(یوم و یوم): روزی و روزگاری (۲۰۱۱م) سریال کمدی عمانی است که عینا به بازگویی جامعه عمان پرداخته، جسورانه همه نقص هاو امتیازهای آن را بازتاب میدهد. استفاده از لهجههای مختلف عمانی و انتخاب موضوعات بحث برانگیز، گواه همین جسارت است.
🔦فرهنگ سازی در زمینههای مختلف، مانند اینترنت، خودرو، انتخابات، استادیومهای ورزشی، بازار سیاه، مرخصی پزشکی، فریضه حج، کارمندان و ... از موضوعات آن است.
🔦جامعه عمان در مقایسه با کشورهای قطر، کویت و امارات، کمتر مهاجر پذیر بوده، در نتیجه، اصالت عربی و اسلامی بیشتری دارد و این مسئله در قیاس میان انیمیشنهای کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مشهود است؛ ضمن اینکه انیمیشن عمان، واقعگراتر و با ارزشهای اسلامی سازگارتر است.
🔦همچنین، به دلیل فرهنگ تمساحگرای عمان، انیمیشن این کشور، شاهد اسلام گرایی افراطی، مانند عربستان نیست. از نظر فنی، دقت زیاد در ساخت این انیمیشن، موجب شده حتی حرکات زبان متکلم، کاملا با دیالوگ و تلفظ حروف عربی مطابق باشد.
📓دین،انیمیشن و سبک زندگی، صفحه ۱۱۳
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
7.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 #بشنوید| پادکست جنگ سایبری
👤 استاد محمدحسین فرج نژاد
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
💡انیمیشنهای تلویزیونی اردن
🔦اردن در زمینه هنر - صنعت انیمیشن، پیشرفت خوبی داشته است؛ به گونهای که در سال ۲۰۱۴ م، جشنوارهای بینالمللی برگزار کرده و شاهد فعالیت شرکتهای انیمیشنی بسیاری بوده است که شرح برخی گذشت.
🔦نخستین محصول انیمیشنی اردن، (مناهل): سرچشمهها (۱۹۸۷م) در ۳۶ قسمت به کارگردانی (حسن ابوشعیره) و (نجده أنزور) تولید شد. این سریال، ماجراهای کوتاهی دارد که به وسیله بازیگران ثابت به نمایش در میآیند و در میان آن، مناهل، انیمیشنی به مدت دو و نیم دقیقه به نمایش در میآید.
🔦مناهل دو بعدی (انیمیشن نقاشی شده) و نسخه عربی The Electric Company است. این سریال در زمان خودش موفقیت بسیاری به دست آورد؛ زیرا بر خلاف، انیمیشنهای علمی زمانهاش، با اسلوب کمدی و سرگرمی کننده، زبان عربی، از جمله خواندن، املا، معانی برخی کلمات و هجابندی را به کودکان میآموزاند.
🔦داستانهای کوتاهی روی مانیتور نوشته میشد و گوینده به آهستگی شروع به خواندن آن میکرد، نقطهها بالا و پایین میشد، تغییر یک حرف در کلمه، تلاش برای یادآوری کلمات و ... سوژههای شاد این برنامه بود.
🔦مناهل را میتوان از ستودنیترین آثار جهان عرب برشمرد؛ زیرا زمانی به عرصه آمد که امثال اسمورفها و اسکوبیدو با ضدارزشها، بدبینی، ترس، اشباح، بیاعتمادی و ... تلویزیونهای خاور میانه را فتح کرد.
📓دین،انیمیشن و سبک زندگی، صفحه ۱۰۷
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
radio-goftego-97_04_15- عرفانها و معنویت های نوظهور و فرق و ادیان انحرافی، آئین بودیسم 1.mp3
28.8M
📻#بشنوید| رادیو گفتگو، برنامه شعبده شوم با حضور استاد فرج نژاد
🎙عرفانها و معنویت های نوظهور و فرق و ادیان انحرافی، آئین بودیسم 1
📆15 تیر 1397
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
radio-goftego-97_04_15- عرفانها و معنویت های نوظهور و فرق و ادیان انحرافی، آئین بودیسم 2.mp3
28.8M
📻#بشنوید| رادیو گفتگو، برنامه شعبده شوم با حضور استاد فرج نژاد
🎙عرفانها و معنویت های نوظهور و فرق و ادیان انحرافی، آئین بودیسم 2
📆15 تیر 1397
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
💡انیمیشن ۹۹
🔦۹۹(۲۰۱۳م) جنجالیترین سریال پویانمایی کویت است که اعتراض برخی علما و تشویق (باراک اوباما) را به دنبال داشت. (نایف المطوع) مدیر اجرایی شرکت کمیک استریپ (دی.سی کمیکز) طراح (سوپرمن)، (بتمن و جوکر) ایده اصلی این سریال را ارائه کرده و نویسندگی آن را بر عهده داشته است.
🔦۹۹ را میتوان با انیمیشن (شگفتانگیزان) مقایسه کرد، زیرا قهرمانانش تواناییهای خارقالعاده دارند و میخواهند به همراه هم، هدفی را محقق کنند و جدال بین خیر و شر نیز مشهود است. نور، جبار، رحیم، ضار، رحمن و ... نام شخصیتهاي اين مجموعه است که از اسماء الله الهام گرفته شدهاند.
🔦دارالافتاء عربستان، دیدن این فیلم را حرام اعلام کرده، علت این حکم را، به تصویر کشیدن صفات الهی دانسته است. حجاب داشتن برخی از قهرمانان زن نیز مانع از درخشیدن این سریال در غرب شد. وقتی کانال (The Hope) آمریکا، امتیاز پخش این سریال را خرید، با انتقادهای بسیاری روبهرو شد. (دانیل بایبس) در مقالهای نوشت: بعضی از این قهرمانان مسلمان، از کشورهای غربی مثل آمریکا و پرتغال هستند و اکثر شخصیتهای شرور، غیر مسلماناند و من در خصوص (گمراه سازی اسلامی تفکرات کودک غربی) هشدار میدهم.
🔦آغاز این داستان، در دوره امپراتوری عباسی است. مغولها به بغداد حمله کردهاند و کتابها را به دجله میریزند، اما مسلمانان ۹۹ سنگ قیمتی را به شیوهای خاص، به دجله میاندازند تا معرفت موجود در آب را به خود جذب کنند و جادویی شوند؛ جادوی معرفت. با گذشت سالها، در قرن بیست و یکم، ۹۹ قهرمان از ۹۹ کشور، این سنگها را در اختیار گرفتهاند و برای بازگرداندن شکوه گذشته به پا میخیزند؛ البته در این سریال، صراحتاً حرفی از دین زده نمیشود و کسب که نماز و روزهای نیز به جا نمیآورد. (نایف المطوع) معتقد است (سوپرمن) و (بتمن) برگرفته از کتاب مقدس یهودند و قهرمانان ۹۹ برگرفته از فرهنگ اسلامی، و کودکان ما به آن نیاز دارند.
📓دین، انیمیشن و سبک زندگی، صفحه ۱۰۴ و ۱۰۵
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
💡حماسهنمایی عاملی برای جذابیت انیمیشن
🔦قهرمانان انیمیشن، چه از پیش برگزیده یا فردی معمولی باشند، حماسه آفریناند. انسان به حسب ذات خود، از ویژگیهای حماسی، آزادگی و سلحشوری لذت میبرد.
🔦قهرمانهای انیمیشنی که غالبا در قالب منجی ظاهر میشوند، با مقاومت در برابر مرارتها و رنجها، برای مردم میجنگند و جهان را از شر خطرها مصون میسازند. در واقع، دیگر خواهی و تلاش بی توقع برای هدفی برتر از منافع شخصی، نشان از روحیه سلحشوری قهرمان دارد که عامل شیفته شدن مخاطب و جذب وی است.
🔦حماسه، با منفعتطلبی و عقلانیتابزاری سازگاری ندارد. حماسه حاصل تلاش غیورانه در راستای هدفی متعالی است؛ مثل نجات بشر که در بسیاری انیمیشنها میبینیم. انیمیشنها سعی دارند قهرمانهای خود را افرادی نشان دهند که در قفس عقلانیتابزاری محصور نیستند و به ارزشهای انسانی، همچون ایثار و از جان گذشتگی پایبندند.
🔦بنابراین، انیمیشن سعی دارد با سرپوش گذاشتن بر دنیای فردگرا و خالی شده از انسانیت، دنیایی را بازنمایی کند گه در آن، انسانها هنوز براساس اهداف انسانی و متعالی کنشگری میکنند.
📓دین،انیمیشن و سبک زندگی،صفحه ۱۳۴ و ۱۳۵
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad