eitaa logo
تفسیر تسنیم (علامه جوادی آملی)
5.4هزار دنبال‌کننده
16 عکس
0 ویدیو
0 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای مقدمات و سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
سخن سردبیر؛ پاسخ به تحریف مطلبی با موضوع «بازنشستگی در اسلام»! پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده و تقطیع شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی خصوصاً جامعه بازنشستگان محترم کشور شده است. آنچه به صورت تحریف شده از لسان آیت الله العظمی جوادی آملی نقل گردیده، این است که: « در اسلام مسئله ای بنام حقوق باز نشستگی وجود ندارد و آدمی تا زنده است باید کار کند و در مقابل آن کار، حقوق بگیرد.» سپس، نویسنده این برداشت تحریف شده، در مقابل این کلام, در مقام پاسخ برآمده و نتیجه گیری نموده است که: «حقوق باز نشسته نه از بیت المال است نه از بودجه مملکت ونفت وامثال ذلک، بلکه دولت مقداری از حقوق مستخدم را از ابتدای استخدام نگه میدارد ودر صندوقی میریزد تا برای زمان پیری و ناتوانی ویا از کار افتادگی یا اتمام دوره خدمت آن پول را بتدریج به او برگردانند؛ لذا باز نشسته از کسی یا جایی پولی نمیگیرد که براو حرام باشد!» اما قبل از هر نکته ای، اصل سخنان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از نظر می گذرانیم: معظم له در دیدار با اعضای بنیاد جانبازان در سال 1377 که کلیپ آن در فضای مجازی نیز منتشر شده است، این مطلب را بیان می فرمایند که: « در اسلام به هیچ وجه پذیرفته نیست! انسان تا نفس می کشد باید کار بکند؛ اگر آن توفیق را پیدا کرد که کارهای فرهنگی بکند, بفهمد و بفهماند، بنگارد و بخواند طوبی له و حسن مآب، این نشد، کار دیگر؛ مگر آدم می شود نفس بکشد و بیکار؟ این که از قبایح در دین است, تا نفس می کشی کار... پس قناعت در مصرف بسیار چیز خوبی است در تولید بسیار چیز بدی است. زهد در تولید چیز بسیار بدی است در مصرف چیز بسیار خوبی است؛ به ما گفتند در مصرف زاهد باش نه در تولید و حل مشکل، خب این حرف را چه کسی گفت؟ حرف کسی است که بیل از دستش جدا نشد تا زمان خلافت، این وجود حضرت امیر بیست و پنج سال بیل می زد، پنج سال هم شمشیر، بالأخره کار است!» همانگونه که مشاهده می نمایید، در کلام حضرت استاد هیچ اشاره ای به حقوق بازنشستگی و یا حلیّت و حرمت آن نشده است و اساساً معظم له در مقام بیان این موضوع نبوده اند. بلکه اصل کلام ایشان در مورد توصیف استقلال طلبی مسلمین از منظر قرآن و اهل بیت علیهم السلام و اهمیت کار و تولید است و لذا بیان می دارند که وظیفه ما سعی در تولید و قناعت در مصرف می باشد و در چنین بستری است که جامعه می تواند روی پای خود بایستد و جامعه ای می تواند به استقلال برسد که فرهنگ کار و تولید در آن نهادینه شود. معظم له بارها در سخنرانی ها و دیدارهای مختلف دیگر نیز این مهم را با استناد به قرآن و نهج البلاغه و سایر فرمایشات ائمه اطهار علیهم السلام مورد اشاره و تاکید قرار داده اند. به عنوان نمونه، ایشان در جلسه سوم از تفسیر آیات سوره مبارکه نور می فرمایند: «هیچ کس نگوید من بازنشسته‌ام آدم دهن باز می کند می گوید من بازنشستم؟! اگر عالِم و روحانی و مُعَمَّم است تا نفس می کشد دستش باید با قلم باشد وگرنه بیکاره‌ است, مگر می شود یک روحانی دهن باز بکند بگوید من فارغ‌التحصیلم! تا نفس هست فهم, قلم, خواندن, نوشتن, گفتن و اگر روحانی نیست, اهل حوزه و دانشگاه نیست, او هم تا نفس می‌کشد کار, حالا قبلاً هشت ساعت کار می کرد الآن یک ساعت کار بکند سعی در تولید, قناعت در مصرف این جامعه را خودکفا می کند.» همچنین در تفسیر آیات سوره اعراف جلسه 64 نیز مجدد این مهم را مورد تاکید قرار می دهند و می فرمایند: «ما بازنشستگی در اسلام نداریم که کسی بازنشسته بشود البته کار در هر عمری و در هر عصری مناسب با توان همان عصر است، با توان همان عمر است کسی که به هشتاد سالگی رسیده است که نمی تواند مثل جوان هجده ساله کار کند ولی بی‌کاری ولو به عنوان یک روز در اسلام قدغن است، ممنوع است هر کسی درهر رشته‌ای باید کار بکند.» لذا در پایان دو نکته قابل بیان و تذکر می باشد: 1. به سبب علمیت و لزوم مستند بودن کلام حضرت استاد، حتما به خوانندگان محترم توصیه می گردد که کلام ایشان را به صورت کامل پیگیری و رصد نمایند و از محتواهای تقطیع شده و گزینشی, نتیجه گیری ننمایند. 2. کلام حضرت استاد را حتما از منابع معتبر دریافت و پیگیری نمایید همانطور که در اطلاعیه دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی نیز همواره همگان خصوصا اصحاب رسانه به صدق و عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی دعوت شده اند و اعلام شده که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های آیت الله العظمی جوادی آملی تنها در صورتی مورد تایید است که از کانال های رسمی بنیاد اسراء منعکس شده باشد. news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra ____________________________ ♻️ @tafsire_tasnim1
در بیان قرآن کریم، عامل قیام یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از ندارد. آیت الله جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
94-23.mp3
11.09M
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۲۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ تاکنون در بین مفسرین چه از اهل تشیع و چه از اهل تسنن متاسفانه این طرز تفکر بود و اکنون وجود دارد که شیعه و سنی هر کدام دیگری را متهم به این اعتقاد میکنند که قرآن تحریف شده استحال آنکه در هر دو حال دودش به چشم اسلام و مسلمین میرود. 🔺2⃣اما طرز تفکر ما باید این باشد که یک محقق شیعه بگوید همانطوری که سنی ها قرآن را تحریف شده نمیدانند، ما هم نمیدانیم و یک متفکر سنی هم باید این چنین بیاندیشد تا همه یک حرف را بزنند و به اشتباه، دیگری را متهم به چیزی که وجود ندارد نکنند. 🔺3⃣حق آن است که قرآن هیچگاه تحریف نشده است و کسی از محققین اسلامی، نه شیعه و نه سنی نیز قائل به نیست. در بین علمای شیعه یک تعداد انگشت شماری احتمالِ تحریف دادند و در بین علمای سنت هم این چنین است ولی شیعه و سنی برآنند که قرآنی که در خدمت آنیم این عین همان است که نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ*عَلى‌ قَلْبِكَ.(جبرییل امین آنرا بر قلب پیامبر نازل کرد.) 🔺4⃣ دلایلی با استفاده از آیات قرآن برای اثبات عدم تحریف قرآن گفته شد. اما اشکالی که بر این دلایل قرآنی وارد است می‌باشد که اگر قرآن تحریف شده است، پس نمی‌توان به آیات قرآنی که تحریف شده استدلال کرد و عدم تحریف قرآن را اثبات نمود. 🔺5⃣ برخی این اشکال را که قویترین اشکال در مساله استدلال به ظواهر قرآن و عدم تحریف قرآن است با روایات جواب داده‌اند که چون روایات فراوانی وجود دارند که ما را به همین قرآن ارجاع می‌دهند، پس قرآن تحریف نشده است. اما این پاسخ صحیح نیست، زیرا اعتبار روایات به قرآن کریم است و بنابراین مساله دوباره پیش می‌آید. قرآن را باید اصل و روایات را فرع بر آن دانست. 🔺6⃣علاوه بر این اگر ارزش قرآن به روایات شد، معنایش این است که کل دین به روایات وابسته است و این قرآن را محترمانه کنار گذاشتن است! نباید فراموش کنیم که وارد شدن در حیطه روایات، وارد شدن در اقیانوسی از رد و تکذیبها است و متمی کردن دین به این اقیانوس بی سر و ته خطرناک است. بنابراین با این جواب، شبهه دور قابل حل نیست. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-24.mp3
11.77M
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۲۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺گفتیم که آیاتی که دلالت دارند بر صیانت قرآن از تحریف، با شبهه برخورد می کنند زیرا به آیاتی که در خودشان احتمال تحریف هست نمی توان استناد کرد. ❎پاسخ دیگری که در کنار پاسخ جلسه قبل، برخی به این شبهه داده‌اند این است که ادعای شخصی که قائل به تحریف است از چهار صورت بیرون نیست: 1️⃣ یا مدعی است که در آیات مخصوصی تحریف راه پیدا کرده و آیات دیگر مصون از تحریف است که علم تفصیلی به آیات تحریف شده دارد. 2️⃣ یا علم اجمالی به تحریف دارد نه علم تفصیلی؛ و این علم اجمالی به تحریف را مانع حجیت ظاهر قرآن نمی‌داند. 3️⃣ یا علم اجمالی دارد اما این علم اجمالی را مانع از حجیت ظاهر قرآن می‌داند. 4️⃣ و یا ادعای علم به تحریف ندارد نه تفصیلاً و نه اجمالاً، و فقط احتمال تحریف می‌دهد. 🔺پس از این چهار صورت بیرون نیست: یا علم است یا احتمال؛ اگر علم بود یا است یا ؛ و اگر علم اجمالی بود یا مانع حجیت ظاهر است یا نه، مانع حجیت ظاهر نیست. 🔰حال این چهار فرض را اینگونه تحلیل می‌کنند که: 1️⃣ در صورت اول؛ آن موارد تحریف که به آنها علم تفصیلی دارد، حجت نیست، ولی می‌شود به موارد دیگر که مورد علم تفصیلی نیست، استدلال کرد. پس ظواهر قرآن فی الجمله حجت است. 2️⃣ صورت دوم هم آسیبی به استدلال به ظواهر قرآن نمی‌رساند. زیرا یک علم اجمالی است که مانع حجیت ظواهر نیست، پس ظواهر حجت است و می‌شود به ظواهر استدلال کرد. 3️⃣ درباره حالت سوم جواب می‌دهند که آن کسی که علم اجمالی به تحریف دارد و این علم اجمالی را مانع حجیت ظاهر می‌داند، نمی‌تواند استدلال کند. اما کسی که علم اجمالی به تحریف ندارد، راه استدلال او باز است. 4️⃣ در فرض چهارم که صرفا یک احتمال است به اینکه قرآن تحریف شده است؛ می‌گویند به مجرد احتمال نمی‌شود دست از ظاهر قرآن برداشت و ظاهر قرآن به حجیت خودش باقی است. 🔴 بنابراین پاسخ می‌دهند که در بین این چهار صورت، فقط یک صورتش ضرر دارد و آن هم نسبت به کسی که مدعی علم به تحریف است و می‌گوید من علم اجمالی به تحریف دارم و این علم را مانع حجیت ظاهر می‌داند (یعنی حالت دوم). ⚠️ اما این پاسخ هم با اشکالات زیر مواجهه است: 1️⃣ در صورت اول، دست مفسر در آن آیاتی که علم تفصیلی به تحریف است بسته است و چون همه آیات این چنین‌اند که نسبت به یکدیگر یا بلاواسطه یا مع الواسطه ارتباط دارند، پس قهراً دست مفسر از دیگر آیات هم کوتاه است. 2️⃣ در صورت دوم، همین اشکال هست، منتها شدیدتر؛ و از طرف دیگر علم اجمالی به تحریف قرآن، یقیناً مانع حجیت قرآن است. در اینجا مفسری که علم اجمالی دارد به این که بعضی از آیات حذف شده است وقتی بخواهد هر آیه‌ای را تفسیر کند حتما احتمال خواهد داد که ممکن است این آیه، طرف علم اجمالی باشد؛ حال چگونه می‌تواند به آن آیه استدلال کند و بگوید خدا این چنین گفت؟ 3️⃣ در حالت سوم هم اگر بگوییم فقط کسی که عالم به تحریف است، نمی‌تواند استدلال کند و کسی که به علم اجمالی، عالم به تحریف نیست، می‌تواند استدلال کند؛ آنگاه این قرآن برای یک گروه خاص خواهد بود. پس نمی شود گفت شما که علم اجمالی دارید، به قرآن استدلال نکنید و ما که علم اجمالی نداریم، به قرآن استدلال می‌کنیم. آیا در این صورت هرگز می‌شود در یک امت اسلامی، قرآن را اصل قرار داد؟ 4️⃣ پاسخ داده شده به صورت چهارم درباره درست است. یعنی وقتی راوی یک فرد موثق است، می‌توانیم به خبر او استدلال کنیم. زیرا احتمال خلاف را با اصولی که در دست داریم طرد می‌کنیم و می‌گوییم عادل و موثق عمدا خلاف و دورغ نمی‌گوید و احتمال تخلف او را با اصالت عدم سهو، غفلت و نسیان که از اصول عقلایی است، حل می‌کنیم. ⚠️اما ، نظیر روایت نیست که احتمال خطا و سهو و نسیان را با اصول عقلایی حل کنیم. این احتمال را که دشمن چیزی از قران کم کرده یا نه را نمی‌شود گفت به آن اعتنا نمی‌کنیم. ✅این احتمال یا با حل می‌شود که اصل قرآن به تواتر از رسول خدا صادر شده است و یکی از جوابها به مساله تحریف است یا با همان حل می‌شود که جواب دیگر بود. ✅پاسخ دیگر آن است که اصلاً جا برای احتمال تحریف نیست. ما همانطوری که الان می‌دانیم روز است به همین صورت می‌دانیم این آیاتی که در خدمت آنها هستیم، عین همان است که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم برای مردم بیان کرده است پس مطمئنیم که تحریف نشده است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-25.mp3
11.33M
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۲۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ فهمیدین که اگر بخواهیم برای اثبات مصونیت قرآن از تحریف، به خود آیات قرآن کریم استدلال کنیم، مستلزم شبهه است. و نیز گفته شد که این شبهه را بعضی با حل کردند و گفتند این اشکال با درنظر گرفتن اینکه روایات ما را به قرآن ارجاع می‌دهند، از بین خواهد رفت. 🔺2⃣همچنین در نهایت فهمیدیم که این جواب کافی نیست و خودش مبتلای به شبهه است؛ زیرا ارزش خود روایات به وسیله قرآن کریم است. یعنی اگر بپرسند چرا روایات حجت است، خواهیم گفت چون رسول خدا فرموده‌اند و اگر بپرسند چرا سخن پیامبر حجت است، خواهیم گفت چون خدا فرمود: ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا. پس دوباره به خود می‌رسیم. در حالی که هدف این بود که صیانت قرآن از تحریف را با روایات حل کنیم. 🔺3⃣ برخی این جواب را به طریق دیگری بیان کرده‌اند که این مشکل را نداشته باشد. گفته‌اند ارزش روایات را به وسیله قول ثابت می‌کنیم نه با قرآن. یعنی به وسیله معجزاتِ پیامبر، غیر از قرآن نظیر شق القمر، نبوت حضرت اثبات می‌شود، پس ثابت می‌شود که او رسولی صادق و مصدق است و هر چه را که فرمود باید اطاعت کرد و او فرمود سخن عترت طاهره حجت است: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی. 🔰 پس این می‌شود دلیل اعتبار روایات بدون «استدلال به قرآن»؛ و اگر حجیت روایات ثابت شد، با مراجعه به روایات می‌فهمیم که چون خود ائمه به همین قرآن احتجاج می‌کردند و عمل به این کتاب را نه تنها تجویز می‌کردند، بلکه الزام می‌کردند، پس قرآن تحریف نشد. در نتیجه می‌شود صیانت قرآن از تحریف را با روایات اثبات کنیم، بدون شبهه دور. ✅4⃣ اما این جواب هم کافی نیست. چون پیامبر، سخن معصومین را به تنهایی معتبر نکرد. اگر حضرت فرمود إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا. منظور این نیست که قرآن دلیلی است مستقل و روایت هم دلیلی است مستقل؛ به هر کدام تمسک کردید به مقصد می‌رسید. بلکه می‌فرماید اینها یک واقعیت‌اند که ناگسستنی‌اند. یعنی حقیقت بدون امامت نیست و حقیقت بدون قرآن نیست. بنابراین نمی‌توان صیانت قرآن از تحریف را با به تنهایی حل کرد. زیرا پیامبر فرمود روایات در کنار قرآن، حجت‌اند. 🔺5⃣علاوه بر این، اگر بخواهیم رسالت رسول خدا را با معجزات دیگر ثابت کنیم نه با قرآن، که شبهه دور برطرف شود؛ این برای صحابه صدر اسلام خوب است، نه الان که بسیاری از معجزات حضرت حتی به عنوان «خبر واحد» به گوش خیلی‌ها نرسیده است. ♻️با تشکر از کانال تلگرامی زیر که در برداشت برخی جلسات مقدمات از آن استفاده شد: ♻️T.me/tasnim_quran_karim 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-26.mp3
16.94M
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۲۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۲۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 1⃣🔺 یک شبهه: گفته می‌شود بحث تحریف قرآن، بحثی علمی است و ندارد؛ چرا که به اتفاق، رجوع به قرآن کریم جایز است و قرآنی که الان مسلمین در خدمت آنند، حجت است و اگر تحریف نمی‌شد، می‌توانستیم به قرآن مراجعه کنیم و اکنون هم که به عقیده برخی قرآن تحریف شده است، باز هم می‌توانیم به قرآن مراجعه کنیم؛ پس به حجیت قرآن آسیبی نمی‌رسد؛ لذا ، یک مسئله علمی است و نتیجه عملی ندارد. 🔰: قرآن کریم مدعی است که در سراسر قرآن، آیات هماهنگند و هیچ اختلافی در آیات نیست: «لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً». 🔺اما کسی که مدعی تحریف است و می‌گوید برخی آیات حذف شده‌اند؛ یعنی برخی آیات را در دست نداریم تا ببینیم در قرآن اختلاف هست یا نه. اگر آن آیات در دسترس بود، می‌توانستیم بگویم کل آیات قرآن مصون از اختلاف‌اند. پس نمی‌شود به آیه فوق استدلال کرد که قرآن معجزه است و در این هماهنگی اعجاز هست. ✅از طرف دیگر، آن آیات از بین رفته یا مطلب مستقل داشته‌اند یا برای مطالب دیگر قرینه، شاهد، مخصص یا مقید و ... بودند و اگر سلسله بحث تفسیری به مسئله‌ای برسد که آن آیات از بین رفته، ناظر به آن مسئله باشد، آنگاه مفسر در آن مسئله تمام آیات را در دسترس ندارد تا بتواند به آنها استدلال کند و نتیجه بگیرد. بنابراین نمی‌توان گفت که مسئله تحریف، فقط یک مسئله علمی است و ندارد. 2⃣🔺قبلا به عرض رسید که: در آیه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» منظور از ، قرآن کریم است و منظور از حفظ هم نگهداری از زوال و نابودی است؛ و گفته شد می‌توان به این آیه استدلال کرد که خداوند قرآن را از مصون می‌دارد. 3⃣🔺حال دو سوال مطرح میشود: ⁉️ شاید منظور از ، پیامبر باشد؛ نظیر آیه ۱۰ سوره طلاق که فرمود: «فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ الَّذِينَ آمَنُوا ۚ قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْرًا*رَّسُولًا يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِ اللَّهِ...» ؛ که از بیان رَسُولًا بعد از ذِكْرًا، معلوم می‌شود، گاهی منظور از ذکر همان رسول است. و منظور از یعنی پیامبر را حفظ می‌کنیم، نظیر آیه سوره مائده که فرمود وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ؛ که یعنی خدا تو را از گزند مردم حفظ می‌کند. بنابراین نمی‌توان به این آیه برای بحث عدم تحریف قرآن استدلال کرد. ✅ پاسخ: 🔺اولا در سوره مائده که فرمود خدا تو را حفظ می‌کند، یعنی از گزند سیاسی حفظ میکند. چون در موارد دیگر فرمود «انَّک مَیِّتٌ وَ إِنهُم مَّیِّتُونَ» و یا فرمود «ما جَعَلْنا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ». و خدای سبحان هم که پیامبر را از حوادث و زوال و مرگ حفظ نکرد. ♻️پس اینکه فرمود تو را حفظ می‌کنیم، نه یعنی از خطرات نظامی حفظ می‌کنیم؛ و رسول خدا هم از گزند نگران بود و نه از مسایل نظامی، چرا که پیامبر از مرگ نمی‌ترسید. 🔺ثانیا اگر لغت "ذکر" بر رسول اطلاق شود باید قرینه داشته باشد، مانند آیه سوره طلاق؛ ولی در آیه «انا نحن نزلنا ذکر» قرینه وجود ندارد. 🔺ثالثا، معمولا برای شخص، اگر قرینه نباشد، انزال یا تنزیل استعمال نمی‌شود و ارسال به کار می‌رود. یعنی گفته می‌شود ما پیامبر را ارسال کردیم، نه پیامبر را انزال یا تنزیل کردیم. 💠 پس به شهادت نزلنا و به شهادت این که خود بدون قرینه، قرآن کریم است و به شهادت آنکه «انا له لحافظون» یعنی از گزند زوال و مرگ و میر حفظ می‌کنیم و این نظیر وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ نیست؛ به شهادت همه اینها، منظور از این ذکر، است و خدای سبحان وعده حفظ این کتاب کریم را داد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 ♻️T.me/tasnim_quran_karim 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۲۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️ ادامه خلاصه جلسه ۲۶ 5⃣🔺سوال دوم: گفته شد در آیه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، منظور از (قرآن کریم) است و منظور از هم (نگه‌داری قرآن از زوال و نابودی) است. با این حال می‌توان این احتمال را داد که خدای سبحان قرآن را نزد (ولی هر عصری) حفظ کرده است و هر ولی به ولی بعدی سپرده است. لذا میتوان گفت ممکن است این قرآن موجودِ در دسترس مردم تحریف شده باشد و قرآن اصلی نزد ولی عصر محفوظ باشد. ✅ پاسخ: خدای سبحان قرآن را برای "مردم" فرستاده است. اگر بنا بود قرآن پیش اولیای الهی باشد، خدای سبحان میتوانست علم آن را به ولی برساند. چه اینکه خیلی از احادیث به نام احادیث قدسی را به اولیایش رساند و آنان برای مردم بازگو کردند. 🔺خداوند زمانی که این قرآن را از عرش به زمین فرستاد؛ آیا می‌خواست قرآن تنها نزد ولیش باشد و یا فرمود «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» کتاب را فرستادیم تا مردم را به وسیله آن از ظلمت ها در بیاوری؟ 🔸علاوه بر این، اگر بگوییم قرآن نزد ولی الله است و اولیای الهی آن را تفسیر و تبیین می‌کنند؛ پس چرا فرمودند روایات ما را با قرآن بسنجید؟ چطور می‌شود که ائمه بفرمایند روایات ما را به کتابی بسنجید که در دسترس شما نیست؟ 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر مقدمات قرآن 🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/28 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 ♻️ T.me/tasnim_quran_karim 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
94-27.mp3
9.79M
🎙صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim1