🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 مؤمن واقعی، اصل را بندگی و عبادت قرار میدهد و برای حفظ ایمانش، خانه و زمین و شهر و زندگی وهمه را رها کرده و حتی شده بیابانی و غارنشین میشود
🔹 ولی ذره ای از ایمان و اعتقادش کوتاه نمی آید
👈 فساد محیط و جامعه، بهانه و توجیه غفلت و انحراف، نمیشود، چون زمین خدا، وسیع و گسترده است جهت مهاجرت و حفظ ایمان؛ تهران نشد، هجرت کن شهر بهتر!
👇👇👇👇
🌴 آیه 56 سوره عنکبوت 🌴
🕋 يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي وَاسِعَةٌ فَإِيَّايَ فَاعْبُدُونِ
⚡️ترجمه:
این بندگان با ایمان من، زمین من بسیار وسیع است در این صورت اگر از جور کفار در سرزمینی به تنگ آمده و به کفر مجبور شوید از آنجا به دیار دیگر هجرت کنید و هر کجا باشید مرا منحصرا به اخلاص پرستش کنید.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🌺 درمان تنبلی و کسالت در نماز با یادآوری پاداش بسیار عبادت 🌺
✨ الإمام الصادق عليه السلام: إيّاكُم وَالكَسَلَ، إنَّ رَبَّكُم رَحيمٌ يَشكُرُ القَليلَ، إنَّ الرَّجُلَ لَيُصَلِّي الرَّكعَتَينِ تَطَوُّعاً يُريدُ بِهِما وَجهَ اللَّهِ، فَيُدخِلُهُ اللَّهُ بِهِمَا الجَنَّةَ.
💠 امام صادق عليه السلام: مبادا سستى كنيد! همانا پروردگار شما مهربان است و عمل اندک را هم ارج مى نهد.
انسان، گاه دو ركعت نماز مستحبّى براى خدا مى خواند و خداوند، او را به خاطر آن به بهشت مى برد.
📚 بحار الانوار؛ ج 82 ؛ ص 216.
#امام_صادق علیه السلام
#نماز
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تجسم، عیسی مسیح در دو مقام
تجسم با "قانون عدم تناقض" در تعارض است؛ زیرا خدای پسر بودن و انسان بودنِ عیسی ناصری مستلزم محدود بودن در عین نامحدود بودن است. عالمان مسیحی که نمی خواهند و یا نمی توانند از این آموزه دست بکشند به توجیه آن روی می اورند؛ برای نمونه:
برخی، هویت به مثابه ی همانندی از هر حیث (اصل نامتمایز بودن همانندها) را کنار گذاشته و به همانندی، تنها در برخی جهات (هویت نسبی) بسنده می کنند؛ مانند سناتور، باراک اوباما و رئیس جمهور، باراک اوباما که هر دو یک شخص هستند؛ در حالیکه دو مقام هستند. آقای باراک اوباما، به عنوان یک مقام، عضو قوه ی مقننه و در یک مقام دیگر (رئیس جمهوری) عضوی از قوه ی مجریه است. عیسی مسیح هم در یک مقام، خدای پسر و در مقامی دیگر، عیسی ناصری (انسان) است.
On this account of identity, relative identity, two things, X and Y, can be identical in some respects but not others. So, for example, Senator Barack Obama and President Barack Obama are the same person but not the same official
-----
https://iep.utm.edu/incarnat/
#تجسم
#توجیه
#دو_مقام
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
⬅️⬅️ دیوارهای دارالاماره #ابن_زیاد ، در رثای سید شهیدان خون گریستند... (۱)
حَدَّثَني بواب عُبيد بن زِيادٍ أنَّهُ لَمّا جيء بِرَاسِ الحُسَينِ بَينَ يَديهِ رَأيتُ حيطانَ دارُ الإمارَةِ تسايل دَماً .
هنگامی که سر مبارک حسین (علیه السلام) را برابر ابن زیاد نهادند دیدم که از دیوارهای دارالاماره خون جاری گشت.
📚تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر) ج14 ص229
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠انگیزه تاسیس طریقه نقشبندیه
🔸وقتی تمایل صوفیه به شیعه زیاد شد و صوفیه به سوی شیعه متمایل شدند، صوفیان سنی از آن ترسیدند که همه صوفیه در شیعه ادغام گردد و در نتیجه موقعیت ایشان در خطر افتد و ولایت منحصر به صوفیان علوی شود و از آنان سلب گردد.
🔹از اینجا بود که طریقه نقشبندی به دست بهاءالدین محمد بخارایی (717 - 791 ه. ق) تاسیس گردید.
🔻برخی تاسیس طریقه نقشبندی را قیامی صوفیانه بر ضد آداب کهن تصوف از قبیل ذکر و خلوت و کرامت میدانند. (1)
🔻بدین ترتیب نقشبندیان سلسلههای طریقتی را که در مجموع به امیر مومنان علی (علیه السلام) برمیگشت را نفی کردند.
👈به گفته محمد نقشبندی «سلسله کسی به جایی نمیرسد.» (2)
🔰بدین طریق طریقت نقشبندی، منکر اتصال سلاسل صوفیه شد و اصل مشهور در صوفیه که به نام اتصال سلاسل صوفیه معروف بود را قبول نکرد.
📚پینوشت
1. شیرازی محمدمعصوم، طرائق الحدائق، مصحح محجوب محمدجعفر، سنایی، تهران، 1383.
2. جامی عبدالرحمن، نفحات الانس من حضرات القدس، سخن، تهران.
#نقد_تصوف
#نقشبندیه
#سلسله
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تاثیر حمله مغول در نزدیک شدن تصوف به تشیع
🔸حمله مغول به جهان اسلام موجب سقوط خلافت 500 ساله عباسی شد. «از قوانین مغولان این بود که نسبت به هیچ مذهبی تعصب نشان ندهند.» (1)
🔻هرچند برخی از پادشاهان مغول بعد از مدتی علاقه شدیدی به تشیع پیدا کردند. (2)
🔰خلافت عباسیان که اجازه تبلیغ تشیع را به احدی نمیداد، با حمله مغول، شیعیان این فرصت را پیدا کردند تا عقاید حقه خود را در قالب مباحثات و مکاتبات و نوشتن کتب، به گوش مسلمانان برسانند.
👈در این میان منافع صوفیه بر این تعلق میگرفت که با محدود شدن فعالیت اهلسنت، تمایل به سمت شیعیان اثنیعشری پیدا کنند. (3)
♻️بدین منظور مساله ولایت در تصوف را که شباهتی به ولایت در تشیع نداشت، بهانه قرار داده و خود را به تشیع نزدیک کردند.
📚پینوشت:
1. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378.
2. مرتضوی منوچهر، مقاله دین و مذهب در عهد ایلخانان، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره 44، 1337.
3. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378.
#نقد_تصوف
#تشیع
#تصوف
#مغول
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تصوف فرقهای اصیل نیست
🔸تصوف برخلاف تشیع طریقهای التقاطی است و از بهم آمیختن عقاید و افکار گوناگون به وجود آمده است و به همین جهت حد و حصاری به خود ندیده و همواره در طی قرون و اعصار متمادی با مقتضیات و شرائط و افکار هر دوره تغییر شکل داده است، برخلاف تشیع که هیچ گاه از مسیر اصلی خود بیرون نرفته است. (1)
🔹دکتر "طه حسین" در کتاب "ذکری ابی العلاء" درباره التقاطی بودن تصوف مینویسد: 👈«تصوف، یک مذهب اسلامی خالص نیست، بلکه مذهبی است هندی که نزد رواقیان و حکمای اسکندرانی رنگ یونانی یافته و در عصر و دوره بنی عباس رنگ اسلامی گرفته است.» (2)
🔻بنابر اقوال ذکر شده، ادعای کسانی که تصوف را فرقهای اسلامی و اصیل میدانند، بیاساس جلوه داده شده و استدلالهای مذکور، ادعای ایشان را باطل مینماید.
📚پینوشت:
1. الهامی، داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، ص 76.
2. فروهر، نصرتالله، کارنامه تصوف، افکار، تهران، 1387، ص 89.
#نقد_تصوف
#التقاطی
#بنیعباس
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
توسل به تمثیل برای توجیه تجسم
باورها، نقش کلیدی در ساخت یا ویرانی فرد و جامعه دارد. دقت در چگونگی ایجاد باورهایمان، بسی مهم است! گاه برخی از مدافعین دینی، باوری نادرست را با شیوه ی تمثیل توجیه می کنند. مخاطب باید دقت کند که با مثال فریب نخورد! برای نمونه توماس وی. موریس تلاش می کند که تناقض تجسم (یک نفر هم خدای بیکران و هم انسان کرانمند باشد) را با تمثیل رفع کند! وی می گوید اگر در تجسم، خدا، صرفا انسان شود، به تناقض می انجامد؛ اما خدا صرفا انسان نیست. خدا کاملا انسان و بالاتر از آن است؛ مانند مکعب که کاملا مربع (۴ گوش) و بالاتر از آن است.
"For example, a cube, like a two-dimensional square, is fully a rectangle, as each one of the cube’s faces is a parallelogram with four right angles."
او این چنین استدلال می کند که خدا، کاملا و نه صرفا، انسان و بالاتر از انسان است؛ پس خدای انسان شده، تناقض ندارد:
"God the Son Incarnate is fully but not merely human. He has all of the properties individually necessary and jointly sufficient for being human, but also higher-level divine properties"
------
https://iep.utm.edu/incarnat/
#تجسم
#تمثیل
#توجیه
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🌹امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: شيعَةُ عَلِيٍّ الْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلَايَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا الَّذِينَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا.
♦️ شيعيان على عليه السّلام كسانى هستند كه در راه دوستی ما مال خود را به يك ديگر مىبخشند و در راه ولایت و مودّت ما به يكديگر محبت میورزند،اگر به خشم آيند ستم نمىکنند و اگر خوشنود شوند زياده روى نمىكنند، براى همسايگان بركت هستند،
و براى معاشرين خود سلامتى (، ایمنی و آسايش) هستند.
📚 خصال (شیخ صدوق): ص ۳۹۷
#امام_محمدباقر علیه السلام
#شیعه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ دیوارهای دارالاماره #ابن_زیاد ، در رثای سید شهیدان خون گریستند... (۲)
و {أنَّهُ} لَمّا جيء بِرَاسِ الحُسَينِ بَينَ يَديهِ رَأيتُ حيطانَ دارُ الإمارَةِ تسايل دَماً .
هنگامی که سر مبارک حسین (علیه السلام) را برابر ابن زیاد نهادند دیدم که از دیوارهای دارالاماره خون جاری گشت.
📚 مختصر ینابیع الموده (قندوزی حنفی) ص190
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠مخالفت شطح با قرآن و روایات
🔸بزرگان صوفیه همواره سیره و روش بهظاهر عرفانی خود را مبتنی بر قرآن و شرع مقدس دانستهاند.
🔹حال آنکه شطح ازجمله سخنانی است که دقیقاً با قرآن و روایات ائمه اطهار (علیهمالسلام) در تضاد و مخالفت است،
🔻کما اینکه باخرزی مینویسد: «در لغت و استعمال، شطح سخنی را گویند که ظاهر آن بهظاهر شرع، راست نبود، اما حالی که آن سخن نتیجه آن است، بهحق باشد.» (1)
🔻در حالی صوفیه بر مخالفت داشتن شطح با شرع، اذعان دارند که توقع پذیرش شطح توسط مریدان صوفیه را نیز دارند. حال آنکه شطح را به خاطر مخالفتش با قرآن باید بر دیوار کوبید،
🔰زیرا حضرت میفرمایند: «آنچه که مخالف سخن پروردگار باشد، باطل است و آن را بر دیوار بکوبید.» (2)
📚پینوشت:
1. باخرزی یحیی، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، به کوشش ایرج افشار، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1383.
2. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، نشر موسسه آل البیت، قم، 1375.
#نقد_تصوف
#شطح
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠بدعت صوفیه در تفکیک ولایت
🔸صوفیه با تفکیک اسلام به شریعت و طریقت به دنبال اتصال خود به ائمه اطهار (علیهمالسلام) بودهاند.
🔻چنانچه سلطان حسین تابنده مینویسد: «علماء در روایت و تبلیغ احکام شرعیه و عرفا در درایت و تلقین اذکار و دستور قلبیه، اجازه یافتهاند.»(1)
🔻حال باید از آنها پرسید که چطور ممکن است امر ولایت تفکیک شده و به شریعت و طریقت تقسیم شود. در عین حالی که نه در آیات و روایات و نه در زمان غیبت صغری چنین تفکیکی را برای نواب اربعه توسط امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نمیبینیم.
🔰درعینحال علمای بزرگی همچون صاحب جواهر و علامه حلی و ملااحمد نراقی معتقد به این هستند که تمام کارهایی که وظیفه امام معصوم بوده، در زمان غیبت به فقها منتقل شده و باید توسط فقها انجام شود. (2)
📚پینوشت:
1. تابنده، سلطان حسین، رساله رفع شبهات، انتشارات حقیقت، تهران، 1377.
2. نراقی، ملااحمد، عوائد الایام، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1375.
#نقد_تصوف
#ولایت
#شریعت
#طریقت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰