eitaa logo
عصر آب
216 دنبال‌کننده
422 عکس
83 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 🌹 ⤴️ پیامدها و آثار (1) ➖➖ 🔺 اجمال : نفی تئوری عدالت تمام صحابه ،پیامد حدیث غدیر برای عامه و جماعت سنیان است. 〰️〰️ 🔹تفصیل: 1) عامه یا سنیان،دینشان را از اصحاب پیامبر گرفته‌اند. آنان مبنایی دارند تحت عنوان« عدالت جمیع صحابه» یعنی هرکسی عنوان صحابی بر او صدق کرد،عادل است و هیچ نقدی بر وی نباید داشت و حتماً از بهشتیان است. ➕ 2) پیروان اصحاب ، حدیث غدیر را قبول دارند منتهی می گویند: رسول الله (صلی الله علیه و اله) مرادش از «من کنت مولاه» دوست داشتن علی (علیه السلام) بود نه امامت ایشان. می گوییم : برفرض که چنین ادعای شما درست باشد،باز چنین تفسیری از غدیر به نفع شما و به ضرر شیعه نیست. زیرا با تفسیر غدیر به دوست داشتن امام علی (ع) اساسی ترین رکن مذهب شما یعنی عدالت صحابه زیر سوال میرد. چون از سویی پیامبر(صلی الله علیه و اله) اصحابش را به محبت علی (علیه السلام) تکلیف نمود. لیکن اصحابش با علی (علیه السلام) دشمنی کردند. در نتیجه به دستور پیامبر (صلی الله علیه و اله) عمل نکرده و نمی توانند عادل باشند. ➕ 3) اما شواهد مدعی : 3.1. ابن تیمیه موسس وهابیت می نویسد: «بسیاری از صحابه و تابعین، بغض او را در دل داشتند، به وی فحش می‌دادند و با او جنگیدند.» (ابن تیمیه،منهاج السنه النبویه، ج۷، ص۱۳۷ـ۱۳۸.) + 3.2. خلیفه اول در دیدار با عبدالرحمن‌بن‌عوف‌‌گفت: « من در زندگى خود بر چیزی تأسف نخورده‌ام؛ جز بر سه چیز که انجام داده‌ام که دوست داشتم انجام نداده بودم. یکی از آنها هجوم به خانه فاطمه‌زهرا بود. دوست داشتم حرمت خانه فاطمه را هتک نمى‌کردم؛ اگرچه آن را براى جنگ بسته بودند.» (ابن زنجویه، الأموال، ج۱، ص۳۸۷.) + 3.3. بلاذری از بزرگان اهل‌سنت، از امیرمؤمنان(علیه السلام) نقل کرده که فرمودند: عایشه به قصد کشتن من جمل شرکت کرده بود؛ همانگونه که پیش از آن، عثمان را کشته بود.» (بلاذری، أحمد بن یحیی، أنساب الأشراف،ج2،ص25.) + 3.4. ابن‌ملقّن شافعی درباره قاتل امیرمؤمنان(علیه السلام) می‌نویسد: « او را عبدالرحمن‌بن‌ملجم گستاخ کشت؛ هرچند نام او را در زمره صحابه ثبت کرده‌اند» (ابن ملقن، التوضیح لشرح الجامع الصحیح، ج۲۰، ص۳۰۴.) ➖➖➖ 💡 نتیجه: این رفتار ،نشانه محبت نیست. در نتیجه نباید این افراد را عادل و مصون از نقد دانست. 📕 تفصیل این مطلب نک: یزدانی و رضا نژاد، تحلیلی از تفسیر حدیث غدیر به دوستی و پیامدهای آن،دو فصلنامه امامت پزوهی،سال هفتم،شماره 22،ص 35 -60. •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته اول) 🔺سند خطبه غدیر ➖➖ می دانیم رسول الله (صلی الله علیه و اله) در غدیر خم خطبه خوانند. « زید بن ارقم: خطبنا رسول الله یوم غدیر خم » (ثعلبی ، الکشف والبیان،ج10،ص35؛ علامه مناوی،فیض القدیر،ج6 ، ص218. ) اما در متن این خطبه کمی اختلاف هست . شیخ صدوق خطبه ای مختصر در اندازه یک برگه ذکر کرده است که سندی صحیح دارد. (صدوق،الخصال،ج1،ص66) شبیه این خطبه مختصر را طبرانی از دانشیان عامی نقل کرده است (المعجم الکبیر، ج3، ص180، شماره 30 52، ذیل نام ابوطفیل عامر بن واثله.) ▫️ در مقابل خطبه ای طولانی تر را طبرسی و سید بن طاووس نقل کرده‌اند که از منظر برخی ارزیابی ها ضعیف است . غیر از ضعف سند این دلایل بر رد خطبه طولانی قابل ذکر است: الف) روایات حاکی است که برخی صحابه،با شنیدن دعاهای مفصل و حاوی خواسته های متعدد،متعجب شده اند. آنها یاد آور شده اند که در زمان پیامبر هرگز چنین کاری معمول نبوده است (نک:طبرانی،الدعاء، بَابُ كَرَاهِيَةِ الِاعْتِدَاءِ فِي الدُّعَاءِ،ص37و 38 ). ب) همچنین دعاهای [سخنان]پیامبر (صلی الله علیه و اله) در منابع قبل از دوره ابن طاووس هست، بسیار کوتاه‌اند و هرگز از حدود 100 کلمه فراتر نمی روند؛ ج) خالی از آهنگ و سجع هستند (طبرانی در کتابش بابی در این زمینه آورده است) (نک: عباس همامی،حامد خانی (فرهنگ مهروش)، گونه شناسی تالیفات دعایی عالمان مسلمان تا زمان ابن طاووس، پژوهشنامه قران و حدیث،1386،شماره 2،) ↪️↪️ اما در منابع ذیل سعی شده است از اصالت خطبه طولانی غدیر دفاع شود . انصاری،بایسته ها د رمقام بیان خطبه غدیر خم؛ محمد علی موحدی ، ناگفته‌هایی از اسناد خطبه غدیر ؛ امیر تقدمی، نور الامیر فی تثبیت خطبه الغدیر . 👈 با فرض صحت خطبه طولانی غدیر ،می توان آنرا منبعی برای بیان درسهای اعتقادی و ذکر فضائل امیر بیان (علیه السلام) در نظر گرفت. ابتدا به درسهای اعتقادی،سپس به بیان فضائل در مورد امیر بیان اشاره میشود. •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته دوم) 🔺درسهای اعتقادی (1) ➖➖ 1. توحید: 1.1 عدم شباهت با مخلوقات : « الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَلَا فِي تَوَحُّدِهِ وَ دَنَا فِي تَفَرُّدِهِ وَ جَلَّ فِي سُلْطَانِه‏ وَ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عِلْماً وَ هُوَ فِي مَكَانِهِ وَ قَهَرَ جَمِيعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهَانِه‏ » و « عَلِمَ الضَّمَائِرَ وَ لَمْ تَخْفَ عَلَيْهِ الْمَكْنُونَاتُ وَ لَا اشْتَبَهَتْ عَلَيْهِ الْخَفِيَّاتُ لَهُ الْإِحَاطَةُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ الْغَلَبَةُ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ الْقُوَّةُ فِي كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ الْقُدْرَةُ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ لَيْسَ مِثْلَهُ شَيْ‏ء» . + 1.2. عدم رویت با چشم سر :« يَلْحَظُ كُلَّ عَيْنٍ وَ الْعُيُونُ لَا تَرَاه‏ » و « جَلَّ عَنْ أَنْ تُدْرِكَهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ لَا يَلْحَقُ أَحَدٌ وَصْفَهُ مِنْ مُعَايَنَةٍ» + 1.3. خلق لا من شَیء : «ُوَ مُنْشِئُ الشَّيْ‏ءِ حِينَ لَا شَيْ‏ء» + 1.4. معرفت الله به الله است: « لَا يَجِدُ أَحَدٌ كَيْفَ هُوَ مِنْ سِرٍّ وَ عَلَانِيَةٍ إِلَّا بِمَا دَلَّ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى نَفْسِه‏» + 1.5. قضاء و قدر الهی : « يَشَاءُ فَيُمْضِي وَ يُرِيدُ فَيَقْضِي وَ يَعْلَمُ فَيُحْصِي وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِي وَ يُفْقِرُ وَ يُغْنِي وَ يُضْحِكُ وَ يُبْكِي وَ يَمْنَعُ وَ يُعْطِي‏» + 1.6. اجابت دعا : « مُجِيبُ الدُّعَاءِ وَ مُجْزِلُ الْعَطَاء» ➖➖➖ 2. عدل : « الْعَدْلُ الَّذِي لَا يَجُورُ» 👇👇 •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته سوم) 🔺درسهای اعتقادی(2) 👆👆 3. نبوت 3.1. علم پیامبر : « سَأَلْتُ جَبْرَئِيلَ أَنْ يَسْتَعْفِيَ لِي عَنْ تَبْلِيغِ ذَلِكَ إِلَيْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ لِعِلْمِي بِقِلَّةِ الْمُتَّقِينَ وَ كَثْرَةِ الْمُنَافِقِينَ وَ إِدْغَالِ الْآثِمِينَ وَ خَتْلِ لْمُسْتَهْزِءِينَ بِالْإِسْلَام‏ » و : « لَوْ شِئْتُ أَنْ أُسَمِّيَ بِأَسْمَائِهِمْ لَسَمَّيْتُ- وَ أَنْ أُومِيَ إِلَيْهِمْ بِأَعْيَانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ وَ أَنْ أَدُلَّ عَلَيْهِمْ لَدَلَلْتُ وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ فِي أُمُورِهِمْ قَدْ تَكَرَّمْتُ وَ كُلَّ ذَلِكَ لَا يَرْضَى اللَّهُ مِنِّي» و : « وَ سَيَجْعَلُونَهَا مُلْكاً وَ اغْتِصَاباً أَلَا لَعَنَ اللَّهُ الْغَاصِبِينَ وَ الْمُغْتَصِبِين‏ » + 3.1. شک در نبوت : « ايُّهَا النَّاسُ بِي وَ اللَّهِ بُشِّرَ الْأَوَّلُونَ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ أَنَا خَاتَمُ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ الْحُجَّةُ عَلَى جَمِيعِ الْمَخْلُوقِينَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ فَمَنْ شَكَّ فِي ذَلِكَ فَهُوَ كَافِرٌ كُفْرَ [الْجَاهِلِيَّةِ] الْأُولَى وَ مَنْ شَكَّ فِي شَيْ‏ءٍ مِنْ قَوْلِي هَذَا فَقَدْ شَكَّ فِي الْكُلِّ مِنْهُ وَ الشَّاكُّ فِي ذَلِكَ فَلَهُ النَّار» + 3.2. ملعونان در لسان پیامبر(صلی الله علیه و اله) : « وَ سَيَجْعَلُونَهَا مُلْكاً وَ اغْتِصَاباً أَلَا لَعَنَ اللَّهُ الْغَاصِبِينَ وَ الْمُغْتَصِبِين» و : «الَا إِنَّ أَعْدَاءَ عَلِيٍّ هُمْ أَهْلُ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ الْحَادُّونَ وَ هُمُ الْعَادُّونَ وَ إِخْوَانُ الشَّيَاطِينِ الَّذِينَ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلى‏بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورا » و : « عَدُوُّنَا مَنْ ذَمَّهُ اللَّهُ وَ لَعَنَهُ وَ وَلِيُّنَا مَنْ مَدَحَهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ» + 3.2. شریعت رسول الله (صلی الله علیه و اله) : 3.2.1. شریعت اسلام از جانب خداست: « لَا حَلَالَ إِلَّا مَا أَحَلَّهُ اللَّهُ وَ لَا حَرَامَ إِلَّا مَا حَرَّمَهُ اللَّهُ عَرَّفَنِي الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ وَ أَنَا أَفْضَيْتُ لِمَا عَلَّمَنِي رَبِّي مِنْ كِتَابِهِ وَ حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ إِلَيْه‏ » + 3.2.2. جایگاه حج: «حج َ مَعَاشِرَ النَّاسِ حُجُّوا الْبَيْت‏ ِ مَا وَقَفَ بِالْمَوْقِفِ مُؤْمِنٌ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا سَلَفَ مِنْ ذَنْبِهِ إِلَى وَقْتِهِ ذَلِك‏» + 3.2.3. نماز و زکات : « مَعَاشِرَ النَّاسِ- أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ* كَمَا أَمَرَكُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل» و : « وَ إِنِّي أُجَدِّدُ الْقَوْلَ أَلَا فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ » + 3.2.4. تفسیر امر به معروف: « وَ أْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ أَلَا وَ إِنَّ رَأْسَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ أَنْ تَنْتَهُوا إِلَى قَوْلِي وَ تُبَلِّغُوهُ مَنْ لَمْ يَحْضُرْ وَ تَأْمُرُوهُ بِقَبُولِهِ وَ تَنْهَوْهُ عَنْ مُخَالَفَتِهِ فَإِنَّهُ أَمْرٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنِّي وَ لَا أَمْرٌ بِمَعْرُوفٍ وَ لَا نَهْيٌ عَنْ مُنْكَرٍ إِلَّا مَعَ إِمَامٍ مَعْصُوم‏» + 3.2.5. مسلمانان نباید در این شریعت الهی تغییر ایجاد کنند: « مَعَاشِرَ النَّاسِ وَ كُلُّ حَلَالٍ دَلَلْتُكُمْ عَلَيْهِ أَوْ حَرَامٍ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ فَإِنِّي لَمْ أَرْجِعْ عَنْ ذَلِكَ وَ لَمْ أُبَدِّلْ أَلَا فَاذْكُرُوا ذَلِكَ وَ احْفَظُوهُ وَ تَوَاصَوْا بِهِ وَ لَا تُبَدِّلُوهُ وَ لَا تُغَيِّرُوه‏» •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته چهارم) 🔺درسهای اعتقادی(3) ➖➖ 4. امامت : 4.1. بقاء نبوت به امامت است : « أَعْلَمَنِي أَنِّي إِنْ لَمْ أُبَلِّغْ مَا أَنْزَلَ إِلَيَّ فَمَا بَلَّغْتُ رِسَالَتَهُ وَ قَدْ ضَمِنَ لِي تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْعِصْمَةَ» + 4.2. امام منصوب از جانب خداست : « فَاعْلَمُوا مَعَاشِرَ النَّاسِ أَنَّ اللَّهَ قَدْ نَصَبَهُ لَكُمْ وَلِيّاً وَ إِمَاماً مُفْتَرَضاً طَاعَتُهُ عَلَى الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ عَلَى التَّابِعِينَ لَهُمْ بِإِحْسَانٍ وَ عَلَى الْبَادِي وَ الْحَاضِرِ وَ عَلَى الْأَعْجَمِيِّ وَ الْعَرَبِيِّ وَ الْحُرِّ وَ الْمَمْلُوكِ وَ الصَّغِيرِ وَ الْكَبِيرِ وَ عَلَى الْأَبْيَضِ وَ الْأَسْوَدِ وَ عَلَى كُلِّ مُوَحِّدٍ مَاضٍ حُكْمُهُ جَائِزٍ قَوْلُهُ نَافِذٍ أَمْرُه» و: « ثُمَّ مِنْ بَعْدِي عَلِيٌّ وَلِيُّكُمْ وَ إِمَامُكُمْ بِأَمْرِ ربِّكُمْ ثُمَّ الْإِمَامَةُ فِي ذُرِّيَّتِي مِنْ وُلْدِهِ إِلَى يَوْمِ تَلْقَوْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَه» و: « فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ اللَّهُ وَ اقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ اللَّه‏» + 4.3. علم امام : « مَعَاشِرَ النَّاسِ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَ قَدْ أَحْصَاهُ اللَّهُ فِيَّ وَ كُلُّ عِلْمٍ عَلِمْتُ فَقَدْ أَحْصَيْتُهُ فِي إِمَامِ الْمُتَّقِينَ وَ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا عَلَّمْتُهُ عَلِيّاً وَ هُوَ الْإِمَامُ الْمُبِين‏» + 4.4. حدیث ثقلین: « مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ عَلِيّاً وَ الطَّيِّبِينَ مِنْ وُلْدِي هُمُ الثَّقَلُ الْأَصْغَرُ وَ الْقُرْآنُ الثَّقَلُ الْأَكْبَرُ فَكُلُّ وَاحِدٍ مُنْبِئٌ عَنْ صَاحِبِهِ وَ مُوَافِقٌ لَهُ لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْض‏» + 4.5. امام معصوم،محور حب و بغض و لعن و دوستی است: « مَلْعُونٌ مَنْ خَالَفَهُ مَرْحُومٌ مَنْ تَبِعَهُ مُؤْمِنٌ مَنْ صَدَّقَهُ» و: «مَعَاشِرَ النَّاسِ لَا تَضِلُّوا عَنْهُ وَ لَا تَنْفِرُوا مِنْهُ وَ لَا تَسْتَكْبِرُوا [وَ لَا تَسْتَنْكِفُوا] مِنْ وَلَايَتِهِ فَهُوَ الَّذِي يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَ يَعْمَلُ بِهِ وَ يُزْهِقُ الْبَاطِلَ وَ يَنْهَى عَنْهُ وَ لَا تَأْخُذُهُ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِم‏» + 4.6. ضرورت دوری از ائمه ضلالت : « إِنَّهُ سَيَكُونُ مِنْ بَعْدِي أَئِمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ لا يُنْصَرُونَ مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ وَ أَنَا بَرِيئَانِ مِنْهُمْ مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّهُمْ وَ أَنْصَارُهُمْ وَ أَتْبَاعُهُمْ وَ أَشْيَاعُهُمْ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِين» و : « اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ اغْضَبْ عَلَى الْكَافِرِين‏» ➖➖ 👇👇 •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته پنجم) 🔺درسهای اعتقادی (4) 👆👆 5. معاد 5.1. توجه به قیامت : « احْذَرُوا السَّاعَةَ كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظِيمٌ اذْكُرُوا الْمَمَاتَ وَ الْحِسَابَ وَ الْمَوَازِينَ وَ الْمُحَاسَبَةَ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الثَّوَابَ وَ الْعِقَابَ فَ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ* أُثِيبُ عَلَيْهَا وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ* فَلَيْسَ لَهُ فِي الْجِنَانِ نَصِيب‏» + 5.2. حبط و تکفیر اعمال : « مَعَاشِرَ النَّاسِ هَذَا عَلِيٌّ أَخِي وَ وَصِيِّي وَ وَاعِي عِلْمِي وَ خَلِيفَتِي عَلَى أُمَّتِي وَ عَلَى تَفْسِيرِ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الدَّاعِي إِلَيْهِ وَ الْعَامِلُ بِمَا يَرْضَاهُ وَ الْمُحَارِبُ لِأَعْدَائِهِ وَ الْمُوَالِي عَلَى طَاعَتِهِ وَ النَّاهِي عَنْ مَعْصِيَتِهِ خَلِيفَةُ رَسُولِ اللَّهِ وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْإِمَامُ الْهَادِي وَ قَاتِلُ النَّاكِثِينَ وَ الْقَاسِطِينَ وَ الْمَارِقِينَ بِأَمْرِ اللَّه» و: « مَعَاشِرَ النَّاسِ لَا تَمُنُّوا عَلَى اللَّهِ إِسْلَامَكُم‏ ْ بَلْ لَا تَمُنُّوا عَلَى اللَّهِ فَيَحْبَطَ عَمَلُكُم‏» ➖➖ 6. انسان شناسی : 6.1. فرایند خلقت انسان : « صَوَّرَ مَا أَبْدَعَ عَلَى غَيْرِ مِثَالٍ وَ خَلَقَ مَا خَلَقَ بِلَا مَعُونَةٍ مِنْ أَحَدٍ وَ لَا تَكَلُّفٍ وَ لَا احْتِيَالٍ أَنْشَأَهَا فَكَانَتْ وَ بَرَأَهَا فَبَانَت‏» + 6.2. فرصت خداوند به گنهکاران : « وَ مَنَّ عَلَيْهِمْ بِنِعْمَتِهِ لَا يُعَجِّلُ بِانْتِقَامِهِ وَ لَا يُبَادِرُ إِلَيْهِمْ بِمَا اسْتَحَقُّوا مِنْ عَذَابِه‏» + 6.3. ضرورت داشتن تقوا : « مَعَاشِرَ النَّاسِ التَّقْوَى التَّقْوَى‏» •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته ششم) 🔺ویژگیهای امام علی (1) ➖➖ 1. محسود واقع میشود : « مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ إِبْلِيسَ أَخْرَجَ آدَمَ مِنَ الْجَنَّةِ بِالْحَسَدِ فَلَا تَحْسُدُوهُ فَتَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ» + 2. صبور است : « إِنَّ عَلِيّاً هُوَ الْمَوْصُوفُ بِالصَّبْرِ وَ الشُّكْر» + 3. ویزگی دوستان و دشمنانش: « إِنَّهُ لَا يُبْغِضُ عَلِيّاً إِلَّا شَقِيٌّ وَ لَا يَتَوَالَى عَلِيّاً إِلَّا تَقِيٌّ وَ لَا يُؤْمِنُ بِهِ إِلَّا مُؤْمِنٌ مُخْلِصٌ وَ فِي عَلِيٍّ وَ اللَّهِ نَزَلَتْ سُورَةُ وَ الْعَصْر» + 4. محور امر و نهی است : « مَعَاشِرَ النَّاسِ لَا تَضِلُّوا عَنْهُ وَ لَا تَنْفِرُوا مِنْهُ وَ لَا تَسْتَكْبِرُوا [وَ لَا تَسْتَنْكِفُوا] مِنْ وَلَايَتِهِ فَهُوَ الَّذِي يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَ يَعْمَلُ بِهِ وَ يُزْهِقُ الْبَاطِلَ وَ يَنْهَى عَنْهُ وَ لَا تَأْخُذُهُ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِم‏ » و : « مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَمَرَنِي وَ نَهَانِي وَ قَدْ أَمَرْتُ عَلِيّاً وَ نَهَيْتُهُ فَعَلِمَ الْأَمْرَ وَ النَّهْيَ مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاسْمَعُوا لِأَمْرِهِ تَسْلَمُوا وَ أَطِيعُوا تَهْتَدُوا وَ انْتَهُوا لِنَهْيِهِ تَرْشُدُوا » + 5. فضائل بی مانند : « إِنَّهُ أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ هُوَ الَّذِي فَدَى رَسُولَهُ بِنَفْسِهِ- وَ هُوَ الَّذِي كَانَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ وَ لَا أَحَدَ يَعْبُدُ اللَّهَ مَعَ رَسُولِهِ مِنَ الرِّجَالِ غَيْرُه‏» و : « مَعَاشِرَ النَّاسِ هَذَا عَلِيٌّ أَخِي وَ وَصِيِّي وَ وَاعِي عِلْمِي وَ خَلِيفَتِي عَلَى أُمَّتِي وَ عَلَى تَفْسِيرِ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الدَّاعِي إِلَيْهِ وَ الْعَامِلُ بِمَا يَرْضَاهُ وَ الْمُحَارِبُ لِأَعْدَائِهِ وَ الْمُوَالِي عَلَى طَاعَتِهِ وَ النَّاهِي عَنْ مَعْصِيَتِهِ خَلِيفَةُ رَسُولِ اللَّهِ وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْإِمَامُ الْهَادِي وَ قَاتِلُ النَّاكِثِينَ وَ الْقَاسِطِينَ وَ الْمَارِقِينَ بِأَمْرِ اللَّه‏ » و: « مَعَاشِرَ النَّاسِ هُوَ نَاصِرُ دِينِ اللَّهِ وَ الْمُجَادِلُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ هُوَ التَّقِيُّ النَّقِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ نَبِيُّكُمْ خَيْرُ نَبِيٍّ وَ وَصِيُّكُمْ خَيْرُ وَصِيٍّ وَ بَنُوهُ خَيْرُ الْأَوْصِيَاءِ مَعَاشِرَ النَّاسِ ذُرِّيَّةُ كُلِّ نَبِيٍّ مِنْ صُلْبِهِ وَ ذُرِّيَّتِي مِنْ صُلْبِ عَلِي» و: « مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَدْ أَنْزَلَهَا فِي الْقُرْآنِ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ أُحْصِيَهَا فِي مَقَامٍ وَاحِدٍ فَمَنْ أَنْبَأَكُمْ بِهَا وَ عَرَّفَهَا فَصَدِّقُوهُ » + 6. منصوب خداست: ِ« فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ اللَّهُ وَ اقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ اللَّه‏» + 7. صراط مستقیم است : « مَعَاشِرَ النَّاسِ أَنَا صِرَاطُ اللَّهِ الْمُسْتَقِيمُ الَّذِي أَمَرَكُمْ بِاتِّبَاعِهِ ثُمَّ عَلِيٌّ مِنْ بَعْدِي ثُمَّ وُلْدِي مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةٌ يَهْدُونَ إِلَى الْحَق‏» + 8. مخالفت با علی علیه السلام: « لَنْ يَتُوبَ اللَّهُ عَلَى أَحَدٍ أَنْكَرَ وَلَايَتَهُ وَ لَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُ حَتْماً عَلَى اللَّهِ أَنْ يَفْعَلَ ذَلِكَ بِمَنْ خَالَفَ أَمْرَهُ فِيهِ وَ أَنْ يُعَذِّبَهُ عَذَاباً شَدِيداً نُكْراً أَبَدَ الْآبَادِ وَ دَهْرَ الدُّهُورِ فَاحْذَرُوا أَنْ تُخَالِفُوهُ فَتَصْلَوْا نَارا» + 9.برتری بر دیگران : « مَعَاشِرَ النَّاسِ فَضِّلُوا عَلِيّاً فَهُوَ أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدِي مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثَى مَا نَزَلَ الرِّزْقُ وَ بَقِيَ الْخَلْق‏» + 👇👇 •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته هفتم) 🔺ویژگیهای امام علی (2) ➖➖ 👆👆 10. بیعت با امام در غدیر: 10.1. بیعت با دست دادن: «الَا وَ إِنِّي عِنْدَ انْقِضَاءِ خُطْبَتِي أَدْعُوكُمْ إِلَى مُصَافَقَتِي عَلَى بَيْعَتِهِ وَ الْإِقْرَارِ بِهِ ثُمَّ مُصَافَقَتِهِ بَعْدِي أَلَا وَ إِنِّي قَدْ بَايَعْتُ اللَّهَ وَ عَلِيٌّ قَدْ بَايَعَنِي وَ أَنَا آخِذُكُمْ بِالْبَيْعَةِ لَهُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏ » + 10.2. بیعت با کلام: « إِنَّكُمْ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ تُصَافِقُونِي بِكَفٍّ وَاحِدَةٍ وَ قَدْ أَمَرَنِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ آخُذَ مِنْ أَلْسِنَتِكُمُ الْإِقْرَارَ بِمَا عَقَدْتُ لِعَلِيٍّ مِنْ إِمْرَةِ الْمُؤْمِنِين‏ » + 10.3. بیعت با علی علیه السلام، بیعت با خداست: « وَ مَنْ بَايَعَ فَإِنَّمَا يُبَايِعُ اللَّه» و: « مَعَاشِرَ النَّاسِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ بَايِعُوا عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ الْأَئِمَّةَ كَلِمَةً طَيِّبَةً بَاقِيَةً يُهْلِكُ اللَّهُ مَنْ غَدَرَ وَ يَرْحَمُ اللَّهُ مَنْ وَفَى» و: « مَعَاشِرَ النَّاسِ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ إِلَى مُبَايَعَتِهِ وَ مُوَالاتِهِ وَ التَّسْلِيمِ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ » ➖➖➖ 🔅 نتیجه :↪️↪️ خطبه طولانی غدیر بر فرض پذیرش، دلالت دارد بر: 1. جواز اصل تبری و لعن بر دشمنان امام علی و اهل بیت علیهم السلام . البته تفصیل و نحوه ابراز را باید در دلایل دیگر پیدا نمود. - 2. نفی انگاره عینیت با معصوم که توسط استاد غفاری مطرح میشود. - 3. نفی عقیده صُلح کل که توسط صوفیانی چون مولوی مطرح میشود. - 4. نفی بی نیازی از عمل به شریعت اسلامی برای سلوک الی الله که توسط عارفان دروغین مطرح میشود. - 5. نفی باورهای شیعیان سلفی چون: ب و ط که نگاهشان به مسئله امامت، مثل سنیان است. - و... •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته اول) 🔺علل مخالفت (1) ➖➖ عوامل متعددی را می توان برای مخالفت با این واقعه برشمرد که به برخی از آن ها اشاره می شود. 〰️〰️ 1. علل روانشناختی حسد به عنوان مهمترین عامل روانشناختی درباب مخالفان با غدیر مطرح است. ▫️ابن عباس می گوید: « اما صرف قومنا عنا الامر، فعن حسد,قد والله عرفته وبغی والله علمته بیننا و بین قومنا ؛ علت دوری این قوم از ما فقط به خاطر حسادت می باشد.» (شرح نهج البلاغه ابی الحدید،ج9،ص9). - ▫️ ابو الهیثم بن تیهان در نزد امیر المونین(ع) گفت: « ان حسد قریش ایاک علی وجهین : اما خیارهم فتمنوا ان یکونوا مثلک منافسه فی الملا، وارتفاع الدرجه . واما شرارهم فحسدوک حسدا انغل القلوب و احبط الاعمال. و ذالک انهم راوا علیک نعمه قدمک الیها الخظ،و اخرهم عنها الحرمان،فلم یرضوا ان یلحقوک حتی طلبوا ان یسبقونک فبعدت – والله –علیهم الغایه واسقط المضمار. فلما تقدمتهم بالسبق و عجزوا عن اللحاق بک بلغوا منک ما رایت و کنت والله احق قریش بشکر قریش » (الاوائل،ج1،ص316.). - ▫️ ابن طاووس می نویسد: «و كان مولانا علي بن أبي طالب ع على صفات من الكمال يحسد مثله عليها و معاداة الرجال في الله جل جلاله يقتضي ما انتهت حاله إليها حتى قيل في مدحه‏ : بلغت في الفضل نهايات المدى/ من ذا يضاهيك بما فيك كمل‏* فلا عجيب حاسد فيك انزوى / غيظا و لا ذا قدم فيك تزل‏ * ان يحسدوك فلفرط عجزهم / في المشكلات و لما فيك كمل‏* فما ألوم حاسدا عنك انزوى / غيظا و لا ذا قدم فيك تزلّ.» (ابن طاووس،الیقین،ص89) - و چه نیکو سروده ابن شهفیه : إنّي لأَعْذُرُ حاسديك عَلَى الذي * أَوْلاَكَ ربُّك ذو الجَلاَلِ وفضَّلا إنْ يَحْسُدُوك على عُلاَك فإنَّما * مُتَسَافِلُ الدَّرَجَاتِ يَحْسُدُ مَنْ عَلا یعنی: ای علی! اگر بر تو حسد ورزند به خاطر جایگاه والای تو است. انسان های پست و فرو مایه به برجستگان حسد می ورزند. ➖➖➖ 👇👇 •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته دوم) 🔺علل مخالفت (2) ➖➖ 2. دلایل معرفت شناختی: مخالفان غدیر د رمعرفت شناسی نیز مشکل داشته و دارند. آنان به خاطر عدم فهم درست و صحیح از مساله نبوت و ارتباط نبوت و امامت و مساله خلافت و جانشینی رسول خدا , در صف مخالفان غدیر قرار گرفته اند. ابن ابی الحدید می نویسد:« روى عثمان بن سعيد عن شريك بن عبد الله قال لما بلغ عليا ع أن الناس يتهمونه فيما يذكره من تقديم النبي ص و تفضيله إياه على الناس قال أنشد الله من بقي ممن لقي رسول الله ص و سمع مقاله في يوم غدير خم إلا قام‏ » (شرح نهج البلاغه،ج2،ص288) ➖➖➖ 3. دلایل جامعه شناسی: از جمله دلایل جامعه شناسی برای مخالفان غدیر می توان به موارد زیر اشاره نمود: الف) جوان بودن حضرت علی(ع). ب) تعصبات قبیله ای؛ مانوس نبودن مساله جانشینی در جامعه عرب . اصحاب پیامبر عامدانه این واقعه را گزارش نکردند . دقت در این سند تاریخی راهگشاست. ابو الطفیل عامر بن واثلةمی گوید: «جمع علی (علیه السلام) الناس فی الرحبة ثم قال لهم انشد الله کل امرىء سمع من رسول الله (صلى الله علیه وآله)یقول یوم غدیر خم ما سمع لما قام فقام ثلاثون من الناس فشهدوا. قال أبو الطفیل فخرجت وکأنَّ فی نفسی شیئا فلقیت زید بن ارقم فقلت له انی سمعت علیا یقول کذا وکذا قال فما تنکر قد سمعت رسول الله (صلى الله علیه وآله) یقول ذلک له» 🔅ابوطفیل از صِغار اصحاب پیامبر بوده است و در زمان وفات رسول الله(ص) هشت سال داشته است.در نتیجه در زمان بیعت حضرت علی 33 ساله بوده است.و ساکن مکه نیز بوده است. لیکن حدیث غدیر را به خاطر منع نقل حدیث از سوی خلفاء نشنیده است . به همین علت وقتی حدیث ولایت امام علی (ع) را میشنود در نظرش بزرگ می نماید . که چگونه ولایت علی (ع) مثل ولایت پیامبر (ص) باشد. •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته سوم) 🔺گونه شناسی (1) ➖➖ اقسام و گونه‌های شبهات و مخالفتها با حدیث غدیر به : تکذیب،تضعیف و تحریف تقسیم می شود. که توضیح این امر چُنین است. 〰️〰️ 1. تکذیب : گروهی از مخالفان شیعه،این حدیث را دروغ و از مجعولات شیعه می پندارند. (ابن تیمیه،منهاج السنة، ج 7، ص 53 ؛ احمد امین،ضحی الاسلام،ج3،ص309 .) پاسخ این دسته که عموماً از ناصبیان ودشمنان اهل بیت (علیهم السلام) هستند واضح است. بزرگان مذاهب اسلامی اعتراف دارند که حدیث غدیر واقع شده و سندی درست دارد. امیر صنعانی از دانشوران سنی می نویسد: « حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه 150 طریق دارد و علامه مقبلی فرمود:اگر حدیث غدیر معلوم نباشد پس چه چیزی در دنیا معلوم است و این حدیثرا متواتر میداند. » ( صنعانی،اجابة السائل،ج1،ص98.) ➖➖➖ 2. تضعیف گروهی دیگر از مخالفان غدیر، صحت حدیث غدیر را می پذیرند،منتهی می گویند: راویانش ضعیف هستند . هم ناصبیان و هم محبین اهل بیت در میان این دسته هستند. پاسخ این سوال نیز روشن است. حدیث غدیر،حدیثی متواتر است . و چنین حدیثی مفید علم ضروری است (شرح نخبه الفکر،ص40.) . بزرگان و دانشیان عامی به متواتر بودن این حدیث اشاره کرده‌اند. به چند مورد اشاره میشود : ▫️ذهبی :« صدر الحديث متواتر أتيقن أن رسول الله صلّى الله عليه و سلّم قاله و أما اللَّهمّ وال من والاه فزيادة قوية الاسناد» ( البدايةوالنهاية،ج‏5،ص:214 ) - ▫️ سیوطی دو کتاب دارد با نام : « الفوائد المتكاثرة في الأخبار المتواترة» و « الأزهار المتناثرة في الأحاديث المتواترة» در هر دو به تواتر حدیث غدیر اشاره کرده است. - ▫️ این حجر هیتمی :«حدیث صحیح لا مریة فیه» (الصواعق المحرقه،ج1،ص106).👈 عبارت« لا مریه » یعنی مفید علم و یقین است. و چنین پیامی فقط در احادیث متواتر است. - ▫️ حسن سقاف از عالمان پرآوازه اهل سنت می نویسد: « حديث (( من كنت مولاه فعليّ مولاه )) حدیث درست و متواتر است .» (حسن سقاف، مجموع رسائل السقاف ، ج2 ص 736 .) ➖➖➖ 👇👇 •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water
🌹 🌹 ⤴️ (فرسته چهارم) 🔺گونه شناسی (2) ➖➖ 3. تحریف : گروهی از اَعلام مسلمان،حدیث غدیر را پذیرفته ،حتی نقل و تبلیغ نیز میکنند. لیکن در توضیحش آنرا به غیر از ولایت و امامت معنی میکنند. این گروه عموماً از سنیانی هستند که محبت اهل بیت (علیهم اسلام) را داشته ،از سویی می خواهند از اصحاب پیامبر نیز دفاع کنند. به چند مورد از این گروه اشاره میشود: 〰️〰️ 3.1. خواجه محمد پارسا ( م 822 ق) از صوفیان نقشبندیه است.وی در فصل پنجم کتابش درباره رد روافض بحث میکند و از طایفه رجبیه که در این ماه حقیقت روافض از شیعه که سب شیخین میکردند را به صورت خوک می بیند (پارسا،فصل الخطاب،ص399). ▫️پارسا در فصل هفتم به فضائل خلفاء و اهل بیت (علیهم السلام) می پردازد. ابتدا حضرت علی(علیه السلام) را خلیفه چهارم دانسته(همان،ص459) و مدعی است باید تمام صحابه را تکریم نمود.(همان،صص 460-461) البته اعتراف دارد که فرزندان فاطمه(سلام الله علیها) بر بقیه صحابه برترند. (همان) ▫️سپس دستور به دوست داشتن صحابه و اهل بیت(علیهم السلام) می دهد(همان،ص464) و دلیل این امر را، روابط حسنه ابوبکر و فاطمه(علیها السلام) در غصب فدک دانسته است(همان،ص470). این صوفی سنی از زبان حضرت زهراء (سلام الله علیها) وجوب کشتن روافض را امضاء میکند. (همان،ص472) . ▫️در ادامه حدیث غدیر را ذکر میکند (همان،ص472). البته بلافاصله پس از نقل حدیث غدیر،از علی(علیه السلام) نقل می کند که ایشان درباره عمر بن الخطاب فرمودند:عمر سراج( =چراغ) اهل بهشت است(همان،ص474) 🔅 معلوم است که این عالم سنی تفسیرش از حدیث غدیر،دوست داشتن امیر مومنان (علیه السلام) است نه امامت ایشان . ➖➖➖ 👇👇 •┈┈••✾••┈┈•. @Age_of_water