🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️ #خطبه_غدیر (فرسته هفتم)
🔺ویژگیهای امام علی (2)
➖➖
👆👆
10. بیعت با امام در غدیر:
10.1. بیعت با دست دادن: «الَا وَ إِنِّي عِنْدَ انْقِضَاءِ خُطْبَتِي أَدْعُوكُمْ إِلَى مُصَافَقَتِي عَلَى بَيْعَتِهِ وَ الْإِقْرَارِ بِهِ ثُمَّ مُصَافَقَتِهِ بَعْدِي أَلَا وَ إِنِّي قَدْ بَايَعْتُ اللَّهَ وَ عَلِيٌّ قَدْ بَايَعَنِي وَ أَنَا آخِذُكُمْ بِالْبَيْعَةِ لَهُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل »
+
10.2. بیعت با کلام: « إِنَّكُمْ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ تُصَافِقُونِي بِكَفٍّ وَاحِدَةٍ وَ قَدْ أَمَرَنِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ آخُذَ مِنْ أَلْسِنَتِكُمُ الْإِقْرَارَ بِمَا عَقَدْتُ لِعَلِيٍّ مِنْ إِمْرَةِ الْمُؤْمِنِين »
+
10.3. بیعت با علی علیه السلام، بیعت با خداست: « وَ مَنْ بَايَعَ فَإِنَّمَا يُبَايِعُ اللَّه» و: « مَعَاشِرَ النَّاسِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ بَايِعُوا عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ الْأَئِمَّةَ كَلِمَةً طَيِّبَةً بَاقِيَةً يُهْلِكُ اللَّهُ مَنْ غَدَرَ وَ يَرْحَمُ اللَّهُ مَنْ وَفَى» و: « مَعَاشِرَ النَّاسِ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ إِلَى مُبَايَعَتِهِ وَ مُوَالاتِهِ وَ التَّسْلِيمِ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ »
➖➖➖
🔅 نتیجه :↪️↪️
خطبه طولانی غدیر بر فرض پذیرش، دلالت دارد بر:
1. جواز اصل تبری و لعن بر دشمنان امام علی و اهل بیت علیهم السلام . البته تفصیل و نحوه ابراز را باید در دلایل دیگر پیدا نمود.
-
2. نفی انگاره عینیت با معصوم که توسط استاد غفاری مطرح میشود.
-
3. نفی عقیده صُلح کل که توسط صوفیانی چون مولوی مطرح میشود.
-
4. نفی بی نیازی از عمل به شریعت اسلامی برای سلوک الی الله که توسط عارفان دروغین مطرح میشود.
-
5. نفی باورهای شیعیان سلفی چون: ب و ط که نگاهشان به مسئله امامت، مثل سنیان است.
-
و...
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️#مخالفان_غدیر (فرسته اول)
🔺علل مخالفت (1)
➖➖
عوامل متعددی را می توان برای مخالفت با این واقعه برشمرد که به برخی از آن ها اشاره می شود.
〰️〰️
1. علل روانشناختی
حسد به عنوان مهمترین عامل روانشناختی درباب مخالفان با غدیر مطرح است.
▫️ابن عباس می گوید: « اما صرف قومنا عنا الامر، فعن حسد,قد والله عرفته وبغی والله علمته بیننا و بین قومنا ؛ علت دوری این قوم از ما فقط به خاطر حسادت می باشد.» (شرح نهج البلاغه ابی الحدید،ج9،ص9).
-
▫️ ابو الهیثم بن تیهان در نزد امیر المونین(ع) گفت: « ان حسد قریش ایاک علی وجهین : اما خیارهم فتمنوا ان یکونوا مثلک منافسه فی الملا، وارتفاع الدرجه . واما شرارهم فحسدوک حسدا انغل القلوب و احبط الاعمال. و ذالک انهم راوا علیک نعمه قدمک الیها الخظ،و اخرهم عنها الحرمان،فلم یرضوا ان یلحقوک حتی طلبوا ان یسبقونک فبعدت – والله –علیهم الغایه واسقط المضمار. فلما تقدمتهم بالسبق و عجزوا عن اللحاق بک بلغوا منک ما رایت و کنت والله احق قریش بشکر قریش » (الاوائل،ج1،ص316.).
-
▫️ ابن طاووس می نویسد: «و كان مولانا علي بن أبي طالب ع على صفات من الكمال يحسد مثله عليها و معاداة الرجال في الله جل جلاله يقتضي ما انتهت حاله إليها حتى قيل في مدحه : بلغت في الفضل نهايات المدى/ من ذا يضاهيك بما فيك كمل* فلا عجيب حاسد فيك انزوى / غيظا و لا ذا قدم فيك تزل * ان يحسدوك فلفرط عجزهم / في المشكلات و لما فيك كمل* فما ألوم حاسدا عنك انزوى / غيظا و لا ذا قدم فيك تزلّ.» (ابن طاووس،الیقین،ص89)
-
و چه نیکو سروده ابن شهفیه :
إنّي لأَعْذُرُ حاسديك عَلَى الذي * أَوْلاَكَ ربُّك ذو الجَلاَلِ وفضَّلا
إنْ يَحْسُدُوك على عُلاَك فإنَّما * مُتَسَافِلُ الدَّرَجَاتِ يَحْسُدُ مَنْ عَلا
یعنی: ای علی! اگر بر تو حسد ورزند به خاطر جایگاه والای تو است. انسان های پست و فرو مایه به برجستگان حسد می ورزند.
➖➖➖
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️#مخالفان_غدیر (فرسته دوم)
🔺علل مخالفت (2)
➖➖
2. دلایل معرفت شناختی:
مخالفان غدیر د رمعرفت شناسی نیز مشکل داشته و دارند. آنان به خاطر عدم فهم درست و صحیح از مساله نبوت و ارتباط نبوت و امامت و مساله خلافت و جانشینی رسول خدا , در صف مخالفان غدیر قرار گرفته اند. ابن ابی الحدید می نویسد:« روى عثمان بن سعيد عن شريك بن عبد الله قال لما بلغ عليا ع أن الناس يتهمونه فيما يذكره من تقديم النبي ص و تفضيله إياه على الناس قال أنشد الله من بقي ممن لقي رسول الله ص و سمع مقاله في يوم غدير خم إلا قام » (شرح نهج البلاغه،ج2،ص288)
➖➖➖
3. دلایل جامعه شناسی:
از جمله دلایل جامعه شناسی برای مخالفان غدیر می توان به موارد زیر اشاره نمود: الف) جوان بودن حضرت علی(ع). ب) تعصبات قبیله ای؛ مانوس نبودن مساله جانشینی در جامعه عرب .
اصحاب پیامبر عامدانه این واقعه را گزارش نکردند . دقت در این سند تاریخی راهگشاست. ابو الطفیل عامر بن واثلةمی گوید: «جمع علی (علیه السلام) الناس فی الرحبة ثم قال لهم انشد الله کل امرىء سمع من رسول الله (صلى الله علیه وآله)یقول یوم غدیر خم ما سمع لما قام فقام ثلاثون من الناس فشهدوا. قال أبو الطفیل فخرجت وکأنَّ فی نفسی شیئا فلقیت زید بن ارقم فقلت له انی سمعت علیا یقول کذا وکذا قال فما تنکر قد سمعت رسول الله (صلى الله علیه وآله) یقول ذلک له»
🔅ابوطفیل از صِغار اصحاب پیامبر بوده است و در زمان وفات رسول الله(ص) هشت سال داشته است.در نتیجه در زمان بیعت حضرت علی 33 ساله بوده است.و ساکن مکه نیز بوده است. لیکن حدیث غدیر را به خاطر منع نقل حدیث از سوی خلفاء نشنیده است . به همین علت وقتی حدیث ولایت امام علی (ع) را میشنود در نظرش بزرگ می نماید . که چگونه ولایت علی (ع) مثل ولایت پیامبر (ص) باشد.
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️#مخالفان_غدیر (فرسته سوم)
🔺گونه شناسی (1)
➖➖
اقسام و گونههای شبهات و مخالفتها با حدیث غدیر به : تکذیب،تضعیف و تحریف تقسیم می شود. که توضیح این امر چُنین است.
〰️〰️
1. تکذیب :
گروهی از مخالفان شیعه،این حدیث را دروغ و از مجعولات شیعه می پندارند. (ابن تیمیه،منهاج السنة، ج 7، ص 53 ؛ احمد امین،ضحی الاسلام،ج3،ص309 .) پاسخ این دسته که عموماً از ناصبیان ودشمنان اهل بیت (علیهم السلام) هستند واضح است. بزرگان مذاهب اسلامی اعتراف دارند که حدیث غدیر واقع شده و سندی درست دارد. امیر صنعانی از دانشوران سنی می نویسد: « حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه 150 طریق دارد و علامه مقبلی فرمود:اگر حدیث غدیر معلوم نباشد پس چه چیزی در دنیا معلوم است و این حدیثرا متواتر میداند. » ( صنعانی،اجابة السائل،ج1،ص98.)
➖➖➖
2. تضعیف
گروهی دیگر از مخالفان غدیر، صحت حدیث غدیر را می پذیرند،منتهی می گویند: راویانش ضعیف هستند . هم ناصبیان و هم محبین اهل بیت در میان این دسته هستند. پاسخ این سوال نیز روشن است. حدیث غدیر،حدیثی متواتر است . و چنین حدیثی مفید علم ضروری است (شرح نخبه الفکر،ص40.) . بزرگان و دانشیان عامی به متواتر بودن این حدیث اشاره کردهاند. به چند مورد اشاره میشود :
▫️ذهبی :« صدر الحديث متواتر أتيقن أن رسول الله صلّى الله عليه و سلّم قاله و أما اللَّهمّ وال من والاه فزيادة قوية الاسناد» ( البدايةوالنهاية،ج5،ص:214 )
-
▫️ سیوطی دو کتاب دارد با نام : « الفوائد المتكاثرة في الأخبار المتواترة» و « الأزهار المتناثرة في الأحاديث المتواترة» در هر دو به تواتر حدیث غدیر اشاره کرده است.
-
▫️ این حجر هیتمی :«حدیث صحیح لا مریة فیه» (الصواعق المحرقه،ج1،ص106).👈 عبارت« لا مریه » یعنی مفید علم و یقین است. و چنین پیامی فقط در احادیث متواتر است.
-
▫️ حسن سقاف از عالمان پرآوازه اهل سنت می نویسد: « حديث (( من كنت مولاه فعليّ مولاه )) حدیث درست و متواتر است .» (حسن سقاف، مجموع رسائل السقاف ، ج2 ص 736 .)
➖➖➖
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️#مخالفان_غدیر (فرسته چهارم)
🔺گونه شناسی (2)
➖➖
3. تحریف :
گروهی از اَعلام مسلمان،حدیث غدیر را پذیرفته ،حتی نقل و تبلیغ نیز میکنند. لیکن در توضیحش آنرا به غیر از ولایت و امامت معنی میکنند. این گروه عموماً از سنیانی هستند که محبت اهل بیت (علیهم اسلام) را داشته ،از سویی می خواهند از اصحاب پیامبر نیز دفاع کنند. به چند مورد از این گروه اشاره میشود:
〰️〰️
3.1. خواجه محمد پارسا ( م 822 ق) از صوفیان نقشبندیه است.وی در فصل پنجم کتابش درباره رد روافض بحث میکند و از طایفه رجبیه که در این ماه حقیقت روافض از شیعه که سب شیخین میکردند را به صورت خوک می بیند (پارسا،فصل الخطاب،ص399).
▫️پارسا در فصل هفتم به فضائل خلفاء و اهل بیت (علیهم السلام) می پردازد. ابتدا حضرت علی(علیه السلام) را خلیفه چهارم دانسته(همان،ص459) و مدعی است باید تمام صحابه را تکریم نمود.(همان،صص 460-461) البته اعتراف دارد که فرزندان فاطمه(سلام الله علیها) بر بقیه صحابه برترند. (همان)
▫️سپس دستور به دوست داشتن صحابه و اهل بیت(علیهم السلام) می دهد(همان،ص464) و دلیل این امر را، روابط حسنه ابوبکر و فاطمه(علیها السلام) در غصب فدک دانسته است(همان،ص470). این صوفی سنی از زبان حضرت زهراء (سلام الله علیها) وجوب کشتن روافض را امضاء میکند. (همان،ص472) .
▫️در ادامه حدیث غدیر را ذکر میکند (همان،ص472). البته بلافاصله پس از نقل حدیث غدیر،از علی(علیه السلام) نقل می کند که ایشان درباره عمر بن الخطاب فرمودند:عمر سراج( =چراغ) اهل بهشت است(همان،ص474)
🔅 معلوم است که این عالم سنی تفسیرش از حدیث غدیر،دوست داشتن امیر مومنان (علیه السلام) است نه امامت ایشان .
➖➖➖
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️#مخالفان_غدیر (فرسته پنجم)
🔺گونه شناسی (3)
➖➖
3.2. یکی از مهمترین صوفیان که تاثیر مهمی در سلاسل صوفیان دارد علاء الدوله سمنانی است. رکنالدین احمد بن محمد بیابانکی معروف به علاءالدوله سمنانی یکی از بزرگترین و معروفترین صوفیان قرن هفتم و هشتم است. وی از طریقت کبرویه متاثر است.
▫️ سمنانى در نامه اش به تاج الدين كركهرى نوشته است: «سر غدیر در اولیای امت محمدی به برکت متابعت از حضرت علی(علیه السلام) صورت ظهور یافت. » (سمنانی، خمخانه وحدت،ص147.)
-
▫️ او در کتاب دیگری به زیبایی حدیث غدیر را نقل کرده است. و حدیث غدیر را صحیح می داند که موالات امام علی(ع) را اثبات میکند.و اعتراف میکند حضرت علی (ع) به واسطه این حدیث صاحب ولایت الهیه است. ( سمنانی، مَناظر المُحاضِر للمناظر الحاضر،ص6).
-
▫️در ادامه سمنانی به گروهی از مسلمانان که محبت افراطی دارند می پردازد. وی شاخصه این گروه را بیزاری از اصحاب پیامبر می داند ( همان،ص8) . او در این فصل هرچه ذخیره علمی دارد استفاده کرده و رفتار عایشه همسر رسول الله را توجیه میکند و از ایشان دفاع میکند. سپس می نویسد: «القول الفصل فی هذا الامر ان سب الصحابة غیر مرضی عندنا و عند شیعته من اولیاء الله تعالی و کف النفس عن الوقیعة فی حرم الرسول و حبیبته توفی فی حجرتها و حجرها راضیا عنها واجب» (همان،ص11.)
-
🔅 می بینید این صوفی تاثیر گذار نیز مثل اسلافش با ادبیات شیعی تفسیری سنیانه از حدیث غدیر دارد. که نتیجهاش اثبات دوستی صحابه و اهل بیت (علیهم السلام) است.
➖➖➖
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️#مخالفان_غدیر (فرسته ششم)
🔺گونه شناسی (4)
➖➖
3.3. صوفیان پس از قتل منصور حلاج، برای دینی معرفی کردن خود کتابهایی نوشتند. از جمله این کُتُب « التعرف» کلابذی است. مستملی حنفی ( م 434ق) شرحی بر این کتاب نوشته است و درباره غدیر و جایگاهش می گوید: «نباید به علی(ع) بغض داشت چون پیامبر (ص) فرمود: من کنت مولاه ... چون با ايشان اين مناظره كرديم ما را رافضى خواندند و ما از رافضى بيزاريم و👈 رافضى نزديك ما كافر از بهر آن كه رافضى مبغِض صحابه رسول باشد و مبغض صحابه كافر باشد. پس ما اندر ميانه با هر دو گروه حرب كرديم و صحابه را و اهل بيت را هر دو گروه را نيكو گفتيم و زبان از هر دو گروه به بد گفتن نگاه داشتيم للّه الحمد و المنة و صلى اللّه على محمد و آله.» ( شرح التعرف لمذهب التصوف، ج1، ص: 462)
🔅 این صوفی نیز با منهج سنیانهاش تفسیری خلاف مقصود پیامبر (ص) از غدیر ارائه میکند.
➖➖➖
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️#مخالفان_غدیر (فرسته هفتم)
🔺گونه شناسی (5)
➖➖
3.4. از صوفیان پرآوازه مولوی است. جلال الدین بلخی در اثر ماندگارش مثنوی درباره حدیث غدیر نوشته است:
ز اين سبب پيغمبر با اجتهاد /نام خود و ان على مولى نهاد
گفت هر كس را منم مولى و دوست/ابن عم من على مولاى اوست
كيست مولى آنكه آزادت كند/بند رقيت ز پايت بر كند
اى گروه مؤمنان شادى كنيد/ مثل سرو و سوسن آزادى كنيد
چون به آزادى نبوت هادى است/ مؤمنان را از خدا آزادى است
-
▫️ مرحوم زرین کوب در تفسیر این شعر می نویسد: « ...اينكه مولانا در تفسير اين خبر كه با عبارت من كنت مولاه فعلىّ مولاه در غالب كتب حديث نقل است خاطرنشان مىكند كه صاحب ولايت نيز مثل صاحب نبوت مؤمنان را به آزادى مىرساند ، قول وى به طور ضمنى شامل اشارت به وحدت بين نور چراغ با نور شمع است كه مولانا آن را تمثيل حال صحابه مىداند.» ( سر نى، ج1،ص400)
🔅 اگر چه برخی تلاش کردهاند این شعر را موافق مذهب تشیع معنا کنند (نک:کیانی،ولایت نامه مولوی،) اما در اثبات مقصود خود موفق نبودهاند. چه آنکه مولوی اهل بیتی را دوست دارد که موافق تمام صحابهاند. و چنین خوانشی از اهل بیت (علیهم السلام) تفسیری سنی است.
➖➖➖
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️#مخالفان_غدیر (فرسته هشتم)
🔺گونه شناسی (6)
➖➖
3.5 یکی از صوفیان قادریه محمد صالح ترمذی (متوفای ۱۰۶۰ ق) است. وی کتاب خوشمزهای با نام «مناقب مرتضوی» تالیف کرده و مدعی است در خواب امام علی (ع) به وی دستور تالیف داده است (ترمذی،مناقب مرتضوی،ص227-229.).
-
▫️ او از صفحه 38 تا 40 و 128 -129 و 457-460 داستان غدیر را ذکر کرده است و اشعار زیبایی دارد من جمله: رَو از برای سرِ دینِ خویش تاجی ساز/ زخاک پای جوانمرد والِ مَن والاه * زدل عداوت او دور دار تا نخوری / زتیغ لفظ نبی زخم عادِ مَن عاداه
-
▫️همو در مقدمه کتابش سخن از همراهی صحابه و علی(ع) (همان،ص10) البته اعتراف میکند به حکم حدیث غدیر هیچ یک از اصحاب پیامبر مثل علی(ع) نیستند(همان،ص203).
-
▫️با تمام این مطالب وی اعتقاداتش را چنین به نظم دراورده است:
منم سنّی پاک و پيرو شرع رسول الله / ز عشق مرتضی نادان به رفضم متّهم دارد
اگر عشق علی رفض است پس رفض است ايمانم/ خدا زين شيوه در محشر مرا بس محترم دارد
امير المؤمنين حيدر علی بن ابیطالب / چو دارد حامی خود «کشفی» از دشمن چه غم دارد (همان،ص228)
➖➖➖
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️#مخالفان_غدیر (فرسته نهم)
🔺گونه شناسی (7)
➖➖
3.6 ملا سلطان محمد گنابادی از صوفیان شیعی است. این صوفی، حدیث غدیر را با تفسیر شیعه می پذیرد، منتهی برای خودش طرح ولایت و بیعت نیز می کند . در اجازهای که برای فرزندش ملاعلی نوشته، آمده است: «پوشيده نماند كه چون هر يك از اولياي عظام را در زمان حیات و بعد از ممات، خلفا و نوّاب لازم كه رشته دعوت منقطع نشود بلكه در بقاع ارض و در جمله ازمان حکم «یا أیها الرّسول بلّغ ما اُنزل إلیک» جاری باشد.» ( نابغه علم و عرفان، ص 127و129.)
.
در این جا ملا سلطان خود را ھمان منصب دار حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) معرفی می کند که به حکم «یا ایھا الرسول بلغ...» فرزندش نورعلیشاه را بهعنوان امام مفترض الطاعه در غدیر خم، می شناساند. بهعبارتی در معنا بیدخت، غدیر خم و ملاسلطان مؤسس فرقه گنابادی، شایسته آیه «یا ایھا الرسول بلغ» و فرزندش نورعلیشاه برگزیده غدیر میشود.!
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️#پیامدها
🔺درون مذهبی
➖➖
1. هیئتی بودن یک افتخار است. حتی یک جوان دهه هفتادی که جدیداً نقاب از چهره برگرفته، به جهت تخریب، مرا شیعه سنتی 😂 نامید. فرق میکند انسان زیر سایه هیئت باشد و از معارف اهل بیت بهره ببرد. یا کسی پای سفره صوفیان گنابادی و ذهبی باشد و از آنان دفاع کند. (بگذریم) .
+
2. اما این بدان معنا نیست که این جلسات اهل بیت(علیهم السلام) خالی از آسیب و اشتباه است. برخی از این مجالس بر اساس منابع معتبر فریقین فضائل اهل بیت را بیان کرده و پاسخگوی شبهات هستند. از این دست مجالس، جلسات استاد کاشانی که خدا حفظش کناد ،هستند.
▫️در مقابل، گروهی به این فضائل مستند راضی نیستند و دنبال فضائلی هستند که در هیچ منبع معتبری یافت نمیشود و غالبا در محافل غالیان یافت میشود. من اسمش را « #فضائل_فضایی »😁 می گذارم .
+
3) پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در آخر خطبه غدیر فرمودند: «قولو ما یرضی الله به عنکم؛ ای مردم،سخنی بگویید که به خاطر آن خداوند از شما راضی شود» قطعاً غُلُو در مورد اهل بیت (علیهم السلام) مورد رضایت خدا و رسول خدا نیست. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «جوانان از غلات دوری کنید که شما را فاسد میکنند. آنان بدترین خلق خدا هستند . این گروه از یهود،نصاری و مجوسیان بدترند. آنان ربوبیت الهی را برای بندگان خدا ادعا میکنند » (شیخ طوسی،الامالی،ص650)
+
4. نمونه هایی از غلوها و ادعاهای بی پایهی غالیان :
4.1. پیامبر (ص)و فاطمه زهرا(س) نشسته بودند، حضرت زهرا( س) بشارت حمل امام حسن را به رسول الله (ص) دادند. در این بین علی(ع) وارد شد. در این وقت پیامبر (ص) بیضه ایشانرا بوسید( حصین بن حسین توبلی،بیان الحق) 👈 لعنت خدا بر دروغگویان
-
4.2. امام حسن عسکری سلام الله علیه: رسول خدا صلی اللّه علیه وآله حضرت علی سلام الله علیه را در هر نماز حمد می کرد. (همان) 👈 لعنت ملائکه بر این دروغگویان
-
4.3. امیرالمومنین سلام اللّه علیه: تف قنبر من عیسی را خلق نمود باذنی. (همان)
-
غیر از این منبع مجعول ،مجمع النورین مرندی (علیه مایستحقه) و تراث غالیان نصیری از جمله منابع این طایفه گمراه است.
➖➖➖
🔅 نتیجه: از پیامهای غدیر برای هیئتیهای عزیز دوری از غلو است. هیئتی که در آن غلو باشد مورد رضایت اهل بیت نیست. باید از این دست مجالس دوری کرد.
👈 اگر توفیقی بود در این مورد بیشتر مینویسم.
#غلو #معنویت_هیئتی
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️ سوالات و شبهات (15)
#شبهات_حدیث_غدیر
➖➖
🔺در روز غدیر هوا گرم نبوده است.
توضیح: اگر از نرم افزارهاي رايانه اي براي محاسبه زمان واقعه غدير استفاده کنيد متوجه ميشويد 18 ذي الحجه يعني واقعه غديرخم در روز 29 اسفند بوده و نميتوانسته چندان گرماي شديدي در محيط وجود داشته باشد. .....از فاصله زماني 25 اسفندماه تا 10 فروردين ماه اين دوسال (سال 1384و 1385 شمسي)درجه هواي منطقه رابغ (که غدير در آن واقع است) در گرمترين ساعات روز از 30 درجه بيشتر نميشود و با توجه به اينکه هواي زمين طي هزار سال گذشته دو درجه گرمتر شده با اطمينان قريب به يقين، ميتوان گفت: درجه هواي غدير خم در 29 اسفند سال 10 هجري: 28 درجه يا چيزي نزديک به آن، بوده است و چنين درجه حرارتي نه تنها گرماي شديد و حتي گرماي معمولي نيست، بلكه بسيار فرح انگيز و روح بخش است.
〰️〰️
🔹جواب:
نه تنها شیعه بلکه بزرگان اهل سنت نیز به گرمای هوا اشاره نموده اند که به برخی از نظرات فرقین در این زمینه اشاره می کینم:
1. شیعه:
1.1. سید بن طاووس روایتى از زبان یکى از حاضران در غدیر به این صورت نقل میکند:« «ما زمانى به غدیر رسیدیم که اگر تکه گوشتى را روى زمین میانداختى از شدّت گرما پخته میشد» (اقبال الاعمال، ج 1، ص 456.)
+
1.2. قاضى نعمان نیز روایتى را به این صورت نقل میکند:« هیچ روزى گرمتر از روز غدیر ندیده بودیم. » ( شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار(ع)، ج 1، ص 99.)
===
2. سنی:
2.1. ابن کثیر ناصبی می نویسد:« برای صحبت کردن پیامبر لباسی رابر روی درختی انداختند و با آن سایبانی درست کردند تا آفتاب به ایشان نخورد. » (.ابن کثیر،البدایة و النهایة،ج5،ص294. )
+
2.2. حاكم در روايت صحيحي چنين نقل مي كند: « ...فأمر بروح فكسح في يوم ما أتي علينا يوم كان أشد حرا منه... ؛ از مكّه خارج شديم، در روزي كه تاكنون گرم تر از آنروز بر ما نگذشته بود،» (حاكم نيسابوري،المستدرك علي الصحيحين،، ج 3 ص 613 رقم 6272. )
+
2.3. طبری از زید بن ارقم:« قال:لَمّا نزل النبيّ صلى الله عليه و سلم بغدير خُمّ في رجوعه من حجّة الوداع، و كان في وقت الضحى و حرّ شديد، » (علامه امینی،الغدیر،ج1،ص214.)
+
2.4. همچنین: طبراني ، احمد بن حنبل در دو كتاب خود يعني مسند احمد و فضائل الصحابه ، خطیب بغدادی در تلخيص المتشابه و تفتازاني از متكلمين بزرگ اهل سنت به چنین مطلبی اشاره کرده اند. (طبرانی،المعجم الكبير، ج 5 ص 171؛ أحمد بن حنبل، مسند أحمد بن حنبل، ج 4 ص 372 رقم 19344 ؛ خطیب بغدادی (متوفاي463هـ)، تلخيص المتشابه ج 1 ص 244 ؛ تفتازانی،)، شرح المقاصد في علم الكلام، ، ج 5، ص: 273 .)
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water