eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 ادامه نسل رسول خدا بوسیله (2) 🔶 سلام الله علیها فضائل بی‌شماری دارند که یکی از آنها ادامه نسل با برکت نبویست که "مخصوص" ایشان است ؛ 👈🏼 جلال الدّین عالم بزرگ اهل سنّت نیز سخنی مشابه سخن مذکور دارد و می گوید: علما گفته اند که نسب پیامبر منقرض شد ، به جز از نسل حضرت زهرا سلام الله علیها ، زیرا امامه دخترِ دختر پیامبر یعنی زینب ، با حضرت علی علیه السلام ازدواج کرد و سپس با مغیره بن نوفل ازدواج کرد و از او اولادی داشت.زبیر بن بکّار گفته است که سپس دودمان زینب نیز منقرض شد. 📚 الثغور الباسمه صفحه۸۸ ط جمعیه الآل والاصحاب 🔰 @Adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ تضاد و تناقض در اوستا سوال :آیا این درسته که می گن : اوستا منشأ تضاد و تناقض هست ❓ جواب : پاسخ دانشمندان👇 🔹دانشمند فرانسوی "دکتر هارلز " نقل اقوال مختلف درباره عقاید زردشت، می‌نویسد:📝 «... در اوستا عقیده بر تعدد خدایان مبنی بر طبیعت‌پرستی یا "ناتورالیسم Naturalisme" و سپس ثنویت و دوگانه‌پرستی و بالاخره وحدت و یکتا‌پرستی همه‌جا جلوه‌گر است. 🔸 این اختلاف در عقاید زرتشت در هر یک از جزوات اوستا بلکه در هر فصلی از فصول آن دیده می‌شود. وحدت‌پرستی وقتی جلوه بیشتر دارد که از خدایان به عبارت "مزدا آفرید" یا مزداداتا Mazda-Dhata تعبیر می‌شود. این وحدت‌پرستی در کتاب "گاتها" عمومیت دارد. 🔹اما کتاب "وندیداد" از دوگانه پرستی و ثنوی‌بودن زردشت و فصول "یسنا" از طبیعت‌پرستی وی حکایت می‌کند. پرستش خدایان متعدد در " یشتها " بیشتر جلوه‌گر شده‌ است. 📚 کتاب تاریخ اجتماعی ایران دکتر موسی جوان ص420 🔰 @Adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حافظ مسیحی بود!؟ بعضا دیده می‌شود برخی که به چهره‌ی علمی مشهورند ادعاهایی می‌کنند که مادر کودک مرده هم به آن می‌خندد. در این کلیپ یک نمونه از این ادعاها را شاهدیم، دکتر سروش معتقد است حافظ گرایش به مسیحیت داشته به دلیل بیت «فیض روح‌القدس ار باز مدد فرماید، دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می‌کرد». حال آنکه در حقیقت این بیت ترجمان این آیه‌ی شریفه است: «وَ آتَيْنا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ»(بقره 87). اگر ایشان دقت کرده بود به ابیات دیگر حافظ به ضعف و مضحکی نظریه خود بیشتر پی می‌برد چرا که حافظ می‌فرماید: «گر مسلمانی از این است که حافظ دارد، آه اگر از پی امروز بود فردایی» و «ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد، لطایف الحکمی با نکات قرآنی» و «عشقت رسد به فریاد، گر خود به سانِ حافظ؛ قرآن ز بَر بخوانی در چارده روایت» و «حافظا در کنج فقر و خلوت و شبهای تار، تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور». - حافظ به حق قرآن کز شید و زرق بازآی،رباشد که گوی عیسی در این جهان توان زد - صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ، هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم - ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ، به قرآنی که اندر سینه داری برای اطلاعات مفصل‌تر، مقاله‌ی "پژوهشی در ادعای مسیحی بودن حافظ" را از بخش کتابخانه سایت ادیان نت دانلود کنید. کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🔷بهاییان به چه چیزی اعتقاد دارند (3) 👽👽در دوره ای که حسینعلی بهاء مدعی نبوت و الوهیت شد نیز باور افراد این فرقه به میرزا حسینعلی نوری متفاوت بود: 1️⃣عده ای او را خدای خود می‌پنداشتند و این افراد غالبا افراد روستایی و بی سواد بودند. 2️⃣عده ای او را مظهر وجود خدا می‌دانستند و می‌گفتند که خدا در او ظهور و تجلی کرده است و نامش من یظهره الله است. 3️⃣عده ای هم او را پیامبری در صف انبیاء الهی می‌دانستند. 4️⃣عده ای هم برای رسیدن به نوعی آزادی، برایشان هیچ تفاوتی نداشت که او چه جایگاهی دارد و فقط به دنبال مقاصد خود بودند. 👤صبحی مبلغ سابق بهائیت چنین می‌نویسد: 📜معلوم کردم که بهائيان روستائي هر چند افکارشان محدود است ولي پاکدل و با ايمان و خون گرم‏تر از بهائيان شهري بالاخص بهائيان طهرانند و شهري‏ ها هم نسبت به اختلاف مشاعر در درجه‏ ايمان مختلفند. 😳در این تقسیم بندی و اختلاف نظر پیروان در مقام و جایگاه میرزا حسینعلی نوری، یک نکته خود را نشان می‌دهد و آن آثار اعتقاد به هر کدام از این مقامات مورد ادعای بهاء الله است، چنانچه صبحی در این باره چنین می‌گوید: 📜و از جمله مشاهدات من اختلاف مذاق و مشرب اهل بهاء بود، به طوري‌که هر دسته داراي سليقه‏ مخصوصي بودند؛ بعضي مقيد به ظواهر اين شريعت و پاره‏ اي پايبند مفهومات و عقائد سابقه‏ خود و جماعتي آزاد از هر فعل مکلفي. [خاطرات انحطاط و سقوط، فضل الله مهتدی صبحی، ص162] 🔰@Adyanuniv🔰
💠پیوند صوفیه و شیعه ! 🔸با اين كه پيدايش و رواج تصوف، عمدتاٌ به دست علما و زهاد اهل سنت و در جوامع آنها اتفاق افتاده است، چگونه مي توان آن را با تعاليم شيعه، پيوند داد؟ و به اتحاد و همبستگي ميان آن دو قائل شد؟! 🔹بعضی از صوفیان مانند دكتر كامل مصطفي الشيبي در رابطه و همبستگي ميان تشيع و تصوف، تلاش فراوان نموده و در اين باره دو جلد كتاب به نام هاي « الصله بين التصوف و التشيع » و « النزعات الصوفيه في الفكر الشيعي » نوشته، گرچه از منابع متعدد و گوناگون استفاده كرده، ولكن در اثر عدم آشنايي وي با بعضي از مسائل فكري و عقيدتي و تاريخي شيعه، دچار خطا و اشتباه شده است. 🔻چنان كه نويسنده معروف عربي « هاشم معروف الحسني » در رد او كتاب « تصوف و تشیع » را نوشته و در آن ثابت كرده است كه هيچ گونه همبستگي ميان تشيع و تصوف وجود ندارد و اصول تشيع با اصول تصوف در تضاد مي باشد. 🔻لازم به يادآوري است كه تصوف در برابر تشيع در طول تاريخ وضع ثابتي نداشته و مشايخ صوفيه در قبال تشيع و شيعيان، مواضع مختلفي داشته اند، گاهي شيعيان را رافضي و اهل بدعت و ضلالت شمرده اند و آنها را لايق پيروي از طريقت و تصوف نداسته اند[1] 🔻و زماني خود را آنچنان به تشيع نزديك كرده اند كه: امثال « هانري كربن فرانسوي » ادعا كرده است : « تشيع واقعي همان تصوف است و به نحو متقابل تصوف اصيل و راستين چيزي به جز تشيع نتواند بود »[2] 📚پی نوشت : [1 ] - محي الدين عربي، فتوحات مكيه، جزء 2، ص 8 [2 ] - هانري كرين، سه گفتار در باب تاريخ معنويات ايران، ج 5، ص 51 . 🔰 @adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلى الله عليه و آله فرمودند: يا فَاطِمَةُ! أَبْشِرِي فَلَكِ عِنْدَ اَللَّهِ مَقَامٌ مَحْمُودٌ تَشْفَعِينَ فِيهِ لِمُحِبِّيكِ وَ شِيعَتِكِ فَتُشَفَّعِينَ ای ! بشارت باد که در پیشگاه خداوند جایگاه شایسته ای داری(که در آن جایگاه) برای دوستدارانت و شیعیانت می کنی و شفاعتت پذیرفته می‌شود. 📚 بحارالأنوار جلد29 صفحه346 🔰 @Adyanuniv🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 توصیه مهم علیه السلام به برای زمان و تحقق الهی 🔶 می گوید از علیه السلام شنیدم که فرمودند: نزدیک ترین مردم و داناترینشان به خداوند عزوجل و مهربان ترینشان نسبت به مردم محمد صلی الله علیه و آله و ائمه اهل بیت علیهم السلام هستند. پس هر جا که آنان داخل میشوند داخل شوید و از هر آن که ایشان دوری می کنند شما نیز دوری کنید. (مقصود امام علیه السلام حسین بن علی و فرزندانش علیهم السلام می باشند) چرا که حق در بین ایشان است و آنان اوصیاء هستند و ائمه در میان ایشان هستند. هرجا که آنان را دیدید از ایشان پیروی کنید و اگر روزی هیچ کس از ایشان را ندیدید به درگاه خداوند عزوجل کنید و به سنتی که بدان عمل میکرده اید بنگرید و به آن عمل کنید و کسانی را که دوست داشتید دوست بدارید و بغض کسانی که در دل داشتید را در دل نگه دارید و در چنین حالتی چه زود است که گشایش حاصل شده و فرج الهی برسد. 📚کمال الدین و تمام النعمة، ص۳۰۷ ح۸ 🔰 @Adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از دانشمندان بسیار برجسته می گوید: در میان تمام زنان عالم سلام الله علیها از همه برتر است و پس از ایشان نیز سلام الله علیها برتر از دیگران می باشنـد. 📚 روح المعانی ج ۲ ص ۱۵۰ 🔰 @Adyanuniv 🔰
💠پیامبر صوفیان معصوم نیست 🔸یکی از انحرافات صوفیان، نسبت ‌ دادن اعمال و گفتارهای ناشایست و بعضاً خلاف به ساحت مقدس و معصوم پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) است که در کتب مذهب عامّه به وفور نقل شده است. 🔹صوفیان گاهی برای توجیه اعمال و رفتار سخیف خود، دست به کاری بدتر و زشت تر می ‌زنند و آن نسبت دادن اعمال خلاف به رسول گرامی اسلام است. برای نمونه با مراجعه به کتاب اورادالاحباب نوشته ‌ی یحیی باخرزی، می ‌بینیم در شطحیات، برای توجیه شطح گویی برخی مشاهیر صوفی، پس از توجیهات غیر معقول، نمونه ‌ای از نقل های تاریخی را بدون ذکر سند می آورد که این نمونه نقل ‌ها را فقط می توان در کتب اهل سنت پیدا کرد! 🔻او می ‌ نویسد: روایت است که ابوطیبه ی حجام، رسول خدای را حجامت کرد و آن خون را بیاشامید و معلوم است که شرب خون حرام است و غیر مشروع است و مع هذا رسول الله ابوطبیه را این تشرف فرمود که؛ حرّم الله جسدک علی النار. جهت آن ‌ که ابوطیبه خون را در مستی محبت لله و لرسوله آشامیده بود، پس بر وی مؤاخذه نکرد و گواهی نیز داد که تو بر آتش دوزخ حرام شدی![1] ♻️این کلام غیر مستند و توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حالی است که خداوند در سوره بقرة آیه 173 به صراحت خوردن خون را حرام اعلام کرده و پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) که مجری بی چون و چرای احکام الهی و نگهبان حدود اوست، آیا حرامی نزد وی رخ می ‌دهد و او نه ‌ تنها نهی نمی ‌کند، بلکه او را معاذالله بشارت به بهشت و رهایی از دوزخ می دهد؟ ص 🔰 @adyanuniv 🔰
🕎 شبَّات‌های مخصوص سال 🔸 در طول سال، هشت (شنبه) مخصوص وجود دارد که باید از آن اطلاع داشته باشند. علاوه بر «نماز شبات»، در این روزها نماز جداگانه‌ای نیز خوانده می‌شود. 1️⃣ شبات شوا (توبه) שבת שובה 👈 نام شنبه پیش از روزه بزرگ (کیپور) است، که واعظان مردم را به توبه و اصلاح اعمال و ویژگی‌های ضداخلاقی در طول سال گذشته دعوت می‌کنند. 2️⃣ شبات شیرا (سرود دریا) שבת שירה 👈 یادوارهٔ شکافته‌شدن دریا هنگام عبور و غرق شدن سپاهیان فرعون است، که در آن سرود شکرانه خوانده می‌شود. 3️⃣ شبات شقالیم (اعانات) שבת שקחים 👈 مناسبت این شنبه، گردآوری هدایای مردم برای خانهٔ خداوند و خرید قربانی تقدیمی در طول سال می‌باشد. 4️⃣ شبات زاخور (یادبود) שבת זכור 👈 نام آخرین شبات پیش از جشن و برای یادآوری آن است. 5️⃣ شبات پارا (گاو قرمز) שבת פרה 👈 مناسبت آن، ماده گاو قرمز است که در خانه‌ی خدا قربانی و سوزانده می‌شد و خاکستر آن برای تطهیر ناپاکی اموات و همچنین زیارت‌کنندگان به‌کار می‌رفت. 6️⃣ شبات گادول (بزرگ) שבת גדול 👈 نام شبات پیش از (پسح) که مصادف است با آخرین شنبه اقامت بنی‌اسرائیل در مصر، و نیز به‌مناسبت معجزه‌ای است که در آن رخ داد و قصد فرعون و فرعونیان جهت حمله به بنی‌اسرائیل ناکام ماند. 7️⃣ شبات روش خودش שבת רואש חדש 👈 به مناسبت روز اول ماه است. به‌عبارت دیگر، ماه نو اگر مصادف شود با روز شنبه، در این روز مراسم ویژهٔ مذهبی انجام می‌گیرد. 8️⃣ شبات ماخار خودش שבת מחר חדש 👈 یک روز قبل از ماه نو میباشد. کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🎍جایگاه زن در اسلام و مسیحیت(1) الهیات فیمینیسم یک الهیات ساختگی است تا با آن اشتباه مسیحیت را بپوشانند. این الهیات بعد از شورش زنان و کشته شدن زنان معترض بوجود آمد. کلیسا تحت فشار مجبور شد حقوق زنان را در اواسط قرن 19 بپذیرد اسلام 1400 سال است حقوق زنان را رعایت کرده است ولی مسیحیت 100 سال است که حقوق زنان را پذیرفته است و دلیل آن هم شورش است . جای تعجب است الهیات فیمنیست را آن طوری که کشیش ها می خواهند بازگو می شود و اصلا با واقعیت و تاریخ همخوانی ندارد. سندهای بسیاری از اسناد جلسات دادگاه و اعتراض زنان و حتی اعلامیه فروش همسر در روزنامه های در قرن 19 در دست است. واقعا عده ای از کشیش ها دروغ گویان ماهری هستند و جوری القا می کنند که اسلام حقوق زنان ندارد. در حالی که تاریخ گواه ظلم و ستم بزرگ مسیحیت به زنان است. وضعیت آنان در تاریخ آنقدر غم انگیز است که گاهی همسرانشان در ازای یک جفت کفش آنها را به فروش می رساندند. قرآن کریم می فرماید :ان اکرمکم عندالله اتقئکم. بهترین شما با تقواترین شماست(نه زن بودن یا مرد بودن). ادامه دارد... ✍محمدتبار # ادیان کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🔷بهاییان به چه چیزی اعتقاد دارند (4) 👤فضل الله صبحی، مبلغ سابق بهائیت چنین ادامه می‌دهد: 📜مثلا رندان بهائي مي‏گفتند: اين نمازي که بهاءالله به ايران فرستاد به خواهش و اصرار ملا علي اکبر شهميرزادي بود نه به صرف اراده صاحب امر؛ در اين صورت مي‏توان نخواند و حتي مکرر از اين اصدق شنيدم که مي‏گفت جمال مبارک (بهاءالله) فرمودند: شأن اين قلم نطق بکلمه‏ «انني انا الله» بود و بس، آنچه زائد براين از نظم جاري شد از ظلم عباد بود. يعني سؤال از حدود و احکام کردند و قلم را به بيان آن واداشتند. در اين صورت در به جا آوردن فرائض اصراري نبايد داشت و از اين جهت احباء غالبا در مراتب خلوص و ايمان از حدود اقوال و الفاظ تجاوز نمي‏کردند و با مخالفت کلي با تعاليم رؤساء، چون به زبان اولياي خود را مي‏ستودند اهل اعتقاد و مؤمن محسوب مي‏شدند. فلهذا نفوذ اوامر در بين اين جمعيت به هيچ وجه شدتي نداشت. [خاطرات انحطاط و سقوط، فضل الله مهتدی صبحی، ص162] 👍آنچه از مباحث بالا می‌توان نتیجه گرفت اینکه: 😳هرکسی می‌تواند هر نوع ادعایی داشته باشد و پیروان او می‌توانند طبق برداشت خود از مدعیات شخص مدعی، هر عملی را دوست داشتند انجام دهند. 👏در فرقه ای که فردی علی‌رغم ضعف وجودی خود مدعی نبوت و الوهیت می‌شود و ادعای هدایت و رهبری بشریت برای رسیدن به سعادت را دارد، باید هم چنین پیروانی داشته باشد که برداشت خود از آنچه دوست دارند را سرلوحه برنامه های خویش قرار دهند که چنین فرقه ای را چنین پیروانی سزاست. 🔰@Adyanuniv🔰
👈🏼 تفسیر آیه ۷۴ سوره الفرقان (به روایت ) از علمای اهل تسنن روایت کرده است: ۵۷۶- فرات قال: حدّثني عليّ بن حمدون قال: حدّثنا عليّ بن محمّد بن مروان قال: عليّ بن يزيد، عن جرير، عن عبد اللّه بن وهب، عن أبي هارون عن أبي سعيد في قوله تعالى: هب لنا الآية- قال: [قال] النّبيّ صلى الله عليه وآله قلت: يا جبرئيل من أزواجنا؟ قال: خديجة. قال: و [من] ذرّيّاتنا قال: فاطمة. و «قرّة أعين» قال: الحسن و الحسين. قال: و اجعلنا للمتّقين إماما قال: عليّ عليه السلام. رسول الله صلی الله علیه و آله در تفسیر آیه «والذين يقولون ربنا هب لنا من أزواجنا وذرياتنا قرّة أعين واجعلنا للمتّقين إماما» (الفرقان / ۷۴) فرمودند‌: بعد از نزول اين آيات از جبرئیل سوال کردم منظور از ازواجنا چه کسی است‌؟ فرمود: منظور حضرت خديجه (سلام الله علیها) است و منظور از ذرياتنا حضرت زهرا (سلام الله علیها) است و منظور از قرة اعين حسنین (علیهما السلام) هستند و منظور از اماماً هم امیر المومنین (علیه السلام) است. 📚 شواهد التنزیل، تالیف حاکم حسکانی، جلد ۱، صفحه ۴۱۶، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات 🔰 @Adyanuniv 🔰
👈🏼 علت نامگذاری حضرت زهرا سلام الله علیها به فاطمه (به روایت ) و از علمای بزرگ اهل تسنن روایت کرده‌اند: قال: حدثنا عليّ بن موسى الرضا، حدّثني أبي موسى بن جعفر، حدّثني أبي جعفر بن محمد، حدّثني أبي محمد بن عليّ، حدثني أبي علي بن الحسين، حدّثني أبي الحسين بن عليّ حدّثني أبي عليّ بن أبي طالب عليهم السلام قال: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلم: إنّما سمّيت ابنتي فاطمة لأن اللّه فطمها و فطم من أحبّها من النار . صلی الله علیه و آله فرمودند: دخترم را نامیدم زیرا که خداوند او و دوستدارانش را از آتش دور کرده است. 📚فرائد السمطین (جوینی) جلد ۲، صفحه ۵۸ 📚 فضائل فاطمة الزهراء (حاکم نیشابوری) با ترجمه فارسی محمود نعمتی، صفحه ۱۴۷، حدیث ۷۵ 🔰 @Adyanuniv 🔰
🔶 فضائل 🔶 عالم برجسته اهل سنت، دربیان فضائل اهل کساء می نویسد: «محبوب ترین مردم نزد صلی الله علیه و آله و سلم، دخترش و عزیزترین مردم نزد ایشان بود، و خداوند را در دنیا ریحانه های صلی الله علیه و آله و سلم قرار داد و در آخرت (روز قیامـت) هنگامی که خداونـد ایشـان را نزد خودش حاضرمی کند، آنها را مورد اکرام عظیم خود قرار می دهد». 📚 التبصره (نسخه خطی) 🔰 @Adyanuniv 🔰
✅ شاهان ساسانی یا فرزندان خدا؟ 🔹 پادشاهان ساسانی خود را موجوداتی برتر از بشر، فرزندان خدا و دارای شخصیت ربانی (خدایی) می دانستند. 🔰 @Adyanuniv 🔰
💠شطح در صوفیه ✅قسمت1️⃣ 🔰اختلاف صوفیان در شطحیات 🔸در سیر بررسی بدعت ها و چیزهایی که متصوفه مبدع آن هستند، مبحث شطحیات ایشان، معرکه ی آراست. بزرگان صوفیه هم در این بحث دو دسته شده و هر کدام به تبیین نظرات خود و نقد طرف مقابل می پردازند و از این جدال مشخص می شود که شطحیات، امر مقبول و پذیرفته شده ای در خود صوفیه هم نمی تواند باشد. 🔹ایشان به درستی، شطحیات را امری خلاف شرع دانسته و در مورد آن، امر به ترک می کردند. چون قائل بودند که جملاتی که در حال مستی گفته می شود قابل اعتنا نبوده و ارزشی ندارد.[1] ابونصر سراج در اللمع می نویسد: ابن سالم بصری (از بزرگان تصوف در قرن 4 هجری) مدعی بود که آنچه بایزید گفته از ادعای فرعون که می گفت انا ربکم الاعلی[2] هم بدتر است و به همین سبب سزاوار تکفیر است، این در حالی است که خود سراج از طرفداران شطحیات است! [3] 🔻امام محمد غزالی که اوج زشتی به زبان راندن این جملات را درک کرده است، می کوشد تا انتساب شطحیات را به بایزید بسطامی منکر شود.[4] وی نقل این گونه کلمات را به ضرر و زیان جامعه دانسته و با لفظ « مخبط مزخرف » از آن یاد می کند. 📚پی نوشت 1. گوهرین، سیدصادق؛ شرح اصطلاحات تصوف، تهران، انتشارات زوار، 1382، چاپ اول ص 11. 2. من پروردگار برتر شما هستم . (سوره نازعات آیه ۲۴ ) 3. سراج، اللمع فی التصوف ، ص 87 . 4. غزالی، احیا علوم دین، ترجمه خوارزمی، ص 35. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠شطح در صوفیه ✅قسمت2⃣ 🔰مخالفت بزرگان صوفیه درباره شطح 🔸از جمله بزرگان صوفیه که بحث شطحیات را به شدت مورد انتقاد قرار می دهد، ابوالعباس احمد بن محمد دینوری (متوفی 340 ه ق) است. در رساله ی القشیریه آمده که: ارکان تصوف نقض و معانی آن دگرگون شده، به این ترتیب بی ادبی، نام اخلاص و از حق بیرون شدن، نام شطح گرفته، در حالیکه درآغاز، طریق تصوف چیزی جز این بوده است. [1] 🔹دیگر بزرگان تصوف که شطحیات و قائلین آن را مورد طعن و ذم قرار داده اند می توان از، خواجه عبدالله انصاری در طبقات (که او هم سعی در تبرئه ی بایزید از این جملات دارد)، شیخ شهاب الدین سهروردی و ابن جوزی نام برد که قائلین آن را مردود می شمارند. 🔻این خیل از بزرگان صوفیه با نظرات خود در مورد شطحیات، بطلان آن را برای اهالی تصوف روشن کرده و جای شک و شبهه ای باقی نگذاشته اند. اما با این حال، حتی در قرون اخیر هم افرادی از صوفیه، زبان را از این هجویات کوتاه نکرده و به راه اسلاف گمراه خود قدم نهاده اند. 🔻شاه نعمت الله ولی، قطب دراویش نعمت اللهی با بیان ابیاتی می گوید: گر کسی در هوای جنت هست جنت و حور در هوای من است وصل و هجران که عاشقان گویند از فنای من و بقای من است[2] ♻️این گونه رفتار از مشایخ و بزرگان تصوف نشان می دهد که ایشان تصمیم به درس گرفتن از تاریخ نداشته و متاسفانه در جهل باقی مانده اند. 📚پی نوشت [1]. رساله قشیریه، عبدالکریم بن هوازن قشیری، ص 82 و ابن جوزی، ص 393. [2]. حلبی، اصغر؛ مبانی عرفان و احوال عارفان، تهران، انتشارات اساطیر، 1376، چاپ اول، صص 272 ،273. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠شطح در صوفیه ✅قسمت 3⃣ 🔰دیدگاه امام خمینی درباره شطح 🔸امام خمینی (ره) عارف و بنیان گزار جمهوری اسلامی در کتاب خود، شطحیات را نشانه ی اوج غرور و خودبینی دانسته و می فرمایند : « ای مدعی معرفت و جذبه و سلوک و محبّت و فناء، تو اگر به راستی اهل الله و از اصحاب قلوب و اهل سابقه حسنایی هنیئا لک، ولی این قدر شطحیات و تلوینات و دعوی های گزاف که از حب نفس و وسوسه شیطان کشف می کند، مخالفت با محبّت و جذبه است؛ « انّ اولیائی تحت قبائی لایعرفهم غیری ». تو اگر از اولیاء حق و محبّین و مجذوبینی، خداوند می داند؛ به مردم اینقدر اظهار مقام و مرتبت مکن و اینقدر قلوب ضعیفه بندگان خدا را از خالق خود به مخلوق متوجّه مکن و خانه خدا را غصب مکن! بدان که این بندگان خدا عزیزند و قلوب آنها پر قیمت است، باید صرف محبت خدا شود. این قدر با خانه خدا بازی مکن و به ناموس او دست درازی نکن؛ « فإنّ للبیت ربّا » پس اگر در دعوی خود صادق نیستی، در زمره دو رویان و اهل نفاقی.[1] مدعیان ایمان و خضوع و خشوع اگر به خداوند و توحید او ایمان دارند، باید از گذشته پند گرفته و توبه کنند. 📚پی نوشت [1]. شرح چهل حدیث امام خمینی، حدیث نهم /موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی/چاپ25 / ص169 🔰 @adyanuniv 🔰