eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
649 دنبال‌کننده
130 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ٥) -سفيه كيست؟ به دنبال بحثى كه در آيات پيش در بارۀ يتيمان گذشت اين آيه و آيۀ بعد، آن را تكميل مى‌كند، و مى‌فرمايد: «اموال و ثروتهاى خود را به دست افراد سفيه نسپاريد» (وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ) . و بگذاريد در مسائل اقتصادى رشد پيدا كنند تا اموال شما در معرض مخاطره و تلف قرار نگيرد. منظور از «سفاهت» در اين جمله، عدم رشد كافى در خصوص امور مالى است بطورى كه شخص نتواند سرپرستى اموال خود را به عهده گيرد و در مبادلات، منافع خود را تأمين نمايد. در جملۀ بعد قرآن تعبير جالبى در بارۀ اموال و ثروتها كرده و مى‌گويد: «اين سرمايه‌هاى شما كه قوام زندگانى و اجتماع شما به آن است و بدون آن نمى‌توانيد كمر راست كنيد» به دست سفيهان و اسرافكاران نسپاريد (الَّتِي جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ قِياماً) . از اين تعبير به خوبى اهميتى را كه اسلام براى مسائل مالى و اقتصادى قائل است روشن مى‌شود، و به عكس آنچه در انجيل كنونى ١مى‌خوانيم كه «شخص پولدار هرگز وارد ملكوت آسمانها نمى‌شود» اسلام مى‌گويد ملتى كه فقير باشد هرگز نمى‌تواند كمر راست كند و عجب اين است كه آنها با آن تعليمات غلط به كجا رسيده‌اند و ما با اين تعليمات عالى در چه مرحله‌اى سير مى‌كنيم! در پايان آيه دو دستور مهم در بارۀ يتيمان مى‌دهد نخست اين كه «خوراك و پوشاك آنها را از طريق اموالشان تأمين كنيد» (وَ ارْزُقُوهُمْ فِيها وَ اكْسُوهُمْ) . تا با آبرومندى بزرگ شوند و به حد بلوغ برسند. ديگر اين كه: «با يتيمان بطور شايسته سخن گوييد» (وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً) . يعنى، با عبارات و سخنان دلنشين و شايسته هم كمبود روانى آنها را برطرف سازيد و هم به «رشد عقلى» آنها كمك كنيد تا به موقع بلوغ از رشد عقلى كافى برخوردار باشند، و به اين ترتيب برنامۀ سازندگى شخصيت آنها نيز جزء وظايف سرپرستان خواهد بود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 374 ................................................... 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَلَا تُؤْتُواْ السُّفَهَآءَ أَمْوَالَكُمْ الَّتى جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَاماً وَ ارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفا ً 🍀 ترجمه: و اموال خود را كه خداوند وسیله ى برپایى زندگى شما قرار داده، به دست سفیهان ندهید و از آن، به آنها روزی بدهید و لباس بر آنان بپوشانید و با آنها سخن پسندیده بگویید. 🌷 : ندهيد 🌷 : سفيهان جمع سفيه است و سفیه به معنای کم خرد است. 🌷 : قرار داد 🌷 : در اینجا به معنای برپایی 🌷 : لباس بر آنان بپوشانید 🌷 : سخن 🌷 : پسندیده 🌸 و لا تؤتوا السفهآء أموالكم التى جعل الله لكم قیاماً: و اموال خود را که وسیله ی برپایی زندگی شما قرار داده، به دست سفیهان ندهید. پس اموال عمومى نباید در دست افراد کم خرد قرار گیرد، زیرا مال، قوام جامعه است و سپردن هرگونه مقام و مسئولیتِ مالى به این افراد، خیانت به جامعه است. امام صادق علیه السلام به شخصى فرمودند: مال خود را حفظ كن،چون مال موجب قوام دین تو است. و آنگاه این آیه را فرمودند. «و لاتؤتوا السفهاء اموالكم التى جعل اللّه لكم قیاماً...» امام باقرعلیه السلام درباره ى معناى «السفهاء» فرمودند: مقصود كسى است كه به او اطمینان ندارى. و ارزقوهم فیها و اکسوهم و قولوا لهم قولا معروفا: و از در آمد آن به آنها روزی دهید و لباس بر آنان بپوشانید و با آنها سخن بگویید. سفیهان احساس و عاطفه دارند روح و روان دارند با آنها باید به زبان خوش و پسندیده سخن گفت. 🔹 پيام های آیه 5 سوره نساء 🔹 ✅ مالى كه سبب برپا ماندن جامعه است، نباید در اختیار باشد. ✅ حاكم شدن حتّى بر اموال خود، ضربه ى اقتصادى به جامعه است و جامعه نسبت به اموال شخصى افراد حقّ دارد. ✅ در برخوردها، به مصالح جامعه و رشد فكرى افراد باید توجّه كرد، نه عواطف گذرا. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
04.Nisa.005.mp3
3.54M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
004006.mp3
980.2K
وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن يَكْبَرُوا وَمَن كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ وَمَن كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا ﻭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ] ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﻴﺪ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﺪّ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺮﺳﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺷﺪ ﻟﺎﺯم ﺭﺍ ﻳﺎﻓﺘﻴﺪ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ [ ﺗﺮﺱ ] ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺑﻪ ﺳﻦ ﺭﺷﺪ ﺭﺳﻨﺪ [ ﻭ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ]ﺑﻪ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻭﺷﺘﺎﺏ ﻣﺨﻮﺭﻳﺪ . ﻭ [ﺍﺯ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﺍﻳﺘﺎم] ﺁﻧﻜﻪ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﻳﺪ [ﺍﺯ ﺗﺼﺮّﻑ ﺩﺭ ﻣﺎﻝ ﻳﺘﻴﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺣﻖ ﺍﻟﺰﺣﻤﻪ ] ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻛﻨﺪ ; ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺗﻬﻴﺪﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﺘﻌﺎﺭﻑ ﻣﺼﺮﻑ ﻧﻤﺎﻳﺪ; ﻭﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﺪ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺪﻫﻴﺪ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻭ ﻧﺰﺍﻋﻲ ﭘﻴﺶ ﻧﻴﺎﻳﺪ ] ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ .(٦) ................................................... 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
آیه ی 6 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن يَكْبَرُوا وَمَن كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ وَمَن كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا{٦} ﻭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ] ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﻴﺪ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﺪّ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺮﺳﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺷﺪ ﻟﺎﺯم ﺭﺍ ﻳﺎﻓﺘﻴﺪ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ [ ﺗﺮﺱ ] ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺑﻪ ﺳﻦ ﺭﺷﺪ ﺭﺳﻨﺪ [ ﻭ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ]ﺑﻪ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻭﺷﺘﺎﺏ ﻣﺨﻮﺭﻳﺪ . ﻭ [ﺍﺯ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﺍﻳﺘﺎم] ﺁﻧﻜﻪ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﻳﺪ [ﺍﺯ ﺗﺼﺮّﻑ ﺩﺭ ﻣﺎﻝ ﻳﺘﻴﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺣﻖ ﺍﻟﺰﺣﻤﻪ ] ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻛﻨﺪ ; ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺗﻬﻴﺪﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﺘﻌﺎﺭﻑ ﻣﺼﺮﻑ ﻧﻤﺎﻳﺪ; ﻭﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﺪ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺪﻫﻴﺪ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻭ ﻧﺰﺍﻋﻲ ﭘﻴﺶ ﻧﻴﺎﻳﺪ ] ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ .(۶) وَابْتَلُوا = و بیازمایید الْيَتَامَىٰ = یتیمان را حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا = تا زمانی که بالغ شدند ( رسیدند به سن ازدواج ) النِّكَاحَ = ازدواج فَإِنْ آنَسْتُم = پس اگر احساس کردید مِّنْهُمْ رُشْدًا = از ایشان رشد را فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ = پس برگردانید ( بدهید ) بسوی ایشان أَمْوَالَهُمْ = اموالشان وَلَا تَأْكُلُوهَا = و نخورید آن را إِسْرَافًا = زياده روى / بيهوده خرجى وَبِدَارًا = و پیشی گرفتن ، جلو افتادن ، با عجله أَن يَكْبَرُوا = اینکه بزرگ شوند وَمَن كَانَ غَنِيًّا = و کسی که باشد بی نیاز فَلْيَسْتَعْفِفْ = پس باید خود داری کند وَمَن كَانَ فَقِيرًا = و‌کسی که باشد فقیر فَلْيَأْكُلْ = پس باید بخورد بِالْمَعْرُوفِ = به اندازه و متعارف فَإِذَا دَفَعْتُمْ = پس هرگاه دادید إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ = به ایشان اموالشان را فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ = پس گواهی بگیرید بر ایشان وَكَفَىٰ بِاللهِ = و کافی است خدا حَسِيبًا = حسابگری ................................................... 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
(آيه ٦) -در اين آيه دستور ديگرى در بارۀ يتيمان و سرنوشت اموال آنها داده و مى‌فرمايد: «يتيمان را بيازماييد تا هنگامى كه به حد بلوغ برسند» (وَ ابْتَلُوا الْيَتامى حَتّى إِذا بَلَغُوا النِّكاحَ) . «و اگر در اين موقع در آنها رشد (كافى) براى ادارۀ اموال خود يافتيد، اموالشان را به آنها بازگردانيد» (فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوالَهُمْ) . سپس بار ديگر به سرپرستان تأكيد مى‌كند، مى‌گويد: «و پيش از آن كه بزرگ شوند اموالشان را از روى اسراف نخوريد» (وَ لا تَأْكُلُوها إِسْرافاً وَ بِداراً أَنْ يَكْبَرُوا) . و ديگر اين كه: «سرپرستان ايتام اگر متمكّن و ثروتمندند نبايد به هيچ عنوانى از اموال ايتام استفاده كنند و اگر فقير و نادار باشند تنها مى‌توانند (در برابر زحماتى كه به خاطر حفظ اموال يتيم متحمل مى‌شوند) با رعايت عدالت و انصاف، حق الزحمۀ خود را از اموال آنها بردارند» (وَ مَنْ كانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ وَ مَنْ كانَ فَقِيراً فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ) . سپس به آخرين حكم در بارۀ اولياء ايتام اشاره كرده، مى‌فرمايد: «هنگامى كه مى‌خواهيد اموال آنها را به دست آنها بسپاريد گواه بگيريد» تا جاى اتهام و نزاع و گفتگو باقى نماند» (فَإِذا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ) . در پايان آيه مى‌فرمايد: اما بدانيد كه حساب كنندۀ واقعى خداست و مهمتر از هر چيز اين است كه حساب شما نزد او روشن باشد، اوست كه اگر خيانتى از شما سر زند و بر گواهان مخفى بماند به حساب آن رسيدگى خواهد كرد «و خداوند براى محاسبه كافى است» (وَ كَفى بِاللّهِ حَسِيباً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 375 ................................................... 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا