eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
651 دنبال‌کننده
130 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ١٨٤)) -در اين آيه خداوند پيامبر خود را دلدارى مى‌دهد، مى‌فرمايد: «پس اگر (اين بهانه جويان) تو را تكذيب كنند (چيز تازه‌اى نيست) رسولان پيش از تو (نيز) تكذيب شدند» (فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ) . «در حالى كه آن پيامبران، هم نشانه‌هاى روشن و معجزات آشكار با خود داشتند» (جاؤُ بِالْبَيِّناتِ) . «و هم نوشته‌هاى متين و محكم و كتاب روشنى بخش آورده بودند» (وَ الزُّبُرِ وَ الْكِتابِ الْمُنِيرِ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 357 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 أَلَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَآءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَيِّنَاتِ وَ بِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (183) فإن كذبوك فقد كذب رسل من قبلك جاءوا بالبينات و الزبر و الكتاب المنیر (184) 🍀 ترجمه: كسانى كه گفتند: همانا خداوند از ما پیمان گرفته كه به هیچ پیامبرى ایمان نیاوریم، مگر آنكه یک قربانى براى ما بیاورد، كه آتش آن را بخورد! بگو: قطعاً پیامبرانى قبل از من، با دلايلى روشن و با همین (پیشنهادى) كه گفتید، براى شما آمدند، پس اگر راست مى گویید چرا آنان را كشتید؟ (183) پس اگر تو را تکذیب کردند قطعاً انبیای قبل از تو که همراه با دلایل روشن و نوشته ها و کتاب روشنگر آمده بودند هم تکذیب شدند. (184) 🌷 : پیمان 🌷 : ايمان نياوريم 🌷 : براى ما بیاورد 🌷 : در اصل به معنی نزدیک شدن است و آن هر کار خیری است که آدمی به وسیله آن به خدا نزدیک می شود. ذبح حیوانات حلال گوشت در مناسبت های دینی هم قربان گفته می شود. 🌷 : آن را بخورد 🌷 : آتش 🌷 : پیامبران 🌷 : دلایل روشن 🌷 : راست می گویید 🌷 : تو را تکذیب کردند 🌷 : تکذیب شد 🌷 : جمع زبور است کتاب حکمت و اخلاق را زبور می گویند. 🌷 : روشنگر 🔴 : جمعی از بزرگان یهود به حضور پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم رسیدند و گفتند: تو ادعا می کنی که خداوند تو را به سوی ما فرستاده و کتابی هم بر تو نازل کرده است، در حالی که در تورات از ما پیمان گرفته است به کسی که ادعای نبوت کند، ایمان نیاوریم مگر اینکه برای ما حیوانی را قربانی کند و آتش (صاعقه ای) از آسمان بیاید و آن را بسوزاند اگر تو نیز چنین کنی ما به تو ایمان خواهیم آورد این دو آیه نازل شد و به آنها پاسخ گفت. 🌸 برای اینکه را قبول نکنند، بهانه های عجیبی می آوردند از جمله همان است که در شأن نزول در بالا به آن اشاره شد. ألذين قالوا إن الله عهد إلينا ألا نؤمن لرسول حتى يأتينا بقربان تأكله النار: کسانی که گفتند: همانا خداوند از ما پیمان گرفته که به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم، مگر آنکه یک قربانی برای ما بیاورد، که آتش آن را بخورد! در پاسخ این بهانه جویی ها به پیامبر اسلام می فرماید: قل قد جآءكم رسل من قبلى بالبينات و بالذى قلتم فلم قتلتموهم إن کنتم صادقین: بگو: قطعاً پیامبرانی قبل از من، با دلایلی روشن و با همین (پیشنهادی) که گفتید، برای شما آمدند، پس اگر راست می گویید چرا آنان را کشتید؟ 🌸 گروهی از پیامبران بنی اسرائیل قبل از اسلام آمدند و معجزه ها و دلایل روشن هم آوردند و حتی چنین قربانی هم انجام دادند اما یهودی ها باز به آنها ایمان نیاوردند و حتی جمعی از پیامبران مانند حضرت یحیی علیه السلام را به قتل رساندند. سپس می فرماید: فإن کذبوک فقد کذب رسل من قبلك جاءوا بالبينات و الزبر و الكتاب المنیر: پس اگر تو را تکذیب کردند این چیز تازه ای نیست زیرا انبیاى قبل از تو نیز که همراه با دلایل روشن و نوشته ها و کتاب روشنگر آمده بودند هم تکذیب شدند. 🔹 پيام های آیات183و184سوره آل عمران 🔹 ✅ فرار از را با عناوین مذهبى توجیه نكنید. ✅ ، موسى را آخرین پیامبر نمى دانستند، بلكه مى گفتند: عهد خدا با ما آن بوده است كه پیامبر بعدى، چنین و چنان باشد. ✅ انسانى كه روحیه ى استكبارى پیدا كرد، هم به تهمت مى زند؛ «انّ اللّه عهد الینا» و هم تسلیم هیچ پیامبرى نمى شود؛ «ألاّ نؤمن لرسول» و هم توقّع دارد كه معجزه ها، مطابق تمایلات و خواسته هاى او باشد. ✅ ، تاریخى بس طولانى دارد. ✅ سوابق هر گروه و ملّتى، بهترین گواه بر صدق یا كذب ادّعاى آنهاست. ✅ بهانه تراشى ، در طول تاریخ شبیه هم است. ✅ بر گناهِ نیاكان، سبب شریک شدن در جرم آنان است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220223-WA0013.
2.92M
فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ ﴿۱۸۴﴾ پس اگر تو را تكذيب كردند بدان كه پيامبرانى [هم] كه پيش از تو دلايل روشن و نوشته ‏ها و كتاب روشن آورده بودند تكذيب شدند (۱۸۴) ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 185 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003185.mp3
525.9K
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ ﴿۱۸۵﴾ هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخيز پاداشهايتان به طور كامل به شما داده مى ‏شود پس هر كه را از آتش به دور دارند و در بهشت درآورند قطعا كامياب شده است و زندگى دنيا جز مايه فريب نيست (۱۸۵) 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ { ۱۸۵ - آل عمران } هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخيز پاداشهايتان به طور كامل به شما داده مى ‏شود پس هر كه را از آتش به دور دارند و در بهشت درآورند قطعا كامياب شده است و زندگى دنيا جز مايه فريب نيست (۱۸۵) كُلُّ نَفْسٍ = هر نفسی (کسی) ذَائِقَةُ الْمَوْتِ(ذَوْق) = چشنده مرگ را وَإِنَّمَا = و جز اين نيست كه تُوَفَّوْنَ (وَفَىَ) = به تمامی داده می شود أُجُورَكُمْ = اجرتان يَوْمَ الْقِيَامَةِ = روز قیامت فَمَنْ = پس هر کس زُحْزِحَ = دور نگه داشته شود عَنِ النَّارِ= از آتش زُحْزِحَ =دورگردانده شد. وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ = و داخل شد در بهشت فَقَدْ = پس به تحقیق که فَازَ (فَوْز) = رستگار شد وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا = ونیست زندگی دنیا إِلَّا مَتَاعُ = جز مایه ی الْغُرُورِ= = فریب ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
(آيه ١٨٥)) -قانون عمومى مرگ! اين آيه نخست اشاره به قانونى مى‌كند كه حاكم بر تمام موجودات زندۀ جهان است و مى‌گويد: «تمام زندگان خواه و ناخواه روزى مرگ را خواهند چشيد» (كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ) . گر چه بسيارى از مردم مايلند، كه فناپذير بودن خود را فراموش كنند، ولى اين واقعيتى است كه اگر ما آن را فراموش كنيم، آن هرگز ما را فراموش نخواهد كرد. سپس مى‌گويد: بعد از زندگى اين جهان، مرحلۀ پاداش و كيفر اعمال شروع مى‌شود «و شما پاداش خود را بطور كامل در روز قيامت خواهيد گرفت» (وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ) . سپس اضافه مى‌كند: «كسانى كه از تحت تأثير جاذبۀ آتش دوزخ دور شوند و داخل در بهشت گردند، نجات يافته، و محبوب و مطلوب خود را پيدا كرده‌اند» (فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ) . گويا دوزخ با تمام قدرتش انسانها را به سوى خود جذب مى‌كند، و راستى عواملى كه انسان را به سوى آن مى‌كشاند جاذبۀ عجيبى دارند. آيا هوسهاى زود گذر، لذات جنسى نامشروع، مقامها و ثروتهاى غير مباح، براى هر انسانى جاذبه ندارد؟ ! در جملۀ بعد بحث گذشته را تكميل مى‌كند، مى‌گويد: «و زندگى دنيا چيزى جز تمتع و بهره‌بردارى غرورآميز نيست» (وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاّ مَتاعُ الْغُرُورِ) . مهم اين است كه جهان ماده و لذات آن هدف نهايى انسان قرار نگيرد، و گر نه استفاده از جهان ماده و مواهب آن به عنوان يك وسيله براى نيل به تكامل انسانى، نه تنها نكوهيده نيست، بلكه لازم و ضرورى مى‌باشد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 358 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا