eitaa logo
اَسرارُ الْحِکَم
671 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم كانال دیگر بنده: جامع الاسرار: @JAMEOLASRAR110
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📜پس از اثبات وحی و عصمت انبیاء، همانگونه که صدرالمتألهین(ره) بر آن تصریح می نماید، قول معصوم اگر از جهت صدور، سند و دلالت قطعی باشد، می تواند حدّ وسط برهان قرار گیرد و به همین دلیل تعارض وحی با عقل صریح در حکم تعارض دو دلیل عقلی غیر قابل وقوع است. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج8، ص422 @ASRAOLHEKAM
📜حرکت از مساوی به مساوی محاله،از بالا به پایین محال است:اینها حرکت های بالعرض اند. اگر حرکتِ ذاتی هست و مصداق حقیقی حرکت است، الا و لابد از پایین به بالاست. بله سیبی می پوسد، درختی فرسوده می شود، ما حرکت های ناقصانه داریم ولی همه اینها حرکت بالعرض اند.حتما در حرکت یه چیزی باید به سمت کمال بره. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد3، جلسهٔ16،دقیقهٔ25 @ASRAOLHEKAM
📜وجود[صادر نخستین]از همهٔ انواع شش گانه ترکیب منزه است، و لکن دارای نوع هفتم ترکیب یعنی ترکیب از اطلاق و تقیید است و این نوع از ترکیب که به معنای ترکیب فقدان و وجدان، یا وجود و عدم است بدترین ترکیب ها نیز هست. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج8، ص387 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜حال به اصطلاح عرفی داریم ولی به لحاظ فلسفی حال نداریم و به ماضی و مضارع تقسیم میشه. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد3،جلسه 17،دقیقه 36_35 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜نفس از جهت مادی خود حرکت می کند،از طریق اتحاد عالم و معلوم به مراتب تجرد راه می یابد و اتحاد او با حقایقِ ثابت گاه حال و گاه ملکه است. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه،ج11،ص281 @ASRAOLHEKAM
🔷علامه طباطبایی شاگرد هیچ کس نیست. 📜خدا رحمت کند بعضی از اساتید ما را می گفتند این آقای طباطبایی شاگرد هیچ کس نیست چندین بار می گفتند ایشون انسان کامل است بعد می گفتند من اساتید ایشون را در نجف دیدم آن اساتیدی که مرحوم طباطبایی پیش ایشون درس خوانده رو دیدم این جور ملا نبودند. 🎙شرح اسفار اربعه،استاد جوادی آملی، جلد 3، جلسه18، دقیقه39 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜معدوم بودن ظهورات وجود تناقضی را نیز به دنبال نمی آورد. زیرا ماهیات و امور متعین دیگرْ ظهور وجودند و نقیض ظهور، سلب وجود نیست بلکه سلب ظهور است. 📘رحیق مختوم * شرح حکمت متعالیه، ج10، ص109 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜نفسْ حقیقتی مجرد است که پس از امتزاج عناصر در اثر حرکت جوهری بدن پدید می آید..امر مجرد طالب هست و می تواند مطلوبی را دنبال کند؛ و نیز کاری انجام دهد؛ اما طلب و کار او با حرکت نیست. 📘رحیق مختوم*شرح حکمت متعالیه، ج11، ص10 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜شیء هر چه تحصل و فعلیت بیشتری داشته باشد، فعل و کار او بیشتر و انفعال او کمتر است؛ و هر چه تحصل شیء ضعیف تر باشد، انفعال او بیشتر و فعل او کمتر است، به همین دلیل واجب جل ذکره چون در نهایت تأکد وجود و شدت تحصل است، فاعل همهٔ امور و غایت کل موجودات است و قوه او وراء مالایتناهی بما لایتناهی است. 📘رحیق مختوم* شرح حکمت متعالیه، ج11، ص42_41 @ASRAOLHEKAM
📜[نظر نهایی صدرا این است که:] جز خداوند، فاعل اختیاری محض دیده نمی شود،و هر که غیر او کار انجام می دهد همگی مسخر او هستند، اعم از اینکه فاعل مختار و یا غیر مختار باشند. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج11، ص94 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜همه موجودات باید بغایات برسند و وصول بغایات بدو طور است. یکی آنکه:هر نوعی را در عالم مجردات و عالم جبروت عقلی است چنانکه بیاید و پیش بعضی در نشأة علم صورتیست مجرد، بعد از استکمالات و طی عالم حرکات باو پیوندد و او محشور است دائماً بحق تعالی. دوم آنکه..هر جسمی از اجسام به باب الأبواب که انسان کامل بالفعل باشد مشرف میشود و بعلت غائیهٔ وجود او میرسد که معروفیة الله تعالی باشد که اسم اعظم است. 📘رسائل حکیم سبزواری، هدایة الطالبین، ص247 👤ملاهادی سبزواری قدس سره @ASRAOLHEKAM
📜نفس البته هنگامی که مراتب برتر را طی می کند، از ارتباطی قویتر با مراحل برتر وجود خود برخوردار است؛ یعنی ارتباط نفس با بدن مثالی و قوایی که از تجرد بیشتر برخوردارند، قویتر از ارتباط آن با مراتب دانی آن است..نفس به دلیل اینکه در وحدت خود همه قوا را شامل می شود با همه مراتب ارتباطی ذاتی دارد. 📘رحیق مختوم* شرح حکمت متعالیه، ج13، ص225 @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷عطایای الهی بقدر قابلیت است و قابلیتْ ذاتیِ اشیاء است و ذاتیِ شیء علت بردار نیست. 📜مادهٔ گُل را چرا گُل کرد و مادهٔ خار را چرا خار کرد؟ جواب اینست که: «العطیات بقدر القابلیات»..اگر گویند:قابلیت را که داد؟ پاسخ آنست که:قابلیات ذاتی است و «الذاتی لایعلل»[ذاتی شیء نیازمند علت نیست] 📘رسائل حکیم سبزواری، جواب سوالات شیخ محمد ابراهیم واعظ تهرانی، صص326_323 👤حاجی سبزواری قدّس اللّه سرّه العزیز @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜انسان کامل است که حق تعالی وی را برزخ بین حق و عالم قرار داده است، به اسماء الهی که ظاهر شود، حق است، و به حقیقت امکان که ظاهر گردد، خلق است. 📘فتوحات مکیه، باب198:معرفت نَفَس_احوال_بخش119 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜بر اساس مبنای خود صدرالمتألهین و مرحوم علامه طباطبایی، وجود ذهنی قوی تر از وجود مادی خارجی است؛ چون وجود ذهنیْ مجرد، و وجود خارجیْ مادی است؛ و مجرد قوی تر از مادی است. 📘شرح جلد دوم الاسفار الاربعه،جزء دوم، تعلیقه، ص325 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜قرب و نزذیکی واجب به معلول ها قرب و نزدیکی زمانی و مکانی نیست بلکه قربی، ذاتی و معنوی است.. موجودات در قیاس با او دور و یا نزدیک هستند و لکن او با همهٔ موجودات در نهایت قرب است. 📘رحیق مختوم * شرح حکمت متعالیه، ج10 صص237_236 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜این قالبِ مثالی متعلق اول نفس ناطقه است و بواسطهٔ آن[قالبِ مثالی] به روح بخاری و قالبِ عنصری، که وعاء روح بخاری است، متعلق است و ما همه را مراتب نازلهٔ نفس میدانیم. 📘رسائل حکیم سبزواری،جواب سوالات سید صادق سمنانی، ص367 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜حکما اشاره می کنند که غایت مطلوب بنده عبارت از تشبه به «اِلاه» است، و صوفیه گویند:تخلق به اسماء است، عبارات با هم اختلاف دارد ولی معنی یکی است. 📘فتوحات مکیه، باب73:معرفت آنچه از اسرار که برای مشاهده گر حاصل گردد_معارف_بخش91 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜نفوس انسانی نتیجه ای از این اجسام عنصری اند و از آنها تولد پیدا کرده اند. 📘فتوحات مکیه، باب71:اسرار روزه_معارف_بخش60 از فتح مکی @ASRAOLHEKAM
🔷تقریر قاعده بسیط الحقیقه بر مبنای وحدت تشکیکی و وحدت شخصی وجود. 📜طرح قاعدهٔ بسیط الحقیقه به دو صورت می تواند باشد:اول بسیط الحقیقه همهٔ کمالات دیگر موجودات را داراست و از نقائص آنها مبرّی است و این گونه طرح با تشکیک در وجود سازگار است. دوم:بسیط الحقیقه و واجب تعالی، همهٔ کمالات را واجد است، به این معنا که خارج از واجب چیزی نیست و هر چه کمال است متعلق به اوست و نه به این معنا که هر چه خوبان دارند او نیز دارد و طرح بسیط الحقیقه در پایان مباحث علیّت و معلولیّت با تقریر دوم آن یعنی وحدت شخصی وجودْ سازگار است. 📘رحیق مختوم *شرح حکمت متعالیه، ج10، ص336 @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷برزخ بودن نماز مغرب و صبح و فرق بین آن دو. 📜از اوقات نمازها، وقت مغرب و وقت نماز صبح می باشد، چون آن دو، دو وقت اند که نه از شب و نه از روز می باشند، پس آن دو، دو برزخ بین آن دو، از دو طرف هستند.. این از اثر برزخ می باشد که در آخر شب، معقول را محسوس می گرداند و در اول شب، محسوس را معقول می سازد. 📘فتوحات مکیه، باب69:معرفت اسرار نماز، بخش35 از فتح مکی @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜برزخ بودن نماز مغرب عبارت از خروج بنده است از عالم شهادت به عالم غیب.. [برزخ فجر]عبارت از:خروج عالم غیب است به عالم شهادت و حس. 📘فتوحات مکیه، باب69:معرفت اسرار نماز، بخش35 از فتح مکی @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜بر اساس بساطت وجود، هر یک از ویژگی های کمالی که برای مرتبه ای از مراتب وجود ثابت شود، در همه مراتب به نحو تشکیک حضور دارد.. بدین ترتیب وجود بالقوه نیز عاری از فعلیت نیست. 📘رحیق مختوم* شرح حکمت متعالیه، ج12، ص278 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜ترقی برای ما و فرشتگان و غیر آنان می باشد و این امر لازم و ضروری همگان در دنیا و برزخ و آخرت است. 📘فتوحات مکیه، باب74:معرفت رازهای منازل سفلی، بخش24 از فتح مکی @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜هر چه باطن افاضه می کند ظاهر می گیرد،چنان که هر چه از ظاهر غائب شود به باطن بر می گردد و از مظاهر آن دو شب و روز است. 📘ترجمه و شرح مصباح الانس، ج5، ص3318 👤حمزه فناری قدّس سرّه @ASRAOLHEKAM