⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۳۹
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِیَ إِلَیَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَنْ قَالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ ۗ وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الظَّالِمُونَ فِی غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ ۖ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَ كُنْتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ{۹۳}
و كيست ظالم تر از آنكه بر خدا دروغى بست و يا گفت: به من وحى شده در حالى كه چيزى به او وحى نشده است و نيز آنکس كه گفت: به زودى من هم مثل آنچه خدا نازل كرده نازل مىكنم و اى پيامبر اگر ببينى زمانى را كه ستمگران در سكرات مرگ قرار گرفته و فرشتگان براى قبض روح آنان دستهای خويش را گشوده و فرمان جان دادن مىدهند و مىگويند: امروز به خاطر نسبتهاى ناروا كه به خداوند مىداديد و از آيات او سرپيچى مىكرديد به عذاب خواركننده كيفر داده خواهيد شد(۹۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در شأن نزول اين آيه چنين آمده است:
شخصى به نام «عبد بن سعد» که از
نويسندگان وحى بود
رسول خدا ﷺ او را بخاطر خيانتى طرد كرد
او هم مردم را جمع كرده و مىگفت:
من نيز مىتوانم آياتى مثل قرآن بياورم
بعضى هم شأن نزول آيه را ادعاى پيامبرى
«مسيلمه كذّاب» دانستهاند كه در اواخر
عصر پيامبر ﷺ پيش آمد
و آيه را مدنى پنداشتهاند كه به امر پيامبر
در اينجا گنجانده شده است
«غَمَراتِ» از «غمره»، به معناى شدايد لحظه
مرگ است كه انسان را در كام خود فرو مىبرد
برخى از مدعیان پيامبرى عبارت بودند از:
مسيلمه در يمن، أسود عنسى در يمن
طليحه اسدى در بنىاسد
⬅️ امام صادق علیهالسلام فرمود:
مراد از عذاب هون، مرگ در حال تشنگى است
امام باقر علیهالسلام كسانى را كه
بىجهت ادعاى امامت كنند
از مصاديق اين آيه دانستهاند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ افترا به خداوند ظلم فرهنگى است
و ادعاى رهبرى از سوى نااهلان
بزرگترين ظلم است
«وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى ... أَوْ قالَ أُوحِیَ إِلَیَ»
⓶ دشمن حق، يا حق را پائین مىآورد
يا خود را بالا مىبرد
ابتدا مىگويد: قرآن افسانه است
اگر موفق نشد مىگويد: من هم مىتوانم
مثل قرآن حرفهاى جالب بزنم
«سَأُنْزِلُ مِثْلَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ»
در جاى ديگر مىخوانيم:
«لَوْ نَشاءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذا»
⓷ مدعيان نااهل و دروغگويان مناصب دينى
سخت جان مىدهند
«وَ لَوْ تَرى إِذِ الظَّالِمُونَ ...»
⓸ كيفرهاى اخروى از لحظه مرگ شروع
مىشود به كافران مىگويند: جان بده، بمير
«أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ»
كه همراه با نوعى تحقير است
⓹ روح انسان از جسم او مجرد و
مستقل است «أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ»
⓺ كيفر توهين به وحى و دين
عذاب مهين و خواركننده است
«تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۳۹
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَىٰ كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ تَرَكْتُمْ مَا خَوَّلْنَاكُمْ وَرَاءَ ظُهُورِكُمْ ۖ وَمَا نَرَىٰ مَعَكُمْ شُفَعَاءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَاءُ ۚ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ وَ ضَلَّ عَنْكُمْ مَا كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ{۹۴}
به راستى همان گونه كه نخستين بار شما را آفريديم اكنون نيز به هنگام مرگ يا قيامت تک و تنها نزد ما آمديد و همه اموالى را كه به شما داديم پشت سر گذاشتيد و آن شفيعانى را كه در تعيين سرنوشت خودتان شريكان خدا مىپنداشتيد همراه شما نمىبينيم به راستى پيوندهاى ميان شما گسسته و آنچه از شريكان و شفيعان كه به نفع خود مىپنداشتيد از دست شما رفت(۹۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ اين خطاب در لحظه مرگ يا هنگام قيامت
با مشركان صورت مىگيرد
«خَوَّلنا» از «خَوَل» به معناى چيزى است
كه نياز به سرپرست دارد
و معمولًا به اموال گفته مىشود
«خَوَّلْناكُمْ» به معناى تملیک و اعطاست
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ در قيامت انسان تنهاست
«جِئْتُمُونا فُرادى»
⓶ معاد جسمانى است
«كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ»
⓷ مشركان به چهار چيز تكيه داشتند:
قوم و قبيله، مال و دارايى
بزرگان و اربابان و بتها و معبودان
اين آيه بىثمرى هر چهار تكيهگاه را
در قيامت مطرح مىكند:
«فُرادى» بدون قوم و قبيله
«تَرَكْتُمْ ما خَوَّلْناكُمْ»
بدون مال و ثروت و دارايى
«ما نَرى مَعَكُمْ شُفَعاءَكُمُ» بدون يار و ياور
«ضَلَّ عَنْكُمْ» محو تمام قدرتهاى خيالى
⓸ گمانهاى بىپايه اساس بسيارى از
گمراهىهاست «شُفَعاءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ»
⓹ در قيامت حقايق ظاهر
و سرابها محو مىشوند
«ضَلَّ عَنْكُمْ ما كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨إِنَّ اللهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ ۖ يُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَیِّ ۚ ذَٰلِكُمُ الله ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ{۹۵}
همانا خداوند شكافنده دانه و هسته است
زنده را از مرده بيرون مىآورد
و بيرون آورنده مرده از زنده است
آن است خداوند شما پس چگونه از حق
منحرف مىشويد؟(۹۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «فالِقُ» از «فلق» به معناى شكافتن است
«حب» و «حبه» به دانههاى خوراكى
و غذايى مثل گندم و جو گفته مىشود
«نوى» به معناى هسته است
از علف بىجان، حيوان جاندار
و از حيوان جاندار، شير بىجان پديد مىآيد
از هسته بىجان، درخت زنده
و از درخت رشد يافته، هسته بىجان
خارج مىشود
⬅️ يكى از مصاديق آيه به گفته روايات
آن است كه گاهى از انسانهاى بىايمان
افراد مؤمن پديد مىآيد و از انسانهاى
با ايمان، گاهى فرزندان كافر به وجود مىآيد
«يُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَیِّ»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ كاشتن دانه و هسته كار انسان است
ولى شكافتن و روياندن كار خداست
«إِنَّ اللهَ فالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوى»
⓶ دقت در آثار طبيعى
از بهترين راههاى خداشناسى است
«فالِقُ الْحَبِ .. مُخْرِجُ الْمَيِّتِ .. ذلِكُمُ الله»
⓷ رزق و روزى انسان از راه همين دانهها
و بذرهاست كه خداوند رويانيده است
پس به سراغ چه كسى مىرويم؟
«فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَالِقُ الْإِصْبَاحِ وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا وَالشَّمْسَ
وَالْقَمَرَ حُسْبَانًا ۚ ذَٰلِکَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ{۹۶}
خداوند شكافنده سپيده دم است و شب را مایه آرامش قرار داد و خورشيد و ماه را اسباب شمارش ایام، اين است اندازهگيرى خداوند قدرتمند دانا(۹۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «اصباح» هم به معناى صبح است
هم به معناى سپرى كردن شب
و وارد صبح شدن، امّا در اينجا مراد
هنگام دميدن سپیده صبح است
⬅️ در آیه قبل سه نشانه از قدرت خداوند
در زمين مطرح شد، در اين آيه نشانههايى
از قدرت الهى در آسمانها آمده است
شب و روز دو نشانه از قدرت الهى است
كه به واسطه گردش منظّم خورشيد و ماه
پديد مىآيند
شب براى استراحت است و از كار و تلاش
و سفر در شب نكوهش شده است. «1»
از اينكه در اين آیه شب عامل سكون
و آرامش شمرده شده، معلوم مىشود
صبح براى كار و تلاش است
⬅️ امام رضا علیهالسلام فرمود:
ازدواج را در شب قرار دهيد
چون شب و همسر، هر دو وسیله
سكون و آرامش انسانند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ پيدايش شب و روز نياز به وجودى
صاحب قدرت و دانش دارد كه اين كار را
با تقدير و اندازهگيرى دقيق انجام دهد
«فالِقُ الْإِصْباحِ ... تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ»
⓶ خورشيد و ماه، وسيله نظم و حسابرسى
و برنامهريزى است «حُسْباناً»
⓷ برنامهريزى دقيق و اجراى كامل
نياز به علم و قدرت دارد
«تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ»
⓸ تفکر در نظم دقيق كرات آسمانى
راه خداشناسى است
«فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ ... فالِقُ الْإِصْباحِ»
شايد از اينكه ماه و خورشيد وسیله حساب
در اين آيه شمرده شده بتوان استفاده كرد
كه هم سال شمسى معتبر است هم سال قمرى
و شايد رمز حساب و نظم دقیق یکپارچه
باشد، نظير «زيد عدل» كه زيد را به تمامه
عادل مىداند
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِهَا فِی ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ{۹۷}
و اوست كسى كه ستارگان را براى شما قرار داد تا در تاريكىهاى خشكى و دريا به وسيله آنها راه را يابيد، قطعاً ما نشانهها را براى قومى كه آگاه و دانايند به تفصيل روشن ساختيم(۹۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ علم هيئت از قديمىترين علوم بشرى
است و انسان از ستارگان در سفرهاى
صحرائی و دريائی بهره مىبرده است
اين وسيله ابزارى مطمئن، هميشگى، دست
نخورده، طبيعى، عمومى و بى هزينه است
⬅️ اسلام به مظاهر طبيعت توجه خاصى
دارد نام برخى سورهها از اشياى طبيعى است
عبادات اسلامى نيز با طبيعيات گره خورده
همچون: وقت شناسى، قبله شناسى
خسوف و كسوف و نماز آيات
اوّل ماه و هلال
اينها سبب آشنايى مسلمانان با علم هيئت
و ايجاد رصدخانههايى در بغداد، دمشق
قاهره، مراغه و اندلس و نگارش كتابهايى
در اين زمينه به دست مسلمانان شد
خداوند براى سفرهاى دريايى و صحرايى
كه در عمر انسانها به ندرت پيش مىآيد
راهنما قرار داده است
آيا مىتوان پذيرفت كه براى حركت دائمى
انسانها و گم نشدنشان در مسير حق
راهنما قرار نداده باشد؟
و اين بيانگر لزوم رسالت و امامت براى
هدايت بشر مىباشد
در احاديث مراد از ستارگان هدايتكننده
رهبران معصوم و اولياى خدا بيان شده است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ ستارگان مخلوق خدا و وسيله راهيابىاند
نه آنگونه كه برخى پنداشتند خالق و مدبّرند
«جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها»
⓶ نظام ستارگان آسمان چنان دقيق است
كه مىتوان راههاى زمينى را با آن پيدا كرد
«لِتَهْتَدُوا بِها»
⓷ شناخت وزن و حجم و ميزان فاصله
و سرعت حركت و مدار ستارگان و در كل
علم ستارهشناسى و نجوم
به تنهايى انسان را به خدا نمىرساند
بايد انسان اراده كند و بخواهد كه از اين راه
خدا را بشناسد «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ{۹۸}
و اوست كسى كه شما را از یک نفْس آفريد، پس برخى قرار يافته و به دنيا آمدهاند و برخى به امانت گذاشته شدهاند، ما آيات خويش را براى گروهى كه مىفهمند به تفصيل بيان كرديم(۹۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در تعبير «أنشأ» دو نكته نهفته است:
❶ ابتكار
❷ تربيت مستمر
⬅️ در آفرينش انسان هم نوآورى
و ابتكار است هم تربيت مستمر
آرى، آفريدن تقليدى يا آفريدن و رها كردن
چندان ارزشى ندارد
⬅️ درباره تعبير مستقر و مستودع معانى
ديگرى هم گفته شده است، از جمله:
شما داراى روح پايدار و جسم ناپايداريد
شما داراى ايمان پايدار و يا ناپايداريد
شما از نطفه زن كه در رحم پايدار است
و نطفه مرد كه ناپايدار است پديد آمدهايد
مستقر در زمين و ودیعه در قبر
تا روز قيامت هستيد
نعمتها گاهى پايدار است و گاهى ناپايدار
⬅️ در دعايى از امام صادق عليه السلام
نقل شده كه پس از نماز عيد غدير
از خدا خواسته شود نعمتهايش را براى ما
مستدام بدارد، چون خود فرموده است:
«فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ اصل و ریشه همه شما يكى است
پس اين همه اختلاف و برتری طلبی
و تبعيض چرا؟ «مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»
⓶ اين همه تنوع و نوآورى
در خلقت انسانها تنها از یک نفْس
نشانه عظمت خداوند است
«وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»
⓷ همه دادهها پايدار نيست
تا نعمت و امكانات هست
بهترين استفاده و بهره را ببريم
«فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ»
⓸ انسان تا اهل «فهم» نباشد
از معارف بهره نمىبرد
«قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَ جَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَ غَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوا إِلَىٰ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ{۹۹}
و او كسى است كه از آسمان آبى نازل كرد
پس به وسیله آن هرگونه گياه برآورديم
و از آن سبزهها خارج ساختيم. از آن سبزهها
دانههاى برهم نشسته و چيده شده بيرون آوريم و از شكوفهى خرما خوشههايى نزدیک بهم پديد آوريم و نيز باغهايى از انواع انگورها و زيتون و انار پرورش دهيم كه برخى شبيه به هم و برخى غير متشابهند به میوه آن، آنگاه كه بار دهد و آنگاه كه ميوه مىرسد بنگريد همانا در آن نشانههايى براى گروه با ايمان است(۹۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه قبل فرمود: همه انسانها
از نفْسِ واحدند، در اين آيه مىفرمايد:
همه گياهان و درختان و ميوهها نيز
از یک سرچشمهاند وآن آب باران است
⬅️ «متراكب» از ریشه «ركوب»، ميوههاى
سوار بر هم و دانههاى درهم فشرده است
«طلع» خوشه سربسته خرماست
و «قِنْوانٌ»، رشتههاى باریک كه بعداً
خوشههاى خرما را تشكيل مىدهد
«دانِيَةٌ» خوشههاى به هم نزدیک و يا
نزدیک به زمين بخاطر سنگينى بار آن است
مراد از «مُتَشابِهٍ» يا درختانى است كه
شباهت ظاهرى به هم دارند مثل زيتون و انار
و يا ميوههايى است كه شبيه به يكديگرند
⬅️ در اين آیه و دو آیه قبل سه تعبير
پىدرپى آمده است: «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
«لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ» و «لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
كه رمز آن در پيام 4 بيان گرديده است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ مایه رويش همه گياهان و نباتات
آب باران است
«مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْءٍ»
⓶ هم نزول باران هم روياندن گياه
و ميوه كار خداست «أَنْزَلَ ... نُخْرِجُ»
⓷ رابطه انسان با ميوهها
فقط رابطه مادى و غذايى نباشد
بلكه رابطه فكرى و توحيدى هم باشد
«انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ ... فِی ذلِكُمْ لَآياتٍ»
⓸ بهرهگيرى از ستارگان
علم و كارشناسى لازم دارد «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
درک اینکه كاروان بشرى همه از یک
نفس است و اين كاروان، به صورت پايدار
و ناپايدار در جريان است درک عميق مىطلبد
«لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ» درک اینکه از گياه و باران
و ميوه بايد بهرهى معنوى برد
و از انتساب همه هستى به خدا
نبايد غافل بود، ايمان مىطلبد
«لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ جَعَلُوا للهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ{۱۰۰}
و آنان براى خدا شريكانى از جن قرار دادند در حالى كه آنان را نيز خدا آفريده است و از روى نادانى براى خداوند پسران و دخترانى ساخته و پرداختند خداوند برتر و منزّه است از آنچه آنان درباره او وصف مىكنند(۱۰۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «خلق» ايجاد چيزى از روى حساب است
و «خرق» پارهكردن چيزى بی رويّه و بیحساب
«خَرَقُوا» يعنى بدون دقت و مطالعه مطلبى
را اظهار كردن يا بدون حساب ساختن
و بى دليل ادعا كردن است
⬅️ به گفته قرآن مسيحيان حضرت عيسى را
و يهوديان حضرت عُزَير را پسر خدا مىدانستند
جمعى هم ملائكه را فرزندان خدا مىپنداشتند زردشتيان اهريمن را كه از جن بود
رقيب خدا قرار داده
و همه بدىها را به او منسوب مىكردند
برخى عربها هم ميان خدا و جن
نسبتى فاميلى معتقد بودند
«جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً»
اين آيه همه آن گمانها را باطل شمرده
و مىفرمايد: خداوند از همه اين اوصاف
منزّه و برتر است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ جهل ريشه خرافه گرايى است
«خَرَقُوا ... بِغَيْرِ عِلْمٍ»
عقائد انسان نسبت به خداوند بايد
بر اساس علم باشد
⓶ چگونه مخلوق شریک خالق مىشود؟
«شُرَكاءَ ... وَ خَلَقَهُمْ»
⓷ ازدواج و فرزند آورى
تأمين یک کمبود و نقص است
و خداوند از اين عيبها منزّه است
«سُبْحانَهُ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۰
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨بَدِيعُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ
وَلَدٌ وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ صاحِبَةٌ وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ
وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ{۱۰۱}
او پديد آورنده آسمانها و زمين است
چگونه براى او فرزندى باشد در حالى كه
براى او همسرى نبوده است و او هر چيز را
آفريده و به هر چيز داناست(۱۰۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ذلِكُمُ اللهُ رَبُّكُمْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ
فَاعْبُدُوهُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ{۱۰۲}
آن است خداوند، پروردگار شما
معبودى جز او نيست آفريدگار هر چيز است
پس او را بپرستيد و او نگهبان
و مدبّر همه چيز است(۱۰۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ كلمه «بَدِيعُ» به معناى
آفريدن ابتكارى است نه تقليدى
آنكه آسمانها و زمين را بدون تقليد
و نقشه قبلى آفريد
چه نيازى به فرزند و همسر دارد؟
او با یک اراده آنچه را بخواهد خلق مىكند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ آفريدگار جهان توانمند است
و نيازى به همسر و فرزند ندارد
«بَدِيعُ السَّماواتِ»
⓶ خدايى را كه قرآن معرفى مىكند
با خدايى كه ديگران عقيده دارند
مقايسه كنيد «ذلِكُمُ الله»
⓷ در عقیده اسلامى
آفريدگار و پروردگار يكى است
«رَبُّكُمْ ... خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ»
اما مشركان، خالق را الله مىدانند
ولى عقيده به چندين ربّ دارند
⓸ خالقيت مطلقه خدا دليل توحيد است
«لا إِلهَ إِلَّا هُوَ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ»
⓹ هم آفرينش به دست خداست
هم بقا و ثبات هر چيز به ارادهى اوست
«خالِقُ- وَكِيلٌ»
⓺ ربوبيّت و خالقيّت خدا
فلسفه پرستش است
«رَبُّكُمْ ... خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَ هُوَ يُدْرِکُ الْأَبْصَارَ ۖ
وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ{۱۰۳}
چشمها او را درنمىيابد ولى او چشمها
را درمىيابد و او نامرئى و دقيق
و باریک بين و آگاه است(۱۰۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ كلمه «بصر» هم به معناى چشم است
و هم به معناى بصيرت
بنابراين آيه را مىتوان چنين معنا كرد:
نه چشم ظاهرى، خداوند را مىبيند
و نه دل به عمق معرفت او راهى دارد
⬅️ «لطيف» چند معنى دارد:
❶ آنكه عطاى خود را كم بشمارد
و طاعت مردم را بسيار
❷ دقيق، رسيدگى پنهانى به امور و باریک بينى
❸ خالق اشياى ظريف و ناپيدا
❹ اهل مدارا و رفاقت
❺ پاداش دهنده اهل وفا و بخشاینده اهل جفا
⬅️ امام رضا علیهالسلام فرمود:
«لا يقع الاوهام و لا يُدرك كيف هو»
افكار و اوهام بر خداوند احاطه ندارد
و ذات او آنگونه كه هست قابل ادراک نيست
⬅️ خداوند هرگز ديدنى نيست
همين كه حضرت موسى از زبان مردم
درخواست ديدن خدا را كرد پاسخ شنيد:
«لَنْ تَرانِی» هرگز مرا نخواهى ديد
⬅️ برخى از اهل سنّت گفتهاند:
خدا در قيامت ديده مىشود و به آياتى
همچون «إِلى رَبِّها ناظِرَةٌ» استدلال مىكنند
غافل از آنكه خداوند جسم و مادّه نيست
و مراد از نظر به خداوند، نگاه با چشم دل
است، زيرا ديدن با چشم در جايى است كه
چيزى داراى جسم، مكان، محدوديّت
رنگ و ... باشد و همه اينها نشانه نياز و عجز
است كه خداوند از اين نقصها مبرّا مىباشد
⬅️ امام على علیهالسلام مىفرمايد:
نه تنها چشم او را نمىبيند، بلكه وهم
و فكر نيز نمىتواند بر او احاطه پيدا كند
سعدى در ترسيم اين مطلب مىگويد:
اى برتر از خيال و قياس و گمان و وهم
و از آنچه گفتهاند و شنيديم و خواندهايم
مجلس تمام گشت و به آخر رسيد عمر
ما همچنان در اول وصف تو ماندهايم
مراد از جمله «يُدْرِكُ الْأَبْصارَ»
علم او به ديدههاى انسان است
مانند «سميع» و «بصير» كه به معناى
علم او به شنيدنىها و ديدنىهاست
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ خداوند جسم مادّى نيست
«لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ»
⓶ هيچ کس از ذات خداوند آگاه نيست
«هُوَ اللَّطِيفُ»
⓷ هيچ پرده و مانعى جلوى علم خدا را
نمىگيرد «هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ»
⓸ با اینکه خدا زشتىهاى ما را مىداند
باز به ما لطف دارد «وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ»
⓹ خداوند به همه لطائف و رموز هستی
آگاه است «هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ
فَلِنَفْسِهِ ۖ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَيْهَا ۚ وَ مَا أَنَا عَلَيْكُمْ
بِحَفِيظٍ{۱۰۴}
همانا از سوى پروردگارتان مايههاى بينش و بصيرت كتب آسمانى و دلائل روشن براى شما آمده است، پس هر كه بصيرت يافت به سود خود اوست و هر كس كورى گزيد به زيان خويش عمل كرده است و من نگهبان و ضامن ايمان شما به اجبار نيستم(۱۰۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ از آیه ۹۵ تا اينجا
در معرّفى خدا و انتقاد از شرک بود
اين آيه به منزله نتيجه و خلاصه آيات
گذشته است
⬅️ مشابه اين آيه در قرآن زياد است
كه نتيجه ايمان و كفر، خوبى و بدى
يا بصيرت و كوردلى انسان را
متوجه خود او مىداند همچون:
«لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ»
سوره بقره، آیه ۲۸۶
«مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها»
سوره فصّلت، آیه ۴۶
«إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها»
سوره اسری، آیه ۷
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ با نزول قرآن راه عذرى بر هیچکس
باقى نمانده است «قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ»
⓶ مردم در انتخاب راه آزادند
«فَمَنْ أَبْصَرَ ... وَ مَنْ عَمِیَ»
⓷ آگاه كردن مردم از شئون ربوبيّت
الهى است «بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ»
⓸ سود ايمان و زيان كفر مردم
به خودشان برمىگردد نه خدا
«فَلِنَفْسِهِ ... فَعَلَيْها»
⓹ كيفر گروهى از مردم نشانه
باطل بودن تعاليم انبيا نيست
بلكه نشانه كوردلى خود آنان است
«وَ مَنْ عَمِیَ»
⓺ وظیفه پيامبر ابلاغ است نه اجبار
«ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#تفسیــرکـوتـاه
#ســورهانـعــام
#صفحـه۱۴۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ کَذَٰلِکَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ وَ لِيَقُولُوا
دَرَسْتَ وَلِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ{۱۰۵}
و بدین سان آيات را در شكلهاى گوناگون بيان مىكنيم تا وسيله هدايت شود ولى كافران ايمان نياورده و گويند: تو نزد كسى درس خواندهاى! بگذار بگويند، ولى ما براى كسانى بيان مىكنيم كه اهل فهم و علم باشند(۱۰۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ کفار براى باز كردن راه تکذیب پيامبر
مىگفتند: اين حرفها از خودش نيست
از دیگری آموخته است. «دَرَسْتَ»
چنانكه در موارد ديگر نيز مىگفتند:
«إِنَّما يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ»
انسانى به او ياد داده است
«أَعانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ»
گروهى ديگر کمکش كردهاند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ تنوع در شیوه بيان و استدلال و آموزش
راه پذيرش را بازتر مىكند «نُصَرِّفُ الْآياتِ»
⓶ در مقابل آيات الهى برخى با تهمت
و انكار ايستادگى مىكنند. «دَرَسْتَ»
ولى برخى كه اهلند ارشاد مىشوند
«لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom