❓سؤال از دکتر داوری: یکی از چالش برانگیزترین مواضع فلسفی شما در سالیان گذشته، دفاع حضرتعالی از تاریخیت عقل است. تاریخیت عقل را در مصاحبه و مقالات مختلفی توضیح دادهاید: «عقل، از آن جهت که با درک و عمل ما ظاهر و متحقق میشود، عقل تاریخی است یعنی عقل در تاریخ ظهور میکند و پنهان میشود. استنباط نشود که عقل حاصل جامعه است زیرا جامعه با عقلی که دارد، صورت خاص پیدا میکند. جامعه جدید با عقل جدید به وجود آمدهاست. در هر تاریخی صورتی از عقل ظهور میکند که در زبان غالب میتوان آن را یافت. شاید هم عقل، زبان زمان باشد که در فلسفه و علم و تکنولوژی و سیاست جلوههای نظری و عملی پیدا میکند» (سخنرانی در خانه مشروطه اصفهان، ۱۳۹۵). این تحلیل از عقل ظاهراً تعارض آشتیناپذیری با تلقی عقل در میراث فلسفه اسلامی دارد و با مبنای کاشفیت که درحالحاضر در میان لااقل فلاسفه اسلامی مبنایی بیرقیب تلقی میشود، ناسازگار است. همین مسئله موجب شد حضرتعالی از نگاه فیلسوفان اسلامی معاصر، متهم به نسبیگرایی شوید. از طرفی مروری بر نوشته و ادبیات شما کافی است تا خواننده دریابد که حضرتعالی بههیچوجه قائل به نسبیگرایی در معرفت نیستید و سالیان سال است با تحفظ بر معیارمند بودن عقلانیت بشری حتی به عبارتهایی مانند تولید علم، واکنش منفی نشان دادهاید تا از دلبخواهی نبودن و یافتنی بودن علم و معرفت دفاع کنید. ارزیابی خود شما از تاریخی پنداشتن عقل چیست؟ آیا ازنظر شما میتوان هم قائل به تاریخی بودن عقل شد و هم در دام نسبیگرایی نیفتاد؟
💠 پاسخ دکتر داوری اردکانی:
🔸 راست میگویید که من مطابقت علم با واقع را در علم (به معنی جدید لفظ) و حتی در مورد تاریخ، درست نمیدانم اما به نسبیت انگاری سوفسطایی و اینکه آدمی میزان همهچیز است قائل نیستم.
🔹 مرادم از تاریخی بودن عقل این است که مردمان در هر دورانی فهم خاص دارند که اشیاء و امور و قضایا را با آن میشناسند و زندگی خود را با آن راه میبرند.
🔸 عقل متقدمان، عقل مدرک و درّاک جهان بود این عقل نظم زندگی را در تناسب با نظم جهان میدید. در جهان متجدد، قدرت آدمی و معاش و رضایت او میزان است و او همه چیز را برای خود میخواهد و میسازد و شناختنش با این ساختن مربوط است.
🔹 من هرگز خرد قدیم را نفی نکردهام و فکر میکنم که ما اتفاقا هماکنون به خرد قدیم خود بسیار نیاز داریم و با رسوخ در آن خرد است که تفاوت با وضع کنونی و مسائل زمان را درمییابیم.
🔸 اگر من گفتهام که ابنسینا و ملاصدرا مسائل کنونی ما را حل نمیکنند، مرادم این بودهاست که پاسخ مستقیم به مسائل امروز را در فلسفهی آنها نمیتوان یافت. وگرنه کسانی که رسوخ در فلسفه دوره اسلامی دارند، مسائل اکنون را بهتر درمییابند.
🔹 مثال روشنش، روشنبینیهای فیلسوف اسلامی معاصر حضرت استاد جوادی آملی است.
🔸 عقل جدید، عقل افزارساز و کارپرداز است. چنانکه علم مناسب و متناسب با آن نیز علم تکنولوژیک از کار درمیآید. این عقل در قیاس با عقل دورانهای گذشته نه درک امر واقع بلکه شناسندهی امکانهای تصرف و راهبر به نظم تکنولوژیک و بوروکراتیک است یعنی چیزی را میشناسد که در عالم تجدد شناختش مقدم است و بهکاری میپردازد که در حدود امکانهای این عالم قرار دارد.
🔹 جهان و علم و عقل همیشه باهم در یک تناسب اند و این البته با نسبیت نباید اشتباه شود. این نسبیت نیست و مگر محیالدین ابنعربی را که از حکومت اسماء الهی میگفت و برای حقیقت در هر دورانی ظهوری خاص قائل بود به نسبیت انگاری منسوب میکنند؟
🔸 این نسبیت نیست بلکه تصدیق نسبت و بستگی و پیوستگی امور به یکدیگر و بیوجه نبودن چیزها و کارها و محدودیت ما آدمیان است. از طرح این پرسش و توضیح دقیقی که دادهاید ممنونم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۵۰
04 عالم طلبگی.mp3
31.45M
🎧 عالَم طلبگی
🔸 جلسه چهارم
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۶۳ دقیقه
🗓 ۱ آبان ۱۴۰۲
__________________
➕لینک جلسه قبل:
eitaa.com/varastegi_ir/613
__________________
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
💠 خانۀ مادری / آیت الله حائری شیرازی
🔸 در روایات داریم که امام صادق علیه السلام فرمودند:
«إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ.
🔹 ترجمه: خدا را حرمی است که مکه است و پیامبر(ص) نیز حرمی دارد که مدینه است و امیرالمؤمنین(ع) حرمی دارد که کوفه است و حرم ما قم است. به زودی زنی از فرزندان من در آنجا دفن میشود، هر کس او را زیارت کند بهشت برین بر او واجب میشود.
🔸 در حدیث دیگری به نقل از امام صادق(ع) چنین آمده است که قم حرم من و تمام فرزندان من خواهد بود و قم کوفه کوچکی است که بخشی از درهای بهشت از این شهر باز خواهد شد. در این شهر زنی از فرزندان من به نام فاطمه از دنیا خواهد رفت که تمام شیعیان من به شفاعت او وارد بهشت میشوند».
💠 آیت الله حائری شیرازی: سه تا حرم را ذکر میکند: «مکه»، «مدینه» و «کوفه»؛ و بعد دیگر نمیگوید: کربلا حرم امام حسین (ع) است؛ نمی گوید علی بن موسی الرضا (ع) حرمی دارد و آن طوس است یا موسی بن جعفر (ع) حرمی دارد و آن کاظمین است.
بلکه میگوید: قم، حرم ما اهلبیت است؛ یعنی قم، هم حرم امام حسین (ع) است، هم حرم امام حسن (ع) است، هم حرم حضرت زهرا (ع) است. یعنی قم، حرم فاطمۀ زهرا سلام الله علیها و یازده فرزندش است.
🔸 علت اینکه میگوید: قم حرم ما اهلبیت است، این است که چون قم حرم حضرت زهرا (س) شده، بچهها در خانۀ مادرشان آرامش دارند. از این جهت در روایات دربارۀ قم آمده است: «فَإِنَّهُ مَأْوَى الْفَاطِمِيِّينَ وَ مُسْتَرَاحُ الْمُؤْمِنِين.» چون این شهر مربوط به حضرت زهرا (س) است، میگوید: «مأوی الفاطمیین» (پناهگاه فاطمیون) و چون مؤمن در اینجا احساس راحتی میکند، میگوید: «مستراح المومنین». مستراح یعنی محل استراحت؛ یعنی جاهای دیگر آرامش ندارند، آنجا که می روند احساس آرامش دارند دارند.
🔹 این قم یک جای عادی نیست. من هر وقت یک مدتی دور می شوم از قم، انگار در غربتم. هرچند وطنم شیراز است، در اینجا متولد شده ام، در اینجا تربیت شده ام؛ اما وقتی به آنجا (قم) می روم انگار در وطنم هستم! آرامشی که در آنجا دارم هیچجا ندارم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 در دوران قبلاز تجدد، آدمیان سازندگان جهان نبودند بلکه جهان و هرچه در آن بود، ساخته قدرت برتر بود.
🔹 این جهان، قبلاز اشخاص و گروهها وجود داشت و چنانکه بود پذیرفته میشد.
🔸 داعیه تغییر جهان در عصر جدید پدید آمده و در قرن هیجدهم صراحت پیدا کردهاست. در این عصر آدمی میتواند این داعیه را داشته باشد که جهان را در حدود خرد و علمی که دارد تغییر میدهد و با برنامهریزی آن را کموبیش سامان میبخشد.
🔹 این تغییر صرفاً در درون تجدد امکان دارد نه اینکه بتوان جهان آیندهای را که از آن هیچ نمیدانیم جز اینکه آن را میخواهیم و البته معتقدیم که با تقدیر الهی و براثر رحمت او پدید میآید، با برنامهریزی و اتخاذ روش دیگر پدید آورد.
🔸 برنامهریزی متعلق به دوران پایانی مدرنیته است و متأسفانه آنچه شما با حکم اعتقاد و تعلق خاطر میخواهید با تصرف در شئون مدرنیته حاصل نمیشود.
🔹 من و شما قاعدتاً باید طالب جهانی در سایه قدس باشیم. این جهان ساختنی نیست بلکه آمدنی است و جز با قرب آدمی بهحق و سکنی گزیدن در سایه آن و تفکر در آلاءالله پدید نمیآید.
🔸 این سکنی گزیدن نیز اگر مقدر باشد، مسبوق به عبور خلیل وار از میان آتش فروزان درد و داغ است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۵۷
๛ وارستگی ๛
🔸 در دوران قبلاز تجدد، آدمیان سازندگان جهان نبودند بلکه جهان و هرچه در آن بود، ساخته قدرت برتر بود.
👆🏻 از دیروز که این مطلب را گذاشتم داشتم به این فکر میکردم که اگر "داعیه تغییر جهان" به تجدد تعلق دارد؛ "داعیه پیچیدن نسخه رهایی از نیهیلیسم" نیز آخرین منزل نیستانگاری است.
یاد این جمله از هایدگر افتادم که میگوید سودای گذر از متافیزیک را خود متافیزیک طرح میکند و این آخرین منزل آن است.
امروز صوت زیر را گوش میدادم، گویی شرحی بود بر سخن بالا از دکتر داوری:
ناارادگی، حیرت و نیهیلیسم.mp3
50.32M
🎧 ناارادگی، حیرت و نیهیلیسم...
(نیازمند درد نیهیلیسم هستیم نه نسخه درمان!)
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۱۳۷ دقیقه
🗓 ۴ آبان ۱۴۰۲
(جلسه سوم "آخرین دوران رنج")
__________________
➕ جلسات مرتبط با این جلسه:
سلوک در زمانه نیهیلیسم:
eitaa.com/varastegi_ir/574
ویس شماره دو:
eitaa.com/varastegi_ir/565
درک نيهيليسم به مثابه یک تاریخ:
eitaa.com/varastegi_ir/601
ویس شماره شش:
eitaa.com/varastegi_ir/602
نيهيليسم، ما و قرآن:
eitaa.com/varastegi_ir/331
نیهیلیسم، ما و کربلا:
eitaa.com/varastegi_ir/471
گنج حیرت:
eitaa.com/varastegi_ir/308
وقوف به جهل خود:
eitaa.com/varastegi_ir/320
__________________
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 ناارادگی، حیرت و نیهیلیسم... (نیازمند درد نیهیلیسم هستیم نه نسخه درمان!) 🎙 حجتالاسلام نجات بخ
🔻علامه طباطبایی رضواناللهعلیه:
🔸 از بایزید بسطامی نقل است که گفت روز اول دنیا را ترک کردم و روز دوم عقبی را ترک کردم و روز سوم از ماسوی الله گذشتم و روز چهارم پرسیدند: ماتُرید؟ (چه میخواهی؟) گفتم: أرید أن لا أرید (میخواهم که نخواهم).
🔹 و مراد از قطع طمع در نزد سالکین عبارت از این مرحله است که بسیار عظیم و کریوهای مشکل است و عبور از آن صعب و دشوار و به این آسانیها دست ندهد، چه سالک پس از تأمل و دقّت فراوان باز مییابد که در تمام مراحل سیر در این مرحله خالی از قصد و نیت نبوده است، بلکه غایت و مقصودی را در سویدای دل خود منظور داشته است،
🔸 اگرچه آن غایت عبور از مراحل ضعف و نقص و وصول به کمال و کمالات باشد و اگر سالک با وسیله و آلت تجرید ذهن و خاطر بکوشد و بارها به خود فشار آورد تا بخواهد از این عقبه عبور کند و خود را از این معانی و مقصودها عاری و مجرد کند، هیچ نتیجهای عاید او نخواهد شد،
🔹 چه نفس این تجرید مستلزم عدم تجرید است، به علت آنکه لابدّ این تجرید را سالک به داعیه غایتی به جا میآورد و خود این داعیه و نظر به غایت، نشانه و علامت عدم تجرید است.
ادامه دارد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🔻علامه طباطبایی رضواناللهعلیه: 🔸 از بایزید بسطامی نقل است که گفت روز اول دنیا را ترک کردم و ر
ادامه قبل...
🔸 روزى با استاد خود مرحوم آقاى حاج میرزا على آقاى قاضى ـ رضوان اللَه علیه ـ این راز را در میان نهادم و استفسار و التماس چارهاى نمودم، فرمود:
🔹 «به وسیله اتّخاذ طریقه احراق مىتوان این مسئله را حلّ نموده و این معضله را گشود. و آن بدینطریق است که باید سالک به حقیقت ادراک کند که خداوند متعال وجود او را وجودى طمّاع قرار داده است و هر چه بخواهد قطع طمع کند چون سرشت او با طمع است لذا مُنتجِ نتیجهاى نخواهد شد و قطع طمع از او ناچار مستلزم طمع دیگرى است و به داعیۀ طمعى بالاتر و عالىتر از آن مرحلۀ دانى قطع طمع نموده است. بنابراین چون عاجز شد از قطع طمع و خود را زبون یافت طبعاً امر خود را به خدا سپرده و از نیّت قطع طمع دست برمىدارد. این عجز و بیچارگى ریشۀ طمع را از نهاد او سوزانیده و او را پاک و پاکیزه مىگرداند».
🔸 البتّه باید دانست که ادراک این معنى نظرى نیست و با نظر هم نتیجه نمىدهد بلکه ادراک واقعى آن احتیاج به ذوق و پیدایش حال دارد.
🔹 اگر کسى یک مرتبه این معنى را ذوقاً ادراک کند خواهد فهمید که ادراک تمام لذّات دنیا و ما فیها برابرى با این حقیقت نمىکند.
🔸 و علّت اینکه این طریقه را اِحراق نامند براى آنست که یکباره خرمن هستیها و نیّتها و غصّهها و مشکلات را مىسوزاند و از ریشه و بن قطع مىکند و اثرى از آن در وجود سالک باقى نمىگذارد.
(رساله لب اللباب، ص۱۲۲)
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 ناارادگی، حیرت و نیهیلیسم... (نیازمند درد نیهیلیسم هستیم نه نسخه درمان!) 🎙 حجتالاسلام نجات بخ
👆🏻 توجه به فرق میان "ناارادگی" و "بیارادگی" در صوت آقای نجات بخش بسیار حائز اهمیت است...
๛ وارستگی ๛
👆🏻 توجه به فرق میان "ناارادگی" و "بیارادگی" در صوت آقای نجات بخش بسیار حائز اهمیت است...
وقتی با یکی از رفقا کتاب "گلاسنهایت" هایدگر را مباحثه میکردیم این دغدغه که فرق "ناارادگی" با "بیارادگی" چیست مطرح شد؛ چون در خود "بیارادگی" یک نحوه اراده مستور است: اراده به اراده نکردن!
๛ وارستگی ๛
وقتی با یکی از رفقا کتاب "گلاسنهایت" هایدگر را مباحثه میکردیم این دغدغه که فرق "ناارادگی" با "ب
چنانچه یکی از عرفا گفته بود: وقتی از بایزید سوال شد چه میخواهی، گفت: اُرید اَن لا اُرید (میخواهم که نخواهم) همچنان گرفتار اراده خویش بود چون گفته بود اُرید... اما بعد از مدتی او را دیدند و پرسیدند چه میخواهی؟ بایزید سکوت کرد...
49.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید #غرهی_مادر
🎥 ...بهشت خوبان...
نمیدانم ای مادر در چه تقدیری قرار گرفتی که خود را در این صحنه یافتی...
در جهان امروز که فرزندانمان یکی پس از دیگری بی ثمر و پوچ در فضای مجازی روزگار میگذرانند تا شاید بر اثر کرونا یا سرطان یا... به زیر خاک بروند و ما نمیدانیم چرا برایشان اشک میریزیم، ما پدران و مادران غبطه این اشک تو را میخوریم...
آری تو توانستی فرزندت را تا بهشت بدرقه کنی و نگذاری جهان پر از اوهام ما فرزندت را نفله کند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
《اللّهم انصُرِ الاِسلامَ و المسلمين و أَلِّف قُلوبَهم و اخذُل الكفرِ و المنافقين و شتّت أمرَهم إنك على كلِّ شيء قدير و صلّ على محمد و آله و الحمدلله رب العالمين》
📿ختم صلوات جهت کمک به مقاومت:
https://eitaa.com/joinchat/3014066756C3fa4a43bb8
🔻 سید احمد فردید:
🔸 گذشت از متافیزیک گذشت از بن بست تاریخی است... هایدگر گوید: هندیها متافیزیک نداشتهاند... پریروز و پس فردا متافیزیک ندارد...
🔹 هایدگر گوید: متافیزیک موقوف حوالت تاریخی است و اعتراض علیه متافیزیک یعنی همان آش و همان کاسه...
🔸 انسان در وجودش با فلسفه به جنگ برمیخیزد حتی چنانچه از فلسفه خبر نداشته باشد... انسان با تفکر باید بپرسد متافیزیک چیست، به شرط آنکه تسلیم آن نشود. اگر تسلیم آن نشد، تفکر دیگری در وجودش با فلسفه به جنگ برمیخیزد.
🔹 اگر انسان از فلسفه خبر نداشته باشد بیشتر گرفتار متافیزیک است و نمیداند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 اگر تاریخ اعصار وجود است و ما در انقلاب اسلامی حضور خدا را تجربه کردیم ولی پس از مدتی با روزمرّهگیها از روح انقلاب فاصله گرفتیم و عملاً از او که معنای ما بود، فاصله گرفتیم؛ در همان راستا انقلاب با حاضرشدن در تاریخی که با غزه به ظهور آمده، حضور بیشتری را به میان آورد و ما در واقع وجه متعالی انقلاب اسلامی را که از آن غفلت کرده بودیم، در منظر خود مییابیم.
🔹 غفلت از حقیقتی که به سوی ما آمده تا ما را در معنایی بسی اصیلتر وارد کند. این است آنچه ما در غزه مییابیم و این اندازه احساس یگانگی با آن داریم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 راز را نباید با معلومات و با علمی که بهتدریج حاصل میشود اشتباه کرد. راز مسئلهای نیست که باید حل شود.
🔹 مسئله، غیر از راز است. مسأله طرح میشود و راهحل خود را پیدا میکند و جزو علم میشود.
🔸 راز چیزی است که ما آن را مییابیم و حس میکنیم، ولی نمیتوانیم آن را بگوییم، اگر هم بتوانیم به زبانی می گوییم که هر گوشی نشنود. راز جز با رازدان انباز نیست.
🔹 اینکه گاهی میگویند رازهای طبیعت را، علم کشف میکند مسامحه در تعبیر است.
🔸 راز در نسبت من و دوست است. نسبت من و دوست است غیر از نسبت من و میز من و شغل من و هر چیز دیگری است که از آن استفاده میکنم.
🔹 بدینجهت، رازدان کسی است که از قلمرو اطلاعات علمی معمولی بالاتر میرود و افق دیگری برویش گشوده میشود و عالم دیگری را میبیند که در عقل و فهم عادی نمیگنجد و دیدهها و شنیدههای دین را نمیتوان به زبان تفهیم و تفاهم و عبارت بیان کرد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب فلسفه در دام ایدئولوژی
🔖 صفحه ۴۳۹
27.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تصاویری از حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اتاق تربت کربلاء در کارگاه ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین علیهالسلام
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#خبر (۳ آبان ۱۴۰۲)
🔻رضا داوری اردکانی، استاد ممتاز فلسفه و عضو پیوستۀ فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در مقاله اخیر خود در اولین شمارۀ مجلۀ «نقدنامه علوم انسانی» که به نقد و بررسی یکی از مهمترین کتابهای او یعنی «فارابی موسس فلسفه اسلامی» اختصاص دارد به بحث دربارۀ مقام این فیلسوف ایرانی در تاریخ فلسفه اسلامی پرداخته است. متن کامل این مقاله را در لینک زیر خواهید خواند:
http://ibna.ir/x6fQp
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
05 عالم طلبگی.mp3
35.22M
🎧 عالَم طلبگی
🔸 جلسه پنجم
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۷۱ دقیقه
🗓 ۸ آبان ۱۴۰۲
______________
➕لینک جلسه قبل:
eitaa.com/varastegi_ir/633
______________
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎥 تصاویری از حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اتاق تربت کربلاء در کارگاه ساخت گنبد حرم مطهر امام
💠 هدیه ویژهای که حاج قاسم از کرمان برای رهبر انقلاب برد
🔸 اواخر اسفند٩۵ بود که گفتند حاج قاسم فقط ربع ساعت فرصت دارند تا از کارگاه ساخت گنبد حرم مطهر اباعبدالله در کرمان بازدید کنند.
🔹 از بخش های مختلف کارگاه بازدید کردند و اتاق تربت آخرین بخشی بود که پذیرای قدوم حاج قاسم سلیمانی شد. اتاقی که حاوی تربت هایی است که از اطراف مرقد مطهر امام حسین برداشته و برای انجام آزمایش به کرمان منتقل شده است.
🔸 وقتی شنید این تربت از نزدیکترین مکان به قبر مطهر امام حسین علیهالسلام که شاهد ماجراهای کربلاست برداشته شده، بیقرار شد، با ادب و احترام آن را بوئید و بوسید، چشم بر تربت گذاشت و با مولای خود نجوا کرد.
🔹 دقایقی فرصت خواست تا تنها باشد. در این خلوت عارفانه چه گفت و چه شنید، فقط خدا میداند؛ احتمالا همان دعای همیشگیاش بود که با چند سال تاخیر و البته حکماً بهوقت خودش محقق شد.
🔸 بعد از این زیارت بود که درخواست کرد مقداری از آن تربت را برای هدیه به رهبری برایش جدا کنند. هدیهای نابی که سردار دلها برای رهبر عزیز تدارک دید. و خلاصهی کلام، بازدیدی که قرار بود ربع ساعته تمام شود، سه ساعت به طول انجامید.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
52.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 متن گفتار روایت فتح شهید آوینی برای فلسطین ۱۴۰۲
با استفاده از هوش مصنوعی!
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی