eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.2هزار دنبال‌کننده
118 عکس
4 ویدیو
2 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به تلگرام: 1️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به ایتا : 3️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85
مشاهده در ایتا
دانلود
۲ ✅ نکته اول: در تناقض، وحدت در همه جهات شرط است. همچنین باید در جهاتی نیز اختلاف داشته باشند. • اختلاف قضایای شخصیه: در کیف • اختلاف محصورات: در کم و کیف • اختلاف موجهات: در کم و کیف و جهت ‌‌.
۳ ✅ نکته دوم: قبلاً عرض شد: ✳️ دو نوع قضیه شخصیه داریم: ۱. قضیه شخصیه جزئی: قضیه‌ای است که موضوع آن جزئی (غیر قابل صدق بر امور متعدد) باشد. مثال: الف: «زیدٌ کاتبٌ» (قضیه شخصیه حملیه موجبه) ب: «زیدٌ لیس بکاتبٍ» (قضیه شخصیه حملیه سالبه). ۲. قضیه شخصیه جمعی: قضیه‌ای است که موضوع آن جمع یا اسم جمع باشد و محمول، به همه آنها با هیئت جمعی (نه به یک یک آنها) اسناد داده می‌شود. پس در این قضیه مراد از موضوع، مجموع افراد معیّن و مخصوص است. مثال: الف: «حواریون» دوازده تن بودند. ب: «لشکر» پراکنده شد. ج: «سقراط و افلاطون و ارسطو» از اعاظمِ فلاسفه قدیم بوده‌اند. ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ .
۴ ✳️ حال در بحث تناقض و ملحقات آن (تضاد ، دخول تحت تضاد و تداخل) اگر مقصود از قضیه شخصیه، قضیه شخصیه جمعی باشد ، دو قضیه شش حالت خواهند داشت: 1️⃣ یکی شخصیه جمعی ودیگری محصوره جزئیه: 💠شخصیه جمعی: «قوم ایرانی» حج رفتند. 💠محصوره جزئیه: بعضی از ایرانی‌ها حج نرفتند. در اینصورت تنافی ندارند. زیرا ممکن و جائز است در بین ایرانی ها چند نفر از حج بازمانده باشند. 2️⃣ یکی شخصیه جمعی و دیگری محصوره کلیه : 💠شخصیه جمعی: «لشگر» به جنگ رفت. 💠محصوره کلیه: هیچ کس به جنگ نرفت. در اینصورت یا خواهند داشت. زیرا جائز نیست هم لشگر به جنگ رفته باشد و هم هیچ کس به جنگ نرفته باشد. ❇️ اگر هر دو قضیه کاذب باشند، قطعاً تضاد خواهد بود. زیرا در تناقض یکی صادق و دیگری کاذب است. مثال تضاد دو قضیه کاذبه: ۱. زیارت «قوم» قبول شد. (کاذب) ۲. هیچ کس زیارتش قبول نشد. (کاذب) بعضی از افراد زیارتشان قبول شد (صادق) 3️⃣ یکی محصوره کلیه و دیگری محصوره جزئیه : 💠محصوره کلیه: هر انسانی ناطق است. 💠محصوره جزئیه: بعضی انسانها ناطق نیستند. در اینصورت خواهند داشت. 4️⃣ هر دو شخصیه جمعی : 💠شخصیه جمعی: «قوم» بیمار شد. 💠شخصیه جمعی: «قوم» بیمار نشد. در اینصورت خواهند داشت. 5️⃣ هر دو محصوره کلیه : 💠محصوره کلیه: هر انسانی ضاحک است. 💠محصوره کلیه: هیچ انسانی ضاحک نیست. در اینصورت خواهند داشت. 6️⃣ هر دو محصوره جزئیه : 💠محصوره جزئیه: بعضی از انسانها کاتب اند. 💠محصوره جزئیه: بعضی از انسانها کاتب نیستند. در اینصورت خواهند بود. توضیح تناقض و ملحقات آن قبلاً ذکر شده است: https://eitaa.com/tadris_H/620 https://eitaa.com/tadris_H/622 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش یازدهم: ❓ در عبارت مشخص شده از آیه مبارکه «مِنَ ٱلمُؤمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَّن قَضَىٰ نَحبَهُ وَ مِنهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِيلٗا» (۱) کدامیک از اقسام وجود دارد. 🔸الف: 🔸ب: ‏ 🔸ج: 🔸د: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. احزاب/۲۳. ترجمه: «از مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر آن پيمان بستند، صادقانه وفا كردند، برخى از آنان پيمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نايل شدند] و برخى از آنان [به شهادت نرسیده‌اند و آنرا] انتظار می‌‏برند و هيچ تغيير و تبديلى [در پيمانشان‏] نداده ‏اند» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق و مقدماتی که در مطالب قبلی کانال ذکر شد، رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ پرسش یازدهم : ✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است. ✍️ توضیح: دو قضیه داریم: ۱. منهم من قضی نحبه: بعضی پیمان خود را به پایان رساندند. ۲. منهم من ینتظر: بعضی هنوز پیمان خود را به پایان نرسانده‌اند. ✅هر دو قضیه جزئی هستند. ✅یکی موجبه و دیگری سالبه است. ✅هر دو صادق هستند. با توجه به معلومات مذکور، قطعا بین آنها تقابل دخول تحت تضاد وجود دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
💠 پرسش دوازدهم: ❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام وجود دارد. «ما وَرِثَ الزوجُ مِن زَوجَتِه بِالعقدِ المُنقطعِ وإنْ شارطا التوریثَ» (۱) «وَرِثَ الزوجُ مِن زَوجَتِه بِالعقدِ المُنقطعِ وإنْ شارطا سقوطَ الارثِ» (۲) 🔸الف: 🔸ب: ‏ 🔸ج: 🔸د: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. ترجمه: زوج از همسرش با عقد منقطع ارث نمی‌برد، اگرچه ارث بردن را در ضمن عقد شرط کرده باشند. ۲. ترجمه: زوج از همسرش با عقد منقطع ارث می‌برد، اگرچه ارث نبردن را در ضمن عقد شرط کرده باشند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق و مقدماتی که در مطالب قبلی کانال ذکر شد، رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ پرسش دوازدهم : ✅ پاسخ صحیح گزینه «ب» است. ✍️ توضیح: دو قضیه داریم: ۱.هیچ زوجی با عقد منقطع از همسرش ارث نمی‌برد. ۲. هر زوجی با عقد منقطع از همسرش ارث می‌برد. ✅هر دو قضیه کلیه هستند. ✅یکی موجبه و دیگری سالبه است. ✅یکی صادقه و دیگری کاذبه است. با توجه به معلومات مذکور، بین آنها تقابل تضاد وجود دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
🤲 ماه مبارک رمضان حال ما در این که دعوت کننده آن پیامبر عظیم الشأن است، باید ، بیرون‌آمدن از جنبه‌های تکثّر و وارد‌شدن در حریم باشد و عرضه بداریم: «خدایا! تا به‌حال هر چه اَنانیّت و تَفَرعُن داشتیم، کنار می‌گذاریم و روی بسوی تو می‌آوریم و همان چیزی را که تو تقدیر می‌کنی، می‌خواهیم!» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
دوستان عزیز بنده در این ماه مبارک رمضان ، توفیق عتبه بوسی ، حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام ، در نجف اشرف را دارم. فلذا فعلا دسترسی و فرصت پاسخگویی به سوالات شخصی برایم مهیا نیست. نائب الزیاره همه عزیزان در محضر امیرالمومنین علیه السلام هستم.