#شیعه_میپرسد
📸عکس گرفتن حرام است! (فتاوی دارالعلوم زاهدان زیر نظر #مولوی_عبدالحمید)
🧐پ ن: ولی برای خودشون حلال است
💥ببینید و انتشار دهید
🚩کانال حقیقت شيعه
🆔 @hagigatshia14
✅ مخالفت با امام زمان ( علیه السلام ) در زمان ظهور
🔸️فُضيل بن يَسار گويد: از حضرت #امام_صادق عليهالسلام شنیدم که فرمودند:
«چون قائم ما قيام كند، با جهالت و نادانی شدیدتری از مردمِ عصر ظهورش، نسبت به آنچه #رسول_خدا صلّىاللهعليهوآله با آن از سوى نادانان دوران جاهليّت روبرو شد، مواجه خواهد شد!»
عرض كردم: چگونه ممكن است؟ فرمودند:
«رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله در زمانی مبعوث به رسالت شدند که مردم، سنگ و كلوخ و چوبهاى تراشيدهشده و مجسمههاى چوبی را مىپرستيدند (در نتیجه قانع کردن و استدلال آوردن بر علیه عمل باطل بتپرستی و کارهای غیرعقلانی آنان ساده بود)،
اما قائم ما در دورانی قیام میکند و به سوى مردم خواهد آمد كه همگی كتابِ خدا را عليه او تأويل و تفسیر مىكنند و برای مخالفت با او دلیل و احتجاج مىآورند!»
سپس فرمودند: «بدانيد به خدا قسم، همانگونه كه گرما و سرما به خانهها نفوذ میکند، عدلِ او به درون خانههایشان راه خواهد يافت!»
👈 «عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ :
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ :
إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهْلِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِيَّةِ .
قُلْتُ : وَ كَيْفَ ذَاكَ ؟
قَالَ : إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَتَى النَّاسَ وَ هُمْ يَعْبُدُونَ الْحِجَارَةَ وَ الصُّخُورَ وَ الْعِيدَانَ وَ الْخُشُبَ الْمَنْحُوتَةَ
وَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَتَى النَّاسَ وَ كُلُّهُمْ يَتَأَوَّلُ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ يَحْتَجُّ عَلَيْهِ بِهِ.
ثُمَّ قَالَ : أَمَا وَ اللَّهِ لَيَدْخُلَنَّ عَلَيْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُيُوتِهِمْ كَمَا يَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقُرُّ.»
📚 الغیبة (نعمانی)، ص۲۹۶، ح۱
اثبات الهداة (شیخحرعاملی)، ج۵، ص۱۶۷
امام صادق عليه السلام :
أمَرَ اللّه ُ إبليسَ بالسُّجودِ لاِدَمَ .
فقالَ : يا ربِّ و عِزَّتِكَ إن أعفَيتَني مِن السُّجودِ لآدَمَ لَأعبُدَنَّكَ عِبادَةً ما عَبَدَكَ أحَدٌ قَطُّ مِثلَها .
قالَ اللّه ُ جَلَّ جلالُهُ : إنّي اُحِبُّ أن اُطاعَ مِن حيثُ اُرِيدُ .
خداوند به ابليس دستور داد بر آدم سجده كند .
او گفت : پروردگارا ! سوگند به عزّتت، اگر مرا از سجده بر آدم معاف دارى ، تو را چنان پرستشى كنم كه هرگز كسى مانند آن تو را نپرستيده باشد .
خداوند، جلّ جلاله ، فرمود : من دوست دارم آن گونه كه خودم مى خواهم اطاعت شوم .
( بحار الأنوار : ۶۳/۲۵۰/۱۱۰ )
نِ، وَالزَموا طاعَةَ أمیرِ المُؤمِنینَ یزیدَ بنِ مُعاوِیةَ! فَقالَ لَهُ العَبّاسُ بنُ عَلِی علیه السلام: تَبّا لَک یا شِمرُ، ولَعَنَک اللّهُ، ولَعَنَ ما جِئتَ بِهِ مِن أمانِک هذا یا عَدُوَّ اللّهِ! أتَأمُرُنا أن نَدخُلَ فی طاعَةِ العِنادِ ونَترُک نُصرَةَ أخینَا الحُسَینِ علیه السلام؟!
شمر بن ذى الجوشن آمد تا رو به روى لشکرگاه حسین علیه السلام ایستاد و با بالاترین صدایش، ندا داد: خواهرزادگان ما، عبد اللّه، جعفر و عبّاس، پسران على بن ابى طالب، کجا هستند؟ حسین علیه السلام به برادرانش فرمود: «پاسخ او را بدهید، هر چند فاسق است؛ چرا که او از دایى هاى شماست». آنان، او را صدا زدند و گفتند: چه کارى دارى و چه مى خواهى؟ شمر گفت: اى خواهرزادگانم! شما در امان هستید. خود را با برادرتان حسین، به کشتن ندهید و در اطاعتِ امیر مؤمنان یزید بن معاویه باشید! عبّاس بن على علیه السلام به او گفت: مرگ بر تو، اى شمر! خدا، لعنتت کند و این امانى را نیز که آورده اى، لعنت کند! اى دشمن خدا! آیا به ما فرمان مى دهى که به اطاعت معاند [با خدا] در آییم و یارى برادرمان حسین علیه السلام را وا نهیم؟!
الفتوح: ج ۵ ص
ولادت حضرت ابوالفضل عليه السلام
امام حسين عليه السلام :
يا عَبّاسُ إركَبْ ، بِنَفسي أنتَ يا أخي
اي عبّاس ، بر اسب سوار شو ؛ جانم فدايت اي برادرم!
الإرشاد ، ج ۲ ، ص ۹۰ .
امام سجّاد عليه السلام :
رَحِمَ اللَّهُ العَبّاسَ فَلَقَد آثَرَ و أبلي و فَدي أخاهُ بِنَفسِهِ
رحمت خدا بر عبّاس! ايثار كرد و كوشيد و جان فداي برادرش كرد
الخصال ، ج ۱ ، ص ۶۸ .
امام سجّاد عليه السلام :
أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَاللَّهِ مَنزِلَةٌ يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهداءِ يَومَ القيامَةِ
عبّاس را نزد خداوند منزلتياستكه در روز قيامت همهشهيدان بر آن رشكميبرند
بحار الأنوار ، ج ۲۲ ، ص ۲۷۴ .
امام صادق عليه السلام :
كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللَّهِ و أبلي بَلاءً حَسَناً و مَضي شَهيدَاً
عموي ما ، عبّاس ، داراي بينشي ژرف و ايماني راسخ بود ؛ همراه با امام حسينعليه السلام جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد
عمدة الطّالب ، ص ۳۵۶ .
امام زین العابدین علیه السلام:
رَحِمَ اللّهُ العَبّاسَ! فَلَقَد آثَرَ وأبلى وفَدى أخاهُ بِنَفسِهِ حَتّى قُطِعَت یداهُ، فَأَبدَلَهُ اللّهُ عز و جل بِهِما جَناحَینِ یطیرُ بِهِما مَعَ المَلائِکةِ فِی الجَنَّةِ، کما جَعَلَ لِجَعفَرِ بنِ أبی طالِبٍ، وإنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللّهِ تَبارَک وتَعالى مَنزِلَةً یغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهَداءِ یومَ القِیامَةِ.
خداوند، عبّاس را رحمت کند! بى هیچ تردیدى، ایثار کرد و آزمایش [نیکویى] شد و خود را فداىِ برادرش کرد تا آن که دستانش قطع شد و خداوند عز و جل به جاى آنها، دو بال برایش قرار داد که با آنها، همراه فرشتگان در بهشت، پرواز مى کند، همان گونه که براى جعفر بن ابى طالب، قرار داد. عبّاس علیه السلام، نزد خداوند تبارک و تعالى منزلتى دارد که همه شهیدان در روز قیامت، به آن، رَشک مى برند.
الأمالی للصدوق: ص ۵۴۷ ح ۷۳۱
امام صادق علیه السلام:
کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ نافِذَ البَصیرَةِ، صَلبَ الإِیمانِ، جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِ اللّهِ الحُسَینِ علیه السلام، وأبلى بَلاءً حَسَناً، ومَضى شَهیداً، ووَرِثَ إخوَتَهُ مِن امِّهِ، ووَرِثَهُ ابنُهُ عُبَیدُ اللّهِ بنُ العَبّاسِ، قالَ: استُشهِدَ وقَد بَلَغَ سِنُّهُ أربَعاً وثَلاثینَ سَنَةً.
عمویمان عبّاس علیه السلام، تیزبین بود و ایمانى استوار داشت. همراه ابا عبد اللّه الحسین علیه السلام، جهاد کرد و نیکو از آزمایش به در آمد و به شهادت رسید و وارث برادران مادرى اش شد و پسرش عبید اللّه بن عبّاس، [آنها را] از او ارث بُرد. عبّاس علیه السلام، به هنگام شهادت، سى و چهار ساله بود.
سرّ السلسلة العلویة: ص ۸۹
الأخبار الطوال:
ولَمَّا اشتَدَّ بِالحُسَینِ علیه السلام وأصحابِهِ العَطَشُ أمَرَ أخاهُ العَبّاسَ بنَ عَلِی علیه السلام وکانَت امُّهُ مِن بَنی عامِرِ بنِ صَعصَعَةَ أن یمضِی فی ثَلاثینَ فارِسا وعِشرینَ راجِلًا، مَعَ کلِّ رَجُلٍ قِربَةٌ حَتّى یأتُوا الماءَ، فَیحارِبوا مَن حالَ بَینَهُم وبَینَهُ، فَمَضَى العَبّاسُ علیه السلام نَحوَ الماءِ، وأمامَهُم نافِعُ بنُ هِلالٍ حَتّى دَنَوا مِنَ الشَّریعَةِ، فَمَنَعَهُم عَمرُو بنُ الحَجّاجِ، فَجالَدَهُمُ العَبّاسُ علیه السلام عَلَى الشَّریعَةِ بِمَن مَعَهُ حَتّى أزالوهُم عَنها، وَاقتَحَمَ رَجّالَةُ الحُسَینِ علیه السلام الماءَ، فَمَلَؤوا قِرَبَهُم، ووَقَفَ العَبّاسُ علیه السلام فی أصحابِهِ یذُبّونَ عَنهُم، حَتّى أوصَلُوا الماءَ إلى عَسکرِ الحُسَینِ علیه السلام.
هنگامى که تشنگى بر حسین علیه السلام و یارانش سخت شد، به برادرش عبّاس بن على علیه السلام که مادرش از قبیله بنى عامر بن صَعصَعه بود، فرمان داد که با سى سوار و بیست پیاده که هر کدام، مَشک آبى هم داشته باشند، به سوى آب برود و با کسانى که میان آنان و آب، مانع شده اند، بجنگند. عبّاس علیه السلام به سوى آب، روان شد و نافِع بن هِلال، پیشاپیش آنان بود. به شریعه (آبْ راهِ) فرات، نزدیک شدند که عمرو بن حَجّاج، آنان را باز داشت. عبّاس علیه السلام و همراهانش، با او درگیر شدند و آنان را از شریعه راندند و پیادگان [لشکر] حسین علیه السلام، به درون آب رفتند و مَشک هاى خود را پُر کردند. عبّاس علیه السلام، میان یارانش ایستادگى کرد و از پیادگان، دفاع نمود تا آب را به لشکر حسین علیه السلام رساندند.
الأخبار الطوال: ص ۲۵۵
الفتوح:
أقبَلَ شِمرُ بنُ ذِی الجَوشَنِ حَتّى وَقَفَ عَلى مُعَسکرِ الحُسَینِ علیه السلام فَنادى بِأَعلى صَوتِهِ: أینَ بَنو اختِنا عَبدُ اللّهِ وجَعفَرٌ والعَبّاسُ بَنو عَلِی بنِ أبی طالِبٍ! فَقالَ الحُسَینُ علیه السلام لِاءِخوَتِهِ: أجیبوهُ وإن کانَ فاسِقا، فَإِنَّهُ مِن أخوالِکم! فَنادَوهُ فَقالوا: ما شَأنُک وما تُریدُ؟ فَقالَ: یا بَنی اختی، أنتُم آمِنونَ، فَلا تَقتُلوا أنفُسَکم مَعَ أخیکمُ الحُسَی
حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام قله ی بصیرت.mp3
7.69M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #فایل_صوتی #سخنرانی_آذری
حجت الاسلام علي قربانی
💢موضوع:
حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام
قله ی بصیرت و معرفت
⏱زمان: ۳۲ دقيقه
⭕️حجم: ۷/۳ مگابایت
🗓۱۴۰۰/۱۲/۱۵
#حضرت_عباس_علیه_السلام
#حضرت_ابوالفضل #بصیرت #وجوب_تحصیل_معارف_دین
#هیات_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها_میانه
┏━━✨💐💐✨━━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━━┛
علی قربانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 #فایل_صوتی #سخنرانی_آذری حجت الاسلام علي قربانی 💢موضوع: حضرت ابوالفضل العباس
در این جلسه از صلابت و استواری ایمان قمر منیر بنی هاشم سلام الله علیه و بصیرت عدیم النظیر ایشان سخن به میان آورده شد و همه ی اینها نتیجه ی معرفت و شناخت عمیق دین معرفی شد.
در ادامه وجوب و ضرورتِ تحصیلِ معارفِ دین از حیث عقلی و نقلی تبیین گردیده شد.
و در پایان جلسه از تعطیلی مراسم موعظه و احکام و اعتقادات دینی که در قالب منابر ختم طرح میشد انتقاد گردیده شد
و بر ضرورت بازگشت مراسمات عزاء طبق سنن نبوی تاکید موکَّد شد.
بنابر روایات؛ مومنان می بایست چندین روز به منزل صاحبان عزاء طعام ببرند، اما صد حیف این سنت عکس شده و امروزه مردم چندین بار از طرف خانواده ی معزاء اطعام داده میشوند!!!!!
✅کیفر راهزن گستاخ:
امام سجاد علیه السلام برای شرکت در مراسم حج، عازم مکه شد . در مسیر راه به بیابان بین مدینه و مکه رسید و همچنان سوار بر شتر خویش حرکت می کرد . ناگاه یک نفر راهزن سر راه حضرت را گرفت و دستور داد:
- پیاده شو!
- از من چه می خواهی؟
- می خواهم تو را بکشم و اموالت را برای خودم بردارم .
- هرچه دارم، آن را جدا کرده به تو می دهم و برای تو حلال می کنم، فقط مقدار اندکی بر می دارم تا مرا به مقصد برساند .
راهزن قبول نکرد و همچنان به کشتن امام اصرار ورزید .
امام که وضع را چنین دید، با لحن دلسوزانه ای فرمود:
- فاین ربک؟ ، پس خدای تو کجاست؟ اگر مرا بکشی خداوند قصاص خواهد کرد .
مرد راهزن با کمال گستاخی گفت:
- هو نائم; خدا در خواب است .
در این هنگام امام از خدا مدد خواست، ناگاه دو شیر قوی پنجه حاضر شدند . یکی از آنها سر مرد راهزن و دیگری پای او را گرفتند و دریدند . امام در آن حال خطاب به او فرمود:
- تو گمان کردی که خدا در خواب است! این است جزای تو، اکنون عذاب گستاخی خود را بچش .
⬅️وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ، عَنْ أَحْمَدَ ، عَنْ يَحْيَى بْنِ اَلْعَلاَءِ ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ: خَرَجَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) إِلَى مَكَّةَ حَاجّاً حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى وَادٍ بَيْنَ مَكَّةَ وَ اَلْمَدِينَةِ ، فَإِذَا هُوَ بِرَجُلٍ يَقْطَعُ اَلطَّرِيقَ. قَالَ: فَقَالَ لِعَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : اِنْزِلْ، قَالَ: تُرِيدُ مَا ذَا قَالَ: أُرِيدُ أَنْ أَقْتُلَكَ، وَ آخُذَ مَا مَعَكَ. قَالَ: فَأَنَا أُقَاسِمُكَ مَا مَعِي وَ أُحَلِّلُكَ. قَالَ: فَقَالَ اَللِّصُّ: لاَ. فَقَالَ: دَعْ مَعِي مَا أَتَبَلَّغُ بِهِ، فَأَبَى عَلَيْهِ. قَالَ: فَأَيْنَ رَبُّكَ قَالَ: نَائِمٌ. قَالَ: فَإِذَا أَسَدَانِ مُقْبِلاَنِ بَيْنَ يَدَيْهِ، فَأَخَذَ هَذَا بِرَأْسِهِ، وَ هَذَا بِرِجْلَيْهِ. قَالَ: فَقَالَ: زَعَمْتَ أَنَّ رَبَّكَ عَنْكَ نَائِمٌ .
📚منبع:
بحارالانوار، ج 46، ص 41 .
الأمالي للطوسی جلد۱ صفحه۶۷۳
عنوان باب : مجلس يوم الجمعة سلخ رجب - عظم الله بركته - سنة سبع و خمسين و أربعمائة
تهمت به عصمت
️یک نفر در مسجد خوابیده بود؛ وقتی بیدار شد، کیسهی پولش را نیافت.
سراسیمه، لباس نزدیکترین شخصی که کنارش بود را گرفت و گفت: ((تو کیسهی سکههای من را دزدیدهای!))
امام صادق علیه السلام فرمودند: ((من اینکار را نکرده ام!))
ولی آن مرد مجدداً به امام صادق، تهمت دزدی زد.
امام صادق علیه السلام پرسیدند:
((چند سکه در کیسه داشتی؟))
آن مرد پاسخ داد: ((صد دینار))
امام صادق علیه السلام، آن مرد را به خانهی خود بردند و صد دینار به او دادند.
وقتی آن مرد به منزل خود برگشت، کیسه پول خود را پیدا کرد. با شرمندگی به خانه امام صادق برگشت و عذرخواهی کرد و صد دینار را برگرداند.
امام صادق علیه السلام عذرخواهی او را پذیرفتند ولی صد دینار را قبول نکردند و فرمودند:
---((چیزی که دادیم را پس نمیگیریم!))
[مناقب آل ابی طالب، ج ۴، ص ۲۷۴]
💠 امامت و عصمت ائمه علیهم السلام در کلام مبارک حضرت امام سجاد علیه السلام
🔹 امام سجاد علیه السلام در دعای روز عرفه میفرمایند:
✨ ربِّ صَلِّ عَلَى أَطَايِبِ أَهْلِ بَيْتِهِ الَّذِينَ اخْتَرْتَهُمْ لِأَمْرِكَ، وَ جَعَلْتَهُمْ خَزَنَةَ عِلْمِكَ، وَ حَفَظَةَ دِينِكَ، وَ خُلَفَاءَكَ فِي أَرْضِكَ، وَ حُجَجَكَ عَلَى عِبَادِكَ، وَ طَهَّرْتَهُمْ مِنَ الرِّجْسِ وَ الدَّنَسِ تَطْهِيراً بِإِرَادَتِكَ، وَ جَعَلْتَهُمُ الْوَسِيلَةَ إِلَيْك وَ الْمَسْلَكَ إِلَى جَنَّتِك.
🔸 ای پروردگار من، بر اهل بیت پاک او که آنان را برای اجرای امر خود [امامت و پیشوایی] برگزیدهای و آنان را گنجینههای علم خود و حافظان دین خود و خلفای خود بر روی زمین و حجتهای خود بر بندگان قرار دادهای و آنان را به خواست خود از هر ناپاک و پلیدی پاک گردانیدهای و راه رسیدن به مقام قرب خود و وصول به بهشت ساختهای، تحیت و درود بفرست.
📚 الصحیفة السجادیة الکاملة، تالیف امام سجاد علیه السلام، دعای چهل و هفتم، صفحه ۲۱۳، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات
📝 از سخنان مبارک حضرت امام سجاد صلوات الله علیه چند نکته مهم استنباط میشود:
1️⃣ اولا: اهل بیت علیهم السلام کسانی هستند که به دستور خداوند برای امامت و رهبری جامعه برگزیده شدهاند و جانشینان خداوند و حجت او بر روی زمین هستند.
2️⃣ ثانیا: حضرات اهل بیت علیهم السلام متصل به علوم اللهی میباشند و طبیعتا کسانی که چنین مرتبه و جایگاهی دارند، بعید نیست که از بسیاری از امور غیبی اطلاع داشته باشند.
3️⃣ ثالثا: عصمت حضرات اهل بیت علیهم السلام به خواست خداوند بوده است، و این مقام امتیازی مخصوص در گروهی خاص میباشد و استناد آنحضرت به آيه تطهير.
4️⃣ رابعا: حضرات اهل بیت علیهم السلام تنها راه رسیدن به بهشت و رسیدن به پروردگار است و هیچ راه دیگری وجود ندارد.
✳️ انتشار ویراست جدید کتاب «مکتب تفسیری صدرالمتالهین»
به لطف الهی پس از قریب به بیست سال از نخستین انتشار کتاب «مکتب تفسیری صدرالمتالهین» اثر استاد علی نصیری، ویراست جدید این کتاب توسط انتشارات وحی و خرد روانه بازار شده است.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
مباحث کتاب در شش فصل به شرح ذیل تنظيم شده است:
یک؛ در فصل نخست به بررسي زيستنامه صدرالمتالهين و انديشههاي او پرداخته شده و ضمن برشمردن ادوار حيات، اساتيد و شاگردان و آثار ملاصدرا، مهمترين نقدهايي كه به شخصيت و انديشههاي او شده مورد بررسي قرار گرفته است.
دو؛ فصل دوم به معرفي روش تفسيري صدرالمتالهين اختصاص يافته است. در اين فصل ضمن ارائه اطلاعات اوليه درباره مجلدات و چاپهاي تفسير، منابع صدرالمتالهين در تفسير و چگونگي طرح مباحث تفسيري؛ اعم از مباحث ادبي، اسباب نزول و قرائات مورد بررسي قرار گرفته است. پاسخ به اين شبهه كه تفسير صدرالمتالهين آيا تفسير، تحميل يا تطبيق است و دفاع از نظريه تطبيق از مباحث بسيار مهم اين فصل است.
سه؛ در فصل سوم شماري از انديشههاي قرآن شناخت [= علوم قرآني مصطلح] صدرالمتالهين نظير: حقيقت قرآن، ماهيت وحي، ظاهر و باطن انعكاس يافته است.
چهار؛ در فصل چهارم مباني فهم و تفسير قرآن از نگاه صدرالمتالهين مورد بررسي قرار گرفته است. مراتب فهم، بررسي نقش روايات در تفسير، نقش ذوق و مكاشفه در فهم و تفسير قرآن و ضرورت استناد به ظواهر و مداليل ظاهري آيات از مباحث اساسي اين فصل است كه به عنوان مباني فهم برشمرده شدهاند.
پنج؛ در فصل پنجم ضمن ارائه مباحثي درباره مفهوم گرايش عرفاني و ديدگاهها در دفاع يا ردّ تفسير عرفاني و معيارهاي تفسير عرفاني صحيح، ده مورد از تفسير عرفاني صدرالمتالهين مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. در اين فصل تبيين شده كه بارزترين گرايش در تفسير صدرالمتالهين گرايش عرفاني است و گرچه تفسيرهاي عرفاني او عموماً با نقدهايي روبرو است، امّا به هر روي نمیتوان آنها را به هدف تحمیل مبانی عرفانی بر قرآن ارزیابی کرد.
شش؛ فصل ششم به بررسي گرايش فلسفي به عنوان دومين گرايش مشهود در تفسير ملاصدرا اختصاص يافته است. در اين فصل ضمن تبيين جايگاه فلسفه و فلاسفه از نگاه صدرالمتالهين، نمونههايي از تفسير فلسفي او در محورهاي خداشناسي و معادشناسي انعكاس يافته است. از مباحث اين فصل بدست میآيد كه صدرالمتالهين بيشتر در صدد برقراري همسويي ميان قرآن و فلسفه؛ يعني همان نظريه تطبيق است، هر چند ممكن است در مواردي دچار اشتباه شده باشد. از سویی دیگر، در تمام مباحث كتاب نمونههاي عيني از تفسير صدرالمتالهين انعكاس يافته است.
گفتنی است این اثر نخست با عنوان ارایه پایان نامه مقطع دکترای نگارنده تدوین یافت و در سال 1382 در دانشکده الهیات دانشگاه تهران با دریافت نمره عالی دفاع شد و سپس توسط بنیاد حکمت ملاصدرا بدون کوچکترین تغییر انتشار یافت که به لطف الهی به عنوان منبعی پیشگام، معتبر و علمی در معرفی تفسیر صدرالمتالهین مورد اقبال مراکز دانشگاهی و حوزوی قرار گرفت. نگارنده در چند مقاله منتشره در داخل و خارج از کشور با استفاده از این اثر به معرفی تفسیر صدرالمتالهین پرداخت و با تکیه به مباحث محتوایی مقالاتی در این زمینه انتشار داد.
شگفت آن که به خاطر کثرت اشتغالات علمی و به رغم فقدان کتاب در بازار نشر، هیچ مجالی برای نگارنده به هدف بازنگری در این اثر و انتشار مجدد آن فراهم نشد تا آن که خداوند در بهار سال 1400؛ یعنی پس از هیجده سال از انتشار این کتاب، توفیق و مجال مجدد برای این کار را فراهم آورد. در این راستا متن کتاب به طور دقیق و کامل مورد بازخوانی قرار گرفت و افزون بر رفع اشکالات تایپی، اعمال ویرایش ادبی، غنیسازی منابع و مستندات، تغییر عناوین و تیتر شماری از مباحث و تغییر بخشهایی از محتوا، مباحثی نیز به متن کتاب افزوده شد.
در پایان سپاس و ستایش بیپایان خود را به محضر خداوندِ فیض گستر به خاطر همه توفیقات و در کنار آنها توفیق به فرجام رسیدن ویرایش جدید این کتاب تقدیم میدارم و ضمن آروزی علوّ درجات و همنشینی با صالحان برای صدرالمتالهین، از ساحت مهر پرور الهی میطلبم تا ظرف جان و اندیشه ما را از معارف و اسرار نورانی قرآن کریم لبریز سازد و منش ما را هم آوا و همگام با آموزههای این کتاب آسمانی مقرر فرماید و همنشینی با انبیاء و اولیای خود پس از رخت بر بستن از این خاکدان را نصیب ما بفرماید! بمنه و کرمه
علی نصیری
اول تیر ماه 1400
برابر با یازدهم ذوالقعده 1442
مصادف با ولادت با سعادت ثامن الحجج×
گیلان، روستای مژده
علاقه مندان می توانند از طریق مراجعه به سایت طاقچه به آدرس ذیل برای تهیه این کتاب اقدام فرمایند:
https://taaghche.com/book/116720
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir