eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
650 دنبال‌کننده
131 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٦٨﴾ شیطان، شما را [به هنگام انفاق مال با ارزش] از تهیدستی و فقر می ترساند، و شما را به کار زشت [چون بخل وخودداری از زکات و صدقات] امر می کند، و خدا شما را از سوی خود وعده آمرزش و فزونی رزق می دهد؛ و خدا بسیار عطا کننده و داناست. (۲۶۸) الشَّيْطَانُ = شیطان يَعِدُكُمُ = وعده می دهد به شما الْفَقْرَ = فقر را وَيَأْمُرُكُمْ = و امر می کند شما را بِالْفَحْشَاءِ = به زشتی و گناه آشکار وَاللهُ يَعِدُكُمْ = وخدا وعده میدهد شما را مَغْفِرَةً مِنْهُ = آمرزش از او وَفَضْلًا = و فضل وَاللهُ وَاسِعٌ = و خدا وسعت دهنده عَلِيمٌ = دانا 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈‌
(آيه ٢٦٨) -مبارزه با موانع انفاق! در ادامۀ آيات انفاق در اينجا به يكى از موانع مهم آن برخورد مى‌كنيم و آن وسوسه‌هاى شيطانى در زمينۀ انفاق است، در اين راستا مى‌فرمايد: «شيطان (به هنگام انفاق) به شما وعدۀ فقر و تهيدستى مى‌دهد» (الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ) . و مى‌گويد: تأمين آيندۀ خود و فرزندانتان را فراموش نكنيد و از امروز فردا را ببينيد و آنچه بر خويشتن رواست بر ديگرى روا نيست و امثال اين وسوسه‌هاى گمراه كننده به علاوه «او شما را وادار به معصيت و گناه مى‌كند» (وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ) «ولى خداوند به شما وعدۀ آمرزش و فزونى مى‌دهد» (وَ اللّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً) . زيرا انفاق اگر چه به ظاهر، چيزى از شما كم مى‌كند در واقع چيزهايى بر سرمايۀ شما مى‌افزايد، هم از نظر معنوى و هم از نظر مادى، چنانكه در حديثى از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه فرمود: هنگام انفاق دو چيز از طرف خداست و دو چيز از ناحيۀ شيطان؛ آنچه از جانب خداست يكى «آمرزش گناهان» و ديگرى «وسعت و افزونى اموال» و آنچه از طرف شيطان است يكى «وعدۀ فقر و تهيدستى» و ديگرى «امر به فحشاء» است. و در پايان آيه مى‌فرمايد: «و خداوند قدرتش وسيع و (به هر چيز) داناست» به همين دليل به وعدۀ خود وفا مى‌كند (وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ) . در واقع اشاره به اين حقيقت شده كه چون خداوند قدرتى وسيع و علمى بى‌پايان دارد مى‌تواند به وعدۀ خويش عمل كند بنابراين، بايد به وعدۀ او دلگرم بود نه وعدۀ شيطان «فريبكار» و «ناتوان» كه انسان را به گناه مى‌كشاند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 242 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 الْشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَآءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَ فَضْلاً وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه:شیطان به شما وعده ی فقر وتهیدستى مى‌دهد و شما را به فحشا و زشتى‌ها امر می کند ، ولى خداوند از جانب خود به شما وعده ى آمرزش و فزونى مى‌دهد و خداوند بسیار عطا کننده و داناست. 🌷 : گناهی که قبح و زشتی آن زیاد و چشمگیر باشد مانند: زنا ، قتل ، ترک نماز ، ندادن زکات ، بخل و ... 🌷 : آمرزش 🌷 : افزايش نعمت ، فزونى نعمت 🌷 : بسيار عطاکننده 🌷 : دانا 🔴 به هنگام ، شیطان به سراغ انسان مى‌آید و القاء مى كند كه اگر امروز انفاق كنى فردا خودت فقیر خواهى شد، بهتر است اموالت را ذخیره كنى تا به هنگام پیرى و بیمارى و...، خرج نمایى. اینها القائات و وعده هاى شیطانى است. نیاز ما در فرداى به مغفرت الهى، به مراتب بیشتر از نیاز ما در فرداى دنیاست. مبادا مغفرت الهى را با خیال رفاه در زندگى مبادله كنیم. زیرا: 1⃣ شاید پیر نشدم و نیازمند نشدم، ولى در نیاز من قطعى است. 2⃣ شاید كه امروز براى فردا نگه مى دارم، باقى نماند، ولى انفاقِ امروز حتماً براى فرداى قیامت باقى است. 3⃣ شاید از مال اندوخته ى امروز در فرداى پیرى نتوانم بهره مند شوم، ولى از امروز بهره مندى در قیامت قطعى است. 4⃣ بهره مندى از اندوخته خود در دوران پیرى، موقّتى است، ولى بهره گیرى انسان از انفاق در قیامت ابدى است. 🔹 پیام های آیه268سوره بقره 🔹 ✅ ، انسان را از انفاق اموال مرغوب ، باز مى دارد. «انفقوا من طیّبات... الشیطان یعدكم الفقر...» ✅ ، فقرا را به فساد وفحشا مى كشاند. «یعدكم الفقر ویأمركم بالفحشاء» ✅ در انتخاب راه خدا یا شیطان، آزاد است. «الشیطان یعدكم... واللّه یعدكم» ✅ اطرافیانى كه را از انفاق باز مى دارند و از آینده مى‌ترسانند، ولى نسبت به گناهان تشویق مى نمایند، شیطانند. «الشیطان یعدكم» ✅ میان و ، رابطه است. بسیارى از گناهان به خاطر ترس از فقر است. «یعدكم الفقر ویأمركم بالفحشاء» ✅ انفاق نكردن ویا از اموال نامرغوب، از نمونه هاى زشتى وفحشا مى‌باشد. «لا تیمموا الخبیث... الشیطان یعدكم...» ✅ ، مال را زیاد مى كند وسبب آمرزش گناهان است. «انفقوا... اللّه یعدكم مغفرة منه وفضلاً» ✅ با موانع انفاق و افكار شیطانى، مبارزه كنید. در برابر ترس از ، به یاد فضل و لطف خدا باشید. «مغفرة منه و فضلاً...» ✅ هر فكر و توهّمى كه براى شما تنگ نظرى، ترس و اثر منفى بیاورد، شیطانى است و هر فكر و الهامى كه براى شما حركت، نشاط و سعه صدر آورد، است. «واللّه یعدكم مغفرة منه و فضلا...» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002.Baqara\02.Baqara.268.mp3
1.49M
الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٦٨﴾ شیطان، شما را [به هنگام انفاق مال با ارزش] از تهیدستی و فقر می ترساند، و شما را به کار زشت [چون بخل وخودداری از زکات و صدقات] امر می کند، و خدا شما را از سوی خود وعده آمرزش و فزونی رزق می دهد؛ و خدا بسیار عطا کننده و داناست. (۲۶۸) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 269 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002269.mp3
378.8K
يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿٢٦٩﴾ حکمت را به هر کس بخواهد می دهد، و آنکه به او حکمت داده شود، بی تردید او را خیر فراوانی داده اند، و جز صاحبان خرد، کسی متذکّر نمی شود. (۲۶۹) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈‌
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿٢٦٩﴾ حکمت را به هر کس بخواهد می دهد، و آنکه به او حکمت داده شود، بی تردید او را خیر فراوانی داده اند، و جز صاحبان خرد، کسی متذکّر نمی شود. (۲۶۹) يُؤْتِي = می دهد الْحِكْمَةَ = حکمت را مَنْ يَشَاءُ = هر کس که بخواهد وَمَنْ يُؤْتَ = و کسی که داده مى شود الْحِكْمَةَ = حکمت فَقَدْ أُوتِيَ = پس به تحقیق داده شده خَيْرًا كَثِيرًا = خیر بسیار وَمَا يَذَّكَّرُ = و پند نمی گیرد إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ = مگر صاحبان خِرَدها ( جمع لُبّ ) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈‌
(آيه ٢٦٩) -برترين نعمت الهى! با توجه به آنچه در آيۀ قبل گذشت، كه به هنگام انفاق، وسوسه‌هاى شيطانى داير به فقر و جذبه‌هاى رحمانى در بارۀ مغفرت و فضل الهى آدمى را به اين سو و آن سو مى‌كشد، در آيۀ مورد بحث سخن از حكمت و معرفت و دانش مى‌گويد، چرا كه تنها حكمت است كه مى‌تواند بين اين دو كشش الهى و شيطانى فرق بگذارد، و انسان را به وادى مغفرت و فضل بكشاند و از وسوسه‌هاى گمراه كنندۀ ترس از فقر برهاند، مى‌فرمايد: «خداوند دانش را به هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مى‌دهد» (يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ) . «حكمت» معنى وسيعى دارد كه «معرفت و شناخت اسرار جهان هستى» و «آگاهى از حقايق قرآن» و «رسيدن به حق از نظر گفتار و عمل» حتى نبوت را شامل مى‌شود. سپس مى‌فرمايد: «و هر كس كه به او دانش داده شده است خير فراوانى داده شده است» (وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً) . و به گفتۀ آن حكيم: «هر كس را كه عقل دادى چه ندادى و هر كس را كه عقل ندادى چه دادى!» و در پايان آيه مى‌فرمايد: «تنها خردمندان متذكر مى‌شوند» (وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاّ أُولُوا الْأَلْبابِ) . منظور از «اولوا الالباب» (صاحبان عقل و خرد) آنهايى هستند كه عقل و خرد خود را به كار مى‌گيرند و در پرتو اين چراغ پرفروغ، راه زندگى و سعادت را مى‌يابند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 242 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 🌸 يُؤْتِى الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَآءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِىَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُواْ الْأَلْبَابِ ‏ 🍀 ترجمه:(خداوند) حكمت را به هر كسی بخواهد مى‏دهد و به هركسی حكمت داده شود، همانا خیرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان متذكّر نمى‏‌گردند. 🌷 : حكمت 🌷 : بخواهد 🌷 : زياد 🌷 : متذكر مى شود 🌷 : «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است و به همه انسان‏ها «اولوا الالباب» نمى‏‌گویند، بلكه تنها به خردمندانى مى‏‌گویند كه عقل خود را به كار گیرند وراه زندگى و سعادت واقعى خود را بیابند. 🌸 حكمت را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقایق و رسیدن به حقّ دانسته ‏اند كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوا و تلاش عطا مى‏‌كند، تا آنان وسوسه‏ هاى شیطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر كثیر است. در روایات مى‏خوانیم: حكمت، معرفت و تفقّه در دین است. حكمت، اطاعت از خدا، شناخت امام وپرهیز از گناهان كبیره است. 🔹 پيام های آیه269سوره بقره 🔹 ✅ اگرچه و خیر است، ولى خیرِ كثیر، داشتنِ دید وقدرت تشخیص است. كسانى كه از آن خیر انفاق كنند به خیر كثیر مى‏‌رسند. «انفقوا...یؤتى الحكمة» ✅ وعده‏ى فقر، و خداوند وعده‏ى مغفرت و فضل مى‏‌دهد. امّا تشخیص و انتخاب هریك از این دو راه، حكمت لازم دارد. «یؤتى الحكمة» ✅ همه ‏ى متاع قلیل است، ولى خیر كثیر است. اگر همه امكانات مادّى فداى دست یابى به حكمت و بینش صحیح گردد، ارزش دارد. «فقد اوتى خیراً كثیرا» ✅ هدیه‏اى كلیدى و مادر همه‏ى خیرات است. هركه آن را داشت چیزهاى زیادى خواهد داشت. «ومن یؤتى الحكمة فقد اوتى خیراً كثیراً» ✅ هر كسى به ارزش پى نمى ‏برد. «مایذّكّر الاّ اولوا الالباب» دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّى تكیه مى‏ كنند و سود و زیان را بر اساس مادّیات مى‏ سنجند، ولى دوراندیشان عاقل و راه‏شناسان اندیشمند، از بعد دیگرى محاسبه مى‏‌كنند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈