039-1400.10.21-s202.mp3
10.43M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص202/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه
جلسه سی و نهم
سه شنبه 1400/10/21
@rooz_fiq
040-1400.10.25-s203.mp3
10.47M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص200/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه
جلسه چهلم
شنبه 1400/10/25
@rooz_fiq
054-1400.10.26-s202.mp3
9.98M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
منصوبات/ حال/ ص202
جلسه پنجاهم و چهارم
یکشنبه 1400/10/26
@rooz_fiq
041-1400.11.01-s204.mp3
8.53M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص204/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه
جلسه چهلم و یکم
1400/11/01
@rooz_fiq
042-1400.11.01-s206.mp3
10.88M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص205/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه
جلسه چهلم و دوم
1400/11/01
@rooz_fiq
055-1400.11.01-s208.mp3
9.21M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
منصوبات/ تمییز/ ص208
جلسه پنجاه و پنجم
1400/11/01
@rooz_fiq
043-1400.11.02-s206.mp3
11.04M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص206/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه
جلسه چهلم و سوم
شنبه 1400/11/02
@rooz_fiq
044-1400.11.03-s207.mp3
9.96M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص207/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه
جلسه چهلم و چهارم
یکشنبه 1400/11/03
@rooz_fiq
045-1400.11.04-s208.mp3
10.02M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص208/ پایان بحث حرمت مخالفت قطعیه
جلسه چهلم و پنجم
دوشنبه 1400/11/04
@rooz_fiq
#دعا
📚دعایی بسیار #پرمعنا از تعقیبات نماز عشاء
🔅اللَّهُمَّ إنَّهُ لَيْسَ لِي عِلْمٌ بِمَوْضِعِ رِزْقِي وَ إِنَّمَا أَطْلُبُهُ بِخَطَرَاتٍ تَخْطُرُ عَلَى قَلْبِي
🔅فأَجُولُ فِي طَلَبِهِ الْبُلْدَانَ فَأَنَا فِيمَا أَنَا طَالِبٌ كَالْحَيْرَانِ لاَ أَدْرِي أَ فِي سَهْلٍ هُوَ أَمْ فِي جَبَلٍ أَمْ فِي أَرْضٍ أَمْ فِي سَمَاءٍ أَمْ فِي بَرٍّ أَمْ فِي بَحْرٍ وَ عَلَى يَدَيْ مَنْ وَ مِنْ قِبَلِ مَنْ
🔅و قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ عِلْمَهُ عِنْدَكَ وَ أَسْبَابَهُ بِيَدِكَ وَ أَنْتَ الَّذِي تَقْسِمُهُ بِلُطْفِكَ وَ تُسَبِّبُهُ بِرَحْمَتِكَ
🔅اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ يَا رَبِّ رِزْقَكَ لِي وَاسِعاً وَ مَطْلَبَهُ سَهْلاً وَ مَأْخَذَهُ قَرِيباً
🔅و لاَ تُعَنِّنِي بِطَلَبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِي فِيهِ رِزْقاً
🔅فإِنَّكَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِي (عَنَائِي) وَ أَنَا فَقِيرٌ إِلَى رَحْمَتِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ جُدْ عَلَى عَبْدِكَ بِفَضْلِكَ إِنَّكَ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ
📌پ.ن: یکی از ویژگیهای دعاهای اهل بیت این است که در واقع روش و ادب صحبت با خدای متعال را به ما میآموزند. چرا که به قول مولوی: "بی ادب محروم ماند از لطف ربّ". لذا همانطور که در روایات توصیه شده خوب است که در دعا کردن از ادعیه ماثور استفاده کنیم.
@rooz_fiq
056-1400.11.04-s213.mp3
10.02M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
منصوبات/ منادی/ ص213
جلسه پنجاه و ششم
@rooz_fiq
057-1400.11.04-s215.mp3
9.12M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
منصوبات/ تنبیهات منادی/ ص215
جلسه پنجاه و هفتم
@rooz_fiq
058-1400.11.06-s218.mp3
10.78M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
منصوبات/ ملحقات منادی (استغاثه و ندبه)/ ص218
جلسه پنجاه و هشتم
@rooz_fiq
#یادداشت|معامله ای صحیح اما غیر معین
🔅یکی از مسائل فقهی این است که آیا معاملات، توقیفی و منحصر در عناوین مرسوم (بیع، اجاره، صلح، مضاربه و ...) هستند و یا اینکه معامله ای می تواند در عین اینکه صحیح است، ذیل عناوین مرسوم هم قرار نداشته باشد؟
🔅در عبارت زیر ، که یکی از مسائل بیع ثمار در کتاب شرح لمعه است و در آن یکی از شریکین، سهم شریک خود را قبول می کند، شهید اول (ره) در متن لمعه بیان می کند که این معامله بیع نیست و عنوان دیگری را برای آن بیان نمی کند و شهید ثانی (ره)، نیز می پذیرند که این معامله صحیح است، هرچند که ذیل یکی از عناوین مرسوم قرار ندارد.
🔅اگر اصل این مسئله را بپذیریم و انحصار عناوین معاملات را بشکنیم، آنگاه باب یکی از طرق تصحیح برخی از معاملات جدید باز می شود. البته در اینصورت باید ملاک صحت معامله ای که ذیل عناوین مرسوم قرار نمی گیرد را بدست آوریم.
📝متن عبارت شرح لمعه: الثالثة يجوز أن يتقبل أحد الشريكين بحصة صاحبه من الثمرة بخرص معلوم و إن كان منها - و لا يكون ذلك بيعا - و من ثم لم يشترط فيه شروط البيع بل معاملة مستقلة و في الدروس أنه نوع من الصلح و يشكل بأنه يلزم بشرط السلامة - فلو كان صلحا للزم مطلقا ... و بعض الأصحاب سد باب هذه المعاملة لمخالفتها للأصول الشرعية و الحق أن أصلها ثابت و لزومها مقتضى العقد و باقي فروعها لا دليل عليه. (الروضه البهیه، ج2 ص261)
✍️محسن ابراهیمی
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#یادداشت| ما همه عاشق اوییم چه کوچک چه بزرگ حضرت امام (ره)، در مواضع متعددی از آثار خود برهانی را ب
fetri-bodan-esbate-khoda-v-tohid-00.11.08.mp3
14.6M
🌀تبیین فطری بودن اعتقاد به اصل مبدا و توحید از منظر امام خمینی بر اساس توضیحات ایشان در کتاب چهل حدیث
🎙محسن ابراهیمی
📌دوره الصافات (بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز) 8بهمن1400
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
۷ و ۸ بهمن در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه شهید چمران اهواز
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
روز پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ بهمن توفیقی حاصل شد و با بحث #توحید_استدلالی در خدمت جمعی از دوستان بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در دوره #الصافات بودیم.
این دوره در سال ۸۷ که هنوز در دانشگاه شهید چمران اهواز دانشجو بودیم، تاسیس شد. ما آن زمان اولین گروه شرکت کننده در آن دوره بودیم و همان بحث ها و جلسات ما را به طلبگی کشاند. الحمدلله.
در مورد این جلسات دو سه نکته به ذهنم رسید:
۱- هر طلبه ای هر از مدتی باید در جمع غیر طلبگی حاضر شود و وظیفه تبلیغی خود را انجام دهد.
۲- در عین وجود تبلیغات زیاد علیه روحانیت، هنوز افراد زیادی روحانیت را باور دارند و دین خود را از بیانات و مکتوبات ما روحانیون می گیرند.
۳- هرچند به دلیل به وجود آمدن موضوعات جدید، نیاز به تولید علم داریم، اما باید برای نشر آنچه تاکنون تولید شده نیز، چاره ای اندیشید.
چرا که دینی را که مرحوم امام و علامه طباطبایی و به تبع ایشان شهید مطهری و رهبر انقلاب عرضه میکنند، دینی مترقی است و با نگاهی که در دید خیلی از علمای سلف ما بوده متفاوت است.
اما ما هنوز این نگاه را خصوصا در ذهن قشر تحصیلکرده جامعه ایجاد نکرده ایم. تبیین مباحثی همچون توحید و عینالربط بودن انسان و برهان اصالت واقعیت و ... از تولیدات ناب فلسفی و عرفانی ماست که هنوز آنها را به جامعه تزریق نکرده ایم.
۴- در زمان دولت اصلاحات به دلیل وجود شبهات اعتقادی زیادی که در جامعه وجود داشت، دوره هایی معرفتی همچون طرح ولایت برای خصوصا دانشجویان طراحی شد.
در جلسات این چند روز و سایر جلسات مشابه به نظرم رسید که باید یک تجدید نظر جدی، در مباحث این دورهها اتفاق بیفتد. چرا که هم دانشجوی امروز و هم دانشگاه و هم جامعه تغییرات متفاوتی کرده و بر اساس آن باید محتوایی که ارائه می شود نیز تغییر کند.
۵- برخی از مباحث به دلیل سختی ای که در تصور آنها وجود دارد، با چند جلسه مختصر و با شرایط دورهای، قابل انتقال کامل به مخاطب نیست. بلکه نهایتا میتواند شروعی بر این مباحث باشد. لذا لازم است که به نحوی این جلسات مستمر و مداوم برگزار شود.
از طریق این متن، خدمت همه تلاشگران این عرصه خصوصا تشکیلات بابرکت بسیج دانشجویی دانشگاه چمران خداقوت عرض میکنم.
✍محسن ابراهیمی ۰۰/۱۱/۱۰
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
📣مدرسه مجازی المرسلات برگزار میکند:
⏳دوره کوتاه مدت:
♻️#مرور و #جمعبندی کتاب #المنطق
🎙استاد سیدمحمد هاشمی
✅اهم موضوعات:
🔹چرایی نیاز به علم منطق و ارتباط این علم با سایر علوم
🔹چگونگی حصول تفکر منطقی و ساختار کلی علم منطق
🔹چرایی بحث از مباحث الفاظ در منطق
🔹جمع بندی باب معرف، قضایا و حجت در المنطق
🔹مبادی اقیسه و نسبت آن با غرض علم منطق
🔹باب برهان و جمع بندی تمام منطق بر اساس برهان
⏰این دوره در ۶جلسه به صورت مجازی روزهای شنبه و سه شنبه از ۱۹بهمن تا ۷اسفند برگزار میشود.
🌐لینک ثبت نام👇👇
http://soda96.ir/doreh-mantegh/
⌛️مهلت ثبت نام: سهشنبه ۱۹بهمن
❌ظرفیت محدود❌
👈جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال #دورهها عضو شوید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
#دوره_های_کوتاه_مدت
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@majazi_almorsalaat