eitaa logo
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
15.3هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
70 فایل
👈مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد با موضوعات: دشمن شناسی - جنگ رسانه‌ای - جنگ شناختی - نقد فیلم و انیمیشن مدیر کانال: @admin_eeita معاونت آموزش: @Amoozesh_resaneh فروش کتاب: @tabib_14 شبکه‌های اجتماعی: https://zil.ink/farajnejad
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهم‌ترین مولفه‌های فرهنگ و تمدن مدرن غرب - قسمت نهم ◾️دنیاطلبی ◾️یونان‌گرایی ◾️مصرزدگی ◾️مسیحاگرایی ◾️منجی‌گرایی یهودی ◾️تأثیر عرفان یهود در مدرنیته 📅 26 مهر 1397 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📘مدرنیته و تغییر نگاه به انسان، خدا و جهان 💎بلاشک باید در نظر داشت روح اومانیستی جهان پس از رنسانس، باعث شد، انسان در جایگاه خدا قرار گیرد و با اصالت ذهن انسان، بشر به سمت نسبی‌گرایی مطلق رفته و «قراردار اجتماعی» یا «وجدان جمعی» یا «قدرت مسلط» و چماق قوی‌ترس بتواند جایگاه حقیقت را تصرف کند. 🔹پس از مدرنیته، در تعاریف فیلسوفان و جامعه شناسان مدرن، انسان‌ها نمی‌توانند به عروةالوثقای حق و صراط مستقیم الهی چنگ زنند و دعا کنند یا از شر شیطان، به خدای حکیم پناه ببرند! 🌀بعد از مدرینته، انسان مادی، اصالت پیدا می‌کند؛ چون شأن و رتبه همه انسان‌ها همانند یکدیگر است و خیرالبشری برای هدایت بقیه به سوی آرمان‌های الهی و آسمانی، وجود ندارد، پس همه انسان‌ها اصالت دارند و لذا برای رفع تزاحم و اختلاف میان انسان‌ها، باید قوانین قراردادی صرف را به رسمیت شناخت، تا اراده آزاد انسان‌ها با یکدیگر تزاحم پیدا نکند! 🔊نسبی گرایی، از ژرفای مدرنیته فریاد می‌زند و طبیعی است به دلیل ذات مادی مدرنیته باید برخی اندیشه‌سازان مدرن، متافیزیک غیرعینی را غیرقابل فهم، ترجمه کنند و امر قدسی فقط را به مثابه قرارداد اجتماعی یا پذیرش وجدان جامعه تلقی کنند، نه اینکه قدوسیت را از صفات آفریدگار حاضر در عالم به حساب آورند. 📚دین در سینمای شرق و غرب، صفحه 54، محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️شب جمعه‌ای نثار روح استاد معظم و خانواده محترم ایشان فاتحه‌ای ختم کنیم. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📙تفاوت سینمای دینی در نگاه مسیحیت و یهود با نگاه اسلام ✴️امر دینی و قدسی در سینمای مسیحی و یهودی، با امر دینی و قدسی در سینمای اسلامی متفاوت است. مسیحیت و یهودیت امروزین، متأثر از فضای اسطوره‌ای و افسانه‌های میترائی، رومی، یونانی، بابلی است و عناصر تحریف شده ای چون تثلیث (سه گانه گرایی)، گناه ذاتی انسان، انسان - خدایی، تصلیب مسیح، شرگرایی و شرک خفی یا جلی در آن دیده می‌شود که این امور از منظر قرآن، به عنوان محور امور قدسی مسلمین، پذیرفته نیست. 🔔از منظر قرآنی - اسلامی، سینمایی که در قالب دین، به این امور غیردینی می‌پردازد، هر چند از منظر مسیحیان و یهودیان، سنت‌گرا یا دینی باشد، ابزار پخش خرافات، اساطیر و باطیل است و سینمای قدسی و دینی نمی‌تواند باشد. 📚دین در سینمای شرق و غرب، صفحه 59، محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهم‌ترین مولفه‌های فرهنگ و تمدن مدرن غرب - قسمت دهم ◾️مسیحیت ممزوج با یهودیت ◾️بسط مدرنیته در عالم ◾️پروتستانیزم در عالم ◾️تأثیر یهودی گری در فرهنگ غرب ◾️فیلم سازی یهودیان لیبرال 📅 26 مهر 1397 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📘فالوور یا تحلیل‌گر؟! 💠هر فردی که مخاطب رسانه‌هاست، باید تحلیل‌گری حداقلی نیز باشد تا از پوسته صنایع فرهنگی و رسانه‌های غربی، به عمق غرب و اهداف استثماری آن پی ببرد. 🌐با چنین برنامه‌ای، هجوم رسانه‌ای دشمن، حتی در اوج قوت، تبدیل به ضدّ خود خواهد شد و برای جامعه بیداری‌بخشی و رسواکنندگی خواهد داشت. 📚دین در سینمای شرق و غرب، صفحه 66، محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📙فرم زدگی افراطی در سینمای غرب 🔸بعد از مدرنیته و سکولار شدن انسان غربی - مبتنی بر اندیشه جدایی حوزه عقل و متافیزیک و هنر که کانت در سه کتاب معروفش «نقد عقل نظری» و «نقد علم عملی» و «نقد قوه حکم» بیان داشت - برخی منتقدین ادبی به سمت یکی دانستن فرم و صورت اثر هنری و حتی نفی محتوای اثر هنری رفتند؛ فرم‌گرایی به سبکی رایج در ادبیات و هنر تبدیل شد. 🔸ولی برای ما که نقدهای کانت بر عقل نظری، عملی و قوه حکم، را کامل نمی‌دانیم و حتی مخدوش می‌دانیم؛ هیچ الزامی وجود ندارد که فرم‌گرایی و تکنیک زدگی افراطی را بپذیریم و روح خود را در بند تکنیک محصور کنیم و از معنا، مبنا و تأثیرشناسی اثر هنری باز بمانیم. 🔸دیگران می‌توانند خود را در فهم برخی نکات تکنیکی و فرمی فیلم‌ها محدود کنند، ولی حق ندارند که برای همه محققین سینما و منتقدان، که غایات و دغدغه‌های مختلفی دارند، تعیین تکلیف کنند. 📚دین در سینمای شرق و غرب، صفحه 69، محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
🔴بستر سینمای غرب 🔻زیست بوم تهیه‌کنندگان و کارگردانان انیمیشن‌ها و فیلم‌های مطرح هالیوودی، مسیحیت و یهودیت امروزی است که در واقع جهان خلق فیلم‌ها و آثار پویانمایی شاخص غرب است. 📚دین در سینمای شرق و غرب، صفحه 113، محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
💠سواد رسانه‌ای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصه‌هایی دارد؟ (قسمت اول) 🔰سواد رسانه ای مفهومی است که ادبیات آن جدید است ولی اندیشه‌ها و افکاری که در رابطه با این موضوع بوده است، خیلی هم جدید نیست. لازم هست که با نگاه بومی به خیلی از این مباحث پرداخت. 🔰تقریباً اکثر کتبی که در این حوزه الآن در کشور موجود هست، ترجمه‌ است و تألیف نیست. البته کتاب‌های نسبتاً خوبی هم ترجمه شده است مثل کتاب «رویکردهایی به سواد رسانه‌ای» که اداره کل پژوهش های صداوسیما چاپ کرده یا کتاب سواد رسانه‌ای جیمز پاتر(James Potter) که در سال ۹۲، مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما آن را چاپ کرد. چند کتاب تألیفی هم هست ولی باید کارهای جدی تری صورت گیرد. 🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
💠سواد رسانه‌ای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصه‌هایی دارد؟ (قسمت اول) 🔰سواد رسانه ا
💠سواد رسانه‌ای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصه‌هایی دارد؟ (قسمت دوم) 🔰مفهوم سواد رسانه ای از کانادا و سپس ژاپن شروع می‌شود و رویکردهای مختلفی در آن وجود دارد. چیزی که موجود است خیلی نگاه نومارکسیستی در آن جدی و پررنگ است یعنی یک نوع تفکر انتقادی که از نگاه‌های نومارکسیستی برخاسته است، در آن مشهود است. 🔰البته طبیعی هست که زمانی که بیشتر از دو نظام فکری جدی در دنیا نبود همین نگاه نومارکسیستی علیه نگاه رسانه‌های اصلی که غالباً رسانه‌های سرمایه‌داری آمریکایی یا انگلیسی هستند، ایستادگی کند. 🔰برای ایران که می‌خواهد نگاه دینی تری داشته باشد و از نگاه‌های جدی تری برخوردار باشد، نیاز هست که به این نکات توجه داشته باشد و تفاوت نظریه مطلوب با آنچه که موجود هست را درک کند. الزاماً نیازی نیست که همان اصطلاح معمول را به کار برد و اصطلاح «بصیرت رسانه‌ای» با نگاه جامعه علمی ایرانی خوانایی بیشتری دارد. 🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
🎬ویژه برنامه روشنا - معرفی شخصیت استاد فرج نژاد 🎥قسمت اول: https://eitaa.com/farajnezhad110/641 🎥قسمت دوم: https://eitaa.com/farajnezhad110/677 🎥قسمت سوم: https://eitaa.com/farajnezhad110/679 🎥قسمت چهارم: https://eitaa.com/farajnezhad110/683 🎥قسمت پنجم: https://eitaa.com/farajnezhad110/687 🎥قسمت ششم: https://eitaa.com/farajnezhad110/700 🎥قسمت هفتم: https://eitaa.com/farajnezhad110/746 🎥قسمت هشتم: https://eitaa.com/farajnezhad110/752 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📘پایه های تاریخی تمدن مدرن غربی 🔹منظور از تمدن غرب یا تمدن مدرن، تمدنی است که پس از رنسانس با محوریت اومانیسم (انسان - خدا انگاری) و نقد مسیحیت، از شمال ایتالیا و جنوب فرانسه آغاز شد. 🔹این تمدن که به تدریج از وجوه ادبی و هنری به سمت وجوه فلسفی رفت و سپس تکنولوژی مورد نظر خود را ایجاد کرد، سیستم فکری، اقتصادی و سیاسی خاصی را در جهان طرح‌ریزی کرده و پیشرفت را منحصراً در غربی شدن می‌داند و سایر تعاریف «پیشرفت» در مباحث فلسفه تاریخ را از رسمیت انداخت. 🔹البته اگر با دید تحقیقی به پایه‌های شکل‌گیری این تمدن دقت شود، تأثیر اندیشه‌های قرون وسطایی بر آن غیرقابل تردید است. مسیحیت ممسوخی که در قرون وسطی در جریان بود، ممزوجی از اساطیر هِلنی، بابلی، رومی، میترائی، گنوسی و فلسفه‌های نوافلاطونی، رواقی و اپیکوری بود، همچنین آمیخته به نوعی یهود زدگی و کابالیسم بود. 🔹یهودیتی که در قرون چهاردهم الی شانزدهم میلادی در اروپا رواج داشت، نیز مرکب از عناصر گنوسی، هلنی و فرهنگ نژادِ یهودی بود؛ از معنا تهی و متأثر از کابالیسم خاص آن دوران بود. 📚دین در سینمای شرق و غرب، صفحه 113، محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
💠سواد رسانه‌ای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصه‌هایی دارد؟ (قسمت دوم) 🔰مفهوم سواد ر
💠سواد رسانه‌ای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصه‌هایی دارد؟ (قسمت سوم) 🔰بصیرت رسانه‌ای علاوه بر رویکردهای مرسوم که تحت تأثیر فرمالیست‌ها یا افراد متخصص علوم تربیتی یا نومارکسیست‌های غربی هست، عمق تاریخی، دشمن شناسی و دینی هم دارد. ۴ الی ۵ رویکرد اصلی به سواد رسانه ای در همین کتاب «رویکردهایی به سواد رسانه‌ای» وجود دارد. 🔰رویکرد تحلیل‌های ایدئولوژیک که می‌خواهد جهان بینی و ایدئولوژی رسانه را با توجه به محصولات تعیین کند که در کتاب به صورت مفصل توضیح داده شده است که چه فوایدی دارد و چه روش‌هایی دارد؟ رویکرد حسب حال گونه، رویکرد ارتباطات غیرکلامی، رویکرد اسطوره شناختی و رویکرد عناصر تولید هم متأثر از یک پارادایم و هدفی هستند. رویکردهای دیگری هم به سواد رسانه ای وجود دارد. 🔰انجمن سواد رسانه ای حوزه علمیه قم چند سالی است در دفتر تبلیغات اسلامی تأسیس شده است و در جامعه الزهرا و جامعه المصطفی بحث‌ها و دروه‌های جدی در حوزه سواد رسانه‌ای در ۱۳-۱۲ سال گذشته برگزار کرده است. 🔰رویکردهایی که در این حوزه اضافه شده است، رویکردهای عمیق حکمی، تاریخی و دشمن شناسی و سبک زندگی بوده است که به نظر می‌رسد که این رویکردها به شدت تحت تأثیر نگاه قرآنی و نگاه حکمی فلسفی مکتب تهران و مکتب قم است. 🔰در واقع از باطن تا ظاهر انسان و از بنیاد تا کاربرد را باید در بحث‌های رسانه‌ای با مخاطب در میان گذاشت و مخاطب را نسبت به رویکرد فعال درباره رسانه حساس کرد و او را از آن رویکرد انفعالی و به گفته شهید آوینی خلسه نارسیستی نجات داد. 🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
حسین جان این روزا چقدر جای تو خالی است 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
صوت کامل دشمن در پساکرونا.mp3
38M
📻صوت کامل جلسه استاد فرج نژاد با موضوع «دشمن در پساکرونا و نقش ما» 📆4 آذر 1399 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
📻صوت کامل جلسه استاد فرج نژاد با موضوع «دشمن در پساکرونا و نقش ما» 📆4 آذر 1399 🆔 eitaa.com/farajn
🔊به جهت سهولت گوش دادن به صوت نشست «دشمن در پساکرونا و نقش ما»، صوت این نشست در چند قسمت در کانال بارگذاری می‌شود👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
یا اباعبدالله الحسین علیه السلام ارسالی از بین الحرمین کربلا یاد و خاطر استاد فرج‌نژاد و خانواده‌اش
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
💠سواد رسانه‌ای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصه‌هایی دارد؟ (قسمت سوم) 🔰بصیرت رسانه‌
💠سواد رسانه‌ای چیست و وضعیت مطلوب آن برای جامعه ایرانی چه شاخصه‌هایی دارد؟ (قسمت چهارم) 🔰در حال حاضر رسانه‌ها بر مخاطبین سوار می‌شوند و متأسفانه اکثر آنها تحت تأثیر سرمایه‌دارهای صهیونیست و سرمایه‌سالاری نظامی رسانه‌ای و مجتمع‌های نظامی صنعتی که جهان فعلی را اداره می‌کنند، هستند. رویکرد مدیریتی به سواد رسانه‌ای هم فوق العاده مهم است و صرف تفکر مطرح نیست. 🔰نوع مدیریت، گاهی اوقات تفکر را هم جهت می‌دهد. به خصوص برای انسان مدرن امروزی و انسان آمریکایی که پراگماتیست هم هست، وقتی نتیجه و محصول، معیار اصلی ذهن او شود و قرار نیست که به ایدئولوژی خاصی هم اعتقاد داشته باشد، ایدئولوژی ابزار سرمایه‌داری می‌شود و خیلی راحت دیده می شود که برخی از چپ‌های آمریکایی، راست می‌زنند و برخی از راست‌های آمریکایی، چپ می‌زنند و همین شیوه و تفکر در در ایران هم مشاهده می شود. 🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad
📔ارتباط سه نهاد خانواده، مدرسه و رسانه را در آموزش سواد رسانه‌ای چطور می‌توان تقویت کرد؟ 🖇خانواده باید از مباحث آموزش داده شده به بچه‌ها در حوزه رسانه‌ احساس مفید بودن داشته باشد. در مورد کتاب فعلی سواد رسانه‌ای در مدارس باید گفت که گاهی اوقات به دلیل برخی از رویکردهای خاص حاکم، خانواده فکر می‌کند این مباحث کمتر به درد دانش آموز می‌خورد ولی وقتی تحلیل‌های جدی تری برای خانواده بیان شود، مطمئناً بیشتر استقبال می‌کنند. 📎اولاً این احساس مفید بودن را باید بالا برد و دوماً تبلیغات جدی‌تر و تولید محصولات جذاب‌تر شود. سوم، آگاهی بخشی برای خانواده‌ها. نکته بعدی اینکه موضوع سواد رسانه‌ای باید در متن دروس قرار گیرد که باعث می‌شود تا ارتباط بیشتری با آن ایجاد شود. 🎙مصاحبه سایت فکرت با استاد محمد حسین فرج نژاد 1399/8/1 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 instagram.com/dr.farajnezhad