eitaa logo
عصر آب
215 دنبال‌کننده
421 عکس
83 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته هفتم) 🔺گونه شناسی (5) ➖➖ 3.4. از صوفیان پرآوازه مولوی است. جلال الدین بلخی در اثر ماندگارش مثنوی درباره حدیث غدیر نوشته است: ز اين سبب پيغمبر با اجتهاد /نام خود و ان على مولى نهاد گفت هر كس را منم مولى و دوست/ابن عم من على مولاى اوست‏ كيست مولى آنكه آزادت كند/بند رقيت ز پايت بر كند اى گروه مؤمنان شادى كنيد/ مثل سرو و سوسن آزادى كنيد چون به آزادى نبوت هادى است/ مؤمنان را از خدا آزادى است‏ - ▫️ مرحوم زرین کوب در تفسیر این شعر می نویسد: « ...اينكه مولانا در تفسير اين خبر كه با عبارت من كنت مولاه فعلىّ مولاه در غالب كتب حديث نقل است خاطرنشان مى‏كند كه صاحب ولايت نيز مثل صاحب نبوت مؤمنان را به آزادى مى‏رساند ، قول وى به طور ضمنى شامل اشارت به وحدت بين نور چراغ با نور شمع است كه مولانا آن را تمثيل حال صحابه مى‏داند.» ( سر نى، ج‏1،ص400) 🔅 اگر چه برخی تلاش کرده‌اند این شعر را موافق مذهب تشیع معنا کنند (نک:کیانی،ولایت نامه مولوی،) اما در اثبات مقصود خود موفق نبوده‌اند. چه آنکه مولوی اهل بیتی را دوست دارد که موافق تمام صحابه‌اند. و چنین خوانشی از اهل بیت (علیهم السلام) تفسیری سنی است. ➖➖➖ 👇👇 •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته هشتم) 🔺گونه شناسی (6) ➖➖ 3.5 یکی از صوفیان قادریه محمد صالح ترمذی (متوفای ۱۰۶۰ ق) است. وی کتاب خوشمزه‌ای با نام «مناقب مرتضوی» تالیف کرده و مدعی است در خواب امام علی (ع) به وی دستور تالیف داده است (ترمذی،مناقب مرتضوی،ص227-229.). - ▫️ او از صفحه 38 تا 40 و 128 -129 و 457-460 داستان غدیر را ذکر کرده است و اشعار زیبایی دارد من جمله: رَو از برای سرِ دینِ خویش تاجی ساز/ زخاک پای جوانمرد والِ مَن والاه * زدل عداوت او دور دار تا نخوری / زتیغ لفظ نبی زخم عادِ مَن عاداه - ▫️همو در مقدمه کتابش سخن از همراهی صحابه و علی(ع) (همان،ص10) البته اعتراف میکند به حکم حدیث غدیر هیچ یک از اصحاب پیامبر مثل علی(ع) نیستند(همان،ص203). - ▫️با تمام این مطالب وی اعتقاداتش را چنین به نظم دراورده است: منم سنّی پاک و پيرو شرع رسول الله / ز عشق مرتضی نادان به رفضم متّهم دارد اگر عشق علی رفض است پس رفض است ايمانم/ خدا زين شيوه در محشر مرا بس محترم دارد امير المؤمنين حيدر علی بن ابی‌طالب / چو دارد حامی خود «کشفی» از دشمن چه غم دارد (همان،ص228) ➖➖➖ 👇👇 •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته نهم) 🔺گونه شناسی (7) ➖➖ 3.6 ملا سلطان محمد گنابادی از صوفیان شیعی است. این صوفی، حدیث غدیر را با تفسیر شیعه می پذیرد، منتهی برای خودش طرح ولایت و بیعت نیز می کند . در اجازه‌ای که برای فرزندش ملا‌علی نوشته، آمده است: «پوشيده نماند كه چون هر يك از اولياي عظام را در زمان حیات و بعد از ممات، خلفا و نوّاب لازم كه رشته دعوت منقطع نشود بلكه در بقاع ارض و در جمله‌ ازمان حکم «یا أیها الرّسول بلّغ ما اُنزل إلیک» جاری باشد.» ( نابغه علم و عرفان، ص 127و129.) . در این جا ملا سلطان خود را ھمان منصب دار حضرت رسول اکرم (صلی‌ الله علیه و آله) معرفی می کند که به حکم «یا ایھا الرسول بلغ...» فرزندش نورعلیشاه را به‌عنوان امام مفترض الطاعه در غدیر خم، می شناساند. به‌عبارتی در معنا بیدخت، غدیر خم و ملاسلطان مؤسس فرقه گنابادی، شایسته آیه «یا ایھا الرسول بلغ» و فرزندش نورعلیشاه برگزیده غدیر می‌شود.! •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ 🔺درون مذهبی ➖➖ 1. هیئتی بودن یک افتخار است. حتی یک جوان دهه هفتادی که جدیداً نقاب از چهره برگرفته، به جهت تخریب، مرا شیعه سنتی 😂 نامید. فرق میکند انسان زیر سایه هیئت باشد و از معارف اهل بیت بهره ببرد. یا کسی پای سفره صوفیان گنابادی و ذهبی باشد و از آنان دفاع کند. (بگذریم) . + 2. اما این بدان معنا نیست که این جلسات اهل بیت(علیهم السلام) خالی از آسیب و اشتباه است. برخی از این مجالس بر اساس منابع معتبر فریقین فضائل اهل بیت را بیان کرده و پاسخگوی شبهات هستند. از این دست مجالس، جلسات استاد کاشانی که خدا حفظش کناد ،هستند. ▫️در مقابل، گروهی به این فضائل مستند راضی نیستند و دنبال فضائلی هستند که در هیچ منبع معتبری یافت نمیشود و غالبا در محافل غالیان یافت میشود. من اسمش را « »😁 می گذارم . + 3) پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در آخر خطبه غدیر فرمودند: «قولو ما یرضی الله به عنکم؛ ای مردم،سخنی بگویید که به خاطر آن خداوند از شما راضی شود» قطعاً غُلُو در مورد اهل بیت (علیهم السلام) مورد رضایت خدا و رسول خدا نیست. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «جوانان از غلات دوری کنید که شما را فاسد میکنند. آنان بدترین خلق خدا هستند . این گروه از یهود،نصاری و مجوسیان بدترند. آنان ربوبیت الهی را برای بندگان خدا ادعا میکنند » (شیخ طوسی،الامالی،ص650) + 4. نمونه هایی از غلوها و ادعاهای بی پایه‌ی غالیان : 4.1. پیامبر (ص)و فاطمه زهرا(س) نشسته بودند، حضرت زهرا( س) بشارت حمل امام حسن را به رسول الله (ص) دادند. در این بین علی(ع) وارد شد. در این وقت پیامبر (ص) بیضه ایشانرا بوسید( حصین بن حسین توبلی،بیان الحق) 👈 لعنت خدا بر دروغگویان - 4.2. امام حسن عسکری سلام الله علیه: رسول خدا صلی اللّه علیه وآله حضرت علی سلام الله علیه را در هر نماز حمد می کرد. (همان) 👈 لعنت ملائکه بر این دروغگویان - 4.3. امیرالمومنین سلام اللّه علیه: تف قنبر من عیسی را خلق نمود باذنی. (همان) - غیر از این منبع مجعول ،مجمع النورین مرندی (علیه مایستحقه) و تراث غالیان نصیری از جمله منابع این طایفه گمراه است. ➖➖➖ 🔅 نتیجه: از پیامهای غدیر برای هیئتی‌های عزیز دوری از غلو است. هیئتی که در آن غلو باشد مورد رضایت اهل بیت نیست. باید از این دست مجالس دوری کرد. 👈 اگر توفیقی بود در این مورد بیشتر مینویسم. •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (15) ➖➖ 🔺در روز غدیر هوا گرم نبوده است. توضیح: اگر از نرم افزارهاي رايانه اي براي محاسبه زمان واقعه غدير استفاده کنيد متوجه مي­شويد 18 ذي الحجه يعني واقعه غديرخم در روز 29 اسفند بوده و نمي‌توانسته چندان گرماي شديدي در محيط وجود داشته باشد. .....از فاصله زماني 25 اسفندماه تا 10 فروردين ماه اين دوسال (سال 1384و 1385 شمسي)درجه هواي منطقه رابغ (که غدير در آن واقع است) در گرمترين ساعات روز از 30 درجه بيشتر نمي‌شود و با توجه به اينکه هواي زمين طي هزار سال گذشته دو درجه گرمتر شده با اطمينان قريب به يقين، مي‌توان گفت: درجه هواي غدير خم در 29 اسفند سال 10 هجري: 28 درجه يا چيزي نزديک به آن، بوده است و چنين درجه حرارتي نه تنها گرماي شديد و حتي گرماي معمولي نيست، بلكه بسيار فرح انگيز و روح بخش است. 〰️〰️ 🔹جواب: نه تنها شیعه بلکه بزرگان اهل سنت نیز به گرمای هوا اشاره نموده اند که به برخی از نظرات فرقین در این زمینه اشاره می کینم: 1. شیعه: 1.1. سید بن طاووس روایتى از زبان یکى از حاضران در غدیر به این صورت نقل می‌کند:« «ما زمانى به غدیر رسیدیم که اگر تکه گوشتى را روى زمین می‌انداختى از شدّت گرما پخته می‌شد» (اقبال الاعمال، ج ‏1، ص 456.) + 1.2. قاضى نعمان نیز روایتى را به این صورت نقل می‌کند:« هیچ روزى گرم‌تر از روز غدیر ندیده بودیم. » ( شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار(ع‏)، ج ‏1، ص 99.) === 2. سنی: 2.1. ابن کثیر ناصبی می نویسد:« برای صحبت کردن پیامبر لباسی رابر روی درختی انداختند و با آن سایبانی درست کردند تا آفتاب به ایشان نخورد. » (.ابن کثیر،البدایة و النهایة،ج5،ص294. ) + 2.2. حاكم در روايت صحيحي چنين نقل مي كند: « ...فأمر بروح فكسح في يوم ما أتي علينا يوم كان أشد حرا منه... ؛ از مكّه خارج شديم، در روزي كه تاكنون گرم تر از آنروز بر ما نگذشته بود،» (حاكم نيسابوري،المستدرك علي الصحيحين،، ج 3 ص 613 رقم 6272. ) + 2.3. طبری از زید بن ارقم:« قال:لَمّا نزل النبيّ صلى الله عليه و سلم بغدير خُمّ في رجوعه من حجّة الوداع، و كان في وقت الضحى و حرّ شديد، » (علامه امینی،الغدیر،ج1،ص214.) + 2.4. همچنین: طبراني ، احمد بن حنبل در دو كتاب خود يعني مسند احمد و فضائل الصحابه ، خطیب بغدادی در تلخيص المتشابه و تفتازاني از متكلمين بزرگ اهل سنت به چنین مطلبی اشاره کرده اند. (طبرانی،المعجم الكبير، ج 5 ص 171؛ أحمد بن حنبل، مسند أحمد بن حنبل، ج 4 ص 372 رقم 19344 ؛ خطیب بغدادی (متوفاي463هـ)، تلخيص المتشابه ج 1 ص 244 ؛ تفتازانی،)، شرح المقاصد في علم الكلام، ، ج 5، ص: 273 .) ➖➖➖ •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ 🔺شخصیت شناسی ➖➖ ️⃣✨ عمو و برادرزاده ▫️ هاشم بن عتبة بن أبي وقّاص، وی چون سریع شمشیر می‌زد به هاشم مرقال معروف است. (1) پدرش عتبة بن مالک معروف به عتبه بن ابی وقاص برادر سعد بن ابی وقاص و از دشمنان سرسخت پیامبر اسلام بود. گفته‌شده است که او در جنگ احد دندان پیامبر را شکست و قبل از فتح مکه کافر از دنیا رفت. (2)؛ هاشم،یک‌چشمش را در جنگ یرموک از دست داد.(3) وی در کوفه به حدیث غدیر شهادت داده است. (4) همو، به امام علی (علیه‌السلام) فرمود: اگر آنچه زیر آسمان است را به من دهند، تا ولایت دشمن تو را بپذیریم هرگز چنین نخواهم کرد(5) ◻️🔸🔹◻️ ▫️سعد بن مالک بن وهیب مشهور به سَعد بن ابی‌وَقّاص، وی عموی هاشم مرقال است. هرچند وی راوی حدیث غدیر است (6) اما جزو شورای شش‌نفری برای خلافت پس از عمر بن الخطاب بود. او با حضرت علی (علیه‌السلام) بیعت نکرد (7) بر پایه روایتی، هنگامی‌که امام علی (علیه‌السلام) گفت «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» سعد از تعداد موهای سر و محاسن خود پرسید. حضرت در پاسخ او سوگند یادکرد که از چیزی پرسیدی که پیش‌تر رسول خدا به من خبر داده بود در سر و محاسن تو مویی نیست جز اینکه شیطان بر پای آن نشسته است. در خانه تو بزغاله‌ای است که فرزندم حسین (علیه‌السلام) را به قتل می‌رساند. (8) ====== 1.نقد الرجال، ج‌5، ص: 43. 2.ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج ۴، ۱۴۹۰. 3.همان، ج 4، ص 1456. 4.امینی، الغدير، ج‏1، ص: 143. 5.محدث قمی، سفينة البحار، ج‏8، ص: 689. 6.همان، الغدير، ج‏1، ص: 94 7.سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج‌1، ص: 113. 8.ابن قولویه، کامل الزیارات، ۱۳۵۶ ش، ص ۷۴. ➖➖➖ •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 « قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سَلامٌ عَلى‏ عِبادِهِ الَّذينَ اصْطَفى‏ ..» (نمل/59) 🔅🔅 ⚪️ آنچه در باره معارف غدیر به اشتراک گذاشته شد،«تَبصْبَص‏ الکَلب*» بود تا شاید خداوند و حضرت مرتضی(علیه السلام) آنرا بپذیرند. هرچند میدانم کم بود و بی ارزش اما : ▫️«اللّهمّ تقبّل منّا هذا القليل‏». 🔅🔅 💡 خاتمه وِیژه نامه را با شعر استاد حسن زاده آملی زینت می دهم: 〰️〰️〰️ 📌 بيوتهم كهفي وها أنا كلبهم 📌 بسطت ذراعيّ إليه بعقوة 〰️〰️〰️ 👈 ترجمه:خانه اهل بیت (علیهم السلم) پناهگاهم ( =اصحاب کهف) و من سگ آنانم... (عيون مسائل النفس،ص 70) ➖➖➖ * خداوند به عیسی گفت: «وَ اعْلَمْ أَنَّ سُرُورِي أَنْ تُبَصْبِصَ إِلَي‏» (الکافی،ج2،ص502) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔼 ➖➖ 🔹یکی از فضائل اهل بیت(علیهم السلام) مباهله است. خلاصه این واقعه بدین قرار است. عاقب و سيد (دو تن از سران نصاراى نجران) بر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم وارد شدند و حضرت آنان را به اسلام دعوت نمود آنان قبول نکردند. پس آنها را به نفرين در حق يكديگر فراخواند و آنان وعده دادند. فردا صبح رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم دست على و فاطمه و حسن و حسين را گرفت و آمد و كسى را نزد آنان فرستاد اما آنان نپذيرفتند... . این واقعه در قران و روایات فرقین منعکس شده است. . اما قرآن: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكمُ‏ْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتهَِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْكَذِبِينَ» (آل عمران/61) برای فهم مصداق: نفس،ابناء و نساء چاره جز رجوع به سنت نداریم. با مراجعه به روایات عامه و خاصه مشخص میشود مصداق آیه :علی(ع)،فاطمه(س) ، امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) هستند. به اختصار به چند حدیث اشاره میشود . . شیعه: « ...فَقَالَ الْمَأْمُونُ هَلْ فَضَّلَ اللَّهُ الْعِتْرَةَ عَلَي سَائِرِ النَّاسِ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ (عليه السلام) إِنَّ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) أَبَانَ فَضْلَ الْعِتْرَةِ عَلَي سَائِرِ النَّاسِ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ أَيْنَ ذَلِكَ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا عليه السلام فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ.... {تَعالَوْا نَدْعُ‏ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْكاذِبِينَ‏} فَأَبْرَزَ النَّبِيُّ (صلي الله عليه وآله) عَلِيّاً وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ فَاطِمَةَ (عليهم السلام) وَ قَرَنَ أَنْفُسَهُمْ بِنَفْسِهِ ... ؛ مأمون گفت: آيا خداوند عترت پيامبر صلي الله عليه وآله را بر ديگر مردم برتري داد؟ امام عليه السلام فرمود: خداوند در کتابش برتري عترت بر ساير مردم را آشکار کرد. مأمون گفت: اين مطلب در کجاي کتاب خدا است؟ امام عليه السلام فرمود... ستور مباهله داد، فرمود « فقُل تَعالَوْا نَدْعُ‏ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ...» پيامبر (صلي الله عليه وآله)، علي و حسن و حسين و فاطمه (عليهم السلام) را با خود آورد و خود را با آنها قرين نمود.م (صدوق، الأمالي، ص 615 الي 618) . . سنی: مسلم بن حجاج نیشابوری ( 261 ق) در کتابش «صحیح مسلم» که دومین کتاب حدیثی سنیان است،این حدیث را از سعد بن ابی وقاص نقل کرده است. معاویه از سعد می پرسد چرا علی(ع) را سب و لعن نمیکند. سعد آیه مباهله را قرائت کرد و گفت: پیامبر(ص) علی،فاطمه و حسن وحسین را دعوت کرد و فرمود: اینها اهل بیت من هستند (مسلم،صحیح مسلم،کتاب فضائل الصحابة،فضائل علی بن ابی طالب،) حاکم نیشابوری که مهمترین کتاب را بر صحیح بخاری ومسلم نوشته است در ارزیابی اینحدیث می گوید: صحیح است (حاکم نیشابوری،المستدرک،ج3،ص163) زمخشري مفسر معروف اهل سنت مي گويد: وفيه دليل لا شيء أقوي منه علي فضل أصحاب الكساء عليهم السلام؛ آيه مباهله دليل محکمي بر فضيلت اصحاب کساء به شمار مي رود و دليلي محکمتر از آن نمي توان يافت.( زمخشری،الکشاف ج 1 ص 434) . فخر رازی نیز در تفسیر آیه مباهله مفصل درباه‌اش بحث کرده و نتیجه می گیرد. علی(ع) نفس پیامبر است . و این آیه دلیلی است بر برتری امام علی(ع) بر همه انبیاء الهی. (رازی،مفاتیح الغیب،ج18،ص89-90).
15.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 نماهنگ رسیدن ماه محرم 😞😞 🎙 به نفس محمد حسین پویانفر •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 🔺 با مدد از خداوند مهربان، ویژه نامه را آغاز میکنیم. 👈 به امید نگاهی •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water