سلام علیکم.
بعضی از خانم ها که برنده مسابقه قرآنی میشوند بعد جز خوانی حضور ندارند در مسجد، لذا ما جایزه را به اقوام و آشنایان و نزدیکانشان میدهیم.
موفق و موید باشید
#احکام_غیبت
#وظیفه_غیبت_کننده
#وظیفه_شنونده_غیبت
🗣گوینده:
😭توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن
👂شنونده:
😭 توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن ✋نهی از منکر ❌رد غیبت
1. گوینده 3 وظیفه دارد و شنونده 5 وظیفه
2. حلالیت گرفتن و رد غیبت اختلافی است.
3. توبه یعنی پشیمانى از گناه و ترک گناه.
4. استغفار یعنی درخواست بخشش گناهان از خداوند.
5. رد غیبت یعنی نفی کردن نسبتی که به غیبت شونده میدهند مثلا وقتی گفته میشود " فلانی مال ناحق خورده" بگویم شاید معامله کرده و حلال بوده.
6. رد غیبت با نهی از منكر فرق دارد.
7. نهی از غیبت فقط تذکر زبانی نیست بلکه روشهای مختلفی دارد.
8. برای جبران غیبت، صدقه دادن لازم نیست.
9. به صرف تمجید و تحسین از فردی که غیبت شده، گناه غیبت جبران نمیشود.
توضیحات ان شاء الله در جدولهای آینده بیان خواهد شد.
📚 امام، مكاسب محرمه ج1 ص 475 و استفتاءات ج2 ص620 س16و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنهای، رساله آموزشی ج2 درس 19 و اصطلاحات فقهی؛ العروة الوثقى ج1 ص 370؛ صافی، توضیح المسائل م2826؛ تبریزی، توضیح المسائل م2824 و استفتائات، ج1 س1004 و 1006؛ فاضل، استفتائات ج1 س982؛ نوری، استفتائات ج2 س530؛ مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 292؛ بهجت، جامع المسائل ج2، ص 471 و استفتائات، ج4 س 6475 و 6478؛ سیستانی، توضیح المسائل ج1م 2271؛ وحید، توضیح المسائل، م 2078.
#احکام_غیبت
#احکام_غیبت
#حلالیت_گرفتن
👂🗣 اگر گوینده یا شنوندهی غیبت باشیم 🙏 از کسی که غیبتش شده باید حلالیت بگیریم؟
💠 آیات عظام: امام، تبریزی، صافی، فاضل و سیستانی: لازم نیست.
💠 آیات عظام: خامنهای، مكارم، نوری، بهجت و وحید: اگر امکان دارد و مفسده ندارد باید حلالیت بگیرید وگرنه لازم نیست.
👌 آیة الله وحید: بنا براحتیاط واجب.
👌 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد.
مفسده دارد مثل: ایجاد اختلاف، ناراحتی و تیرگی روابط، میشود یا نامحرم باشد.
امکان ندارد مانند: آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده.
🌱 برای حلالیت گرفتن همین که بگوید: اگر خوبی و بدی در حق شما کردیم حلال کن.
کافی است و لازم نیست بگوید غیبت شما را کردیم.
📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنهای، رساله آموزشی ج2 درس 19؛ صافی، رساله م2826؛ تبریزی، رساله م2824؛ سیستانی، رساله ج2 غیبت؛ وحید، رساله م 2078؛ و مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل واستفتائات: تبریزی ج1س1004 و 1006؛ فاضل، ج1 س982؛ نوری، ج2 س530؛ بهجت، ج4 س6475 و 6478؛
🔅سوالات مربوط به جزء بیستم قرآن کریم📖
🌹🌹🌹
1️⃣ آیه 8 سوره عنکبوت پروردگار عالم انسانها را به...... وصیت و از .......نهی کرده است؟
✅1. نماز - ظلم به یتیمان.
✅2. رعایت تقوا - دشمنی با پیامبران و اولیاء الهی.
✅3. نیکی به والدین - اطاعت انها در شریک قراردادن برای خدا.
✅4. .تلاوت قرآن - غیبت کردن.
2️⃣ طبق ایه ۹۹ سوره نحل شیطان بر چه کسانی تسلط ندارد؟
✅1. ۱) انانکه همواره قران تلاوت میکنند.
✅2. انانکه ایمان اورده و نماز به پا میدارند.
✅3. آنانکه به خدا ایمان آورده و بر پروردگارشان توکل میکنند.
✅4. انانکه به خدا ایمان آورده و اورا دوست دارند.
3⃣طبق آین 83 سوره قصص سرای آخرت مخصوص چه کسانی است؟
💌لطفا پاسخ خود را بشماره ایتا(09017533403) بهمراه نام و نام خانوادگی و نام پدر ارسال کنید.
⌛مهلت شرکت در مسابقه: هر روز تا اذان ظهر.
🎈🛍️برندگان هر روز بعد نماز ظهر و عصر مشخص و در کانال اعلام میشوند.
کانال اطلاع رسانی مسجد حضرت ابوالفضل ع
🔅سوالات مربوط به جزء بیستم قرآن کریم📖 🌹🌹🌹 1️⃣ آیه 8 سوره عنکبوت پروردگار عالم انسانها را به......
🎁برندگان امروزمون🔰
💰 ۱.جناب اقایان محمد مهدی روستایی، میلاد بیات، امیر رضا بیات ، رضا بیات
💰۲.سرکار خانم فاطمه روستایی، فاطمه بیات، زهرا بیات، فاطمه صالحی
✅پاسخ سوال اول
👈گزینه 3
✅پاسخ سوال دوم
👈گزینه3
✅پاسخ گزینه سوم
👈سرای آخرت تنها برای کسانی است که اراده برتری جویی در زمین و فساد را ندارند.( القصص آیه ۸۳
تِلكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدونَ عُلُوًّا فِي الأَرضِ وَلا فَسادًا ۚ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ﴿)
✍پ.ن: هر روز صبح دو سوال یا بیشتر در کانال گذاشته میشود و تا اذان ظهر مهلت پاسخگویی هست.🥰
#فتح_مکه
🔹واقعه فتح شهر مکه به دست مسلمانان به فرماندهی پیامبر اسلام (ص) در سال هشتم هجری قمری در واکنش به نقض صلح حدیبیه از طرف مشرکان بود.
🔸بعد از نقض صلح حدیبیه توسط مشرکان که بین پیامبر اسلام (ص) و مشرکان در سال ششم هجری انجام شده بود، پیامبر تصمیم به فتح مکه، پایگاه اصلی مشرکان گرفت و با سپاه عظیم مسلمانان راهی مکه شد، اما مشرکان مقاومت نشان نداده و بدون جنگ، شهر مکه فتح شد و به موجب آن بسیاری از مشرکان، اسلام آورده و بیعت نمودند.
🔹برخی از سران مشرکان از جمله ابوسفیان قبل از ورود مسلمانان به مکه اسلام آوردند. پیامبر اسلام در روز فتح مکه عفو عمومی اعلام کرد.
مطالعه کامل مقاله👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/فتح_مکه
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی مسجد حضرت ابوالفضل ع
🌙 برنامۀ احیا در شبهای قدر
🔹شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان
🤲🏼 سخنرانی، قرائت دعای جوشن کبیر و مراسم احیا توسط استاد رضا بیات
📍خیابان امام علی، مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام.
🔰 هیئت حضرت ابوالفضل علیه السلام.
#برنامه_سخنرانی
#شب_قدر
https://eitaa.com/Abolfzl40
➖لحظات آخر عمر مبارک امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت اول
🛑عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ اَلْعَبْدِيِّ قَالَ : لَمَّا ضَرَبَ اِبْنُ مُلْجَمٍ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ غَدَوْنَا عَلَيْهِ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِنَا أَنَا وَ اَلْحَارِثُ وَ سُوَيْدُ بْنُ غَفَلَةَ وَ جَمَاعَةٌ مَعَنَا فَقَعَدْنَا عَلَى اَلْبَابِ فَسَمِعْنَا اَلْبُكَاءَ فَبَكَيْنَا فَخَرَجَ إِلَيْنَا اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ يَقُولُ لَكُمْ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ اِنْصَرِفُوا إِلَى مَنَازِلِكُمْ فَانْصَرَفَ اَلْقَوْمُ غَيْرِي وَ اِشْتَدَّ اَلْبُكَاءُ مِنْ مَنْزِلِهِ فَبَكَيْتُ فَخَرَجَ اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمُ اِنْصَرِفُوا فَقُلْتُ لاَ وَ اَللَّهِ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ مَا تُتَابِعُنِي نَفْسِي وَ لاَ تَحْمِلُنِي رِجْلِي أَنْ أَنْصَرِفَ حَتَّى أَرَى أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ فَتَلَبَّثْ فَدَخَلَ وَ لَمْ يَلْبَثْ أَنْ خَرَجَ فَقَالَ لِيَ اُدْخُلْ فَدَخَلْتُ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِذَا هُوَ مُسْتَنِدٌ مَعْصُوبُ اَلرَّأْسِ بِعِمَامَةٍ صَفْرَاءَ قَدْ نُزِفَ وَ اِصْفَرَّ وَجْهُهُ مَا أَدْرِي وَجْهُهُ أَصْفَرُ أَوْ اَلْعِمَامَةُ
🔰اصبغ بن نباتۀ عبدى گويد:
چون ابن ملجم بر امير المؤمنين على بن ابى طالب(عليه السّلام)ضربت زد ما چند نفر از ياران،من و حارث(بن عبد اللّٰه اعور)و سويد بن غفله و گروهى ديگر صبح زود بديدن آن حضرت رفتيم،
بر در خانه نشستيم و صداى گريه از خانه شنيديم و ما نيز گريستيم،
امام حسن مجتبى(عليه السّلام) از خانه بيرون آمد
و فرمود:امير المؤمنين(عليه السّلام)مىفرمايد:به خانههاى خود برويد.
بجز من همه رفتند،
و صداى گريه و ناله از منزل آن حضرت بلند شد و من نيز گريه كردم،
امام حسن(عليه السّلام)بيرون آمد و فرمود:مگر نگفتم برويد؟عرضكردم: نه،بخدا سوگند اى پسر رسول خدا 👈نفسم با من يارى نمىكند و پاهايم بار تنم را نمىكشد كه بروم جز اينكه امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه را ببينم.
حضرت اندكى درنگ كرد و درون خانه رفت،چيزى نگذشت كه بيرون آمد و بمن فرمود:داخل شو،پس بر امير المؤمنين(عليه السّلام)وارد شدم ديدم حضرت تكيه داده و دستمالى زرد بسر مبارك بسته،و👈 از كثرت خونريزى رنگ چهرۀ مباركش بقدرى زرد شده بود كه نمىدانم صورت مباركش زردتر بود يا دستمالى كه بسر بسته بود
✍: ادامه دارد انشاءالله....
📚:الأمالي (للمفید)ج۱ ص۳۵۱
➖لحظات آخر عمر مبارک امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت دوم
🛑فَأَكْبَبْتُ عَلَيْهِ فَقَبَّلْتُهُ وَ بَكَيْتُ فَقَالَ لِي لاَ تَبْكِ يَا أَصْبَغُ فَإِنَّهَا وَ اَللَّهِ اَلْجَنَّةُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَعْلَمُ وَ اَللَّهِ أَنَّكَ تَصِيرُ إِلَى اَلْجَنَّةِ وَ إِنَّمَا أَبْكِي لِفِقْدَانِي إِيَّاكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ جُعِلْتُ فِدَاكَ حَدِّثْنِي بِحَدِيثٍ سَمِعْتَهُ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَإِنِّي أَرَانِي لاَ أَسْمَعُ مِنْكَ حَدِيثاً بَعْدَ يَوْمِي هَذَا أَبَداً فَقَالَ نَعَمْ يَا أَصْبَغُ دَعَانِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْماً فَقَالَ لِي يَا عَلِيُّ اِنْطَلِقْ حَتَّى تَأْتِيَ مَسْجِدِي ثُمَّ تَصْعَدَ عَلَى مِنْبَرِي ثُمَّ تَدْعُوَ اَلنَّاسَ إِلَيْكَ فَتَحْمَدَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تُثْنِيَ عَلَيْهِ وَ تُصَلِّيَ عَلَيَّ صَلاَةً كَثِيرَةً ثُمَّ تَقُولَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنِّي رَسُولُ رَسُولِ اَللَّهِ إِلَيْكُمْ وَ هُوَ يَقُولُ لَكُمْ أَلاَ إِنَّ لَعْنَةَ اَللَّهِ وَ لَعْنَةَ مَلاَئِكَتِهِ اَلْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَائِهِ اَلْمُرْسَلِينَ وَ لَعْنَتِي عَلَى مَنِ اِنْتَمَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ أَوِ اِدَّعَى إِلَى غَيْرِ مَوَالِيهِ أَوْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ
🔰اصبغ بن نباته می گوید:
خود را بروى حضرت انداختم و او را بوسيدم و گريستم.بمن فرمود:اصبغ! گريه مكن،بخدا سوگند به بهشت مىروم،عرضكردم:فدايت شوم بخدا سوگند مىدانم كه شما به بهشت مىرويد و همانا گريۀ من بخاطر آن است كه شما را از دست مىدهم.
اى امير المؤمنين.فدايت شوم يكى از احاديثى را كه از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)شنيدهاى برايم بازگو كه من فكر كنم از اين روز به بعد ديگر نتوانم از شما حديثى بشنوم
.فرمود:
آرى اى اصبغ،روزى رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)مرا فرا خواند و فرمود:اى على برو بمسجد من،سپس بر منبر بالا مىروى و مردم را سوى خود فرا مىخوانى،پس حمد و ثناى خدا-عزّ و جلّ-بجاى مىآورى و درود فراوان بر من مىفرستىآنگاه مىگوئى:اى مردم،من فرستادۀ رسول خدا بسوى شما هستم،و ايشان بشما مىفرمايد:
👈«آگاه باشيد،لعنت خدا و لعنت فرشتگان مقرّب و پيامبران مرسل خداوند و لعنت من بر هر كس كه خود را به غير پدر خودش منتسب كند،يا خود را از آن غير صاحبان خود بداند،يا مزد كارگرى را كم گذارد و باو ستم روا دارد»👉
✍: ادامه دارد انشاءالله....
📚:الأمالي (للمفید)ج۱ ص۳۵۱
➖لحظات آخر عمر مبارک امیرالمومنین علیه السلام
قسمت سوم و آخر
🛑فَأَتَيْتُ مَسْجِدَهُ وَ صَعِدْتُ مِنْبَرَهُ فَلَمَّا رَأَتْنِي قُرَيْشٌ وَ مَنْ كَانَ فِي اَلْمَسْجِدِ أَقْبَلُوا نَحْوِي فَحَمِدْتُ اَللَّهَ وَ أَثْنَيْتُ عَلَيْهِ وَ صَلَّيْتُ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلاَةً كَثِيرَةً ثُمَّ قُلْتُ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنِّي رَسُولُ رَسُولِ اَللَّهِ إِلَيْكُمْ وَ هُوَ يَقُولُ لَكُمْ أَلاَ إِنَّ لَعْنَةَ اَللَّهِ وَ لَعْنَةَ مَلاَئِكَتِهِ اَلْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَائِهِ اَلْمُرْسَلِينَ وَ لَعْنَتِي عَلَى مَنِ اِنْتَمَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ أَوِ اِدَّعَى إِلَى غَيْرِ مَوَالِيهِ أَوْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ قَالَ فَلَمْ يَتَكَلَّمْ أَحَدٌ مِنَ اَلْقَوْمِ إِلاَّ عُمَرُ بْنُ اَلْخَطَّابِ فَإِنَّهُ قَالَ قَدْ أَبْلَغْتَ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ وَ لَكِنَّكَ جِئْتَ بِكَلاَمٍ غَيْرِ مُفَسَّرٍ فَقُلْتُ أُبْلِغُ ذَلِكَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَرَجَعْتُ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَأَخْبَرْتُهُ اَلْخَبَرَ فَقَالَ اِرْجِعْ إِلَى مَسْجِدِي حَتَّى تَصْعَدَ مِنْبَرِي فَاحْمَدِ اَللَّهَ وَ أَثْنِ عَلَيْهِ وَ صَلِّ عَلَيَّ ثُمَّ قُلْ أَيُّهَا اَلنَّاسُ مَا كُنَّا لِنَجِيئَكُمْ بِشَيْءٍ إِلاَّ وَ عِنْدَنَا تَأْوِيلُهُ وَ تَفْسِيرُهُ أَلاَ وَ إِنِّي أَنَا أَبُوكُمْ أَلاَ وَ إِنِّي أَنَا مَوْلاَكُمْ أَلاَ وَ إِنِّي أَنَا أَجِيرُكُمْ۱
🔰امیرالمومنین علیه السلام:
. من به مسجد آن حضرت رفتم،حمد و ثناى الهى به جاى آوردم و درود فراوانى بر رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرستادم،سپس گفتم:
«اى مردم من فرستادۀ رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) به سوى شما هستم،و ايشان به شما مىفرمايد:
آگاه باشيد لعنت خدا و لعنت فرشتگان مقرّب و پيامبران مرسل خدا و لعنت من بر هر كس كه خود را به غير پدر خودش منتسب كند،يا خود را از آن غير صاحبان خود بداند،يا مُزد مُزدبَرى را كم گذارد.».
پس هيچ يك از مردم سخنى نگفت جز عمر بن خطّاب كه گفت:
اى ابا الحسن پيام را رساندى ولى سخنى سربسته و بدون شرح و تفسير آوردى،
گفتم:
به رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)مىگويم.
پس خدمت پيامبر(صلّى الله عليه و آله)بازگشتم و داستان را به آن حضرت گزارش دادم.
فرمود:
به مسجدم باز گرد،
و بر منبر رو و حمد و ثناى الهى به جاى آر و بر من درود فرست،سپس بگو:اى مردم ما چيزى براى شما نياوريم جز اينكه تأويل و تفسير آن را بنزد خود داريم.
آگاه باشيد،منم پدر شما👈(اشاره به حدیث عَنِ اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ۲» من و علی دو پدر این امت هستیم).
آگاه باشيد منم مولا و صاحب اختيار شما،👈(اشاره به حدیث غیر و آیه شریفه۶ سوره احزاب)
آگاه باشيد منم اجير و مزدبر شما.👈(اشاره به آیه شریفه:قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ۳ ۗ : بگو: من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان منظور دارید)
📚:منابع:
1:الأمالي (للمفید) ج۱ص۳۵۱
2:علل الشرائع ج 1ص127
3: 23 شوری
➖مظلومیت امیر المومنین علیهالسلام
🛑 قَالَ: بَيْنَا عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَخْطُبُ إِذْ قَامَ أَعْرَابِيٌّ فَصَاحَ: وَا مَظْلِمَتَاهْ! فَاسْتَدْنَاهُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا دَنَا [مِنْهُ] قَالَ [لَهُ]: إِنَّمَا لَكَ مَظْلِمَةٌ وَاحِدَةٌ، وَ أَنَا قَدْ ظُلِمْتُ عَدَدَ اَلْمَدَرِ وَ اَلْوَبَرِ😭.
🔰اميرالمومنين (عليه السلام) مشغول خطبه خواندن بود و يك شخص بادیه نشین وارد مسجد شد
و با صداي بلند گفت كه در حق من ظلم شده است.
حضرت علي (عليه السلام) رو كرد به آن بادیه نشین و در ميان مردم گفت:
در حق تو يك ظلم واقع شده است و به اندازه ذرات عالم در حق من ظلم شده است.
📚:شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید ج 4ص106