علی قربانی
جلد ۱۳ الصحیح من سیره النبی الاعظم صلی الله علیه و آله تالیف سید جعفر مرتضی عاملی موضوع تمام ا
قضیه افک و نظر عمر در مورد عایشه
هفتم ذی القعده، سالروز بزرگداشت
ام احمد بن موسی علیهم السلام
مادر شاهچراغ
همسر امام کاظم علیه السلام
زن عاقله و مومنه و پرهیزکاری که امام اسرار و امانات خود را نزد او به امانت می گذاشت.
علي قرباني:
#انحراف_در_مهدویت
#آیا_ظهور_مقدمه_سازی_میخواهد ؟
مقدمه سازی کلمه ای است که بار معنایی خاصی را در بر دارد.
و به چند نوع می توان تصور نمود:
۱_گاهی مقدمه سازی به صورت علت و معلول است.
مثل اینکه بگوییم:
علت گرم شدن خانه روشن بودن بخاری است.
پس اگر بخاری خاموش بود خانه گرم نمی شد.
اگر کسی ادعا نماید که
فلان کار ما علت ظهور امام زمان علیه السلام است. و اگر ما این کار را نمی کردیم حضرتش ظهور نمی کردند.
این یعنی احتیاج حضرت به مقدمه سازی ما.
و تا زمانی که ما علت را به وجود نیاوریم معلول حاصل نمیشود.
انحطاط این اعتقاد فاسد از آموزه مهدوی روشن تر از آن است که بخواهیم دلیلی ذکر نماییم.
چنانچه امام صادق عليه السلام فرمودند:
كسى كه معتقد باشد كه امام به آنچه در دست مردم است احتياج دارد كافر شده است.
📚منبع:
الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص۵۳۷
۲_گاهی مقدمه سازی به صورت شرط و مشروط است.
مثل اینکه کسی بگوید:
شرط روشن ماندن آتش وجود اکسیژن است.
پس اگر اکسیژن نباشد؛آتشی نخواهد بود.
اگر کسی ادعا نماید که
فلان کار ما شرط ظهور امام زمان علیه السلام است. و اگر ما این کار را نمی کردیم حضرتش ظهور نمی کردند.
این یعنی احتیاج حضرت به مقدمه سازی ما!!!
و تا زمانی که ما شرط را به وجود نیاوریم مشروط حاصل نمیشود.
و این نیز در آموزه های مهدوی باطل است.
رسول الله صلىالله عليهوآله فرمودند:
مَهدى از ما اهل بيت است و خداوند امر(ظهور) او را #يك_شبه اصلاح میكند.
و در بسیاری از روایات مهدویت امر #ظهور_به_قیامت_تشبیه_شده که به صورت #ناگهانی رخ خواهد دهد؛ و امر ناگهانی نیازمند مقدمه سازی نیست.
در روايتي ديگر كميت شاعر، از امام باقر عليه السلام در مورد وقت ظهور امام دوازدهم مي پرسد
قُلتُ:
فَمَتی یَخرُجُ یَابنَ رَسولِ اللّهِ؟
قالَ:
لَقَد سُئِلَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله عَن ذلِکَ، فَقالَ:
«إنَّما مَثَلُهُ کَمَثَلِ السّاعَةِ لا تَأتیکُم إلّا بَغتَةً».
گفتم: ای فرزند پیامبر خدا!
او کِی خروج میکند؟
فرمود: «از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره پرسیدند، فرمود: "مَثَل او، مانند قیامت است
📚منبع
کفایة الأثر: ص ۲۴۸، بحار الأنوار: ج ۳۶ ص ۳۹۰ ح ۲. دانشنامه امام مهدی عجلالله فرجه بر پایه قران، حدیث و تاریخ - جلد ۸، صفحه ۸۹
و در دسته ای از روایات این گونه آمده است که خداوند امر فرج را یک شبه محقق خواهد نمود.(بدون مقدمه)
المهدي منا أهل البيت ، يصلح الله له أمره في ليلة.
📚منبع:
كمال الدين وتمام النعمة، ص۱۵۲
از این مطالب بطلان بافته های برخی ها که گفته اند:
قبل از ظهور امام زمان علیه السلام #ظهور_صغری!! رخ خواهد داد، واضح میگردد.
#یاداشتهای_علی_قربانی
#مهدویت
#مقدمه_ظهور
#ظهور_صغری
#علی_قربانی
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
علی قربانی
علي قرباني: #انحراف_در_مهدویت #آیا_ظهور_مقدمه_سازی_میخواهد ؟ مقدمه سازی کلمه ای است که بار معنایی
این تقسیم بندی مقدمه سازی برای ظهور را می توانیم اینگونه نیز تصویر نماییم :
زمینه سازی برای ظهور:
۱_یا بصورت علت و معلول است
و این هم به دو صورت می باشد:
الف: زمینه سازی ما برای ظهور، علت تامه ی تحقق ظهور امام زمان علیه السلام است.
ب: زمینه سازی ما برای ظهور، علت ناقصه تحقق ظهور امام زمان علیه السلام است.
و همین علت ناقصه بودن به سه نحو قابل تصویر است:
۱_مقتضی
۲_شرط
۳_عدم المانع
۲_یا بصورت شرط و مشروط
همه ی صورت ها باطل است، یقینا.
#یاداشتهای_علی_قربانی
#مهدویت
#مقدمه_ظهور
#ظهور_صغری
#علی_قربانی
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
یوم المهدی...
گزاره ی ظهور صغری از غلط ترین گزاره های انحرافی در عقیده مهدویت است که در سالهای اخیر از برخی تریبون ها شنیده میشود.
بله، ما در مقابل امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وظائفی داریم که برخی از علماء تعداد ۸۰ مورد از آن را در انتهای کتاب مکیال المکارم برشمرده اند.
دعا، شناخت و شناساندن امام زمان علیه السلام به عالم از جمله ی وظائف منتظران ظهور امام عصر ارواحنا له الفداء است.
یادمان نرود که تنها علت ظهور امام زمان علیه السلام #اراده_ی_الهی است پس هر زمان که خداوند مصلحت بداند امام خوبی ها به همان سیره ی اجداد خود، ظهور خواهد نمود، و ریشه ی ظلم و ستم را از کره ی خاکی خواهد کند، در آنوقت زمین گنج های خود را آشکار نموده و گرگ ها با میش در صلح و صفا زندگی خواهند نمود.
زمین پیراهن خزانی خود را بدل به جامه ی بهاری خواهد نمود.
زمانی که عقل های بشر کامل شده و احدی به دیگری جز سخن روا نخواهد گفت...
آنروز را (یوم المهدی) خواهند نامید....
از خداوند متعال بخواهیم تا در ظهور حجت خود تعجیل فرماید. انشاءالله
#یاداشتهای_علی_قربانی
#مهدویت
#ظهور_صغری
#علی_قربانی
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
آموزه ی دیگر مهدوی که متاسفانه آسیب هایی به جامعه شیعی وارد می کند
بحث نقل دیدار های الکی هر بقال و چقال و خیاطی با امام غائب از نظرهاست.
خلاصه اینکه، اصل در عصر غیبت، عدم مشاهده ی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
و طبق روایات ما وظیفه ی تکذیب مدعیان دیدار در عصر حیرت را بر عهده داریم، تا مولایمان با اذن الهی از پس پرده ی غیبت برون آید...
#یاداشتهای_علی_قربانی
#مهدویت
#مقدمه_ظهور
#ظهور_صغری
#علی_قربانی
┏━━✨💐💐✨━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━┛
✅آخرین توقیع1
حضرت ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به نایب چهارم نامه ای فرستادند که به توقیع علی بن محمد سمری معروف است؛ کهدر آن مطالب بسیار سودمندی را برای مردم عصر غیبت کبری ذکر نموده اند:
اعلام شیعه آورده اند :
حَدَّثَنا أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ أَحْمَدَ الْمُکَتِّبُ قَالَ: کُنْتُ بِمَدِینَةِ السَّلَامِ فِی السَّنَةِ الَّتِی تُوُفِّیَ فِیهَا الشَّیْخُ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ السَّمُرِیُّ
- قَدَّسَ اللهُ رُوحَهُ - فَحَضَرْتُهُ قَبْلَ وَفَاتِهِ بِأَیَّامٍ فَأَخْرَجَ إِلَی النَّاسِ تَوْقِیعاً نُسْخَتُهُ:
👈«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ یَا عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ السَّمُرِیَّ! أَعْظَمَ اللهُ أَجْرَ إِخْوَانِکَ فِیکَ فَإِنَّکَ مَیِّتٌ مَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ سِتَّةِ أَیَّامٍ فَاَجْمِعْ أَمْرَکَ وَ لَا تُوصِ إِلَی أَحَدٍ فَیَقُومَ مَقَامَکَ بَعْدَ وَفَاتِکَ فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَیْبَةُ الثَّانِیَةُ (التَّامَّةُ) فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَلِکَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلَاءِ الْأَرْضِ جَوْراً وَ سَیَأْتِی شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَی الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَاذِبٌ مُفْتَرٍ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
ای علی بن سمری!
خداوند پاداش برادرانت را درباره تو بزرگ نماید.
تو در فاصله شش روز از دنیا میروی.
پس کارهای خود را انجام بده و به هیچ کس وصیت نکن که پس از تو جانشینت باشد؛ زیرا غیبت دوم (تام) واقع شد و ظهوری نخواهد بود، مگر پس از اذن خداوند و این اجازه پس از مدتی طولانی است که دلها سخت شود و زمین از ستم پرگردد.
و کسی که ادعای مشاهده میکند، به زودی به سراغ شیعیان من خواهد آمد.
آگاه باشید!
هر کس قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده کند، دروغ گو و افترا زننده است.
و توان و نیرویی نیست، مگر برای خداوند بلندمرتبه بزرگ.
قَالَ: فَنَسَخْنَا هَذَا التَّوْقِیعَ وَ خَرَجْنَا مِنْ عِنْدِهِ فَلَمَّا کَانَ الْیَوْمُ السَّادِسُ عُدْنَا إِلَیْهِ وَ هُوَ یَجُودُ بِنَفْسِهِ. فَقِیلَ لَهُ: مَنْ وَصِیُّکَ مِنْ بَعْدِکَ؟ فَقَالَ: لِلّهِ أَمْرٌ هُوَ بَالِغُهُ وَ مَضَی رَضِیَ اللهُ عَنْهُ فَهَذَا آخِرُ کَلَامٍ سُمِعَ مِنْهُ؛
مکتب میگوید:
این توقیع را رونوشت کردیم و از نزد وی خارج شدیم. روز ششم به نزد او برگشتیم، در حالی که در حال جان دادن بود. به او گفته شد:
جانشین بعد از شما کیست؟
گفت:
«برای خداوند کاری است که خود به سرمنزل خواهد رساند» و از دنیا رفت.
خداوند از او راضی باشد و این آخرین سخنی بود که از ایشان شنیدم.
📚منابع :
این توقیع در بسیاری از کتابهای امامیه آمده است که مهم ترین آنها عبارتند از:
۱. محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی، شیخ صدوق (م۳۸۱ق)، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۵۱۶، ح ۴۴، با سند؛
۲. محمد بن حسن شیخ طوسی (م ۴۶۰ق)، الغیبة، ص۳۹۵، با سند از شیخ صدوق؛
۳. فضل بن حسن بن فضل طبرسی (م ۵۴۸ق)، إعلام الوری، ص۴۴۵ و تاج الموالید فی موالید الأئمة علیهم السلام و وفیاتهم، ص۶۸، بدون ذکر منبع: فروی عن ابی محمد حسن بن احمد؛
۴. احمد بن علی طبرسی (قرن ششم)، الاحتجاج، ج۲، ص۴۷۸، بدون سند: فاخرج توقیعاً؛
۵. محمد بن علی بن حمزة طوسی (م ۵۶۰ق)، الثاقب فی المناقب، ص۶۰۳، بدون سند: عن ابی محمد حسن بن احمد؛
۶. سعید بن عبد الله قطب الدین راوندی (م ۵۷۳ق)، الخرائج و الجرائح، ج۳، ص۱۱۲۸، بدون سند از شیخ صدوق؛
۷. علی بن عیسی اِربلی (م ۶۹۳ق)، کشف الغمة فی معرفة الأئمة علیهم السلام، ج۲، ص۵۳۰، بدون سند: روی عن ابی محمد حسن بن احمد؛
۸. علی بن عبدالکریم نیلی (قرن هشتم)، منتخب الأنوار المضیئة، ص۱۳۰، از شیخ صدوق؛
۹. علی بن یونس نباطی بیاضی (م ۸۷۷ق)، الصراط المستقیم، ج۲، ص۲۳۶، از شیخ صدوق؛
۱۰. شیخ محمد حسن حرّ عاملی (م ۱۱۰۴ق)، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۳، ص۶۹۳، از الغیبة طوسی؛
۱۱. سید هاشم البحرانی (م ۱۱۰۷ق)، مدینة معاجز الأئمة الاثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر، ج۸، ص۹، از اعلام الوری و ج۸، ص۱۸۲، از الثاقب فی المناقب؛
۱۲. علاّمه محمد باقر مجلسی (م ۱۱۱۱ق)، بحارالأنوار، ج۵۱، ص۳۶۰، از الغیبة طوسی و کمال الدین، ج۵۲، ص۱۵۱، از الاحتجاج و کمال الدین؛
۱۳. میرزا حسین نوری (م ۱۳۲۰ق)، جنةالمأوی، چاپ شده در بحارالأنوار، ج۵۳، ص۳۱۸، از الغیبة طوسی و الاحتجاج؛
۱۴. لطف الله صافی گلپایگانی (معاصر)، منتخب الأثر، ص۳۹۹، از الغیبة طوسی؛
۱۵. گروهی از نویسندگان، معجم أحادیث الإمام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، ج۴، ص۳۱۷، از کمال الدین.
┏━━━✨💐💐✨━━━━┓
@ALIG09149246694
┗━━━✨💐💐✨━━━━┛