eitaa logo
کنشگری🇵🇸
8.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
783 ویدیو
1.4هزار فایل
🧩 نوآوری اجتماعی و فرهنگی 💊 کپسول ایده های تحول افرین 🎯 ارایه الگوهای کنشگری و طرح عملیاتی 👨‍💻 پایگاه حمایت فکری از کنشگران میدانی ✍️راهبرمحتوایی: @admin_activism گروه ایده پردازی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/3205628134Ced1e760985
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸فرآیند رشد جمع ها و شکل گیری سازمان های فرهنگی 🔺یکی از موضوعاتی که باید در حوزه حکمرانی فرهنگی به آن بپردازیم این است که انواع اجتماعات و جمع ها کنشگر در حوزه فرهنگ چه حالت ها و انواع مختلفی می تواند به خود بگیرد.اینکه افراد با چه حالت های مختلفی دورهم جمع می شوند و ویژگی هر رویکرد چیست؟بیایید یک بار انواع اجتماعات کنشگری حوزه فرهنگ را با هم مرور کنیم ⬅️هسته، جوانه، قرارگاه، نهاد، سازمان، تیم، ⬅️کنگره، دورهمی، گعده، تشکل، حزب، شبکه، ⬅️جبهه، نهضت اجتماعی، شورا، توده، ستاد، ⬅️ لایه میانی، کانون، انجمن، امت، تمدن 🔹احصا و لیست این عناوین که بیانگر انواع مختلف جمع ها و اجتماعات است چه ضرورتی دارد؟ 🔸در مباحث فلسفه شناختی به این مساله اذعان می شود که هر معنا دارای یک مفهوم می باشد و هر مفهوم دارای یک کاربرد می باشد یعنی اگر یک معنی بد تفسیر شد در کاربردیابی آن دچار اشتباه خواهیم شد. 🔸رهبری در پرداخت به اهمیت انواع جمع ها و ایجاد ساختار انقلابی برای حرکت عمومی در هر نهضت می فرمایند: « یکی از چیزهایی که در هر حرکت عمومی و در هر نهضت لازم است که براساس تفکرات و مبانی پایه این نهضت و این جریان هم بایستی «واژه‌سازی» بشود هم بایستی «نهادسازی»بشود. وقتی یک فکر جدید مثل فکر حکومت اسلامی و نظام اسلامی و بیداری اسلامی مطرح می‌شود،مفاهیم جدیدی را در جامعه القا می کنند لذا این حرکت و این نهضت باید واژه‌های متناسب خودش را دارا باشد اگرازواژه‌های بیگانه وام گرفت فضا آشفته خواهد شد.» 22/7/90 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
🔸فرآیند رشد جمع ها و شکل گیری سازمان های فرهنگی ایجاد ساختار ها و سازمان ها در طول زندگی انقلاب بنا به نیازها وضرورت هایی تشکیل شده است.اگر بخواهیم فرایند رشد و نمو این سازمان ها را ترسیم کنیم چندین حالت دارد. 🔹در رویکرد بالا به پایین، سازمانها بعد از تصویب در یک مرجع قانونی احداث و با کسب منابع مختلف به گسترش صف و افزایش قلمرو مخاطبین می پردازند 🔹اما در رویکرد پایین به بالا یک سازمان به یک دفعه شکل نمی گیرد بلکه مراحل رشد خود را طی می کنند و در نهایت به آن اطلاق سازمان می کنیم.مراحل رشد این چنین اجتماعات در طی فرایند زیر رخ می دهد: هسته ⬅️ تشکل ⬅️ توده ⬅️ نهاد ⬅️ سازمان در این نمودار فرایند تبدیل شدن هسته ها را به سازمان بیان شده است. این مسیر بیانگر مسیر اشتباه حذف شدن ساختار های انقلابی و چابک در طول انقلاب است.شاید اگر جهاد سازندگی را میخواستیم نابود کنیم باید این سیر را طی می کردیم. 🔸تجربه چهل ساله انقلاب،محدودیت ها،اتمسفر فضای کارمندی و ده ها دلیل دیگر سازمان ها نمی تواند نقطه رشد نهایی جمع ها و اجتماعات داخلی-انسانی ما باشد.هرگاه که نهادهای انقلابی تبدیل به سازمان ها شدند خمودگی،تنبلی،نامفید بودن در آنها بروز وظهور پیدا کرده و این فرآیند ارتقا آن تبدلیل به فرآیند تنزل آنها شده است با بررسی در اقسام اجتماعات در اندیشه رهبری، یکی از مدل های رهبری برای سیر تکامل جمع ها را می توان این گونه ترسیم نمود: هسته ⬅️ تشکل ⬅️ نهاد ⬅️ شبکه ⬅️ جبهه ⬅️ نهضت اجتماعی باید اذعان داشت که این نگاه رهبری به رشد اجتماعات انسانی را کمتر به آن پرداخته ایم.اینکه هر جمع دارای چه تفاوتی نسبت به سایر مدل ها می باشد و مختصات هر لایه چیست؟ 👈ادامه یادداشت سوم 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
🔸تفاوت انواع اجتماعات و جمع ها 📌هسته 🔹یک هسته به تعداد محدودی از افراد گفته میشود که دارای مهارت های تکمیل کنندگی یکدیگر بوده و دارای مقاصد، اهداف و رویکردی مشترک اند که بر مبنای آنها به هم پیوند می خورند و به یکدیگر تکیه میکنند. 🔹در یک هسته الزام به رابطه تکمیل کنندگی و اشتراک اگر چه وجود دارد اما الزام به وحدت کامل مانند یک تیم وجود ندارد.چنانچه هسته ها و تیم های مختلف به یکدیگر پیوند داده شود و دارای ارتباط سازماندهی شده با گستردگی زیاد باشند به آن تشکل اطلاق می شود. 📌تشکیلات 🔺تشکیلات به مجموعه ای از افرادی که به صورت منظم سازماندهی شده و بالفعل داراي توانمندي براي تأثیرگذاري در جهت باورها ،ارزش ها، رفتار و هنجارهاي اجتماعی با الگوي اسلامی می باشند. 🔺تشکیلات به معنای این است که یک جمع هم عقیده که برای انجام فعالیت هایی مشخص به صورت آگاهانه با یکدیگر همکاری می کنند.تشکل ها اقدامات میدانی کوچک تر و تخصصی تری دارند، ولی شبکه ها مجموعه هایی از این تشکل های تخصصی هستند که اقدام کلان دارند و این عناصر و تشکل ها با وجود تنوع فعالیت ها و قالب هایشان، زمانی که برای هدفی بزرگتر کنار هم می نشینند، یک رنگ و همراه می شوند و به شبکه ای تبدیل می شوند که می خواهند کار مشترکی و جریان ساز انجام دهند. 📌شبکه 🔸در ادبیات فارسی و فرهنگ معین شبکه را تور ماهیگیری می گویند. هرچیز جدا جدا، به هم متصل شده را شبکه میگویند برای مثال تور ماهیگیری شبکه است و از اتصال ریسمان های پراکنده شبکه تور را به وجود می اورد.شبکه سازی به معنای تعامل و همکاری بین چندین مجموعه و تشکل می باشد که با یکدیگر اقدام و عملیات مشترک جهت جریان سازی و هم افزایی انجام می دهند. 📌جبهه 🔺در حوزه مفهومی سازی جبهه فرهنگی رهبر انقلاب این واژه را وارد ادبیات انقلاب اسلامی کره اند و متاسفانه بسیاری از نخبگان با مفهوم جبهه سازی نتوانستند ارتباط برقرار کنند.در مورد مفهوم جبهه، مشکل عمده در گم شدن مفهوم و هدف است.جبهه سازی باید به صورت یک مفهوم حقیقی و برخاسته از واقیات انقلاب باشد تا به نتیجه برسد و نباید به آن نگاه تشکیلاتی داشته باشیم. 🔺مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «خب وقتی انسان نقطه مقابل را نگاه می‌کند، یک جبهه ای می‌بیند. ما در مقابلمان یک جبهۀ فرهنگی- سیاسی غرب وجود دارد که در دل آن جبهه، باز یک جبهه سرمایه داری خطرناک و آدم خوار وجود دارد، باز در کنار این، یک جبهه صهیونیستی، با اهداف مشخص وجود دارد؛ باز در کنار این، یک جبهه با ارتجاع فکری و خوک صفتی در زندگی بشری وجود دارد – سلاطین و مسئولان امور خیلی از حکومت‌ها، زندگی حیوانی شان مثل خوک و اهدافشان، اهداف دشمنان و فکرشان، فکرهای متحجر – که این‌ها همه یک مجموعه ای تشکیل دادند در مقابل ما؛ یک جبهه هستند.ما اگر بخواهیم در مقابل این جبهه کار کنیم، هم باید تنوع داشته باشیم ، هم ابتکار داشته باشیم، هم باید انگیزه داشته باشیم، هم باید برنامه داشته باشیم؛ کارمان برنامۀ هدایت شده باشد. و این نمی‌شود مگر با «تشکیل جبهه». این طرف هم بایستی جبهه تشکیل داد. از افراد و حتی مجموعه‌ها، به تنهایی کار بر نمی‌آید، باید یک کار وسیع جبهه ای انجام داد.» 2/2/92 👈ادامه 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
🔸تفاوت انواع اجتماعات و جمع ها 📌جبهه 🔺در فعالیت شبکه ای تصمیم سازی و عملیات مشترک ممکن است ناظر به جبهه دشمن نباشد. نگاه جبهه ای یعنی علاوه براینکه درفضای بین تشکیلاتی باید برنامه ریزی داشته باشیم و به صورت شبکه ای نماییم این اقدامات باید ناظر به جبهه دشمن در قلمرو ملی و بین المللی صورت پذیرید.در فرهنگ معین به جبهه پیشانی میگویند.در ادبیات عرب هم منظورشان از کلمه جبین همان جبهه و پیشانی است. جبهه سازی یعنی یک مرزبندی و شناخت دقیق نیروهای خودی و غیر خودی همراه با رصدتحرکات دشمن و تدارک پدافند(عمل و عکس العمل) مناسب و هماهنگ در مقابل جبهه دشمن. 📌نهضت اجتماعی 🔸هنگامی که جبهه های مختلف با یکدیگر تحت لوای رهبری واحد سازماندهی می شوند در این حالت به نهضت اجتماعی خواهیم رسید.این مساله همان اتفاقی است که امام در زمان جنگ ایجاد کردند.در دوره جنگ هشت ساله مدیریت امام نمود مساله نهضت و انقلاب اجتماعی می باشد. جنگ که فقط شامل خط مقدم نبود، در عصر دفاع مقدس مجاهد فقط آن کسی نبوده که در عملیات شرکت کند و روی مین برود. درمدل حرکت امام، جنگ این گونه تعریف شده بود که آن پیرزنی هم که در خانه خودش مواد غذایی برای جبهه‌ها تدارک می‌دید، او هم خودش را بخشی از جریان جبهه و جنگ می‌دید و بخشی از مجاهدین جبهه انقلاب می‌دانست.هنرامام این بوده که جنگ را مردمی تعریف کرد و شرایط افراد را در هر موقعیت و ظرفیت به صورت منفعل قرار نمی‌داد. همه ی امت امام موقعیت فعال و در تمامی حرکتِ جبهه انقلاب ایفای نقش می‌کردند. 🔸بعد از اتمام جنگ متاسفاته مدل مدیریت امام که درگیری همه جانبه مردم و یکایک خانواده های عزیز کشورمان بود، آن رویکرد را تنزل دادیم و به تشکیلات های اقماری، سازمان ها،حزب ها و سایر نهاد های بروکراتیک روی آوردیم و بایستی در این دوره بازگشتی به مکتب امام داشته باشیم 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
🔸سامانه هم‌اندیشی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابزار مکمل سندنویسی های شورا 🔹در معرفی سامانه آمده است: با استفاده از هم‌اندیشی می‌توانیم از مشارکت مردم و نخبگان پیرامون اسناد ملی و متون سیاستی استفاده کنیم و آن‌ها را ارتقا بخشیم. هم‌اندیشی همه‌چیز را به صورت نظام‌مند دریافت می‌کند تا سهولت بالای اجرا و استفاده را برایمان به ارمغان آورد. با استفاده از هم‌اندیشی هزینه‌ها کاهش یافته و سرعت و کیفیت خروجی ارتقا می‌یابد. 🔰نشانی: 🌐 hamandishi.sccr.ir/ در این سامانه فعلا دو طرح زیر به جمع سپاری سپرده شده است👇👇👇 📜طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور 📜سند ملی مسجد (رهیافتی به تحول و ارتقای مساجد کشور در گام دوم انقلاب اسلامی) 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
سلسله گفت و گوی حکمرانی فرهنگی ⭕️فرآیند‌های ارزیابی در حوزه فرهنگ از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است 💬بررسی مؤلفه‌های بازسازی ساختار فرهنگی و رسانه‌ای کشور در گفتگو با عبدالکریم خیامی سوابق استاد:دکتری در رشته فرهنگ و ارتباطات و مدرس دانشگاه‌های امام صادق (ع)، سوره، خبر، رئیس پیشین مرکز نظارت و ارزیابی صداوسیما و مرکز سیمای استان‌ها، عضو شورای هماهنگی اقتصادی سازمان صداوسیما 🖌متن مصاحبه 📎yun.ir/f0bara 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
کد های مهم حکمرانی فرهنگی ✍️ دکتر عبدالکریم خیامی 🔸نظام رسانه‌ای ما تحت تاثیر نظام فکری-فرهنگی و حاکمیتی ماست و چه بسا بخشی از اشکالات و خلا‌های جدی ما در طول دهه‌ها همین جداکردن‌ها و تفکیک‌ها بوده است و چون جدا و منفک از هم درباره این دو فکر می‌کردیم، جدا هم سیاست گذاری و اداره کردیم. اتفاقا جزء عبارات ممتاز رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیات دولت که به مساله بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی و رسانه‌ای کشور اشاره داشتند، استفاده از ترکیب فرهنگ و رسانه است. 🔸 امروزه گفته می‌شود فرهنگ و رسانه دو سویه یک سکه هستند. چون در هر ارتباطی و بافتی که به سر می‌برید، زمینه‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن و گیرنده پیام شما هر دو موثراند. شما بر اساس همان زمینه‌ها کد گذاری می‌کنید و پیام را آماده می‌کنید، فعالیت رسانه‌ای خود را انجام می‌دهید، رمزها، تصاویر، رنگ‌ها و واژه‌های خود را در این محتوای رسانه‌ای انتخاب می‌کنید و کسی که محتوای رسانه‌ای شما را می‌گیرد هم بر اساس زیست بومی که در آن زندگی می‌کند، آن محتوا را می‌فهمد، قرائت و تفسیر می‌کند 🔸مطالعه هر نوع ارتباطی خصوصا ارتباطات جمعی و رسانه جمعی بدون توجه به این زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، مطالعه ناقصی بوده و هست و چند سالی است که همان ترکیب فرهنگ و ارتباطات کنار هم بیان می‌شود؛ بنابراین فهم فرهنگ و رسانه بدون فهم آن دیگری، ناقص و کاریکاتوری است. 🔸رهبر انقلاب چند روز قبل از مراسم تنفیذ از ضعف رسانه‌های داخلی گله می‌کنند و چند روز بعد در ملاقات با هیات دولت، خواستار تحول در ساختار اداره فرهنگ و رسانه می‌شوند و معلوم می‌شود که این مساله مدتی است دغدغه شخصی ایشان بوده است و احتمالا زمینه‌های این تحول را در کشور دیده اند که می‌شود کاری در این خصوص انجام داد. 🔸در نگاه اول باید تعریف ما از کار فرهنگی مشخص شود، چون هنوز مفهوم مشوشی در جمهوری اسلامی دارد و نیاز به گفت و گوی نخبگانی است. 🔸توسعه ساختار‌های فرهنگی، الزاما توسعه کار فرهنگی نیست. افزایش محصولات فرهنگی، الزاما به معنای افزایش اثرگذاری فرهنگی نیست. افزایش اسناد، قوانین، سیاست‌ها و سیاست نامه‌های فرهنگی نیز الزاما به معنای اثرگذاری فرهنگی نیست. افزایش بهره مندی از ابزارها، فناوری‌ها و تکنولوژی‌های در خدمت فرهنگ نیز الزاما به معنای کار فرهنگی نیست. یعنی شما اگر امروز صد پیام رسان داخلی تولید کردید به معنای تاثیر گذاری بیشتر نیست. افزایش مناسک و آیین‌های فرهنگی نیز الزاما به معنای ارتقای بینش و رفتار فرهنگی جامعه نیست. ا 🔸 ۱۳ وزارتخانه معاونت فرهنگی دارند 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
کد های مهم حکمرانی فرهنگیدکتر عبدالکریم خیامی 🔸هالیوود که به ظاهرهیچ دستور عمل ساخت فیلمی وجود ندارد، ولی محال است که تولیدات آن‌ها در چارچوب فرهنگی آمریکا نباشد. ما نیاز به یک ساختار مشخصی داریم یا نیاز به یک بحث مدیریتی؟ 🔸فرآیند‌های ارزیابی و ارزشیابی عملکرد در حوزه فرهنگ یک شوخی بی مزه و از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است و در نگاهی دیگر یک اهانت به متخصصین این حوزه است. 🔸اگر دستگاه‌های فرهنگی ما توانستند بر صنعت، تجارت، نظامات مالی تاثیر گذار باشند، فرهنگ ما متحول خواهد شد. ویترین‌های پوشاک مغازه‌های ما، انبار گمرکات کشور، چینش بوفه‌ها و رستوران‌ها در شهرها، مبلمان شهری شهرها، معماری خانه ها، فرآیند صدور مجوز کسب و کار‌ها را در نظر بگیرید؛ تاثیر این‌ها بر فرهنگ عمومی حتما بیشتر از تاثیر بسیاری از ارگان ها، نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. 🔸یکی از مسائل جدی در کار فرهنگی و یا ساختار اداره فرهنگ این است که پارادایم حاکم بر اندیشه مسئولین نظام هنوز پارادایم انتقالی است؛ «انتقالی بدین معنا که ما یک چیزی داریم، آنرا بسته بندی می‌کنیم و به سمت جامعه می‌فرستیم، جامعه تاثیر می‌پذیرد و اصلاح می‌شود.» میخ‌های تابوت این پارادایم ده‌ها سال است که زده شده است. اگر هم باشد دست کم با شیوه مکانیکی انتقالی نیست و با شیوه دیگری انجام می‌شود. 🔸در موضوع فرهنگ و رسانه یک نگاه مکانیکی انتقالی و زنجیره‌ای داریم به نحوی که مردم گویی یک سرزمین پذیرایی هستند که ما فقط از بالا مطالب خود را به جامعه ارسال می‌کنیم 🔸فرهنگ از دوره قاجار آرام آرام دولتی، حاکمیتی و از سایر ساحت‌ها منفک می‌شود. البته این نظامات غربی نیز در آن بی اثر نبودند. کم کم فرهنگ بوراکراتیک می‌شود و ما با مدیران و مسئولانی در حوزه فرهنگ روبرو می‌شویم و هر چه به جلو آمدیم، حرکات جوششی را به سکنات کوششی تبدیل کردیم، عقلانیت انقلابی مردمی را به عقلانیت سازمانی اداری تبدیل کردیم و مردم گرایی را با فرقه گرایی اشتباه گرفتیم. (این‌ها همه اشکالاتی است که در کار‌های فرهنگی انجام دادیم.) مردم را گزینشی مشارکت می‌دهیم. 🔸در خاطره‌ای یکی نقل می‌کرد که به سید حسن نصرالله گفتیم که برای سالگرد تاسیس حزب الله مانند ۲۲ بهمن راهپیمایی کنید، فلان کار را انجام بدهید که او در جواب گفته بود، ما تجربه بد جمهوری اسلامی را در این خصوص تکرار نمی‌کنیم و ترجیح می‌دهیم مردم خودشان پای کار بیایند. 🔸در برخی از کار‌های فرهنگی هدف را یکی از ساحات اصلاح فرهنگی می‌دانیم. مثلا برخی فقط در حوزه اعتقادات و باور‌ها فعالیت دارند و به سایر حوزه ها، چون گرایش، میل و رفتار کاری ندارند و در مقطعی مثل دهه ۶۰ فقط به حوزه رفتار توجه داشتیم. آستین‌ها پایین باشند، جوراب سفید نپوشید، شلوار لی ممنوع و ... اگر بخواهیم ساختار فرهنگی را اصلاح کنیم، باید دید جامعی داشته باشیم و بدانیم که در یک مقولاتی البته رفتار انگیزشی نیاز است بدین نحو که با اصلاح رفتار، کم کم در سایر حوزه‌ها نیز اصلاح صورت می‌گیرد. 🔸تندروی‌ها و کندروی‌هایی در امور فرهنگی داشتیم؛ انقلاب در گام جدید خود حالا تجربه این افراط و تفریط‌ها را دارد. رهبری در خصوص اصلاح کار فرهنگی اصطلاح «باغبانی» را به کار می‌برند؛ خب در باغبانی شما هم آب و کود می‌دهید و هم در جایی هرس می‌کنید. ما یک وقت‌هایی از تمام امور باغبانی در حوزه فرهنگ فقط چمن زنی، آن هم با دستگاهش را یاد گرفته ایم. میلیون‌ها انواع گل و گیاه دیگر را که نمی‌شود فقط با دستگاه چمن زنی هرس کرد. 🔸کار فرهنگی یعنی تولید و ارتقاء معنا در زندگی جاری، ملموس و روزمره عامه مردم که منجر به یک ارتقایی در بینش، گرایش و رفتار می‌شود. 🆔@Temod_uni
کد های مهم حکمرانی فرهنگی ✍دکتر عبدالکریم خیام 🔸الزامات بازسازی ساختارهای انقلابی این است که دست هدایت گری باید بالای کار باشد. یعنی فرآیند‌های کلان این بازسازی باید با راهبری خود حضرت آقا جلو برود. دوم، متولیان تحول فرهنگی نخبگان و خبرگان هستند و قبل از اینکه این نخبگان به راه حلی برسند و شما دست به تغییر و تحول بزنید، حتما دچار آسیب خواهید شد. شاید نیاز باشد که هزاران نخبه و خبره در حوزه و دانشگاه یکی دو سال بر روی این موضوع کار و گفتگو کنند. سوم، میدان دادن و سرمایه گذاری بر روی جوان نخبه، متخصص، مومن، انقلابی، با اعتماد به نفس هم در ساحت فکر و هم در ساحت اجراست و باید آن‌ها را پیدا کنیم. چون مجری این تحول همین جوان‌ها هستند و بزرگتر‌هایی که مجرب این حوزه‌ها هستند، راهنمایان جوانان باشند و البته جایگاه ارشد باید به دست همین بزرگتر‌ها باقی بماند. در واقع چارچوب عوامل انسانی این تحول بدین صورت است. 🔸آقای وزیری که فکر می‌کند یک کمیته‌هایی پشت در‌های بسته تشکیل دهد و از هر سازمان و ارگان نمایندگانی در این کمیته‌ها حاضر شوند تا درباره تحول ساختار فرهنگی فکر کنند، از ابتدا خشت را کج گذاشته است؛ چون دارد حاکمیتی، دستگاهی و مهندسی فکر می‌کند و بسیاری از افرادی که در بیرون از این اتاق نشسته اند، حتما نخبه‌تر از این افراد داخل اتاق هستند. 🔸شورای عالی انقلاب فرهنگی قطعا با این ساختار فعلی نمی‌تواند تنظیم گری را انجام دهد. نهاد تنظیم گر، مقررات گذاری می‌کند، ضمانت اجرایی دارد، آموزش می‌دهد، تسهیل و حمایت می‌کند، حل اختلاف می‌کند، زمینه انجام فعالیت شما را فراهم می‌کند و به رشد فعالیت‌ها کمک می‌کند، البته نظارت هم می‌کند، اعتبار هم می‌دهد و می‌تواند مجوز‌ها را هم باطل کند. نهاد تنظیم گر به تعبیر ایرانی اسلامی آن، کار باغبانی را انجام می‌دهد. 🔸بحث تحول و خروجی آن در فرهنگ، عینی نیست، در ابتدا متولی خاصی پیدا نمی‌کند، ولی پای بودجه که به میان می‌آید، همه دستگاه‌های فرهنگی در صف مقدم قرار می‌گیرند. 🔸پیش‌تر خدمتتان عرض کردم که ارزیابی عملکرد‌ها در جمهوری اسلامی بیشتر شبیه یک شوخی است. البته برخی از معیار‌ها و ملاک‌ها در عرصه ارتقا فرهنگ قابل احصاست و می‌شود آن‌ها را اندازه گرفت که توسط بسیاری از نهاد‌های افکارسنجی انجام می‌شود. منتها در تقسیم کار این درهم تنیدگی بیشتر شده و حال آنکه ما تقسیم کارمان کهنه است. بعضی کار‌ها چندین متولی دارند و برخی بدون متولی رها شده اند. در گام اول و در بازآرایی این ساختار‌های فرهنگی، این پیرایش باید انجام شود. دوم اینکه موضوعات مشخص است که توسط چه سازمانی انجام خواهد شد که بخش زیادی از آن توسط حرکات جوششی مردمی انجام خواهد شد. یعنی دستگاهی موفق‌تر است که بتواند بخش زیادتری از مردم را به صحنه مشارکت بیاورد. پس کم کم شاخصه‌ها و مولفه‌های شما نیز تغییر خواهد کرد و در ادامه مشخص است که کدام دستگاه‌ها عهده دار کدام موضوعات شدند و رشد و افت کار نیز کاملا رصد خواهد شد و بر اساس همان بودجه تخصیص داده می‌شود. 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
بودجه فرهنگ.pdf
4.08M
🔴بودجهٔ فرهنگی در ۴۰ سالگی انقلاب 📈روند تغییرات بودجهٔ فرهنگی کشور در چهار دهه اخیر 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
📌بررسی و تحلیل بودجه فرهنگی کشور 🔹مطابق سبک بودجه نویسی قانون بودجه اعتبارات دستگاههای عمومی و دولتی بر اساس برنامه هایی که پیشنهاد داده اند، تعیین شده است. این برنامه ها ذیل یک «فصل» تجمیع شده اند و با ترکیب چند «فصل» هم سنخ، «امور» شکل گرفته است. 🔹مطابق قانون بودجه فرهنگی امورات فرهنگی دارای هشت فصل و ۱۲۹ برنامه است. از سال ۶۰ تا ۹۹، بودجه با اعتبارات فرهنگی از روند رو به رشدی برخوردار است چنان که از ۴۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۶۰ به ۱۰۵,۰۱۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ رسیده است. 🔹هشت فصل و برنامه های فرهنگی به شرح زیر در بودجه فرهنگی آورده شده است دین و مذهب 👈۳۹برنامه ورزش و تفریحات 👈۸برنامه فرهنگ و هنر میراث فرهنگی 👈۳۷برنامه رسانه 👈۱۵برنامه گردشگری 👈۴برنامه صنایع دستی 👈۳برنامه تحقیق و توسعه در امور فرهنگی تربیت بدنی و گردشگری 👈۱۶برنامه 🔹سهم بودجه فرهنگی از بودجه عمومی کشور در این سال ها از سطح مشخصی فراتر نرفته و همواره میان ۱ تا ۴ درصد در نوسان بوده است. کمترین آن ۱/۲۶ درصد در سال ۱۳۶۰ و بیشترین آن ۳/۶ درصد در سال ۱۳۹۱ بود. 🔹در سال ۱۳۹۰ تعداد برنامه های فرهنگی شامل ۷۶ عنوان بود، اما در سال ۱۳۹۶، به ۱۲۹ برنامه رسید. 🔹مطابق قانون بودجه ۱۳۹۶، ۵۳ دستگاه به عنوان دستگاه هایی که از قبل برنامه های فرهنگی اعتبار جذب می کنند، شناسایی شده اند. 🔹 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین تعداد برنامه ها (۱۷ برنامه) را در ذیل خود دارد و سازمان صدا و سیما با داشتن ۶ برنامه بیشترین اعتبار را نسبت به دیگر دستگاه های مورد بررسی دریافت می کند. 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
🔴 مقایسه عجیب سرانه بودجه فرهنگی ایران با سایر کشورها 🚫جدای از فاصله عجیب بودجه فرهنگی ایران با سایر کشورها لازم هست چند مقایسه ساده داشته باشیم با بودجه چند رسانه که بر علیه ما فعالیت فرهنگی سیاسی میکنند. ⭕️بودجه سالیانه بی‌بی‌سی بالغ بر ۴ میلیارد و ۷۲۲ میلیون پوند است. ⭕️همچنین شبکه خبری "من و تو" مجموع هزینه‌های عملیاتی این شبکه طی سه سال مالی، از مرز ۵۳ میلیون پوند گذشته است. که از بارزترین فعالیت ضد فرهنگی این شبکه تبلیغ افکار فرقه ضاله و تبلیغ سگ پروری در منازل هست . ⭕️و اما اینترنشنال به گفته علی علیزاده تحلیلگر سیاسی، از قول روزنامه گاردین بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری دارد که از طریق محمد بن سلمان تامین میشود. ♨️و یا بودجه فعالیت های ضد فرهنگی مسیح علینژاد که طبق اسناد عمومی قراردادهای دولت آمریکا، مسیح علینژاد تا امروز مبلغ ۳۱۷,۴۰۰ دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است. 🔹سهم بودجه فرهنگی همیشه بین یک تا چهار درصد متغیر بوده است و بیشترین میزان آن ده هزار میلیاردتومان بوده است. بدیهی است که حجم بودجه های فرهنگی دشمن چندین برابر ما می باشد. 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
🚨نشر حداکثری👆🏻 💞I am ghasim Soleimani جهت شرکت در پویش نه به اینستاگرام و دادن امتیاز منفی به این اپ👇👇👇 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instagram.android
📲تنبیه اینستاگرام توسط کاربران ایرانی 🔹پس از سانسور گسترده تصاویر و فیلم‌های مرتبط با شهید سلیمانی در چند روز اخیر، کاربران ایرانی با راه اندازی پویشی با مراجعه به گوگل پلی، کمترین نمره کیفیت را برای اینستاگرام ثبت می‌کنند 🔹پس از آغاز این پویش، نمره اینستاگرام در گوگل‌پلی از ۴.۴ به ۳.۵ کاهش پیدا کرده و همچنان این روند ادامه دارد. این موج اعتراضی به ارزش و سهام اینستاگرام به‌شدت آسیب می‌زند؛ در موارد مشابه قبل فیس‌بوک مجبور به عذرخواهی شده بود. ⚠️ اگر تمام فعالان مجازی انقلاب در نرم افزار گوگل پلی به برنامه اینستاگرام با انتخاب یک ستاره ، پایین ترین امتیاز یعنی را بدهند این عمل باعث کاهش شدید امتیاز اینستاگرام در گوگل پلی شده و در پی آن ارزش سهام کمپانی فیسبوک (مالک اینستاگرام در بورس ریزش پیدا خواهد کرد و متعاقبا ضرر زیادی برای سهام داران خواهد داشت ) 🔹 این ترفند برای اولین بار توسط کاربران فلسطینی در اعتراض به بایکوت یکی از فعالان اجتماعی فلسطینی انجام دادند و بلافاصله فیسبوک دست از خباثت برداشت و عذرخواهی کرد. 📱لینک اینستاگرام در گوگل پلی 🔻 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instagram.android نشر حداکثری
🔸پیرو تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ و رسانه کشور دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور تشکیل و به تازگی پیش‌نویس اولیه این طرح منتشر شد. 🔺دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه، بهره‌گیری از سازوکار مشارکتی و تجمیع نظرات طیف وسیعی از نخبگان و صاحب‌نظران را خط‌مشی اصلی خود قرار داد. لذا از مسیرهای مختلف اقدام به تأمین محتوا از میان نظرات مردمی، نخبگان استانی، دستگاه‌های رسمی کشور، متخصصان و اهالی فرهنگ و رسانه، کتاب‌ها، مقالات و پژوهش‌ها و سرانجام رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی نمود. 🔹در گام بعد، محتوای تأمین‌شده مورد تحلیل و نظام‌مندسازی قرار گرفت. تاکنون با اخذ نظر حدود ۹۰۰ نفر از اهالی فرهنگ و رسانه، بیش از ۱,۹۰۰ گزاره راهبردی استخراج شده است. بررسی گزاره‌های راهبردی اهالی فرهنگ و رسانه نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از نظرات، بر ضرورت هماهنگی برنامه‌ها و راهبری امور فرهنگی ذیل یک مرجع واحد تأکید دارند. 🔺 ازآنجایی‌که پیش‌نیاز بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور، تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان رأس هرم حکمرانی حوزه فرهنگ است و بدون این مهم، حتی با فرض امکان‌پذیری بازسازی سایر اجزای ساختار، مهم‌ترین آسیب کنونی یعنی فقدان هماهنگی، هم‌افزایی و هوشمندی، همچنان پابرجا است؛ بنابراین ارائه طرح تحول و بازسازی ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولویت قرار گرفت تا با اجرای آن، اولاً مقدمه و پیش‌نیاز بازسازی سایر ساختارها محقق شود و ثانیاً شورای عالی بتواند با به‌دست آوردن الزامات فرماندهی ازجمله بازوهای رصدی و راهبری، بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور را عالمانه‌تر، متقن‌تر و دقیق‌تر محقق کند. متن پیش نویس سند👇👇👇 🔅تِمُد🔅 🆔@Temod_uni
kalan.pdf
742.2K
🔰متن پیش نویس سند طرح کلان رسانه و فرهنگ 🔺شما نخبگان فرهنگی و رسانه ای میتوانید با مراجعه به سامانه زیر نظرات خود را پیرامون این سند ابراز و بیان نمایید👇👇👇 🔰 hamandishi.sccr.ir/ 🔅تِمُد🔅 🆔@Temod_uni
🔴اهرم‌های الزام‌آور فرهنگی در دست نهادهای دیگر است نه شورای عالی انقلاب فرهنگی! 🖊مفهوم شناسی «تحول انقلابی» ساختار فرهنگی درگفتگو با حجت الاسلام علیرضا پیروزمند؛ 🖌رزومه استاد: عضو هیئت علمى، مسئول گروه روش و عضو گروه علم اصول احکام حکومتی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی 📎yun.ir/ardgob 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
کد های مهم حکمرانی فرهنگی ✍️حجت الاسلام علیرضا پیروزمند ✅بازسازی ساختار فرهنگی فراگیر است اما بنیان‌برکن نیست ✅سازماندهی های دولت در امورفرهنگی مانند هیات ها، دارالقران ها و ....کیفیت را فدای کمیت کرده است ✅مدیریت فرهنگی در کشور انرا مردمی نکرده‌است بلکه با تصدی‌گری و ارائه آمار، شروع به گزارش‌دهی کرده‌اند و افراد در راس دغدغه فرهنگی نداشته اند. ✅اعیاد نیمه شعبان در گذشته مردمی برگزار می‌شد و حالا مردم از حاکمیت انتظار دارند که بنر بزند و تصدی این امر را داشته باشد اگرچه آمار ممکن است که بالا رفته باشد، اما کیفیت تغییر پیدا نکرده است ✅انقلاب اسلامی در اوایل زمینه مشارکت، حضور و تنوع فعالیت‌های فرهنگی مردمی را افزایش داده است، صرف‌‌نظر از اینکه این اتفاقی که روی داده است، توسط یک دستگاه مانند سازمان تبلیغات یا وزارت ارشاد اسلامی بوده است، یا خود مردم این کار را کرده‌اند. ✅در گام دوم که درباره بازسازی فرهنگی انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم، یکی از نقاطی که باید روی آن دست بگذاریم، این موضوع است که نحوه ارتقای مشارکت مردم در فعالیت‌های فرهنگی چگونه است؛ ✅زمانی که درباره بازسازی ساختاری فرهنگی صحبت می‌کنیم باید بتوانیم این گره‌ها را حل کنیم که هم دخالت دولت باعث پا پس کشیدن مردم نشود و هم حضور مردم، به معنای اینکه دولت از صحنه خارج شود، قلمداد نشود ✅یکی از عواملی که باعث شده، شورا عالی انقلاب فرهنگی نفوذ کافی نداشته باشد، غیر از عوامل داخلی خودش این است که در ساختار فرهنگی کشور، دستگاه‌ها به صورت قانونی موظف به پاسخگویی به این شورای نیستند، بلکه موظف به پاسخگویی به دفتر مقام معظم رهبری یا رئیس‌جمهور هستند ✅شورای عالی انقلاب فرهنگی اهرم الزام‌آوری و یا عزمی که در اشخاص حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته باشد، ندارد. در حالی که اراده رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر بازخواست از دستگاه‌های فرهنگی باشد. ✅اهرم مالی در اختیار ریاست جمهوری و دفتر نهاد رهبری میباشد و اساسا شورای عالی انقلاب فرهنگی نمیتواند نقش ارزیاب را داشته باشد ✅زمان کارسپاری حوزه فرهنگ، دستگاه‌ها همه خط اول میدان اند، اما زمان پاسخگویی عمدتا خبری از آنها نیست. ✅در عرصه فرهنگ نمی‌توان انتظار داشت که به صورت قالب‌زنی آجر، عمل کرد، قطعا و قهرا یک حجمی از دستاورد و آثار فرهنگی در بهترین حالت تحت مدیریت قرار نمی‌گیرد. ما باید بخش رهبری، دولتی و مردمی را به بهترین وجه با یکدیگر هم‌افزا کنیم. ✅یک هماهنگی‌های بالادستی و فرادستی و یک لایه بالاتر از ساختار فرهنگی که موضوع را مدیریت نمی‌کنند و دستاوردها و ویژگی‌ها و اوصاف مورد نظر را مدیریت می‌کنند، باید وجود داشته باشد. ✅حکمرانی فرهنگی حداقل دو لایه پیدا می‌کند که یک لایه موضوعی و مجموعه‌ای از دستگاه‌هاست که خودشان تقسیم کار می‌کنند و سهم هر یک مشخص است و یک لایه بالاتر، وصفی است که درصدد محقق کردن ویژگی‌های فرهنگی است. 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni