27.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 #یادنامه | 🎥 #ببینید
🔰 سالروز رحلت آخوند خراسانی (ره)
🔷 آیت الله آملی لاریجانی: توجه به روش تحقیق یا همان متدولوژی در علوم، جایش در حوزههای علمیه خالی است.
🔹 در مغرب زمین، روش تحقیق از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و با این حال خلاء این مساله در حوزه علمیه احساس میشود.
🔹 ما با مسایل بسیار مهمی در شیوه تحقیق علوم حوزوی مواجه هستیم و حوزههای علمیه در مسایل نظری و عملی به شدت نیازمند تنقیح مسایل علمی میباشند، البته در این خصوص باید به این نکته مهم توجه داشت که اساسا بحث روش تحقیق از یک علم داخل در خود آن علم نیست.
🔹 باید بر روی مساله اختلاف روش در حوزه کار کرد و نباید به سادگی از کنار این مباحث به این بهانه که این اختلافات، عموما ذوقی است، گذشت.
📎 کنگره بینالمللی یکصدمین سالگرد رحلت آخوند ملامحمدکاظم خراسانی (ره)
۱۳۹۰/۹/۲۳
➕@AMOLILARIJANI_IR
#طرح | 🔰 آیت الله آملی لاریجانی: مباهله جریانی الهی برای تثبیت دین خدا، عزّت پیامبر و علو شأن اهلبیت علیهمالسلام است.
۵مهر۱۳۹۵
➕@AMOLILARIJANI_IR
#بخوانید | 🔰 آیت الله آملی لاریجانی: مباهله جریانی الهی برای تثبیت دین خدا، عزّت پیامبر و علو شأن اهلبیت علیهمالسلام است.
🔹 سید اهل مراقبه سید بن طاووس در کتاب اقبال که مشتمل بر مجموعه ای از ادعیه و روایات و در کنار آن نکات معرفتی و معنوی مربوط به ترقی انسان به عوالم سعادت میباشد، در خصوص ماه ذی الحجه به شکلی وسیع به بحث پیرامون ادعیه و شئون مربوط به این ماه خصوصاً عید غدیر پرداخته و روز مباهله را نیز مورد بحث قرار داده است.
🔹 اوصافی که در این روز برای اهل بیت ذکر شده، نقل آنها تنها منحصر به شیعیان نیست بلکه این تشریف الهی را اهل سنت نیز ذکر کردهاند. چنانکه سید بن طاووس از صحیح مسلم نقل میکند که «ان الذین باهل بهم النبی علی و فاطمه و الحسن و الحسین» و به این ترتیب نام همراهان پیامبر در روز مباهله ذکر شده است و حسب نقل بسیاری از علمای اهل سنت علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام با پیامبر (ص)، در روز مباهله همراه بودهاند.
🔹 زمخشری در کتاب کشاف که از جمله کتب تفسیری معروف و مورد اعتماد اهل سنت است، ذیل آیه 61 سوره آل عمران:
«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ»
پس از نقل قضیه مباهله پیامبر با نصارای نجران میگوید:
«فأتوا رسول الله صلی الله علیه وسلم وقد غدا رسول الله صلی الله علیه وسلم محتضنا للحسین آخذا بید الحسن وفاطمة تمشی خلفه وعلی خلفهما وهو یقول لهم "إذا أنا دعوت فأمنِّوا"»
یعنی پیامبر در حالی که امام حسین (ع) را در آغوش داشت و دست امام حسن را گرفته بود و فاطمه سلام الله علیها پشت سر ایشان حرکت میکرد و علی (ع) پشت سر آن دو میآمد ، برای مباهله میروند و به آن بزرگواران میفرمایند هر وقت دعا کردم آمین بگویید.
🔹 وقتی اسقف نجران میبیند که پیامبر امام حسین را در آغوش گرفته و اهلبیت همراه ایشان هستند میگوید «یا معشر النصاری إنی لأری وجوها لو شاء الله أن یزیل جبلا عن مکانه لأزاله بها فلا تباهلوا فتهلکوا» یعنی خطاب به نصارای نجران گفت من چهرهها و وجوهی را میبینم که اگر خداوند بخواهد کوهی را از جا برکند با آنها میتواند، پس مباهله نکنید تا هلاک نشوید.
🔹 پس از این هشدار اسقف نجران، نصاری میگوید:
«یا أباالقاسم، قد رأینا أن لا نباهلک وأن نقرّک علی دینک ونثبت علی دیننا»
گفتند: ای ابوالقاسم! تصمیم گرفتیم که با تو مباهله نکنیم و شما را بر دین خودت باقی گذاریم و ما هم بر دین خودمان.
یکی از مظاهر تشریف الهی در بحث مباهله همین اعلام شرف اهل بیت بود، این ماجرا جریانی الهی برای تثبیت دین خدا، عزّت پیامبر و اعلام علو شأن اهل بیت علیهمالسلام است.
۵ مهر ۱۳۹۵
➕@AMOLILARIJANI_IR
📷 #گزارش_تصویری
❇️ پیش از ظهر امروز آیت الله آملی لاریجانی نوبت اول واکسن ایرانی کرونا (برکت) را دریافت کردند.
➕@AMOLILARIJANI_IR
📷 #گزارش_تصویری| 🔰 پایان تدوین سیاستهای کلی تامین اجتماعی در مجمع.
🔸 مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز چهارشنبه سیزدهم مرداد ماه به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور اعضا تشکیل شد.
🔸 به گزارش اداره کل روابط عمومی مجمع، در این نشست که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده دولت نیز حضور داشتند، بندهای باقی مانده از سیاست های کلی تامین اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
🔸 همچنین به دستور رییس مجمع مقرر گردید، جلسه آتی به صورت ویژه برای بحث و بررسی و جمع آوری پیشنهادهای اعضاء مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص کمک به رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی #مردم تشکیل و ماحصل مباحث خدمت مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور تقدیم گردد.
🗓️ چهارشنبه ١٣ مرداد ١٤٠٠
➕@AMOLILARIJANI_IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | 🔰 آیت الله آملی لاریجانی: بنیادیترین مبنای قانوناساسی نگاه توحیدی است.
۱۴ مرداد ۱۳۹۶
➕@AMOLILARIJANI_IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | 🔰 آیت الله آملی لاریجانی: ما امیدواریم از این ماه #محرم ، به واسطهٔ أباعبدالله الحسین علیهالسلام اقتراب به ساحت حق تعالی پیدا کنیم.
«اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِكَ عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللّهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللّهُ اخِرَالْعَهْدِ مِنّى لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن»
➕@AMOLILARIJANI_IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#ببینید| 🏴 حقیقت عاشورا
◼️ آیتالله آملی لاریجانی:
◾️ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب و یاران باوفای ایشان، یک حقیقت جاری در تاریخ و بلکه فوق تاریخ هستند؛ چنانکه حادثه عاشورا نیز صرفا یک حادثه تاریخی محض نبوده بلکه یک حقیقت جاری در طول زمان و فوق زمان بوده است.
◾️ اگر حقیقت انسان را یک حقیقت علوی بدانیم که براساس آن، بدن، پایین ترین مرحله وجودی آن است و عملی که از انسان صادر می شود، در عوالم دیگر باقی می ماند، آن وقت تصویر اینکه حقیقت نورانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فوق تاریخ باشد، استبعادی نخواهد داشت.
جلسه مسئولان عالی قضایی؛
🗓 ۱۹ شهریور ۱۳۹۷
➕@AMOLILARIJANI_IR
🏴 شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام تسلیت باد.
🔺 امام محمد باقر علیهالسلام فرمودند در روز عاشورا این چنین تسلیت بگویید:
«عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ علیهالسلام وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهمالسلام»
خداوند پاداش ما را به سبب مصیبتی که از ناحیه [شهادت] حسین علیهالسلام به ما رسیده، بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولیّ و جانشین او، امام مهدی از خاندان پیامبر (علیهمالسلام)، به خونخواهی او بر میخیزند.
📚 کاملالزیارات،ص175
➕@AMOLILARIJANI_IR
◼️ پیام تسلیت آیتالله آملی لاریجانی به مناسبت ارتحال آیتالله فقیه ایمانی.
بسم الله الرحمن الرحیم
▪️إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ▪️
ارتحال عالم فرزانه و خادم قرآن کریم و اهلبیت علیهم السلام، حضرت آیت الله آقای حاج سید کمال فقیه ایمانی رضوان الله تعالی علیه، موجب تاسف و تألم اینجانب گردید.
این دانشمند پرهیزگار و وارسته سالهای متمادی به نشر و ترویج معارف قرآن کریم و اهلبیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین پرداخت و تلاشهای شایانی در جهت تأسیس مراکز علمی و خدماتی عامه در طول عمر شریفش مبذول داشت.
فقدان ایشان را به محضرمقام معظم رهبری (مدظله العالی)، روحانیت معظم، حوزههای علمیه، مردم شریف و متدین استان اصفهان، شاگردان، ارادتمندان و بویژه بیت مکرم تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت مینمایم.
صادق آملی لاریجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
۱۴۰۰/۵/۳۱
➕@AMOLILARIJANI_IR
آیت الله آملی لاریجانی
🎥 #ببینید| #ویژه ✳️ اهمیت بازنگری در طب 🗓 دیدار با جامعه پزشکی ۱۳۹۴/۰۵/۳۱ ➕@AMOLILARIJANI_IR
🔰 اهمیت بازنگری در طب
🔺 آیت الله آملی لاریجانی:
پیشفرضهای مهم فلسفی، اخلاقی و دینی در نوع نگرش خاص پزشکی امروز نهفته است، که برخی از فیلسوفان نیز بدان تصریح کردهاند و آن عدم توجه و عنایت به فرد انسانی است در کار طبابت. این بحثها مربوط است به فلسفۀ طب؛ آنچه که انگلیسی زبانها از آن به philosophy of medicine تعبیر کردهاند. تقریباً سه چهار دهه است که کتابهای فراوانی در این زمینه نگاشتهاند.
🔸 مجموعه ای از این کتابها با عنوان philosophy and medicine به صورت مقالات یا مکتوبات مستقل گردآوری شده است توسط سرویراستاری به نام آقای Inglehart. این مجموعه تا به حال شاید بیش از 120 مجلد با عنوان philosophy and medicine شامل شده است، که انتشارات Springer هم آنها را چاپ و منتشر کرده است. برخی از این مجلدات موضوع خاصی دارد و برخی هم موضوع عام «فلسفۀ طب». این آثار، بسیار شایان توجه و گرانقدرند. کاری به جهات پزشکی اثر ندارم؛ جهات فلسفی و مبنایی آن مهم است.
🔸 در یکی از این مجلدات بحث تغییر نگاه در طب را مطرح کردهاند؛ لذا میگویم که این بحث، صرفا بحثی دینی نیست. در طب فعلی، به ویژه در آمریکا و اروپا، نگاه به طب، نگاهی biomedical است. مقصود از این نگاه این است که طب، انسان را دستگاهی میداند که منشأ بیولوژیکی و تأثیر و تأثرات تکوینی دارد.
🔸 گویا علم طب، انسان را قطعه قطعه میکند. هر پزشکی بر کارکرد و ساختار بدنی خاصی توجه میکند و کیفیت تأثیر و تأثرات نیز از همان راه مکانیکی است؛ یعنی همان گونه که در یک تأثیر و تأثرِ mechanical، یک شیء علت است برای شیئی دیگر، مثلاً دست توپی را حرکت میدهد، در اجزای بدن نیز چنین است. بیماری به معنای عدم کارکرد است؛ یعنی فلان عضو function خود را ندارد و آن function خاص وقتی از قسمتی برداشته میشود، مرض رخ مینماید؛ یعنی مریضی را عدم کارکرد تکوینی این بخش از بدن میشمارند.
🔸 این نگاه پیش فرضهایی دارد؛ مثلاً مریض عبارت است از بدنی که یک قسمتش کار خود را انجام نمیدهد و فراتر از این مقدار خبری نیست. اگر هم توجهی فراتر هست، توجه خاص یک پزشک است از لحاظ انسانی خودش، نه اینکه علمش این توجه فراتر را القا کند. نگاه mechanical و monoistic s یا monistic در مقابل نگاه dualistic است؛ یعنی نگاه دوگانه و اثنینیتی بین بدن و روح یا بدن و نفس، یا همان mind و body یا spirit و body. علم پزشکی فعلی چنین تفکیکی ندارد.
🔸 این عدم تفکیک، یک مشکل اساسی ایجاد میکند و آن اینکه در مراجعۀ فرد به پزشک و تحقیقات پزشکی، به وی به عنوان یک بدن نگاه میکنند، نه یک فرد انسانی دارای روح و نفس. به تعبیر برخی از فیلسوفان طب، اگر نگاه پزشکی فعلی را بشکافیم، هم در سطح پیشفرضها (presupposition)، هم در بحث معرفت شناسی epistemology و هم در سطح اخلاقی و ارزشی (normative)، لوازمی دارد که باید در آنها بازنگری کرد. پیشفرض در این نگاهِ biomedical این است که انسان وجودی تک ساحتی دارد که همان بدن است. در این نگاه اگر روح یا نفس mind را هم بپذیرند، آن را به عنوان یک کارکرد function میانگارند.
🔸 این سخن را در بحثهای فلسفی نیز میگویند. بسیاری معتقدند که نفس و روح چیزی نیست جز کارکرد همین اجزای بدنی. این نگاه نه اخلاقی است نه دینی. به لحاظ فلسفی نیز نگاه واقعی نیست. این از پیشفرضها. در بحث شناختشناسی نیز میدانیم که عالم سراسر، علت و معلول است؛ ولی نه فقط علت و معلول مادی. اگر فرد انسانی را بدن پنداشتید، تأثیر و تأثرش به گونهای مطرح میشود؛ اما اگر روح را در او پذیرفتید، به گونهای دیگر خواهد بود و تأثیر و تأثرهایش شکل دیگری خواهد یافت.
🔸 از همه مهمتر، ساحت ارزشی و اخلاقی است. وقتی بیماری به پزشک مراجعه میکند، در نگاه biomedical بیمار شیئی در برابر پزشک میشود که پزشک میکوشد تا عدم کارکرد یک جزء را در او بیابد تا آن را دوباره فعال کند؛ همانند ماشینی که نزد تعمیرکار میبرند تا قسمتی را که مشکل دارد، اصلاح کند.
🔸 اما اگر بیمار را انسانی دیدیم که پشت این مشکلات بدنی، روحی دارد که آن روح، حقیقت انسانی و منِ او را تشکیل میدهد و هر آنچه را که تلقی میکند، اوست، آنگاه نگاه پزشک به او فرق خواهد کرد. از این نگاه به humanistic model of thinking or viewing تعبیر میکنند یا در واقع humane. این نگاه، یک مدل انسانی از طب است که بیمار را یک فرد انسانی میببیند و در نتیجه نگاه ما به بیماری و دارو فرق خواهد کرد؛ لذا پیشنهادی که برخی از فیلسوفان غربی مطرح کرده اند و در مکتوباتشان نیز آمده، این است که تغییر روش لازم است. از جمله نویسندهای به نام آقای Marcum کتابی دارد به نام an introductory philosophy of medicine.
🗓 دیدار با جامعه پزشکی ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
➕@AMOLILARIJANI_IR
◼️ پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی درگذشت استاد محمد رضا حکیمی.
بسم الله الرحمن الرحیم
▪️إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ▪️
ارتحال اندیشمند پرهیزگار جناب آقای محمدرضا حکیمی رحمت الله علیه موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب شد.
این دانشمند پرتلاشِ عرصه علوم ومعارف اسلامی و قرآنی عمر پربرکت خویش را در راه تحصیل، تدریس و نشر آموزههای دینی و نوآوری و خلاقیت در بسط و گسترش آن با زبانی بلیغ و شیوا صرف کرد و آثار ماندگار ایشان چراغ راهی است برای همه دوستدارانی که در این حوزهها طی مسیر میکنند.
تواضع، مناعتطبع و بیاعتنایی به مظاهر دنیوی از وی چهرهای ماندگار ساخته بود.
اینجانب فقدان این شخصیت ارزشمند را به محضر مقام معظم رهبری (دامظله)، شاگردان و علاقمندان آن مرحوم و بهویژه خاندان مکرم و معزز حکیمی تسلیت گفته و برای بازماندگان صبر و شکیبایی و برای آن مرحوم مغفور، آرامش و آمرزش الهی مسئلت دارم.
صادق آملی لاریجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
۱۴۰۰/۰۶/۱
➕@AMOLILARIJANI_IR
📷 #گزارش_تصویری| 🔰 پایان رسیدگی به لایحه «موافقتنامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه».
🔹 جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز چهارشنبه دهم شهریورماه به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور اعضای مجمع تشکیل شد.
🔹 در این نشست بررسی لایحه «موافقتنامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه» که برای تعیین مصلحت به مجمع تشخیص ارجاع شده بود، پس از بحث و بررسی با رای دو سوم اعضای مجمع، نظر مجلس شورای اسلامی عیناً تصویب و «لایحه سند الحاقی اصلاح موافقنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه جهت معاضدت در پروندههای مدنی و جزایی» برای رفع پارهای از ابهامات به کمیسیون مربوطه ارجاع گردید.
🗓 چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
➕@AMOLILARIJANI_IR