eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
662 عکس
159 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از المرسلات
💠| استکبار ستیزی از آدم تا قائم (عج) 🔺واژه استکبار از کلماتی است که در قرآن با مشتقات آن بیش از ۴۰ بار در مصادیق مختلف به کار رفته است. معنایی که از استعمالات مختلف این کلمه در قرآن به ذهن میرسد، معنایی نزدیک به خودخواهی و خودبرتربینی است. این معنا مصادیق مختلفی نیز دارد. همانند خود برتر بینی شیطان نسبت به حضرت آدم و یا خود برتربینی فرعون نسبت به بنی اسرائیل. 🔺استکبار را میتوان به دو قسم استکبار درونی و بیرونی تقسیم کرد. منظور از درونی آن استکبار نفسانی و خودخواهی و خودبرتربینی شخص است که یک مشکل درون نفسانی است و این استکبار درونی سبب می شود که انسان و یا هر موجود دیگری در مقابل خدای متعال و آیات الهی کرنش نکند و به مقام ذل عبودیت نرسد. لازمه و بروز این استکبار و خودخواهی درونی، این است که شخص، خود را برتر از دیگران دیده و در نتیجه برای خود حقی بیشتر از دیگران قائل است و لذا به دیگران ظلم می کند. 🔺با این توضیح میتوان گفت که استکبار بیرونی و ظلم و زور نسبت به سایر انسان ها ناشی از استکبار درونی و ظلم شخص به خویشتن خویش است. بنابراین می توان گفت که هدف اصلی انبیاء و اولیاء الهی این است که با استکبار درونی انسان ها و ظلم انسان ها به خودشان (که یکی از مصادیق ظلم به نفس، شرک است) مقابله کنند و با از بین بردن هر گونه استکبار درونی و ظلم نفسانی، انسان به مقام توحید و عبودیت خدای متعال که هدف خلقت انسان است، می رسد. 🔺یکی از اهداف میانی برای مقابله با استکبار درونی انسان ها، مقابله با استکبار بیرونی است. چرا که تا استکبار بیرونی و به تعبیر قرآن استکبار فی الارض وجود دارد، شرایط مساعدی برای رسیدن کلام وحی به انسان ها و به تبع تربیت الهی آنها وجود ندارد. این نگاه در واقع همان مسئله تفاوت بین جهاد اصغر و اکبر در کلمات حضرت امام و مسئله تقدم ثبوتی آزادی معنوی بر آزادی اجتماعی در نگاه شهید مطهری است. 🔺مبارزات نبی مکرم اسلام (ص) و سایر انبیاء که در تاریخ و قرآن مطرح شده، همه در راستای استکبار ستیزی بیرونی و نفی سلطه استکبار فرعونیان و نمرودیان است و این مبارزه تا برقراری کامل حکومت عدل مهدوی ادامه دارد کما اینکه از لحظه اول خلقت انسان میان آدم و شیطان این مبارزه شروع شد. 🔺بر اساس آنچه از آیات قرآن و کلمات امام و رهبر معظم انقلاب بدست می آید، استکبار ستیزی (که مراد همان استکبار بیرونی است) یک راهبرد است و در همه ازمنه تا قیام حضرت حجت (عج) وجود دارد. اما نکته قابل توجه این است که روش مبارزه و ستیز با استکبار، متناسب با عِدّه و عُدّه اهل حق و مستکبرین و شرایط زمانی و مکانی هر دو طرف، متفاوت می شود. راه های مختلف مبارزه، از قول لیّن بین حضرت موسی و فرعون شروع می شود و با استدلال آوردن های حضرت ابراهیم برای نمرود و نرمش قهرمانانه جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با استکبار آمریکا ادامه می یابد و به جنگ و قتال سخت در غزوات و جنگ های نبی مکرم اسلام (ص) و هشت سال دفاع مقدس در دوران ولایت خمینی کبیر (ره) ختم می شود و دایره وسیعی از روش ها را در بر میگیرد. 🔺با توجه به این نگاه، هدف اصلی انبیاء، تعلیم انسان ها به مبارزه با استکبار درونی و پیروزی در جهاد اکبر است، اما مقدمه آن، پیروزی نهایی در جهاد اصغر با استکبار بیرونی است و مبارزه در جهاد اصغر روشهای متعددی دارد. 🔺از آنجایی که این موضوع، مورد عنایت و توجه قرآن و روایات بوده و این ادبیات، ادبیاتی قرآنی و روایی در تفسیر جامعه و تقسیم انسان ها و جوامع است که خصوصا توسط حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در دوران مبارزات با نظام ستمشاهی و پس از آن در مبارزه با شیطان مستکبر بزرگ، آمریکای خونخوار، استفاده شده است، جهت تحقیق و بررسی فقهی اجتهادی ابعاد مسئله استکبار لازم است که ابتدا موضوع استکبار به خوبی بر اساس آیات و روایات منقّح شود تا بر اساس آن بتوان محدوده، ابعاد استکبار و سپس مصادیق آن را مشخص کرد و در پله بعد احکام مقابله و ستیز با استکبار در شرایط زمانی و مکانی مختلف را بدست آورد. هم در منقح کردن موضوع و هم تشخیص احکام مرتبط با استکبار (هم از جهت تصوری و هم از جهت تصدیقی، هم تعیین سوال و هم تشخیص پاسخ) علاوه بر آیات (خصوصا با نگاه تفسیری-اجتماعی علامه طباطبایی در المیزان) و روایات و استفاده از ابواب فقهی ای همچون جهاد، امر به معروف، ولایت فقیه، سیره و بیانات امامین انقلاب، هم به عنوان دو فقیه اسلام شناس اجتماعی متجدد و هم به عنوان دو فرمانده اصلی ستیز با استکبار در نیم قرن گذشته، بسیار راهگشا و راهنما هستند. ✍محسن ابراهیمی ۹۸/۱۱/۱۹ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
📝| ملازمه ثواب و امر شرعی از نگاه شیخ اعظم (ره) ▫️در برخی از روایات شرعی و همچنین در برخی از احکام عقلی، حکم به وجود ثواب بر امتثال فعلی شده است. یکی از مسائل علم اصول این است که آیا بین ثواب و امر شرعی ملازمه وجود دارد یا خیر؟ ▫️یکی از مواردی که مرحوم شیخ از این بحث استفاده میکند، مسئله امکان احتیاط در شبهه وجوبیه است. ▫️در جایی که به دلیل وجود دلیلی غیرمعتبر در مورد یک عبادت دوران بین وجوب و غیراستحباب (کراهت یا اباحه) حاصل میشود، این سوال بوجود می آید که آیا احتیاط در این موارد ممکن است یا خیر؟ ▫️منشا این سوال نیز این است که چون در عبادت قصد امتثال امر لازم است و در چنین موردی ممکن است که امری وجود نداشته باشد (چون در کراهت و اباحه امر وجود ندارد) قصد امتثال امر ممکن نیست. ▫️یکی از راههای تصحیح عبادت در دوران بین وجوب و غیراستحباب این است که به طریقی، امری ساخته شود. ▫️یکی از راههای ساختن امر استفاده از ملازمه بین ثواب و امر است. ▫️این ملازمه را مرحوم شیخ در دو موضع بیان می کند: 1⃣موضع اول: عقل حکم میکند که شخص محتاط مستحق ثواب است. در نتیجه اگر بین ثواب و امر ملازمه باشد، میتوان گفت که میتوان با قصد امتثال آن امر، عبادت را انجام داد. 2⃣موضع دوم: در جایی که منشا احتمال وجوب، یک خبر غیرمعتبر باشد، و در آن خبر، ثوابی برای امتثال آن عمل بیان شده باشد، روایات "من بلغ" میگویند که آن ثواب را خداوند متعال به شخص عامل میدهد. در این صورت نیز اگر بین ثواب و امر ملازمه باشد، میتوان روایت را به قصد امتثال آن امر انجام داد. ❌جناب شیخ در هر دو موضع میفرمایند، استحقاق ثواب ملازم با امر شرعی نیست و اشکالاتی را بیان می کنند. ▪️ایشان در موضع اول اصل ملازمه را میپذیرند اما معتقدند که امری که لازم ثواب است، امر عقلی احتیاطی است و امر احتیاطی، امر مستقلی نیست و در واقع ارشاد به امر آن عبادت است. ▪️در موضع دوم میفرمایند که ثواب وارده در این روایات، به اصل احتیاط تعلق گرفته و در مقابل خود آن عبادت نیست. در این موضع نیز ثواب ملازم با امر است اما چون عقل نیز حاکم به اصل این ثواب است، امر شرعی ملازم با این ثواب نیز، امر ارشادی است و امر ارشادی امر مستقلی نیست و ارشاد به امر دیگری است. ▪️اشکال دیگری که در هر دو موضع وجود دارد این است که اگر چه که این اوامر مولوی هم باشند، در صورتی فایده دارد که مامور به آن امر، خود آن عبادت باشد. اما در این دو موضع، امر به اصل احتیاط و انقیاد تعلق گرفته و این امر به نفس آن عبادت تعلق نمیگیرد، لذا نمیتوان در انجام عبادت، آن را قصد کرد. ▫️شیخ فرض دیگری را نیز در مورد ثواب بیان میکنند و آن درجایی است که در روایت معتبری، ثوابی برای عبادتی بیان شده باشد. در اینجا ثواب ملازم با امر مولوی است و عبادت را میتوان به قصد آن امر امتثال کرد. کما اینکه از بیان عقاب بر فعل و یا ترک، وجوب و حرمت بدست می‌آید. ✍محسن ابراهیمی ۰۰/۸/۱۴ @almorsalaat
027-1400.08.15-s98.mp3
14.54M
بدائه النحو محسن ابراهیمی بناء و علامات آن و شروع مرفوعات/ ص98 جلسه بیست و هفتم شنبه 1400/08/15 @majazi_almorsalaat
فقه روز | محسن ابراهیمی
#بدائه_النحو_ابراهیمی بدائه النحو محسن ابراهیمی بناء و علامات آن و شروع مرفوعات/ ص98 جلسه بیست و ه
جلسات اول تا 26 از تدریس بدائه النحو را می توانید از کانال مدرسه مجازی المرسلات دانلود فرمایید.
028-1400.08.16-s105.mp3
11.18M
بدائه النحو محسن ابراهیمی فاعل/ ص۱۰۵ جلسه بیست و هشتم یکشنبه 1400/08/16 @majazi_almorsalaat
029-1400.08.17-s107.mp3
11.28M
بدائه النحو محسن ابراهیمی فاعل/ ص۱۰7 جلسه بیست و نهم دوشنبه 1400/08/17 @majazi_almorsalaat
030-1400.08.25-s108.mp3
11.31M
بدائه النحو محسن ابراهیمی فاعل/ ص۱۰8 جلسه سی ام سه شنبه 1400/08/25 @majazi_almorsalaat
016-1400.08.25-s159.mp3
10.73M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص159/ تنبیه سوم جلسه شانزدهم سه شنبه 1400/08/25 @majazi_almorsalaat
031-1400.08.27-s109.mp3
9.58M
بدائه النحو محسن ابراهیمی فاعل/ ص۱۰9 جلسه سی و یکم پنجشنبه 1400/08/27 @majazi_almorsalaat
📗 همایش رونمایی از کتاب «در آستانه حکمت» (جلد اول) ▪️اثر استاد علی فرحانی ➕تنظیم از سید مجتبی امین جواهری ▪️موسسه فرهنگی پژوهشی سبحان با همکاری رسانه المرسلات در سالگرد مرحوم علامه طباطبایی اعلام می دارد، کتاب «در آستانه حکمت» جلد اول آماده عرضه به علاقه مندان فلسفه اسلامی است از این رو همایش رونمایی از کتاب با حضور مولف محترم حجت الاسلام استاد علی فرحانی در سه شنبه 2 آذرماه در دفتر موسسه سبحان برگزار می گردد. ♦️مکان دفتر: خیابان سپاه، خیابان بوعلی (شهید جنابان)، نبش کوچه ۸، پلاک ۷۶ ♦️پخش زنده همایش در کانال ایتای المرسلات و موسسه سبحان برگزار می شود. 👇🏻👇🏻 برای سفارش کتاب لینک را کلیک کنید: 🌐https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/ 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/284950666Cbc95ef4db3 👆👆👆👆
هدایت شده از المرسلات
باسلام استاد علی فرحانی در طی سالیان گذشته، به کرات کتاب بدایه الحکمه را تدریس نموده اند. تدریس ایشان از جهات مختلفی دارای برجستگی های محتوایی و روشی است که از جمله آنها میتوان تبیین و دفاع از نظرات علامه در مقابل دیدگاه سایر اعلام و همچنین تاکید بر سیر ریاضی از بدیهی به نظری را نام برد. یکی از تدریس های تفصیلی ایشان تدریسی است که مشتمل بر بیش از ۲۰۰جلسه درسی است و در سال های ۸۹ تا ۹۱ در شهر مقدس قم برای جمعی از طلاب تدریس شده است. سابقا صوت تدریس این جلسات و همچنین متن پیاده شده جلسات را در اختیار علاقه‌مندان حکمت اسلامی قرار داده ایم و امروز در ایام بزرگداشت علامه طباطبایی، این مجموعه ارزشمند به صورت تدوین یافته و با عنوان "در آستانه حکمت" در اختیار شما قرار دارد. حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری که از طلاب فاضل و ارجمند و از شاگردان استاد و از اساتید و مشاوران مدرسه مجازی المرسلات نیز می باشند، این دوره تدریس را تنظیم و تدوین کرده اند و مراحل ویراستاری و نشر جلد اول این کتاب، در موسسه سبحان به سرانجام رسیده است. انشالله در روز سه‌شنبه ۲آذر ماه با حضور استاد علی فرحانی و حجت‌الاسلام جواهری در محل موسسه از این کتاب رونمایی خواهد شد. انشالله که با این تلاش ها، قدمی در ترویج و تحصیل معارف اسلامی برداریم. محسن ابراهیمی ۰۰/۸/۲۸ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
📚| علامه ضد انقلاب؟ (نگاهی به نسبت علامه طباطبایی با انقلاب و جمهوری اسلامی) ✍️رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب ▫️مؤلفین در این کتاب سعی کرده‌اند با ارائه ۱۱ مصاحبه و یک پیوست تحقیقی به سؤالات و شبهاتی که مدتی است نسبت به علامه طباطبایی مطرح می‌شود را پاسخ داده و تصویری حقیقی از مشی علمی و عملی علامۀ طباطبائی در خصوص انقلاب و جمهوری اسلامی را ارائه کنند. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
باسلام امروز یکی از اساتید بزرگوار، عکس و توضیحاتی درباره این کتاب (علامه ضد انقلاب؟) را در یکی از گروه ها ارسال کردند. بنده نیز آن را جهت آشنایی مخاطبین در کانال قرار دادم. خودم هنوز فرصت نکرده ام که این کتاب را مطالعه کنم. اما آنچه در این موضوع در ذهن دارم این است که ما امروز که به خود علامه دسترسی نداریم، فقط با آنچه که از آثار ایشان در دسترس ماست می توانیم، پاسخ چنین سوالاتی را حدس بزنیم. در میان آثار وجودی ایشان دو دسته را می توان نام برد که بدون شک همراهی و همفکری ایشان با انقلاب را تایید می کند: دسته اول آثار قلمی ایشان است. ایشان در این آثار خصوصا در کتاب شریف المیزان مباحثی را طرح می کنند که اگر می خواستند آنها را اجرا کنند، چیزی به جز انقلاب اسلامی حاصل نمی شد. دسته دوم، شاگردان ایشان است. بزرگانی همچون رهبر انقلاب، شهید مطهری، آیت الله مصباح، آیت الله پهلوانی، آیت الله خوشوقت، آیت الله جوادی و علامه طهرانی و ... از شاگردان مسلم ایشان هستند که همیشه در تمام فعالیت هایشان همراه انقلاب بوده اند و از طرفی به شاگردی علامه مفتخر بوده اند و بلکه نظرات علامه را مبانی انقلاب اسلامی می دانسته اند. آنگونه که از سیره این شاگردان می دانیم اینگونه نبوده اند که در مورد انقلاب تسامح داشته باشند و بخواهند شخصی را که با انقلاب مخالف بوده است را تجلیل و تکریم کنند. در مقابل، برخی از شاگردخوانده های علامه و همچنین مخالفین با جریان انقلاب، به استناد برخی نقل قول های غیرمستند از ایشان و با تفسیر به رای برخی از خاطرات علامه که محمل های مختلفی می تواند داشته باشد، سعی دارند که علامه را به نفع جریان سکولار، مصادره کنند. البته برخی از افرادی که انقلابی گری را در یک شیوه و رسم خاص منحصر می کنند، نیز آب به آسیاب این جریان می ریزند. متأسفانه این دسته در انقلابی بودن آیت الله بهجت (ره) نیز تردید داشتند. انشالله که خداوند متعال بیش از پیش ما را از سفره بابرکت علامه طباطبایی، متنعم بفرماید. ✍️محسن ابراهیمی 00/8/29 @almorsalaat
017-1400.08.29-s159.mp3
9.27M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص159/ ادامه تنبیه سوم جلسه هفدهم شنبه شنبه 1400/08/29 @majazi_almorsalaat
032-1400.08.29-s112.mp3
11.46M
بدائه النحو محسن ابراهیمی فاعل/ ص112 جلسه سی و دوم شنبه 1400/08/29 @majazi_almorsalaat
018-1400.09.01-s160.mp3
14.04M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص160/ ادامه تنبیه سوم جلسه هیجدهم دوشنبه 1400/09/01 @majazi_almorsalaat
033-1400.09.01-s116.mp3
12.09M
بدائه النحو محسن ابراهیمی میتدا و خبر/ ص112 جلسه سی و سوم دوشنبه 1400/09/01 @majazi_almorsalaat
019-1400.09.01-s162.mp3
9.18M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص162/ شبهه وجوبیه اجمال نص جلسه نوزدهم دوشنبه 1400/09/01 @majazi_almorsalaat
034-1400.09.01-s119.mp3
9.97M
بدائه النحو محسن ابراهیمی میتدا و خبر/ ص119 جلسه سی و چهارم دوشنبه 1400/09/01 @majazi_almorsalaat
020-1400.09.02-s165.mp3
9.36M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص165/ شبهه وجوبیه تعارض نصین جلسه بیستم سه شنبه 1400/09/02 @majazi_almorsalaat
038-1400.09.03-s123.mp3
9.97M
بدائه النحو محسن ابراهیمی اصول در میتدا و خبر/ ص123 جلسه سی و پنجم سه شنبه 1400/09/03 @majazi_almorsalaat
036-1400.09.04-s124.mp3
16.21M
بدائه النحو محسن ابراهیمی ادامه اصول در مبتدا و خبر/ ص124 جلسه سی و ششم چهارشنبه 1400/09/04 @majazi_almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🔆 مدرسه مجازی المرسلات با همکاری مجموعۀ آموزشی صُدا برگزار می کند: 🌀کارگاه ادبیات کاربردی و تطبیقی (مهارت های متن خوانی و ترجمه) 🔰استاد محمدمهدی مقدسی 🔵 مرحله اول (دوره عمومی): مباحث مقدماتی و آموزش تطبیقی روش ملکه سازی و کابرد عملی قواعد ادبی ♦️در این دوره: ✅ مباحث مقدماتی دربارۀ مراحل یادگیری ادبیات و اهداف هر مرحله ✅ شیوۀ صحیح تجزیه و ترکیب جهت ملکه سازی قواعد ✅ آموزش کاربردی مهارت های متن خوانی و ترجمه در چهار جلسه تبیین می گردد. 🔵 مرحله دوم (دوره تخصصی): اگرچه تسلط بر قواعد و برخورداری از مهارت های عمومیِ متن خوانی در متون تخصصی ضروری است؛ اما هر متن تخصصی دارای ویژگی ها و خصوصیات اختصاصی است که جهت استفاده بهتر از آن متن تسلط بر این قواعد لازم و ضروری است؛ لذا کارگاه های متن خوانی با محوریت عناوین تخصصی برگزار می گردد. ⚠️ توجه: جهت شرکت در این کارگاه ها گذراندن دورۀ عمومی ضروری است. 🔹کسانی که در این مرحله شرکت می کنند در گروه های ۵ نفره گروه بندی می شوند و کارگاه ها به محوریت یکی از عناوین ذیل برگزار می شود: ✅ کارگاه صرف ✅ کارگاه نحو ✅ جمع بندی و متن خوانی کتاب سیوطی ✅ بایدها و نبایدهای کتاب مغنی و شیوۀ تحصیل آن ✅ آموزش متن خوانی و ترجمه کتب تخصصی شامل: 🔹 منطق 🔹 لمعه 🔹 اصول فقه مظفر 🔹 رسائل 🔹 مکاسب 🔹 کفایه ✅ آموزش متن خوانی و حل تمرین کتب حوزه خواهران ✅ جمع بندی و حل تمرین عربی معاصر ⏰ ثبت نام: چهارشنبه 10آذر ⭕️⭕️کلاس های مرحله اول از شنبه 13آذر به صورت آغاز می شود. ┄┅┅═❅❅🔅🔆🔅❅❅═┅┅┄ 🔴 لینک ثبت نام مرحله اول ┄┅┅═❅❅🔅🔆🔅❅❅═┅┅┄ @soda96 @almorsalaat @majazi_almorsalaat ♨️جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
هدایت شده از المرسلات
837.2K
⁉️| سلام علیکم. خداقوت. بابت کانال و مجموعه خوب ⚘👌. آقای ابراهیمی! سیر مطالعاتی و از نظر استاد علی به چه صورتی هست؟! ممنون میشم راهنمایی کنید. ✅ حجت‌الاسلام ابراهیمی را @almorsalaat
021-1400.09.04-s167.mp3
9.95M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص167/ ادامه شبهه وجوبیه تعارض نصین جلسه بیست و یکم پنجشنبه 1400/09/04 @majazi_almorsalaat