📜 حدیث نماز جمعه
🔹 قالَ السَّجادُ عليه السلام:
🔆 جاءَ أعرابیٌ إلَى النَّبیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه، یُقالُ لَهُ: قُلَیبٌ، فَقالَ لَهُ: یا رَسولَ اللّهِ، إنّی تَهَیَّأتُ إلَى الحَجِّ كَذا وكَذا مَرَّةً، فَما قُدِّرَ لی! فَقالَ لَهُ: یا قُلَیبُ، عَلَیكَ بِالجُمُعَةِ فَإِنَّها حَجُّ المَساكینِ.
🏷 شخصی نزد پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم آمد و گفت: ای رسول خدا! چندین و چند بار مهیّاى حج شدم؛ اما برایم ممكن نشد. حضرت به وى فرمود: برتو باد به نماز جمعه كه حجّ مستمندان است.
📚 تهذیب الأحكام، جلد ۳، صفحه ۲۳۷، حدیث ۶۲۵
📱پیام جمعه 🔰
@payamejome
15.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماینده کنگره آمریکا مدعی شد:
📹 پرواز پهپادهای ایرانی بر فراز آمریکا
🔸 جف ون درو، نماینده کنگره آمریکا در گفتوگو با شبکه خبری فاکسنیوز به نقل از منابع بسیار بلندپایه اطلاعاتی این کشور مدعی شد:
🔺یک ماه پیش، ایران یک ناو تدارکاتی را در نزدیکی سواحل شرقی ایالات متحده روانه کرد، جایی که پهپادهای نظامی ایرانی از آنجا وارد حریم هوایی ایالات متحده، از جمله نیوجرسی، برای نظارت بر اقامتگاههای رئیسجمهور و تحرکات ارتش آمریکا شدهاند.
🔸او در ادامه خواستار سرنگونی این پهپادها شد و گفت ارتش ایالات متحده در این مورد در آمادهباش است.
@Kayhan_online
🔰۹ نکته از بیانات رهبری پیرامون وقایع سوریه
🔸یکم. همه منتظر ِتحلیل رهبری بودند؛ اما رهبرانقلاب گفتند من تحلیل نمیکنم! «من قصد ندارم تحلیل کنم قضایای سوریه را ــ تحلیل را دیگران میکنند ــ قصد من امروز "تبیین و ترسیم" است.» تبیین یعنی چه؟ بیانِ «آنچه واقع شده و احیاناً سعی میشود از چشمها مخفی بماند.» ترسیم یعنی چه؟ «وضع خودمان، حرکت خودمان، حرکت منطقه، آیندهی منطقه را طبق فهم خودمان ترسیم کنیم.» پس رهبری آنچه بر دوش خود میبیند توجه دادن به مخفیماندهها و ارائه ترسیمی کلان از وضعیت است نه تمام آنچه میتوان و باید گفت. نخبگان باید کمی زحمت بکشند. توقع همه چیز از رهبری و سکوت تحلیلگران و نخبگان کشور خطاست.
🔸دوم. یک تحلیل در باب اسد این بود که او به ایران پشت کرد یا بالعکس؛ ایران کارش با اسد تمام شد و به او پشت کرد. این هر دو خلاف واقع بود. سردار اسدی معاون قرارگاه خاتم الانبیاء میگوید:«بشار اسد اجازه نمی داد که ما به کمک آنها برویم، اگر چه دوره قبل درخواست کمک از ما کرد ولی این دوره نه تنها درخواست نکرد بلکه برای رفتن ما نیز نگران بود و میگفت اگر شما بیایید اسرائیل ما را خواهد زد.» رهبری هم فرمودند:«[اگر] درخواست نکنند، طبعاً راه بسته است و امکان کمک به آنها نخواهد بود.» ایشان همچنین گفتند:«ما در همین شرایط دشوار هم آماده بودیم. آمدند اینجا به من گفتند که همهی امکاناتی که برای سوریها امروز لازم است، ما آماده کردیم، آمادهایم که برویم، [امّا] آسمانها بسته بود، زمین بسته بود.» پس این دو تلقی که اسد با ایران فاصله گرفته بود یا ایران برایش دیگر پشتیبانی از اسد منفعتی نداشت و رهایش کرد، هر دو خطاست.
🔸سوم. اما چه شد که چنین شد؟ منشأ درونی بود؛ ضعف. «جنگ اصلی را ارتش آن کشور باید بکند... اگر ارتش آن کشور "ضعف" نشان داد، از این بسیجی کاری برنمیآید؛ و این اتّفاق متأسّفانه افتاد.» «اگر چنانچه در داخل آن کشور، انگیزهها به حال خود باقی میماند... میشد بهشان کمک کرد.»
🔸چهارم. منشأ این ضعف کجا بود؟ «وقتی روح ایستادگی و مقاومت کم بشود، این[جور] میشود.» چه شد که روح ایستادگی و مقاومت کم شد؟ در اینجا بیانات رهبری پاسخ بیشتری در میان نمینهد و این مسئلهای است که نیازمند تحلیل بوده و هست. چه میشود که روح مقاومت در سوریه کم میشود. اینجاست که فهم فرهنگی و اقتصادی از وضع سوریه میتواند گرهگشا باشد.
🔸پنجم. اینها که دولت را گرفتهاند کیستند؟ هویت اینها در بیانات رهبری چندان روشن نمیشود. آنجا که رهبری میگویند:«البتّه این مهاجمینی که گفتم، هر کدام یک غرضی دارند؛ اهدافشان با هم متفاوت است؛ بعضیها از شمال سوریه یا جنوب سوریه دنبال تصرّف سرزمینند»، منظورشان به نظر کشورهای همسایه است یعنی مشخصا ترکیه در شمال و اسرائیل در جنوب. نهایت دلالت در سخنان رهبری در این عبارت است:«مثلاً فرض کنید فلان گروه تروریستی، یا فلان گروه مسلّح با سوریه میجنگید.» و این یعنی بر جا گذاشتنِ تعمدیِ ابهام. شاید در میانشان تروریست هم هست اما همهشان را نمیتوان تروریست نامید.
🔸ششم. عاقبت اینها چه میشود؟ اینجا بیان رهبری صریح است:«مسئله اینجور نخواهد ماند... قطعاً جوانان غیور سوری به پا خواهند خاست، ایستادگی خواهند کرد، فداکاری خواهند کرد، تلفات هم خواهند داد امّا بر این وضع فائق خواهند آمد.» پس لازم نیست بازی پیشفرض گرفته شود؛ امکان بر هم زدنش هنوز هست.
🔸هفتم. نوع این به پا خواستن و این برهم زدن چگونه است؟ آیا با اعلام موجودیت یک جریان نظامی مواجه خواهیم بود؟ آیا مبارزهای درون سیستمی و از سنخ اصلاحی است؟ رهبر انقلاب عراق را مثال میزنند:«جوانان غیور عراق، با کمک و هدایت و فرماندهی و سازماندهی شهید عزیز ما، توانستند دشمن را از کوچه و خیابان بیرون کنند، از خانههای خودشان بیرون کنند، وَالّا آمریکاییها در عراق هم همین کارها را میکردند؛ درِ خانهها را میشکستند...» قاعدتا باید بتوان الگوها را در اینجا جست.
🔸هشتم. پشتپرده این بازی که بود؟ «اتاق فرمان اصلی در آمریکا و رژیم صهیونیستی است.» آیا این نحوی از شکست نبود؟ بود. منتهی «جبههی مقاومت نه از پیروزیها مغرور باید بشود، نه از شکستها مأیوس باید بشود.» اما آیا مقاومت تضعیف شد؟ نه. «جبههی مقاومت یک سختافزار نیست که بشکند یا از هم فرو بریزد یا نابود بشود. "مقاومت" یک ایمان است، یک تفکّر است، یک تصمیم قلبی و قطعی است؛ مقاومت یک مکتب است، یک مکتب اعتقادی است.»
🔸نهم. و یک نکته مهم در پایان. تحلیل لازم است اما دل مردم را نباید خالی کرد:«در داخل اگر کسی در تحلیلی، در بیانی جوری حرف بزند که معنایش خالی کردن توی دل مردم باشد، این جرم است و باید دنبال بشود.»
💬 محمدمهدی تهرانی
@Kayhan_online