eitaa logo
نظام اندیشه - استاد صالحی
266 دنبال‌کننده
131 عکس
20 ویدیو
33 فایل
بسم الله 🔸سلسله مباحث انسان شناسی قرآنی(نظام اندیشه اسلامی) برای معرف جویان حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان 🔸 استاد صالحی @msalehi کانال استاد @Salehy +989389219464 🔉صوت نظام ۱ با تگ #نظام_اندیشه_1 🔉صوت نظام ۲ با تگ #صوت_نظام_اندیشه_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸افرادی که تکلیف جلسه امروز را انجام دادند و از مطالب خوبشان استفاده کردیم. 🔻جلسه ۲ درس
02- نظام اندیشه1 پاییز 99.mp3
30.36M
🔸 جلسه ٢ 👆 - پنجشنبه ٢٢ آبان ٩٩ - ارائه های خانم خسروی، خانم فکور، خانم عربی، و خانم انشایی از مباحث تکلیف جلسه -شناخت نظام ملائکه و روح انسان، ذیل آیه ٣۰و٣١سوره بقره -هر کدام از ملائکه مأموریت بر ظهور اوامر الهی بر ظهور یکی از اسماءالله دارند، که آن اسم الهی باطن ملائک است و ملائکه تسبیح و تقدیس خدا را بر آن اسم میکنند -جبرائیل ع تجلی اسم علیم خداست، ماموریت بر ظهور صفت علم الهی را دارد، و عبدُ العلیم و خلیفةُ العلیم (خلیفه در ظهور اسم علیم) است. پس عبودیت وخلافتش مقید بر اسم علیم الهیست -انسان تجلی اسم اعظم "الله"، و ظهور کل اسماءالله درعبودیت خداست، ولذا عبدالله و خلیفة الله است،و خلافتش مطلق. -تمایز امر تکوینی الهی در ملائکه، با امر تشریعی الهی در انسان وجن -ملائکه درجات وجودی کمالات انسان، و سکاندار مراتب کمالات الهی برای ظهور در انسان وجهان - انسان بنا بر تبعیتی که از امر الهی در صحنه وجودش شود (در امرتکوینی و امرتشریعی)، با رتبه ای از درجات ملائک متحد میشود 🔸 ⭕️ تکلیف (بیرجند و کاشان) : 🔻 گوش دادن تا انتهای صوت دوم از پنج جلسه بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)»، وخواندن فیش متنی آن، و نهایتاً آمادگی برای ارائه کنفرانس در کلاس 📌دسترسی از لینک زیر👇 🌐 eitaa.com/nezam_andishe/298 ⭕️ تکلیف (اصفهان): 🔻در ارتباط معارف انسان شناسی و امام شناسی در ارتباط میان دو آیه ١٢ سوره یس، و ٣١ سوره بقره، تفکر و تدبر و تحقیق کنید. 🌟یس ۱۲: "و كُلَّ شَيْءٍ أَحصَيناهُ فِي إِمامٍ مُبين" 🌟بقره ۳۱: "و عَلَّمَ آدَمَ الأَسماءَ كُلَّها" 🔸 @Nezam_Andishe
لینک ورود به محیط کلاس برای دانشجویان «حوزه علوم اسلامی دانشگاه‌های اصفهان، بیرجند و کاشان» در بستر اسکای روم با گزینه میهمان👇 https://www.skyroom.online/ch/althakhaer/islam پنجشنبه ها، ساعت ۹:۴٠ الی ١١:١۵ ✅ تا دقایقی دیگر خدمتگذار هستیم. 🔻افراد علاقمند هم میتوانند بعنوان مهمان شرکت کنند 🔻وقت کنفرانس برای دانشجویان دانشگاه‌های بیرجند و کاشان بیست دقیقه ابتدای کلاس (ساعت ٩:۴٠ الی ١٠) است. 🔻وقت کنفرانس برای دانشجویان دانشگاه اصفهان بیست دقیقه بعد از اتمام تدریس (ساعت ١١:١۵ الی ١١:۳۵) می‌باشد (لذا اگر در بیست دقیقه اول بعلت تداخل با کلاس دیگر حضور نداشتند اشکال ندارد)
✅حاضرین درس اخیر👆 🔻جلسه ٣ درس
🔸افرادی که تکلیف جلسه اخیر را انجام دادند و از مطالب خوبشان استفاده کردیم. 🔻جلسه ٣ درس
03- نظام اندیشه1 پاییز 99 .mp3
25.58M
🔸 جلسه ٣ 👆 - پنجشنبه ٢٩ آبان ٩٩ - ارائه های آقای دستگردی، خانم فکور، خانم کارگر، خانم انشایی، و خانم شیخی از مباحث تکلیف جلسه - شناخت خلافت روح آدم و ولایت روح انسان کامل، بر تمام ملائکه و نظام هستی - خلیفه‌ی خدا، خلیفه درظهور است، جانشین و واسطه‌ی امر الهی در ظهور است (نه در وجود) -خلیفه از جانب خدا، امر الهی را ابراز و اجرا و ظاهر میکند. واسطه‌ی واحد بر ظهور مطلق نورخدا درعالم هستی است - ارتباط انسان شناسی با امام شناسی - همانطور که عامل وحدت و اتصال و پیوستگی و هماهنگی سلولهای بدن، و محبت و الفت و امدادشان بهم، و جریان حیاتشان، روح ما هست، و اگر روح ما از بدنمان جدا شود کل سلولها از هم میپاشند و جدا میشوند، کل جهان هستی هم به منزله یک بدن بهم پیوسته است که عامل اتصال و بهم پیوستگی و هماهنگی و محبت و الفت و امدادشان بهم و جریان حیاتشان حقیقت روح امام و حجت خدا است که به منزله روح اعظم الهی در این پیکره هستی است، و به محض جدا شدن او از عالم هستی، تمام نظام هستی از هم می پاشد و جدا و فانی میشوند: «لولا الحجة لساخت الارض باهلها». - تنظیر سه صحنه ولایت آدم ع، ولایت یوسف ع، و ولایت ملک عظیم محمد ص و آل محمد ع، در آیات قرآن 🔸 ⭕️ تکلیف (بیرجند و کاشان) : 🔻 گوش دادن تا انتهای صوت دوم از پنج جلسه بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)»، وخواندن فیش متنی آن، و نهایتاً آمادگی برای ارائه کنفرانس در کلاس 📌دسترسی از لینک زیر👇 🌐 eitaa.com/nezam_andishe/298 ⭕️ تکلیف (اصفهان): 🔻در ادامه ارسال می‌شود 👇👇👇 🌐 eitaa.com/nezam_andishe/371 🔸 @Nezam_Andishe
🔸 جلسه ٣ 🔻 سلولهای بدن با هم تفاوت هایی در قابلیت ها و مأموریت هایشان در نظام بدن دارند، و مثلا جایگاه سلولهای چشم در موقعیت مهمتر و عظیمتری در نظام حیاتی و ادراکی است و دست خودش را حائل و محافظ برای چشم میداند و ...، اما این تفاوت در یک مجموعه بهم پیوسته و تحت امر واحد روح است، و این تفاوت ها عامل اجرای فرامین روح است برای یک حیات و ادراک و رشد و سلامت واحد در کل این شخصیت، و لذا هیچ تفاوتی عامل حسادت بین اعضا نیست، چون بینونت و جدایی نیست که موجب مقایسه و مخالفت و حسادت شود، و اگر بخشی از سلولها هم بوسیله ویروسها و عاملهای بیرونی تبدیل به توده سرطانی و ضد حیات بدن شوند، تمام نظام بدن تحت مدیریت روح به مقابله و اصلاح سلولهای آلوده میپردازند، و اگر توده سرطانی بدخیم و غیرقابل اصلاح باشد برای حفظ سلامت کل بدن آن سلول را حذف و هضم میکنند. عین این فرایند در حفظ سلامت سلولهای اجتماع انسانی و ایمانی است که تحت مدیریت روح انسان کامل و امام، به سلامت کل حیات اجتماعی و رشد همه شان به یک حیات واحد در حرکت و اصلاح و اقدام اند.
🔸 جلسه ٣ - پنجشنبه ٢٩ آبان ٩٩ ⭕️ تکلیف (اصفهان): 🔻درباره ارتباط آیات ۷۲ سوره احزاب، و ٣١ و ٣٢ سوره بقره، , ۳۰ سوره روم، و بیان هماهنگ معارف انسان شناسی در آنها، تفکر و تدبر و تحقیق کنید. 👇👇👇 🌟 احزاب ۷۲: "إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ ، فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها / وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولا" 🌟بقره ۳۱ و ٣٢: ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ (٣١) قالُوا سُبْحانَكَ لا عِلْمَ لَنا إِلاّ ما عَلَّمْتَنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (٣٢) / "وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها" (٣١) 🌟روم ۳۰: " فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون‏" 🔸 @Nezam_Andishe
هدایت شده از استاد عابدینی
37.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ «سفردرخویشتن» 👆 🔸 سیر در معرفت نفس با تدبر در داستان آدم در قرآن کریم #استاد_عابدینی 🔸 @abedini
31.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 انسانِ عاشقِ نامتناهی، ظلوم جهول👆 | 🌷آسمان بارِ امانت نتوانست کشید، قرعه‌ی فال به‌نام منِ دیوانه زدند! 🌻[ از بس ديوانه و عاشقِ حمل امانتِ ولایت الهی بودم، مجنون‌وار بارِ آن را به دوش كشيدم، و عاشقانه مشقّاتِ حمل آن در عالم خاکی را تحمّل نمودم] 🌼«إِنَّا عَرَضنَا الأَمانة...و حملها الإنسانُ، إنّه كان ظَلُوماً جَهُولا»: ✨انسان بخاطر شدّتِ درکِ ظلمت در وجودش، عشقش به نور الهی نامتناهیست، ✨و بخاطر شدّت درکِ جهل در وجودش، استعدادش در حرکت و حیرت بسوی علم الهی شدیدترین است ✨این مدح انسان است که بخاطر در وجودش، قابلیت حمل بار را یافت 🌺از امام سجاد(علیه السلام) پرسیدند: چرا خداوند خودش را محجوب کرده ازخلق؟ حضرت پاسخ فرمود: ✨لأنّ اللَّهَ بناهُم بُنيَةً علی الجَهل: چون خداوند مخلوقاتش را بر (درکِ) جهل بنا نهاده است (بحار،ج۳ص۱۵) 💐این "بِنيَةً عَلَى الجَهل"، استعداد را دارد نشان میدهد؛ این درک جهل، یعنی «قوّه و استعداد علم» درش هست 🌸 انسان عاشق علم است، عاشق آن کمالی است که ندارد، و هرچقدر دنبالش رود عاشق‌تر میشود 🔸گزیده‌ جلسه۵۱۲ المیزان، ۱۲ آذر ۹۷ 🔸 @abedini 🔸 @nezam_andishe @Salehy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 👆«برای انسانِ عاشق، معشوق یکیست در عالم» 🌸برقی از منزل لیلی بدرخشید سحر 🌸وَه که با خاطرِ مجنونِ دل‌افگار چه کرد ⭕ خدای تعالی انسان را خلق کرده که دوست بدارد انسان را، و انسان خدا را دوست بدارد. ما برای آفریده شده ایم. ⭕ ندیدید در حدیث کساء، خدای سبحان میگوید من عالم را برای محبت آفریدم: «اِنّی ما خَلَقتُ سماءً مَبنِیَّهً وَلا اَرضاً مَدحِیَّهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمساً مُضیئَهً وَلا فَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحراً یَجری وَلا فُلکاً یَسری اِلاّ فی مَحَبَّةِ هؤُلاَّءِ الْخَمسَهِ الذین هُم تَحتَ الکِساَّءِ» ⭕️ شما اگر بفهمی امام زمان(علیه السلام) را یک کسی دیده چه حالی میشی؟ عشقه که تو عالم بروز میکنه ⭕️ سرمایه انسان [قلبی] است (که میتواند با آن عاشق شود). چیزی که ملائکه ندارند و شما انسان‌ها دارید. ملائکه ندارند لذا گناه هم ندارند. ما انسان‌ها داریم، می‌تونیم با این گنهکار بشیم، و می‌تونیم با همین تعلق بشیم. دست خودمونه... ⭕️ حافظ همینجا، پیرامون عشق الهی اینجوری👇 میگه (در این غزلش تمام آنچه در دیوانش میخواسته بگه گفته): 🌸در ازل پرتوی حُسنش ز تجلّی دم زد 🌸عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد 🌸جلوه‌ای کرد رُخَش دید مَلَک عشق نداشت 🌸عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد 🌸نظری خواست که بیند به جهان صورت خویش 🌸خیمه در آب و گِل مزرعه ی آدم زد 🌸عقل می‌خواست کز آن شعله چراغ افروزد 🌸برق غیرت بدرخشید و جهان برهم زد 🌸مدعی خواست که آید به تماشاگه راز 🌸دست غیب آمد و بر سینهٔ نامحرم زد eitaa.com/tarbiatemanavi/535 منبع 🔸 @nezam_andishe @Salehy
نظام اندیشه - استاد صالحی
جلسه ١١ - یکشنبه ١١ خرداد ۹۹👆 🔸 #نظام_اندیشه_یک - درک «ارتباط انسان‌شناسی با امام شناسی»، با تدبر
🔈 صوت این👆جلسه ١١ خرداد ۹۹ در ترم بهار نظام ١ 👇 👌برای دانشجویان دانشگاه اصفهان در پاسخ به تکلیف جلسه ٢ (پنجشنبه گذشته) قابل استفاده است. 🌐 eitaa.com/nezam_andishe/199 ✅ درک «ارتباط انسان‌شناسی با امام شناسی»، با تدبر در آیات ١٢ سوره یس، و ٣١ سوره بقره در کنار هم 🌟 "وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِين" 🌟 "وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها" 👇👇👇
011- نظام اندیشه ١ - ورودی بهمن ۹۸ .mp3
36.48M
جلسه ١١ - یکشنبه ١١ خرداد ۹۹👆 🔸 - درک «ارتباط انسان‌شناسی با امام شناسی»، با تدبر در آیات ١٢ سوره یس، و ٣١ سوره بقره در کنار هم👇 🌟 "وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِين" 🌟 "وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها" - ادامه داستان آدم، در سکونت در بهشت - بهشت برزخ نزولی آدم، برای چشیدن حقایقی از زندگی با جذبه های تمایلات الهی و حیات طیبه انسانی
لینک ورود به محیط کلاس برای دانشجویان «حوزه علوم اسلامی دانشگاه‌های اصفهان، بیرجند و کاشان» در بستر اسکای روم با گزینه میهمان👇 https://www.skyroom.online/ch/althakhaer/islam پنجشنبه ها، ساعت ۹:۴٠ الی ١١:١۵ ✅ تا دقایقی دیگر خدمتگذار هستیم. 🔻افراد علاقمند هم میتوانند بعنوان مهمان شرکت کنند 🔻وقت کنفرانس برای دانشجویان دانشگاه‌های بیرجند و کاشان بیست دقیقه ابتدای کلاس (ساعت ٩:۴٠ الی ١٠) است. 🔻وقت کنفرانس برای دانشجویان دانشگاه اصفهان بیست دقیقه بعد از اتمام تدریس (ساعت ١١:١۵ الی ١١:۳۵) می‌باشد (لذا اگر در بیست دقیقه اول بعلت تداخل با کلاس دیگر حضور نداشتند اشکال ندارد)
✅حاضرین درس امروز👆 🔻جلسه ۴ درس
🔸افرادی که تکلیف جلسه امروز را انجام دادند، و از مطالب خوب افرادی که ارائه نمودند استفاده کردیم. 🔻جلسه ۴ درس
04- نظام اندیشه1 پاییز 99.mp3
29.42M
🔸 جلسه ۴ 👆 - پنجشنبه ۶ آذر ٩٩ - ارائه های آقای حمید عموعلی، خانم فاطمه خسروی، خانم زهرا پناهی پور، و خانم نگار شیخی فرد، از مباحث تکلیف جلسه - شناخت نظام ارتباط ملائکه الهی با اوامر الهی در ربوبیت و تدبیر عالم هستی، که ملائکه فرماندهان جنود الهی در عالم هستی اند، و فرمان الهی را اجرا مینمایند. - ارتباط انسان شناسی با خدا شناسی - حضور کامل و حضور تمامِ منِ من، در همه قوا و اعضای تن و صفات و ارتباطاتم با دیگران، این مَثَلی اعلی هست در شناخت حضور خدای سبحان در عالم هستی، که همه اش همه جا حاضر است - تفاوت حضورِ منِ من، با ظهورِ من در مظاهر قوا و اعضا و اوصاف من، که حضور نامحدود و با همه یکسان است، اما ظهور در مظاهر حد دارد و شدت و ضعف دارد. چشم ظهور شدیدتری از نور حیات من را ظاهر میکند، چون حد کمتری در ظهور دارد، پس ظهورش شدیدتر است، و هرقدر ظهورش شدیدتر است، قربش به منِ من بیشتر است، و هرقدر قربش بیشتر، نزد من محبوب تر است. 🔸 ⭕️ تکلیف (بیرجند و کاشان) : 🔻 گوش دادن تا انتهای صوت چهارم از پنج جلسه بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)»، وخواندن فیش متنی آن، و نهایتاً آمادگی برای ارائه کنفرانس در کلاس 📌دسترسی از لینک زیر👇 🌐 eitaa.com/nezam_andishe/298 ⭕️ تکلیف (اصفهان): 🔻همان تکلیف گذشته برای افرادی که انجام نداند 👇👇👇 🌐 eitaa.com/nezam_andishe/371 🔸 @Nezam_Andishe
🔸 جلسه ۴ - عالم صحنه‌ی ظهور حکمرانی و ملوکیت و مالکیت و ربوبیت خداوند سبحان است، و جز امر خدا درکار نیست و همه تحت قبضه الهی و ملکوتشان به دست خداست. هیچ کس نمیتواند از حکومت خدا و حاکمیت تکوینی اسماء و اوامر الهی خارج شوند. بله در نظام تشریع برای انسان و جن که مختارند امکان غفلت تشریعی هست، ولی همان غافلان و مجرمان در همان حال تحت حاکمیت اسماء جلال الهی هستند. - ملائکة الله مأموران مجری آن اوامر در مراتب مختلف نیاز مخلوقات بر اساس مقدار نیازشان است، و هر مخلوقی در هر سطحی از ادراک و ارتباطی که با خدا دارد، نیازهای خود را از آن سطح درکش در ارتباط با آن اسم و وجه ارتباطش با خدا می یابد، و آن میزان درک و مرتبه‌ی ارتباطی آن مخلوق به سکانداری یکی از ملائکة الله برای آن مخلوق امر خدا برای رفع نیازش جریان می یابد. - همه مخلوقات دارند از خزائن اسماء الهی به حسب مقدار نیازشان و سطح نیاز و سطح ادراکشان استفاده و مصرف میکنند، و به حسب نوع نیازشان خدا را در آن وجه رفع آن نیازشان میشناسند و خطاب میکنند، که برای رفع بیماریشان خدا را شافی میخوانند، و برای رفع نیازشان به غذا خدا را مُطعم، و برای رفع جهالتشان خدا را عالم، و برای رفع ضعفشان خدا را قادر، و برای رفع نیازشان به لطافت خدا را لطیف، و برای دفع مضرات و نقایصشان خدا را دافع و کامل می یابند. - تکثرات صفات و اسماء و تکثرات ارتباطات مخلوقات بخاطر تکثرات نیازهایشان هست که از خدای واحد وجوه شناخت و ارتباطی کثیری را در ادراک و ارتباط مخلوقات ایجاد مینماید. به مثال اسماء مختلفی که به منِ من از وجوه ارتباط مختلف مخاطبین، و وجوه قوای وجودی و صفات مختلف به من اطلاق میکنند. من واحدم، ولی یکی مرا بابا میشناسد و میخواند، یکی عالم، یکی قادر، یکی بینا، یکی شنوا، یکی رفیق، یکی همدم، ... پس کثرت از جانب آنهاست (در نیاز و ادراک و ارتباطشان)، نه در جانب منِ من.