➖عثمانیه در کربلاء
🛑قال حدثنى يحيى بن هانئ بن عروة أن نافع ابن هلال كان يقاتل يومئذ وهو يقول * أنا الجملى أنا على دين على * قال فخرج إليه رجل يقال له مزاحم ابن حريث فقال أنا على دين عثمان فقال له أنت على دين شيطا
🔰نافع بنهلال(از یاران امام حسین علیه السلام) در روز کربلا در حالی که به میدان رفت و رجز میخواند،
من از طایفه جملی هستم و پیرو دین علی بن ابی طالب
در این هنگام یکی از سپاه یزید وارد میدان جنگ شد نام وی مزاحم ابن حریث بود و رجز میخواند:
من پیرو دین عثمان هستم.
نافع بن هلال به وی گفت: تو بر دین شیطان هستی
📚: تاريخ الطبري ج 4 ص331
34.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در رجزِ سیّدالشّهدا علیه السلام
استاد حامد کاشانی حفظه الله
✍وقتی طرف مقابل لشکر عثمانی مذهب هستند که بغض و کینه امیرالمومنین علیه السلام را در دارند پس لازم است که امام حسین علیهالسلام از وجود نازنین امیرالمومنین علیه السلام دفاع بکند
👇متن رجز👇
🛑كفر القوم وقدما رغبوا * عن ثواب الله رب الثقلين قتلوا قدما عليا وابنه * حسن الخير كريم الطرفين حنقا منهم وقالوا اجمعوا * نفتك الآن جميعا بالحسين يالقوم من أناس رذل جمعوا * الجمع لأهل الحرمين ثم صاروا وتواصوا كلهم * باحتياج لرضاء الملحدين لم يخافوا الله في سفك دمي * لعبيد الله نسل الكافرين وابن سعد قد رماني عنوة * بجنود كوكوف الهاطلين لا لشئ كان مني قبل ذا * غير فخري بضياء الفرقدين بعلي الخير من بعد النبي * والنبي القرشي الوالدين خيرة الله من الخلق أبي * ثم أمي فأنا ابن الخيرتين فضة قد خلقت من ذهب * فأنا الفضة وابن الذهبين من له جد كجدي في الورى * أو كشيخي فإنا ابن القمرين فاطم الزهراء أمي وأبي * قاصم الكفر ببدر وحنين عروة الدين علي المرتضى * هادم الجيش مصلي القبلتين وله في يوم أحد وقعة * شفت الغل بقبض العسكرين ثم بالأحزاب والفتح معا * كان فيها حتف أهل القبلتين في سبيل الله ماذا صنعت * أمة السوء معا بالعترتين عترة البر التقي المصطفى * وعلى القرم يوم الجحفلين عبد الله غلاما يافعا * وقريش يعبدون الوثنين وقلى الأوثان لم يسجد لها * مع قريش لا ولا طرفة عين طعن الأبطال لما برزوا * يوم بدر وتبوك وحنين
📚:الإحتجاج ج 2 ص25
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️شهید مدافع حرم سیگاری در شب اعزام:
من کعبه رو خراب کنند نمیرم
حرم حضرت زینب(س) یچیز دیگست
✅یا علی
ابن عباس:
ما انزل الله سوره الا علی امیرها و شریفها و لقد عاتب الله اصحاب محمد صلی الله علیه و آله و ما قال لعلی الا خیرا.
✅کنز العمال متقی هندی ۱۳/۱۰۸/۳۶۳۵۳
✅ پای درس امام صادق (ع)
به امام صادق(عليه السّلام)
عرض شد كارتان را بر چه چيز بنا كردهاید؟ فرمودند:
بر چهار چيز:
۱-فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نميدهد پس به كوشش پرداختم.
۲-دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد پس خجالت كشيدم.
۳-فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم.
۴-و دانستم پایان کارم مرگ است پس برای آن آماده شدم .
📃 متن روایت
قِيلَ لِلصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلاَم) عَلَى مَاذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لاَ يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اَلله عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لاَ يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي اَلْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
📚 بحارالانوار،ج۷۵،ص۲۲۷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #فایل_صوتی #فارسی #منبر
حجت الاسلام علي قربانی
💢موضوع:
پایه های زندگی در بیان
امام صادق علیه السلام
⏱زمان: ۱۶ دقيقه
⬅️حجم: ۸ مگابات
#محرم #رندگی #امام_صادق ع #قم #سبک_زندگی_اسلامی #تبلیغ_محرم #علی_قربانی
┏━━✨💐💐✨━━━┓
@ALIG09149246694
┗━━✨💐💐✨━━━┛
⚡️اعتراف یزید لعین به غاصب بودن عمر بن خطاب
✍️ علامه حلی رضوان الله علیه از بلاذری نقل کرده است:
وقتی حضرت حسین بن علی (علیهما السلام) به شهادت رسید، عبد الله بن عمر به یزید بن معاویه نامهای نوشت که: «پیشامدی عظیم و مصیبتی مهم و حادثهای بزرگ در اسلام اتفاق افتاده است و هیچ روزی مثل روز حسین نخواهد بود.»
یزید نیز در پاسخ او چنین نوشت:
«ای احمق! ما به خانههایی آراسته با فرشهای آماده و تکیه گاههای فراوان وارد شدهایم و برای رسیدن به اینها (حکومت) جنگیدیم؛ اگر حق با ما باشد، که از حق خود دفاع کردهایم، و اگر حق با دیگران باشد، که پدرت (عمر) اولین کسی بود که این سنت را بنا کرد و حق را با خدعه و نیرنگ از صاحب آن (امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام) غصب کرد!»
«وَ رَوَى الْبَلَاذُرِيُّ قَالَ: لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ كَتَبَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ إِلَى يَزِيدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتِ الْمُصِيبَةُ وَ حَدَثَ فِي الْإِسْلَامِ حَدَثٌ عَظِيمٌ وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ قَتْلِ الْحُسَيْنِ. فَكَتَبَ إِلَيْهِ يَزِيدُ أَمَّا بَعْدُ يَا أَحْمَقُ فَإِنَّا جِئْنَا إِلَى بُيُوتٍ مُجَدَّدَةٍ وَ فُرُشٍ مُمَهَّدَةٍ وَ وِسَادَةٍ مُنَضَّدَةٍ فَقَاتَلْنَا عَنْهَا فَإِنْ يَكُنِ الْحَقُّ لَنَا فَعَنْ حَقِّنَا قَاتَلْنَا وَ إِنْ كَانَ الْحَقُّ لِغَيْرِنَا فَأَبُوكَ أَوَّلُ مَنْ سَنَّ هَذَا وَ اسْتَأْثَرَ بِالْحَقِّ عَلَى أَهْلِه.»
📚منابع:
1- نهج الحق و کشف الصدق، تألیف علامه حلی، ص۳۵۶
2- بحارالانوار، تألیف علامه مجلسی، ج۴۵، ص۳۲۸
پس از این به بعد با دقت بخوانید:
«اَللّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّی وَ ابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ العَنِ الثّانِیَ وَالثّالِثَ وَ الرّابِعَ، اَللّهُمَّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً وَ الْعَنْ عُبَیْدَاللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبی سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ.»
معنای «صاحب زمان»
کلماتِ «امام زمان»، «صاحب زمان» و «ولی عصر» اصطلاحات سادهای هستند که نیاز چندانی به توضیح آنها احساس نمیشود. با این حال بارها دیده شده که برخی اهل علم در فهم این واژگان ساده درماندهاند و آنها را با تحلیلهای عجیب و غریب فلسفی درباره «زمان» گره زدهاند! مثلاً در یک سخنرانی قدیمی آمده است:
«اگر درباره اضافه شدن کلمه صاحب و امام به زمان اندیشه کنید و در این که آن حضرت جلوی زمان و پیش زمان است و زمان، پشت سر او است فکر کنید، تمام و کمال معرفت را نسبت به حضرت حجت علیه السلام پیدا میکنید ... وجود او مسیطر بر زمان است. این جا است که باید فکر کرد چنین وجود مسیطر بر زمانی که زمان نتواند در او تأثیر کند احاطه وجودیاش تا چه پایه است ... انسان بعد از عصر است، اما امام زمان قبل از عصر است. مقام آن حضرت قبلالعصری است ... او ولایت دارد بر عصر و مقدم است بر عصر و عصر مقدم است بر انسان ... اگر معنای کلمه امام زمان فهمیده شود، قهراً معلوم میشود که آن حضرت، هم مقدم بر زمانیات است و هم مقدم بر زمان. و امامت زمان ممکن نیست مگر آن که به سرحد تجردی برسد که بتواند تمام زمان را امامت کند و آن چه همه فحول بشر را گیج کرده این است که او به مرحله تجردی است که تمام زمان را امامت میکند ...»
در جای خود توضیح داده شده که هر چه جز خداوند، حادث و زمانی است و سیطره بر زمان برای موجود حادث مخلوق بیمعنا است؛ لذا اشکالات و تناقضات بسیاری گریبانگیر این اظهارات است که محل بحث ما نیست. آن چه مورد توجه ما است، معنای ساده این کلمات است که به دور از این گونه پیچیدگیها است.
امامیه معتقدند که در هر «زمان» امامی از جانب خداوند تعیین شده است. وقتی میگوییم: «امام زمان» یعنی امام این زمان؛ همان طور که گفته میشود «رئیس جمهور وقت» یا «پادشاه زمان». به همین سادگی!
چنان که آمده است: «لَا يَكُونُ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتَّى يَعْرِفَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْأَئِمَّةَ كُلَّهُمْ وَ إِمَامَ زَمَانِهِ ...» (الكافي، ج۱، ص۱۸۰) «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» (كمال الدين، ج۲، ص۴۰۹).
چنان که «صاحب الزمان» نیز معنایی جز «صاحب زماننا» (تحف العقول، ص۴۹۰؛ کمال الدین، ج۱، ص۱۷، ۲۰، ۲۲، ۲۶؛ کنز الفوائد، ج۲، ص۱۱۵) یا «صاحب هذا الزمان» (الغيبة للنعماني، ص۱۹۶) ندارد.
لذا در گفتگوها به تناسب، به صورت «صاحب زمانکم» یا «صاحب زمانک» یا «صاحب زمانه» نیز به کار رفته است (كمال الدين، ج۱، ص۲۰؛ ج۲، ص۴۶۶، ۴۷۲؛ دلائل الإمامة، ص۵۴۵؛ الغيبة للطوسي، ص۲۵۷، ۲۶۲؛ منتخب الأنوار المضیئة، ص۱۰۲).
اصطلاح صاحب الزمان گر چه ظاهراً در عصر غیبت متداول شده است، اما با توجه به معنای عامی که ذکر شد، گاهی ناظر به حجتهای پیشین نیز به کار رفته است: «... و قد وعظه صاحب زمانه أخوه أبو جعفر محمّد بن علي عليه السّلام ...» (شرح الأخبار، ج۲، ص۴۹۶). «و روي أن الوصي الذي كان هو صاحب الزمان في ذلك الوقت هو أبي» (اثبات الوصية، ص۱۱۳).