✳️ اسم رمز استعمار فرانسه برای درهم شکستن مقاومت مبارزان #الجزایر چه بود؟
🔴 پوشیدن چادر توسط زنان از سنتهای دیرینه الجزایر است. زن الجزایری چادر سفید یکنواختی میپوشد به گونهای که ظاهر همه زنها شبیه به هم و یکدست است. چادر که لباس ملی زنان الجزایر است در دهههای پایانی استعمار فرانسه در این کشور به موضوع مبارزه مهمی تبدیل میشود.
🔵 مسئولان اداری فرانسوی ساکن در الجزایر ماموریت داشتند #اصالت یک ملت را نابود کنند تا بتوانند مقاومت آنها در برابر استعمار را در هم بشکنند. آنها وظیفه داشتند هر چیزی که اصالت ملی را به مردم یادآوری میکرد، نابود کنند. حداکثر تلاش آنها معطوف به برداشتن چادر (نماد زنهای الجزایری) بود.
برشی از کتاب «بررسی جامعهشناسی یک انقلاب» اثر فرانتس فانون (نویسنده و نظریهپرداز انقلاب ضداستعماری) که نکات خوبی برای جامعه امروز ما دارد:
🔹ادارهکنندگان دستگاه استعمار میتوانند نظریه سیاسی روشنی ابراز کنند و معتقد شوند: «اگر بخواهیم به تار و پود بافته جامعه الجزایری هجوم ببریم و استعداد مقاومت او را مغلوب سازیم، باید در ابتدا #زنها را تحت تسلط قرار دهیم. باید برویم و زن را در پشت چادری که خود را درون آن میپوشاند و در درون خانوادهها که مرد وی را مخفی میکند، جستجو کنیم.» و لذا موقعیت و وضعیت زن، اساس فعالیتها قرار خواهد گرفت ...
🔸دستگاه استعماری برای این مبارزه، مبالغ هنگفتی را اختصاص داده است و بعد از آنکه تشخیص داد که زن، محور اصلی و نقش اساسی مبارزه است تمام کوشش وی، صرف تسلط بر زنها و کنترل آنها شد.
🔹الجزایری مطمئن و استوار است و مادام که زنش هوای دل را تغییر نداده است، عوض نخواهد شد و با هرگونه اقدام اشغالگر که به منظور تخریب فرهنگ ملی و تحلیل بردن و حل کردن اوست، مبارزه خواهد کرد.
🔻در برنامه استعمارگر این نقش تاریخی به عهده زن است که مرد الجزایری را به کارهایی وادار کند. مسخ کردن زنها، تصرف وی به وسیله ارزشهای بیگانه و بریدن او از موقعیت خاصی که دارد، متضمن تحصیل تسلطی واقعی بر مردان نیز هست و در عین حال متضمن تحصیل وسایل عملی و مؤثری است برای خراب و نابود کردن فرهنگ الجزایری.
🔸در گوشه و کنار اتفاق میافتد که موفق میشوند یک زن را به اصطلاح رهایی بخشند که آن زن، از جنبه نمادی (سمبلیک)، بیحجاب است.
از آن پس این زنانِ نمونهای و آزمایشی با چهره مکشوف و بدن آزاد، مانند سکه رایج در محیط اروپایی الجزایر سیر میکنند.
🔹در اطراف این زن حلقهای از تعلیمات نوین به وجود میآید و اروپاییها که از این پیروزی کاملا به هیجان آمدهاند از نگرانی اینکه به وضع اولیه برنگردد، این زن را مانند کسی که به مذهب جدیدی گرویده باشد، احاطه میکنند.
🔸مسؤولان حکومتی بعد از هر موفقیت ثبت شده بیشتر معتقد میشوند که زن الجزایری تکیهگاهی است برای نفوذ غربیان در جامعه بومی. هر چادری که دور انداخته میشود افق جدیدی را که تا آن هنگام بر استعمارگر ممنوع بود، در برابر او میگشاید ...
🔹پس از دیدن هر چهرهی بیحجاب، امید حملهور شدن اشغالگران، ده برابر میشود. هر بار که یک زن الجزایری کشف حجاب کند، با این عمل خویش در واقع وجود جامعه الجزایری را با سیستم دفاعی سست بنیاد، باز و متلاشی به اشغالگر اعلام میدارد.
#زن_زندگی_آزادی؟
#حجاب
🆔@activism_ideas
آقای مسئول!
وقتی سلبریتیهایی که زنشون رو کشف حجاب می کنن و نمایش میدن رو مسأله مردم میکنی، از مردم عادی انتظار حجاب داری؟
#حجاب
🆔@activism_ideas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بیانات آیتاللهالعظمی جوادیآملی در رابطه با امربهمعروفونهیازمنکر:
💢 «آنگاه ما معلم نیستیم، ما مرشد نیستیم، ما مبشّر نیستیم، ما منذر نیستیم، ما فرماندهایم. امر میکنیم. بر او واجب است حرف ما را گوش کند. چون داریم امر میکنیم. و اگر به کسی بگوییم عفاف را رعایت کن و رعایت نکند دو گناه کرده. یکی قل للمؤمنون را عمل نکرده یکی فرمان ما را اطاعت نکرده»
#حجاب
#غیرت_اجتماعی
🆔@activism_ideas
🎞 نقدی بر کارشناسان برنامه بدون گارد
🔸مدیریت صدا وسیما نسبت به مسایل جامعه چند صباحی است پویاتر و محافظه کاری را کنار گذاشته است. اصل این دست فرمان مساله مبارک است.
🔸در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲ اقای محسن مهدیان و میثم نیلی به عنوان کارشناس مدعو این برنامه بودند. اینقدر در پاسخ شبهات و مسایل حجاب، حزب اللهی و کاملا خشک جواب می دادند که واقعا مخاطب این پاسخ ها را نمیتوان قشر خاکستری و افراد بد حجاب دانست، پاسخ های غیرموثر و غیرکارا.
🔸واقعا صحبت کردن با ذائقه مخاطب یک هنر و مهارت است. گویا کارشناسان صدا و سیما در امر حجاب تا به حال اصلا با یک خانم بی حجاب گفت و گویی نداشته اند و پای صحبت ها و شبهات انها ننشسته اند.
ارشیو برنامه👇
🌐https://telewebion.com/program/all-episodes/0x732eb26
#حجاب
🆔@activism_ideas
💡لایحه حجاب در پس پرده، از کجا فرمان می گیرد؟
🖊مهدی افراز
🔷 لایحه حجاب امروز با عبور از دهلیز دغدغه مندان، نخبگان و سیاست گذاران و بعد از یک گردش کار چندماهه میان سه قوه و در قالب یک متن ۷۰ ماده ای در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است. فارغ از همه ضعف ها و قوت های حقوقی - فرهنگی، ما با یک پرسش روبرو هستیم که این لایحه در واقع بینانه ترین برداشت از کجا آمده و چه اراده ای در پی آن قرار داشته؟ این لایحه در مرکزی ترین هسته خود از کجا فرمان می گیرد و چه دستی در پس پرده به دنبال تصویب آن است؟ برای پاسخ به این پرسش به نظر می رسد در یک رهیافت، می باید مسأله را از منظر واکنش اجتماعی زنان ایران در یک سال اخیر مورد وارسی قرار داد؛
🔶 جامعه زنان ایران یک دهه است آماج بغرنج ترین و بی رحمانه ترین "تروریسم هویتی" قرار گرفته، این "وحشت گرایی فرهنگی" در اثر بکارگیری ابزارهای نوین رسانه ای، طراحی سناریوهای انبوه شناختی و با صرف پرحجم ترین هزینه های دلاری و در قالب تولید سریال های نمایشی، بازار سازی های مد و لباس، بازسازی های اجتماعی چون چهارشنبه های سفید، آزادی های یواشکی و ... بدون وقفه تداوم داشت و در نقطه اوجش در پاییز 1401 در آخرین صورت خود تحت جنبش زن – زندگی – آزادی درآمد و خود را به سویه های عاطفی و احساسی در ابعاد قومیتی تا بین المللی هم گره زد. این تطور عجیب اسبابی را فراهم آورد تا حاکمیت در موقعیتی قرار گیرد که وضیعت اجتماعی را به لحاظ مناسبات پوشش و بنابر مصالحی در وضعیت "رهاشدگی قانونی – قضایی – انتظامی" قرار دهد.
🔷 در این شرایط بی سابقه، بر اساس همه مشاهدات روزمره و میدانی و مطابق با نتایج همه پیمایش های اجتماعی و گزارشات نهادهای رسمی، حدود ۹۰ درصد جامعه زنان ایرانی حتی در کلان شهرها، در مقابل دعوت به برهنگی و کشف حجاب از خود "خویشتن داری اجتماعی" نشان دادند. این "شکیبایی هنجاری" در شرایطی بود که همه زمینه های روانی، عاطفی، غریزی، سیاسی، معیشتی، امنیتی و قضایی یک بستر کاملاً جذاب، فراهم و بی هزینه را پیش پای زن ایرانی قرار داده بود. در این میانه شکوهمندانه ترین و پرمعناترین برش از این خودنگهداری در زنانی جلوه گر شد که به لحاظ سبک زندگی، طبقه اجتماعی و الگوهای پوششی زمینه های مساعدتر و در نتیجه فاصله بسیار ناچیزتری برای کشف حجاب یا شقوق برهنگی داشتند ولی با تحفظاتی حداقلی در برابر این دعوت مقاومت نمودند.
🔶 این خودنگهداری برآمده از یک هویت فرهنگی عریق، قویم و فخیمی است که از قرن ها پیش در عمیق ترین لایه های ساخت هویتی زن ایرانی بوده و تا قرن ها بعد نیز خواهد بود. ما در یک سده گذشته و سال های پیش از انقلاب، همواره با مقاطعی روبرو بوده ایم که این بردباری فرهنگی بروز و ظهور متنوعی داشته و در موقف گوهرشاد به یک استعاره ملّی مبدل شده است، اما واقعیت این است که در یک سال گذشته همه خیابان ها، معابر، پاساژها، سواحل و پارک های ایران به واسطه خویشتن داری ملیون های زن ایرانی به صحن هایی از گوهرشاد تبدیل شده و زن ایرانی این بار در برابر گلوله های نامحسوس و مهلک روانی – رسانه ای از خود مقاومتی حماسی نشان داده و با هر بضاعت و امکانی از هویت خود پاسداری نموده است.
🔷 براین اساس باید دید و باید فهمید و باید گفت که به کار افتادن اراده حاکمیت در مسیر تدوین و تصویب یک لایحه قانونی در اثر فشار اجتماعی ناشی از یک خودنگهداری حداکثری از سوی زنان ایرانی بوده است که در یک شرایط نابرابر و به صورت ناخوادآگاه به همه و از جمله حاکمیت فهماند که می باید در راستای همراهی و حمایت از این هویت مقدس وارد میدان شود و از ابرازهای قانونی خود بهره گیری نمایند. لذا پشتوانه این لایحه و سایر اقدامات که از سوی ارکان مختلف حاکمیتی در حال پیگیری است مستظهر به اراده فرهنگی زنان جامعه ایرانی است.
#حجاب
🆔@activism_ideas
🔷 اینها فقط گوشه ای از تصاویر #شبنم_قربانی بازیگر نائله در سریال تاریخی مذهبی «عشق کوفی» است !!
🔻 سریال عشق کوفی، ساخته سازمان اوج وابسته به سپاه است که از شبکه سه سیما در حال پخش است!
🔹 واقعاً در صدا و سیما و در سازمان اوج چه خبر است؟!
🔹 قبل از استفاده از یک بازیگر مخصوصاً بازیگر زن نباید دقت به عمل آورید یا خدای نکرده عامدانه این کار را می کنید؟!
🔹 سریال مذهبی و برای امام حسین می سازید آن وقت از بازیگر گربه باز و بد حجاب استفاده می کنید؟!
🔹 بعد که اینها را با آنتن تلویزیون معروف و سلبریتی کردید برای دختران، آن وقت چه طور می خواهید برای #حجاب کار کنید وقتی بازیگر تلویزیون و سازمان اوج، بد حجاب است و حیوان خانگی دارد؟؟
🔹 چرا شماها باز اشتباه استفاده از این ها را تکرار می کنید؟! مگر از جفتک انداختن اینها در ایام اغتشاشات درس عبرت نگرفتید؟!
#حجاب | #حاکمیت
🆔@activism_ideas
💠مستند «بهت میاد»، روایتی تاریخی از سیر تحول مد، پوشش و آرایش از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در ایران را مورد بررسی قرار داده و به معضلات و چالش های پیش روی جامعه امروز می پردازد.
⭕️مستند «بهت میاد» فیلمی با موضوع زیبایی و پوشش است که تلاش دارد ضمن معرفی نوع پوشش در هر دوره، به این سوال پاسخ بدهد که تعریف درست زیبایی چیست؟ پرداختن به موضوعاتی مانند مد، نوع لباس مردم در هر دوره در تاریخ معاصر ایران و پوشش امروزی که هویت ایرانی را کمرنگ کرده است در جهت پاسخ به سوال بالا است. به گفته کارگردان و پژوهشگر کار، این مستند پژوهش گستردهای بر موضوع مد و تاریخچه پوشش در ایران دارد و تلاش میکند تا مدل مواجههی جامعهی ایرانی و به ویژه زنان را با مسئلهی پوشش به تصویر بکشد.
کارگردان مستند «بهت میاد» معتقد است این فیلم بسیار پژوهش محور است و میتواند آن را به راحتی تبدیل به کتاب کند. او میگوید موضوعی را بررسی کرده که هیچ پژوهش مدونی درباره آن انجام نشده است.
🌐https://ammaryar.ir/m/nl3s3
#حجاب
🆔@activism_ideas
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 هیچ امر به معروفی، بی تأثیر نیست❗️
روایت #استاد_رحیم_پور_ازغدی از فردی که امر به معروف امام حسین (ع) در کربلا را بی تاثیر میدانست و به جای شهادت در رکاب امام، بر اثر اسهال مرد!🤦♂
#حجاب
🆔@activism_ideas
8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌شبهه : این همه منکر بدتر از بی حجابی داریم، چرا انقدر گیر دادید به حجاب؟!
پاسخ از زبان حجت الاسلام عالی
#حجاب
🆔@activism_ideas