eitaa logo
یا علی مدد حیدر
270 دنبال‌کننده
504 عکس
364 ویدیو
267 فایل
ارتباط با ما @A110_F135 لینک دعوت https://eitaa.com/joinchat/2153054208C936e9b12da
مشاهده در ایتا
دانلود
أَبِي شُجَاعٍ الدَّيْلَمِي از علمای اهل سنت در کتاب الفِرْدَوْسُ بِمَأْثُوْرِ الخِطَاب روایتی را به نقل از بن عباس از نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله آورده👇 ‌يَا ‌عَليّ إِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَ زَوَّجَكَ ‌فَاطِمَةَ ‌وَجَعَلَ ‌صَدَاقهَا الأَرْضَ فَمَن مَشىٰ عَلَيْهَا مُبْغِضاً لَكَ، مَشىٰ حَرَامًا پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد صلوات الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام فرمود: ای علی خداوند فاطمه(سلام الله علیها) را به ازدواج تو در آورد و زمین را مِهریه فاطمه(سلام الله علیها) قرار داد پس کسی که بُغض و کینه و دشمنی با تو داشته باشد حرام است که بر روی زمین قدم نَهَد. از منابع اهل سنت👇 الفِرْدَوْسُ بِمَأْثُوْرِ الخِطَابِ، لِلحَافِظِ شِيْرَوَيْه بنِ شَهْردَارِ؛ أَبِي شُجَاعٍ الدَّيْلَمِيِّ الهَمَذَانِيِّ، (المُتَوَفَّى سَنَةَ ٥٠٩هـ)، بِتَحْقِيْقِ السَّعِيْدِ بْنِ بَسْيِوْنِي زَغْلُوْل ج5 ،ص319، رقم 8310. - دَارُ الكُتُبِ العِلْمِيَّةِ - بَيْرُوْت.
رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند: مَنْ أَحَبَّ أَنْ ‌يَحْيَا ‌حَيَاتِي، وَيَمُوتَ مِيتَتِي، وَيَدْخُلَ الْجَنَّةَ الَّتِي وَعَدَنِي رَبِّي، فَإِنَّ اللَّهَ غَرَسَ قُضْبَانَهَا بِيَدِهِ، فَلْيَتَوَلَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، فَإِنَّهُ لَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ هُدًى، وَلَنْ يُدْخِلَكُمْ فِي ضَلَالَةٍ» کسی که دوست دارد مثل من زندگی کند و همچون من از دنیا برود و داخل بهشتی شود که پروردگارم به من وعده داده پس علی بن ابی طالب (علیه السلام) را وَلِيّ و سرپرست بداند پس به راستی که او (علی علیه السلام) هرگز شما را از هدایت خارج نمی کند و شما را داخل گمراهی نمی کند. بن شاهین از علمای اهل سنت می گوید: تَفَرَّدَ بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ عَلِيٌّ. این فضیلت تنها برای علی علیه السلام است. شرح مذاهب أهل السنة لابن شاهين (متوفى ٣٨٥هـ ق)،ص203،رقم142.
تربیت و تمرین فرزندان خردسال برای نماز و روزه عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: إِنَّا نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِالصَّلَاةِ إِذَا كَانُوا بَنِي خَمْسِ سِنِينَ فَمُرُوا صِبْيَانَكُمْ بِالصَّلَاةِ إِذَا كَانُوا بَنِي سَبْعِ سِنِينَ وَ نَحْنُ نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِالصَّوْمِ إِذَا كَانُوا بَنِي سَبْعِ سِنِينَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِيَامِ الْيَوْمِ إِنْ كَانَ إِلَى نِصْفِ النَّهَارِ أَوْ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ أَوْ أَقَلَّ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ‏ أَفْطَرُوا حَتَّى يَتَعَوَّدُوا الصَّوْمَ وَ يُطِيقُوهُ فَمُرُوا صِبْيَانَكُمْ إِذَا كَانُوا بَنِي تِسْعِ سِنِينَ بِالصَّوْمِ مَا اسْتَطَاعُوا مِنْ صِيَامِ الْيَوْمِ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ أَفْطَرُوا. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص409 ، بَابُ صَلَاةِ الصِّبْيَانِ وَ مَتَى يُؤْخَذُونَ بِهَا ح1 - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 شیخ و عالِم اهل سنت از دانشگاه الازهر مصر : ❣️ بسیاری از طلاب و اساتید و حتی محدثین بزرگ اهل سنت دارند شیعه میشوند..در روزگار سختی به سر میبریم.. از اساتید شیخ محمود ممدوح سعید که عالِم و مُحَدِّث بزرگ است که شیعه شده و لعن صحابه می کند پایان کلیپ سخن شیخ وهابی است که می گوید: به داد اهل سنت بشتابید که اهل سنت شیعه می شوند. کسی از👆قافله👆عقب نمونه تا چه رسد که جا بماند همه باید مظلومیت اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام را بدانند همچنانکه بعد از شهادت دردناک امام حسین علیه السلام ، و شناخت به حضرت و مظلومیت ایشان ، تشیع در دولت های اسلامی متشر شد وبعد أن استشهد الحسين في كربلاء، انتشر التشيع في أنحاء الدولة الإسلامية...،وعرف هَؤُلَاءِ بالشيعة الإمامية [ابومنصور مَاتُرِيدي(وفات۳۳۳هـ ق)، تفسير المَاتُرِيدي=تأويلات أهل السنة،٩/١] 📍 این مسئله نتیجه وحدت و اظهار عقیده و اقامه ادله عقلی و نقلی بدون فحاشی است وگرنه هیچکس به فحاشی لبیک نمی گوید. این👆حرکت عظیم👆 یکی از ثمرات 🌹نظام جمهوری اسلامی ایران🌹 است 👆نشرش بده تا کسی جا نمونه 🌹دست علي (علیه السلام) یارتان🌹 🌹خدا نگهدارتان🌹 🌹یا علي🌹
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرآئیلُ، وَ بَلَّغَ اِلَیْهَا السَّلامُ مِنَ اللَّهِ الْجَلیلِ بن هشام در سیره خود آورده: أن جبريل عليه السلام أتى رسولَ الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؛ فَقَالَ: أُقْرِئْ خديجةَ السَّلَامَ مِنْ رَبِّهَا، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "يَا خديجةُ، هَذَا جِبْرِيلُ يقرِئُك السلامَ مِنْ رَبِّكَ"، فَقَالَتْ خَدِيجَةُ: اللهُ السلامُ، وَمِنْهُ السلامُ، وَعَلَى جبريلَ السلامُ جبرئیل نزد پیامبر صلوات الله علیه و آله آمد و گفت سلام خدا را به خدیجه برسان رسول خدا صلوات الله علیه و آله گفت ای خدیجه ، این جبرئیل است که از طرف خدا به تو سلام می دهد خدیجه سلام الله علیها گفت : خداوند سلام است و سلام از اوست و بر جبرئیل سلام باد. نکته: اللهُ السلامُ ، اشاره به آیه شریفه "هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُون‏" حشر:59،آیه23. «سيرة ابن هشام (المتوفی٢١٣ هـ ق) ج1، ص225، ت طه عبد الرؤوف سعد».
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرآئیلُ، وَ بَلَّغَ اِلَیْهَا السَّلامُ مِنَ اللَّهِ الْجَلیلِ ابن اسحاق در سیره خود آورده: وكانت خديجة وزيرة صدق على الإسلام، ‌كان ‌يسكن ‌إليها همواره خدیجه سلام الله علیها پشتیبان صادق و درستی برای اسلام بود که پیامبر صلوات الله علیه و آله نزد او آرامش می یافت. نکته:"كان ‌يسكن ‌إليها" اشاره به آیه شریفه: «وَمِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها» روم:30،آیه 21. «سيرة ابن اسحاق (المتوفی151هـ ق)= السير والمغازي ص243»
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرآئیلُ، وَ بَلَّغَ اِلَیْهَا السَّلامُ مِنَ اللَّهِ الْجَلیلِ كانت ‌خديجة أول من آمن بالله ورسوله وصدق ما جاء به، فخفف الله بذلك عن رسول الله صلى الله عليه وسلم، لا يسمع شيئاً يكرهه من رد عليه وتكذيب له فيحزنه ذلك إلا فرج الله عنه بها، إذا رجع إليها تثبته وتخفف عنه، وتصدقه وتهون عليه أمر الناس، رحمها الله. خدیجه سلام الله علیها اول کسی بود که به خدا و رسولش ایمان آورد و آن حضرت را تصدیق(تو راست می گویی و قبولت دارم). بدین سبب خداوند متعال امور را بر حضرت رسالت صلوات الله علیه و آله آسان کرد. حضرت چیزی که(رد و انکار و تکذیب مشرکین) او را بی رغبت به هدف خود کند نشنید جز آنکه خدای متعال بواسطه خدیجه کبری سلام الله علیها گشایش در امورش قرار داد. هرگاه پیامبر صلوات الله علیه و آله نزد خدیجه سلام الله علیها مراجعت می کرد خدیجه سلام الله علیها ، حضرت را بر امور رسالت و نبوتش پایدار، و آن را بر حضرت آسان می نمود و حضرت را تصدیق می کرد و لجالجت و دشمنی مردم بر حضرت را ناچیز و بی اهمیت می شمرد. بن اسحاق در پایان می گوید :خداوند خدیجه سلام الله علیها را رحمت کند. «سيرة ابن اسحاق (المتوفی151هـ ق)= السير والمغازي ص132»
جایگاه و منزلت خدیجه سلام الله علیها و پیامبر صلوات الله علیه و آله ابن اسحاق در سيرة خود آوده: وَكَانَتْ خديجةُ امْرَأَةً حَازِمَةً شَرِيفَةً لَبِيبَةً، مَعَ مَا أَرَادَ اللهُ بِهَا مِنْ كَرَامَتِهِ خدیجه سلام الله علیها زنی هوشیار و دور اندیش، شریف ، و خردمندی استوار بود علاوه بر کرامت که خداوند متعال برای او اراده کرد. وَكَانَتْ خَدِيجَةُ إبْنَةُ خُوَيْلِدٍ إمْرَأَةً ‌تَاجِرَةً، ذَاتَ شَرَفٍ وَمَالٍ، تَسْتَأْجِرُ الرِّجَالَ فِي مَالِهَا، وَتُضَارِبُهُمْ إيَّاهُ، بِشَيْءٍ تَجْعَلُهُ لَهُمْ. خدیجه سلام الله علیها دختر خُوَيْلِد ، زنی تاجر ، صاحب شرف و مال بود مردانی را اجیر می کرد تا معامله کنند و در مقابل چیزی (پول یا از اجناس مورد معامله) برای آنان در نظر می گرفت . موقعیت خدیجه سلام الله علیها در ایام ازدواجش با حضرت رسالت وَكَانَتْ خديجةُ يَوْمئِذٍ أوسطَ نِسَاءِ قُرَيْشٍ نَسَبًا، وأعظمهنَّ شَرَفًا، وَأَكْثَرَهُنَّ مَالًا، كُلُّ قومِها كَانَ حَرِيصًا عَلَى ذَلِكَ منها لو يقدُرُ عليه خدیجه سلام الله علیها (زمانی برای ازدواجش با حضرت رسالت، پیشنهاد ازدواج می دهد) پاک ترین و خوش انصاف ترین ، و شَریف ترین و ثروتمند ترین زنان قریش بود. همه قومش حریص تر و مشتاق تر بر موقعیت مالی خدیجه سلام الله علیها ، از خود حضرت خدیجه سلام الله علیها بودند اگر برایشان مقدور و مُیَسَّر می شد. علل علاقمندی حضرت خدیجه سلام الله علیها به نبی رحمت صلوات الله علیه و آله يَا ابْنَ عَمِّ أَنِّي قَدْ رَغِبْتُ فِيكَ لِقَرَابَتِكَ مِنِّي ، ‌وَشَرَفِكَ ‌فِي ‌قَوْمِكَ ، وَسِطَتِكَ فِيهِمْ ، وَأَمَانَتِكَ عِنْدَهُمْ ، وَحُسْنِ خُلُقِكَ ، وَصِدْقِ حَدِيثِكَ ثُمَّ عَرَضَتْ عَلَيْهِ نَفْسَهَا من به تو علاقمند شدم بخاطر قرابت و خویشاوندی که با من داری، شرافتی که در میان قومت داری ، پاک ترین و خوش انصاف ترین فرد بین قومت هستی، و امانتداریت که نزد قومت داری ، و اخلاق نیک ، و راستگویی تو . و سپس از حضرت ، برای خودش خواستگاری می کند. «سيرة ابن اسحاق(متوفی151هـ ق) = السير والمغازي» ص82-81. نکات: 1- خدیجه سلام الله علیها، با این اوصاف و کمالات و ثروت ، تمام مال و دارای خود را بذلِ رشد اسلام کرد و اگر فدک را (که برای دخترش فاطمه سلام الله علیها بود) بعد از رحلت بنی اکرم (صلوات الله علیه و آله) غاصبین خلافت ، غصب و تصاحب نمی کردند فاطمه سلام الله علیها هم تمام عوائد و فوائد فدک را همچجون مادرش خدیجه سلام الله علیها تقدیم راه اسلام می کرد اما از آنجا که غاصبین خلافت با خود اندیشدند که صِرف خلافت کافی نیست و باید حتما فدک(درآمد خوبی داشته) تحت سلطه و تصرف ما باشد والا اگر دست فاطمه (سلام الله علیها) باقی بماند او تمام سود حاصل از فدک را به شوهرش علی بن ابی طالب(علیهما السلام) می دهد و علی بن ابی طالب(علیهما السلام) بعد از چند صباحی قُشون و لشکر ترتیب می دهد و دیگر یارای مقابله با او نخواهیم شد. 2- ازدواج باید با همین مبانی حضرت خدیجه سلام الله علیها باشد والا رَه به جایی نخواهد یافت. 3- در امر ازدواج : مادر را ببین، دختر را بگیر .
رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند: "‌أَفْضَلُ ‌نِسَاءِ ‌أَهْلِ ‌الْجَنَّةِ ‌خَدِيجَةُ ‌بِنْتِ ‌خُوَيْلِدٍ، وَفَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ، وَمَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ، وَآسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ" برترین زنان بهشت خدیجه(سلام الله علیها) دختر خُوَيْلِد ، و فاطمه(سلام الله علیها) دختر محمد(صلوات الله علیه و آله ) ،مریم (سلام الله علیها) دختر عِمران، و آسیه (سلام الله علیها) دختر مُزاحِم هستند.
❇️خدیجه سلام الله علیها در زمان ازدواج با پیامبر صلوات الله علیه و آله 🔵علیرغم اینکه برخی قصد دارند سن ایشان را در وقت ازدواج 40ساله یا بیشتر و ثَیّب و بیوه معرفی کنند اما رجوع به برخی منابع خلاف این مطلب آشکار می شود 👈نخستین ازدواج قوام السنة ؛ إسماعيل الأصبهاني (٤٥٧ - ٥٣٥ هـ ق) در دلائل النبوة آورده: وَكَانَتْ خَدِيجَةُ امْرَأَةً بَاكِرَةً ذَاتَ شَرَفٍ وَمَالٍ كَثِيرٍ وَتِجَارَةٍ [1] خدیجه(سلام الله علیها) زنی باکره ، صاحب شَرَف و صاحب مال زیاد و اهل تجارت بود. 👈سن ازدواج منابع متعددی سن حضرت خدیجه سلام الله علیها را در وقت ازدواج با نبی اکرم صلوات الله علیه و آله 28 سالگی آوردند. بن سعد(متوفای 230هـ ق)در طبقات و دیگران آوردند: كَانَتْ ‌خَدِيجَةُ يَوْمَ ‌تَزَوَّجَهَا رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - ابْنَةَ ‌ثَمَانٍ ‌وَعِشْرِينَ ‌سَنَةً ومهرها اثنتي عَشْرَةَ أُوقِيَّةً. وَكَذَلِكَ كَانَتْ مُهُورُ نِسَائِهِ.[2] خدیجه سلام الله علیها در وقت ازدواج با حضرت رسالت(صلوات الله علیه و آله)28 ساله بوده و مهریه ایشان 12 أُوقِيَّة (5/ 7 مثقال یا حدود 34 گرم) [طلا= 480دِرهَم و نقره]بوده است. [1] «دلائل النبوة لإسماعيل الأصبهاني؛ قوام السنة (٤٥٧ - ٥٣٥ هـ ق) » ص178. [2]«الطبقات الكبرى ط العلمية» (8/ 13) ؛«المحبر» (ص79)؛«أنساب الأشراف للبلاذري» (1/ 98)؛«الذرية الطاهرة للدولابي» (ص30)؛«خلاصة سير سيد البشر» (ص38)؛«تاريخ دمشق لابن عساكر» (3/ 193)؛«كنز الدرر وجامع الغرر» (3/ 36)؛«فتح القريب المجيب على الترغيب والترهيب» (14/ 64)؛«بهجة المحافل وبغية الأماثل» (1/ 48).
عائشه دختر ابوبکر"خلیفه اول اهل سنت" زن پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله ، در زمان ازدواج با حضرت رسالت صلوات الله علیه و آله ، دوشیزه نبوده و قبلا شوهری به نام "جُبَيْر بن ‌مُطْعِم" داشته بعد از طلاق به ازدواج پبامبر صلوات الله علیه و اله می آید. بن سَعْد متوفای 230هـ ق در الطبقات الكبرى ط العلمية» (8/ 47): أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَيْرٍ عَنِ الأَجْلَحِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي مُلَيْكَةَ قَالَ: خَطَبَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - ‌عَائِشَةَ إِلَى أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي كُنْتُ ‌أَعْطَيْتُهَا ‌مُطْعِمًا لابْنِهِ جُبَيْرٍ فَدَعْنِي حَتَّى أَسُلَّهَا مِنْهُمْ. فَاسْتَسَلَّهَا مِنْهُمْ فَطَلَّقَهَا فَتَزَوَّجَهَا رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ طَبَرانِي (متوفای 360هـ ق) در المعجم الكبير للطبراني» (23/ 26): 62 - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ الْحَضْرَمِيُّ، ثنا عَبْدُ اللهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ أَبَانَ، ثنا أَبُو أُسَامَةَ، عَنِ الْأَجْلَحِ، عَنِ ابْنِ أَبِي مُلَيْكَةَ، قَالَ: «‌خَطَبُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‌عَائِشَةَ إِلَى أَبِي بَكْرٍ وَكَانَ أَبُو بَكْرٍ قَدْ زَوَّجَهَا ‌جُبَيْرَ ‌بْنَ ‌مُطْعِمٍ فَخَلَعَهَا مِنْهُ، فَزَوَّجَهَا رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهِيَ ابْنَةُ سِتِّ سِنِينَ، تَرَكَهَا ثَلَاثَ سِنِينَ، ثُمَّ بَنَى بِهَا وَهِيَ بِنْتُ تِسْعِ سِنِينَ» و...
سُهیلی (٥٠٨ - ٥٨١ هـ ق) از علمای اهل سنت در الرَّوْض ‌الأُنُف گفته: به خدیجه سلام الله علیها در زمان جاهلیت و در زمان اسلام طاهره می گفتند. و ‌أَبِي ‌الْمُعْتَمِرِ ‌سُلَيْمَانَ ‌بْنِ ‌طَرْخَانَ ‌التَّيْمِيِّ (متوفی143هـ ق) در کتابش "‌سيرة رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَآله وَسلم" آورده که به خدیجه سلام الله علیها سَيّدَةَ نِسَاءِ ‌قُرَيْش می گفتند. ‌وَخَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ تُسَمّى: الطّاهِرَةَ فِي الْجَاهِلِيّةِ وَالْإِسْلَامِ وَفِي سِيَرِ التّيْمِيّ. أَنّهَا كَانَتْ تُسَمّى: ‌سَيّدَةَ نِسَاءِ ‌قُرَيْشٍ «الرَّوْض ‌الأُنُف للسُّهَيْلِيّ ‌ (٥٠٨ - ٥٨١ هـ ق)ت تدمري» (2/ 157).