eitaa logo
مزاج شناسی|خود شناسی
760 دنبال‌کننده
4 عکس
0 ویدیو
3 فایل
⚜️اینجا مرکز تخصصی آموزش‌های مستمر و معتبر طب و سبک زندگی مؤسسه بین المللی پارسه ⚜️ 👨‍🎓مدرّس دوره های مزاج شناسی : دوره اول مزاج شناسی : استاد فریور دوره دوم مزاج شناسی : استاد باقری (از شاگردان ممتاز آیت اللّه تبریزیان) ✍️ادمین آموزش @hk_ad_amozesh
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ راهکارهای ما برای تعدیل مزاج ایشون 👈 داروی صاف کننده خون طب اسلامی 5 قوطی 👈 شب ها مصرف یک قاشق تخم خرفه 👈 در طول هفته دو سه بار دمنوش بابونه میل کنند. 👈 سرکه طبیعی طب اسلامی رو در طول هفته زیاد میل کنند. 👈 داروی بلغم زدا دو قوطی 👈 برای ضعف حافظه: دو قوطی داروی ابن مسعود میل کنند. 👈 هر روز صبح ناشتا مصرف یک استکان آب جوشیده ولرم 👈 داروی هوش برای تمرکز موثره 👈 داروی سودابر یک قوطی، داروی مرکب یک دو قوطی 👈 داروی مفرح و جامع امام رضا ع با آب انگور سه تا 👨🏻‍💻ادمین آموزش 👉 🆔 @ad_amozesh 👉 📲 +98 903 795 3595 🍃 کانال آموزشی مزاج شناسی: eitaa.com/mazaaj
✔️ راهکارهای ما برای تعدیل مزاج ایشون 👈 داروی صاف کننده خون طب اسلامی 5 قوطی 👈 داروی کراویا برای زود انزالی 👈 داروی بلغم زدا دو قوطی 👈 برای ضعف حافظه: دو قوطی داروی ابن مسعود میل کنند. 👈 هر روز صبح ناشتا مصرف یک استکان آب جوشیده ولرم 👨🏻‍💻ادمین آموزش 👉 🆔 @ad_amozesh 👉 📲 +98 903 795 3595 🍃 کانال آموزشی مزاج شناسی: eitaa.com/mazaaj
خلاصه مباحث دوره مزاج شناسي.mp3
8.74M
👁‍🗨 خلاصه و مرور مباحث دوره آموزشی مزاج شناسی کاربردی ✔️ موضوع: 👈 تبیین اهمیت طبایع چهارگانه در سلامتی انسان 👈 تبیین علائم شاخص و غیر شاخص غلبه طبایع 👈 تبیین درمانهای غلبه هر کدام از طبایع 👤 ارائه توسّط: استاد فریور ⏳مدّت: 36 دقیقه 🗨 این جلسه برای همه دانش پژوهان، خصوصاً عزیزانی که جلسات درسی را گوش کرده و خلاصه نویسی کرده اند خیلی موثر بوده و در قبولی آزمون نقش کلیدی دارد. 👨🏻‍💻ادمین آموزش 👉 🆔 @ad_amozesh 👉 📲 +98 903 795 3595 🍃 کانال آموزشی مزاج شناسی: eitaa.com/mazaaj
📃 گزارشی از دوره مزاج شناسی (لطفاً با دقت بخوانید) ☑️ تعداد کلیپ های درسی بارگزاری شده: 👈 با جلسه توجیهی، ده جلسه ☑️ کل زمان ده جلسه: چهار ساعت و 35 دقیقه ☑️ کل زمان صوت های تحلیل مزاج ها و صوتهای متفرقه بارگزاری شده در کانال: 54 دقیقه ☑️ با توضیح فوق، کل صوتهای تحلیلی و مباحث درسی دوره، 6 ساعت هم نشده! ☑️ کلیپ های معرفی محصولاتی که خدمتتون تقدیم شد هم جهت بهره مندی بیشتر شما بوده و اختیاریست.
📑 فهرست مطالب کانال دوره آموزشی مزاج شناسی کاربردی 👤 ارائه مطالب توسّط: استاد فریور ☑️ جلسه اوّل: 👉 eitaa.com/mazaaj/54 ☑️ جلسه دوّم: 👉 eitaa.com/mazaaj/56 ☑️ جلسه سوّم: 👉 eitaa.com/mazaaj/74 ☑️ جلسه چهارم: 👉 eitaa.com/mazaaj/78 ☑️ جلسه پنجم: 👉 eitaa.com/mazaaj/80 ☑️ جلسه ششم: 👉 eitaa.com/mazaaj/81 ☑️ جلسه هفتم: 👉 eitaa.com/mazaaj/112 ☑️ جلسه هشتم: 👉 eitaa.com/mazaaj/115 ☑️ جلسه نهم: 👉 eitaa.com/mazaaj/117 ☑️ پرسشنامه (فرم) مزاج شناسی: 👉 eitaa.com/mazaaj/350 ☑️ نحوه تحلیل پرسشنامه مزاج شناسی به همراه راهکارهای تعدیل غلبه طبایع: 👉 eitaa.com/mazaaj/351 ☑️ شروع بحث کاربردی علائم طبایع و تحلیل طبع هر فرد توسط استاد: 👉 eitaa.com/mazaaj/86 ☑️ شروع راهکارهای استاد برای تعدیل طبایع افرادی که مزاجشون تحلیل شد: 👉 eitaa.com/mazaaj/124 ☑️ خلاصه و مرور مباحث دوره آموزشی مزاج شناسی کاربردی: 👉 eitaa.com/mazaaj/134 👉 eitaa.com/mazaaj/360 📃 گزارشی از دوره مزاج شناسی (تعداد کلیپ ها و کل زمان جلسات): 👉 eitaa.com/mazaaj/200 👨🏻‍💻ادمین آموزش 👉 🆔 @ad_amozesh 👉 📲 +98 903 795 3595 🍃 کانال آموزشی مزاج شناسی: eitaa.com/mazaaj
☑️ مزاج شناسی کاربردی (8) 👤 مشخصات فرد: آقا 29 ساله 📃 علائم: ✔️ از علائم غلبه دم (گرم و تر): 👈 شاخص: جوش و خارش: 1 از 6 (یعنی خیلی به ندرت) 👈 غیر شاخص: احساس کسالت و سنگینی، علیرغم خواب کافی در شب، خواب آلودگی در طول روز توضیح علائم فوق: موقت، با توجه به مشغله یا فکر و استرس و... ✔️ از علائم غلبه صفراء (گرم و خشک): 👈 شاخص: گرگرفتگی (احساس گرما و تب درونی) 0 از 6 (یعنی اصلاً)؛ زود جوشی و عصبانیّت 2 از 6 (یعنی کمی) توضیح: خیلی کم عصبانی میشم. 👈 غیر شاخص: گرمی کف دست یا پا توضیح: در برخی مواقع دست و پاییم گرم میشه ✔️ از علائم غلبه بلغم (سرد و تر): 👈 شاخص: خلط پشت گلو 0 از 6 (یعنی اصلا)؛ سردی دست و پا 0 از 6 (یعنی اصلا) 👈 غیر شاخص: ندارد. ✔️ از علائم غلبه سوداء (سرد و خشک): 👈 شاخص: علائمی ندارد. 👈 غیر شاخص: علائمی ندارد. 🍃 کانال آموزشی مزاج شناسی: eitaa.com/mazaaj
🔍 دانش پژوهان عزیز، با توجّه به جوابهایی که این فرد در فرم داده بودند، مزاج ایشون رو با توجه به مباحث دوره خصوصاً خلاصه فشرده ای که اخیراً تقدیم کردم، تحلیل کنید و با جوابهای ما که فردا تقدیم خواهد شد مقایسه نمایید. 👈 تحلیل خودتون رو برای ما لازم نیست ارسال نمایید.
340.7K
✔️ تحلیل مزاج ایشون + ارائه راهکار جهت تعدیل 👨🏻‍💻ادمین آموزش 👉 🆔 @ad_amozesh 👉 📲 +98 903 795 3595
☑️ مزاج شناسی کاربردی (9) 👤 مشخصات فرد: خانم 33 ساله 📃 علائم: ✔️ از علائم غلبه دم (گرم و تر): 👈 شاخص: جوش و خارش یا جوش به تنهایی: 6 از 6 (یعنی همیشه) 👈 غیر شاخص: سرگیجه، خصوصاً هنگام بلند شدن، احساس کسالت و سنگینی، احساس حرکت حشره ای روی بدن، قرمزی صورت، خواب رفتن دست و پا، حساسیت (پوستی یا فصلی) ✔️ از علائم غلبه صفراء (گرم و خشک): 👈 شاخص: گرگرفتگی (احساس گرما و تب درونی) 6 از 6 (یعنی همیشه)؛ زود جوشی و عصبانیّت 5 از 6 (یعنی تقریبا همیشه) توضیح: هرروز این حالتودارم، گاهی اوقات ناراحت بشم حرارت بدنم بدترمیشه تاهوا ی خنک بهم بخوره خوب میشم. زیادعصبانی نیستم ولی عصبانی بشم زود عصبانی میشم بلافاصله پشیمان،ولی دیگران عصبانیتمو قبول ندارن،خودمو بیشترکنترل میکنم،وگرنه عصبانیت میاد سراغم. 👈 غیر شاخص: گرمی کف دست یا پا، حرص و جوش زیاد، عجله و شتابزدگی، احساس تشنگی زیاد، زود خسته شدن، پر حرفی، نیاز زیاد به مسائل جنسی توضیح: صب سرحال هستم اکثرا خواب صبح زیاد داشته باشم کوفتگی دارم، عادت دارم بعد ازنماز صبح بیدارهستم مگراینکه شب دیربخوابم. ✔️ از علائم غلبه بلغم (سرد و تر): 👈 شاخص: خلط پشت گلو 6 از 6 (یعنی همیشه)؛ سردی دست و پا 0 از 6 (یعنی اصلا) توضیح: اگراسترس بگیرم یانگرانی داشته باشم پام سردمیشه یخ نه. 👈 غیر شاخص: دچار فراموشی و ضعف حافظه، دچار ضعف چشم، سفیدی مو، حافظه خوبی دارم تیزهستم اماتازگیا به خاطرغم وغصه، هم چشمم ضعیف شده، نزدیک بین شدم، هم حافظم ضعیف شده اما کم، سفیدی موهم دارم خیلی کم اونم ازناراحتی میدونم ✔️ از علائم غلبه سوداء (سرد و خشک): 👈 شاخص: یبوست (خشکی پوست یا مدفوع): 5 از 6 (یعنی تقریبا همیشه) توضیح: اگرتغذیمو رعایت کنم یبوست ندارم وخشک نیس خشکی پوست رو همه جای بدنم نیست مختلط هست اونم گاهی 👈 غیر شاخص: غم و غصه زیاد،خیالبافی توضیح: اگزما داشتم به خاطرگرمیه بدنم ومشکل دارم باهمسرم، احساس ناامیدی ندارم اصلا ولی افسردگی روچرا، خیلی بی حال وحوصله شدم، بابت اگزما،صاف کننده ومرکب یک وکامل داروها رواستفاده کردم ،مشکلات ریزش مو داشتم که ازوقتی روحیم بدترشده ریزشش بیشترشده، سردرد خیلی کم داشتم درحد خیلی کم اونم چن سالی یکبار اماتازگیا گاهی اوقات دارم اماکم. 🔍 دانش پژوهان عزیز، با توجّه به جوابهایی که این فرد در فرم داده بودند، مزاج ایشون رو تحلیل کنید و با جوابهای ما که به زودی تقدیم خواهد شد مقایسه نمایید. 👈 تحلیل خودتون رو برای ما لازم نیست ارسال نمایید. 🍃 کانال آموزشی مزاج شناسی: eitaa.com/mazaaj
1.08M
✔️ تحلیل مزاج ایشون + ارائه راهکار جهت تعدیل 👨🏻‍💻ادمین آموزش 👉 🆔 @ad_amozesh 👉 📲 +98 903 795 3595
پرسشنامه مزاج جهت سایت.pdf
422.3K
✔️ پرسشنامه و فرم مزاج شناسی
تحلیل پرسشنامه مزاج شناسی به همراه راهکارهای تعدیل.pdf
428.3K
✔️ نحوه تحلیل پرسشنامه مزاج شناسی به همراه راهکارهای تعدیل غلبه طبایع برای اولین بار به صورت ابتکاری
☘ به نظرم با این فرم و تحلیلی که تقدیم شد، همه شما عزیزان باید بتونید مزاج خود و دیگران رو به راحتی تشخیص بدین.
😍 مرور خلاصه دوره مزاج شناسی به صورت بسیار فشرده و کاربردی در یک نگاه 👤 ارائه توسّط: استاد فریور 💤 جهت تشخیص اصل و میزان غلبه طبایع در بدن، باید کم و کیف علائم غلبه را سنجید، خصوصاً اگر فردی از علائم شاخص چیزی نداشت، از علائم فرعی باید چند مورد را داشته باشد تا بتوانیم غلبه آن مزاج را به وی نسبت دهیم. ☑️ علائم غلبه طبع دم (گرم و تر) 🔍 علائم شاخص: جوش و خارش 🔍 علائم غیر شاخص: قرمزی پشت پلک چشم، کسالت وسنگینی زیاد، حساسیت پوستی یا فصلی، احساس حرکت حشره روی بدن، سرگیجه خصوصا هنگام بلند شدن، علیرغم خواب کافی درشب خواب آلودگی در طول روز 💤 نکته: خواب رفتن دست و پا نشانه غلظت خون می باشد و خارش به تنهایی لزوماً دال بر غلبه دم نیست. 🔳 تعدیل غلبه طبع دم (گرم و تر): ✔️ توصیه های دارویی: 👈 اقلاً سه هفته مداومت بر مصرف سویق عدس روزی سه قاشق غذا خوری ناشتا (سویق خشک مصرف شود) 👈 خوردن شش قوطی داروی صاف کننده خون طب اسلامی. ✔️ توصیه های مفرد: 👈 هر روز، مقدار زیادی برگ چغندر و کاهو مصرف شود. 👈 به مدّت 10 روز، روزانه پنج عدد آلوی خشک شیرین میل شود. 👈مصرف انار شیرین و آب آن نیز در صورت ارگانیک بودن، مفید و موثّر است. ✔️ توصیه های دیگر: 👈 از 12 تا 15 و یا 17، 19، 21 ماه قمری که مصادف با دوشنبه یا پنجشنبه باشد، حجامت عام طب اسلامی انجام شود؛ در صورت داشتن جوش و عدم بهبود با توصیه ها و حجامت عام، حجامت ساقین نیز انجام شود. حجامت یکبار کافیست و در صورت عدم بهبودی کامل به فراخور سنّ هر فرد، حجامت را میتوان تکرار کرد؛ مثلاً فرد 30 ساله، بعد از گذشت 30 روز از حجامت اوّلش می تواند مجدّد حجامت نماید. نکته مهم: در صورتی که خواب رفتگی دست و پا و غلظت خون دارید، حجامت را بعد از مصرف کامل داروی صاف کننده خون انجام دهید. ⭐️ رعایت کلیه توصیه های بالا تا زمانیست که علائم غلبه دم در فرد وجود داشته باشند. ☑️ علائم غلبه طبع صفراء (گرم و خشک) 🔍 علائم شاخص: گر گرفتگی (احساس گرما و تب درونی) و زودجوشی و عصبانیت زودهنگام 🔍 علائم غیر شاخص: زود انزالی، عجله و شتابزدگی، خستگی زود هنگام، حرص وجوش زیاد، تکبّر، گرمی کف دست و پا، بی قراری و استرس، تشنگی زیاد، عرق زیاد، تلخی دهان، نیاز زیاد به مسائل جنسی، بی اشتهایی، ریزش مو، کوفتگی بعد از خواب (خصوصاهنگام صبح) 🔳 تعدیل غلبه طبع صفراء (گرم و خشک): ✔️ توصیه های دارویی: 👈 اقلاً سه هفته مداومت بر مصرف سویق عدس روزی سه قاشق غذا خوری به صورت ناشتا (سویق خشک مصرف شود) 👈 داروی مرکّب 1 طب اسلامی چهار قوطی، به همراه داروی صفرابر و سرد کننده و ترجیحاً داروی تقویت عصب هر کدام یک قوطی مصرف شود. ✔️ توصیه های مفرد: 👈 هر هفته در برنامه غذایی خود یک وعده، ماهی تازه قرار دهید و سپس یکی دو تا خرما میل کنید. 👈 در فصل تابستان مصرف روزانه پنج عدد آلو سیاه تازه رسیده و همچنین میوه های سرد و مرطوب همچون خیار. 👈 شبها یک قاشق مرباخوری تخم خرفه با آب میل نمایید. 👈 روزانه حداقل یک قاشق غذاخوری سرکه انگور محلّی به صورت ناشتا میل شود ولی اگه نتونستید دو قاشق در وعده ناهار و شامتون میل کنید؛ همچنین بهتره در غذاها هم سرکه انگور محلّی استفاده شود. ✔️ توصیه های دیگر: 👈 تحرّکات بدنیتونو خصوصاً در تابستان کاهش بدین. ⭐️ رعایت کلیه توصیه های بالا تا زمانیست که علائم غلبه صفراء در فرد وجود داشته باشند. نکته: در صورت داشتن زود انزالی و میگرن، باید توجّه داشت که در کنار تعدیل طبع، درمانهای مختص خود را دارند. ☑️ علائم غلبه طبع بلغم (سرد و تر) 🔍 علائم شاخص: خلط پشت گلو در حالت عادی، سردی بدن خصوصاً دست و پا 🔍 علائم غیر شاخص: ریزش مو، عدم رشد ناخنها، بوی بد دهان، ضعف چشم، لذت بردن از هوای گرم، زود احساس سرما کردن، دچارفراموشی و ضعف حافظه، بی حوصلگی 🔳 تعدیل غلبه بلغم (سرد و تر): ✔️ توصیه های دارویی: 👈 شبها استفاده از سرمه اثمد خصوصاً برای افرادی که ضعف چشم دارند. 👈 مصرف داروی بلغم زدا و ابن مسعود طب اسلامی از هر کدام دو قوطی توصیه میشود. ✔️ توصیه های مفرد: 👈 هر روز صبح ناشتا یک استکان آب جوش ولرم میل شود. 👈 مداومت بر مصرف روزانه یک قاشق عسل مرغوب خصوصاً صبح ناشتا، روغن زیتون، نوشیدن آب باران، روزانه یک کف مویز، سیب، پیاز، یکماه مداومت روزانه ناشتا بر مصرف سه قاشق سویق گندم و جو به صورت خشک، استفاده از شکر طبرزد، برای غلبه بلغم بسیار مفید است. ✔️ توصیه های دیگر: 👈 مداومت بر مسواک زدن با چوب مسواک طب اسلامی بسیار مفید است. 👈 یکروز در میان حمّام گرم به صورت ناشتا توصیه می شود. 👈 مداومت بر خواندن قرآن و روزه گرفتن نیز از جمله درمانهای موثّر غلبه بلغم می باشد. ⭐️ رعایت کلیه توصیه های بالا تا زمانیست که علائم غلبه بلغم در فرد وجود داشته باشند. ادامه👇👇
☑️ علائم غلبه طبع سوداء (سرد و خشک) 🔍 علائم شاخص: یبوست (خشکی مدفوع یا خشکی پوست) 🔍 علائم غیر شاخص: خشکی پوست، وسواس، خیالبافی، نظم در امور، ترس ناگهانی، غم و غصه زیاد، افسردگی و نا امیدی، تیرگی رنگ پوست 🔳 تعدیل غلبه سوداء (سرد و خشک): ✔️ توصیه های دارویی: 👈 داروی مرکّب یک (4 قوطی) و داروی سودابر و ملیّن طب اسلامی یک قوطی مصرف شوند. 👈 اگر فرد مورد نظر افسردگی دارد در کنار داروهای فوق، داروی زیر نیز استفاده شود: مفرّح طب اسلامی جامع امام رضا (ع) با آب انگور سیاه (5 شب) داروی تقویت عصب 2 قوطی مصرف دمکرده زعفران و بابونه دعای هم وغم روزانه مصرف ۲۱ عدد مویز به صورت ناشتا نحوه مصرف داروی جامع امام رضا (ع) با آب انگور بدین شکل است که هر شب یک لیوان آب انگور تازه تهیه کرده و یک عدد داروی جامع امام رضا (ع) را در گلو گذاشته و آب انگور را روی آن میل می نمایید. 👈 اگر فرد مورد نظر وسواس دارد در کنار داروهای فوق، امور زیر نیز ضروری است: زیاد خوردن انار مصرف سویق بادمجان هر روز صبح ناشتا سه قاشق داروی شافیه با سس نحوه مصرف داروی شافیه با سس: به اندازه ی یک عدس از دارو با یک سفیده ی تخم مرغ و مقداری سرکه‌ی طبیعی انگور به صورت سس امروزی مخلوط شود و صبح ناشتا مصرف شود و شب بدون سفیدی تخم مرغ و سرکه شب موقع خواب مصرف شود. (سرکه و تخم مرغ باید به اندازه مساوی هر یک حداقل یک قاشق غذاخوری باشد) ✔️ توصیه های مفرد: 👈 خوردن بادمجان خصوصاً در تابستان، مداومت بر مصرف روغن زیتون، آلو سیاه، دمنوش سنا (سه روز یکبار صبح ها؛ سه بار) توصیه می شود. ✔️ توصیه های دیگر: 👈 فصد (نوع خاصّی رگ زدن است) انجام شود. 👈 جهت زدودن موهای بدن، نوره طب اسلامی استفاده شود. نکته: مصرف چغندر قند (لبو) و فرآورده های آن همچون قند و شکرهای معمولی که نوعاً از چغندر قند تهیه میشوند، مضر و موجب هیجان سوداست و به جای آن استفاده از قند و شکر قهوه ای مرغوب توصیه میشود. ⭐️ رعایت کلیه توصیه های بالا تا زمانیست که علائم غلبه سوداء در فرد وجود داشته باشند. ☑️ علائم غلبه طبع ریح (باد) 🔍 داشتن دردهای متحرّک و چرخشی در بدن 👈 دقّت: منظور از دردهای متحرک این است که بدون اینکه مشکل خاصی داشته باشید به طور چرخشی در گذر روزها، دردهای مختلفی را در بخش های مختلف بدن خود احساس نمایید. 🔳 تعدیل غلبه طبع ریح (باد): ✔️ توصیه های دارویی: 👈 مصرف داروی درد ریح طب اسلامی ✔️توصیه های مفرد: 👈 حداقل هفته ای یکبار مصرف چند عدد سیر پخته یا خام، مداومت بر مصرف عسل مرغوب، مصرف یک قاشق غذاخوری شربت امام رضا (ع) بعد از هر وعده غذایی. ✔️ توصیه های دیگر: 👈 هر روز بعد از نماز صبح و بعد از نماز مغرب هفت مرتبه بگوید: بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. رعایت کلیه توصیه های مذکور تا زمانیست که علائم درج شده در فرد وجود داشته باشند. 💤 نکته مهم: ✔️ اگر فردی غلبه دم (گرم و تر) و سوداء (سرد و خشک) را توأم داشت، با توجّه به اینکه این دو متضاد هستند، توصیه های مفرد هر کدام لحاظ نشود و این موارد بیشتر با داروهای مد نظر به صورت همزمان باید تعدیل شوند. ✔️ اگر فردی غلبه بلغم (سرد و تر) و صفراء (گرم و خشک) را توأم داشت، با توجّه به اینکه این دو متضاد هستند، توصیه های مفرد هر کدام لحاظ نشود و این موارد بیشتر با داروهای مد نظر به صورت همزمان باید تعدیل شوند. 🍃 کانال آموزشی مزاج شناسی eitaa.com/mazaaj
✍️ با توجه به اختلال در سرور ایتا، صوتهایی که اشکال داشتند ویرایش و مجدّد بارگزاری شدند؛ حسب توصیه عوامل پشتیبانی ایتا، دوستان فایلهای صوتی جلسات رو در گوشی یا لپ تاپ خودشون حتماً ذخیره کنند. 📃 فهرست جدید مطالب کانال دوره آموزشی مزاج شناسی: 👉 eitaa.com/mazaaj/201 💤 با توجّه به برگزاری آزمونهای متعدّد، تا اطلاع ثانوی آزمون مجدّدی برای این دوره برگزار نخواهد شد.
🔰 مباحث پیرامون سبک زندگی: ✅سواد فضای مجازی ✅مکتب اسلامی ✅پخت انواع غذاهای سالم و سنتی ✅فرزندآوری و تربیت نسل ✅آموزه های دینی و مذهبی ✅آموزش مجازی طب اسلامی ✅مهدویت و امام شناسی ✅و دیگر موارد مبتنی بر الگوی اسلامی
✋سلام و وقت بخیر خدمت اعضا محترم کانال مزاج شناسی: 🔰طبق برنامه ریزی مجموعه دوره های مزاج شناسی رایگان و مطالب مربوط به مزاج شناسی را از اساتید جمع آوری و در این کانال بارگذاری می شود تا توانمندی و مهارت شما عزیزان در این زمینه تقویت شود. ✅منتظر دوره جدید مزاج شناسی از استاد جدید باشید 🌐لینک اشتراک و عضویت رایگان دوستان👇🙏 https://eitaa.com/joinchat/1235812511Ccc98229b82 📣کانال آموزش رایگان مزاج شناسی http://eitaa.com/mazaaj
🔰درسنامه مزاج شناسی طب اسلامی 👨‍🏫مدرّس : استاد رسول باقری از شاگردان برجسته آیت الله تبریزیان 📕منبع درسنامه مزاج شناسی با تفریظ حضرت آیت الله تبریزیان سال چاپ ۱۳۹۹ 💸هزینه : نشر و ارسال مطالب به آنهایی که دوستشان دارید 🌐لینک اشتراک👇🙏 https://eitaa.com/joinchat/1235812511Ccc98229b82 📣کانال آموزش رایگان مزاج شناسی http://eitaa.com/mazaaj
جلسه اول (مزاج شناسی تخصصی) .mp3
19.39M
درس اوّل : 🔰جایگاه مزاج شناسی در طب اسلامی ✍️بررسی روایات پایه در مزاج شناسی 💸هزینه : نشر و ارسال مطالب به آنهایی که دوستشان دارید 🌐لینک اشتراک👇🙏 https://eitaa.com/joinchat/1235812511Ccc98229b82 📣کانال آموزش رایگان مزاج شناسی http://eitaa.com/mazaaj
🔰متن کامل عربی حدیث 1 جلسه اول : علل الشرایع ج ۱، ص ۱۱۰ أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ شَاذَانَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عُثْمَانَ اَلْبَرَاوِذِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَارِثِ بْنِ سُفْيَانَ اَلسَّمَرْقَنْدِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ سَعِيدٍ اَلتِّرْمِذِيُّ عَنْ عَبْدِ اَلْمُنْعِمِ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ وَهْبِ بْنِ مُنَبِّهٍ : أَنَّهُ وُجِدَ فِي اَلتَّوْرَاةِ صِفَةُ خَلْقِ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حِينَ خَلَقَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اِبْتَدَعَهُ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِنِّي خَلَقْتُ آدَمَ وَ رَكَّبْتُ جَسَدَهُ مِنْ أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ ثُمَّ جَعَلْتُهَا وِرَاثَةً فِي وُلْدِهِ تَمَنَّى فِي أَجْسَادِهِمْ وَ يَنْمُونَ عَلَيْهَا إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ رَكَّبْتُ جَسَدَهُ حِينَ خَلَقْتُهُ مِنْ رَطْبٍ وَ يَابِسٍ وَ سُخْنٍ وَ بَارِدٍ وَ ذَلِكَ أَنِّي خَلَقْتُهُ مِنْ تُرَابٍ وَ مَاءٍ ثُمَّ جَعَلْتُ فِيهِ نَفْساً وَ رُوحاً فَيُبُوسَةُ كُلِّ جَسَدٍ مِنْ قِبَلِ اَلتُّرَابِ وَ رُطُوبَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلْمَاءِ وَ حَرَارَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلنَّفْسِ وَ بُرُودَتُهُ مِنْ قِبَلِ اَلرُّوحِ ثُمَّ خَلَقْتُ فِي اَلْجَسَدِ بَعْدَ هَذِهِ اَلْخَلْقِ اَلْأَوَّلِ أَرْبَعَةَ أَنْوَاعٍ وَ هُنَّ مِلاَكُ اَلْجَسَدِ وَ قِوَامُهُ بِإِذْنِي لاَ يَقُومُ اَلْجَسَدُ إِلاَّ بِهِنَّ وَ لاَ تَقُومُ مِنْهُنَّ وَاحِدَةٌ إِلاَّ بِالْأُخْرَى مِنْهَا اَلْمِرَّةُ اَلسَّوْدَاءُ وَ اَلْمِرَّةُ اَلصَّفْرَاءُ وَ اَلدَّمُ وَ اَلْبَلْغَمُ ثُمَّ أَسْكَنَ بَعْضَ هَذَا اَلْخَلْقِ فِي بَعْضٍ فَجَعَلَ مَسْكَنَ اَلْيُبُوسَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ وَ مَسْكَنَ اَلرُّطُوبَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلصَّفْرَاءِ وَ مَسْكَنَ اَلْحَرَارَةِ فِي اَلدَّمِ وَ مَسْكَنَ اَلْبُرُودَةِ فِي اَلْبَلْغَمِ فَأَيُّمَا جَسَدٍ اِعْتَدَلَتْ بِهِ هَذِهِ اَلْأَنْوَاعُ اَلْأَرْبَعُ اَلَّتِي جَعَلَتْهَا مِلاَكَهُ وَ قِوَامَهُ وَ كَانَتْ كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ أَرْبَعاً لاَ تَزِيدُ وَ لاَ تَنْقُصُ كَمُلَتْ صِحَّتُهُ وَ اِعْتَدَلَ بُنْيَانُهُ فَإِنْ زَادَ مِنْهُنَّ وَاحِدَةٌ عَلَيْهِنَّ فَقَهَرَتْهُنَّ وَ مَالَتْ بِهِنَّ دَخَلَ عَلَى اَلْبَدَنِ اَلسُّقْمُ مِنْ نَاحِيَتِهَا بِقَدْرِ مَا زَادَتْ وَ إِذَا كَانَتْ نَاقِصَةً ثَقُلَ عَنْهُنَّ حَتَّى تَضْعُفَ عَنْ طَاقَتِهِنَّ وَ تَعْجِزَ عَنْ مُقَارَنَتِهِنَّ وَ جَعَلَ عَقْلَهُ فِي دِمَاغِهِ وَ سِرَّهُ فِي طِينَتِهِ وَ غَضَبَهُ فِي كَبِدِهِ وَ صَرَامَتَهُ فِي قَلْبِهِ وَ رَغْبَتَهُ فِي رِئَتِهِ وَ ضَحِكَهُ فِي طِحَالِهِ وَ فَرَحَهُ في [وَ] حَزَنَهُ وَ كَرْبَهُ فِي وَجْهِهِ وَ جَعَلَ فِيهِ ثَلاَثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ مَفْصَلاً قَالَ وَهْبٌ فَالطَّبِيبُ اَلْعَالِمُ بِالدَّاءِ وَ اَلدَّوَاءِ يَعْلَمُ مِنْ حَيْثُ يَأْتِي اَلسُّقْمُ مِنْ قِبَلِ زِيَادَةٍ تَكُونُ فِي إِحْدَى هَذِهِ اَلْفِطْرَةِ اَلْأَرْبَعِ أَوْ نُقْصَانٍ مِنْهَا وَ يَعْلَمُ اَلدَّوَاءَ اَلَّذِي بِهِ يُعَالِجُهُنَّ فَيَزِيدُ فِي اَلنَّاقِصَةِ مِنْهُنَّ أَوْ يَنْقُصُ مِنَ اَلزَّائِدِ حَتَّى يَسْتَقِيمَ اَلْجَسَدُ عَلَى فِطْرَتِهِ وَ يَعْتَدِلَ اَلشَّيْءُ بِأَقْرَانِهِ ثُمَّ تَصِيرُ هَذِهِ اَلْأَخْلاَقُ اَلَّتِي رُكِّبَ عَلَيْهَا اَلْجَسَدُ فِطَراً عَلَيْهَا تَبْنِي أَخْلاَقَ بَنِي آدَمَ وَ بِهَا تُوصَفُ فَمِنَ اَلتُّرَابِ اَلْعَزْمُ وَ مِنَ اَلْمَاءِ اَللِّينُ وَ مِنَ اَلْحَرَارَةِ اَلْحِدَّةُ وَ مِنَ اَلْبُرُودَةِ اَلْأَنَاةُ فَإِنْ مَالَتْ بِهِ اَلْيُبُوسَةُ كَانَ عَزْمُهُ اَلْقَسْوَةَ وَ إِنْ مَالَتْ بِهِ اَلرُّطُوبَةُ كَانَتْ لِينُهُ مَهَانَةً وَ إِنْ مَالَتْ بِهِ اَلْحَرَارَةُ كَانَتْ حِدَّتُهُ طَيْشاً وَ سَفَهاً وَ إِنْ مَالَتْ بِهِ اَلْبُرُودَةُ كَانَتْ أَنَاتُهُ رَيْباً وَ بَلَداً فَإِنِ اِعْتَدَلَتْ أَخْلاَقُهُ وَ كُنَّ سَوَاءً وَ اِسْتَقَامَتْ فِطْرَتُهُ كَانَ جَازِماً فِي أَمْرِهِ لَيِّناً فِي عَزْمِهِ حَادّاً فِي لِينِهِ مُتَأَنِّياً فِي حِدَّتِهِ لاَ يَغْلِبُهُ خُلُقٌ مِنْ أَخْلاَقِهِ وَ لاَ يَمِيلُ بِهِ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ اِسْتَكْثَرَ وَ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ اِسْتَقَلَّ وَ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ عَدَلَ وَ يَعْلَمُ كُلَّ خُلُقٍ مِنْهَا إِذَا عَلاَ عَلَيْهِ بِأَيِّ شَيْءٍ يَمْزُجُهُ وَ يُقَوِّمُهُ فَأَخْلاَقُهُ كُلُّهَا مُعْتَدِلَةٌ كَمَا يَجِبُ أَنْ يَكُونَ فَمِنَ اَلتُّرَابِ قَسْوَتُهُ وَ بُخْلُهُ وَ حَصْرُهُ وَ فَظَاظَتُهُ وَ بُرْمُهُ وَ شُحُّهُ وَ يَأْسُهُ وَ قُنُوطُهُ وَ عَزْمُهُ وَ إِطْرَارُهُ وَ مِنَ اَلْمَاءِ كَرَمُهُ وَ
مَعْرُوفُهُ وَ تَوَسُّعُهُ وَ سُهُولَتُهُ وَ تَوَسُّلُهُ وَ قُرْبُهُ وَ قَبُولُهُ وَ رَجَاهُ وَ اِسْتِبْشَارُهُ فَإِذَا خَافَ ذُو اَلْعَقْلِ أَنْ يَغْلِبَ عَلَيْهِ أَخْلاَقُ اَلتُّرَابِ وَ يَمِيلَ بِهِ أَلْزَمَ كُلَّ خُلُقٍ مِنْهَا خُلُقاً مِنْ أَخْلاَقِ اَلْمَاءِ يَمْزُجُهُ بِلِينِهِ يُلْزِمُ اَلْقَسْوَةَ اَللِّينَ وَ اَلْحَصْرَ اَلتَّوَسُّعَ وَ اَلْبُخْلَ اَلْعَطَاءَ وَ اَلْفَظَاظَةَ اَلْكَرَمَ وَ اَلْبَرَمَ اَلتَّوَسُّلَ وَ اَلشُّحَّ اَلسَّمَاحَ وَ اَلْيَأْسَ اَلرَّجَاءَ وَ اَلْقُنُوطَ اَلاِسْتِبْشَارَ وَ اَلْعَزْمَ اَلْقَبُولَ وَ اَلْإِطْرَارَ اَلْقُرْبَ ثُمَّ مِنَ اَلنَّفْسِ حِدَّتُهُ وَ خِفَّتُهُ وَ شَهْوَتُهُ وَ لَهْوُهُ وَ لَعِبُهُ وَ ضَحِكُهُ وَ سَفَهُهُ وَ خِدَاعُهُ وَ عُنْفُهُ وَ خَوْفُهُ وَ مِنَ اَلرُّوحِ حِلْمُهُ وَ وَقَارُهُ وَ عَفَافُهُ وَ حَيَاؤُهُ وَ بَهَاؤُهُ وَ فَهْمُهُ وَ كَرَمُهُ وَ صِدْقُهُ وَ رِفْقُهُ وَ كِبْرُهُ وَ إِذَا خَافَ ذُو اَلْعَقْلِ أَنْ تَغْلِبَ عَلَيْهِ أَخْلاَقُ اَلنَّفْسِ وَ تَمِيلَ بِهِ أَلْزَمَ كُلَّ خُلُقٍ مِنْهَا خُلُقاً مِنْ أَخْلاَقِ اَلرُّوحِ يُقَوِّمُهُ بِهِ يُلْزِمُ اَلْحِدَّةَ اَلْحِلْمَ وَ اَلْخِفَّةَ اَلْوَقَارَ وَ اَلشَّهْوَةَ اَلْعَفَافَ وَ اَللَّعِبَ اَلْحَيَاءَ وَ اَلضَّحِكَ اَلْفَهْمَ وَ اَلسَّفَهَ اَلْكَرَمَ وَ اَلْخِدَاعَ اَلصِّدْقَ وَ اَلْعُنْفَ اَلرِّفْقَ وَ اَلْخَوْفَ اَلصَّبْرَ ثُمَّ بِالنَّفْسِ سَمِعَ اِبْنُ آدَمَ وَ أَبْصَرَ وَ أَكَلَ وَ شَرِبَ وَ قَامَ وَ قَعَدَ وَ ضَحِكَ وَ بَكَى وَ فَرِحَ وَ حَزِنَ وَ بِالرُّوحِ عَرَفَ اَلْحَقَّ مِنَ اَلْبَاطِلِ وَ اَلرُّشْدَ مِنَ اَلْغَيِّ وَ اَلصَّوَابَ مِنَ اَلْخَطَإِ وَ بِهِ عَلِمَ وَ تَعَلَّمَ وَ حَكَمَ وَ عَقَلَ وَ اِسْتَحَى وَ تَكَرَّمَ وَ تَفَقَّهَ وَ تَفَهَّمَ وَ تَحَذَّرَ وَ تَقَدَّمَ ثُمَّ يَقْرُنُ إِلَى أَخْلاَقِهِ عَشْرُ خِصَالٍ أُخْرَى اَلْإِيمَانُ وَ اَلْحِلْمُ وَ اَلْعَقْلُ وَ اَلْعِلْمُ وَ اَلْعَمَلُ وَ اَللِّينُ وَ اَلْوَرَعُ وَ اَلصِّدْقُ وَ اَلصَّبْرُ وَ اَلرِّفْقُ فَفِي هَذِهِ اَلْأَخْلاَقِ اَلْعَشْرِ جَمِيعُ اَلدِّينِ كُلِّهِ وَ لِكُلِّ خُلُقٍ مِنْهَا عَدُوٌّ فَعَدُوُّ اَلْإِيمَانِ اَلْكُفْرُ وَ عَدُوُّ اَلْحِلْمِ اَلْحُمْقُ وَ عَدُوُّ اَلْعَقْلِ اَلْغَيُّ وَ عَدُوُّ اَلْعِلْمِ اَلْجَهْلُ وَ عَدُوُّ اَلْعَمَلِ اَلْكَسَلُ وَ عَدُوُّ اَللِّينِ اَلْعَجَلَةُ وَ عَدُوُّ اَلْوَرَعِ اَلْفُجُورُ وَ عَدُوُّ اَلصِّدْقِ اَلْكَذِبُ وَ عَدُوُّ اَلصَّبْرِ اَلْجَزَعُ وَ عَدُوُّ اَلرِّفْقِ اَلْعُنْفُ فَإِذَا وَهَنَ اَلْإِيمَانُ تَسَلَّطَ عَلَيْهِ اَلْكُفْرُ وَ تَعَبَّدَهُ وَ حَالَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ كُلِّ شَيْءٍ يَرْجُو مَنْفَعَتَهُ وَ إِذَا صَلُبَ اَلْإِيمَانُ وَهَنَ لَهُ اَلْكُفْرُ وَ تَعَبَّدَهُ وَ اِسْتَكَانَ وَ اِعْتَرَفَ اَلْإِيمَانُ وَ إِذَا ضَعُفَ اَلْحِلْمُ عَلاَ اَلْحُمْقُ وَ حَاطَهُ وَ ذَبْذَبَهُ وَ أَلْبَسَهُ اَلْهَوَانَ بَعْدَ اَلْكَرَامَةِ فَإِذَا اِسْتَقَامَ اَلْحِلْمُ فَضَحَ اَلْحُمْقَ وَ تَبَيَّنَ عَوْرَتَهُ وَ أَبْدَى سَوْءَتَهُ وَ كَشَفَ سِتْرَهُ وَ أَكْثَرَ مَذَمَّتَهُ فَإِذَا اِسْتَقَامَ اَللِّينُ تَكَرَّمَ مِنَ اَلْخِفَّةِ وَ اَلْعَجَلَةِ وَ اِطَّرَدَتِ اَلْحِدَّةُ وَ ظَهَرَ اَلْوَقَارُ وَ اَلْعَفَافُ وَ عُرِفَتِ اَلسَّكِينَةُ وَ إِذَا ضَعُفَ اَلْوَرَعُ تَسَلَّطَ عَلَيْهِ اَلْفُجُورُ وَ ظَهَرَ اَلْإِثْمُ وَ تَبَيَّنَ اَلْعُدْوَانُ وَ كَثُرَ اَلظُّلْمُ وَ نَزَلَ اَلْحُمْقُ وَ عَمِلَ بِالْبَاطِلِ وَ إِذَا ضَعُفَ اَلصِّدْقُ كَثُرَ اَلْكَذِبُ وَ فَشَتِ اَلْفِرْيَةُ وَ جَاءَ اَلْإِفْكُ بِكُلِّ وَجْهٍ وَ اَلْبُهْتَانُ وَ إِذَا حَصَلَ اَلصِّدْقُ اِخْتَسَأَ اَلْكَذِبُ وَ ذَلَّ وَ صَمَتَ اَلْإِفْكُ وَ أُمِيتَتِ اَلْفِرْيَةُ وَ أُهِينَ اَلْبُهْتَانُ وَ دَنَا اَلْبِرُّ وَ اِقْتَرَبَ اَلْخَيْرُ وَ طُرِدَتِ اَلشِّرَّةُ وَ إِذَا وَهَنَ اَلصَّبْرُ وَهَنَ اَلدِّينُ وَ كَثُرَ اَلْحُزْنُ وَ زَهَقَ اَلْجَزَعُ وَ أُمِيتَتِ اَلْحَسَنَةُ وَ ذَهَبَ اَلْأَجْرُ وَ إِذَا صَلُبَ اَلصَّبْرُ خَلَصَ اَلدِّينُ وَ ذَهَبَ اَلْحُزْنُ وَ أُخِّرَ اَلْجَزَعُ وَ أُحْيِيَتِ اَلْحَسَنَةُ وَ عَظُمَ اَلْأَجْرُ وَ تَبَيَّنَ اَلْحَزْمُ وَ ذَهَبَ اَلْوَهْنُ وَ إِذَا تُرِكَ اَلرِّفْقُ ظَهَرَ اَلْغِشُّ وَ جَاءَتِ اَلْفَظَاظَةُ وَ اِشْتَدَّتِ اَلْغِلْظَةُ وَ كَثُرَ اَلْغَشْمُ وَ تُرِكَ اَلْعَدْلُ وَ فَشَا اَلْمُنْكَرُ وَ تُرِكَ اَلْمَعْرُوفُ وَ ظَهَرَ اَلسَّفَهُ وَ رُفِضَ اَلْحِلْمُ وَ ذَهَبَ اَلْعَقْلُ وَ تُرِكَ اَلْعِلْمُ وَ فَتَرَ اَلْعَمَلُ وَ مَاتَ اَلدِّينُ وَ ضَعُفَ اَلصَّبْرُ وَ غُلِبَ اَلْوَرَعُ وَ وَهَنَ اَلصِّدْقُ وَ بَطَلَ تَعَبُّ