💠مذمت علامه مجلسی درباره اتحاد و حلول صوفیه
⬅️ بعضی از صوفیه اهل سنت و متکلمین ایشان و اکثر نصارا، به حلول خدا قائل شدهاند در اشیا.
🔘و نصارا در خصوص عیسی قائل شده اند
🔘و صوفیه حلولیه در جمیع چیزها.
💥خداوند عالمیان نصارا را در اکثر قرآن به این سبب لعن کرده و ایشان را به کفر یاد نموده که به خدا چنین نسبتی میدهند.
⬅️ و جمعی از صوفیه اهل سنت که از حلول گریختهاند، به امر قبیح تر و شنیع تر قائل شدهاند که آن اتحاد است و می گویند که خدا با همه چیز متحد است بلکه همه چیز اوست و غیراو وجودی ندارد‼️
❌و همین اوست که به صورت های مختلف برآمده؛ گاه به صورت زید ظهور می کند گاه و گاه به صورت عمرو و گاه به صورت سگ و گربه و گاه به صورت قاذورات😱[۱].
🌊 چنانچه دریا موج میزند و صورتهای بسیار از آن ظاهر میشود و غیر دریا چیزی نیست
🔅 که جهان موجهای این دریاست
🔅موج و دریا یکی است غیر کجاست
و ماهیاتِ ممکن، امور اعتباری است که عارض ذات واجب الوجود است و در جمیع کتب خود تصریح به امثال این کفرها و مزخرفات نمودند...[2]
📚 پی نوشت
۱. محمد بهاء الدین بیطار صوفی در کتاب ( النفحات القدسیه) چگونگی عقیده وحدت وجود را این طور بیان کرده است؛
❌ وما الکلبُ والخنزیرُ الا الهُنا
❌ وما الله الا راهب فی کنیسه
ترجمه : سگ وخوک نیستند مگر خدای ما ، وخدا نیست مگر راهبی که در صومعه است.
🔻۲. عین الحیات، علامه مجلسی ص۴۹-۵۲ به نقل از تاریخ فلسفه وتصوف علی نمازی .
#نقد_تصوف
#وحدت_وجود
#اتحاد #حلول
#علامه_مجلسی
🔰 @adyanuniv 🔰
🛑 شبکه جهانی "سلطان" در قم آغاز به کار کرد
🔹شبکه سلطان که نام خود را از حضرت سلطانعلی ابن موسیالرضا هشتمین امام شیعیان وام گرفته با شعار گفتگوی ادیان به زبان انگلیسی و رویکرد گسترش اخلاق و معنویت در قم آغاز به کرد.
🔹مدیر شبکه سلطان گفت: باید در پیام و حرف مشترک با مسیحیت راهی پیداکرده و با آنها گفتوگو کنیم
🔹میان ادیان مختلف اصول، پیامها، اهداف و سخن های مشترکی وجود دارد که ما باید تلاش کنیم که این تعالیم مشترک را با ابزارهای گوناگون میان جهانیان ترویج کنیم.
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🔹به دنبال شیوع بیماری کرونا و خانه نشینی اجباری مُفضّل سیفالدین، بپشوای شیعیان اسماعیلیه بُهره، فرزندش «حسین برهانالدین» به نیابت از پدر حضور اجتماعی پر رنگتری پیدا کرده که تایید کننده جانشینی او در رهبری اسماعیلیان بُهره است.
عضویت در کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
👈🏼 تفاوت #امیرالمومنین علیه السلام با #عثمان
وقتی عثمان دید علـی علیه السلام متعـه حـج را مجـاز میدانـد بـه او گفت: مگر نمیدانی من از این کـار نهـی کردهام. علی علیه السلام گفت: بله ولی من بخاطر حرف تو، سخن #رسول_خدا را رها نمیکنم (یعنی #پیامبر_خدا اجازه داده و تو مخالفت می کنی).
📚 مسند احمد حنبل ج۲ ص ۱۳۶روایت۷۳۳
پن: شعیب الأرنؤوط، سلفی مشهور این روایت را صحیح دانسته است.
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#سقیفه #غصب_خلافت #امامت #ولایت
🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 ترس #عثمان از #پیامبر_خدا برای مخالفت با #سنت
مسلم در صحیح خود آورده است:
عثمان مردم را از متعه حج باز میداشت درحالیکه علی علیه السلام مردم را به انجام آن ترغیب میکرد. پس عثمان در اینباره سخنی به علـی گفت سپس علی علیه السلام پاسخ داد: تو میدانی که در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم متعه حج مجاز بود و انجام می دادیم. عثمان گفت آری آن موقع میترسیدیم (با پیامبر مخالفت کنیم)
📚 صحیح مسلم ص ۵۶۱
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#سقیفه #غصب_خلافت #امامت #ولایت
🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 شکست و فرار #ابابکر از #جنگ_خیبر 🔶
یکی از صفات بارز #خلفای_غاصب فرار آن ها از جنگ بوده است و این را به روشنی حتی می توان در کتب #اهلسنت دید.
حاکم نیشابوری عالم بزرگ #اهل_سنت به سند صحیح روایت کرده است:
۴۳۳۸- أخبرنا أبو قتيبة سالم بن الفصل الآدمي بمكة ثنا محمد بن عثمان بن أبي شيبة ثنا علي بن هاشم عن محمد بن عبد الرحمن بن أبي ليلى عن الحكم ونصف عن عبد الرحمن عن أبي ليلى عن علي أنه قال ثم يا أبا ليلى أما بخيبر قال بلى والله كنت معكم قال فإن رسول الله صلى الله عليه وسلم بعث أبا بكر إلى خيبر فسار بالناس وانهزم حتى رجع.
👈🏻 هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه.
حضرت #امیرالمومنین علی (علیه السلام) خطاب به ابولیلی فرمودند: آیا تو در #خیبر با ما نبودى؟ گفت: آری. به خدا سوگند همراه شما بودم. علی (علیه السلام) فرمود: #رسول_خدا (صلى الله علیه و آله) عدهاى را به فرماندهى #ابوبکر به طرف خیبر فرستاد؛ ولى شکست خوردند و گریختند.
👈🏻 #حاکم_نیشابوری درمورد این روایت می نویسد: این حدیثی صحیح است بنا بر شرایط شیخین (مسلم و بخاری) ولی آن دو نفر ذکر نکرده اند.
👈🏻 #ذهبی عالم بزرگ عمریه نیز در تعلیقات خود تصریح می کند که روایت صحیح است.
📚المستدرک علی الصحیحین، جلد ۳، صفحه ۳۹، طبع دارالکتب العلمیة
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#سقیفه #غصب_خلافت #امامت #ولایت
🔰 @Adyanuniv🔰
💠عقیده ابن عربی درباره حلول و اتحاد
🔰 علامه مجلسی در مذمت فرقه صوفیه که درباره اتحاد و حلول، عبارات و اقوال شنیع و سخیفی دارند نوشتند:
محیی الدین ابن عربی در #فصوص_الحکم میگوید که ؛
❌ما وصف حق، به هیچ وجه نکردیم الا ما عین آن وصف بودیم و حق تعالی وصف نفس خود از برای ما می فرمود. پس هر گاه او را مشاهده کنیم، خود را مشاهده کردیم و هرگاه که او مشاهده ما میکند، مشاهده خود کرده باشد‼️ ...
و مکرر در تصانیفش میگوید که ؛
❌زنهار که مقید به مذهبی مشو و نفی هیچ مذهب مکن و هیچ معبودی غیر خدا را از #بت و غیره انکار مکن که به قدر آنچه از آنها انکار می کنی از خدای خود انکار می کنی و خدا در همه چیز ظهور دارد‼️
و می گوید که؛
❌خدا هارون را بر گوساله پرستان مسلط نگردانید آنچنان که موسی را مسلط گردانید، تا آنکه حق در جمیع صوَر معبود شود؛ لهذا هیچ نوعی از انواع عالَم نماند که معبود نشد.‼️
ومیگوید که؛
❌نصارا برای این کافرند که دعوی اتحاد با خدا در خصوص عیسی گفتند، اگر در همه چیز گفتند این توحید می بود‼️ [1]
------------
📚 پی نوشت
۱. عین الحیات، علامه مجلسی ص۴۹-۵۲.
#نقد_تصوف
#وحدت_وجود
#اتحاد #حلول
#ابن_عربی
#علامه_مجلسی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠 آیا ما هم مومن هستیم؟؟!
فردی برای امام صادق(ع) خبری آورد که فلانی در مهمانی علیه شما حرف میزد!
🌺امام صادق فرمود:
حتما اشتباه شنیده ای!
گفت: نه مطمنم
امام صادق فرمود:
شاید تاریک و شلوغ بوده
و اشتباه فهمیده ای
گفت: نه یقین دارم! امام فرمود: شاید
در عصبانیت و اجبار بوده و حرفی زده!
گفت: در آرامش و اختیار بوده است.
🌺امام صادق(ع) آنقدر بهانه آورد (۷۰
مرتبه بهانه و تاویل آوردن) تا آن فرد
خبرچین خسته و پشیمان شد!
👈 اخلاق مومنانه یعنی نسبت به برادر
دینی ات حسن ظن داشته باشی چون امام
صادق(ع) فرمود حسن ظن و خوش گمانی
از قلب سالم ناشی می شود.
📚مصباح الشریعه ص ۵۱۵
🌸الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌸
#حدیث
#اخلاق
#حسن_ظن
🔰 @adyanuniv 🔰
داوری یک محاکمه
در انجیل متی آمده است که:
«57 و آنانی که عیسی را گرفته بودند، او را نزد قیافا رئیس کَهَنه جایی که کاتبان و مشایخ جمع بودند، بردند.
58 امّا پطرس از دور در عقب او آمده، به خانة رئیس کهنه در آمد و با خادمان بنشست تا انجام کار را ببیند.
59 پس روسای کهنه و مشایخ و تمامی اهل شورا طلب شهادت دروغ بر عیسی میکردند تا او را بقتل رسانند،
60 لیکن نیافتند. با آنکه چند شاهد دروغ پیش آمدند، هیچ نیافتند. آخر دو نفر آمده،
61 گفتند، این شخص گفت، میتوانم هیکل خدا را خراب کنم و در سه روزش بنا نمایم.
62 پس رئیس کهنه برخاسته، بدو گفت، هیچ جواب نمیدهی؟ چیست که اینها بر تو شهادت میدهند؟
63 امّا عیسی خاموش ماند! تا آنکه رئیس کهنه روی به وی کرده، گفت، تو را به خدای حّی قسم میدهم ما را بگو که تو مسیح پسر خدا هستی یا نه؟
64 عیسی به وی گفت، تو گفتی! و نیز شما را میگویم بعد از این پسر انسان را خواهید دید که بر دست راست قوّت نشسته، بر ابرهای آسمان میآید!
65 در ساعت رئیس کهنه رخت خود را چاک زده، گفت، کفر گفت! دیگر ما را چه حاجت به شهود است؟ الحال کفرش را شنیدید!
66 چه مصلحت میبینید؟ ایشان در جواب گفتند، مستوجب قتل است!
67 آنگاه آب دهان بر رویش انداخته، او را طپانچه میزدند و بعضی سیلی زده،
68 میگفتند، ای مسیح، به ما نبوّت کن! کیست که تو را زده است؟[1].
سوال این است که محاکمهی عیسی مسیح در خانهی رئیس کهنه چگونه ممکن است؟ در صورتیکه ما می دانیم در آن زمان محاکمهی متهمان در سرزمین یهودیه توسط عمال رومی انجام می گرفت و بنابراین ممکن نیست که عیسی توسط یک دادگاه یهودی محاکمه شده باشد و بر فرض که چنین چیزی امکان می داشت هرگز محاکمه نه یک شب قبل از عید فصح صورت می گرفت و نه در شب عید؛ زیرا به حکم مذهب این امر ممنوع بود[2].
______________________
پی نوشت ها
[1]. متی 26: 57-68.
[2]. دربارهی مفهوم انجیلها، کری ولف، ترجمهی محمد قاضی، ص 44.
# متی
#قیافا
#محاکمه
#کری ولف
#مفهوم انجیل ها
#فرار #ابابکر و #عمر از #جنگ_خیبر
#ابوبکر و #عمر_بن_خطاب هر دو به خیبر رفتند ولی فتحی نکردند (شکست خوردند!)
📚فضائل الصحابه ج۲ ص۷۳۴
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#سقیفه #غصب_خلافت #امامت #ولایت
#روزشمار #رجب #رجب_المرجب #تقویم
🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 شکست و فرار #ابابکر از #جنگ_خیبر 🔶
یکی از صفات بارز #خلفای_غاصب فرار آن ها از جنگ بوده است و این را به روشنی حتی می توان در کتب #اهلسنت دید.
حاکم نیشابوری عالم بزرگ #اهل_سنت به سند صحیح روایت کرده است:
۴۳۳۸- أخبرنا أبو قتيبة سالم بن الفصل الآدمي بمكة ثنا محمد بن عثمان بن أبي شيبة ثنا علي بن هاشم عن محمد بن عبد الرحمن بن أبي ليلى عن الحكم ونصف عن عبد الرحمن عن أبي ليلى عن علي أنه قال ثم يا أبا ليلى أما بخيبر قال بلى والله كنت معكم قال فإن رسول الله صلى الله عليه وسلم بعث أبا بكر إلى خيبر فسار بالناس وانهزم حتى رجع.
👈🏻 هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه.
حضرت #امیرالمومنین علی (علیه السلام) خطاب به ابولیلی فرمودند: آیا تو در #خیبر با ما نبودى؟ گفت: آری. به خدا سوگند همراه شما بودم. علی (علیه السلام) فرمود: #رسول_خدا (صلى الله علیه و آله) عدهاى را به فرماندهى #ابوبکر به طرف خیبر فرستاد؛ ولى شکست خوردند و گریختند.
👈🏻 #حاکم_نیشابوری درمورد این روایت می نویسد: این حدیثی صحیح است بنا بر شرایط شیخین (مسلم و بخاری) ولی آن دو نفر ذکر نکرده اند.
👈🏻 #ذهبی عالم بزرگ عمریه نیز در تعلیقات خود تصریح می کند که روایت صحیح است.
📚المستدرک علی الصحیحین، جلد ۳، صفحه ۳۹، طبع دارالکتب العلمیة
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#سقیفه #غصب_خلافت #امامت #ولایت
🔰 @Adyanuniv🔰
💠رسوایی حلاج توسط ابوسهل نوبختی
✴️پس از آن که حلاج در قم با واکنش منفی مردم و علما، روبهرو و از آن جا طرد شد و ناگزیر به بغداد بازگشت، سعی کرد ابوسهل نوبختی را که چهره برجسته سیاسی و دینی شیعیان بغداد بود، به سمت خود جذب کند و از موقعیت او بهره ببرد، لذا نامههایی به او نوشت و درخواست کرد به کیش او درآید، ولی ابوسهل با انجام شگرد خاصی او را رسوا ساخت.
🔻شیخ طوسی از ابی نصر هبة الله، نواده نائب دوم امام عصر (عج) چنین نقل میکند:
«حلاج تصور میکرد که میتواند با مکر و حیله ابوسهل را بسان برخی افراد به سمت خود فراخواند. چون خدا خواست حلاج را رسوا کند، او نامهای به این صورت به ابوسهل نوشت:
❌ «من وکیل و نائب صاحب الزمانم. من مامورم که به تو نامه بنویسم و از تو یاری بطلبم»
▫️اسماعیل نوبختی برای اثبات دروغ وی و روشنگری اذهان به این مضمون بدو نوشت:
✅ اگر تو وکیل حضرت صاحب الزمان علیه السلام میباشی حتما برای تو دلائل و براهینی باید باشد. من برای اینکه به تو ایمان بیاورم چیز کمی از تو میخواهم تا دلیلی بر حقانیت تو باشد.
🔸من کنیزانی دارم، اما چون پیر شدهام و موهای سر و صورتم سفید گردیده است، مجبورم هر هفته موهای خود را خضاب کنم تا مبادا آنان پی برند که پیر شدهام.
♣️اگر تو در ادعای خود صادقی، کاری کن تا ریش من سیاه شود و دیگر محتاج به خضاب نباشم، آن وقت من به تو ایمان خواهم آورد.😂
👊وقتی این پیغام به حلاج رسید، دانست که تیرش به خطا رفته و رسوا گردیده، لذا دیگر جواب او را نداد.
---------------------
📚 الغیبه، طوسی، ص۲۴۶
#نقد_تصوف
#حلاج
#ابوسهل_نوبختی
🔰 @adyanuniv 🔰