مقاله معناشناسی صحابه از دیدگاه فریقین تکمیل شده و ان شاءالله بزودی منتشر خواهد شد.
پژوهش ارزشمندی سامان یافته است و به نظرم میرسه غامضترین گِره بحث عدالت صحابه حلّ شد.
خداوند به نویسنده اجر وافر عنایت فرماید.
┏━━✨💐💐✨━━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━━┛
هدایت انسان در گرو اقتدا به علی بن ابی طالب علیه السلام
👤 فخر رازی عالم بزرگ اهل سنت میگوید:
🔸فقد ثبت بالتواتر، ومن اقتدى في دينه بعلي بن أبي طالب فقد اهتدى، والدليل عليه قوله عليه السلام: اللهم أدر الحق مع علي حيث دار..
🔸با روايات متواتر ثابت شده است كه هركس در دينش به على بن أبى طالب عليه السلام اقتدا كند، به راستى كه هدايت شده است. دليل بر اين مطلب اين سخن رسول خدا صلى الله عليه وآله است كه فرمود: خدايا حق را بر مدار على بگردان، هر جا كه او باشد.
📚منبع:
مفاتيح الغيب ج۱ ص۱۸۰/فخر رازی/ ناشر: دار إحياء التراث العربي/ بيروت
┏━━✨💐💐✨━━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━━┛
هدایت شده از نکات اعتقادی
بسم الله الرحمن الرحیم
تولی وتبری
سوال:
چه ضرورتی دارد در تبیین مباحث اعتقادی ایجاد حساسیت شود و نام فلاسفه وعرفاء ویا حتی خود واژه عرفان وفلسفه ذکر گردد؟
پاسخ:
صرف بیان اعتقاد صحیح کفایت نمیکند، بلکه بایستی اعتقاد باطل را با نام ورسم آن بیان وحتی اسم قائلین آن نیز ذکر، والبته ادله کافی برای بطلان آن، اقامه نمود.
زیرا اولا: همانطور که پایه امور اعتقادی معرفت حجج معصومین علیهم السلام میباشد، که بدون معرفت آنانان اساسا معرفت به امور اعتقادی محقق نمیگشت، که ذیل عنوان تولی از آن یاد میشود، واضح است که در کنار هر تولی تبری نیز لازم است، ودر مسائل معارفی، تحقق تبری به تبیین مطالب نادرست منحرفین وابطال آنان میباشد.
پس همانطور که محبّ اهل بیت علیهم السلام پس از آشنائی با مقام آنان، در مقابل گفتار آنان خاضع میباشد، وبا همه مطالب آنان همراهی میکند، در نقطه مقابل نیز بایستی با شناختن مسلک باطل و افرادی که ملتزم به آن مسلک میباشند، خود را در مقابل این مطالب بیمه نمود، که هر گاه از آنان حرفی شنیده شد با احتیاط کامل با آن برخورد نمایند.
ثانیا: شیوه منحرفین استفاده از کلمات زیبا وتحریف آن به معانی نادرست میباشد، پس وظیفه علماء راستین باطل نمودن تحریف مبطلین میباشد، ونباید به صرف گفتن عقائد حقه بسنده کنند، زیرا ممکن است مردم فریب کلمات متشابه را بخورند وندانسته حرفهای نادرست را باور نمایند.
مثلا اگر در بحث حدوث وقدم، حدوث زمانی اثبات میشود، بایستی در کنار آن، حدوث ذاتی فلاسفه همراه با نام قائلین آن وبیان مطالب واستدلالات آن، والبته ردّ مستدل ومتقن آن ذکر شود، تا مخاطب در مقابل آن بیمه گردد.
قرآن کریم نیز این شیوه را مکررا استفاده میکند، مثلا کنار توصیف مومنین، از کفار سخن میگوید وکلمات آنان را نقل ونقد میکند.
المائدة : 64 وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزيدَنَّ كَثيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدين
در این آیه شریفه، آموزه های مهمی در امر تبیین مسائل اعتقادی وجود دارد:
1- اکتفا ننمودن به ذکر مذهب صحیح "اختیار" در آیات مکرر، وبلکه تبیین مسلک باطل در کنار تبری شدید از آن.
2-ذکر صریح وبدون تعارف قائل به مطالب باطل.
3- بر عهده گذاشتن لازم حرف باطل، بر گوینده آن.
زیرا بسیار بعید است که یهودیان به صراحت چنین توهینی به خدا کرده باشند که دستهای خداوند زنجیر شده است، بلکه لازمه نظریه جبر فلسفی آنان چنین است، وخداوند متعال در کمال صراحت، لازمه حرف باطل را اعلان وآن را بر عهده گوینده چنین مسلکی میگذارد.
پ ن:
روشن است که شیعیان، به جهت اعتقاد به مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام، قهرا همه معتقداتشان منوط به همراهی امامان میباشد، وفلاسفه وعرفاء شیعه نیز در گمان خویش، مطالبشان مورد تایید معصومین علیهم السلام هست، ولذا بدان معتقد گشته اند، پس هر گونه توهین وجسارت به شخصیت آنان نادرست میباشد، اما بایستی به روشنی مطالب باطل آنان نقل ونقد گردد.
https://eitaa.com/nokat_eteqady
رابطه بنی الحسن با امامان:
حاج آقا دادشی نقل میکردند از علامه سید جعفر مرتضی در مورد بنی الحسن پرسیدم، جواب داد: اگر آنان حاکم می شدند ظلماشان اشد از بنی العباس بود.
آیت الله میلانی می فرمودند: روز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به عموی خود عباس خبر می داد که بعدها افرادی از نسل تو ظلم ها در حق اولاد من خواهد نمود، او گفت: یا رسول الله می خواهید من خود را اخته نمایم؛ تا نسلی از من باقی نماند...
رفتار ظالمانه عباسیان با اهل بیت بر کسی پوشیده نیست... بطوری که ستم بنی العباس در حق آل النبی روی بنی امیه را سفید نمود.
سال قبل (۱۴۰۲) ایام صادقیه استاد محمد محسن طبسی سه جلسه در مورد بنی الحسن مطالبی ارائه داد که در کانال تلگرام حقیر موجود است.
https://t.me/ALIG09149246694/5806?single
خلاصه اینکه قیامها بنی الحسن، انگیزه آنان از دشمنی با امامان و خود رابطه بنی الحسن با امامان سوژه خوبی است تا اهل تحقیق پیگیری نمایند و مطالب خوبی ارائه نمایند.
این مساله از نگاه اخلاقی، اعتقادی و تاریخی قابلیت پژوهش دارد.
#یاداشتهای_علی_قربانی
#بنی_الحسن
┏━━✨💐💐✨━━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━━┛
درگذشت خادم الولایه استاد شیخ علی کورانی را به محضر حضرت صاحب علیه السلام تسلیت عرض می نماییم.
┏━━✨💐💐✨━━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━━┛
دیروز بهشت معصومه سلام الله علیها قم بودم
دوست عزیزمان طلبه فاضل مرحوم بهرام محمودی ، عالم متقی شهرمان حاج آقای زواری ، استاد بزرگوارم نقی منفرد و همسایه چندین ساله مان که نوجوان بود را با فاتحه یاد نمودم. مرگ را نزدیکتر از هر چیزی یافتم و اینکه مرگ تنها برای همسایه نیست، یقینا روزی من نیز به آنان ملحق خواهیم شد.
┏━━✨💐💐✨━━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━━┛