🔼 #مباهله
➖➖
🔹یکی از فضائل اهل بیت(علیهم السلام) مباهله است. خلاصه این واقعه بدین قرار است. عاقب و سيد (دو تن از سران نصاراى نجران) بر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم وارد شدند و حضرت آنان را به اسلام دعوت نمود آنان قبول نکردند. پس آنها را به نفرين در حق يكديگر فراخواند و آنان وعده دادند. فردا صبح رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم دست على و فاطمه و حسن و حسين را گرفت و آمد و كسى را نزد آنان فرستاد اما آنان نپذيرفتند... . این واقعه در قران و روایات فرقین منعکس شده است.
.
اما قرآن: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكمُْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتهَِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْكَذِبِينَ» (آل عمران/61) برای فهم مصداق: نفس،ابناء و نساء چاره جز رجوع به سنت نداریم. با مراجعه به روایات عامه و خاصه مشخص میشود مصداق آیه :علی(ع)،فاطمه(س) ، امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) هستند. به اختصار به چند حدیث اشاره میشود .
.
شیعه:
« ...فَقَالَ الْمَأْمُونُ هَلْ فَضَّلَ اللَّهُ الْعِتْرَةَ عَلَي سَائِرِ النَّاسِ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ (عليه السلام) إِنَّ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) أَبَانَ فَضْلَ الْعِتْرَةِ عَلَي سَائِرِ النَّاسِ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ أَيْنَ ذَلِكَ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا عليه السلام فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ.... {تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْكاذِبِينَ} فَأَبْرَزَ النَّبِيُّ (صلي الله عليه وآله) عَلِيّاً وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ فَاطِمَةَ (عليهم السلام) وَ قَرَنَ أَنْفُسَهُمْ بِنَفْسِهِ ... ؛ مأمون گفت: آيا خداوند عترت پيامبر صلي الله عليه وآله را بر ديگر مردم برتري داد؟ امام عليه السلام فرمود: خداوند در کتابش برتري عترت بر ساير مردم را آشکار کرد. مأمون گفت: اين مطلب در کجاي کتاب خدا است؟ امام عليه السلام فرمود... ستور مباهله داد، فرمود « فقُل تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ...» پيامبر (صلي الله عليه وآله)، علي و حسن و حسين و فاطمه (عليهم السلام) را با خود آورد و خود را با آنها قرين نمود.م (صدوق، الأمالي، ص 615 الي 618) .
.
سنی:
مسلم بن حجاج نیشابوری ( 261 ق) در کتابش «صحیح مسلم» که دومین کتاب حدیثی سنیان است،این حدیث را از سعد بن ابی وقاص نقل کرده است. معاویه از سعد می پرسد چرا علی(ع) را سب و لعن نمیکند. سعد آیه مباهله را قرائت کرد و گفت: پیامبر(ص) علی،فاطمه و حسن وحسین را دعوت کرد و فرمود: اینها اهل بیت من هستند (مسلم،صحیح مسلم،کتاب فضائل الصحابة،فضائل علی بن ابی طالب،)
حاکم نیشابوری که مهمترین کتاب را بر صحیح بخاری ومسلم نوشته است در ارزیابی اینحدیث می گوید: صحیح است (حاکم نیشابوری،المستدرک،ج3،ص163)
زمخشري مفسر معروف اهل سنت مي گويد: وفيه دليل لا شيء أقوي منه علي فضل أصحاب الكساء عليهم السلام؛ آيه مباهله دليل محکمي بر فضيلت اصحاب کساء به شمار مي رود و دليلي محکمتر از آن نمي توان يافت.( زمخشری،الکشاف ج 1 ص 434) .
فخر رازی نیز در تفسیر آیه مباهله مفصل درباهاش بحث کرده و نتیجه می گیرد. علی(ع) نفس پیامبر است . و این آیه دلیلی است بر برتری امام علی(ع) بر همه انبیاء الهی. (رازی،مفاتیح الغیب،ج18،ص89-90).
15.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 نماهنگ رسیدن ماه محرم 😞😞
🎙 به نفس محمد حسین پویانفر
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹
🔺 با مدد از خداوند مهربان، ویژه نامه #مُحَرَّم_نامِه را آغاز میکنیم.
👈 به امید نگاهی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
May 11
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (1)
⤴️ مقتل شناسی
🔺 سوال: کدام مقتل درباره حادثه عاشورا معتبر است.؟
➖➖➖
1. در زمینه مقتل شناسی اساتید این فن،مقالات و کتابهای فراوانی نگارش کردهاند. در این زمینه کتاب: « معرفی و نقد منابع عاشورا» به خامه سید عبدالله حسینی حائز اهمیت است. این اثر، کتابی خوشمزه و پرتتبع در زمینه بررسی مقاتل صحیح از غیر صحیح است.
+
2. آیت الله یوسفی غروی از محققان برجسته تاریخ کتابی در هشت جلد دارد با نام : « موسوعة التاریخ الاسلامی» که می فرمود: برای نگارش این کتاب 20 سال وقت گذاشته اند. در مجلد ششم به مباحث عاشورا پرداخته است.
+
3. آیت الله ریشهری نیز در « الصحيح من مقتل سيد الشهداء واصحابه عليهم السلام» با استفاده از منابع فرقین به حوادث عاشورا اشاره کرده است .
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (2)
⤴️ #آمار (1)
🔺 اتفاقاتی که پس از شهادت امام حسین علیه السلام رخ داد
➖➖➖
1.گریه و سرخی آسمان
1.1. ابوالعرب التمیمی مینویسد: « إِنَّمَا حَدَثَتْ هَذِهِ الْحُمْرَةُ الَّتِي فِي السَّمَاءِ حِينَ قُتِلَ الْحُسَيْنُ ؛ پس از شهادت حسین(ع) در آسمان سرخی ظاهر شد» [ ابوالعرب التمیمی،المحن،ص162]
+
1.2. طبرانی : « عن عليّ بن مسهر : حَدَّثَتني جَدَّتي اُمُّ حَكيمٍ قالَت : قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام وأنَا يَومَئِذٍ جُوَيرِيَةٌ ، فَمَكَثَتِ السَّماءُ أيّاماً مِثلَ العَلَقَةِ؛ در شهادت حسین(ع) در جویره تا سه روز خون جامد از آسمان می ریخت» [ المعجم الكبير : ج 3 ص 113 الرقم 2836]
+
1.3. ابن سعد: « عن نضرة الأزديّة : لَمّا قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام مَطَرَتِ السَّماءُ دَماً ، فَأَصبَحَت خِيامُنا وكُلُّ شَيءٍ مِنّا مُلِئَ دَماً ؛ از آسمان خون بارید» [الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : ج 1 ص 505 الرقم 470 ، تهذيب الكمال : ج 6 ص 433 ، دلائل النبوّة للبيهقي : ج 6 ص 471 ،]
+
1.4. مزی : « حَدَّثَنَا خلف بْن خليفة، عَن أبيه، قال: لما قتل الحسين اسودت السماء، وظهرت الكواكب نهارا حتى رأيت الجوزاء (ستاره ) عند العصر وسقط التراب الأحمر ؛ در وقت شهادت امام حسین(ع) در وسط روز ستارگان ظاهر شدند. . دروقت عصر ستاره جوزا قابل مشاهده بود و خاک سرخ از آسمان می بارید» [مزی،تهذيب الكمال في اسماء الرجال،ج6،ص432] .
+
1.5. ذهبی: « احْمَرَّتْ آفَاقُ السَّمَاءِ بَعْدَ قَتْلِ الْحُسَيْنِ سِتَّةَ أَشْهُرٍ، يُرَى فِيهَا كَالدَّمِ، فَحَدَّثْتُ بِذَلِكَ شَرِيكًا، فَقَالَ لِي: مَا أَنْتَ مِنَ الْأَسْوَدِ؟ فَقُلْتُ: هُوَ جَدِّي أَبُو أُمِّي، فَقَالَ: أَمَّا وَاللَّهِ إِنْ كَانَ لَصَدُوقَ الْحَدِيثِ؛ تا شش ماه پس از قتل حسین(ع) آسمان به رنگ خون بود» [ ذهبی،تاریخ الاسلام،ت تدمري،ج5،ص15]
〰️〰️
2. کسوف شمس
مزی می نویسد: « وَقَال أَبُو الأسود النضر بْن عَبْد الجبار، عن ابْن لَهِيعَة، عن أبي قبيل، لما قتل الحسين بْن عَلِيّ كسفت الشمس كسفة بدت الكواكب نصف النهار حتى ظننا أنها هي» [مزی،تهذیب الکمال، ج6،ص433.] .
〰️〰️
3. جاری شدن خون در زیر هر سنگ در بیت المقدس
گنجی شافعی می گوید: « قال عبد الملك بن مروان أي واحد أنت ان اخبرتني أي علامة كانت يوم قتل الحسين بن علي (عليه السلام)؟ قال: قلت لم ترفع حصاة في بيت المقدس إلا وجد تحتها دم عبيط، فقال لي عبد الملك انى و إياك في هذا الحديث قرينان.» [ کفاية الطالب في مناقب علي بن أبي طالب،ص444]
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (3)
⤴️ #یاران_حسین(1)
🔺 رُباب(س)
➖➖➖
🔹 به امید اینکه ما نیز مثل عروس مُطَهَر فاطمه سلام الله علیها از غُصه حسین علیه السلام جان دهیم.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (4)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (1)
🔺 اول محرم
➖➖➖
🔹 روز اول محرم ابن شبیب به خدمت امام رضا(ع) رسید. ایشان به او فرمودند: اى پسر شبيب روزه اى؟ گفتم نه
.
فرمود : اين روزيست كه زكريا بدرگاه پروردگارش دعا كرد و ... خدا برايش اجابت كرد ... هر كه اين روز را روزه بدارد و سپس دعا بدرگاه خدا كند خدا مستجاب كند چنان كه براى زكريا مستجاب كرد.
.
سپس گفت : اى پسر شبيب به راستى محرم همان ماهى است كه اهل جاهليت در زمان گذشته ظلم و قتال را بخاطر احترامش در آن حرام مىدانستند و اين امت حرمت اين ماه را نگه نداشتند و نه حرمت پيغمبرش را در اين ماه ذريه او را كشتند و زنانش را اسير كردند و خدا هرگز اين گناه آنها را نيامرزد.
اى پسر شبيب اگر براى چيزى گريه خواهى كرد براى حسين (ع) گريه كن كه چون گوسفند سرش را بريدند و هجده كس از خاندانش با او كشته شد كه روى زمين مانندى نداشتند و آسمانهاى هفتگانه و زمين براى كشتن او گريستند و چهار هزار فرشته براى ياريش بزمين آمدند و ديدند كشته شده و بر سر قبرش ژوليده و خاك آلود باشند تا قائم (ع) ظهور كند و ياريش كند و شعار آنها يا لثارات الحسين است.
.
اى پسر شبيب پدرم از پدرش از جدش برايم باز گفت كه چون جدم حسين (ع) كشته شد آسمان خون و خاك سرخ باريد
.
اى پسر شبيب اگر بر حسين گريه كنى تا اشگت بر گونه هايت روان شود خدا هر گناهى كردى از کوچک و بزرگ بيامرزد.
.
اى پسر شبيب اگر خواهى خدا را ملاقات کنی و گناهى نداشته باشى حسين را زيارت كن
.
اى پسر شبيب اگر خواهى در غرفه هاى ساخته بهشت با پيغمبر ساكن شوى بر قاتلان حسين لعن كن
.
اى پسر شبيب اگر خواهى ثواب شهيدان با حسين را دريابى هر وقت بيادش افتادى بگو كاش با آنها بودم و بفوز عظيمى مىرسيدم
.
اى پسر شبيب اگر خواهى با ما در درجات بلند بهشت باشى براى حزن ما محزون باش و و براى شادى ما شاد باش و ملازم ولايت ما باش و اگر مردى سنگى را دوست دارد با آن خدا روز قيامت محشورش كند.
📙شیخ صدوق،الامالی،ص130.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (6)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (2)
🔺 دوم محرم
➖➖➖
▫️« سعيد بن جمهان أن جبرئيل أتى النبي صلى الله عليه وسلم بتراب من تربة القرية التي قتل فيها الحسين وقيل: اسمها كربلا. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: كرب وبلاء؛ پیامبر(ص) در حالیکه مقداری خاک کربلاء در دستش بود،فرمود: اینجا حسین(ع) کشته میشود»
📕تاریخ دمشق،ج14،ص197.
+
▫️« الحاكم الجشمي : إنَّ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام لَمّا سارَ إلى صِفّينَ نَزَلَ بِكَربَلاءَ ، وقالَ لِابنِ عَبّاسٍ : أتَدري ما هذِهِ البُقعَةُ؟ قالَ : لا ، قالَ : لَو عَرَفتَها لَبَكَيتَ بُكائي ، ثُمَّ بَكى بُكاءً شَديداً ؛ در مسیر صفین امام علی(ع) به کربلا رسیدند. امام به ابن عباس گفت: اگر میدانستی اینجا کجاست گریه میکرد. سپس گریه زیادی نمود»
📕 مقتل خوارزمی،
+
▫️ امام حسین(ع) وقتی به کربلا رسیدند به زهیر بن قین فرمود:« وأيَّةُ قَريَةٍ هِيَ ؟ قالَ : هِي العَقرُ ، فَقالَ الحُسَينُ عليه السلام : اللَّهُمَّ إنّي أعوذُ من العقر »
📕 ابن اثیر،الکامل،ج2،ص166.
+
▫️ وقتی حربن یزید ریاحی مانع امام حسین شد.ایشان فرمودند « قالَ الحُسَينُ عليه السلام : ومَا اسمُ هذَا المَكانِ ؟ قالوا لَهُ : كَربَلاءُ ، قالَ : ذاتُ كَربٍ وبَلاءٍ ! »
📕 الأخبار الطوال : ص 251 .
+
▫️ سپس فرمود: « هَذَا مَوْضِعُ الْكَرْبِ وَ الْبَلَاءِ هَذَا مُنَاخُ رِكَابِنَا وَ مَحَطُّ رِحَالِنَا وَ مَقْتَلُ رِجَالِنَا وَ سَفْكُ دِمَائِنَا؛اینجا منزلگاه شتران ماست.اینجا مقتل مردان ماست »
📕 ابن شهرآشوب،مناقب،ج4،ص97.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (7)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 شعائر حسینی چیست
➖➖➖
1.گریه:
روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی در عظمت گریستن بر امام حسین آمده است. در کتاب جامع « پاسخ به شبهات عزاداری» مهدی صدری آنرا ببینید.
+
2.تباکی :
اگر اشک نداریم،خود را شبیه گریه کنان کنیم. امام صادق به ابی عماره ،ثواب تباکی را بهشت معرفی نمود( شیخ صدوق،ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،ص84) رسول الله(ص) به ابوذر دستور داد: « مَنِ اسْتَطَاعَ أَنْ يُبْكِيَ قَلْبَهُ فَلْيُبْكِ، وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَلْيُشْعِرْ قَلْبَهُ الْحُزْنَ وَ لْيَتَبَاكَ.» (شیخ طوسی،الامالی،ص530).
+
3.رثاء امام حسین
رثاء گفتن در بین اصحاب پیامبر بوده است. حتی زنی مسلمان با نام تماضر بنت عمرو بن الحارث برای دوبرادر کافرش شعر گفت،و رسول الله(ص) از این رثاء گفتن نهیی نکرد(زرکلی، الأعلام ،ج2،ص86) وقتی خداوند (شیخ صدوق،عیون اخبار الرضاء،ج1،ص209) و پیامبر (ص) ( شیخ طوسی،الامالی،ص367) در رثاء امام حسین روضه خوانده است. پس این عمل یک سنت دینی است.
+
4.اطعام دادن
غذا دادن به دیگران در اسلام مهم است. عبدالله بن جدعان مشرک از دنیا رفت،لیکن خیلی به دیگران اطعام میداد بدین علت رسول الله(ص) در موردش فرمود: «عذابش در جهنم سبک است» (برقی، المحاسن،ج2،ص389). پیامبر (ص) به یاد خدیجه اطعام میداد(بخاری،صحیح البخاری،باب فضائل خدیجه،ج6،ص166) همچنین مردی از رسول الله سوال کرد می تواند به جای مادرش اطعام دهد،ایشان تایید فرمود(صحیح مسلم،ابواب زکات،ج2،ص696) امام سجاد(ع) در سوگ امام حسین(ع) به زنان بنی هاشم اطعام می داد(وسائل الشیعة، ج 3، ص: 238)
+
5.لبس السواد
پوشیدن لباس مشکی نیز یکی از شعائر حسینی است. امام حسن(ع) در سوگ پدر لباس مشکی پوشید. (شرح ابی الحدید بر نهج البلاغة،ج16،ص22) عماد الدين إدريس القرشي از ام سلمه نقل کرده است که در مسجد رسول الله بعد از شهادت امام حسین خیمه ای زده شد،و با لباس مشکی به عزاداری مشغول شدند (عيون الأخبار وفنون الآثار ص 109 )
+
6.لطمه زدن
زینب کبری بر صورتش لطمه زد( طبری،تاریخ الطبری،ج5،ص421) و :« وَ لَطَمْنَ الْخُدُودَ الْفَاطِمِيَّاتُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ » (شیخ طوسی،تهذیب الاحکام،ج8،ص325)
+
7.مجلس عزا
اقامه چنین مجلسی بسیار با اهمیت است. در اعلی علیین مجلس عزای حسینی برگزار میشود (مجلسی،بحارالانوار،ج98،ص241) مرحوم شوشتری 14 ویژگی برای مجالس امام حسین ذکر میکند (خصائص الحسینیه، مقدمه مولف،ص23 )
+
8.تعظیم تربت حسینی
الف) مهر تربت
امام صادق فرمود: سجده بر مهر تربت،حجابهای هفت گانه را از بین می برد(مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص: 734)
ب) تسبیح تربت
هر سبحان الله گفتن با تسبیح تربت حسینی ثواب هفتاد سبحان الله دارد(شیخ مفید،المزار، ص150) حتی اگر ذکری نگوییم،به خاطر داشتن تسبیح تربت ثواب گفتن سبحان الله در نامه عمل ما ثبت میشود(شیخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج1، ص: 268)
+
9.نوشیدن آب و یاد امام حسین
امام صادق فرمود: « وَ مَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ ع وَ أَهْلَ بَيْتِهِ وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُؤَادِ؛وقتی آب نوشیدی پس ازآن قاتلان حسین را لعنت کن .خدا 100 هزار گناهت ببخشاید،100 هزار حسنه برایت می نویسد، » (کلینی،الکافی،ج6،ص391)
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (8)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (3)
🔺 سوم محرم
➖➖➖
▫️نام رقیه در منابع تاریخی: «فإنّ من غير الممكن إبداء رأي حاسم حول موضوع هذه الدراسة استناداً إلى المصادر الروائية والتاريخيّة، ولكنّ الكرامات الّتي شوهدت وتشاهد من هذا المرقد المبارك تؤيّد مكانته المعنوية . وعلى أيّ حال ، فإنّ ممّا لا شكّ فيه أنّ تعظيم هذا المشهد المنسوب إلى أهل البيت عليهم السلام واجب وضروري ، ولكن نظراً إلى أنّ التفاصيل المتعلّقة بوفاة السيّدة رقيّة لم ترد في أيٍّ من المصادر المعتبرة، فإنّ ذكر مصائبهم يجب أن يكون مستنداً إلى المصادر الّتي سبقت الإشارة إليها، وإيكال صحّة المعلومات أو سقمها على عهدة الراوي . »
📕الصّحيح من مقتل سيّد الشّهداء و أصحابه عليهم السّلام،ص183
+
اما به جهت نشان دادن ارادت ،چند جمله درباره حضور اسراء در دمشق و شام تقدیم میشود:
▫️ ثمَّ أَمَرَ بِالنِّسْوَةِ أَنْ يُنْزَلْنَ فِي دَارٍ عَلَى حِدَةٍ مَعَهُنَّ أَخُوهُنَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع فَأُفْرِدَ لَهُمْ دَارٌ تَتَّصِلُ بِدَارِ يَزِيد بعد از اين دستور داد خانواده عصمت را باتفاق حضرت سجاد در خانه عليحده كه متصل به خانه خود بود جا دادند،»
📕 شیخ مفید،الارشاد،ج2،ص122.
+
▫️ عنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ عَلِيٍّ ص ثُمَّ إِنَّ يَزِيدَ لَعَنَهُ اللَّهُ أَمَرَ بِنِسَاءِ الْحُسَيْنِ ع فَحُبِسْنَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فِي مَحْبِسٍ لَا يُكِنُّهُمْ مِنْ حَرٍّ وَ لَا قَرٍّ-حَتَّى تَقَشَّرَتْ وُجُوهُهُمْ فاطمه دختر علی (ع) گفت سپس يزيد دستور داد زنان حسين را با امام بيمار در زندانى جا دادند كه از سرما و گرما جلوگيرى نداشت تا چهرههايشان پوست گذاشت»
📕 شیخ صدوق، الأمالي،ص: 168.
+
▫️ ورَأَيْت فِي كتاب التعازي والعزاء من وضع أبي مُحَمَّد عبد الله بن مُحَمَّد البللوري أَن الْحُسَيْن رضوَان الله عَلَيْهِ استسقى مَاء حِين قتل فَمنع مِنْهُ وَقتل وَهُوَ عطشان وأتى الله حَتَّى سقَاهُ من شراب الْجنَّة وَذبح ذبحا وسبيت حرمه وحملن مكشفات الرؤوس على الأكف بِغَيْر وطاء حَتَّى دخلن دمشق وَرَأس الْحُسَيْن بَينهُنَّ على رمح إِذا بَكت إِحْدَاهُنَّ عِنْد رُؤْيَته ضربهَا حارس بِسَوْطِهِ ووقف أهل الذِّمَّة لَهُنَّ فِي سوق دمشق يبصقون فِي وجوههن ؛ اسراء را از بین یهودیان و نصارا بردند،آنها به صورت ....آب دهان انداختند»
📕 جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي (المتوفى: 597هـ)،بستان الواعظین،ص246
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water