💢تقویت انگیزه های انقلابی طلاب، راهکاری جهت پویایی حوزه های علمیه و امیدبخشی به طلاب
✅یکی از سوالات و دغدغه های همیشگی طلاب و مسئولین حوزه های علمیه، مسئله آینده و انگیزه طلاب است. به این معنا که همیشه این سؤال وجود داشته است که ما در آینده چکار می خواهیم کنیم؟ این درس هایی که می خوانیم چه فایده ای دارد؟ نقش ما در جامعه پس از طی مدارج تحصیلی چست؟ وقتی که این سوالات به درستی جواب داده نمی شود، انگیزه تحصیل در حوزه پایین می آید و مشکلاتی را برای طلاب ایجاد می کند.
✅یکی از کارهایی که در حوزه برای حل این سوال و دغدغه انجام می شود، تقویت رابطه ذهنی طلاب با حضرت حجت سلام الله علیه است. با برگزاری جلسات و سخنرانی ها این مطلب تبیین می شود که صاحب حوزه، حضرت حجت علیه السلام است و ما هم سربازان ایشان هستیم و باید برای رضای ایشان درس بخوانیم و تلاش کنیم.
✅یکی دیگر از کارها، ترویج مباحث اخلاقی در حوزه است. در جلسات اخلاق، اهداف معنوی و اخلاقی را در ذهن طلاب تقویت می کنیم و این امر سبب جهت دهی به برخی فعالیت های طلاب می شود و انگیزه های او در فعالیت های حوزوی تقویت می شود. او به امید اینکه روزی، ایت الله بهجت و یا علامه طباطبایی بشود، درس می خواند و مباحثه می کند و برخی از فعالیت های خود را با آنچه از سیره بزرگان اخلاقی آموخته است، تنظیم و برنامه ریزی می کند.
✅تقویت انگیزه های تبلیغی نیز یکی دیگر از مواردی است که در بین حوزویان ترویج می شود. ما به این انگیزه که می خواهیم، شبهات مردم را پاسخ دهیم و احکام را به آنها بیاموزیم و ... درس می خوانیم و در حوزه تلاش علمی و تبلیغی می کنیم.
✅غرض بنده از این نوشته اظهار نظر در موارد سه گانه فوق نیست. بلکه باید عرض کنم که هر سه مورد از مقدس ترین انگیزه هاست که هر طلبه ای باید هر روز دقایقی را به آنها فکر کند و برنامه های خود را بر اساس آنها تنظیم کند.
✅اما آنچه را که می خواهم عرض کنم این است که ظاهرا اشکالی در کار وجود دارد و با وجود ترویج این سه راهکار در حوزه، آنطور که باید و شاید انگیزه های قوی ای در حوزه وجود ندارد و گاها افراد دچار سردرگمی نسبت به وظایف و آینده خود هستند.
✅راهکاری که بر اساس فرمایشات امام و رهبری و جلسات و مشورتهای استاد علی فرحانی به ذهنم رسید و می بینم که این راه کار در حوزه کمتر به آن توجه می شود: «تقویت انگیزه های انقلابی و ایجاد تمدن اسلامی» است.
✅از بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی که به تعبیر امام خمینی، "فلسفه عملی فقه" است، شرایط جدیدی برای حوزه های علمیه محقق شد که توجه به آن هیچ گونه ناامیدی و سردرگمی را در هیچ طلبه و مسئول حوزوی، باقی نمی گذارد.
✅انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، آرزوی دیرینه تمام علمای پس از دوران غیبت تا به حال بوده است. چرا که همینطور که واضح است، بدون وجود یک حکومت جهت اجرای دستورات و قوانین اسلامی، احکام اسلامی عمدتا در کتاب ها باقی خواهد ماند. امام خمینی (ره) این آرزو را محقق کرد و با این کار تمام بحث های علمی حوزوی را جهت دار کرد.
✅اگر جهت تمام فعالیت های حوزوی را تلاش جهت تقویت ارکان انقلاب و تامین نیازهای حکومت اسلامی قرار دهیم، هیچ موقع سوال "چه کنم؟" برای ما به وجود نخواهد آمد. همینطور که رهبری معظم انقلاب مکررا تبیین کرده اند، نظام اسلامی هم برخاسته از حوزه علمیه است و هم برای ادامه راه به حوزه نیازمند است و انقلاب بدون همکاری حوزه، همانند ماشینی است که سوخت آن تمام خواهد شد.
✅این هدف، اولا یک هدف عینی و ملموس است و می توان آثار تلاش در راه آن را عینا دید و هم این هدف، مصداق اکمل و اتمّ سه راهکار فوق است. اگر ما سرباز امام زمان (عج) هستیم، باید بدانیم که فرمانده ما هدفی جز تاسیس حکومت و ترویج و اجرای احکام اسلام ندارد و این هدف همان هدف انقلاب و نظام اسلامی ایران است. و اگر می خواهیم راه کمال را طی کنیم و به مدارج عالیه معنوی برسیم، تنها راه، انجام تکالیف است و امروز با تأسیس نظام اسلامی، همه ما در مقابل آن تکلیف داریم. و اگر می خواهیم اسلام را تبلیغ و ترویج کنیم، اتمّ مصادیق آن همکاری و حمایت از نظام اسلامی است چرا که با تقویت آن اسلام تقویت و ترویج خواهد شد.
✅حال که به اینجا رسیدیم، باید بدانیم که امروز مهمترین نیاز انقلاب اسلامی، تولید مبانی و ساختارهای نظام اسلامی در شئون مختلف بر اساس منابع اسلامی است که امروزه به نام "تولید علوم انسانی اسلامی" رایج شده است.
✅برای تحقق این نیاز، اجتهاد صحیح بر اساس نیازهای زمان و مکان لازم است و برای رسیدن به اجتهاد، درس خواندن نیاز است. خواندن مکاسب و رسائل و کفایه نیاز است.
✅با این نگاه، درس خواندن ما جهت دار و هدف دار می شود و تا تحقق تمدن اسلامی از پای نخواهیم نشست.
✍محسن ابراهیمی
لطفا نظرتان را برای بنده ارسال کنید.
@rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
🌀انقلاب علمی زیربنای انقلاب خمینی(ره)
▫️در کلاس درس کتاب #لاضرر امام خمینی (ره) در محضر استاد علی فرحانی به مختار امام در تفسیر روایت لاضرر رسیدیم. امام به عنوان مقدمه، شئون سه گانه اجتماعی پیامبر (تبلیغ، حکومت و قضاوت) را بیان و در ضمن آن نظر #ابداعی خود را در تقسیم احکام بیان کردند. ایشان میفرمایند پیامبر(ص) از آن جهت که مبلغ است، احکام الهی را #بیان می دارند اما وقتی در جایگاه سلطنت و اداره حکومت قرار میگیرند، خودشان احکام را #انشاء می کنند.
▫️استاد جوانبی از اهمیت این نگاه را تبیین و بیان داشتند که این نظریه یکی از مبانی #ولایت_فقیه است و با این نگاه است که بیان می کنیم نظریه ولایت فقیه ایشان بی سابقه است.
▫️این نکته به ذهنم آمد که همیشه انقلاب های اجتماعی، مسبوق به یک انقلاب علمی هستند و بر مبانی آن #انقلاب_علمی شکل میگیرند.
▫️انقلاب ایران فقط برخاسته از قوت مدیریت و رهبری امام و نارضایتی ملت ایران از ظلمها و ناکارآمدی حکومت منحوس پهلوی نبود. بلکه این انقلاب برخاسته از یک انقلاب علمی در عرصه شناخت اسلام بود.
▫️امام ابتدا در اسلام شناسی خود معتقد شدند که مدل حکومت اسلامی در عصر غیبت، ولایت فقیه و حکومت تنها راه اقامه اسلام است، آنگاه برای تحقق این نظریه، انقلاب اسلامی را به کمک ملت ایران محقق کردند.
▫️نظریه ولایت فقیه نیز مبتنی بر اندیشه های مبنایی ایشان در فقه، اصول و عرفان بود.
▫️هرچند قوت رهبری امام بینظیر بود و هرچند که ظلم و ناکارآمدی پهلوی، بیداد میکرد، اما انقلاب نیازمند به یک پشتوانه علمی بود. اینگونه نبود که مانع اصلی سایر علما، عدم توانمندی در مدیریت و رهبری باشد، بلکه مبانی علمی ایشان توان حمایت از انقلاب را نداشت.
▫️صاحبان آن مبانی و اندیشه های ناکارآمد و گاها سکولار، همانطور که آن روز امام و انقلاب را یاری نکرد، امروز نیز در گوشههای حوزه و گاهی در وسط میدان حوزه، نقش مانع را دارند.
▫️نکته ای که به ذهن می رسد، این است که امتداد این انقلاب نیز تنها از رهگذر شناخت مبانی امام (ره) و ساخت اجزای حکومت بر اساس آن مبانی می گذرد. در غیر اینصورت، سوخت کافی برای تداوم انقلاب وجود نخواهد داشت.
▫️حتی با علم به مباحث روبنایی و مطالعه نتایج این اندیشه (به عنوان مثال صحیفه امام خمینی، روبنا و محصول اندیشه امام خمینی است) نمی توان این انقلاب را امتداد و توسعه داد و خلاهای آن را نمی توان پر کرد.
▫️خلاصه اینکه باید فقه، اصول و عرفان امام و به عبار بهتر، مکتب فکری امام با همه ابعاد را شناخت و بر آن اساس، اسلام را آموخت و آنگاه نرم افزارهای اداره حکومت را تولید کرد.
▫️بر اساس این اندیشه، در کانال #المرسلات سعی کرده ایم در محضر استاد علی فرحانی، نظام فکری امام خمینی (ره) را با همه ابعاد بشناسیم و در حد وسعمان آن را بشناسانیم.
✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۱۴
#حوزه_انقلابی #دهه_فجر
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#شعر: هر نفس از کیسه ما میرود
عمر بر اومید فردا میرود
غافلانه سوی غوغا میرود
روزگار خویش را امروز دان
بنگرش تا در چه سودا میرود
گه به کیسه گه به کاسه عمر رفت
هر نفس از کیسه ما میرود
مرگ یک یک میبرد وز هیبتش
عاقلان را رنگ و سیما میرود
مرگ در ره ایستاده منتظر
خواجه بر عزم تماشا میرود
مرگ از خاطر به ما نزدیکتر
خاطر غافل کجاها میرود
تن مپرور زانک قربانیست تن
دل بپرور دل به بالا میرود
چرب و شیرین کم ده این مردار را
زانک تن پرورد رسوا میرود
چرب و شیرین ده ز حکمت روح را
تا قوی گردد که آن جا میرود
حکمتت از شه صلاح الدین رسد
آنک چون خورشید یکتا میرود
دیوان شمس تبریزی، غزل۸۲۳
@rooz_fiq
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
recording-20210206-083606.mp3
14.74M
#مناهج
استاد علی فرحانی
۹۹/۱۱/۱۸
@majazi_almorsalaat
فقه روز | محسن ابراهیمی
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱۸ @majazi_almorsalaat
#تقریر
📌امکان تصحیح قول به اجزاء امر ظاهری از واقعی در امارات
🔸در جلسه گذشته، در بحث اجزاء امر واقعی از ظاهری در امارات، بیان شد که حضرت امام (ره) معتقدند که در امارات مطلقاً اجزاء وجود ندارد. ایشان سپس قول آیت الله بروجردی را مبنی بر اجزاء در امارات را نقل و سپس نقد میکنند.
🔸استاد در این جلسه تبیین کردند که در نزاع بین امام و آیت الله بروجردی، حق با امام است و از جهت تحلیلی که آیت الله بروجردی نسبت به امارات دارند، قول ایشان باطل است.
🔸اما شاید بتوان از طریق دیگری مدعای آیت الله بروجردی (اجزاء در امارات) را با حفظ صحت قول امام (ره) در مجزی نبودن امارات از نگاه عقل و تحلیل امارات، تصحیح کرد.
🔸با این توضیح که از نگاه عقلی و تحلیل جایگاه و مفاد امارات، قول امام (ره) صحیح است. اما می توان پس از پذیرش این نگاه، با استفاده از اجماع و شهرت محقّقه فقها به عنوان راهی برای کشف سنّت، اثبات کرد که اجزاء در امارات وجود دارد.
🔸از تتبّع در کلام فقها می توان بدست آورد که ایشان در موارد متعدّدی اعتقادی به این مضمون که «الامتثال یقتضی الاجزاء» را قائل هستند و اگر بتوان شرائط اعتبار اجماع و شهرت را در مورد آن تطبیقداد، می توان اجماع یا شهرت را به عنوان دلیل شرعی بر اجزاء در امارات پذیرفت.
🔸ان قلت که در چنین مواردی اجماع معتبر نیست. چون مسئله اجزاء مربوط به امتثال است و حاکم در وادی امتثال عقل است و شارع نمی تواند در آن دخالت کند
🔸برای رفع استبعاد بیان می کنیم که همه اصولیین در مسئله جهر و اخفات و اتمام و قصر، با دلیل شرعی ،اعفاء را پذیرفته اند و قائلند که هر چند حکم عقل بر عدم اجزاء است، اما از روایت بدست می آید که شارع در این موارد تخفیفاً للعباد، عمل را مجزی می داند.
🔸لذا پذیرش قول شارع در اجزاء، استبعادی ندارد و اگر اجماع یا شهرت معتبر حاصل شود، می توان قول به اجزاء در امارات را پذیرفت.
✍️محسن ابراهیمی 99/11/18
#اصول #پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#فائده
💫نظریه خطابات قانونی، بارقه ملکوتی است.
🔰و لعمري، إن من ألقى حجاب العناد، و تدبر بعين الإنصاف و السداد، لا يتمكن من رفض هذه البارقة الملكوتية التي تنحل بها كثير من المعضلات، و أساس طائفة من المشكلات، فلله تعالى دره، و عليه أجره، جزاه اللَّه خيراً، و رزقنا اللَّه تعالى بطول بقاء وجوده الشريف ما هو المأمول و المرتجى.
📚شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، تحریرات فی الاصول، ج3 ص455
#اصول #خطابات_قانونیه
@rooz_fiq
#قاعده
✅أن الفعل لا دلالة فيه على الوجه الذي يقع عليه
⚡️الشرط في الاتفاق العملي أن يكون وجه عمل المجمعين معلوما أ لا ترى انه لو اتفق جماعة يعلم برضاء الإمام عليه السلام بعملهم على النظر إلى امرأة لكن يعلم أو يحتمل أن يكون وجه نظرهم كونها زوجة لبعضهم و أما لآخر و بنتا لثالث و أم زوجة لرابع و بنت زوجة لخامس و هكذا فهل يجوز لغيرهم ممن لا محرمية بينها و بينه أن ينظر إليها من جهة اتفاق الجماعة الكاشف عن رضاء الإمام عليه السلام بل لو رأى شخص الإمام عليه السلام ينظر إلى امرأة فهل يجوز لعاقل التأسي به. و ليس هذا كله إلا من جهة أن الفعل لا دلالة فيه على الوجه الذي يقع عليه فلا بد في الاتفاق العملي من العلم بالجهة و الحيثية التي اتفق المجمعون على إيقاع الفعل من هذه الجهة و الحيثية و مرجع هذا إلى وجوب إحراز الموضوع في الحكم الشرعي المستفاد من الفعل.
📚شیخ انصاری، رسائل، ج۱، تقریر ششم از دلیل اجماع بر حجیت خبرواحد
#اجماع #اصول #رسائل
@rooz_fiq
#فائده
🔰غلظت طریقه #سماع و مخالفت با وجاده
♨️ذكر حمدويه بن نصير، أن أيوب بن نوح، دفع اليه دفترا فيه أحاديث محمد بن سنان، فقال لنا: ان شئتم أن تكتبوا ذلك فافعلوا، فاني كتبت عن محمد ابن سنان و لكن لا أروي لكم أنا عنه شيئا، فانه قال قبل موته: كلما حدثتكم به لم يكن لي سماع و لا رواية انما وجدته.
📚رجال الکشّی ج2 ص796
پ.ن: از دوران آقا امام رضا علیه السلام که تکثیر کتابت احادیث اهل بیت رونق گرفت و از طرفی آقا امام رضا علیه السلام نسبت به وجود وضّاعین و جاعلین تذکر داد، روات و اصحاب اهل بیت سخت گیری های شدیدی نسبت به نقل حدیث در پیش گرفتند.
این سخت گیری تا جایی پیش رفت که اگر حدیثی را در کتابی که انتساب آن کتاب به صاحبش هم معلوم بود، می یافتند، به صرف وجود حدیث اکتفا نمی کردند و حتما باید آن حدیث را بی واسطه یا با واسطه از صاحب کتاب می شنیدند. این طریق موسوم به #سماع شد. در این نگاه احادیث #وجاده ای معتبر نیست.
در تفصیل این مطلب به مقدمات کتاب حدائق محدث بحرانی و همچنین دلیل اول عقل بر حجیت خبرواحد از کتاب رسائل مراجعه کنید
فایده این مطلب این است که اگر نتوانیم طریق وجاده را نیز معتبر کنیم، بخش عمده ای از روایات #بحارالانوار و برخی دیگر از کتب روایی مثل آثار #سیدابنطاووس بی اعتبار خواهد بود.
✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۲۲
@rooz_fiq
#یادداشتک
الحمدلله انقلاب ما امروز ظلّ ولایت امام خامنهای وارد سن چهل و سه سالگی شد. متاسفانه چهل و دو سالگی او مصادف با ابتلای کشور به کرونا بود و برخی از هموطنان و رفقای ما از میان ما رفتند. روحشان شاد.
انشالله امسال اتفاقات خوبی، من جمله پایان کرونا، تشکیل دولت جوان حزب اللهی، تحول مطلوب در حوزه علمیه، نابودی اسرائیل، نابودی هیمنه پوشالی آمریکا و علی الخصوص ظهور حضرت حجت (عج) را شاهد باشیم.
✍ محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۲۲
@rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🎥 رهبر معظم انقلاب: در دوران مبارزه با رژیم پهلوی، شب میریختند در خانهی آدم، جلوی زن و بچّهی آدم، آدم را کتک میزدند، دستبند به دست آدم میزدند، بعد هم میبردند آدم را.
🔺از شکستهای مقطعی نباید مأیوس بشوید؛ اگر بنا باشد که انسان از شکستها مأیوس بشود، ما صد بار باید در دوران مبارزه عقبنشینی میکردیم.
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
💠 🎥 رهبر معظم انقلاب: در دوران مبارزه با رژیم پهلوی، شب میریختند در خانهی آدم، جلوی زن و بچّهی آد
👆👆👆
خیلی زیبا و امید بخشه. حتما تا پایان ببینید.
#قاعده: نباید مستلزم #فقه_جدید شود.
🔰یکی از نکاتی که در استنباط باید مورد ملاحظه قرار گیرد این است که فتوایی که بدست می آید و روشی که اتخاد می شود نباید مستلزم #فقه_جدید شود. چرا که در اینصورت همین استلزام، موجب بطلان طریق و فتوا می شود.
🔰در عبارات زیر دو مثال از این موضوع در عبارات امام بیان شده است:
📝مقتضى ذلك توسعة الجواز بكلّ مورد ينطبق عليه أو يلازمه عنوان مستحبّ كإكرام الضيف و إدخال السرور في قلب المؤمن و قضاء حاجته، بل توسعة نطاقه إلى سائر أبواب الفقه فيقال بمعارضة كلّ دليل في المستحبّات مع أدلّة المحرّمات إذا كان بينهما عموم من وجه كالمقام، بل يأتي الكلام في أدلّة المكروهات مع الواجبات و المحرّمات. و أنت خبير بأنّه مستلزم #لفقه_جديد و اختلال فيه، و لم يختلج ذلك التعارض و العلاج في ذهن #فقهاء_الشريعة، و ليس مبنى فقه الإسلام على نحوه، و هو #كاف في فساد هذا التوهّم.
📚المکاسب المحرمه ج1ص331
📝فإنّ إلقاء الإطلاقات و العمومات على أصحاب الكتب و الأصول إلى ما شاء اللَّه، مع بيان مقيّداتها و مخصّصاتها منفصلةً ببيان مستقلّ لأغراض و مصالح، منها فتح باب الاجتهاد و الدراسة، و فيهما من البركات و تشييد أركان الدين إلى ما شاء اللَّه، ففيها يكون تقييد المطلق و تخصيص العامّ رائجاً هيّناً عليه بناء فقه الإسلام، و رفع اليد عنه مستلزم لتأسيس #فقه_جديد.
📚کتاب الطهاره ج1 ص459
⁉️اینکه مایز #فقه_جدید از #فقه_سنتی و تمایز آن با #فقه_پویا و تاثیر فهم و سیره فقهای سابق در اجتهاد چیست؟ ظاهرا مسئله ای مهم است که باید حتما مشخص شود.
@rooz_fiq
#اطلاعیه
بحمدالله تعالی مباحثه مبحث خبر واحد از کتاب رسائل تمام شد.
انشالله از روز شنبه بحث اصول عملیه را از ابتدای جلد دوم آغاز می کنیم.
صوت جلسات در گروه زیر بارگذاری شده👇
https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152
صوت جلسات همچنین در کانال زیر قابل دسترسی است👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
🔉#معرفی_تدریس| شرح لمعه ج۱ (از ابتدای کتاب الصلاه)
🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی
🔊تدریس این کتاب به صورت #مجازی از روز شنبه ۹۹/۱۲/۲ برگزار و صوت جلسات در کانال زیر با هشتگ #لمعه_ابراهیمی بارگذاری می شود.
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
📌کانال حجتالاسلام ابراهیمی
#فقه #دروس_حوزوی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
1103919.mp3
9.81M
#حتما_بشنوید
🎙 صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
آقا در جلسه امروز در دو محور کلی بحث کردند. در بخش دوم درباره مسائل اخیر هسته ای فرمایشاتی را بیان کردند.
در بخش اول مسئله مهمی را خطاب به حوزه علمیه امر کردند و آن عملیاتی سازی مفاهیم و آرمانهای دینی و بهروزآوری نرم افزار حکومت اسلامی متناسب با گسترش نظام بود.
این مطالبه، مطالبه مهمی از حوزه علمیه است که در واقع یکی از جنبه های همان امر به تحقق سبک زندگی اسلامی می باشد.
ایشان فرمودند که شرط عمل به این دستور علاوه بر اسلام شناسی، نداشتن جمود و تحجر است.
انشالله حوزه این مطالبه را بخوبی انجام دهد و آن را در عداد سایر مطالبات بر زمین مانده قرار ندهد.
محسن ابراهیمی
@almorsalaat
#فائده
کدام خبرواحد حجت است؟
🔰هذا تمام الكلام في الأدلة التي أقاموها على حجية الخبر، وقد علمت دلالة بعضها وعدم دلالة البعض الآخر. والإنصاف: أن الدال منها لم يدل إلا على وجوب العمل بما يفيد الوثوق والاطمئنان بمؤداه، وهو الذي فسر به الصحيح في مصطلح القدماء، والمعيار فيه: أن يكون احتمال مخالفته للواقع بعيدا بحيث لا يعتني به العقلاء و لا يكون عندهم موجبا للتحير و التردد. (رسائل ج۱ ص۳۶۶)
📌جناب شیخ اعظم در پایان بحث از حجیت خبرواحد در کتاب رسائل چنین جمع بندی می کند که سنت و اجماع، بر حجیت خبر واحد دلالت دارند و نتیجه آنها حجیت خبرواحدی است که عندالعقلاء افاده وثوق و اطمینان کند به گونه ای که عقلا به احتمال خلاف واقع بودن آن اعتنا نمی کنند.
🌀نکته ای که وجود دارد این است که باید دید که افاده اطمینان، یک ملاک شخصی است و یا عقلایی است؟ و پاسخ این سوال بر نگاه ما در سازمان حجج و جعل امارات و مفاد ادله حجیت خبرواحد است.
@rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
🌹روز #پدر را به #استاد بزرگوارمان شیخ #علی_فرحانی که بر جمع کثیری از طلاب حوزه حق #حیات علمی و معنوی دارند، تبریک 💐 عرض می کنیم.
🤲انشالله خدای متعال به حق امیرالمومنین (ع) سایه ایشان را بر سر ما مستدام بدارد و شرایط استفاده بیشتر از این نعمت الهی را برای ما مهیا فرماید.
🙏از طرف همه شاگردان
@almorsalaat
تبویب کتاب «ذکری الشیعه فی احکام الشریعه» اثر شهید اول
🔰و أمّا الأقطاب فأربعة:
1️⃣أوّلها: العبادات ، وهو فعل وشبهه مشروط بالقربة، وللجهاد ونحوه غايتان، فمن حيث الامتثال المقتضي للثواب عبادة، ومن حيث الإعزاز وكفّ الضرار لا يشترط فيه التقرّب، وما اشتمل عليه باقي الأقطاب من مسمّى العبادة من هذا القبيل. وأمّا الكفّارات والنذور فمن قبيل العبادات، ودخولها في غيرها تغليباً أو تبعاً للأسباب.
2️⃣وثانيها: العقود ، وهو صيغة مشروطة باثنين - ولو تقديراً - لترتّب أثرٍ شرعي.
3️⃣وثالثها: الإيقاعات ، وهو صيغة يترتّب أثرها بواحدٍ. ويطلق على هاتين المعاملات.
4️⃣ورابعها: السياسات - وتُسمّى الأحكام بمعنى أخصّ - وهو ما لا يتوقّف على قربةٍ ولا صيغةٍ غالباً.
♻️وتقريب الحصر: أنّ الحكم إمّا أن يشترط فيه القربة أو لا، والأوّل العبادات، والثاني إمّا ذو صيغة أو لا، والثاني السياسات. والأوّل إمّا وحدانيّة أو لا، والأوّل الإيقاعات والثاني العقود.
⭕️قابل توجه است که تالیف این کتاب ناقص مانده است و فقط کتاب الصلاه را در این کتاب نوشته اند.
⭕️تقسیم مباحث فقهی از مباحث قابل توجه است. خصوصا اگر آن را تعبدی و توقیفی ندانیم و بخواهیم به گونه ای تبویب کنیم که مسائل امروزی را هم در بربگیرد. در خاطرم هست که رهبر انقلاب فرموده بودند که باید علاوه بر عبادات و معاملات، باب سیاسیات هم به فقه اضافه شود.
⭕️در این کتاب، کتاب الطهاره به صورت مستقل ذکر نشده است. بلکه در ضمن کتاب الصلاه و به عنوان یکی از مقدمات صلات بیان شده است.
⭕️در این کتاب روایاتی وجود دارد که در کتب اربعه موجود نیست و صاحب وسائل این روایات را از این کتاب نقل کرده است. این خیلی مهم است و شاهدی بر عدم انحصار روایات معتبر به کتب اربعه است.
✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۲/۱۱
@rooz_fiq