eitaa logo
@Imam7tom
380 دنبال‌کننده
15.9هزار عکس
14.8هزار ویدیو
1.5هزار فایل
کانال امام موسی کاظم علیه االسلام حاوی مطالب مذهبی
مشاهده در ایتا
دانلود
1_92178381.mp3
3.21M
خوانش پیامبر اکرم 3⃣🔶بخش سوم خطبه : اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌🍁🍁کشته شدن نفس زکیه 🍁🍁 ⬅️علائم ظهور ⏪فضایی را مجسم کنید که ظلم و اختناق و شکنجه، جان مردم جهان را به لب رسانده و همه ی آنها به درک این موضوع رسیده اند که تنها خداوند می تواند با معجزه ای از آسمان این وضع اسفناک را خاتمه ببخشد. آنها خالصانه از خدا خواسته اند که منجی را برساند و خداوند ندای مضطر آنان را به اجابت رسانده است! ⏪ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دو مرحله اتفاق می افتد، در 1⃣مرحله ی اول، ظهور حضرت در افکار، زبانها و دعای مردم جهان است. یعنی کسی نیست که از منجی صحبتی نکند. (یادمان نرفته است که منجی در هر دینی نامی جداگانه دارد! مهدی، سوشیانس، ماشیح و ...) 2⃣در مرحله ی دوم ظهور، حضرت مهدی (عج) اعلام وجود می کند و با تکیه بر خانه ی کعبه فریاد «انا بقیة الله» سر می دهد. ⏪این مقدمات را گفتیم، که معلوم شود نفس زکیه در کدام مرحله از ظهور، کشته می شود. نفس زکیه که از سادات حسنی است در ماهی که ریختن خون در آن ماه حرام است یعنی ذی الحجه در میان رکن و مقام (مکان حرام) و به ناحق به قتل می رسد. ⏪برخی روایات نام نفس زکیه را «محمد بن الحسن» خوانده اند و القاب او نیز: جوان هاشمی (چرا که از خاندان بنی هاشم است)، سید حسنی (چرا که از سادات حسنی است) و مستنصر (طلب کننده ی یاری و یاوری) در روایات متعددی به چشم می خورد. ⏪نفس زکیه به معنای «شخص بی گناه» است. ماجرای قتل او درست 15 روز پیش از ظهور اتفاق می افتد و از علائم حتمی است. ⏪ماجرا از این قرار است: پس از ضعف حکومت عربستان سعودی، وضعیت مکه آشفته می شود. حکومت عربستان به شدت با حضرت مهدی (عج) مخالف اند و به همین سبب نیروهای امنیتی بسیاری در مکه گرد هم می آیند متشکل از نیروهای سفیانی و نیروهای حجاز تا مکه را زیر نظر بگیرند و اگر دستشان برسد امام را به شهادت برسانند. از طرف دیگر مردم که نزدیکی ظهور را حس می کنند، در تلاش اند که در مکه جمع شوند و حضرت را یاری برسانند و به آنها اجازه داده نمی شود. ⏪در چنین شرایطی حضرت صاحب الامر (ارواحنا له الفداء) رو به یاران خاص خود می کنند و می گویند:«همراهان! اهالی مکه مرا نمی خواهند! برای آنکه حجت بر آنان تمام شود و من نیز به وظیفه ام عمل کرده باشم یکی از شما را به سمت آنان می فرستم» ⏪حضرت، نفس زکیه را برای رساندن پیغامش انتخاب می کند و پیغامی را به او می دهد تا در میان مردم مکه بخواند. نفس زکیه به سمت مکه می رود. در میان رکن و مقام می ایستد و به صورتی که همه ی مردم مکه صدایش را می شنوند فریاد می زند:«ای اهالی مکه! من از جانب فلانی آمده ام. او برای شما پیغام فرستاده است ما خاندان رحمت و معدن رسالت و خلافتیم! ما نوادگان حضرت محمد (صلوات الله علیه و آله) هستیم، به ما ظلم شده، آزار دیده ایم و سرکوب مان کرده اند! حق ما را از روز وفات پیامبر (ص) نداده اند. امروز از شما طلب یاری می کنیم پس یاریمان کنید!» ⏪وقتی پیام جوان هاشمی به پایان می رسد به سوی او هجوم می آورند و او را به قتل می رسانند. پس از این واقعه ی ظالمانه، حکومتی که در مکه است تا 15 روز بیشتر دوام نمی آورد.چرا که خداوند اجازه ی ظهور را صادر می کند. از طرف دیگر مردم که به خشم آمده اند به سمت مکه می آیند تا امام غریب خویش را یاری کنند. و او را همچون نگینی در حلقه ی خویش می گیرند. ⏪این حرکت، حرکتی آزمایشی است تا بار دیگر مردم، دوست را از دشمن بازشناسند...
1_40714711.mp3
17.82M
🎵نهج الولایه اثر ماندگار و بینظیر از علامه حسن زاده آملی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤مجلس سی و دوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸خورشید جایش را به ماه میدهد ⭐️روز بـه شب ، آفتاب به مهتاب 🌸ولـــی مهــر خـــــدا ⭐️همچنان با شدت می‌تـابـد 🌸امیدوارم قلب هـــاتـــون ⭐️پــراز نــور درخشــان 🌸لطف و رحمت خــدا باشه ⭐شبـ🌙ـتون غرق در عطر گل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 ‏تقويم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نجومی 🗓 به💠 جمعه 💠 خوش آمدید🌸🍃 ☀️ ۲۵ مرداد ١۳۹۸ خورشيدی 🌙 ۱۴ ذوالحجه ۱۴۴۰ قمری 🎄۱۶ آگوست ۲۰۱۹ 🌼حیفم آمدکه صبح را 🌸با نفس خوب خدا"ها"نکنم 🌼حیفم آمد که در این 🌸روز دل انگیز خدا 🌼به سرانگشت دعا وا نکنم 🌸الهی امروز یکی از بهترین 🌼روزای زندگیتون باشه 🌷به نام خداوند بخشنده مهربان🌷
4_321063361020166760.mp3
4.41M
تفسیر صوتی آیات 64 الی 68 سوره مبارکه نسا،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_581112682921328658.mp3
944.3K
زیادت روزجمعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درس اخلاق و مباحث عرفانی آیت الله محمد شاه آبادی (ره) جلسه چهل و دوم ازدیاد هدایت الهی در مراتب نفس جوانمردان 2 حتما بعد از نماز صبح و یا در اوقات فراغت قلب با هدفون گوش کنید و چندین مرتبه هم گوش کنید حتما ببینید و نشر دهید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚بر احمد و خُلق مهربانش صلوات🌸🍃 ️💚ببر حیدر و صبر بیکرانش صلوات🌸🍃 💚ازفاطمه، مجتبی و مظلومِ حسین🌸🍃 🍃🌸تا حضرت صاحب الزمانش صلوات 💚🌸💚 🍃🌸اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ 🍃🌸وَ آلِ مُحَمَّدٍ 🍃🌸وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
32.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل_صوتی شرح زیارت جامعه کبیره توسط آیت الله کاظم صدیقی جلسه سوم حتما بشنوید و نشر دهید
برای از موارد زیر استفاده کنید دارچین : این ادویه رقیق کننده خون است و می تواند گردش خون را افزایش دهد. شوید: اگر چه این گیاه به عنوان رقیق کننده چندان مطرح نیست اما مصرف زیاد آن همزمان با برخی داروها می تواند واکنش ایجاد کند. سیر: زمانی که سیر خام خورده می‌شود خون را رقیق کرده و در نتیجه جریان خون را تسهیل می‌کند. ریشه شیرین بیان: این گیاه نیز رقیق کننده خون است. زنجبیل: اگر چه از این گیاه بیشتر برای رفع حالت تهوع استفاده می شود اما رقیق کننده قوی خون نیز به حساب می آید. چای سبز: ترکیب‎ EGCG ‎ چای سبز غلظت خون را ‏رقیق ‏و ثابت نگه می‌دارد و دیواره رگ‌ها نرم و انعطاف پذیر، عروق باز و جریان گردش خون منظم می شود‎. مصرف میوه هایی از جمله گیلاس، زغال اخته، انگور، توت فرنگی، نارنگی، پرتقال مصرف اسید چرب امگا ۳ قره قاط زرشک عناب میوه نسترن وحشی در کاهش غلظت خون موثر هست.
💎 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: 🍃 مَنْ اصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ. 🍃 هر كس عبادات و كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و بركات خود را براى او تقدیر مى نماید. (بحار: ج 67، ص 249، ح 25)
🎀 بالاترین #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر ، امر به #ولایت و خلافت امیرالمؤمنین و نهی از #مخالفت با حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است. 🌷 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در قسمتی از خطبه #غدیر فرمودند : ⚠️ «بدانيد که بالاترين امر به معروف آنست که سخن مرا بفهميد و آن را به کسانی که حاضر نيستند برسانيد و او را از طرف من به قبولش امر کنيد و از مخالفتش نهی نمائيد ، چرا که اين دستوری از جانب خداوند عزوجل و از نزد من است، و هيچ امر به معروف و نهی از منکری نميشود مگر با امام معصوم (ع)» 👌 فَلیُبَلِّغ الحَاضِرُ الغَائِبَ وَ الوَالِدُ الوَلَدَ إلی یَومِ القِیَامَةِ «پس ندای #غدیر را باید #حاضران به #غائبان  و #پدران به #فرزندان تا روز #قیامت برسانند.»
بعضى ها خيال مى كنند كه تكلم فقط، اختصاص به انسان دارد و غير از بشر، موجودات ديگرى لب به سخن باز نكرده و با يكديگر گفتگو ندارند، از اسرار پيچيده اين جهان بى خبر بوده ، نمى دانند كه اين گيتى و جهان پهناور لبريز از عجائب ، و مملو از شگفتيهاست كه از جمله آنها تكلم موجودات مى باشد، مع الاسف از بعضى اعاظم انكار آن ديده مى شود، ولى با مطالعه در آيات و روايات بسيار و قضاياى تاريخى سخن گفتن غير انسان و تكلم اندامه ثابت خواهد گرديد، كه از باب نمونه به بعضى از شواهد اشاره مى شود: در آن روز (زمين ) خبرهاى خود را بازگو كند بدينوسيله كه پروردگار تو، به آن وحى فرموده است (1) در آن روز بر دهنهايشان مهر زده و دستهاى آنها را به سخن در آوريم و پاهايشان به آن چه كسب كرده گواهى دهند (2) و به پوستهاى خود گويند براى چه ضرر ما گواهى داديد؟ گويند خداوند كه هر چيزى را به سخن در آورده ما را گويا نموده است (3) خداوند بزرگ در خصوص خود چنين مى فرمايد: خداوند با موسى سخن گفت سخن گفتنى (4). و يا آن كه فرموده : خداوند در قيامت با كفار و منافقين سخن نگويد (5) و درباره عظمت قرآن چنين مى فرمايد: اگر كتابى در جهان باشد كه به بركت آن كوهها به حركت در آيند يا به وسيله آن زمين شكافته گردد يا بسبب آن مردگان به سخن در آيند همانا اين قرآن است (6). كه از اين آيه سخن گفتن مردگان استفاده خواهد شد. سخن گفتن شيطان در چندين سوره عنوان گرديده ، گاهى كه خدا حرف مى زند: وقتى كه پرودگار جهان به فرشتگان فرمان سجده براى آدم را مى دهد، بخدا مى گويد: مرا از آشت آفريدى و او را از خاك ، من از او بهترم (7) گاهى مى گويد: من بر سر راه مستقيم بندگانت مى نشينم . بدين سبب كه مرا بى بهره نمودى (8) و در خصوص جن فرموده : پس ديوى بدهيات از طائفه جن گفت : من تخت بلقيس را مى آورم قبل از آن ؟ از جايت برخيزى (9) اين موضوع در داستان حضرت سليمان و اطرافيانش نوشته شده كه در اين قضيه ، تكلم هدهد نيز بيان گرديده ؛ وقتى آن حضرت حال هدهد را مى پرسد كه كجا بودى ؟ مى گويد: من در شهر سبا به خبر درستى مطلع شدم ، آنگاه داستان خود را بيان مى كند. داستان سخن گفتن حيوانات با پيمبران بويژه با خاندان محمد و آل (صلوات الله عليهم اجمعين ) از قرآن و روايات بطور كامل استفاده خواهد شد كه قضيه مورچه و حضرت سليمان روشنگر آنست : هنگامى كه قشون آن حضرت به وادى مورچگان رسيدند، رهبر آنها با صداى رسا گفت : اى مورچگان !در خانه هاتان اسكان يابيد، تا آن كه سليمان و قشونش شما را پايمال ننمايند (10) تكلم مرده با سليمان ، شير با ابوذر، و گرگ و آفتاب با على (ع )، جمجمه با آن حضرت و آهو با حضرت ثامن الحجج (ع ) و عصا با حضرت جواد و گواهى دادن آن بر حقانيت آن بزرگوار، و صدها نمونه ديگر كه براى هر متمتعى شبهه و ترديدى باقى نخواهد گذاشت روشنگر مدعاى ماست . بنابراين ، هيچ اشكالى ندارد كه زبان در هر صباحى بر اندامها اشراف پيدا كرده از آنها احوالپرسى كند و اندامها نيز متقابلا پاسخ آن را گفته اما بالحن شديدى با چنين تعبيرى : تو را به خدا سوگند كه ما در خصوص تو عذاب شويم . احوال پرسى اندامها آرى هر روز صبح كه مى شود اندامهاى ما به هم سركشى كرده احوال يكديگر را از هم مى پرسند، ولى چنان كه از روايات بلكه از عقل استفاده مى كنيم ، همه اندامها ما به اهميت زبان نخواهند رسيد، زيرا پست آن حساس تر و موقعيت آن از همه مهمتر و وظيفه اش از همه سنگين تر مى باشد. محيط فعاليت اعضاء اينجا جاى سوال است كه در علم وظايف الاعضاء، دانشمندان چشم و گوش را از همه مهمتر دانسته و وظائف آنها را سنگين تر مى دانند، چطور مى شود كه زبان از همه بالاتر بوده و موقعيت آن حساس تر باشد؟ پاسخ آن با مختصر دقتى روشن خواهد شد كه قدرت تصرف گوش فقط در شنيدنى هاست ، از آن كه بگذر به اندازه بال مگسى ارزش ندارد، و همچنين چشم ميدان فعاليتش تنها در ديدنى هاست ، از آن كه بگذرد چشم با غير خودش مساوى است . اما زبان ، منطقه حكومتش دامنه دار و وسعت جولانش پهناور و دخالت او در منطقه هر يك از آنها آشكار است ؛ علاوه بر اين كه در مناطق اندامهاى ديگر نيز تصرف كامل دارد. به عبارت ديگر چشم هر چه ببيند، از سير در افلاك و ستارگان در عالم بالا و سر در جهان ريز و ذره بينى و ديدن بر و بحر، درختان و گياهان ، جماد و حيوانات ، انسان و غير آن از صنعت و اختراع ، اكتشافات و صدها موضع ديگر، همين زبان آن را از چشم گرفته و بازگو مى كند و همچنين هر چه گوش بشنود از آوازها، آهنگها، نغمه ها، صداهاى مختلف و سخن هاى گوناگون علمى و غير علمى ، شرعى و غير شرعى و صدها موضوع ديگر، همه را زبان پياده كرده و بازگو مى نمايد. و از همين زبان است كه تمام اعضاء و اندامها به بهترين وجه زندگانى كرده و در بدترين صورت هم گرفتار مى شوند، روى همين جهت است كه زبان در يك طرف قرار گرفته و بقيه اعضا
ء اء در طرف ديگر و با هم به مباحثه و گفتگو پرداخته و احوال يكديگر را مى پرسند و مذاكره آنها هر صبحگاه شروع مى شود، و در روايات ديده نشده كه بغير از زبان ساير اعضاء با يكديگر نزاعى داشته و يا گله مند شوند، آن چه مسلم است سركشى زبان است به همه آنها، و احوالپرسى و اعتراض اندامهاست نسبت به زبان . آرى ، صبح كه مى شود هر فردى كه از خواب بلند گشته و چشم او باز مى شود، بلافاصله احوال پرسى اندامهاى او شروع مى گردد.
اندامها زبان راسوگند میدهند از امام زين العابدين (ع ) نقل شده كه فرمود: بدرستى كه زبان آدمى هر روز بر اندامهاى او سركشى مى نمايد، آنگاه مى گويد: چگونه صبح كرديد، حالتان چطور است ؟ آنها مى گويند: خوب است ! اگر تو ما را واگذارى !و مى گويند الله الله را در حق ما مراعات كن و آن را قسم مى دهند و مى گويند: همانا ما بوسيله تو پاداش داده مى شويم و بسبب تو مواخذه خواهيم شد (24) و در كافى از امام صادق (ع ) بدين گونه روايت شده : كه هيچ روزى نيست جز آن كه هر عضوى از اعضاى بدن زبان را تكفير مى نمايد يا اظهار ذلت و خضوع مى كند، التماس كنان مى گويد: تو را به خدا سوگند مى دهم كه كارى نكنى تا ما به خاطر تو عذاب شويم (25) يعنى از شر تو به خدا پناه مى بريم ، خود را نگهدار تا ما از عذاب سالم مانده بسبب تو معذب نگرديم . زبان : ممكن است بفرمائيد چرا در هر روزى همه شما اين چنين به من التماس مى كنيد و تملق مى نمائيد؟ اگر قدرت ضرر و زيان مرا بازگو كنيد؟ اندامها: علت تملق ما از شما، سالم ماندن ماست از شرور تو و ما بدون تعارف از تو مى ترسيم و از وصاياى پيغمبر اكرم به على (ع ) اين است : كسى كه مردم از زبانش بترسند، از اهل آتش است (26)
اعتراض اندامها به زبان زبان : آقاى چشم حالت چطور است ؟ چشم : خيلى خوب است اگر تو مرا بگذارى . زبان : آقاى گوش چطورى ؟ گوش : خوب است ، اگر تو ما را سالم بگذارى . زبان : آى دست و پا حالتان چطور است ؟ دست و پا: بسيار خوب اگر از دست شما جان سالم بدر بريم . زبان : آى شكم !آى عورت !اى ساير اندامها!شما چگونه هستيد؟ شكم و ساير اندامها: بسيار عالم !اگر از شر تو محفوظ بمانيم
برترین سخن برسکوت از امام زين العابدين (ع ) پرسيده شد: سخن گفتن و سكوت كدام برتر خواهد بود؟ حضرت فرمود: براى هر كدام از آنها آفت هائى است ، پس اگر از آفت ها سالم بمانند سخن گفتن بالاتر است . از سبب آن پرسيده شد؟ فرمود: براى اين كه خداوند بزرگ و با عظمت پيمبران و جانشينان آنان را به سكوت مبعوث نفرموده ، بلكه به سخن گفتن برانگيخته است و بهشت با سكوت به كسى داده نمى شود و ولايت خدا به سكوت واجب نگشته و از آتش بسبب سكوت نگهداشته نشده است . من چنين نيستم كه ماه را معادل آفتاب قرار دهم بدرستى كه تو برترى سكوت را به سخن گفتن و صف مى كنى و چنين نيستى كه فضل كلام را بر سكوت بيان نمائى (16) بنابراين بايد گفت : بطور كلى در بسيارى از روايات فضيلت من (زبان ) بيان شده است چنان كه امام صادق (ع ) در مجلس درس خود اهميت مرا به شاگرد ارزنده خود مفضل معرفى كرده و فرمود: اى مفضل در آن چه خداوند پاك و منزه بر انسان از سخن گفتن مرحمت كرده تامل نما! سنى كه بسبب آن از آن چه در نهاد خود است و آن چه در دل خويش ‍ مى گذراند و انديشه او به نتيجه مى رسد خبر مى دهد و بوسيله آن آنچه در دل ديگرن است مى فهمند (چون تاكسى سخن نگويد ديگرى ما فى الضمير او را نمى داند، با مكالمه است كه نيت و ماهيت ديگرى هم به دست مى آيد) و اگر سخن نبود انسان بمنزله چهار پايان بى فائده اى بود، كه نه از نفس خود به چيزى خبر مى داد و نه چيزى را از ديگرى مى فهميد (17)چشم : آرى ، ما هم ، چنين رواياتى را ديده و يا لااقل از افراد بزرگ روحانى شنيده ايم ، بلكه شايد به روايات ديگرى هم در فضل و رتبه شما برخورد كرده باشيم چنان كه در تعريف ايمان از امام صادق (ع ) روايت شده كه ايمان عبارت از اقرار به زبان و ره زدن در دل و عمل كردن به اعضاء و جوارح است . (18) و يا آن كه از على (ع ) نقل شده كه فرمود: تمام نيكى در سه خصلت جمع گرديده است : نظر كردن ، سكوت نمودن ، حرف زدن (19) ولكن بايد روايات ديگرى را هم ديد، مثلا در همين روايت چنين دارد: پس هر نظرى كه در آن اعتبار و پند گرفتنى نباشد، آن غفلت است و هر سكوتى كه در آن انديشه و فكر نباشد بيخبرى است و هر سخنى كه در آن يادى از خدا نباشد لغو و بيهوده است . و نيز از آن حضرت روايت شده : خيرى در خاموشى از حكم نيست ، چنان كه خيرى در سخن گفتن با نادانى نيست . (20) و يا در روايات ديگرى تعبيرهاى عجيبى از تو شده است : زمانى كه على (ع ) براى فرزند خود محمد حنفيه نقش تو را در اجتماع بيان مى كند چنين مى فرمايد: بدان كه زبان سگى است گزنده ، اگر آن را واگذارى ، مى گزد و چه بسا كلمه اى كه نعمتى را بگيرد، پس زبان خود را نگهدار چنان كه طلا و اسكناس خود را نگه مى دارى . (21) زبان ، چرا جسارت مى كنيد؟ شما داريد از بديهاى من سخن مى گوئيد خود كه بدتر از من هستيد. چشم : ما از خود چيزى نگفته و يا جسارتى نكرده ايم آن چه از بزرگان دينى خود بما رسيده است براى شما بازگو كرده ايم . در قرآن هم بسيار ديده شده كه از افراد پس ، و رذل و كسانى كه عمل به علمشان نمى كنند و يا به خدا معتقد نيستند، تعبيرهاى جالب كه ظاهرا زشت به نظر مى آيد گرديده است . مثلا در حالات بلعم باعور كه از دانشمندان و از كسانى بود كه اسم اعظم را مى دانست و بر اثر گناه مرتد شد، خداوند در حق او چنين تعبيرى دارد: صفت او در دنائت مثل سگى است كه اگر بر آن حمله كنى زبان از دهان بيرون مى افكند، و اگر آن را واگذارى ، باز هم زبان از دهان بيرون مى افكند. (22) و يا مى فرمايد: مثل آنها مثل الاغ است كه كتابها را بر پشت مى كشد: بد است مثال كسانى كه آيات خدا را تكذيب مى كنند (23) زبان : آيا باز هم در خصوص من مطلبى داريد؟ دست : سخن درباره تو زياد است ناچار بايد به بعضى از آنها اشاره نمائيم :
جواب زبان به اندامها زبان : عجب ، عجب !؟ مگر من كه هستم و چه مى باشم كه همه از شتر من ناراحتيد، راستى من اهل شرم و در حقيقت من زيان آورم ، آيا من بد همسايه اى هستم ، و يا تا به حال اين اندامها از من بدى ديده اند، و يا از طرف من به آنها شرى رسيده ؟ و يا ضررى از جانب من به آنها متوجه شده و من وسيله خسران براى آنها شده ام ؟ خوبست من از آنها بپرسم مبادا در حق من سوءظن داشته و خيالى از من به خود راه داده باشند. اى اندامها چه خبر است ؟ از هر كدام شما احوال مى پرسم عوضى جواب مى دهيد، گناه كرده ام كه از شما خبر گرفتم ، بد كردم به شما سركشى نمودم ؟ اندامها: بله ، بله گناه كردى ! زبان : گناهم چيست ؟ چشم : معلوم مى شود كه شما به آيات و روايات اهلبيت عصمت و طهارت مراجعه نكرده و با آنها سر و كار نداريد؟ زبان : چطور؟ چشم : براى اين كه اگر مطالعه اى داشتيد، اين اعتراض را نمى كرديد؛ خوبست مقدارى به كلمات بزرگان دين و رهبران بزرگ مراجعه مى كرديد تا بدى خود را بدست مى آورديد