🌀ابن مسكويه:
"سمعتُ بعضَ اهل العلم يحكي عن قاض جليل المحلّ، عالي المرتبة، أنّه همّ بتعلم الهندسة على كبر السن، قال فقلتُ له: ما الذي حملك على ذلك و هو يقدح في مرتبتك، و يطلق ألسن السفهاء عليك، و أنت لاتصل الى كبيرِ حظٍّ منه مع علو السنّ، و حاجة هذا العلم الى زمان طويل، و ذكاء لايوجد الا مع الحداثة و استقبال العمر؟
قال: ويحك! أحسستُ من نفسي بغضا لهذا العلم، و عداوة لأهله، فأحببت أن اتعاطاه لأحبه، و لئلا أبغض علما فأعادي أهله."
[الهوامل و الشوامل، ص١٩٠]
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🌀ابن مسكويه: "سمعتُ بعضَ اهل العلم يحكي عن قاض جليل المحلّ، عالي المرتبة، أنّه همّ بتعلم الهندسة عل
🌀انسانم آرزوست
ابن مسکویه:
شنیدم از اهل علمی که حکایت می کرد از قاضی جلیل القدر و عالی مرتبه(که در سنین بالا اهتمام به یادگیری هندسه داشت) می گفت به او گفتم چه چیز تورا به یادگیری هندسه واداشت در حالی که باتوجه به سن و شغل تو این کار برای تو خوب نیست و نادانان به ضرر تو سخن خواهند گفت و تو نیز بهره زیادی از این علم بخاطر زیادی سن نخواهی برد و فراگیری این علم زمان زیادی می طلبد و تیز هوشی نوجوانان را می طلبد.
قاضی گفت:وای بر تو چه می گویی
من در خودم احساس دشمنی و نفرت نسبت به این علم و اهلش کردم پس خواستم به هندسه بپردازم تا این علم را دوست بدارم تا نسبت به هیچ علمی و دانشمندانش بغض و کینه نداشته باشم.
[الهوامل و الشوامل، ص١٩٠]
پ ن: مخالفان فلسفه و عرفان باید چنین خود را درمان کنند.
💢کانال فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
پایان نامه های کار شده حوزوی تا پایان بهمن 98.pdf
13.32M
🌀5700 عنوان پایان نامه کار شده حوزوی تا پایان بهمن 98
مدرسه فیضیه قم ، کتابخانه آیت الله العظمی حائری
#پایان_نامه
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره داریوش شایگان از گعده های علمی با علامه طباطبایی(ره)
t.me/howzehoralhistory
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
خاطره داریوش شایگان از گعده های علمی با علامه طباطبایی(ره) t.me/howzehoralhistory 💢کانال فلسفه و عر
🔻من از محضر چهار تن فیض بردهام، که هر یکی از آنها برایم ارزش خاص خود را دارد. بی هیچ تردید، علامه طباطبایی را بیش از همه ستوده و دوست داشته ام. به او احساس ارادت و احترامی سرشار از عشق و تفاهم داشتم. سوای احاطه وسیع او بر تمامی گستره فرهنگ اسلامی آن خصلت او که مرا سخت تکان داد، گشادگی و آمادگی او برای پذیرش بود. به همه حرفی گوش میداد، کنجکاو بود و نسبت به جهان های دیگر معرفت حساسیت و هشیاری بسیار داشت.
🔻از محضر او به نهایت توشه برداشتم و او هیچ یک از سئوالات مرا درباره مجموعه طیف فلسفه اسلامی بی پاسخ نمیگذاشت. با شکیبایی و حوصله و روشنی بسیار به توضیح و تشریح همه چیز میپرداخت. فرزانگی اش را جرعه جرعه به انسان منتقل میکرد. چنانکه در دراز مدت نوعی استحاله در درون شخص به وجود میآورد.
🔻ما با او تجربه ای را گذراندیم که احتمالاً در جهان اسلام یگانه است: پژوهش تطبیقی مذاهب جهان به هدایت و ارشاد مرشد و علامه ای ایرانی. ترجمه های انجیل، ترجمه فارسی اپانیشادها، سوتراهای بودایی، و تائوته چینگ را بررسی میکردیم. استاد با چنان حالت کشف و شهودی به تفسیر متون میپرداخت که گویی خود در نوشتن این متون شرکت داشته است. هرگز در آنها تضادی با روح عرفان اسلامی نمیدید. با فلسفه هند همان قدر اخت و آمیخته بود که با جهان بینی چینی و مسیحی.
🔻یک بار او را به ویلایی در ساحل خزر که به دریا مشرف بود دعوت کردم. مثل همیشه بحث فلسفه و رابطه میان دیدن و دانستن در میان بود. از نظر او تمامی معرفت اگر به سطح تجربه ای آنی و شهودی اعتلا نمییافت هیچ ارزش و اعتباری نداشت. من در آن ایام نوشته های یونگ را زیاد میخواندم و در آن زمان در کتاب انسان و جستجوی روان غرق بودم. استاد خواست بداند که کتاب چیست و من هم خلاصه ای از کتاب را برایش نقل کردم. اصل مطلب این بود که در حالی که قرون وسطی روح جوهری و جهانی را موعظه میکرد قرن نوزدهم توانست روانشناسی فارغ از روح را به وجود آورد. استاد چنان از این نکته به وجد آمده بود که خواست کتاب به فارسی ترجمه شود و افزود: زیرا باید جهان را شناخت. ما نمیتوانیم خود را در برج های عاج مان محصور و منزوی کنیم.
🔺تجربۀ شگفت دیگری که با او داشتم، ملاقات دوبهدویی بود که زمانی در خانهای در شمیران بین ما دست داد. قرار بود که همۀ اهل محفل آن شب در آنجا گرد آیند. من به آنجا رفتم اما بقیه غایب بودند. احتمالاً تاریخ جلسه را اشتباه کرده بودند. ما تنها بودیم. شب فرا میرسید و از گردسوزهایی که در طاقچهها نهاده بودند، نوری صافی میتراوید. مانند همیشه روی زمین بر مخدّه نشسته بودیم. من از استاد دربارۀ وضعیت اخروی و اینکه چگونه روح نماد ملکاتی است که در خود انباشته و پس از مرگ آنها را در جهان برزخ متمثّل میکند سؤال کردم. ناگهان استاد، که معمولاً بسیار فکور و خموش بود، از هم شکفت. از جا کنده شد و مرا نیز با خود برد.
🔻دقیقاً به خاطر ندارم که از چه میگفت، اما آن فوران ِحالهای دمادم را که در من میدمید خوب به یاد دارم. احساس میکردم که عروج میکنم. گویی از نردبان هستی بالا میرفتیم و فضاهایی هر دم لطیفتر را بازمیگشودیم. چیزها از ما دور میشدند. هوای رقیق اوجها را و حالی را که تا آن زمان از وجودش بیخبر بودم حس میکردم.
سخنان استاد با حسّ بیوزنی و سبکی همراه بود. دیگر از زمان غافل بودم. هنگامی که به حال عادی بازآمدم، ساعتها گذشته بود. سپس سکوت مستولی شد. ارتعاشهای عجیبی مرا تسخیر کرده بود؛ رها و مجذوب در خلسۀ صلحی وصفناپذیر بودم. استاد از گفتن ایستاد و سپس چشمانش را به زیر انداخت. دریافتم که بایست تنهایش بگذارم. نه تنها به سؤالم پاسخ گفته بود، بلکه نفس تجربه را در من دمیده بود. این تجربه را دیگر برایم تکرار نکرد امّا یقین دارم که اهل باطن و کرامات بود، ولی دربرابر مخاطبان ناآشنا دم فرو میبست. باآنکه در محافل رسمی روحانیت فیلسوف طراز اوّلی بود که لقب علّامه داشت، ولی به روحانیان متحجّر بیاعتماد بود.
منبع: زیر آسمانهای جهان، مصاحبه رامین جهانبگلو با داریوش شایگان، ترجمه نازی عظیما، نشر فرزان، ص 69 تا 71
t.me/howzehoralhistory
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5771584937924756856.pdf
274.8K
پاسخ اشکالات علامه #طباطبایی بر ملاصدرا
توسط مرحوم دکتر مهدی #حائری در ذیل مبحث امکان عام
💢کانال فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀 چلّهگیری اعراض از دنیاست نه از کاردنیا و از خلق دنیا و از جامعه.
انسان در متن جامعه زندگی میکند در درس و بحث هست اگر حوزوی و دانشگاهی است، در تجارت و اقتصاد هست اگر تاجر و پیشهور است، ولی در همه امور میگوید خدا، دیگر نمیگوید اوّل خدا، دوم فلان شخص!
۱۳۹۵/۰۶/۰۴
💢کانال فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/AGLOESHG
از منشورات دارالضیاء
از آنجا که در ایران بسیار کمیاب است تقدیم می شود
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5899980597236858962.pdf
2.45M
شرح محقق دوانی و ملاعبدالله یزدی بر تهذیب المنطق
سعدالدین تفتازانی
کمیاب
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
1_242114063.mp3
20.8M
🌀پادکست
٤ تير سالروز ولادت علامه #حسن_زاده آملى گرامى باد.
#زندگينامه
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
به جوادی آملی مراجعه کنید!
مرحوم آیت الله ابراهیم امینی پس از فوت علامه طباطبایی در یک برنامه تلویزیونی خاطره ای بیان کردند و گفتند:
در آخرین روزهای عمر علامه طباطبایی از ایشان پرسیدم:
بعد از شما به چه کسی مراجعه کنیم؟
علامه طباطبایی نام آیت الله جوادی آملی را می برند و فرمودند:
خدمت ایشان رجوع کنید!
خبرگزاری شفقنا، گفتگو با مسعود آذربایجانی، ۹۹/۴/۶.
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
تمثال مرحوم خلد آشیان حضرت مستطاب حجه الاسلام والمسلمین و سیدالعلماالربانیین آقای حاجی میرزا علی آقا #قاضی طباطبایی تبریزی نزیل نجف اشرف متولد سنه هزاردویست وهشتادو پنج قمری و متوفای سنه هزاروسیصدو شصت و شش قمری که در سن هفتاد سالگی برداشته شده
افاض الله علینا من برکاته
محمدحسین #طباطبایی
دستخط مبارک حضرت #علامه طباطبائی در پشت تصویر استادشان آیة الحق قاضی طباطبائی.
چنانچه در احوالات مرحوم علامه آمده تصویر مرحوم آقای قاضی همیشه همراهشان بود رحمهماالله
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
اگر آن حساسیتی که علمای ما روی کفر داشتند روی ظلم می داشتند کفر بوجود نمی آمد چرا که ظلم موجب کفر میشود.
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀باتوجه به جایگاه روایات در معارف عقلی یکی از مطالبی که باید دوستان در کنار فلسفه و عرفان تحصیل کنند #علم_رجالِ_کلامی است که با علم رجال که در احادیث فقهی مورد توجه است تفاوتهایی دارد
که در آینده مطالبی در این مورد خواهم نگاشت
تصویر بالا نکاتی است موجز در علم رجال از جناب شیخ بهایی رحمه الله
۱)كلّ جميل جميل
۲)كلّ حميد حميد
۳)كلّ صفوان صاف
۴)كلّ عبد السلام صالح غير عبد السلام بن صالح
۵)كلّ يعقوب بلا خيبة إلّا يعقوب بن شيبة
۶)كلّ عاصم حسن إلّا عاصم بن حسن
۷)كلّ شعيب بلا عيب
۸)كلّ سالم غير سالم
۹)كلّ طلحة طالح
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
📌بی ارتباطی محتوایی حکمت متعالیه و حکمت یونان از منظر امام خمینی ره
📛هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفۀ بزرگ هر دین رایج است و مقایسه کند در معارف مبدأ و معاد با معارفی که در دین حنیف #اسلام ونزد #حکماء بزرگ اسلامی و #عرفاء شامخ این ملت است ، 👈درست تصدیق می کند که این معارف از نور معارف قرآن شریف و احادیث نبیّ ختمی و اهل بیت او علیهم السلام است که از سرچشمۀ نور قرآن استفاده و اصطلا نموده اند.✨
⚠️آن وقت میفهمد که حکمت و عرفان اسلامی از یونان و یونانیّین نیست، بلکه اصلا شباهت به آن ندارد.
⚠️بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل #شیخالرّئیس ؛ ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفة الرّبوبیّه و مبدأ و معاد #رونقیندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست.👌
💠بالجمله، #فلسفهامروز حکمای اسلام را و معارف جلیلۀ اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از #بیاطلاعی بر کتب قوم است ـ ♦️مثل کتب
👈فیلسوف عظیم الشأن اسلامی ، صدر المتألّهین قدّس سرّه،
👈و استاد عظیم الشأنش محقق داماد قدّس سرّه،
👈و تلمیذ بزرگوار او، فیض کاشانی قدّس سرّه،
👈و تلمیذ عظیم الشّأن فیض، عارف جلیل ایمانی ، قاضی سعید قمی قدّس سرّه ـ♦️ و نیز از بی اطّلاعی به معارف صحیفۀ الهیّه و احادیث معصومین سلام اللّه علیهم است؛ پس، هر حکمتی را به یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند.
📒آداب الصلاة ،ص 304
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل و عشق در کلام شهید بهشتی
💢کانال عقل و عشق👇
@AGLOESHG
4_5834603262187143304.mp3
3.73M
🌀شرح احوال سلطان العرفا
#بایزید_بسطامی
گویش: بهروز رضوی
حجم: ۳/۶مگ
زمان: ۲۰دقیقه
کیفیت خوب
از كتاب شريف تذكرة الاوليا🌹
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
💢کانال فلسفه و عرفان 👇
http://t.me/PHILO_MYS
https://eitaa.com/AGLOESHG
❇️ حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند:
إِذا جارَ السُّلطانُ هانَتِ الدُّولَةُ ...
آن گاه که حاکمان ستم کنند، حکومت خوار شود ...
📚 الامالی/ صفحه ۳۱۰
💢کانال فلسفه و عرفان👇
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
30.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برای اولین بار دقایق کوتاهی از فیلم تازه منتشر شده مرحوم آیتالله شیخ علی پهلوانی تهرانی (معروف به #سعادت_پرور) رضوان الله تعالی علیه...
💢کانال فلسفه و عرفان👇
http://t.me/PHILO_MYS
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀 فلا تعدِل بأهل البیت خلقا
فأهل البیت هم أهلُ السّیاده
فبُغضهم من الإنسان خُسر
حقیقیٌّ و حُبُّهُم عبادة
🔸 ترجمه: هیچ یک از خلایق را با اهل البیت برابر مکن
چون اهل البیت صاحبان سیادت و سروری هستند
دشمنی و کینه شان موجب زیان است
زیانی حقیقی، و دوستی شان عبادت است.
ابن عربی، فتوحات مکیه، نسخۀ مؤلف
باب ۵۰۲
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG