➖دلیل مخفی بودن قبر مبارک و مطهر امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت سوم
👈با توجه به مقدماتی که در دو قسمت قبل بیان کردیم👇
👇شیخ مفید👇
🛑 وعفیا موضع قبره، بوصیة کانت منه الیهما فی ذلک، لما کان یعلمه علیهالسّلام من دولة بنی امیة من بعده، واعتقادهم فی عداوته، وما ینتهون الیه بسوء النیات فیه من قبیح الفعال والمقال بما تمکنوا من ذلک.1
🔰شیخ مفید در الارشاد فی معرفة حجج الله علی العِباد مینویسد:
جای قبر حضرت را طبق وصیت خودش مخفی کردند. علت مخفی کردن این بود که حضرت میدانست دولت بنیامیه که بعد از ایشان روی کار میآید، در دشمنی با حضرت تصمیم قطعی دارند و هرچه در توان دارند، از گفتار و کردار در دشمنی با آن حضرت دریغ نخواهند کرد.❗️
👇صاحب فرحه الغری 👇
🔺 فاقتضي ذالك أن أوصي بدفنه عليه السلام سرا خوفا من بني أمية وأعوانهم والخوارج وأمثالهم فربما لو نبشوه مع علمهم بمكانهحمل ذلك بني هاشم علي المحاربة والمشاققة- التي أغضي عنها عليه السلام في حال حياته فكيف لا يرضي بترك ما فيه مادة النزاع بعد.)2
🔸 این امور باعث این شد که امیرمؤمنان علیهالسّلام وصیت کردند تا حضرت را از بیم معاویه و خوارج و پیروانانشان، مخفیانه دفن کنند و کسی را مطّلع نسازند تا مبادا آنها بر نبش قبر تصمیم بگیرند و متعرض بنیهاشم شوند و در میانشان جنگ و درگیری به طول انجامد و موجب فتنههای عظیم شود و آن حضرت در حال حیات آنگونه تلاش میکرد که آتش فتنه را خاموش نماید، چگونه وصیّت نفرمایند به ترک امری که منشا درگیری و نزاع بعد از وفات آن حضرت باشد❓
📚: منابع:
1:الارشاد ج1 ص 1
2: فرحه الغری1 ص54.
📜زیارت امام حسین علیهالسلام در شب قدر
🌹عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا کَانَ لَیْلَهُ الْقَدْرِ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْکَ اللَّیْلَهَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ إِنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی هَذِهِ اللَّیْلَهِ.
🌸امام صادق(علیه السلام) درباره زیارت امام حسین(ع) در #شب_قدر فرمود: «هنگامى که شب قدر فرا برسد؛ یعنى شبى که در آن کارهاى مصلحتآمیز عباد توزیع و تفریق مىشود، از طرف عرش منادى ندا مىکند: خداوند متعال در این شب گناهان کسى را که به زیارت قبر حضرت امام حسین علیهالسلام رفته مىآمرزد.
📗کامل الزیارات، ص ۱۸۴
📌 #دعاي_خاص شب ٢٣ ماه مبارك #رمضان
شيخ طوسي در تهذيب روايتي را با سند موثق از محمد بن عيسي نقل كرده كه امام #باقر و امام #صادق عليهماالسلام فرموده اند:
در شب ٢٣ ماه رمضان این دعا را در #سجده و غیر سجده، در حال ایستاده و نشسته؛ و در هر حال زياد تكرار كن و بعد از حمد و ثناي الهي و #صلوات و درود بر پيامبر(ص) بگو:
اللهمّ كن لوليّك [الحجة بن الحسن] في هذه الساعة، و في كلّ ساعة، وليّاً و حافظاً، و قائداً و ناصراً، و دليلاً و عيناً، حتى تسكنه أرضك طوعاً، و تمتّعه فيها طويلا.
📚شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، ج٣ ص١٠٢ و ١٠٣.
شبقدرستوجاخوش کرده بُغضیدرگلویمن
مقدّر میشود آیا برایم اربعین امشب؟
به فردایم امیدی نیست، اکنون دستگیری کن
همین حالا، همین حالا، همین امشب، همین امشب
🎁برندگان امروزمون🔰
💰 ۱.جناب اقایان رضا حاج رحیم، سجاد بیات، میلاد بیات، هادی میرزایی،عنایت بیات.
💰۲.سرکار خانم سکینه روستایی ، زهرابیات، فاطمه بیات، گلناز اسماعیلی
✅پاسخ سوال اول
👈گزینه 2
✅پاسخ سوال دوم
👈گزینه1
✅پاسخ گزینه سوم
سوره یس:آیه36
سُبْحانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا يَعْلَمُونَ «36»
منزّه است خدايى كه تمام زوجها را آفريد، از آن چه زمين مىروياند و از خود مردم و از آن چه نمىدانند
✍پ.ن: هر روز صبح دو سوال یا بیشتر در کانال گذاشته میشود و تا اذان ظهر مهلت پاسخگویی هست.🥰
➖دلیل مخفی بودن قبر مبارک و مطهر امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت چهارم
با توجه به مطالب سه قسمت قبل روشن شد
👈امیرالمومنین علیهالسلام بخاطر دشمنی دو گروه وصیت کردند که مضجع شریف و مطهرشان مخفی بماند
1: خوارج
2: بنی امیه
👈دلیل این وصیت امیرالمومنین علیه السلام نیز این بود:
1: جلوگیری از نبش مضجع شریف توسط خوارج و بنیامیه
2: اگر بنی امیه یا خوارج این عمل شنیع را انجام می دادند بنی هاشم لاجرم باید دفاع میکردن و خونریزی ایجاد میشد
لذا امیرالمومنین علیه السلامبا این
وصیت از خونریزی جلوگیری کردند
👈برای اجرای این وصیت بنی هاشم دو کار انجام دادند
1: کندن چهار قبر در چهار جای مختلف
2: بنی هاشم بدن پاک و مطهر امیرالمومنین علیه السلام را به نحوی تجهیز کردند که اهالی کوفه گمان کردند عازم مدینه هستند تا بدن پاک و مطهر امام علیه السلام را در کنار حضرت زهرا سلامالله علیها دفن شود.
ابن ابی الحدید به این مورد اشاره میکند👇
يوهمون انهم يحملونه الى المدينة يدفنونه عند فاطمة (عليها السلام)
ج ٤ ص٨١
👇 اما سوال اساسی👇
آیا دشمنان اهلالبیت علیهمالسلام این عمل شنیع را انجام میدادند⁉️
👈برای پاسخ به این سوال دو گزارش تاریخی عرض میکنیم
( قسمت پنجم جواب ان شاءالله)
➖دلیل مخفی بودن قبر مبارک و مطهر امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت پنجم
✍آیا دشمنان اهلالبیت علیهم السلام دست به عمل شنیع نبش قبر میزدند؟
برای پاسخ به این سوال به سه گزارش تاریخی اشاره میشود
🔺وَ قَدْ كَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَسَرَهُ يَوْمَ اَلْجَمَلِ ، فَمَنَّ عَلَيْهِ وَ أَطْلَقَهُ، فَمَا رَاعَى ذَلِكَ وَ لاَ حَفِظَهُ بَلْ قَدْ شَاوَرَ مُعَاوِيَةَ اَللَّعِينَ فِي نَبْشِ قَبْرِ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ لَمَّا غَلَبَ عَلَى اَلْأَمْرِ، فَتَمَثَّلَ بِقَوْلِ اَلْأَوَّلِ: أَجْنَوْا أَخَاهُمْ فِي اَلْحَفِيرِ وَ وَسَّدُوا أَخَاهُمْ وَ أَلْقَوْا عَامِراً لَمْ يُوَسَّدْ يُحَرِّضُهُ بِذَلِكَ عَلَى نَبْشِ قَبْرِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، وَ يُذَكِّرُهُ قَتْلَى بَدْرٍ مِنْ بَنِي عَبْدِ اَلشَّمْسِ ، وَ مَنْ قُتِلَ مِنْهُمْ عَلَى اَلْكُفْرِ غَيْرَ مُوَسَّدٍ وَ لاَ مَدْفُونٍ. ثُمَّ اِسْتَشَارَ مُعَاوِيَةُ فِي نَبْشِ قَبْرِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَبْدَ اَللَّهِ بْنَ عَامِرِ بْنِ كَرِيزٍ . فَقَالَ: مَا أُحِبُّ أَنْ تُعْلَمَ مَكَانُ قَبْرِهِ، وَ لاَ أَنْ تُسْأَلَ عَنْهُ، وَ لاَ أُحِبُّ أَنْ تَكُونَ هَذِهِ اَلْعُقُوبَةُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ قَوْمِنَا. فَقَبِلَ مُعَاوِيَةُ مِنْ عَبْدِ اَللَّهِ مَا أَشَارَ بِهِ عَلَيْهِ، وَ أَعْرَضَ عَنْ رَأْيِ مَرْوَانَ اَللَّعِينِ فِيمَا أَشَارَ بِهِ مِنْ نَبْشِ قَبْرِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلَّذِي اِسْتَحْبَاهُ وَ مَنَّ عَلَيْهِ، وَ أَطْلَقَهُ مِنْ اَلْأَسْرِ)1
🔸قاضی ابیحنیفه نعمان مغربی درباره مروان مینویسد:
علی (علیهالسّلام) مروان را در جنگ جمل اسیر نمود، حضرت بر او منت گذاشت و او را آزاد کرد، اما او این کار حضرت را در نظر نداشت و مراعات نکرد، بلکه هنگامی که قدرت یافت با معاویه درباره بر نبش قبر علی (علیهالسّلام) مشورت کرد... معاویه را بر نبش قبر علی (علیهالسّلام) تحریک میکرد و برای او یادآوری میکرد کشتهشدگان بدر از خاندان بنی عبدالشمس و کسانی را که بر طریقه کفر کشته شده بودند و بدون دفن مانده بودند.
سپس معاویه، در اینباره با عبدالله بن عامر به مشاوره پرداخت؛ اما او معاویه را از این کار باز داشت:
معاویه درباره نبش قبر علی (علیهالسّلام) با عبدالله بن عامر به مشاوره نشست. او گفت: دوست ندارم که موضع قبر علی را بدانم و نه از آن سؤال کنم و دوست ندارم این عقوبت بین ما و قوم ما باشد. معاویه حرف او را پذیرفت و از رای مروان که نظرش بر نبش قبر حضرت بود اعراض کرد.
👇گزارش دوم👇
🔺قال: حدثنا الحارث بن خضرة، قال: حفر صاحب شرطة الحجاج حفيرا فأستخرج شيخا ابيض الرأس واللحية، فكتب الى الحجاج: اني حفرت فأستخرجت شيخا ابيض
الرأس واللحية، وهو علي بن أبي طالب، فكتب إليه الحجاج: كذبت أعد الرجل من حيث استخرجته، فأن الحسن بن علي حمل أباه من حيث خرج إلى المدينة )2
🔸حارث بن خضره نقل میکند:
مامورین حجاج ملعون زمینی را کَندن و از آن یک پیرمرد محاسن سفید خارج کردند.
به حجاج ملعون نامه نوشتند: ما زمینی را حفر کردیم و پیرمرد محاسن سفیدی را نبش قبر کردیم که آن پیرمرد علی بن ابی طالب علیهما السلام است.
حجاج در جواب نوشت:
شما دورغ میگوید و آن میت را در جای خود برگردانید زیرا حسن بن علی، پدر خود را به سوی مدینه برده است.
👇توضیح👇
بعد از اینکه عمل مامورین حجاج آن پیرمرد را نبش قبر کردند به حجاج نامه نوشتند و خبر دادند، نشان از این دارد که این عمل شنیع طبق دستور حجاج ملعون بوده است
👇گزارش سوم👇
سران سقیفه این عمل شنیع را قرار بود برای پیدا کردن مضجع شریف حضرت زهرا سلام الله علیها انجام بدهند.
📚:منابع
1: شرح الأخبارج ۳، ص ۱۵۶
2:فرحة الغری ج 1 ص 48
3:عيون المعجزات ج 1 ص48
➖نقشه کثیف سران سقیفه
🛑لَمْ يَعْلَمْ بِهَا أَحَدٌ وَ دَفَنَهَا فِي اَلْبَقِيعِ وَ جَدَّدَ أَرْبَعِينَ قَبْراً فَاسْتُشْكِلَ عَلَى اَلنَّاسِ قَبْرُهَا فَأَصْبَحَ اَلنَّاسُ وَ لاَمَ بَعْضَهُمْ بَعْضاً وَ قَالُوا إِنَّ نَبِيَّنَا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَلَّفَ بِنْتاً وَ لَمْ نَحْضُرْ وَفَاتَهَا وَ اَلصَّلاَةَ عَلَيْهَا وَ دَفْنَهَا وَ لاَ نَعْرِفُ قَبْرَهَا فَنَزُورَهَا فَقَالَ مَنْ تَوَلَّى اَلْأَمْرَ هَاتُوا مِنْ نِسَاءِ اَلْمُسْلِمِينَ مَنْ تَنْبُشُ هَذِهِ اَلْقُبُورَ حَتَّى نَجِدَ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَنُصَلِّيَ عَلَيْهَا وَ نَزُورَ قَبْرَهَا فَبَلَغَ ذَلِكَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَخَرَجَ مُغْضَباً قَدِ اِحْمَرَّتْ عَيْنَاهُ وَ قَدْ تَقَلَّدَ سَيْفَهُ ذَا اَلْفَقَارِ حَتَّى بَلَغَ اَلْبَقِيعَ وَ قَدِ اِجْتَمَعُوا فِيهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَوْ نَبَشْتُمْ قَبْراً مِنْ هَذِهِ اَلْقُبُورِ لَوَضَعْتُ اَلسَّيْفَ فِيكُمْ فَتَوَلَّى اَلْقَوْمُ عَنِ اَلْبَقِيعِ .
🔰 حضرت على بن ابى طالب عليه السّلام متصدّى غسل و كفن آن بانو شد.با امام حسن و امام حسين جنازۀ آن بانوى مظلومه را شبانه خارج نمود،نماز بر بدنش خواندند كسى را از اين جريان آگاه ننمودند،على عليه السّلام جسد مقدّسش را در بقيع دفن كرد،صورت چهل قبر تشكيل داد تا قبر او تشخيص داده نشود.و هنگامى كه مردم شنيدند يك ديگر را ملامت و سرزنش كردند و گفتند: پيغمبر ما يك دختر به جاى نهاد و ما موقع فوت و نماز و دفن او حاضر نشديم و محل قبر او را نمىشناسيم كه زيارتش كنيم! ابو بكر گفت:زنان
مسلمين را بياوريد تا اين قبرها را بشكافند و ما جنازۀ فاطمه را پيدا كنيم و بر آن نماز بخوانيم و قبرش را زيارت نماييم. و چون اين سخن به گوش حضرت على عليه السّلام رسيد،در حالى خارج شد كه خشمناك و چشمان مباركش سرخ و شمشير خود ذو الفقار را حمايل كرده بود.با همين حالت آمد تا وارد بقيع كه آنان اجتماع كرده بودند شد،آنگاه فرمود: اگر يكى از اين قبرها را بشكافيد اين شمشير را در ميان شما مىگذارم(و همه را از دم شمشير مىگذرانم).پس از اين جريان بود كه آن گروه از بقيع خارج شدند.
📚:عيون المعجزات ج 1 ص48
🔰عظمت عبادت در شب و خواندن نمازشب آنقدر زیاد است که:
🌻در روایات است که اگر زن و یا مردی در جوف شب از ترس خدا قطرهای اشک بریزد، رحمت خدا تمام امت را فرا میگیرد.
🔸️کانال معرفتی و اخلاقی #نماز_شب
🆔️ @namazeshab_net
➖دلیل مخفی بودن قبر مبارک و مطهر امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت ششم
✍درمطالب قبل بیان شد که بنیامیه خصوصا حجاج ملعون درصدد پیدا کردن مضجع شریف امیرالمومنین "علیهالسلام"بودند
تا به بدن مبارک و مطهر جسارت کنند
اما موفق به پیدا کردن مضجع شریف علیبنابیطالب علیهماالسلام نشدند.
👇سوال اساسی 👇
〰 اگر بنیامیه به مضجع شریف دست پیدا میکردند آیا افکارعمومی جامعهی آن زمان چنین جراتی به آنان میداد⁉️
برای پاسخ به این سوال به سرگذشت زیدالشهید "رحمه الله علیه"دقت کنید که چگونه توسط ایادی بنیامیه نبش قبر شد، به صلیب کشیده شد و راس مبارک آن شهید نیز جدا شد
🔺زيد الذى كان دفن فيه - و كان دفن في نهر يعقوب فيما قيل، و كان اصحابه قد سكروا النهر ثم حفروا له في بطنه، فدفنوه في ثيابه ثم اجروا عليه الماء - عبد قصار كان به، فاستجعل جعلا على ان يدلهم على موضعه، ثم دلهم، فاستخرجوه، فقطعوا راسه، و صلبوا جسده) 1
🔸تاریخ طبری نقل میکند:
زمانی که زید شهید شد در رودخانهای به نام یعقوب دفن شد، به این نحو که اصحاب زید الشهید جلوی آب رودخانه را گرفتند سپس در وسط رودخانه قبری حفر کردند و زید الشهید را با لباسهایش دفن کردند بعد از آن بر قبر آب جاری کردند،
یکی از خائنین، دشمنان شیعه را از مکان دفن زید الشهید آگاه کرد.
و بنی امیه نیز بدن پاک زید الشهید را از قبر بیرون آوردند و سَر مبارک آن شهید را جدا کردند و بدن مطهرشان را به صلیب کشیدند
( این اتفاق در سال ۱۲۲ اتفاق افتاد)
👈باید توجه کرد که بنیامیه برای دستیابی به اهداف شوم خود از هیچ عملی دریغ نمیکردند حتی اگر آن عمل برخلاف شرافت عرب جاهلیت باشد مثل:
1: به اسارت گرفتن زنان)
2: به اسارت گرفتن اطفال)
📚منابع:
1:تاریخ طبری ج۷ص۱۸۸
2:بلاغات النساء،ج۱،ص۶۴
3:انساب الاشراف، ج۵،ص۱۸۹
➖سیاست خبیث بنی امیه در اسارت گرفتن
👈معاویه و تفکر بنی امیه برای پیشبرد اهداف و افکار خود به هر دستاویزی چنگ میزدند و از هر وسیلهای استفاده میکردند از جمله به اسارت گرفتن زنان و کودکان، افرادی که مخالف دستگاه بنی امیه بودند.
👇به این دو مثال دقت کنید👇
1.به اسارت گرفتن فرزندان زیاد بن ابیه برای اینکه پدرشان(زیادبن ابیه) را از حمایت امیرالمومنین علیه السلام منصرف کنند)1
۲. آمنه بنت شرید همسر عمرو بن الحمق الخزاعی
👈 عمرو از اصحاب خاص امیرالمومنین علیه السلام بود و هدف معاویه از این اسارت، دستگیری عمرو بن الحمق بود.
🔺عن أبيه قالا لما قتل عليّ بن أبي طالب عليه السلام بعث معاوية في طلب شيعته فكان في من طلب عمر بن الحمق الخزاعي فراغ منه فأرسل إلى امرأته آمنة بنت الشريد فحبسها في سجن دمشق سنتين)2
🔰زمانی که امیرالمومنین علیه السلام به شهادت رسید: اصحاب امام علی علیه السلام توسط معایه تحت پیگیری قرار گرفتند یکی از کسانی که تحت تعقب معاویه قرار گرفت عمرو ین الحمق خزاعی بود، زمانی که عمرو بن الحمق از دست ایادی معاویه فرار کرد، معاویه همسر وی یعنی آمنه بنت الشرید را دستگیر کرد و دوسال در شام در زندان اسیر بود
👇نکته مهم👇
باتوجه به سابقهی بنی امیه در اسارت گرفتن زنان و کودکان؛ امام حسین علیه السلام بیم آن را داشتند که در صورت همراه نبردن خانواده و همسران خویش بنی امیه دست به اسارت آنان بزنند، که امام علیه السلام مجبور به بیعت با آنان شود.(یکی از دلائل همراهی زنان و کودکان بنی هاشم با امام حسین علیه السلام)
📚منابع:
۱. انساب الاشراب، ج۵،ص۱۸۹
۲. بلاغات النساء،ج۱،ص۶۴