اَلسَّلاَمُ عَلَی الْحُسَيْنِ
وَ عَلَی عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ
وَ عَلَی أَوْلاَدِ الْحُسَيْنِ
وَ عَلَی أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ
👇جایگاه زائر امام حسین علیه السلام👇
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«ما مِنْ اَحَد یَوْمَ الْقِیامَةِ إِلاَّ وَ هُوَ یَتَمَنّى أَنَّهُ زارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلىٍّ(علیهما السلام) لِما یَرى لَما یُصْنَعُ بِزُوّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِىٍّ(علیهما السلام)مِنْ کَرامَتِهِمْ عَلَى اللهِ»
هر کسى در روز قیامت، آرزو مى کند که از زائران قبر امام حسین(علیه السلام)باشد، از فزونى آنچه از کرامت آنان نزد خداوند مشاهده مى کند.
وسائل الشیعة، ج 10، ص 330، ح 37.
سجده بر تربت الحسین علیه السلام
امام صادق "علیه السلام" فرمود:
«السُّجُودُ عَلَى طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام يُنَوِّرُ إِلَى الْأَرْضِ السَّابِعَة وَ مَنْ كَانَ مَعَهُ سُبْحَةٌ مِنْ طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام كُتِبَ مُسَبِّحاً وَ إِنْ لَمْ يُسَبِّحْ بِهَا»
سجده بر تربت قبر حسين (علیه السلام) تا زمين هفتم را نور باران مىكند، و كسى كه تسبيحى از خاك مرقد حسين (علیه السلام) را با خود داشته باشد، تسبيح گوى حق محسوب مىشود، اگر چه با آن تسبيح هم نگويد.
من لا يحضره الفقيه ج 1، ص 268 ، ح 829.
سؤالاتی که در قبر می پرسند
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«يُسألُ المَيِّتُ في قَبرِهِ عن خَمسٍ: عن صَلاتِهِ، وزَكاتِهِ، وحَجِّهِ، وصيامِهِ، ووَلايَتِهِ إيّانا أهلَ البَيتِ، فتَقولُ الوَلايةُ مِن جانِبِ القَبرِ للأربَعِ: ما دَخَلَ فِيكُنَّ مِن نَقصٍ فَعلَيَّ تَمامُهُ»
از میت در گورش درباره پنج چيز سؤال می شود:
از نمازش، زكاتش، حجّش، روزهاش و ولايتش نسبت به ما اهلبیت علیهمالسلام.
پس ولايت از گوشه قبر به آن چهار چيز گويد: هر يك از شما كم و كاستى داشتيد، كامل كردن آن به عهده من.
كافی؛ ج3؛ ص241؛ ح15.
زیارت از راه دور
حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«إِذَا بَعُدَتْ بِأَحَدِكُمُ الشُّقَّةُ وَ نَأَتْ بِهِ الدَّارُ فَلْيَعْلُ أَعْلَى مَنْزِلِهِ وَ لْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيُومِ بِالسَّلَامِ إِلَى قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَصِلُ إِلَيْنَا»
هرگاه (زیارت) بر یکی از شما سخت و طاقت فرسا بود و خانه اش هم دور بود، پس بر بام خانه اش بالا رود و دو رکعت نماز بخواند و با سلام دادن به قبر ما اشاره و قصد کند، یقیناً سلام او به ما می رسد.
کافی، ج4، ص587، ح1.
زیارت قبور والدین
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
«زُورُوا مَوتاكُم؛ فإنّهُم يَفرَحُونَ بِزِيارَتِكُم، ولْيَطلُبِ الرَّجُلُ حاجَتَهُ عِندَ قَبرِ أبيهِ واُمِّهِ بعدَما يَدعُو لَهُما»
اموات خود را زيارت كنيد؛ زيرا آنان از ديدار شما خوشحال مى شوند، و انسان بايد بعد از آن كه بر سر قبر پدر و مادر خود برايشان دعا كرد، حاجت خود را[از خدا] بخواهد.
کافی، ج3، ص229، ح10.
زیارت قبور صالحان شیعه
امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
«مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ أَنْ یَصِلَنا فَلْیَصِلْ فُقَراءَ شِیعَتِنا وَ مَنْ لَمْ یَسْتِطِعْ أَنْ یَزورَ قُبُورنا فلْیَزُرْ قُبُورَ صُلَحاءِ إِخْوانِنا»
کسی که به ما دسترسی ندارد و نمی تواند به دیدار ما نائل آید به دیدار فقراء شیعه (و به دستگیری آنان) بپردازد،و کسی که توانایی زیارت قبور ما را ندارد به زیارت قبور صالحان از شیعیان ما برود.
وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۳۳۲.
فهرست
.
تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام
امام صادق علیه السلام خطاب به یکی از اصحابشان فرمودند:
« يَا أَبَا هَارُونَ إِنَّا نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِتَسْبِيحِ فَاطِمَةَ علیهاالسلام كَمَا نَأْمُرُهُمْ بِالصَّلَاةِ فَالْزَمْهُ فَإِنَّهُ لَمْ يَلْزَمْهُ عَبْدٌ فَشَقِيَ »
ای ابا هارون ، همانا ما کودکان خود را همانگونه که به نماز امر می کنیم به تسبیحات حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نیز امر می کنیم ، پس همواره آن را بجای آور ؛ چرا که هرکس آن را ملازمت کند، از بدبختی و شقاوت رهایی می یابد.
کافی ج3 ص343 ح13
جوانمردی در وطن و در سفر!
حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«مروّت و جوانمردى» دو قسم است: جوانمردى در وطن(اقامتگاه) و جوانمردى در سفر؛
جوانمردی در وطن، خواندن قرآن و حضور در مساجد و همنشينى با نيكوكاران و نظر دقيق در مسائل شرعى و احكام دينى است.
اما جوانمردى در سفر عبارت است از: بذل و بخشش از توشه خود به همسفران، شوخى و مزاح در اموری که مورد خشم خداوند نباشد، كمتر مخالفت كردن با همراهان (و بر خلاف ميل آنان رفتار نكردن) و پس از جدایى و بازگشت پشت سر آنها سخن نگفتن!
[عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلْمُرُوءَةُ مُرُوءَتَانِ مُرُوءةُ اَلْحَضَرِ وَ مُرُوءةُ اَلسَّفَرِ فَأَمَّا مُرُوءَةُ اَلْحَضَرِ فَتِلاَوَةُ اَلْقُرْآنِ وَ حُضُورُ اَلْمَسَاجِدِ وَ صُحْبَةُ أَهْلِ اَلْخَيْرِ وَ اَلنَّظَرُ فِي اَلْفِقْهِ وَ أَمَّا مُرُوءَةُ اَلسَّفَرِ فَبَذْلُ اَلزَّادِ وَ اَلْمِزَاحُ فِي غَيْرِ مَا يُسْخِطُ اَللَّهَ وَ قِلَّةُ اَلْخِلاَفِ عَلَى مَنْ صَحِبَكَ وَ تَرْكُ اَلرِّوَايَةِ عَلَيْهِمْ إِذَا أَنْتَ فَارَقْتَهُم]
📚 معاني الأخبار , ج1 , ص۲۵۸
دینداریِ عصر غیبت، همانند خار تراشیدن با دست!
يَمان تَمّار گويد: محضر حضرت امام صادق عليه السلام نشسته بوديم، به ما فرمود: همانا برای صاحب الأمر غيبتی است، هر كه در آن زمان دينش را نگه دارد مانند كسی است كه درخت خار مغیلان را با دست بتراشد. سپس فرمود:
اين چنين! -و با اشاره دست مجسم فرمود- كداميك از شما میتواند خار آن درخت را با دست نگهدارد؟
سپس لحظهای سر به زير انداخت و باز فرمود:
«إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ غَيْبَةً فَلْيَتَّقِ اللهَ عَبْدٌ وَ لْيَتَمَسَّكْ بِدِينِهِ»
همانا برای صاحب الأمر غيبتی است، هر بنده خدایی بايد از خدا پروا کند و به دين خود بچسبد.
📚 کافی، ج1، ص335، ح1.
کاری که بینی شیطان را به خاک میمالد
جَمیل بن دَرّاج میگوید: از حضرت امام صادق علیهالسّلام شنیدم که فرمودند:
بهترینِ شما بخشندهترین شماست، و بدترینِ شما بخیلترین شمایند، از جمله كارهاى شایسته نیكى كردن به برادران و كوشش در بر آوردن حاجات آنهاست، که این کار بینی #شیطان را به خاک میمالد و موجب دوری از آتش #جهنم و ورود به #بهشت میشود.
اى جمیل! این حدیث را براى برجستگان از یاران و اصحابت نقل كن!
جمیل مىگوید: گفتم فدای شما گردم، برجستگان از یاران من كیانند؟
فرمود: آنها كه به برادران خود در خوشى و سختى، نیكى میكنند.
سپس فرمود: اى جمیل!
این كار براى شخص ثروتمند آسان است ولى خداوند، احسان نمودن نیازمندان را ستایش نموده و فرموده : «يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (كسانى كه با شدت نیازمندی، دیگران را بر خود مقدم مىدارند، آنان كه خویش را از #بخل و حرص نگهدارند، آنان به حقیقت از رستگاران هستند. (حشر/9)
📚کافی، ج4، ص42، ح15.
#نیکی #برادر_دینی #حاجت
مشکلم را به که بگویم؟
حسن بن راشد گفت: امام صادق علیهالسلام فرمود:
ای حسن! هر گاه به گرفتارى و پیشآمد ناگواری دچار شدى، نزد هيچکس از مخالفین (مخالف مذهب) شكوه مكن؛ ولی با برخى از برادران ایمانی خود در ميان بگذار كه يكى از اين چهار نتيجه را دارد:
يا با مال و دارایی خود، تو را بینیاز میکند؛ يا (اگر خود نتواند) با آبرو و مقامی که دارد به تو كمك كند (و از ديگران استمداد نمايد)؛ يا دعایی کند و مستجاب شود؛ يا با فکر و نظر خويش، مشورتی به تو بدهد (که سودمند باشد).
[عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ اَلْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَا حَسَنُ إِذَا نَزَلَتْ بِكَ نَازِلَةٌ فَلاَ تَشْكُهَا إِلَى أَحَدٍ مِنْ أَهْلِ اَلْخِلاَفِ وَ لَكِنِ اُذْكُرْهَا لِبَعْضِ إِخْوَانِكَ فَإِنَّكَ لَنْ تُعْدَمَ خَصْلَةً مِنْ أَرْبَعِ خِصَالٍ إِمَّا كِفَايَةً بِمَالٍ وَ إِمَّا مَعُونَةً بِجَاهٍ أَوْ دَعْوَةً فَتُسْتَجَابُ أَوْ مَشُورَةً بِرَأْيٍ]
📚کافی، ج 8، ص170.