💠اعمال خارق العاده صوفیان، اعجاز یا انحراف!💠
🔸 کارهای عجیبوغریب برخی از فرق صوفیه که در بدن خود سیخ و چاقو فرو میکنند و اعمال ریاضتی شاقی را انجام میدهند، جزو انحرافات این افراد است که متصوفه آنها را از کرامات خود میدانند.
🔻درحالیکه این اعمال و رفتار غیرعقلانی، هیچ سنخیتی با آموزههای اسلامی نداشته، بلکه موجب وهن دین نیز میگردد.
🔻اما دراویش و صوفیان معتقدند که این اعمال شبیه معجزات موسی (علیه السلام) در شکافتن دریا و یا شفای کور توسط عیسی (علیه السلام) و شقالقمر پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که ما از درک آنها عاجز هستیم. درنتیجه ما به این کارها معجزه میگوییم، چون افراد عادی که به مقام آنها نرسیدهاند از انجام این کارها عاجزند.
🔻این نظر دراویش آنچنان جاهلانه و عامیانه بوده و درک آنان به حدی پایین است که انبیا و معصومین (علیهم السلام) را با این افراد مرتاض یکی دانسته و حتی از آنها دفاع میکنند.
♻️این صوفیان حتی تعریف معجزه را هم نمیدانند و مطلع نیستند که معجزه یعنی کاری که هیچ بشری جز پیامبر نمیتواند انجام بدهد.
#نقد_تصوف
#ریاضت
#معجزه
#خارق_العاده
🔰 @adyanuniv 🔰
💠اهانت و گستاخی صوفیان نسبت به پیامبر اکرم (ص)💠
🔸از صفات ممتاز و خاص حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) این است که هیچکس در این دنیا به برتری ایشان نمیرسد و برترین مخلوقی که خداوند متعال خلق کرده، نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) است.
🔻اما بعضی از صوفیان مانند بایزید بسطامی، خود را برترین مخلوق و حتی برتر از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) دانسته و در این باره گفته:
«روز قیامت که میشود مردم در زیر لوای محمد خواهند بود، گفت به خدا قسم، لوا و پرچم من از لوای محمد بزرگتر است و پیغمبران و خلایق در تحت لوای من خواهند بود»[1]
🔻این در حالی است که حضرت امیرالمومنین علیه السلام، دربارهی مقام و برتری پیامبر خدا فرمودند: «ما بَرأ اللّهُ نَسَمَةً خَیْراً مِنْ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله[2] خداوند مخلوقی برتر از محمد (صلی الله علیه و آله) نیافریده است.»
♻️این کلام بایزید، آیا مفهومی جز خروج وی از دایره اسلام ومسلمانی دارد؟ کسی که خود را از اشرف مخلوقات برتر میداند، آیا نباید در عقل و ادراک او و پیروانش تردید کرد؟
📚پینوشت
[1]. عطار نیشابوری، تذکرة الاولیا، تهران، کتابخانه مرکزی، ۱۳۲۱ هجری شمسی، ج2، ص146.
[2]. کلینی،محمدبن یعقوب، اصول کافی، ترجمه محمدباقر کمرهای، تهران، انتشارات اسوه، 1381 ه.ش، چاپ پنجم، ج3، ص258.
#نقد_تصوف
#پیامبر_اکرمص
#حضرت_محمدص
#بایزید_بسطامی
🔰 @adyanuniv 🔰
✅ جنگ برای وطن یا دین
🔹 حسین دهباشی: مجموع آنهایی که صرفا برای وطن جنگیدند شاید یک شهر را هم آزاد نمی کردند و این عشق به امام حسین و معرفت به سبک عباس ابن علی بود که رزمنده ایرانی را به میدان می فرستاد.
#نقد_ناسیونالیسم
#ما_ملت_امام_حسینیم
#شهدای_خان_طومان
#ایران
🔰 @adyanuniv 🔰
🔴رسانه های هند، در معرض خطر بهائیت
🗣«… با توجه به قدرت زیادی که رسانهها در شکلدهی بینش اجتماعی و گفتمانهای عمومی دارند، جامعه بهائی هندوستان و «موسسۀ ارتباطات جمعی هندوستان» احساس کردند نیاز مبرمی به گفتگو با متخصصان حوزه رسانه درباره نحوه پرداختن آنان به دین وجود دارد.»
✍️این جملات خانم “راجخووا”، مدیر دفتر روابط عمومی بهائیان هندوستان است که در نشستی با اصحاب رسانه این کشور بیان شده که نشان میدهد بهائیان در موج جدیدی از تبلیغات خود، رسانهها را نشانه رفتهاند و در پی راه یافتن به رسانهها و پوشش صوتی-تصویری مؤسسات بهائی در چارچوب مورد علاقه تشکیلات هستند.
👨👩👧👦این نقشه، با برگزاری گردهمایی تحت عنوان «پوشش خبری دین، با درایت و حساسیت در یک دنیای به هم وابسته» با همکاری «موسسه ارتباطات جمعی هندوستان» و دفتر روابط عمومی بهائیان هندوستان، در دهلینو برگزار شد.
👨👩👧👦آشفتگی و جمعیت بالای هندوستان، از دیرباز این کشور را به محل مناسبی برای پرورش و فعالیت انواع فرقههای مختلف تبدیل کرده است.
👻تشکیلات بهائیت هم از این آب گلآلود ماهیهای بسیار گرفته و در تازهترین اقدام خود، قصد دارد با بسترسازی مناسب، فضا را برای ورود به رسانهها آماده سازد.
👨👩👧👦بهائیت اعلام کرده، گفتگو با رسانه را به صورت رشتهای از میزگردها، طی سال آینده ادامه خواهد داد.
#بهائیان_هند
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
🔴سازمان جاسوسی بهائیت (3)
3️⃣انتقال رهبری بهائیت از فرد به شورا
🏛سازمان اداری بهاییان که شوقی افندی آن را نظم اداری امرالله نامید، زیر نظر مرکز اداری و روحانی بهاییان یعنی «بیت العدل اعظم الهی» اداره میشود که در حیفا (واقع در فلسطین اشغالی) قرار دارد.
👽عبدالبهاء (دومین رهبر بهائیت) در الواح وصایا - که به منشور و میثاق جامعه بهاییان شهرت دارد - سازمان رهبری واداری بهاییان را بر دو رکن «ولی امر» و «بیت العدل» بنیان نهاده وضمن برشمردن حوزه اختیارات هرکدام، اعضای بیت العدل، ایادی امرالله وهمه آحاد بهاییان را به تبعیت از دستورات ولی امرالله فرا خواند.
👤او ولی امر را بعنوان عضو ارشد و ریاست دائمی و غیرقابل عزل بیت العدل منصوب و اختیارات گستردهای نظیر اخراج یا تنبیه اعضای خطاکار بیت العدل را برای وی برشمرد. بر اساس منشور بهاییان که توسط عبدالبهاء در قالب الواح وصایا تدوینشده، ولی امر موجود باید ولی امر بعد از خود را معرفی و تعیین کند وسازمان اداری بهاییان درهمه اعصار باید تحت اشراف و نظارت عالیه ولی امر اداره شود.
👀اما بهرغم آنچه گفتیم، از زمان فوت شوقی افندی (سومین پیشوا و اولین ولی امر بهائیت) تاکنون نزدیک به ۵۰ سال است که بیت العدل برخلاف منشور و دستورات عبدالبهاء، جایگاه ولی امر را از سازمان اداری بهاییان حذف نموده و بهتنهایی و بیحضور ولی امر، بهصورت شورایی مدیریت جامعه بهاییان را بر عهده دارد و بدینسان، سازمان بهائیت را با بحران مشروعیت مواجه ساخته است.(بیت العدل اعظم بهائیت؛ بنبست مشروعیت، سید علی اسماعیلی، ۲۹۹)
#سازمان_جاسوسی_بهائیت
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
🔴دعوت به وطنفروشی
👽عرفان ثابتی از مبلغین بهائیت است که تریبونهای گوناگونی از انگلستان و شبکههای معلومالحال آن، در اختیارش قرار داده میشود. وی با حضور در برنامههای مختلف BBC، manoto و… نقشههای بهائیت را به طرق مختلف به خورد مخاطبان میدهد.
👻ثابتی اخیراً در یکی از برنامههای شبکه هتاک manoto که سابقه سیاهی در توهین به ایران و ایرانیان دارد، سخنانی در بیهودگی دفاع از استقلال، دعوت به وطنفروشی، اظهار نظر در مورد مواد آموزش درسی کودکان و… ارائه کردهاست.
🗣سخنانی که در بردارنده برخی اهداف بهائیت پیرامون باز کردن راه نفوذ و خیانتپیشگی است، چیزی که در سرتاسر تاریخ این فرقه قابل مشاهده میباشد.
👽وی در بخشی از سخنانش می گوید: «این خیلی تأسفآور و دردناک است که حتی کسانی که تعلقات دینی خاصی ندارند، تعصب میهنپرستانهای دارند که حاضرند خون بریزند برای آنچه که اسمش را دفاع از خاک میگذارند.»
🗣مفهوم این جمله آن است که اگر بیگانه به کشور حمله میکند، یک مشت خاک چه ارزشی دارد، بگذار بگیرد.
☠️بهائیت بیغیرتی و بیشرمی را به نهایت رسانیده و با لاپوشانی تعصبات وحشیانه سران خود که میگوید: «ای بهائیان! بر مؤمنین به خدا (بهاءا…) و آیاتش (کلام او)، اَبر رحمت و بر منکرین و مخالفین، عذاب حتمی باشید»( بهاءالله، مجموعه الواح مبارکه،ج ۱، ۱۳۷ بدیع، ص ۲۱۶) یا «بر دشمنانم شعله آتش باش و برای دوستانم، کوثر بقاء»(بهاءالله،بدیع، ص۱۶ و لوح احمد) دم از لزوم عدم تعصب، آن هم برای دفاع از خانه و خانواده میزنند و راهبازکن استبداد و استعمار اربابان قدرتطلب خود هستند.
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰
👌👏 رسول خدا صلّی الله علیه و آله سه مورد را در مورد مردم مراعات می فرمود
عن أمیرالمؤمنین علیه السلام: تَرَكَ رسولُ الله صلّی الله علیه و آله النَّاسَ مِنْ ثَلَاثٍ: كَانَ لَا يَذُمُّ أَحَداً وَ لَا يُعَيِّرُهُ، وَ لَا يَطْلُبُ عَثَرَاتِهِ وَ لَا عَوْرَتَهُ، وَ لَا يَتَكَلَّمُ إِلَّا فِيمَا رَجَا ثَوَابَه. (عيون اخبار الرضا، ج1 ، ص319)
رسول خدا صلّی الله علیه و آله سه كار را در مورد مردم انجام نمى داد: كسى را مذمّت و تقبيح نمی كرد، لغزش ها و مسائل پنهانى افراد را دنبال نمى كرد و در موردى سخن نمی فرمود كه اميد ثوابی در آن نبود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🔰@Adyanuniv🔰
#شعر_آیینی
شَصت و سه سال زندگی ات مهربان گذشت
با کیسه های وَصله ایِ آب و نان گذشت
شَصت و سه سال زندگی ات بین کوچه ها
در بنده یِ خدا شدن این و آن گذشت
گاهی میان دورترین خانه یِ زمین
گاهی میان دورترین آسمان گذشت
گاهی کنارِ سفره یِ بیوه زنان شهر
گاهی کنارِ خاطره یِ کودکان گذشت
وقتِ نزول، حضرتِ خاکی نشین شدی
وقت صعود ردّ تو از بی کران گذشت
آن روزها که شعب ابی طالبی شدی
ایام درد بود ولی همچنان گذشت
ای آن که زندگی تو خرج نجات شد
ای آن که زندگی تو با مردمان گذشت
برگرد رنج و درد بشر را نگاه کن
این زندگیِ سرد بشر را نگاه کن
یک عده ای به عشق تو دور از وطن شدند
یک عده ای ندیده اویس قرن شدند
از خانواده اَم همه عَبدُاللَهِ شما
از خانواده ات همه آقای من شدند
تو پیر خانواده بزرگ قبیله ای
محصولِ زندگیِ تو پنج تن شدند
یک عده زینب و علی و فاطمه شدند
یک عده ای حسین شدند و حسن شدند
بعد از تو دختر تو و زینب کنار هم
مشغولِ کار بافتن پیرُهَن شدند
یک عده بچه های تو پاره جگر ولی
یک عده بچه های تو پاره بدن شدند
این کشته ها تمام جگر گوشه یِ تواند
یا ایها الرّسول ببین بی کفن شدند
«یا مصطفاه» این تن پامال را ببین
این کشته یِ فتاده به گودال را ببین
#علی_اکبر_لطیفیان
#رحلت_پیامبررحمت_ص
🔰@Adyanuniv🔰
فداك ابي وامي يارسول اللّه
🔳 لحظات جانسوز شهادت رسول خدا "صلی الله علیه و آله" در کلام وصی آن حضرت:
◽️حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید:
... رسول خدا (صلى الله علیه و آله) در حالى که سرش بر سینه من قرار داشت، قبض روح شد، نفس او در دستم روان گشت. سپس آن را به چهره کشیدم.
من عهده دار غسل او بودم، در حالى که فرشتگان مرا یارى مى کردند. (گویى) در و دیوار و صحن و خانه، به ضجّه درآمده بودند. گروهى (از فرشتگان) به زمین مى آمدند و گروهى به آسمان مى رفتند و گوش من از صداى آنان که آهسته بر آن حضرت نماز مى خواندند، خالى نمى شد! تا زمانى که او را در قبر به خاک سپردیم.
چه کسى به آن حضرت در حیات و مرگش از من سزاوارتر است؟ بنابراین با بینش خود حرکت کنید و صدق نیّت خود را در جهاد با دشمن اثبات نمایید; زیرا به خدایى که معبودى جز او نیست قسم یاد مى کنم که من در جاده حق قرار دارم و آنها (مخالفان من) در لغزشگاه باطل اند.
📚نهج البلاغه، خطبه197
🔰@Adyanuniv🔰
پویانفر28-صفر-زمینه9602.mp3
15.64M
🌑ایام عزاداری اهل بیت ع را تسلیت عرض می کنیم🌑
🎧 حسن، شیر جمل
🗣 #محمد_حسین_پویانفر
🗓 صفر ۱۳۹۶
🔰 @Adyanuniv🔰
💠عقیده متصوفه بر عدم حکومت رسول خدا(ص) بر مردم💠
🔸 از بررسی آیات قرآن استفاده میشود که حکومت اسلامی در جامعه یک ضرورت است و بهترین افراد برای رهبری و حکومتداری، پیامبران خدا و امامان معصوم (علیهمالسلام) هستند، که در حقیقت حکومت آنان همان حکومت خداوند بر بندههاست.
🔻 اما عدهای از جاهلان و افراد ناآگاه به معنا و تفسیر قرآن، بعضی از آیات قرآن را با رأی و نظر خود تفسیر کردهاند. یکی از این آیات، آیهی22 سوره غاشیه است که یوسف مردانی، شیخ فرقهی صوفیه گنابادیه، عدم سلطنت و حکومت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بر مردم را، از این آیه برداشت کرده است.
🔻وی در اینباره گفته: « خدا در قرآن کریم به پیغمبر خطاب میکند: لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ[غاشیه/22] تو بر خلق من حق سلطنت و حکومت نداری، فَذَکِّر انَّما انتَ مُذکِّر[غاشیه/21] وظیفه تو فقط تذکر دادن است. اُمرا و رؤسای ممالک، راه دیگری میروند، هر چه هوس و شهوتشان اقتضا بکند. همین است که سراسر عالم جنگ و خونریزی است.»
[سخنرانی یوسف مردانی، 26/10/96]
♻️با توجه به تفسیری که از این آیه، در کتب تفسیر ذکر شده است، منظور از این فرمودهی خداوند بر رسولش (صلی الله علیه و آله) که تو بر آنها تسلط نداری، این است که تو مجبور نیستی آنان را به زور وادار به ایمان کنی و در این مورد تو فقط تذکر دهنده هستی.
بنابراین اصلاً بحث حکومتداری و عدم آن مطرح نیست تا بگوییم که پیامبر حق حکومت بر مردم را ندارد.
#نقد_تصوف
#پیامبر_اکرمص
#یوسف_مردانی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠قلب پاک، بهانه صوفیه برای فرار از عبادت و بندگی💠
🔸ازجمله انحرافات صوفیه که گریبانگیر جامعه امروزی نیز شده است، عدم توجه به اعمال شرعی به بهانه صافی و پاکی دل است. وقتی سررشته این انحراف را میگیریم به عقاید و آموزههای انحرافی صوفیه میرسیم که برای شانه خالی کردن از انجام تکالیف و فرایض شرعی، بحث پاکی، صفای دل و دوستی خداوند را مطرح کردند و عبادت را کار دل دانستند نه ظاهر.
🔻ازاینرو بود که برخی از صوفیه به این معتقد شدند که چون دل بندهای پاکیزه گردد و به نهایت دوستی و محبت پروردگار برسد و ایمان به غیب در دل او استوار باشد، تکلیف از وی برداشته شود... و عبادات ظاهری او را لازم نباشد. [1]
🔹متفکر بزرگ شیعه شهید مطهری، این بهانه و توجیه را در واقع، تحقیر عمل دانسته و میگوید: «دراویش و متصوفه اعصار اخیر به نحوی دیگر و بهانهای دیگر عمل را تحقیر میکنند، آنها موضوع صفای قلب را دستاویز قرار دادهاند درصورتیکه صفای حقیقی قلب، محرّک و مؤید عمل است نه منافی با آن.»[2]
پینوشت:
[1]. لاهیجی، محمد، شرح گلشن راز، انتشارات سعدی، تهران، ۱۳۷۱، پاورقی شماره 2، ص 302.
[2]. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، نشر صدرا، ج 1، ص288.
#نقد_تصوف
#شهید_مطهری
#لاهیجی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠خارج بودن صوفیه از سنت پیامبر(ص)💠
🔸صوفیان اعمال و رفتار خود را مطابق سنت نبوی (ص) دانسته و گمان کردهاند افعال ایشان مورد تایید دین مبین اسلام است. اما مخالفت امامان معصوم (ع) با صوفیه نشان دهنده خروج این جریان از سنت رسول خدا (ص) است.
🔻امام صادق (ع) در پی اعتراض سفیان ثوری به نحوه لباس پوشیدن ایشان، ضمن پاسخ به یاوهگویی سفیان ثوری، به او میفرمایند:
«مىخواهم سخنى به تو بگويم، خوب گوش كن و به دل بسپار كه از براى دنيا و آخرت تو مفيد است به شرط آن كه بر سنّت و حقّ بميرى نه بر بدعت.»[1]
🔻امام صادق (علیه السلام) علاوه بر پاسخ دادن به نحوه لباس پوشیدنشان، به سفیان ثوری یک نکته را هم متذکر شدند و آن نکته نشاندهنده تبعیت نکردن صوفیه از سنت پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) دارد.
♻️حضرت اعمال صوفیه را بدعتآمیز میدانسته، از این رو سخنان خود را که بر مبنای سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود را سنت حقه معرفی کردند و اعمال صوفیان را بدعت دانستهاند و به سفیان ثوری در این زمینه تذکر جدی دادهاند که اگر در این حال جان دهی، بر بدعت مردهای.
پینوشت:
[1]. علامه مجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 47، اسلامیه، تهران، ص 232
#نقد_تصوف
#امام_صادقع
#سفیان_ثوری
🔰 @adyanuniv 🔰
💠عقیده شیخ صوفیه به مقام خدایی حضرت عیسی (ع)!💠
🔸در برتری پیامبران الهی نسبت به سایر مردم و قرب و مقام والای آنان در پیشگاه الهی هیچ شکی نیست. اما با این درجه و مقام، باز عبد و مخلوق حضرت حقتعالی بودند.
🔻پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) با وجود برتری نسبت به همه پیغمبران و رسیدن به مقام «قاب قوسین أو أدنی» باز هم عبد و مخلوق خداوند به حساب میآمدند.
🔻اما یوسف مردانی، شیخ المشایخ فرقه صوفیه گنابادیه، در یکی از سخنرانیهای خود، سخنی باطل و مخالف با قرآن راجع به حضرت عیسی (علیهالسلام) گفته است که رسیدن آن حضرت به مقام پیامبری را مساوی با مقام الوهیت وی میداند و میگوید:
«مسیح عبدالله است چون هنوز به مقام پیغمبری نرسیده بود. اگر به آن مقام برسد، خودش الله است.»
[سخنرانی یوسف مردانی، 26/10/96]
🔹اما در قرآن اولاً آیات مختلفی در ردّ الوهیت و اعتقاد مسیحیان به تثلیث آمده و ثانیاً در آیهای مستقل، خداوند به خلقت و آفرینش حضرت عیسی (علیهالسلام) از خاک اشاره کرده و میفرماید:
«إِنَّ مَثَلَ عيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ[آل عمران/59] مَثَل عيسى در نزد خدا، همچون آدم است كه او را از خاك آفريد و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.»
♻️بنابراین این گفتهها و سخنان انحرافی و مخالف قرآن، اخذ شده از عقاید مسیحیان است که قائل به تثلیث و مقام الوهیت حضرت عیسی (علیهالسلام) هستند.
#نقد_تصوف
#مسیحیت
#عیسی
#یوسف_مردانی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠جذب صوفیه با آغاز شطح گویی💠
🔸قرون سوم و چهارم، دو قرنی است که شخصیتهای شطحگوی صوفیه ظهور یافته و تصوف را از مرحله جوانه زدن، به مرحله رشد و رواج سوق دادند.
🔻مشخصات بارز این دوره شور و شوق اعجابانگیزی است که بواسطه تعالیم مبهم و شطحگونه در میان صوفیه رواج یافت.
🔻"بایزید بسطامی (متوفی 261 ه. ق) با شطحیات معروفش و "سهل تستری" (متوفی 283 ه. ق) و از همه مهمتر "حسین بن منصور حلاج" (متوفی 309 ه. ق) از شخصیتهای معروف این دورهاند.
🔻در این دوره اصول و مسائل عرفان تبلور بیشتری پیدا کرده و مسائلی از قبیل فنا، راز، معرفت شهودی و محبت جزو تعالیم اصلی صوفیان قرار گرفت.[1]
🔻به دلیل جاذبههای عناوین نامبردن شده، روز به روز بر تعداد صوفیان افزوده شد. درحقیقت کسانی که در این دوره جذب صوفیه شدند، بیشتر تحت القائات چنین عناوینی مسلک صوفیه را برگزیدند تا حقیقت تصوف!
پینوشت:
[1]یثربی یحیی، پژوهشی در نسبت دین و عرفان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، 1384، چاپ دوم، صص 27 و 28.
#نقد_تصوف
#شطح
#عرفان_نظری
🔰 @adyanuniv 🔰
✅ خدمت یا تخریب باستانشناسان غربی
🔹 ژان دیولافوا در کتاب خاطراتش راجع به کاخ آپادانای شوش میگوید:
🔸دیروز گاو سنگی بزرگی را که در روزهای اخیر پیدا شدهاست با تاسف تماشا میکردم، در حدود دوازده هزار کیلو وزن دارد! تکان دادن چنین تودهٔ عظیمی غیرممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی بدست گرفتم و بجان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه بهاو زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوهٔ رسیده از هم شکافت…
#نقد_ناسیونالیسم
#دیالافوا
#باستانشناسان
#ایران_باستان
#فرانسه
🔰 @adyanuniv 🔰
💠انکار صلح کل توسط ملاسلطان💠
🔸عقیده به صلح کل در میان صوفیه مشهور و معروف است. به تبع این عقیده، صوفی با همه ادیان و فرقهها و مذاهب بصورت یکسان برخورد کرده و همه را برحق میداند.
🔻از این رو «مشایخ صوفیه در نزاعها و جدالها بین مذاهب مختلف داخل نشده با همه فرق به صلح و صفا سلوک میکردند و نسبت به همه علیالسویه مهربان بودند.»[ 1]
🔻اما برخی از اقطاب صوفیه برخلاف این موضوع سخن گفتهاند. ملا سلطان گنابادی موسس سلسله گنابادیه میگوید: «همه مردم تا وقتی مرید قطب نشده باشند، کافرند.» [2]
🔻سخن ملاسطلان در نقطه مقابل عقیده به صلح کل قرار داشته و در حقیقت او برخلاف رویه سلف و خلف خود قدم برداشته و با ایراد این سخن، عقیده به صلح کلی که صوفیه سالها از آن بهرهها برده و بدین وسیله افراد مختلفی را جلب و جذب خود نموده را زیر سوال برده است.
پینوشت:
[1] مکارم شیرازی ناصر، جلوه حق: بحثی پیرامون صوفیگری در گذشته و حال، قم، مدرسه امام علی ابن ابیطالب(ع)، 1381، ص 59.
[2] عباس کیوان قزوینی، استوارنامه، راه نیکان، تهران، 1387، ص 166.
#نقد_تصوف
#صلح_کل
#ملاسلطان_گنابادی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠جهالت و حماقت صوفیان در فرمایش امام رضا علیه السلام💠
🔸به سند معتبر از « حسین بن سعید» روایت شده که گفت:
سألت أبا الحسن (سلام الله علیه) عن الصوفیه و قال: « لا یقول أحد بالتصوف الّا لخدعه أو ضلاله أو حماقه و أما من سمّی نفسه صوفیاً للتقیه فلا اثم علیه و علامته أن یکتفی بالتسمیه فلا یقول بشیء من عقائدهم الباطله.»
🔻از حضرت رضا (سلام الله علیه) سؤال کردم از حال صوفیه؟ فرمودند: « کسی قائل به صوفیه نمی شود مگر از روی خدعه و مکر یا جهالت و یاحماقت ولیکن اگر کسی از روی تقیه خود را صوفی بنامد، تا از شر آنان در امان بماند بر او گناهی نیست به شرط آن که از عقائد باطل شان چیزی نیاموزد.»
📚الإثنی عشریه، شیخ حر عاملی، ص31.
♻️این روایت صراحت دارد بر این که به هیچ وجه جایز نیست کسی خود را صوفی بنامد، مگر از روی تقیه و مطلق عقائد آن ها را باطل بداند.
#نقد_تصوف
#امام_رضاع
#صوفیه
🔰 @adyanuniv 🔰
Imam Reza [Digital](1).mp3
5.86M
🖌امام رضا قربون كبوترات
🎙 #محمد_حسین_پويانفر
📍 توليد آستان قدس رضوي
🔰 @Adyanuniv🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️السلام علیک یا علی بن موسی الرضا◾️
🔰 @Adyanuniv🔰
May 11
✅ نقض عملی سیاست استعمار
🔹 مقام معظم رهبری: از آغاز ورود استعمار اروپایی به کشورهای اسلامی، یکی از سیاست های قطعی استعمارگران، ایجاد تفرقه میان مسلمین بوده است، گاه با حربه ی اختلافات فرقه یی و گاه با ابزار ملی گرایی و قوم گرایی و گاه با غیر اینها.
#نقد_ناسیونالیسم
#ایران
#استعمار
#جنگ_تحمیلی
#ملی_گرایی
🔰 @Adyanuniv🔰