eitaa logo
کانال احمد ملکی
1.3هزار دنبال‌کننده
38 عکس
49 ویدیو
14 فایل
#مفلسانیم و هوای مِی و مُطرب داریم آه اگر خرقه پشمین به گِرو نستانند ادمین: @Imam_Ali111
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ در یکی از شب‎های بهار سال 1401 حضرت استاد برای بازدید از مرکزی در شهر قم ـ که در زمینه تمدّن اسلامی ‎فعالیت می‎کرد ـ دعوت شده بودند. در آن مجلس ابتدا مسئولان مؤسّسه شروع به تشریح برنامه‎ها و ارائه گزارش کردند و به مناسبتْ نامی از علامه حسن زاده آملی به میان آوردند. حضرت استاد آهی عمیق کشیدند و با حالت حزن و اندوهِ ویژه‎ای، این بیت جناب حافظ را بیان فرمودند: اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد باقی همه بی حاصلی و بی خبری بود ☘️ مکرّراً حضرت استاد با نام و یاد علامه حسن زاده آملی متأثّر می‎گشتند و این حکایت از عمق ارتباط و محبّت استادی و شاگردی در میان ایشان داشت. 📚 بخشی از کتاب استاد عقل و عشق/ ص137 💢تهیه کتاب با 50% تخفیف ویژه (تا پایان دهه ولایت)، از طریق: 📱 پیام به آیدی ایتا: @Imam_Ali111 ☎️ تماس با شماره: 09919538949 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁 قسم به حقارتِ واژه و شکوهِ سکوت که گاهی شرح حال آدمی ممکن نیست 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
📚 برشی از کتاب استاد عقل و عشق/ ص225 ‼️ عرفان محیی الدینی یا عرفان اهل بیتی! ✅ شبی در همراهی حضرت استاد در حال خروج از درب «مجمع عالی حکمت» بودیم، که یک پوستر را حضرت استاد بر تابلوی اعلانات مشاهده کردند. آن پوستر برای اطلاع رسانی همایشی تحت عنوان «عرفان أهل بیتی» بود. ایشان به همین مناسبت فرمودند: ☘️ «اینان گمان می‎کنند عرفان ابن عربی و تابعان او غیر از عرفان اهل بیت ـ علیهم السلام ـ است و با این گمان غلط مشغول نفی عرفان ابن عربی هستند. ☘️ روزی بنده به یکی از اینان گفتم، عرفان نظری دو مبحث محوری دارد: أ.توحید؛ ب.انسان کامل. ☘️ در بخش توحید قائل به وحدت وجود است که ناب‎ترین و بالاترین سخنی است که در توحید می‎شود گفت؛ در بخش انسان شناسی نیز قائل به ولایت انسان کامل در تکوین و تشریع، وساطت او برای فیض الهی و آینۀ تمام نما بودنِ ایشان در نمایش تمام کمالات حضرت حق ـ تبارک و تعالی ـ است که تا مقام أحدیت عروج کرده است. ☘️ آیا سخنی بهتر و بالاتر از این می‎شود گفت؟! آیا آیات و روایاتْ ما را به غیر این رهنمون می‎کنند؟! بنابراین دیگر چه داعیه‎ای وجود دارد که عرفان محیی الدینی را مقابل عرفان اهل بیتی ـ علیهم الصلاة و السلام ـ مطرح کنیم.» 📚 بخشی از / ص225 💢تهیه کتاب با 50% تخفیف ویژه (تا پایان دهه ولایت)، از طریق: 📱 پیام به آیدی ایتا: @Imam_Ali111
📚 برشی از کتاب استاد عقل و عشق/ ص231 ‼️ امام صادق یا ابن سینا! 📖 برخی می‎گویند سخن معصومین ـ علیهم السلام ـ از سخن فلاسفه بالاتر است، لذا باید به تعلّم معارفِ معصومین پرداخت نه گفته‎های فلاسفه. حضرت استاد در پاسخ به این اشکال و نظایر آن می‎فرمایند: ☘️ «مگر کسی قائل شده است سخنان شیخ الرئیس و دیگر فلاسفه بالاتر از سخنان اهل بیت ـ علیهم السلام ـ است؟ بلکه هزاران چون شیخ الرئیس، باید شاگردی مکتب ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ را انجام دهند . ☘️ کسانی که برای طرح اشکال، فلاسفه را هم سطح با اهل بیت ـ علیهم السلام ـ می‎گیرند تا اشکالشان وارد باشد، ابتدا به اهل بیت ـ علیهم السلام ـ ظلم کرده‎اند، سپس به فلاسفه؛ زیرا این دو نه هم سطح و مقام هستند و نه شیخ الرئیس و امثال او و طرفداران آنان، چنین ادعایی داشته‎اند. بلکه این سخنان مصداقی از "خود می‎کشی و خود تعزیه می‎داری" است. ☘️ آیا کسی از مجتهدین می‎گوید سخنِ معصومین بالاتر از سخن شیخ طوسی است، پس نباید به مطالب شیخ طوسی پرداخت؟ یا آن‎که شأنْ این عالمان تفسیر و تبیین معارف و تعالیم کتاب و سنت است. به کمک آرای فلاسفه اسلامی می‎توان اندیشه اعتقادی دین را تبیین نمود و با کمک آرای فقیهان می‎توان اندیشه فقهی دین را پایه‎ریزی کرد.» 💢تهیه کتاب با 50% تخفیف ویژه عید غدیر، از طریق: 📱 پیام به آیدی ایتا: @Imam_Ali111
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا رب این نامه سیه کردۀ بی فایده عمر همچنان از کرمت بر نگرفته ست امید ... 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
📚 برشی از کتاب استاد عقل و عشق/ ص105 ‼️صباوت در فهم معاد برهانی 💠 یک شب حضرت استاد بعد از درس «اعجاز البیان» فرمودند یکی از مراجع در مصاحبه با کیهان فرهنگی فرموده‎اند: 💠«زمانی که درس اسفارِ علامۀ طباطبایی به مباحث معاد رسید، ایشان درس را تعطیل کردند و آن محدوده را تدریس نفرمودند و برداشت من از این تعطیلی درس آن است که ‎ایشان مباحث معاد اسفار را قبول نداشتند.» 💠در ادامه حضرت استاد فرمودند: 💠 «بنده مصاحبه ایشان را خدمت علامه حسن زاده نقل کردم و ایشان در رد این مطلب فرموند " درس اسفار وقتی به مباحث معاد رسید، به صورت عمومی‎تعطیل شد، اما به صورت خصوصی تعطیل نشد و ادامه یافت. من، آقای جوادی آملی، آقای انصاری شیرازی و آقای صائنی زنجانی، خدمت علامه طباطبایی معاد اسفار را به صورت خصوصی خواندیم و این بزرگوار اطلاعی از این مطلب ندارد.» 💢تهیه کتاب با 50% تخفیف ویژه (تا عید غدیر)، از طریق: 📱 پیام به آیدی ایتا: @Imam_Ali111
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"فقیر" از هر "فقیهی" بهتر از خالق خبر دارد گدای کوچه می داند، نشان منزل خان را 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
و نصیحتی شیرین و دلنشین 💢استاد مهندسی می فرمودند: ☘️در اواخر عمر با بركت علامه طباطبايي (ره)، خدمت ايشان رسيدم و عرض كردم: «ما را موعظه و نصيحتي بفرماييد.» ☘️ اين فيلسوف، مفسر و عارف بزرگ با حالت تاثر و تاسفي كه در چهره داشت فرمود: «من خودم نياز به موعظه دارم و سكوت كرد.» ☘️ باز هم تقاضا كردم و دوباره فرمود: «عرض كردم كسي بايد مرا نصيحت كند.» ☘️ باز هم اصرار كردم بالاخره فرمود: «بنده كه از خودم چيزي ندارم، مطلبي را كه خداوند متعال فرمود عرض مي ‌کنم: "فَاذْكُرُوني أَذْكُرْكُم": به ياد من باشيد، تا به ياد شما باشم.» 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
📜 مرحوم آخوند در تفسیر سوره یس، می فرماید: یکی از رفقای ما خوب ادراک می کرد و خوب می فهمید و مباحثه می کرد ولی الان رو به دنیا آورده و دنیا شکارش کرده و آن نور عِلمش را از دست داده است انسان به هر چه روی بیاورد همان می شود 📚 دروس شرح اشارات و تنبیهات. نمط سوم. ص802
📜 خوشا به حال حق، که همشیه با علی ست. 🌺 عید مولا مبارک 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 خدا بعضی از اساتید ما را رحمت کند که می فرمود: چرا این قدر (شهوتِ تالیف) زیاد شده است؟ می بینید که پیکره عِلم را چطور مُثله کرده اند؟ حرفِ درست زدن چقدر مشکل است و قلم روی کاغذ آوردن چقدر احتیاط می خواهد؟ 📚 دروس شرح اشارات و تنبیهات. نمط سوم. ص321 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
📝 انتشار مقاله «کاربرد منطق در کشف برهان صدیقین با تقریر صدر المتألهین از آیه 53 سوره فصلت» ✅فصلنامه علمی ـ پژوهشی خردنامه صدرا ✍🏻 به قلم استاد 👈 لینک دانلود رایگان و مشاهده مقاله: https://eitaa.com/A_Maleki1/144 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
کاربرد منطق در کشف برهان صدیقین با تقریر صدر المتألهین از آیه 53 سوره فصلت.pdf
352.1K
📝 فایل پی دی اف مقاله «کاربرد منطق در کشف برهان صدیقین با تقریر صدر المتألهین از آیه 53 سوره فصلت» ✅فصلنامه علمی ـ پژوهشی خردنامه صدرا 👈 لینک دانلود و مشاهده مقاله از سایت: http://kherad.mullasadra.org/Article/41626 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
📚 برشی از / ص59 💢 توجه همه موجودات به حضرت حق ☘️ حضرت استاد در دروس و مباحث مختلف، بر توجّه عموم اشیا و عبودیت تکوینی آن‎ها در برابر خدای سبحان تأکید دارند. همۀ موجودات مقابل مبدأ خود، خاضع و خاشع اند و به سوی او در حرکت هستند. به همین جهت جناب مولانا می‎فرماید: لنگ و لوک و خفته‌شکل و بی‌ادب سوی او می‌غیژ و او را می‌طلب ☘️ حضرت استاد در تفسیر این بیت می‎فرمایند: «"لنگ" یعنی انسان شَل و کسی که می‎لنگد، "لوک" یعنی کسی که بر روی زانو و دست‎هایش راه می‎رود، "خفته شکل" یعنی انسان خوابیده است، مقصود از "بی‎ادب" نیز یعنی کسی که نمی‎تواند مؤدَّب به آداب باشد. در هر صورت مقصود از این تعابیر بیان شمولیت است که می‎گوید همه باید به سمت خدا به حرکت درآیند.» وقتی تمام موجوادات مقابل او خاضع هستند و وجوداً سرافکنده‎اند: «كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ» و در تسبیح و تحمید خدای سبحان به سر می‎برند: «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» انسان‎ ـ که انسان است ـ چرا این گونه نباشد؟ 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 صحنه‌ای تکان دهنده از امام حسین علیه السلام که عمر بن سعد را به گریه انداخت آیت الله 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
🖋 فایل پی دی اف مقاله «کاربرد منطق در کشف برهان امکان و وجوب و امکان فقری بر اثبات وجود خدا در قرآن» ✅فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت اسلامی 🖋به قلم 👈 لینک دانلود و مشاهده مقاله: https://eitaa.com/A_Maleki1/151 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
برهان امکان فقری و امکان و وجوب ـ فصلنامه حکمت اسلامی.pdf
741.1K
🖋 فایل پی دی اف مقاله «کاربرد منطق در کشف برهان امکان و وجوب و امکان فقری بر اثبات وجود خدا در قرآن» ✅فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت اسلامی 👈 لینک دانلود و مشاهده مقاله از سایت: https://fhi.hekmateislami.com/article_199777.html 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
🖋 چکیده ☘️ فلاسفه با اصطلاحات و لسان فلسفی خاصِ خود، براهین محکمی بر اثبات وجود خدای سبحان بیان نموده‎اند. از طرف دیگر، از آیات قرآن نیز می‌توان استدلال‌هایی بر اثبات وجود خدای متعال ارائه نمود. اما آیا می‌توان این براهین فلسفی را از آیات قرآن استفاده کرد و حتی به‌نوعی ادعا کرد که فلاسفه براهین خود را از سرچشمه وحی استفاده نموده‌اند؟ این پژوهش با استفاده از ضوابطِ عقلیِ علم منطق در کشف و تبیین مقدمات برخی براهین اثبات وجود خدا در قرآن، در صددِ اثبات عینی پاسخ مثبت به این سؤال برآمده است تا اولاً نمونه‌ای از عقلانی بودنِ مفاهیم این کتاب آسمانی، ثانیاً جلوه‌ای از تفکیک‌ناپذیری قرآن و برهان به‌صورت عینی و مصداقی و ثالثاً جنبه‌ای از اعجاز علمی آن را به سهم خود آشکار نماید. ☘️ تحقیق پیش‌رو با روش توصیفی ـ تحلیلی دو برهان از براهین فلسفی اثبات وجود خدا را به ترتیب نظم تاریخی، یعنی برهان امکان و وجوب و برهان امکان فقری بیان نموده است. ایشان برهان اول را از آیه 35 سوره طور و برهان دوم را از آیه 15 سوره فاطر استخراج کرده است. 👈 لینک دانلود و مشاهده مقاله از سایت: https://fhi.hekmateislami.com/article_199777.html 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔭 علوم در کشور ما خیلی سطحی پیش می‌رود. اگر فیزیکدان‌های ما یک مقدار با فلسفه آشنا بودن غالب نظریات فعلی نبودن. 👤 پروفسور 💠 احمد ملکی: ایتا | تلگرام