🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
57. در زبان عربی، ادواتی وجود دارد که کلام توسط آن ها تأکید و تقویت می گردد؛
این ادوات :
*یا حرف اند؛ مانند: حروف مشبّهة بالفعل
*یا اسم اند؛ مانند: ضمیرِ فصل
*یا فعل اند؛ مانند: فعل قَسَم
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 63>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌷🌹🌷<<علم لغت>>
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹
🌹
57. با توجه به مقدمه کتاب « تاج العروس» ، «القاموس المحیط» محور کار «زبیدی» بوده است؛
پس می توان «تاج العروس» را شرح «القاموس المحیط» دانست؛
البته شرحی نقاد بر «القاموس فیروز آبادی» است؛
چرا که در جای جای کتاب نقد های مختلفی دیده می شود که عمده آن بر «القاموس المحیط» است.
<<درآمدی بر لغت شناسی ص85>>
🌹
🌹🌷
🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
💐انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد💐
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷
💐🌷💐🌷💐**نکته نحوی
**💐🌷💐🌷💐💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷 57. نعت: تابعی است که بر معنایی در متبوعش دلالت می کند. عامل در نعت، همان عامل در متبوعش است؛ مانند: جاءَ زَیْدٌ العالِمُ <<سرآغاز نحو ص 187>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨 ⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۵۸. از مهم ترین موارد «امتناع ادغام» در «متماثلان» می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. در اسم های ثلاثی مجرد متحرک العین؛
مانند: «مِلَل،أُمَم،سُرُر،ضَرر»
۲. دو حرف متماثل در ابتدای کلمه؛
مانند: «دَدَن»
۳. حرف دوم، ساکن و متصل به ضمیر رفعی متحرک، مثل«ت» یا «نَ»؛
مانند: «فرَرتَ»،«یَفررنَ»
((کتاب دانش صرف ص ۱۱۷))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
58. أدوات تأکید :
1. «إنَّ، أَنَّ» (از حروف مشبّهه بالفعل)
2.حرف تحقیق؛ و آن حرف «قَدْ» است.
3.حروف تنبیه؛ و آن ها عبارتند از : «أَلا، أَما، ها»
4.لام إبتدء
5.حروف تعیین؛ و آن ها عبارتند از: «سین، سَوْفَ»
6.نون تأکید؛ که یا ثقیله است و یا خفیفه و تأکید در ثقیله بیشتر است.
7.حروف زائد؛ که عبارتند از: «أن، أن، ما، لا، باء، مِنْ»
8. «أمَا»ی شرطیه
9.ضمیر فصل
10.قَسَم
11.جملهٔ إسمیه
12.تکرار
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 63الی65>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌷🌹🌷<<علم لغت>>
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹
🌹
58. «احمد بن فارس رازی» معروف به ابن فارس، ادیب، شاعر و از مشاهیر علمای علم لغت است؛
معروف، این است که وی در قزوین به دنیا آمده است؛
و در سال 395 ه.ق در شهر ری از دنیا رفت و در همانجا به خاک سپرده شد.
<<درآمدی بر لغت شناسی ص87>>
🌹
🌹🌷
🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
💐انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد💐
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷
💐🌷💐🌷💐**نکته نحوی
**💐🌷💐🌷💐💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷 58. «صفت» در چهار چیز، از «موصوف» تبعیت میکند: 1.اعراب 2.تعریف و تنکیر 3.افراد و تثنیه و جمع (عدد) 4.تذکیر و تأنیث (جنس) نکته: اگر موصوف، جمع مکسر بود، صفتش هم می تواند مفرد مؤنث بیاید؛ مانند:((أَیْنَ الشُّمُوسُ الطَّالِعَةُ))، هم جمع؛ مانند:((الحَجُّ أَشْهُرٌ مَعلوماتٌ)). نکته: گاهی برای اسم نکره، صفت به صورت جمله می آید که آن را جملهٔ وصفیه می نامند؛ مانند:((آمَنُوا بِرَبِّهِم)) در آیهٔ شریفهٔ ((إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِم)). «سر آغاز نحو ص 188» 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨 ⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۵۹. «ادغام متقاربان» در دو مورد واجب است:
۱. ادغام لام «ال» در حروف شمسی؛
مانند: ألشَمس= ألشَّمس
۲. ادغام نون ساکن در حروف«یرملون»؛
مانند: مِنْ ربّکم= مِن رَّبّکم
((کتاب دانش صرف ص ۱۱۸))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
59. در زبان فارسی کلماتی همچون ((البته، همانا، همی، هر آینه، به راستی، به درستی که و...)) برای تأکید مضمون جمله به کار برده می شوند.
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 66>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌷🌹🌷<<علم لغت>>
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹
🌹
59.ابن فارس «المجمل» را برای شاگردانش تدریس می کرد و این امر یکی از دلایل شیوع آن بود؛
در آن زمان، معاجم لغوی در متون درسی بوده و طلاب، کتب لغت را از ابتدا تا انتها نزد استاد می آموختند.
<<درآمدی بر لغت شناسی ص88>>
🌹
🌹🌷
🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
💐انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد💐
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷
💐🌷💐🌷💐**نکته نحوی
**💐🌷💐🌷💐💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷 59. تأکید: تابعی است که معنای ظاهری متبوعش را تأیید و اثبات می کند. أنواع تأکید: 1.لفظی: تکرار لفظ متبوع (در اسم، فعل، حرف و جمله جائز است) 2. معنوی: با ألفاظی خاصی الف) تقریری: توسط دو لفظ ((نَفْس)) و ((عَیْن)). ب) شمولی: توسط الفاظ ((کِلا))، ((کِلْتا))،((کُلّ))،((جَمِیع))،((عَامّة))،((أجْمَع))،((أکْتَع))،((أبْتَع)) و ((أبْصَع)). نکته: در استفاده از الفاظ تأکید معنوی، شرائطی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشت. <<سرآغاز نحو ص 196>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨 ⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۶۰. «ادغام متقاربان» در دو حالت جائز است:
۱. ادغام دو حرف متقارب در یک کلمه، در باب های «تفاعل»,«افتعال»,«تفعّل» که قواعد آن بعداًخواهد آمد؛
مانند: یَتَثاقَلُ=یَثَثاقَلُ=یَثْثاقلُ=یثّاقَلُ
۲. ادغام دو حرف متقارب در دو کلمه که اولی ساکن باشد و جزء موارد وجوبی ادغام نباشد؛
مانند: قل ربّی=قُل رّبّی
((کتاب دانش صرف ص ۱۱۹))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
60. «انشاء» در لغت به معنای ایجاد کردن است
و در اصطلاح، عبارت است از :
«کلامی که در آن احتمال راست و دروغ بودن، بدون توجه به گوینده آن، داده نشود».
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 71>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌷🌹🌷<<علم لغت>>
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹
🌹
60.از نو آوری های «ابن فارس» که باعث ماندگاری «مقاییس» شده، روش تحلیلی او در لغت بوده است؛
این کتاب، اولین کتابی است که در علم لغت به تحلیل واژگان پرداخته است؛
این کتاب در شرایطی نگاشته شده که امکان نقل از عرب وجود داشته است و هنر وی این بوده که نقل و تحلیل را در «مقاییس» به هم آمیخته است؛
وی همه استعمالات یک ماده را ذکر نکرده است و فقط استعمالات فصیح و صحیحی را بیان کرده که یا خود شنیده است، یا در کتابی معتبر دیده است.
<<درآمدی بر لغت شناسی ص88>>
🌹
🌹🌷
🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
💐انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد💐
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷
💐🌷💐🌷💐**نکته نحوی
**💐🌷💐🌷💐💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷 60.کلمه ای که با یکی از حروف عطف، به کلمهٔ دیگری ربط پیدا کند، ((معطوف به حرف)) نام دارد و یکی از توابع است؛ به کلمهٔ بعد از حرف عطف، ((معطوف)) و به کلمهٔ قبل از آن ((معطوف علیه)) می گویند؛ مانند: جاءَ زیدٌ و َ بکرٌ. <<سرآغاز نحو ص 199>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨 ⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۶۱. اجرای ادغام «متقاربان»، در یک کلمه به جز سه باب«تفعّل»,«تفاعل»,«افتعال» ممتنع است؛
مانند: «دُنْیا»
((کتاب دانش صرف ص ۱۱۹))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
61.انشاء بر دو قسم است :
1.طلبی
2.غیر طلبی
انشای طلبی، آن است که متکلم، چیزی را که به عقیده او در آن هنگام وجود ندارد طلب کند؛
به عبارت دیگر: انشای طلبی با صیغهٔ خود دلالت بر طلب می کند؛
این نوع انشاء بر پنج قسم است :
1.امر
2.نهی
3.استفهام
4.تمنّی
5.دعا
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 72>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌷🌹🌷<<علم لغت>>
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹
🌹
61.مراجعه به «مقاییس» برای به دست آوردن معنای واژه، آسان تر از معاجم دیگر است؛
چون در ابتدای هر ماده به معنای اصلی ماده اشاره کرده است.
<<درآمدی بر لغت شناسی ص 89>>
🌹
🌹🌷
🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
💐انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد💐
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷
💐🌷💐🌷💐**نکته نحوی
**💐🌷💐🌷💐💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷 61.ویژگی های معنوی حرف «واو» : حکمی که به «معطوف علیه» نسبت داده شده، به وسیلهٔ این حرف، به «معطوف» نیز نسبت داده می شود؛ مانند: ذَهَبَ زَیْدٌ وَ بَکْرٌ <<سرآغاز نحو ص 199>> 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨 ⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۶۲. بر اساس قواعد «ادغام» در «متماثلان»، احکام ادغام در افعال مضاعف به این شرح است:
الف)ادغام در پنج صیغه اول ماضی، «واجب» و در بقیه صیغه ها «ممتنع» است.
ب)ادغام در صیغه های ۶ و ۱۲ فعل مضارع «ممتنع» و در بقیه صیغه ها «واجب» است.
ج)ادغام در صیغه های ۱،۴،۷،۱۳،۱۴ امر و مضارع مجزوم «جایز» است و در بقیه موارد حکم مضارع را دارد.
((کتاب دانش صرف ص ۱۱۹))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
62.انشای غیر طلبی بر معنی غیر طلبی دلالت می کند؛
یعنی متکلم طالب چیزی نیست که آن را ندارد، بلکه به دنبال ایجاد یک مفهوم ذهنی مانند زوجیّت، ملکیّت، مدح، تعجّب و... می باشد.
کلماتی که در انشای غیر طلبی کاربرد دارند، عبارتند از :
صیغه های عقد (ازدواج، خرید و فروش و...)
صیغه های مدح و ذمّ، ادوات قَسَم، فعل تعجّب.
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 72>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌷🌹🌷<<علم لغت>>
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹🌷🌹
🌹🌷🌹
🌹
62.صاحب «مقاییس» برای تنظیم کتب لغت خود، روش جدیدی را ابداع کرد؛
در این نظام، ابتدا مواد لغات (حروف اصلی کلمه) بر اساس حرف اول ماده، به ترتیب حروف الفبا به 28 قسمت تقسیم شده است
و هر قسمت بر اساس حروف اصلی کلمه به سه باب 1) ثنائی؛ 2) ثلاثی؛ 3) رباعی و خماسی تقسیم شده است.
<<درآمدی بر لغت شناسی ص89>>
🌹
🌹🌷
🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
💐انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد💐
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷
💐🌷💐🌷💐**نکته نحوی
**💐🌷💐🌷💐💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷 62.ویژگی های معنوی حرف «فاء» : 1. حکمی که به معطوف علیه نسبت داده شده، با این حرف، به معطوف نیز نسبت داده میشود. 2.معطوف علیه، درحکم، نسبت به معطوف، سبقت دارد. 3.تأخیر معطوف از معطوف علیه در حکم، بدون فاصله است. مانند: ذَهَبَ زَیْدٌ فَبَکْرٌ. «سر آغاز نحو ص 200» 🌷 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨 ⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔ ⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c ⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐**نکته صرفی**⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
۶۳. به کلمهای که در حروف اصلی آن «همزه» وجود داشته باشد «مهموز» گفته میشود؛
مانند: أَکَلَ، رَأْس، قَرَأَ
مهم ترین اقسام مهموز عبارتند از:
مهموز الفاء
مهموزالعین
مهموز اللام
((کتاب دانش صرف ص ۱۲۵))
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🟨انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد.🟨⛔↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️⛔
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 <<علم بلاغت>>
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
63. «أمر» عبارت است از درخواست انجام کار و یا پدید آوردن حالتی از فردی بلند مرتبه به زیر دست خود؛
مانند: إِذْهَبْ
<<آشنایی با علوم بلاغي ص 73>>
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌹انتشار مطالب کانال بدون لینک جایز نمیباشد🌹
⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬⏬
https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c
⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫⏫