⁉️ در واپسین روزهای عمر رسول خدا...
💠 «أَنْ تَخْلُوَ الْمَدِينَةُ مِنْهُمْ....»
❇️ #پیامبر صلیاللهعلیهوآله میخواست کسی از منافقین در مدینه نباشد تا امر ولایت #علی_بن_ابی_طالب علیهالسلام تثبیت شود.
🔰 حذيفه گويد: (در بستر بيمارى) پيامبر صلّىاللهعليهوآلهوسلّم افرادی را كه بر عداوت با علی بن ابیطالب علیهالسلام بودند و اصرار مىورزيدند و گروهى از طلقاى منافق كه نزديک به چهار هزار نفر مىشدند، جمع كرد و اسامه را بر آنان امير كرد و دستور داد به سمت شام از شهر خارج شوند.
✋🏼 عرض كردند: يا رسول الله! ما تازه از سفر بازگشتهايم، اجازه بده چند روز كارهاى شخصى را انجام بدهيم.
💢 پيغمبر اجازه داد به مقدارى كه كارهاى لازم را انجام دهند در شهر بمانند و از سوى ديگر به اسامه دستور داد در بيرون شهر اردو بزند تا در آنجا منتظر آمدن ديگران بماند و پيغمبر صلّىاللهعلیهوآله خواست با اين كار مدينه از وجودشان خالى شود و كسى از منافقين در آنجا نماند.
♨️ اين گروه همچنان در مدينه ماندند و پيامبر خدا بارها دستور خروج مىداد تا به اسامه ملحق شوند و به سوى محل مأموريت خود حركت كنند.
⚫️ در اين موقع، بيمارى پيامبر صلّىاللهعليهوآلهوسلّم شدّت يافت؛ وقتى اين امر را مشاهده كردند، به توطئه روى آوردند تا از مدينه بيرون نروند.
📚 بحار الأنوار، ج۲۸، ص۱۰۷
◼️ #پیامبر_اکرم
👊😡 چه کسانی عاملِ مستقیمِ قتل مادر و فرزند هستند؟
1)عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: كَانَ سَبَبُ وَفَاتِهَا أَنَّ قُنْفُذاً مَوْلَى عُمَرَ لَكَزَهَا بِنَعْلِ السَّيْفِ بِأَمْرِهِ فَأَسْقَطَتْ مُحَسِّناً وَ مَرِضَتْ مِنْ ذَلِكَ مَرَضاً شَدِيداً. (دلائل الإمامة، ص134)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: علّت وفات حضرت زهرا علیهاالسلام آن ضربه ای بود که قنفذ، غلام عمر، به دستور عمر و با آهن نوک غلاف شمشیر، با شدّت بر آن حضرت زد، پس آن بانو، محسن را سقط کرد و از این ماجرا، به شدّت، بیمار شد.
2)قَالَ سُلَيْم: فَأَغْرَمَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ تِلْكَ السَّنَةَ جَمِيعَ عُمَّالِهِ أَنْصَافَ أَمْوَالِهِمْ لِشِعْرِ أَبِي الْمُخْتَارِ، وَ لَمْ يُغْرِمْ قُنْفُذَ الْعَدَوِيِّ شَيْئاً، وَ قَدْ كَانَ مِنْ عُمَّالِهِ. فَلَقِيتُ عَلِيّاً صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَسَأَلْتُهُ عَمَّا صَنَعَ عُمَرُ؟ فَقَالَ: هَلْ تَدْرِي لِمَ كَفَ عَنْ قُنْفُذٍ وَ لَمْ يُغْرِمْهُ شَيْئاً؟! قُلْتُ: لَا. قَالَ: لِأَنَّهُ هُوَ الَّذِي ضَرَبَ فَاطِمَةَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا بِالسَّوْطِ حِينَ جَاءَتْ لِتَحُولَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ، فَمَاتَتْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا، وَ إِنَّ أَثَرَ السَّوْطِ لَفِي عَضُدِهَا مِثْلُ الدُّمْلُجِ. (كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص673-674)
سليم گفت: عمر بن خطاب در آن سال از همه کارگزارانش، نصف اموالشان را به خاطر شعر ابو المختار، به عنوان مالیات گرفت، ولى از قنفذ هيچ مالیاتی نگرفت، در حالى كه او هم از عمّالش بود. لذا على عليه السّلام را ملاقات كردم و در باره اين كار عمر از آن حضرت سؤال كردم. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: آیا می دانی چرا عمر خوددارى كرد و از قنفذ، مالیات نگرفت؟ عرض كردم: نه. فرمود: زيرا قنفذ بود كه وقتی فاطمه علیهاالسلام آمد و بین من و آنها فاصله شد، آن بانو را با تازيانه زد. پس فاطمه عليها السّلام از دنيا رفت در حالى كه اثر آن تازيانه در بازويش، مانند بازوبند باقى مانده بود.
3)عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَال: وَ أَوَّلُ مَنْ يُحْكَمُ فِيهِمْ مُحَسِّنُ بْنُ عَلِيٍّ علیهماالسلام وَ فِي قَاتِلِهِ، ثُمَّ فِي قُنْفُذٍ، فُيُؤْتَيَانِ هُوَ وَ صَاحِبُهُ، فَيُضْرَبَانِ بِسِيَاطٍ مِنْ نَارٍ، لَوْ وَقَعَ سَوْطٌ مِنْهَا عَلَى الْبِحَارِ لَغَلَتْ مِنْ مَشْرِقِهَا إِلَى مَغْرِبِهَا، وَ لَوْ وُضِعَتْ عَلَى جِبَالِ الدُّنْيَا لَذَابَتْ حَتَّى تَصِيرَ رَمَاداً فَيُضْرَبَانِ بِهَا. (كامل الزيارات، ص334)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: اوّلین كسانی را كه در قيامت براى ایشان حكم خواهد كرد، محسن بن على عليه السّلام و قاتلش خواهد بود. پس قنفذ و رئیسش را می آورند، و تازيانه هاى آتش بر ايشان زده می شود، تازیانه هایی که اگر یکی از آنها بر دریاها از مشرق تا مغرب فرود آید، همگی به جوش آیند؛ و اگر یکی از آنها بر کوه های دنیا زده شود، ذوب شده، خاکستر می شوند.
4)فِيمَا احْتَجَّ بِهِ الْحَسَنُ علیه السلام عَلَى مُعَاوِيَةَ وَ أَصْحَابِهِ أَنَّهُ قَالَ لِمُغِيرَةَ بْنِ شُعْبَةَ: أَنْتَ ضَرَبْتَ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صلوات الله علیهما حَتَّى أَدْمَيْتَهَا، وَ أَلْقَتْ مَا فِي بَطْنِهَا، اسْتِذْلَالًا مِنْكَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله، وَ مُخَالَفَةً مِنْكَ لِأَمْرِهِ، وَ انْتِهَاكاً لِحُرْمَتِهِ، وَ قَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: أَنْتِ سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛ وَ اللَّهُ مُصَيِّرُكَ إِلَى النَّارِ. (الاحتجاج، ج1، ص278)
در احتجاجاتی که حضرت مجتبی علیه السلام با معاویه و یارانش داشتند، به مغیرة بن شعبة فرمودند: تو همان کسی هستی که فاطمه، دخت رسول خدا صلوات الله علیهما را ضربه زدی و با این کار، آن بانو، خون آلود گشت، و فرزند در شکمش را سقط کرد، و هدف تو از این کار، آن بود که رسول خدا صلّی الله علیه و آله را خوار سازی، و با امر او مخالفت نمایی، و هتک حرمتش نمایی، در حالی که رسول خدا صلّی الله علیه و آله به آن بانو فرموده بود: تو، سرور زنان اهل بهشت هستی»، و (بدین سبب) خداوند، تو را به سوی آتش جهنّم راهی خواهد کرد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
هدایت شده از کانال حمزه برات نژاد
🔴 بانوی نور و یادگار امام شهدای کربلا
📑 دختری که خانه قلبش، روشن به محبت پدرش، حسین علیهالسلام است، چشمهایش ازخودگذشتگی عمویش عباس علیهالسلام را در کربلا دیده و گوشش به اذکار برادرش امام سجاد(ع) آشنا است. این است سکینه(س)، دختر آفتاب! شاهد ...
📌 ادامه مطلب
http://badesaba.ir/tiket/dfa03
📌 لینک کانال بادصبا
https://t.me/baadesabaa
هدایت شده از کانال حمزه برات نژاد
#با_چهارده_معصوم
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
✍️امام حسن عسکری(علیهالسلام) :
«به خدا سوگند؛ مهدی(عج) آنگونه نهان خواهد گشت که هیچ کس در زمان غیبت او، از گمراهی و هلاکت نجات نخواهد یافت؛ مگر آنان که خدای عزّوجل بر اعتقاد به امامت آن حضرت(عج)، پایدارشان دارد و در دعا برای تعجیلِ فرج مقدسش، موفقشان فرماید.»
📚 کمال الدّین، باب ۳۸،حدیث
📚 دلائل الإمامه،ص ۴۸
#حدیث
#امام_حسن_عسکری علیه السلام
@alsqlyn
▪️پدری در دم مرگ است و به بالین پسرش
▪️پسری اشک فشان است به حال پدرش
▪️پدری جام شهادت به لبش بوسه زده
▪️پسری سوخته از داغ مصیبت جگرش
🏴شهادت امام عسکری(علیهالسلام) را به محضر امام زمان (عجل الله فرجهالشریف) وشما منتظران تسلیت عرض می نماییم.
⚠️⚠️ شیعیان دوره غیبت حضرت صاحب الزّمان علیه السلام، باید بر چه اصولی پایدار بمانند
عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِي لَهُ غَيْبَةٌ يَطُولُ أَمَدُهَا خَوْفاً عَلَى نَفْسِهِ، يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا آخَرُونَ. طُوبَى لِشِيعَتِنَا! الْمُتَمَسِّكِينَ بِحُبِّنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا، الثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا. أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ. قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً فَرَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً. فَطُوبَى لَهُمْ، ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ. هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَتِنَا يَوْمَ الْقِيَامَة. (كفاية الأثر، ص269-270)
يونس بن عبد الرّحمن از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام نقل می کند که فرمود:
پنجمین نفر از فرزندانم، غیبتی دارد که مدّت آن طولانی است. گروه هایی در آن دوران، از دین خارج می شوند، و عده ای نیز ثابت قدم باقی خواهند ماند. خوشا به حال شیعیان ما! آنهایی که در دوران غیبت #قائم ما علیه السلام، به محبّت ما تمسّک می جویند، و بر #ولایت ما و #برائت از دشمنان ما ثابت قدم می باشند. ایشان از ما، و ما از ایشان می باشیم.
آنها به امامت ما رضایت دارند و ما به این که آنها شیعه ما هستند، خوشنودیم. پس خوشا بر احوال ایشان، خوشا بر احوال ایشان. به خدا قسم! آنها در روز قیامت، با ما و در درجه ما خواهند بود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
💫12 ربیع الأوّل مرگ معتصم عبّاسی🌸🍀
در پنج شنبه دوازدهم ربیع الأوّل سال 227 هـ دو ساعت از شب گذشته، معتصم عبّاسی در سامّرا به هلاکت رسید. سبب مرگش آن شد که حجامت کرد و سپس تب کرد و به همان تب در سنّ 49 سالگی به جهنّم شتافت.
از بزرگترین جرایم او به شهادت رساندن امام جواد علیه السلام است.
مدّت خلافت او 8 سال و 8 ماه و 8 روز بود، و هشتم از خلفای بنی عبّاس بود. او 8 پسر و 8 دختر داشت و 8 قصر بنا کرد.
معتصم مردی ظالم بود و از علم و ادب و نوشتن بهره ای نداشت. او به سادات خصوصاً به بزرگان آنها اذیّت های بسیاری روا داشت، و در دوران حکومتش علاقه زیادی به ساخت بنا داشت.
📚 :
تتمّة المنتهی : ص 310 ـ 297. و ... .
🌪☁️🌤فتنه بعضی از مدعیان مودت اهل بیت علیهم السلام، شدیدتر از فتنه دجال است
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْخَزَّازِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا علیه السلام يَقُولُ: إِنَ مِمَّنْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ، مَنْ هُوَ أَشَدُّ فِتْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ الدَّجَّالِ. فَقُلْتُ: بِمَا ذَا؟ قَالَ: بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا، إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ. (صفات الشیعه، ص۸)
حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمود: همانا فتنه بعضی از مدعیان مودت ما اهل بیت بر شیعیانمان از فتنه دجال شدیدتر است! راوی عرض کرد: برای چه؟ فرمود: زیرا این مدعیان مودت ما با دشمنان ما دوستی و با دوستان ما دشمنی می کنند؛ همانا زمانی که چنین شد، حقّ با باطل آمیخته گشته و امر مشتبه می گردد، تا جایی که مؤمن از منافق تشخیص داده نمی شود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
١۴ ربیع الأوّل
❇️ ـ مرگ یزید بن معاویه ملعون ...
🔻در سال 64 هـ در شب چهاردهم ربیع الأوّل یزید بن معاویة بن ابی سفیان در سن 39 سالگی یا 37 سالگی یا 35 سالگی به درکات جحیم شتافت. (1) قول دیگر در مرگ یزید پانزدهم این ماه است. (2)
♦️مادر یزید میسون دختر بجدل کلبی است. او کسی است که غلام پدر خود را بر خود متمکّن ساخت و به یزید ملعون بارور شد. 😳
🔹از همین جاست که طبق فرمایش ائمه علیهم السلام قاتل امام حسین علیه السلام ولد الزناست، که این کلام شامل شِمر، عُمَر سعد، ابن زیاد و غیر آن ها نیز می شود .
🔸او شارب الخمر، قمار باز، میمون باز، ناکح با محارم، صاحب اشعار کفر آمیز و تارک الصلوة بود.
📚1. مسار الشیعة : ص 50. و ... .
📚2. تاریخ طبری : ج 4، ص 389. و ... .
📚3. شب های پیشاور : ج 1، ص 257. و ... .
📚4. تتمّة المنتهی : ص 56 ـ 55. و ... .
📚5. بحار الأنوار : ج 98، ص 101.
قرآن بجز از مدح علی آیه ندارد
ایمان بجز از حب علی پایه ندارد
گفتم به بر سایه لطفش بنشینم
دیدم که علی نور بود سایه ندارد
🔸دو ركن امامت را فراموش نكنيم
حال،آنچه كه بر ما مؤكّداً لازم است، محكم ساختن اصول اعتقادي دين است. مخصوصاً اصل اعتقادي امامت كه شديداً مورد هجوم دشمن قرار گرفته است و اصل اعتقادي امامت نيز چنان كه ميدانيم دو ركن مسلّم دارد؛
💠يكي ركن تولّي و ديگري ركن تبرّي.
تولّي يعني ولايت اهل بيت رسول(صلی الله علیه و آله) را پذيرفتن و تبرّي يعني، اظهار برائت و بيزاري از دشمنانشان نمودن كه يكي بدون ديگري تحقّقبخش به اين اصل اعتقادي نخواهد بود!
از ميان صدها روايت در اين باب به اين دو روايت توجّه فرماييد.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده است :
(وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ اَنَّ رَجُلاً لَقِيَ اللهَ بِعَمَلٍ سَبْعينَ نَبِيّاً ثُمَّ لَمْ يَأتِ بِوِلايَةِ اُولِي الاَمْر مِنّا اَهْلَ الْبَيتِ ما قَبِلَ اللهُ مِنهُ صِرفاً و لا عَدْلاً)؛[۱]
«قسم به كسي كه مرا به نبوّت حقّ برانگيخته است، اگر مردي خدا را با عمل هفتاد پيغمبر ملاقات كند در حالي كه ولايت اوليالامر از ما اهل بيت را نداشته باشد، خداوند از او هيچ عبادتي از هر قبيل كه باشد نميپذيرد».
در روايت ديگري خطاب به علي (علیه السلام) فرمود :
(يا عَلِيُّ وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَةِ وَ اصْطَفانِي عَلي جَمِيعِ الْبَريَّةِ لَوْ اَنَّ عَبْداً عَبَدَاللهَ اَلفَ عامٍ ما قَبِلَ اللهُ ذلِكَ مِنْهُ اِلاّ بِوِلايَتِكَ وَ وِلايَةِ الاَئِمَّةِ مِنْ وُلدِكَ وَ اِنَّ وِلايَتَكَ لا تُقْبَلُ اِلاّ بِالْبَرائَةِ مِنْ اَعدائِكَ وَ اَعْداءِ الاَئِمَّةِ مِنْ وُلدِكَ بِذلِكَ اَخْبَرَنِي جَبْرَئيلَ فَمَنْ شاءَ فَليُؤْمِن وَ مَن شاءَ فَلْيَكْفُر)؛[۲]
«اي علي! قسم به كسي كه مرا به نبوّت برانگيخته و بر همهي خلايق برگزيده است، اگر بندهاي هزار سال خدا را عبادت كند، خدا آن را از او نمي پذيرد مگر با ولايت تو و ولايت امامان از فرزندان تو باشد و ولايت تو را هم نمي پذيرد مگر با برائت از دشمنان تو و دشمنان امامان از فرزندان تو باشد. اين را جبرئيل[فرشتهي وحي خدا]به من گفته است.حال هر كه ميخواهد ايمان بياورد و هر كه ميخواهد كافر شود».
......
[۱]ـ بحارالانوار،جلد۲۷،صفحهي۱۹۲.
[۲]ـ بحارالانوار جلد ۲۷،صفحهي۱۹۹.
📚صفیر هدایت (حکومت علوی ، دولت وَلَوی) ، سلسله مباحث معارفی حضرت آیت الله سید محمد ضیاءآبادی (ره) شماره ۰۴۳