🌷حجاب مقوم آزادی زنان
🌱حجاب از مقولههایی است که با فطرت انسان آشناست و اختصاص به زن ندارد و فقط در باب کیفیت آن است که در اینباره زن از مرد متمایز میباشد. حجاب زن در دیدگاه اسلام پوشش معقول است که ممکن است با توجه به آداب و رسوم هر ملتی کیفیت و شکل مخصوص به خود را دارا باشد.
🌱امام خمینی در پاسخ پرسشی درباره حجاب می فرمایند:
"حجاب به معنای متداول میان ما که اسمش حجاب اسلامی است با آزادی مخالفتی ندارد. اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد و ما آنان را دعوت میکنیم که به حجاب اسلامی رو آورند. و زنان شجاع ما دیگر از بلاهایی که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است، به ستوه آمده اند و به اسلام پناهنده شدهاند."
(صحیفه امام، ج5، ص 541)
🌱"در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولی لازم نیست که چادر باشد. بلکه زن میتواند هرلباسی را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند. "(همان، ج5، ص 294
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🍃زنانِ جریان ساز
🔸درنظر امام خمینی رفتارهای سیاسی زنان درقیاس با مردان ازاعتباربیشتری نیز برخوردار است.
👈زیرا زنان با فعالیتها و مشارکت سیاسی و اجتماعی خود موجب تقویت اینگونه فعالیتهای مردان میشوند: " شما[بانوان] هستید که علاوه بر آنکه خودتان فعالیت میکنید فعالیت را در مردها مضاعف میکنید." (صحیفه امام ، ج19، ص 183).
👈"پیشقدم شدن شما در همه مسائل . . . اسباب این میشود که مردها هم بیشتر وارد بشوند، مردها هم قویتر بشوند."
(همان، ج20، ص 8).
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
عامل اصلی ظلم به زن
از نگاه فمینیست: مادری و باروری❗️
سیمون دوبووار؛ فمینیست رادیکال:
📛زن فقط به بهای طرد قابلیتهای باروری خویش میتواند به فردیت یا هویت شخصی دست یابد.🤦♀
📛زن باردار یعنی گیاه و حیوان، یعنی انبوهی از ذرات پروتئین، یعنی ماشین جوجه کشی، یعنی تخمک؛ او کودکانی را که به نهال استوار پیکر خود میبالند میترساند و جوانان را به پوزخند وا میدارد. چون انسانی است آگاه و آزاد که به ابزار زندگی دادن بدل شده است.🤦♀
📕جنس دوم؛ سیمون دوبووار.
از نگاه اسلام: شیءوارگی زن🚫
✨در نظام اسلامی؛ زن به عنوان انسان میتواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعهی اسلامی داشته باشد ولی نه به صورت یک شیء.
💢نه او حق دارد خود را به چنین حدی تنزل دهد
💢و نه مردان حق دارند که به او چنین بیندیشند.
📗صحیفه امام خمینی(ره)؛ ج 4، ص 414.
🍃زن یکتا موجودی است که میتواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه بلکه جامعهها به استقامت و ارزشهای والای انسانی کشیده شوند.🌷
📗امام خمینی(ره) 1374: تحریرالوسیله، ج 2، ص 95)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
تعالی زن🔸
ژنویو لوید:
⛔️تعالی جویی در اصل خود به معنای فرارفتن از مقولهی زنانه است. هر زنی با تلاش در راستای تعالی جویی؛ با خویشتن بیگانه میشود.
⛔️تعالی جویی مردانه با آنچه تعالی جویی زنانه باشد متفاوت است. این عمل به معنای برگذشتن از حصار حوزهای است که برای مرد دست نخورده باقی میماند، اما برای زن چنین قلمروی وجود ندارد که بتواند آن را ترک کند و در عین حال برای او دست نخورده باقی بماند!.
📕درآمدی بر نظریههای فمینیستی.
اسلام
زن را تا حدی ارتقاء میدهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه بازیابد و از حد شی بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدی میتواند در ساختمان حکومت اسلامی مسئولیتهایی به عهده بگیرد.
📗صحیفهی نور، ج 3: ص 101
از نظر اسلام: هدف این است که زنان و دختران بتوانند همان سیر و حرکتی را انجام بدهند که وقتی مردان آن حرکت را انجام بدهند، به صورت یک انسان بزرگ درخواهند آمد، زنان انسان بزرگ بشوند.
☘این ممکن است و در اسلام تجربه شده است.... در هر زمانی، در هر محیط کوچکی، در هر خانوادهای که زنی با این تربیت توانست رشد بکند، همان عظمت را پیدا کرد، مخصوص صدر اسلام نبود،
☘ما در ایران هم داشتیم، در زمان خودمان هم داشتیم،
☘در خارج از ایران هم داشتیم. در همین زمان ما، یک زن جوان شجاع عالم متفکر هنرمندی به نام خانم بنتالهدی، خواهر شهید صدر، توانست تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهد. توانست در عراق مظلوم نقش ایفا کند، البته به شهادت هم رسید. عظمت زنی مثل بنت الهدی صدر از هیچ یک از مردان شجاع و بزرگ کمتر نیست.
👈رهبرانقلاب: 30/7/1376
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
آنتونی گیدنز، جامعه شناس غرب:
💔آنچه در «روابط» باید باقی بماند، تعامل «سرد» است». «it is cool».
بنابراین به تعاملات انسانی نباید اجازه داده شود گرم شوند و گرم باقی بمانند و «سرد» بودن یعنی ایراد نداشتن😳 و غیر از این، رابطه خطرناک است.
💔چرا که شریک زندگی شما هر لحظه ممکن است از شما کناره بگیرد، یا بدون رضایت شما به محض اینکه بفهمد که شما دیگر در مقام لذت او، از توان خود خالی شدهاید یا فقط به این علت که مرغ همسایه غاز است؛ برود و به شما پشت کند، شما نمیتوانید نرفتن او را تضمین کنید.
💔بنابراین بهترین رابطه، «رابطه ناب» است که به معنی «ناپایدار»، «انفکاکپذیر»، «تا اطلاع ثانوی» میباشد.😪
📙عشق سیال؛ نوشته زیگمونت باومن
🔸🔸
🪴اگر بخواهيد اين محيط (خانه) امن و امان به وجود بيايد، راهش اين است كه زن و شوهر اين محيط را محيط محبت كنند؛ يعنى به هم محبت و عشق بورزند.
چهطور❓
عشق ورزيدن كه زوركى نيست؛ به قول مشهدىها: «مهر به زور، عشق به چمبه»!
🌷بايستى محبت در يك دل، مثل گلى كه از زمين مىرويد، بروید.🌷
شما چه کار کنید تا گل محبت در دل همسرتان بروید؟
راهش چيست❓
راهش اين است كه شما به او وفادار باشيد و محبت بورزيد. اين كار، محبت را در دل او زنده مىكند. 💞
او هم كه به شما محبت كند، در دل شما هم محبت زنده مىشود؛ چون به هم وابستهايد.💝
🧕 اگر نگوييم كه اين خيل عظيم احكام مربوط به زن و مرد و محرم و نامحرم و حجاب، براى همين است، صدى هشتاد نود درصدش براى اين است كه شما دوتا با هم در خانه با محبت زندگى كنيد.
📘بیانات رهبری؛ جلد 21. ص ۷
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🔻درنده خویی در دنیای آزاد و بیقید و بند غرب
دریدا معتقد است:
📛برخی از عناصر تحریک جنسی ممکن است بگونهای باشد که همگان هنوز هم آن را «منحرف» دانسته و «تقبیح» کنند مانند رابطه جنسی با کودکان😭؛ ولی در دوران سیال مدرنِ ما دیگر قوایی وجود ندارد که در ترسیم مرز میان رابطه جنسی «صحیح» و «منحرف»به کار رود.
❌امروز عصری فرا رسیده که در آن باید، با توجه به «آزادی انتخاب» هرگونه مجرای تخلیه نیروی جنسی را تقویت کرد.
📙عشق سیال؛ نوشته زیگمونت باومن
😔😔
📛آزادى جنسى و بى بند و بارى جنسى در غرب موجب نشده است كه ديگ شهوتِ بشرى كه غريزى و طبيعى است، از جوشش بيفتد.
⛔️قبلا اين جور تبليغ مىكردند، مىگفتند بگذاريد زن و مرد در جامعه روابط آزاد داشته باشند تا حرص شهوت جنسى كم بشود؛ عملاً معلوم شد كه قضيه بهعكس است.
🔺هر چه آزادى روابط زن و مرد در جامعه بيشتر بشود، با وضعى كه به وجود آوردند، حرص شهوانى بشر بيشتر مىشود.😔
📗بيانات رهبری، جلد: ۳۴، صفحه: ۱۷
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🟥خیانت به زن
لوس ایریگاری از چهرههای برجستهی فمینیسم معقتداست:
زنان میتوانند از نظر جنسی خودکفا باشند و این تنها راه حل علیه مردسالاری است:😱
«زن بطور سنتی ارزش مصرف است برای مرد؛ و ارزش مبادله است میان مردان. پس یک کالا است. این کالاچگونه میتواند در بازار با دیگر کالاها غیر از حسادتی تهاجمی داشته باشد؟ این ماده چگونه میتواند از خودش لذت ببرد؟
❌او برای رهایی از شبه انحصار لذت آزارخواهانه و خانهداری و تولید مثل باید خود لذت بری جنسی و همجنس خواهیش را حفظ و شکوفا کند چرا که چشمپوشی از لذت از جنس مخالف، معادل با سلب قدرتی است که بطور سنتی به مردان مربوط است.»
👹👹
📕درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی، نوشتهی رزمری تانگ.
♦️غربیها درباره جنس زن باید پاسخگو باشند؛
🔺چون آنها به زن خیانت کردند.🔻
تمدّن غربی به زن هیچ نداده است. اگر پیشرفت علمی، سیاسی و فکرای هم در زنان دیده میشود، مال خود زنهاست. در هر کشوری چنین پیشرفتهایی نصیب زنان شودکه در ایران اسلامی و در کشورهای دیگر هم شده است مال خود زنهاست.
🚫 آنچه که غربیها به آن دامن زدند و تمدن غربی پایهگذار خشت کج و بنای کجش بود، بی بندوباری و ابتذال زنانه است. » .
📗بیانات رهبری: 30 شهریور 1379
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
✨حفظ کرامت زن✨
☘در اسلام بطور ویژه ارتباط با زن؛ ارتباط براساس حفظ کرامت اوست.
☘از دیدگاه اسلام روحیه لطیف زن حراستی ویژه میطلبد. کرامت زن به دست خود و اجتماع حفظ میشود و چگونگی تعامل فردی و اجتماعی با وی در این زمینه بسیار مؤثر است.
☘زن با توجه به ساختار روحی و جسمی خاص از شخصیتی ویژه برخوردار است و پاسداشت کرامت زن موضوعی است که به چگونگی حضور زن در جامعه و خانواده جهت میدهد و نوع رفتار و موضعگیریهای وی را سامان میبخشد و بر تصحیح و سالم سازی ارتباط زن و مرد تأثیر میگذارد.
☘در حوزه خانواده نیز چگونگی رفتار و گفتار همسرش با او، رعایت حقوق جنسی او، نفی خشونت و تأمین مخارج زندگی زن همگی بر حفظ کرامت زن تأکید دارند.
امام خمینی (ره) میفرمایند:
اسلام نظر خاص بر شما بانوان دارد، اسلام در وقتی که ظهور کرد در جزیرة العرب، بانوان حیثیت خودشان را پیش مردان از دست داده بودند، اسلام آنها را سربلند و سرافراز کرد، اسلام آنها را با مردان مساوی کرد. عنایتی که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایتی است که بر مردان دارد.🌷🌷
(صحیفه امام، ج 6: 299).
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
نگاه اسلام این است که:
🍂💦🍂💦🍂💦
🌾زن و مرد از لحاظ ارزشهای انسانی برابرند: إِنَّ المُسلِمینَ وَالمُسلِماتِ وَالمُؤمِنینَ وَالمُؤمِناتِ وَالقانِتینَ وَالقانِتاتِ وَالصّادِقینَ وَالصّادِقاتِ وَالصّابِرینَ وَالصّابِراتِ وَالخاشِعینَ وَالخاشِعاتِ وَالمُتَصَدِّقینَ وَالمُتَصَدِّقاتِ ...﴿احزاب:۳۵﴾ تا آخر؛
🍃مرد مسلمان و زن مسلمان در مورد ارزشهای الهی و انسانی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند.
🍃وظایف مشترکی هم هر دو دارند؛ وظیفهی امر به معروف مشترک است، وظیفهی خدمت مشترک است، وظیفهی جهاد فیسبیلالله [برای] هر کدام به نوعی مشترک است، مربوط به مرد یا مربوط به زن ویژه نیست.
✨هر کدام هم وظایف ویژهای دارند؛ زن وظایفی دارد، مرد وظایف ویژهای دارد که خدای متعال به خاطر اداء همین وظایف ویژه، ترکیب ساختمان جسمی و روحی آنها را هم متناسب با آن وظیفه بنا کرده و خلق کرده.
🌀بنابراین این نگاه اسلام و نگاه جمهوری اسلامی به زن است،
🔹و ما به این نگاه افتخار میکنیم؛
🔻ما سر تا پا اعتراض به منطق غربی و روش غربی و سبک زندگی غربی در مورد زنیم؛ معتقدیم آنها به زن دارند ظلم میکنند.».
🗓بیانات رهبری؛ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
زن زندگی آزادی
سوزان فالودی متولد 1959 در نیویورک و فارغالتحصیل از دانشگاه هاروارد این گونه میگوید:
🔰«زنان ناراحتاند؛ دقیقاً به این علت که آزادند. زنان به خاطر آزاد ساختن خود، در بند کشیده شدند؛
♻️به عبارتی حلقهی طلایی استقلال را به دست آوردند، اما به قیمت از دست دادن حلقه اصلی و کنترل زنانگی خود و حق انتخاب را تنها به قیمت نابودی آن از دست دادهاند.».
او نیز میگوید:
🔰«در پشت این شادی و سرور و بزرگداشت پیروزی (آزادی زنان)؛ پیام دیگری خودنمایی میکند. این پیام به زنان میگوید:
اکنون شما آزاد و برابر هستید، ولی هیچوقت بدبختتر از این نبودهاید.‼️
او در ارائه راهکار برای زنان در عصر کنونی میگوید:
✅«دلیل روی آوردن بسیاری از افراد به مذهب، یافتن زندگی جدید است که از بیرحمی فرهنگ آنان فراتر رود».
او سپس به پوشش عفیفانه در ممالک اسلامی اشاره میکند و بر این باور است که
♻️در آمریکا نیز بازگشت به پوششهای عفیفانه انقلابی در حال شکلگیری است.
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🔻لباس، وسایل آرایش و برهنگی؛ مجموعه گستردهای از محصولاتی هستند که افراد بویژه زنان غربی تصور میکنند جایگاه لازم را به آنها میدهد تا به مثابه کنشگران اجتماعی، خود را همچون کارت ویزیت زنده به دیگران عرضه کنند.
🔳زن غربی بدنش را به مثابه ابزار اعتبار بخشیدن به خویش در نظر میگیرد و با بدن خود رابطهای مادرانه، حمایت کننده برقرار میکند و از این حمایت هم به رضایتی خودشیفتهوار میرسد و هم به رضایتی اجتماعی.
👈چرا که فکر میکند دیگران او را از خلال بدنش قضاوت میکنند❗️
💦🍃🍀 🍃💦
اما
«آن ارزشی که امروز در کشورهای اسلامی و خصوصاً در کشور ایران پیدا شده است این است که در رژیم سابق شأن و مرتبت عبارت از آرایش مهوّع و لباسهای کذا و منزلگاه های کذا بود و
✅ امروز ارزش، ارزش انسانی است، ارزش اخلاقی است،
ارزش انسانی است
🔰 به واسطه همین تحول در قشر بانوان، دیگر آنهایی که با آرایش های فاسد و لباسهای فاخر می خواستند فخرفروشی کنند، در بین جامعه زنان ما محکومند و خجالت زده اند.
✅آن روز بانوان اسلامی ما خجلت می کشیدند که با لباس اسلامی و لباسی که در آن مراعات شده باشد [ظاهر بشوند] طبقات ضعیف هم اگر این کار را می کردند، خجالت می کشیدند در بین قشرهای فاسد و مرفه بروند.
🔰امروز امر بعکس است؛ آن اشخاصی که دارای آنطور کارهای فاسد و آرایش فاسد و خودنماییهای مفسد بودند، آنها احساس شرم میکنند در بین شما.»
(صحیفه امام، ج 14،ص 198-197).
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
📛"تجارت و بردهداری جنسی، شکسته شدن همه حد و مرزهای اخلاقی و عرفی و قانونی کردن مسائلی مانند همجنسبازی که در همه ادیان الهی حرام است و افتضاحات دیگر، نتایج نگاه و فرهنگ غرب به زن است".
(۱۴ دی ۱۴۰۱، دیدار اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب)
🔸رهبر انقلاب با وجود کدام ادله و آمار، رفتار حاکمان غربی را نسبت به زن چنین معرفی میکند❓❓
🗽براساس گزارش مرکز جرایم امریکا، روزانه در این کشور به طور میانگین ۱۸۷۱ زن مورد تجاوز جنسی قرار میگیرند.
🗽در ارتش امریکا از هر سه زن دستکم یک نفر مورد تجاوز قرار میگیرد.
🗽 آمارها نشان میدهد ۹۰ درصد زنان شاغل در ارتش امریکا در طی جنگ خلیجفارس مورد تجاوز قرار گرفتهاند.
🗽با توجه به آمار دانشگاه جورج میسون از هر سه زن امریکایی یک زن در طول زندگی خود مورد آزار جنسی قرار گرفته است.
🗽 بر طبق این آمار ۱۹ درصد زنان در طول زندگی خود حداقل یک بار مورد تجاوز قرار میگیرند.
🗽علاوه بر این، حدود ۴۳ درصد از زنان امریکایی در زندگی خود مورد خشونت جنسی قرار میگیرند.
🗽 به گفته نشریه فوربس که یک نشریه معتبر جهانی است، حدود یک سوم از زنان زندانی در جهان در امریکا بازداشت هستند. یعنی بیش از ۲۰۱ هزار زن زندانی در امریکا وجود دارد که ۱۰ درصد از جمعیت زندانیان در این کشور را تشکیل میدهند.
و....
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
⚖حقوق برابر زنان و مردان در اسلام
💠امام خمینی در باب حق شرکت زنان در امور کشور، حق رأی دادن و انتخاب شدن، حضور درمناصب سیاسی، اجتماعی و مراکز تصمیمگیری، شرکت در سازمانها و انجمنها میفرمایند:
✔️"در نظام اسلامی، زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد، حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت، حق رأی دادن، حق رأی گرفتن. درتمام جهاتی که مرد حق دارد، زن هم حق دارد".( صحیفه امام، ج5، ص 189).
✔️ "زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند. شما همانگونه که در نهضت ها نقش اساسی داشتهاید و سهیم بودهاید، هم اکنون هم باز باید در پیروزی سهیم باشید و فراموش نکنید که هر موقع اقتضا کند، نهضت کنید و قیام کنید. "(همان: ج6، ص 301)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🔥تلاش غرب برای حذف نقش مادری
❌سالهای متمادی جریانهای فمینیستی در غرب تلاش کردند تا مهمترین و موثرترین نقش زنان، یعنی مادر را به چالش بکشند و تواناییهای زنان در باروری و تربیت فرزند را از جامعه حذف کرده و جامعه را در فقدان محبت مادرانه، تبدیل به انسانهایی ماشینی کنند.
✅ امام خمینی نسبت به توطئه اجانب در جداسازی فرزندان از دامان مادران و سپردن آنها به پرورشگاهها متذکر میشوند و آن را منشأ اکثر مفاسدی میداند، که در بشر حاصل میشود:
👈«اینها میخواهند از این دامن که بچه خوب میخواهد در آن تربیت بشود بچهها را از این دامنها دور کنند. بچهها را از همان اول به پرورشگاهها بفرستند، زیر دست دیگران، زیر دست اجانب بچهها را تربیت کنند.
👈 آنها میخواهند انسان درست نشود. دامنهای شما دامنهایی است که انسان درست میکند.
👈 اینها میخواهند بچههای شما را از اینجا نگذارند با شما باشند و نگذارند انسان درست بشود. بچه هایی که از دامن مادر جدا شدهاند و در پرورشگاهها رفتند اینها چون پیش اجنبی هستند و محبت مادر ندیدهاند، عقده پیدا می کنند. این عقده ها منشأ همه مفاسدی است، یا اکثر مفاسدی است، که در بشر حاصل می شود.
این جنگهایی که پیدا می شود از عقدههایی است که در قلوب این خونخوارها هست.
این دزدیها، این خیانتها، اینها اکثراً از عقدههایی است که در انسان هست. بچه های شما را اگر از شما جدا کردند، به واسطه نداشتن محبت مادر، عقده پیدا می کنند؛ به فساد کشیده می شوند».
( صحیفه امام ،ج9: 293).
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🔸نیاز به دلبستگی از جمله نیازهای نخستین کودک است. نیاز به دلبستگی از هیچ نیازی مشتق نشده، و نیازی اساسی در تحول شخصیت کودک است.
این نیاز، اگر منطقی ارضا نشود، کودک را به ناایمنی روانی مبتلا میکند.
💥این دلبستگی و نیاز عاطفی، بیشتر متوجه مادر است و مادر اگر حضور لازم و ضروری و کافی در کنار کودک نداشته باشد و یا اینکه حضور فیزیکی داشته باشد و به نیازهای کودک توجه نکند، سبب ناایمنی روانی و ترس و افسردگی و بیاطمینانی کودک میشود.
💥اگر این احساس برای کودک پیش بیاید که مادرش در دسترس نیست یا اینکه توجهی به او ندارد و اینکه نمیتواند پناهگاه مطمئنی برایش باشد، دچار ناایمنی میشود و احساس تنهایی و بیپناهی و انزوا میکند.
💥این کودک در بزرگسالی نیز شخصیت هنجار و متعادلی نخواهد داشت و چه بسا به بدبینی و افسردگی و بیعاطفگی درافتد. همچنین استقلال و ظرفیتهای سازشی و اجتماعی او نیز با مشکل روبرو میشود.
📘روانشناسی ژنتیک 2، انتشارات رشد.
🍂💦🍂💦🍂💦
♦️در آن حکومت طاغوتی این شغل (مادری) را میخواستند از این مادرها بگیرند؛ تبلیغ میکردند به اینکه زن چرا بچهداری بکند. این شغل شریف را منحطش کردند.
🔰بچهای که در پرورشگاه بزرگ بشود، یک بچهای که در دامن مادر بزرگ بشود، نیست. وقتی بچه بدون مادر با اجنبی بخواهد سر و کار داشته باشد و محبت مادر از سر او کم بشود، این بچه عقده پیدا میکند.
🔰بسیاری از مفسدههایی که در جامعه واقع میشود، مبدأ یک عقده بزرگ این جدا کردن بچه از مادر است.
📗جایگاه زن در اندیشه امام خمینی(ره)، ص 136.
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🕊 زنان پیشرو
🕋در نگاه اسلامی، زن و مرد
🔻هم در جامعه و روابط اجتماعی
🔻 و هم در فضای خانه و در مناسبات خانوادگی
🔹دو وجود مکمل یکدیگرند و نه دو قطب مخالفی که وجود هر یک، عرصه را بر دیگری تنگ میکند و به ناگزیر یکی باید حذف شود و یا کاملا درخدمت دیگری باشد.
امام خمینی میفرمایند:
☑️ " خدمت مردها هم بسیارش مرهون خدمت زنهاست. در مردها یک حسی است که اگر ببینند زنها بیرون آمدند از خانهها برای یک مقصدی، اگر قوهشان یکی باشد، ده تا میشود و در مملکت ما این طور شد که بانوان همدوش بلکه جلوتر از مردها از خانه ها بیرون آمدند و در این راه اسلامی زحمت کشیدند و رنج دیدند، جوان دادند، شوهر دادند، برادر دادند، معذلک رنج کشیدند و عمل کردند، پشتیبانی از اسلام کردند و مردها هم بسیاری به تبع زنها این کار را کردند".(صحیفه امام، ج 11 ، ص 510)
☑️ " آمدن شما خانمها به خیابانها و میدانهای مبارزه موجب این شد که مردها هم قوه پیدا بکنند، تقویت بشوند، روحیه آنها هم با آمدن شما تقویت بشود."
( همان، ج9 ، ص499)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🕊 زن، زندگی، آزادی
☘امام به آزادی زنان در انتخاب سرنوشت خود و انجام فعالیتهای اجتماعی و علمی اعتقاد داشت و تأکید میکرد که در حکومت اسلامی زنان در تحصیل و دیگر فعالیت ها آزادند، همانطور که مردها آزادند.
(صحیفه امام ، ج 4: 480).
☘از نگاه ایشان اسلام نه تنها با آزادی زن موافق است بلکه پایهگذار آزادی زن در تمام ابعاد وجودی است(همان، ج5: 417).
☘البته مرز آزادی زن را تا جایی می داند که به عفت او یا مصلحت عمومی جامعه آسیبی نزند(همان، ج 5: 485)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🪴زنان و عرصههای فرهنگی🪴
🌾یکی از عرصههای حضور اجتماعی که از منظر دینی، بانوان وظیفه دارند در آن مشارکت فعال داشته باشند، تلاش در عرصه فرهنگ به معنای وسیع کلمه است.
🌾 حضرت امام، بارها بر این مهم که طبعا بخش عمدهای از حیات اجتماعی را در بر میگیرد تأکید کرده اند:
«شما میدانید که فرهنگ اسلام در این مدت مظلوم بود، در این مدت چند صد سال، بلکه از اول بعد از پیغمبر- سلام الله علیه- تا برسد به حالا، فرهنگ اسلام مظلوم بود، احکام اسلام مظلوم بودند، و این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانمها همانطوری که آقایان مشغول هستند، همانطوری که مردها در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید»
( صحیفه امام ، ج 20، ص 9)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
🕊 زن، آزادی، اسلام
♨️غرب بارها در تبلیغات خود علیه اسلام، بر این مسأله تأکید کرده که رویکرد اسلام، خانه نشینی زنان است،
🔆در حالی که امام خمینی به عنوان مبشر مفاهیم اسلامی، این نگاه را رد میکند:
«این تبلیغات که «اگر اسلام پیدا شد مثلاً دیگر زنها باید بروند توی خانهها بنشینند یک قفلی هم درش بزنند که بیرون نیایند» این چه حرف غلطی است که به اسلام نسبت میدهند. صدر اسلام زنها توی لشکرها هم بودند، توی میدانهای جنگ هم می رفتند».
( صحیفه امام ، ج5:216)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
✊ زنان، عنصر مقاومت
🌟امام خمینی از همان روزهای نخستین جریان انقلاب، زنان را همتراز با مردان در عرصه مقاومت در برابر ظلم میدانستند و همواره مجاهدتهای آنان را میستودند: «زنها هستند که ملتها را تقویت میکنند، شجاع میکنند. بانوان از صدر اسلام- در صدر اسلام- با مردان در جنگها هم شرکت داشتهاند. مقام زن مقام والاست؛ عالیرتبه هستند. بانوان در اسلام بلندپایه هستند. ما میبینیم و دیدیم که زنها، بانوان محترمات همدوش مردان بلکه جلو مردان در صف قتال ایستادند. بچههای خودشان را از دست دادند، جوانان خودشان را از دست دادند، و شجاعانه مقاومت کردند».
(صحیفه امام ، ج 6: 300)
🌟رهبر انقلاب:" اگر در جنگی که هشت سال بر ما تحمیل شد، زنان ما، بانوان کشور ما در میدان جنگ، در عرصهی عظیم ملی حضور نمیداشتند، ما در این آزمایش دشوار و پر محنت پیروز نمیشدیم. زنها، ما را پیروز کردند".
(۲۴ تیر ۱۳۹۱، بیانات در دیدار شرکتکنندگان در اجلاس جهانی «زنان و بیداری اسلامی)
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
حفظ ارزش و کرامت زن
🔹یک کشور که نمیتواند از نیروی کار زنان در عرصههای مختلف بینیاز باشد؛ اما این کار :
✅نباید با کرامت و ارزش معنوی و انسانی زن منافات داشته باشد.
✅نباید زن را تذلیل کنند و او را وادار به تواضع و خضوع نمایند.
♻️تکبر از همه انسانها مذموم است؛ مگر از زنان در مقابل مردان نامحرم!
🔹زن باید در مقابل مرد نامحرم متکبر باشد. «فلاتخضعن بالقول»(احزاب، 32).
♻️در حرف زدن مقابل مرد نباید حالت خضوع داشته باشد. این، برای حفظ کرامت زن است.
اسلام این را میخواهد و این الگوی زن مسلمان است.»
🗓بیانات رهبری 1371.9.29
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
حضور در هر دو عرصه خانواده و اجتماع
✨💦✨
🔸اسلام اگر روی نقش مادر و حرمت مادر در درون خانواده تکیه میکند، یا روی نقش زن و تأثیر زن و حقوق زن و وظایف و محدودیتهای زن در داخل خانواده تکیه میکند،
💥به هیچ وجه به معنای این نیست که زن را از شرکت در مسائل اجتماعی و دخالت در مبارزات و فعالیتهای عمومی مردم منع کند.
💥عدهای بد و یا کج فهمیدند، یک عده مغرض هم از این کجفهمی استفاده کردند؛ کأنّه
👈یا باید زن، مادر خوب و همسر خوبی باشد
👈یا باید در تلاشها و فعالیتهای اجتماعی شرکت کند.
قضیه این طوری نیست،
🧊هم باید مادر خوب و همسر خوبی باشد
🧊هم باید در فعالیت اجتماعی شرکت کند.
💫فاطمه زهرا(س) مظهر چنین جمعی است، جمع بین شئون مختلف.
💫زینب کبری نمونهی دیگری است.
زنهای صدر اسلام و زنهای برجسته، نمونههای دیگرند. اینها در جامعه بودند و حضور داشتند.
🗓بیانات رهبری 1384.5.5
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
حفظ سهم خانواده 🏠
🔸شما کار هم دارید، بیرون هم هستید، جراحیتان را هم میکنید، مریضتان را هم میبینید، فلان کار علمی را هم میکنید، فلان طرح را هم مینویسید، فلان درس را هم در دانشگاه میدهید. همه اینها به جای خود محفوظ،
✅اما بایستی سهم خانه را هم در نظر داشته باشید.
البته سهم خانه، مثل همهی چیزهای دیگر، میتواند کمیتش فدای کیفیتش بشود؛ یعنی از کمیت کاستن.
🍁حضور بیست و چهار ساعتهی زن در خانه، یک معنا دارد؛ ولی وقتی از آن بیست و چهار ساعت کم کردید، اما کیفیتش را بالا بردید، آن وقت یک معنای دیگری خواهد داشت.
🍁اگر دیدید آن کارتان به این قضیه ضربه میزند، باید برایش فکری بکنید. این، مهم و اساسی است؛ مگر در موارد اضطراری. در همه چیزها ضرورتی وجود دارد که خارج از حد قاعده است. من قاعده را دارم میگویم، به استثناها کاری ندارم.
🗓بیانات رهبری 4/10/1370
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
نگاه تکلیف محور زن🔸🔸
زینب کبری(س) یک شخصیت برجسته، یک انسان بزرگ و یک زن قابل تبعیت و پیروی محسوب می شد. ...
♦️با این حال، زنی در این حد و با این شخصیت، ناگهان در مقابل یک تکلیفِ بزرگِ آنی و خطرناک قرار گرفت که آن عبارت بود از رفتن به سمت کربلا.
همه چیز تحت الشعاع این قضیه قرار گرفت، مثلِ شخصیتِ خودِ امام حسین(ع) امام حسین(ع) در مدینه به تعلیم و تربیت و بیان احکام و همهی کارهایی که یک امام بزرگوار در دورانی که به کارِ ادارهی کشور مشغول نیست، ميتواند انجام دهد، مشغول بود؛ لکن یک تکلیف دفعی پیش آمد. تکلیفی که همه چیز را تحت الشعاع قرار داد و آن بزرگوار همه چیز را رها کرد و به سمت آن تکلیف رفت.
🔹عین همین کار را زینب کبری(س) کرد؛ در حالی که زینب کبری(س) رهبر این حرکت هم نبود. اما رهبر آن حرکت از او خواست و او هم بی قید و شرط اطاعت کرد، تصمیم گرفت، به راه افتاد و همه چیز حتی خانواده را رها کرد.
💧عجیب این است! حضرت زینب(س) خانه و شوهر و زندگی و همه چیز را برای انجام این تکلیف بزرگ و فداکارانه که حیات اسلام به آن وابسته بود و بایستی انجام میگرفت، رها کرد.»
🗓بیانات رهبری7/12/1374
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom
رعایت حدود اخلاقی، از الزامات محیط مشترک فعالیت اجتماعی زن و مرد🔹🔷
🔻اگر این حساسیتِ اسلام نسبت به روابط و نوع اختلاط مرد و زن رعایت شود، همۀ کارهایی که مردان می توانند در عرصۀ اجتماعی انجام دهند، زنان هم ... می توانند انجام دهند.
🗓بیانات رهبری ۱۳۷۵/۱۲/۲۰
🔻اینجا آن مرز بین زن و مرد وجود دارد. معنای آن مرز هم این نیست که زنان و مردان در یک محیط تحصیل نکنند، در یک محیط عبادت نکنند، در یک محیط کار نکنند و در یک محیط خرید و فروش نکنند - که این قبیل موارد، فراوان است -
👈بلکه معنایش این است که حد و حدودی در اخلاق معاشرتی خودشان قائل باشند و این کار بسیار خوبی است.
🗓بیانات رهبری ۲۰/۷/۱۳۷۳
#زن_به_روایت_سوم
@revayat_sevom