بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_846
🌹 #آیه_۱۴۴ #سوره_انعام
🌸 وَمِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آٓلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنْثَيَيْنِ ۖ أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَآءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَٰذَا ۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
🍀 ترجمه: و از شتر یک جفت (نر و مادّه) و از گاو یک جفت( نر و مادّه) [را آفرید] بگو: آیا خدا شتر و گاو نر یا مادّه هر دو را یا آنچه را كه رَحِم آن دو مادّه دربرگرفته حرام كرده؟ یا زمانی كه خدا شما را به این [حرام ساختگی] سفارش كرد حاضر بودید، پس ستمكارتر از كسی كه به خدا دروغ بندد تا مردم را از روی نادانی گمراه كند، كیست؟! قطعاً خدا گروه ستمكاران را هدایت نمی كند.
🌷 #الْإِبِل: شتر
🌷 #آٓلذَّكَرَيْن: دو نر
🌷 #الْأُنْثَيَيْن: دو ماده
🌷 #اشْتَمَلَتْ: در بر گرفته است
🌷 #أَظْلَم: ستمکارتر
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در #مکه نازل شده است. در اين آيه مى فرمايد: «وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحامُ الْأُنْثَيَيْنِ: و از شتر یک جفت (نر و ماده) و از گاو یک جفت (نر و ماده) را آفرید. بگو: آیا #خدا شتر و گاو نر یا ماده هر دو را یا آنچه را که رحم آن دو ماده در برگرفته حرام کرده؟ حكم به حلال بودن يا حرام بودن اين حيوانات تنها به دست خداوندى است كه آفريننده آنها و آفريدگار بشر و تمام جهان هستى است.
🌸 در آيه قبل تصريح شده بود كه هيچ گونه دليل علمى و عقلى براى تحريم اين #حيوانات در اختيار مشركان نبود، و چون آنها ادّعاى نبوّت و وحى نيز نداشتند، بنابراين، احتمال سوّم باقى مى ماند كه ادّعا كنند به هنگام صدور اين فرمان، از پيامبران الهى، حاضر و گواه بوده اند. لذا مى فرمايد: «أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ وَصّاكُمُ اللّهُ بِهذا: یا زمانی که خدا شما را به این [حرام ساختگی] سفارش کرد حاضر بودید»چون جواب اين سؤال نيز منفى بوده، ثابت مى شود كه آنها جز تهمت و افترا در اين باره سرمايه اى نداشتند.
🌸 لذا در پايان آيه اضافه مى كند: «فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ كَذِباً لِيُضِلَّ النّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ، إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظّالِمِينَ: پس ستمکارتر از کسی که به #خدا دروغ بندد تا مردم را از روی نادانی گمراه کند، کیست؟ قطعا خدا گروه ستمکاران را هدایت نمی کند» از آيه فوق استفاده مى شود كه دروغ بستن به #خدا يكى از بزرگترين ستم ها است، ستم به مقام مقدّس پروردگار، و ستم به بندگان خدا، و ستم به خويشتن!
🔹 پیام های آیه ۱۴۴ سوره انعام
✅ افترا بر خدا، بزرگترین #ظلم است.
✅ دروغ بستن به #خدا، مایه ی گمراه ساختن مردم است.
✅ افترا، #انسان را از هدایت پذیری خارج می کند.
✅ باورها و عقاید یا باید بر اساس علم و عقل باشد که در آیه قبل خواندیم و یا بر اساس شرع
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
06.Anaam.143-144.mp3
3.81M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_انعام
#آیه_143_144
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_انعام
آیه ی 145
#نغمه_سه_گاه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
006145.mp3
801.8K
قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٤٥﴾
بگو: در احکامی که به من وحی شده [خوراک] حرامی را بر خورندهای که میل دارد آن را بخورد نمی یابم، مگر آنکه مردار یا خون ریخته شده [از رگ های حیوان] یا گوشت خوک باشد که یقیناً همه نجس و پلیدند، یا حیوانی که از روی نافرمانی از دستور خدا [هنگام ذبح] نام غیر خدا بر آن برده شده؛ پس کسی که [برای نجات جانش از خطر] به خوردن آنها ناچار شود در حالی که خواهان لذت نباشد و از حدّ لازم تجاوز نکند [گناهی بر او نیست؛] یقیناً پروردگارت بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۴۵)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٤٥﴾
بگو: در احکامی که به من وحی شده [خوراک] حرامی را بر خورندهای که میل دارد آن را بخورد نمی یابم، مگر آنکه مردار یا خون ریخته شده [از رگ های حیوان] یا گوشت خوک باشد که یقیناً همه نجس و پلیدند، یا حیوانی که از روی نافرمانی از دستور خدا [هنگام ذبح] نام غیر خدا بر آن برده شده؛ پس کسی که [برای نجات جانش از خطر] به خوردن آنها ناچار شود در حالی که خواهان لذت نباشد و از حدّ لازم تجاوز نکند [گناهی بر او نیست؛] یقیناً پروردگارت بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۴۵)
قُلْ لَا أَجِدُ = بگو نمی یابم
فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ = در آنچه وحی شد بسوی من
مُحَرَّمًا = حرام شده ای
عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ = بر خورنده ای که غذا می خورد
إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً = مگر اینکه باشد مردار
أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا = یا خون ریخنه شده
أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ = یا گوشت خوک
فَإِنَّهُ رِجْسٌ = پس همانا آن پلید است
أَوْ فِسْقًا = یا نافرمانی
أُهِلَّ لِغَيْرِ اللهِ بِهِ = نام برده شده به غیر نام خدا به آن
فَمَنِ اضْطُرَّ = پس کسی که ناچار شد
غَيْرَ بَاغٍ = بغیر ستمگری
وَلَا عَادٍ = و نه تجاوزگری
فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ = پس همانا پروردگارت آمرزنده است
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٤٥) -بخشى از حيوانات حرام. براى روشن ساختن محرمات الهى از بدعتهايى كه مشركان در آيين حق گذاشته بودند، در اين آيه به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مىدهد كه: «صريحا به آنها بگو: در آنچه بر من وحى شده هيچ غذاى حرامى را براى هيچ كس (اعم از زن و مرد، كوچك و بزرگ) نمىيابم» (قُلْ لا أَجِدُ فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى طاعِمٍ يَطْعَمُهُ) . مگر چند چيز «نخست اين كه مردار باشد» (إِلاّ أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً) . «يا خونى كه از بدن حيوان بيرون مىريزد» (أَوْ دَماً مَسْفُوحاً) . نه خونهايى كه پس از بريدن رگهاى حيوان و خارج شدن مقدار زيادى از خون در لابلاى رگهاى مويين در وسط گوشتها باقى مىماند «يا گوشت خوك» (أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ) . زيرا «همۀ اينها رجس و پليدى است» و مايۀ تنفر طبع سالم آدمى و منبع انواع آلودگيها و سر چشمۀ زيانهاى مختلف (فَإِنَّهُ رِجْسٌ) . سپس به نوع چهارم اشاره كرده مىگويد: «يا حيواناتى كه هنگام ذبح نام غير خدا بر آنها برده شده است» (أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ) . كه از نظر اخلاقى و معنوى نشانۀ بيگانگى از خدا و دورى از مكتب توحيد است. بنابراين، شرايط ذبح اسلامى، بر دو گونه است، بعضى مانند بريدن رگهاى چهارگانه و بيرون ريختن خون حيوان، جنبۀ بهداشتى دارد، و بعضى مانند رو به قبله بودن و گفتن «بسم اللّه» و ذبح به وسيلۀ مسلمان، جنبۀ معنوى. در پايان آيه كسانى را كه از روى ناچارى و اضطرار، و نيافتن هيچ غذاى ديگر براى حفظ جان خويش، از اين گوشتهاى حرام استفاده مىكنند، استثناء كرده و مىگويد: «كسانى كه اضطرار پيدا كنند، گناهى بر آنها نيست، مشروط بر اين كه تنها به خاطر حفظ جان باشد نه به خاطر لذت و يا حلال شمردن حرام الهى و نه زياد از حد، بخورند، در اين صورت پروردگار آمرزندۀ مهربان، آنها را معاف خواهد ساخت» (فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) . در حقيقت اين دو شرط براى آن است كه افرادى اضطرار را دستاويز براى تجاوز به حريم قوانين الهى نسازند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 658
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈