eitaa logo
کرسی‌های علمی - ترویجی دانشگاه ادیان و مذاهب
257 دنبال‌کننده
312 عکس
0 ویدیو
24 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 چهارشنبه‌های نقد و نظر با برگزاری کرسی‌های علمی -- ترویجی دانشگاه ادیان و مذاهب در تابستان ۱۴۰۲ 👁 گزارش تصویری اولین کرسی علمی - ترویجی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب در تابستان ۱۴۰۲ با عنوان: تعلیل‌مداری در اجتهاد 👤ارائه‌کننده: آیت‌الله دکتر سیدابوالحسن نواب، استاد فقه مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب 👤ناقد: آیت‌الله دکتر احمد مبلغی, استاد فقه مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب 👤دبیر جلسه: دکتر هادی ولی‌پور زمان: چهارشنبه، ۱ شهریور ۱۴۰۲. ساعت ۱۲:۳۰ مکان: سالن کنفرانس شهید صدر، دانشگاه ادیان 👥 با ما همراه باشید ☎️ دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب آدرس کانالهای کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇 ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/acrurd ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/acrurd
📡 گزارش تصویری رونمایی از کتاب رویکرد تعلیل‌مداری در اجتهاد اثر آیت‌الله سیدابوالحسن نواب در حاشیه برگزاری اولین کرسی علمی _ ترویجی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب در تابستان ۱۴۰۲ با حضور: آیت‌الله دکتر سیدابوالحسن نواب، نویسنده کتاب، آیت‌الله دکتر احمد مبلغی، دکتر معینی‌فر، معاون پژوهشی دانشگاه، محمدی شجاعی، مدیر انتشارات دانشگاه، و جمعی از اندیشمندان حوزه و دانشگاه در سالن شهید صدر دانشگاه ادیان و مذاهب. زمان: چهارشنبه، ۱ شهریور ۱۴۰۲. ساعت ۱۲:۳۰ مکان: سالن کنفرانس شهید صدر، دانشگاه ادیان 👥 با ما همراه باشید ☎️ دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب آدرس کانالهای کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇 ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/acrurd ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/acrurd
🔹بازنشر گزارش کرسی علمی _ترویجی تعلیل‌مداری در اجتهاد در سایت اجتهاد 💢بحث مقاصد الشریعه وارد حوزه علمیه قم شده است/ تکمیل نظریه فقه‌المقاصد آخرین هدف تحقیقاتی من است ✔️استاد سید ابوالحسن نواب، مؤلف کتاب «تعلیل مداری در اجتهاد»: 🔹 توسعه مفاهیم در زمینهٔ فقه المقاصد ثمرات بسیار بزرگی برجهان اسلام بر جای خواهد گذاشت. تصمیم دارم تا آخر عمرم به غیر از این مسئله روی مسئله علمی دیگری کار نکنم. وقتی کتاب «رویکرد تعلیل‌مداری در اجتهاد» را به آیت‌الله شب زنده‌دار تقدیم کردم گفتند که چقدر آدم می‌خواهد که بگوید که عدل حاکم است. ولی اینکه چگونه از مقاصدش بکنیم مهم است. اخیرا کتابی برای جایگزینی کفایه به نام الفائق نوشته است؛ در فصل پنجمش بحث مقاصد آمده است. یعنی بحث مقاصد به پای خودش دارد وارد حوزه علمیه قم می‌شود. 🔸مذاق شارع و روح شریعت و خیلی چیزهای دیگر که در لسان فقها است مانند، استشمام از فقه، روح شریعت، روح دین و فرهنگ دین، اینها کلمات مختلفی است که در کلمات فقها کاربرد دارد. مشخصاً در کلام صاحب جواهر و مرحوم نائینی و مرحوم شیخ حسین حلی و آیت‌الله خویی و امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)، در همه اینها کلمه مذاق شارع به صورت مفصل آمده است. مثلاً آقای مددی می‌گوید که فرهنگ دینی. می‌گوید که حلقه لهیه در فرهنگ هیچ دینی نیست. اعم از دین اسلام است. می‌گوید که در دین یهود و نصاری هم نیست. 🔹آیت‌الله تبریزی در دروس خود از کلمه استشمام استفاده می‌کرد. مثلاً می‌گفت از اسلام استشمام نمی‌شود و اگر کسی شم‌الفقاهه داشته باشد و فقاهت را بفهمد این را متوجه می‌شود. طلبه‌ای بعد از درس ایشان پرسید آیا این مسئله از اسلام استشمام می‌شود؟ آیت‌الله تبریزی به شوخی نفسی داخل سینه داد و گفت نه استشمام نمی‌شود. 🔸مرحوم صاحب جواهر مفصل به مذاق شارع استدلال کرده است. مرحوم نائینی و شیخ حسین هندی و بعد از استوانه‌ها مانند آیت‌الله خویی خیلی به مذاق شارع استناد می‌کنند. مرحوم محمدجواد مغنیه مفصل در این بحث وارد شده است. شهید صدر هم نظامات شارع و هم مقاصد الرسول را گفته است. آقای حکیم هم مسئله عدالت را می‌گویند و معیاریت عقل و کرامت انسانی باید بر اجتهاد حاکم باشد. آقای محمدتقی مدرسی گذر از تفکر ارسطویی به اجتهاد منقح مقاصدی را عنوان می‌کند. سید محسن امین گرایش مقاصدی دارد. 🔹 حضرت امام (ره) مسئله نقش زمان و مکان در اجتهاد را مطرح می‌کند. آیت‌الله منتظری هم فهم تاریخی از نصوص را مطرح می‌کند. می‌گویند که از نص فهم تاریخی برداشت می‌شود و باید به آن فهم تاریخی توجه داشته باشید. 🔸آیت‌الله سیستانی می‌فرماید که اسلام قوانین اساسی دارد و در این شریعت اصول کلی داریم. و وقتی اصول کلی داشته باشیم باید آن اصول کلی بر اجزای فتوای مفرداتی حاکم باشد. مرحوم آیت‌الله صانعی، می‌فرماید که عدالت مبنا است. یعنی هر فتوایی که مخالف عدالت باشد باید رد شود. عدل حاکم بر فتوا است. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72899 آدرس کانالهای کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇 ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/acrurd ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/acrurd
🔻 نشست هم‌اندیشی در خصوص برگزاری کرسی‌های علمی _ ترویجی با گروه علمی پژوهشکده مطالعات زن و خانواده ❄️ به درخواست و با دعوت دبیر گروه علمی پژوهشکده مطالعات زن و خانواده جلسه توجیهی و هماهنگی در روز چهارشنبه هشتم شهریور با حضور اعضای این گروه علمی در دفتر پژوهشکده برگزار شد. ❄️ شماری از اعضای مستعد این پژوهشکده با همت بلند خویش در تلاش هستند یک فصل مستقل را به برگزاری کرسی‌های علمی _ ترویجی اختصاص دهند. ❄️ شماری از طرحنامه‌های اعضای این گروه اکنون در دست بررسی است و شماری دیگر نیز به زودی به دبیرخانه کرسی‌های علمی معاونت پژوهشی ارسال خواهد شد. 👥 با ما همراه باشید ☎️ دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب آدرس کانالهای کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇 ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/acrurd ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/acrurd
🔹سرآغاز فصل تازه‌ای در برگزاری کرسی‌های علمی با حضور فرهیختگان حوزه و دانشگاه در پاییز سال ۱۴۰۲ 🖋 معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب با هدف کمک به تولید علم و محتوای عالمانه و نیز ارتقاء سطح علمی نوشتاری اعضای هیئت علمی با حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، اقدام به برگزاری و گسترش کرسی‌های علمی در سال جاری نموده است. بجاست که اعضای هیئت علمی از این فرصت و امکانات استفاده کنند و با ارائه تلاش‌های علمی خود و در معرض نقد قرار دادن آن‌ها از مزایای مادی و معنوی آن بهره‌مند شوند. 👤با ما همراه باشید و ما را از نظرات ارزنده خود بهره‌مند کنید ☎️ مرکز کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه اديان و مذاهب آدرس کانالهای کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇 ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/acrurd ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/acrurd
🔴 کرسی‌های علمی - ترویجی دانشگاه ادیان و مذاهب در پاییز ۱۴۰۲ 🔹 اولین کرسی علمی -- ترویجی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب در پاییز ۱۴۰۲ این هفته برگزار می‌شود: عنوان: سنت و پویایی در اسلام شیعی و مسیحیت کاتولیک؛ مشکلات و سازوکارهای مشترک 👤ارائه‌کننده: دکتر بهروز حدادی، استادیار دانشکده ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب 👤ناقد: دکتر حمیدرضا شریعتمداری, دانشیار دانشکده فلسفه، دانشگاه ادیان و مذاهب 👤ناقد: دکتر احمدرضا مفتاح، دانشیار دانشکده ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب 👤دبیر جلسه: دکتر هادی ولی‌پور زمان: چهارشنبه، ۵ مهر ۱۴۰۲. ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ مکان: سالن کنفرانس شهید بهشتی، دانشگاه ادیان 👥 با ما همراه باشید ☎️ دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب آدرس کانالهای کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇 ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/acrurd ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/acrurd
🖋نقش دين در تحولات اجتماعي و نحوه رويارويي آن با نيازهاي جديد و نيز سازوكارهاي هر دين براي حل مشكلات جديد در شمار موضوعاتي است كه بايد در هر دين، خاصه در دين‌هايي كه داعيه جهاني و نيز جامعيت دارند، روشنگری شوند. 🔹سخنران اين جلسه با طرح و مقايسه دو دين ابراهيمي اسلام و مسيحيت اين پرسش را پيش مي‌كشد كه آيا اين دو توانسته‌اند هم بر اصول خود تأكيد كنند و هم پاسخگوي مقتضیات زمانه باشند؟ 🔹وي معتقد است كه مسيحيت كاتوليك، از يك سو، با ساده‌سازي و حذف شريعت، و از سوي ديگر، با تأكيد بر سنت سيال برگرفته از فهم مؤمنان توانست خود را با شرايط جديد سازگار كند. و اسلام شيعي نيز با بهره‌گيري از سنت معصومان (ع)، اين توان را يافت كه عناصر مهم انعطاف‌پذير را در دل خود جاي دهد. 🔹با اين همه، هر دو دين گرفتار مشکلات تعيين حدود و مصاديق مسلمات و نظريه‌هاي تجديدناپذير زمانه هستند. 🔹وي در اين ميان از سه مشكل نام مي‌برد: يكم، تجديدنظرها از سرعت لازم برخوردار نيستند و پاسخ‌هاي ديرهنگامي به دست مي‌دهند؛ دوم، پاسخ‌ها جامع و فراگير نيستند؛ و سوم، عناصر و رسوبات فرهنگي وارد بافت دين مي‌شوند و مؤمنان آن‌ها را به خطا با اصل آموزهاي ديني یکی مي‌گیرند. 🔹سخنران ما در نهايت بر آن است كه مشكل اصلي در هر دو قرائت شيعي و كاتوليكي اين است كه بخشي از احكام هر دو دين كه عصري هستند به مرور زمان به عنوان اصول ثابت و تجديدناپذير دين تلقی می‌شوند. 🔹بايد منتظر باشيم و ببينيم پاسخ سخنران ما در اين جلسه به مسئله‌ای كه پيش می‌کشد چيست؟ 👥و آيا ناقدان اين جلسه با اصل طرح مسئله و پاسخ‌هاي وي موافق هستند يا خير. امروز چهارشنبه، ۵ مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۴ مکان: سالن کنفرانس شهید بهشتی، دانشگاه ادیان و مذاهب 👥 با ما همراه باشید ☎️ دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب آدرس کانالهای کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇 ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/acrurd ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/acrurd