eitaa logo
کنشگری🇵🇸
8.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
783 ویدیو
1.4هزار فایل
🧩 نوآوری اجتماعی و فرهنگی 💊 کپسول ایده های تحول افرین 🎯 ارایه الگوهای کنشگری و طرح عملیاتی 👨‍💻 پایگاه حمایت فکری از کنشگران میدانی ✍️راهبرمحتوایی: @admin_activism گروه ایده پردازی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/3205628134Ced1e760985
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسله گفت و گوی حکمرانی فرهنگی ⭕️فرآیند‌های ارزیابی در حوزه فرهنگ از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است 💬بررسی مؤلفه‌های بازسازی ساختار فرهنگی و رسانه‌ای کشور در گفتگو با عبدالکریم خیامی سوابق استاد:دکتری در رشته فرهنگ و ارتباطات و مدرس دانشگاه‌های امام صادق (ع)، سوره، خبر، رئیس پیشین مرکز نظارت و ارزیابی صداوسیما و مرکز سیمای استان‌ها، عضو شورای هماهنگی اقتصادی سازمان صداوسیما 🖌متن مصاحبه 📎yun.ir/f0bara 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
کد های مهم حکمرانی فرهنگی ✍️ دکتر عبدالکریم خیامی 🔸نظام رسانه‌ای ما تحت تاثیر نظام فکری-فرهنگی و حاکمیتی ماست و چه بسا بخشی از اشکالات و خلا‌های جدی ما در طول دهه‌ها همین جداکردن‌ها و تفکیک‌ها بوده است و چون جدا و منفک از هم درباره این دو فکر می‌کردیم، جدا هم سیاست گذاری و اداره کردیم. اتفاقا جزء عبارات ممتاز رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیات دولت که به مساله بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی و رسانه‌ای کشور اشاره داشتند، استفاده از ترکیب فرهنگ و رسانه است. 🔸 امروزه گفته می‌شود فرهنگ و رسانه دو سویه یک سکه هستند. چون در هر ارتباطی و بافتی که به سر می‌برید، زمینه‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن و گیرنده پیام شما هر دو موثراند. شما بر اساس همان زمینه‌ها کد گذاری می‌کنید و پیام را آماده می‌کنید، فعالیت رسانه‌ای خود را انجام می‌دهید، رمزها، تصاویر، رنگ‌ها و واژه‌های خود را در این محتوای رسانه‌ای انتخاب می‌کنید و کسی که محتوای رسانه‌ای شما را می‌گیرد هم بر اساس زیست بومی که در آن زندگی می‌کند، آن محتوا را می‌فهمد، قرائت و تفسیر می‌کند 🔸مطالعه هر نوع ارتباطی خصوصا ارتباطات جمعی و رسانه جمعی بدون توجه به این زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، مطالعه ناقصی بوده و هست و چند سالی است که همان ترکیب فرهنگ و ارتباطات کنار هم بیان می‌شود؛ بنابراین فهم فرهنگ و رسانه بدون فهم آن دیگری، ناقص و کاریکاتوری است. 🔸رهبر انقلاب چند روز قبل از مراسم تنفیذ از ضعف رسانه‌های داخلی گله می‌کنند و چند روز بعد در ملاقات با هیات دولت، خواستار تحول در ساختار اداره فرهنگ و رسانه می‌شوند و معلوم می‌شود که این مساله مدتی است دغدغه شخصی ایشان بوده است و احتمالا زمینه‌های این تحول را در کشور دیده اند که می‌شود کاری در این خصوص انجام داد. 🔸در نگاه اول باید تعریف ما از کار فرهنگی مشخص شود، چون هنوز مفهوم مشوشی در جمهوری اسلامی دارد و نیاز به گفت و گوی نخبگانی است. 🔸توسعه ساختار‌های فرهنگی، الزاما توسعه کار فرهنگی نیست. افزایش محصولات فرهنگی، الزاما به معنای افزایش اثرگذاری فرهنگی نیست. افزایش اسناد، قوانین، سیاست‌ها و سیاست نامه‌های فرهنگی نیز الزاما به معنای اثرگذاری فرهنگی نیست. افزایش بهره مندی از ابزارها، فناوری‌ها و تکنولوژی‌های در خدمت فرهنگ نیز الزاما به معنای کار فرهنگی نیست. یعنی شما اگر امروز صد پیام رسان داخلی تولید کردید به معنای تاثیر گذاری بیشتر نیست. افزایش مناسک و آیین‌های فرهنگی نیز الزاما به معنای ارتقای بینش و رفتار فرهنگی جامعه نیست. ا 🔸 ۱۳ وزارتخانه معاونت فرهنگی دارند 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
کد های مهم حکمرانی فرهنگیدکتر عبدالکریم خیامی 🔸هالیوود که به ظاهرهیچ دستور عمل ساخت فیلمی وجود ندارد، ولی محال است که تولیدات آن‌ها در چارچوب فرهنگی آمریکا نباشد. ما نیاز به یک ساختار مشخصی داریم یا نیاز به یک بحث مدیریتی؟ 🔸فرآیند‌های ارزیابی و ارزشیابی عملکرد در حوزه فرهنگ یک شوخی بی مزه و از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است و در نگاهی دیگر یک اهانت به متخصصین این حوزه است. 🔸اگر دستگاه‌های فرهنگی ما توانستند بر صنعت، تجارت، نظامات مالی تاثیر گذار باشند، فرهنگ ما متحول خواهد شد. ویترین‌های پوشاک مغازه‌های ما، انبار گمرکات کشور، چینش بوفه‌ها و رستوران‌ها در شهرها، مبلمان شهری شهرها، معماری خانه ها، فرآیند صدور مجوز کسب و کار‌ها را در نظر بگیرید؛ تاثیر این‌ها بر فرهنگ عمومی حتما بیشتر از تاثیر بسیاری از ارگان ها، نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. 🔸یکی از مسائل جدی در کار فرهنگی و یا ساختار اداره فرهنگ این است که پارادایم حاکم بر اندیشه مسئولین نظام هنوز پارادایم انتقالی است؛ «انتقالی بدین معنا که ما یک چیزی داریم، آنرا بسته بندی می‌کنیم و به سمت جامعه می‌فرستیم، جامعه تاثیر می‌پذیرد و اصلاح می‌شود.» میخ‌های تابوت این پارادایم ده‌ها سال است که زده شده است. اگر هم باشد دست کم با شیوه مکانیکی انتقالی نیست و با شیوه دیگری انجام می‌شود. 🔸در موضوع فرهنگ و رسانه یک نگاه مکانیکی انتقالی و زنجیره‌ای داریم به نحوی که مردم گویی یک سرزمین پذیرایی هستند که ما فقط از بالا مطالب خود را به جامعه ارسال می‌کنیم 🔸فرهنگ از دوره قاجار آرام آرام دولتی، حاکمیتی و از سایر ساحت‌ها منفک می‌شود. البته این نظامات غربی نیز در آن بی اثر نبودند. کم کم فرهنگ بوراکراتیک می‌شود و ما با مدیران و مسئولانی در حوزه فرهنگ روبرو می‌شویم و هر چه به جلو آمدیم، حرکات جوششی را به سکنات کوششی تبدیل کردیم، عقلانیت انقلابی مردمی را به عقلانیت سازمانی اداری تبدیل کردیم و مردم گرایی را با فرقه گرایی اشتباه گرفتیم. (این‌ها همه اشکالاتی است که در کار‌های فرهنگی انجام دادیم.) مردم را گزینشی مشارکت می‌دهیم. 🔸در خاطره‌ای یکی نقل می‌کرد که به سید حسن نصرالله گفتیم که برای سالگرد تاسیس حزب الله مانند ۲۲ بهمن راهپیمایی کنید، فلان کار را انجام بدهید که او در جواب گفته بود، ما تجربه بد جمهوری اسلامی را در این خصوص تکرار نمی‌کنیم و ترجیح می‌دهیم مردم خودشان پای کار بیایند. 🔸در برخی از کار‌های فرهنگی هدف را یکی از ساحات اصلاح فرهنگی می‌دانیم. مثلا برخی فقط در حوزه اعتقادات و باور‌ها فعالیت دارند و به سایر حوزه ها، چون گرایش، میل و رفتار کاری ندارند و در مقطعی مثل دهه ۶۰ فقط به حوزه رفتار توجه داشتیم. آستین‌ها پایین باشند، جوراب سفید نپوشید، شلوار لی ممنوع و ... اگر بخواهیم ساختار فرهنگی را اصلاح کنیم، باید دید جامعی داشته باشیم و بدانیم که در یک مقولاتی البته رفتار انگیزشی نیاز است بدین نحو که با اصلاح رفتار، کم کم در سایر حوزه‌ها نیز اصلاح صورت می‌گیرد. 🔸تندروی‌ها و کندروی‌هایی در امور فرهنگی داشتیم؛ انقلاب در گام جدید خود حالا تجربه این افراط و تفریط‌ها را دارد. رهبری در خصوص اصلاح کار فرهنگی اصطلاح «باغبانی» را به کار می‌برند؛ خب در باغبانی شما هم آب و کود می‌دهید و هم در جایی هرس می‌کنید. ما یک وقت‌هایی از تمام امور باغبانی در حوزه فرهنگ فقط چمن زنی، آن هم با دستگاهش را یاد گرفته ایم. میلیون‌ها انواع گل و گیاه دیگر را که نمی‌شود فقط با دستگاه چمن زنی هرس کرد. 🔸کار فرهنگی یعنی تولید و ارتقاء معنا در زندگی جاری، ملموس و روزمره عامه مردم که منجر به یک ارتقایی در بینش، گرایش و رفتار می‌شود. 🆔@Temod_uni
کد های مهم حکمرانی فرهنگی ✍دکتر عبدالکریم خیام 🔸الزامات بازسازی ساختارهای انقلابی این است که دست هدایت گری باید بالای کار باشد. یعنی فرآیند‌های کلان این بازسازی باید با راهبری خود حضرت آقا جلو برود. دوم، متولیان تحول فرهنگی نخبگان و خبرگان هستند و قبل از اینکه این نخبگان به راه حلی برسند و شما دست به تغییر و تحول بزنید، حتما دچار آسیب خواهید شد. شاید نیاز باشد که هزاران نخبه و خبره در حوزه و دانشگاه یکی دو سال بر روی این موضوع کار و گفتگو کنند. سوم، میدان دادن و سرمایه گذاری بر روی جوان نخبه، متخصص، مومن، انقلابی، با اعتماد به نفس هم در ساحت فکر و هم در ساحت اجراست و باید آن‌ها را پیدا کنیم. چون مجری این تحول همین جوان‌ها هستند و بزرگتر‌هایی که مجرب این حوزه‌ها هستند، راهنمایان جوانان باشند و البته جایگاه ارشد باید به دست همین بزرگتر‌ها باقی بماند. در واقع چارچوب عوامل انسانی این تحول بدین صورت است. 🔸آقای وزیری که فکر می‌کند یک کمیته‌هایی پشت در‌های بسته تشکیل دهد و از هر سازمان و ارگان نمایندگانی در این کمیته‌ها حاضر شوند تا درباره تحول ساختار فرهنگی فکر کنند، از ابتدا خشت را کج گذاشته است؛ چون دارد حاکمیتی، دستگاهی و مهندسی فکر می‌کند و بسیاری از افرادی که در بیرون از این اتاق نشسته اند، حتما نخبه‌تر از این افراد داخل اتاق هستند. 🔸شورای عالی انقلاب فرهنگی قطعا با این ساختار فعلی نمی‌تواند تنظیم گری را انجام دهد. نهاد تنظیم گر، مقررات گذاری می‌کند، ضمانت اجرایی دارد، آموزش می‌دهد، تسهیل و حمایت می‌کند، حل اختلاف می‌کند، زمینه انجام فعالیت شما را فراهم می‌کند و به رشد فعالیت‌ها کمک می‌کند، البته نظارت هم می‌کند، اعتبار هم می‌دهد و می‌تواند مجوز‌ها را هم باطل کند. نهاد تنظیم گر به تعبیر ایرانی اسلامی آن، کار باغبانی را انجام می‌دهد. 🔸بحث تحول و خروجی آن در فرهنگ، عینی نیست، در ابتدا متولی خاصی پیدا نمی‌کند، ولی پای بودجه که به میان می‌آید، همه دستگاه‌های فرهنگی در صف مقدم قرار می‌گیرند. 🔸پیش‌تر خدمتتان عرض کردم که ارزیابی عملکرد‌ها در جمهوری اسلامی بیشتر شبیه یک شوخی است. البته برخی از معیار‌ها و ملاک‌ها در عرصه ارتقا فرهنگ قابل احصاست و می‌شود آن‌ها را اندازه گرفت که توسط بسیاری از نهاد‌های افکارسنجی انجام می‌شود. منتها در تقسیم کار این درهم تنیدگی بیشتر شده و حال آنکه ما تقسیم کارمان کهنه است. بعضی کار‌ها چندین متولی دارند و برخی بدون متولی رها شده اند. در گام اول و در بازآرایی این ساختار‌های فرهنگی، این پیرایش باید انجام شود. دوم اینکه موضوعات مشخص است که توسط چه سازمانی انجام خواهد شد که بخش زیادی از آن توسط حرکات جوششی مردمی انجام خواهد شد. یعنی دستگاهی موفق‌تر است که بتواند بخش زیادتری از مردم را به صحنه مشارکت بیاورد. پس کم کم شاخصه‌ها و مولفه‌های شما نیز تغییر خواهد کرد و در ادامه مشخص است که کدام دستگاه‌ها عهده دار کدام موضوعات شدند و رشد و افت کار نیز کاملا رصد خواهد شد و بر اساس همان بودجه تخصیص داده می‌شود. 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
بودجه فرهنگ.pdf
4.08M
🔴بودجهٔ فرهنگی در ۴۰ سالگی انقلاب 📈روند تغییرات بودجهٔ فرهنگی کشور در چهار دهه اخیر 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
📌بررسی و تحلیل بودجه فرهنگی کشور 🔹مطابق سبک بودجه نویسی قانون بودجه اعتبارات دستگاههای عمومی و دولتی بر اساس برنامه هایی که پیشنهاد داده اند، تعیین شده است. این برنامه ها ذیل یک «فصل» تجمیع شده اند و با ترکیب چند «فصل» هم سنخ، «امور» شکل گرفته است. 🔹مطابق قانون بودجه فرهنگی امورات فرهنگی دارای هشت فصل و ۱۲۹ برنامه است. از سال ۶۰ تا ۹۹، بودجه با اعتبارات فرهنگی از روند رو به رشدی برخوردار است چنان که از ۴۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۶۰ به ۱۰۵,۰۱۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ رسیده است. 🔹هشت فصل و برنامه های فرهنگی به شرح زیر در بودجه فرهنگی آورده شده است دین و مذهب 👈۳۹برنامه ورزش و تفریحات 👈۸برنامه فرهنگ و هنر میراث فرهنگی 👈۳۷برنامه رسانه 👈۱۵برنامه گردشگری 👈۴برنامه صنایع دستی 👈۳برنامه تحقیق و توسعه در امور فرهنگی تربیت بدنی و گردشگری 👈۱۶برنامه 🔹سهم بودجه فرهنگی از بودجه عمومی کشور در این سال ها از سطح مشخصی فراتر نرفته و همواره میان ۱ تا ۴ درصد در نوسان بوده است. کمترین آن ۱/۲۶ درصد در سال ۱۳۶۰ و بیشترین آن ۳/۶ درصد در سال ۱۳۹۱ بود. 🔹در سال ۱۳۹۰ تعداد برنامه های فرهنگی شامل ۷۶ عنوان بود، اما در سال ۱۳۹۶، به ۱۲۹ برنامه رسید. 🔹مطابق قانون بودجه ۱۳۹۶، ۵۳ دستگاه به عنوان دستگاه هایی که از قبل برنامه های فرهنگی اعتبار جذب می کنند، شناسایی شده اند. 🔹 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین تعداد برنامه ها (۱۷ برنامه) را در ذیل خود دارد و سازمان صدا و سیما با داشتن ۶ برنامه بیشترین اعتبار را نسبت به دیگر دستگاه های مورد بررسی دریافت می کند. 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
🔴 مقایسه عجیب سرانه بودجه فرهنگی ایران با سایر کشورها 🚫جدای از فاصله عجیب بودجه فرهنگی ایران با سایر کشورها لازم هست چند مقایسه ساده داشته باشیم با بودجه چند رسانه که بر علیه ما فعالیت فرهنگی سیاسی میکنند. ⭕️بودجه سالیانه بی‌بی‌سی بالغ بر ۴ میلیارد و ۷۲۲ میلیون پوند است. ⭕️همچنین شبکه خبری "من و تو" مجموع هزینه‌های عملیاتی این شبکه طی سه سال مالی، از مرز ۵۳ میلیون پوند گذشته است. که از بارزترین فعالیت ضد فرهنگی این شبکه تبلیغ افکار فرقه ضاله و تبلیغ سگ پروری در منازل هست . ⭕️و اما اینترنشنال به گفته علی علیزاده تحلیلگر سیاسی، از قول روزنامه گاردین بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری دارد که از طریق محمد بن سلمان تامین میشود. ♨️و یا بودجه فعالیت های ضد فرهنگی مسیح علینژاد که طبق اسناد عمومی قراردادهای دولت آمریکا، مسیح علینژاد تا امروز مبلغ ۳۱۷,۴۰۰ دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است. 🔹سهم بودجه فرهنگی همیشه بین یک تا چهار درصد متغیر بوده است و بیشترین میزان آن ده هزار میلیاردتومان بوده است. بدیهی است که حجم بودجه های فرهنگی دشمن چندین برابر ما می باشد. 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
🚨نشر حداکثری👆🏻 💞I am ghasim Soleimani جهت شرکت در پویش نه به اینستاگرام و دادن امتیاز منفی به این اپ👇👇👇 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instagram.android
📲تنبیه اینستاگرام توسط کاربران ایرانی 🔹پس از سانسور گسترده تصاویر و فیلم‌های مرتبط با شهید سلیمانی در چند روز اخیر، کاربران ایرانی با راه اندازی پویشی با مراجعه به گوگل پلی، کمترین نمره کیفیت را برای اینستاگرام ثبت می‌کنند 🔹پس از آغاز این پویش، نمره اینستاگرام در گوگل‌پلی از ۴.۴ به ۳.۵ کاهش پیدا کرده و همچنان این روند ادامه دارد. این موج اعتراضی به ارزش و سهام اینستاگرام به‌شدت آسیب می‌زند؛ در موارد مشابه قبل فیس‌بوک مجبور به عذرخواهی شده بود. ⚠️ اگر تمام فعالان مجازی انقلاب در نرم افزار گوگل پلی به برنامه اینستاگرام با انتخاب یک ستاره ، پایین ترین امتیاز یعنی را بدهند این عمل باعث کاهش شدید امتیاز اینستاگرام در گوگل پلی شده و در پی آن ارزش سهام کمپانی فیسبوک (مالک اینستاگرام در بورس ریزش پیدا خواهد کرد و متعاقبا ضرر زیادی برای سهام داران خواهد داشت ) 🔹 این ترفند برای اولین بار توسط کاربران فلسطینی در اعتراض به بایکوت یکی از فعالان اجتماعی فلسطینی انجام دادند و بلافاصله فیسبوک دست از خباثت برداشت و عذرخواهی کرد. 📱لینک اینستاگرام در گوگل پلی 🔻 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instagram.android نشر حداکثری
🔸پیرو تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ و رسانه کشور دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور تشکیل و به تازگی پیش‌نویس اولیه این طرح منتشر شد. 🔺دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه، بهره‌گیری از سازوکار مشارکتی و تجمیع نظرات طیف وسیعی از نخبگان و صاحب‌نظران را خط‌مشی اصلی خود قرار داد. لذا از مسیرهای مختلف اقدام به تأمین محتوا از میان نظرات مردمی، نخبگان استانی، دستگاه‌های رسمی کشور، متخصصان و اهالی فرهنگ و رسانه، کتاب‌ها، مقالات و پژوهش‌ها و سرانجام رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی نمود. 🔹در گام بعد، محتوای تأمین‌شده مورد تحلیل و نظام‌مندسازی قرار گرفت. تاکنون با اخذ نظر حدود ۹۰۰ نفر از اهالی فرهنگ و رسانه، بیش از ۱,۹۰۰ گزاره راهبردی استخراج شده است. بررسی گزاره‌های راهبردی اهالی فرهنگ و رسانه نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از نظرات، بر ضرورت هماهنگی برنامه‌ها و راهبری امور فرهنگی ذیل یک مرجع واحد تأکید دارند. 🔺 ازآنجایی‌که پیش‌نیاز بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور، تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان رأس هرم حکمرانی حوزه فرهنگ است و بدون این مهم، حتی با فرض امکان‌پذیری بازسازی سایر اجزای ساختار، مهم‌ترین آسیب کنونی یعنی فقدان هماهنگی، هم‌افزایی و هوشمندی، همچنان پابرجا است؛ بنابراین ارائه طرح تحول و بازسازی ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولویت قرار گرفت تا با اجرای آن، اولاً مقدمه و پیش‌نیاز بازسازی سایر ساختارها محقق شود و ثانیاً شورای عالی بتواند با به‌دست آوردن الزامات فرماندهی ازجمله بازوهای رصدی و راهبری، بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور را عالمانه‌تر، متقن‌تر و دقیق‌تر محقق کند. متن پیش نویس سند👇👇👇 🔅تِمُد🔅 🆔@Temod_uni
kalan.pdf
742.2K
🔰متن پیش نویس سند طرح کلان رسانه و فرهنگ 🔺شما نخبگان فرهنگی و رسانه ای میتوانید با مراجعه به سامانه زیر نظرات خود را پیرامون این سند ابراز و بیان نمایید👇👇👇 🔰 hamandishi.sccr.ir/ 🔅تِمُد🔅 🆔@Temod_uni
🔴اهرم‌های الزام‌آور فرهنگی در دست نهادهای دیگر است نه شورای عالی انقلاب فرهنگی! 🖊مفهوم شناسی «تحول انقلابی» ساختار فرهنگی درگفتگو با حجت الاسلام علیرضا پیروزمند؛ 🖌رزومه استاد: عضو هیئت علمى، مسئول گروه روش و عضو گروه علم اصول احکام حکومتی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی 📎yun.ir/ardgob 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
کد های مهم حکمرانی فرهنگی ✍️حجت الاسلام علیرضا پیروزمند ✅بازسازی ساختار فرهنگی فراگیر است اما بنیان‌برکن نیست ✅سازماندهی های دولت در امورفرهنگی مانند هیات ها، دارالقران ها و ....کیفیت را فدای کمیت کرده است ✅مدیریت فرهنگی در کشور انرا مردمی نکرده‌است بلکه با تصدی‌گری و ارائه آمار، شروع به گزارش‌دهی کرده‌اند و افراد در راس دغدغه فرهنگی نداشته اند. ✅اعیاد نیمه شعبان در گذشته مردمی برگزار می‌شد و حالا مردم از حاکمیت انتظار دارند که بنر بزند و تصدی این امر را داشته باشد اگرچه آمار ممکن است که بالا رفته باشد، اما کیفیت تغییر پیدا نکرده است ✅انقلاب اسلامی در اوایل زمینه مشارکت، حضور و تنوع فعالیت‌های فرهنگی مردمی را افزایش داده است، صرف‌‌نظر از اینکه این اتفاقی که روی داده است، توسط یک دستگاه مانند سازمان تبلیغات یا وزارت ارشاد اسلامی بوده است، یا خود مردم این کار را کرده‌اند. ✅در گام دوم که درباره بازسازی فرهنگی انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم، یکی از نقاطی که باید روی آن دست بگذاریم، این موضوع است که نحوه ارتقای مشارکت مردم در فعالیت‌های فرهنگی چگونه است؛ ✅زمانی که درباره بازسازی ساختاری فرهنگی صحبت می‌کنیم باید بتوانیم این گره‌ها را حل کنیم که هم دخالت دولت باعث پا پس کشیدن مردم نشود و هم حضور مردم، به معنای اینکه دولت از صحنه خارج شود، قلمداد نشود ✅یکی از عواملی که باعث شده، شورا عالی انقلاب فرهنگی نفوذ کافی نداشته باشد، غیر از عوامل داخلی خودش این است که در ساختار فرهنگی کشور، دستگاه‌ها به صورت قانونی موظف به پاسخگویی به این شورای نیستند، بلکه موظف به پاسخگویی به دفتر مقام معظم رهبری یا رئیس‌جمهور هستند ✅شورای عالی انقلاب فرهنگی اهرم الزام‌آوری و یا عزمی که در اشخاص حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته باشد، ندارد. در حالی که اراده رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر بازخواست از دستگاه‌های فرهنگی باشد. ✅اهرم مالی در اختیار ریاست جمهوری و دفتر نهاد رهبری میباشد و اساسا شورای عالی انقلاب فرهنگی نمیتواند نقش ارزیاب را داشته باشد ✅زمان کارسپاری حوزه فرهنگ، دستگاه‌ها همه خط اول میدان اند، اما زمان پاسخگویی عمدتا خبری از آنها نیست. ✅در عرصه فرهنگ نمی‌توان انتظار داشت که به صورت قالب‌زنی آجر، عمل کرد، قطعا و قهرا یک حجمی از دستاورد و آثار فرهنگی در بهترین حالت تحت مدیریت قرار نمی‌گیرد. ما باید بخش رهبری، دولتی و مردمی را به بهترین وجه با یکدیگر هم‌افزا کنیم. ✅یک هماهنگی‌های بالادستی و فرادستی و یک لایه بالاتر از ساختار فرهنگی که موضوع را مدیریت نمی‌کنند و دستاوردها و ویژگی‌ها و اوصاف مورد نظر را مدیریت می‌کنند، باید وجود داشته باشد. ✅حکمرانی فرهنگی حداقل دو لایه پیدا می‌کند که یک لایه موضوعی و مجموعه‌ای از دستگاه‌هاست که خودشان تقسیم کار می‌کنند و سهم هر یک مشخص است و یک لایه بالاتر، وصفی است که درصدد محقق کردن ویژگی‌های فرهنگی است. 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
6.pdf
153.2K
🏫کدامیک از سازمان ها از دولت بودجه فرهنگی دریافت می کنند؟ ♻️حدود54 دستگاه فرهنگی باید 129 برنامه را اجرا نمایند. 🔅تمُد🔅 🆔@Temod_uni
🖌اشکالاتی که در نگاه اول به این نوع از بودجه ریزی می توان وارد نمود: 🔰بعضی از برنامه های فرهنگی نیازمند به میدان آوردن چندین دستگاه است اما در بودجه ریزی فرهنگی هر برنامه به یک ارگان متولی داده شده است.در حالی که نیازمند آن هستیم در بعضی برنامه های فرهنگی چندین دستگاه، متولی آن امر شده و به صورت شبکه ای فعالیت نمایند 🔰متولی ارزیابی برنامه های فرهنگی و ارزیابی بودجه های فرهنگی از لحاظ قانونی دیوان محاسبات ولی فی الواقع بیت رهبری و نهاد ریاست جمهوری می باشد که این دو سازوکار صحیح و ساختارمند جهت ارزیابی برنامه های فرهنگی را ندارند.شاخص ها،سنجه های ارزیابی باید توسط ساختاری مشابه کانون های ارزیابی طراحی گردد و به صورت یک سازمان، گزارشاتی را از عملکرد دستگاه ها ارایه نماید 🔰سازوکار تنبیه و کاهش بودجه های فرهنگی از دستگاه خاطی در امر فرهنگ دیده نشده است. 🔰تکثر زیاد دستگاه های فرهنگی نیازمند این است که در برخی موضوعات متولی اصلی داشته باشد برای مثال در حوزه مسجد ما بیش از 20 متولی داریم و نمیتوانیم کم کاری در این حوزه را بر عهده گردن یک سازمان بگذاریم 🔅تمُد🔅 🆔@Temod_uni
🔸 بودجه فرهنگی دولت در سال ۱۴۰۰ 📌قانون بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات فرهنگی را بین ۱۳۱ نهاد مختلف تقسیم کرده است. خبرگزاری‌ها، پژوهشگاه‌ها، صدا و سیما، دانشگاه‌های مختلف، نهادهای نظامی، وزرات‌خانه‌ها و... 📌 در این قانون اعتبار فرهنگی دریافت می‌کنند. مبلغ کل این بودجه فرهنگی نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان است که تنها حدود ۲ درصد از کل بودجه کشور است. 🔅تمُد🔅 🆔@Temod_uni
🔸تغییرات بودجه فرهنگی در لایحه ۱۴۰۱ 📌نهادهای متولی فرهنگ در ایران شامل چند نهاد اصلی است که بودجه‌شان کسر مهمی از کل اعتبارات فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهد. این نهادها را با تعریفی مشخص (بسته به نحوه انتخاب مدیرشان) می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد. 🔸نهادهای «غیردولتی، غیرحاکمیتی» نسبت به دو دسته دیگر اعتبار بسیار کمتری دریافت می‌کنند؛ مثلاً بودجه کمیته ملی المپیک که بیشترین بودجه را در دسته خودش دریافت می‌کند، دویست و شانزده میلیارد تومان است و بودجه صدا و سیما به عنوان یک نهاد حاکمیتی هشت هزار و پانصد میلیارد تومان می باشد 🔹صدا و سیما در قانون بودجه ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار گرفته است که بخشی از آن به نهادهای مرتبط اختصاص دارد. این سازمان به‌تنهایی بیش از ۲۵ درصد بودجه فرهنگی کشور را در اختیار دارد. 🔹حوزه علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت سر صدا و سیما قرار گرفته‌اند. نیروهای مسلح ۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار فرهنگی و وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری در این قانون هر کدام کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مصارف فرهنگی بودجه گرفته‌اند. 📌قانون بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات فرهنگی را بین ۱۳۱ نهاد مختلف تقسیم کرده است. خبرگزاری‌ها، پژوهشگاه‌ها، صدا و سیما، دانشگاه‌های مختلف، نهادهای نظامی، وزرات‌خانه‌ها و... در این قانون اعتبار فرهنگی دریافت می‌کنند. مبلغ کل این بودجه فرهنگی نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان است که تنها حدود ۲ درصد از کل بودجه کشور است. 🔸در قانون بودجه هزار و چهارصد، ده برنامه مهم فرهنگی وجود دارد که که بیش از هشتاد درصد اعتبارات فرهنگی کشور صرف آن‌ها می‌شود. 🔺 مشکل آن جاست که در هر یک از این موضوعات نهادهای مختلفی درگیرند که بعضاً ممکن است به موازی‌کاری ختم شود؛ مثلاً سی‌وپنج نهاد درگیر آموزش نیروی انسانی متخصص‌اند که در مجموع بیش از دو هزار و پانصد میلیارد تومان بودجه دریافت می‌کنند. 🔹 در لایحه بودجه هزار و چهارصد و یک با حذف حدود پانزده نهاد فرهنگی و جای دادن آن‌ها در دل نهادهای اصلی گام مهمی در این مسیر برداشته شده است. 🔹لایحه بودجه امسال که هفته پیش منتشر شد اعتبار کمتری نسبت به سال قبل به بخش فرهنگ اختصاص داده است. تمام اعتبار فرهنگی بودجه امسال در نُه نهاد کلان تجمیع شده است و نهادهای بودجه‌گیر سال گذشته امسال از مسیر این نُه نهاد کلان بودجه خواهند گرفت. 🔸 عیال‌وارترین نهادها عبارت‌اند از: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. چهل و چهار نهاد در کشور از این سه نهاد بودجه می‌گیرند. 🔅تمُد🔅 🆔@Temod_uni