eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.2هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
296 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللهِ كَذِبًا إِنْ عُدْنَا فِی مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللهَ مِنْهَا ۚ وَ مَا يَكُونُ لَنَا أَنْ نَعُودَ فِيهَا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللهَ رَبُّنَا ۚ وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۚ عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنَا ۚ رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفَاتِحِينَ{۸۹} شعيب به مخالفان گفت: اگر پس از آنكه خداوند ما را از آئین شما نجات داد دوباره به آن برگرديم بى‌گمان بر خدا دروغ بسته‌ايم، ما را نسزد كه به آئین شما برگرديم مگر آنكه خدا بخواهد كه او پروردگار ماست (خدا هم هرگز چنين نخواهد خواست) پروردگار ما بر هر چيز احاطه علمى دارد ما بر خداوند توکل كرده‌ايم، پروردگارا ميان ما و قوم ما به حق داورى و راهگشايى كن كه تو بهترين داوران و راهگشايانى(۸۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «ملت» به معناى كيش و آئین است چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ» ↲سوره حج، آیه ۷۸ ⬅️ «فتح» در اين گونه موارد به معناى قضاوت و داورى براى راهگشايى است يعنى سخن آخر را خداوند مى‌گويد تا از بن بست خلاص شده و راه باز شود چون ياران شعيب عليه السلام دين را بر اساس بيّنه و استدلال پذيرفته‌اند نه هوا و هوس پس آن را رها نخواهند كرد مگر آنكه خداوند دستور دهد و خداوند هم هرگز دستور بازگشت به شرک و كفر را نمى‌دهد چون معمولًا كسى از دستورش برمى‌گردد كه از كردارش پشيمان شود و خداوند هرگز چنين نيست ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① ارتداد و برگشت از آرمان‌ها و عقائد حق و پذيرفتن شریک براى خداوند نوعى افترا بر خدا و پيمان شكنى است «قَدِ افْتَرَيْنا ... ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ» ② شرک، اسارت و يكتاپرستى نجات است «بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللهَ» ③ مؤمن هرگز نبايد از حق عدول و بر عقائدش سازش كند «ما يَكُونُ لَنا» عقب‌گرد و ارتجاع ممنوع است و تساهل و تسامح همه جا ارزش نيست ④ هدايت و ضلالت در دائره اراده خداوند است «إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللهَ» ⑤ دليل تسليم شدن و پذيرفتن ربوبیت خداوند علم بى‌پايان اوست «إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللهَ وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً» ⑥ دليل توكل ما بر خداوند نيز علم مطلق او بر همه چيز است «وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنا» ⑦ براى پايدارى در ايمان از خداوند استمداد و به او توكل كنيم «ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ ... عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنا» ⑧ در برابر پيشنهادهاى شوم دشمنان بايد با توكل بر خدا قاطعانه ايستاد «ما يَكُونُ لَنا ... تَوَكَّلْنا» ⑨ واگذارى داورى به خداوند نمونه و مصداق توكل و تسليم است «عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنَا افْتَحْ‌» ⑩ در دعا رعايت تناسب بين خواسته و اسماى الهى مطلوب است آنجا كه نياز به فتح داريم خدا را با خيرالفاتحين صدا مى‌زنيم «افْتَحْ‌ ... خَيْرُ الْفاتِحِينَ‌» ⑪ لازمه داورى صحيح علم و آگاهى همه جانبه است داوری حق كسى است كه همه چيز را مى‌داند «وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً ... رَبَّنَا افْتَحْ‌» ⑫ داورى از شئون ربوبيّت خداوند است «رَبَّنَا افْتَحْ» ⑬ هدف انبیاء تثبيت و بر كرسى نشاندن حرف حق است نه سخن خويشتن «افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹امام رضا علیه‌السلام⇩ 《يطَهِّرُ اللهَ بِهِ اَلْأَرْضَ مِنْ كُلِّ جَوْرٍ وَ يُقَدِّسُهَا مِنْ كُلِّ ظُلْمٍ》 خداوند به وسیله او زمین را از هر ظلم و ستمی پاک می‌گرداند 📗كمال الدين، جلد ۲، صفحه ۳۷۱
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت ششم ⬅️ آیا خود امام زمان عج الله تعالی فرجه الشری
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت هفتم ⬅️ امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هنگام ظهور به چه زبانی صحبت می‌کنند؟ برای نوع گویش امام مهدی علیه‌السلام دلیل و مدرک خاصی نداریم اما بر اساس روایات مربوطه امام معصوم به همه زبان‌ها آگاه است و با هر کس به زبان خودش سخن می‌گوید مقتضای امامت نیز همین است ضمن آنکه حضرت مهدی علیه‌السلام در زمان غیبت و در تشرفات نیز به زبان شخص مخاطب سخن گفته است زیرا مقتضای ایجاد ارتباط کلامی نیز همین است آری، شاید با توجه به اینکه زبان قرآن و سنت «زبان اسلام» عربی است در حکومت جهانی حضرت مهدی عج نیز زبان رسمی زبان عربی باشد همان گونه که در دنیای امروز انگلیسی زبان بین‌المللی است و همه مردم یا غالب آنها به زبان عربی آشنا خواهند شد 🖇 ادامـه دارد ... °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹حاج شیخ حسین انصاریان: بهار حقیقی وجود مولائی است که آمدنش موجب نشاط بندگان و شادابی روزگار است
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْبًا إِنَّكُمْ إِذًا لَخَاسِرُونَ{۹۰} سران و اشراف قوم شعيب كه كفر ورزيدند گفتند: اگر از شعيب پيروى كنيد قطعاً زيانكار خواهيد بود(۹۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِی دارِهِمْ جاثِمِينَ{۹۱} پس به كيفر عنادشان زمین لرزه شديدى آنان را فرا گرفت پس شب را به صبح آوردند در حالى كه در خانه‌هاى خود به زانو در افتادند و مردند(۹۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ شايد از اینکه در اين آيه کلمه «رجفة» در آیه ۹۴ سوره هود کلمه «صيحة» و در آیه ۱۸۹ سوره شعراء عبارت‌ «عَذابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ» بكار رفته استفاده شود كه زلزله همراه با صيحه و ابر تيره بوده است ↲تفسیر نمونه ⬅️ ممكن است مراد از «رجفه» همان اضطراب و لرزش اندام باشد كه از ترس حاصل مى‌شود نه زمين لرزه چنانكه در آیه ۷۸ گذشت «جاثم» به كسى گفته مى‌شود كه به رو بر زمين افتاده و يا به زانو افتاده و توان برخاستن ندارد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ طبقه اشراف غالباً مخالف پيامبران بوده‌اند «وَ قالَ الْمَلَأُ» ⓶ يكى از شيوه‌هاى كفار براى بازداشتن مردم از پيروى انبیاء هنگامى كه ببينند آنان از ايمانشان دست برنمى‌دارند تهديد مادّى و اقتصادى است «إِنَّكُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ» آرى، محرومیت از درآمدهايى كه از طريق كم فروشى به دست مى‌آيد از ديد كافران خسارت است! 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا ۚ الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَانُوا هُمُ الْخَاسِرِينَ{۹۲} كسانى كه شعيب را تكذيب كردند چنان هلاک شدند كه گويا در آن خانه‌ها سكونتى نداشته‌اند آنان كه شعيب را تكذيب كردند همانها زيانكاران هستند(۹۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «يَغْنَوْا» از «غَنِیُّ» به معناى اقامت در مكان است و با توجه به معناى اصلى غنا «بى‌نيازى» گويا كسى كه محل اقامت و منزل آماده دارد بى‌نياز است خسارت بزرگ از آن مشركان است كه به جاى ايمان به خداى يكتا شرک مى‌ورزند به جاى رهبرى معصوم سراغ ديگران مى‌روند لذا به جاى زندگى امن خانه خراب مى‌شوند به جاى بهشت به دوزخ مى‌روند و به جاى رضوان گرفتار خشم الهى مى‌شوند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ توجه به عاقبت شوم کفار درس عبرت است «الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً» ⓶ نيرنگ‌هاى اهل باطل نقش بر آب مى‌شود «كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا» کفار در پى اخراج حضرت شعيب بودند اما خودشان در خانه‌هايشان هلاک شدند ⓷ هنگام فرا رسيدن قهر خدا زيانكاران واقعى مشخص مى‌شوند «هُمُ الْخاسِرِينَ» در آیه قبل كافران طرفدارى از حضرت شعيب را خسارت دانستند اينجا خداوند مى‌فرمايد: خودشان زيانكارند 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَ قَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّی وَ نَصَحْتُ لَكُمْ ۖ فَكَيْفَ آسَىٰ عَلَىٰ قَوْمٍ كَافِرِينَ{۹۳} پس شعيب از آنان روى گرداند و گفت: اى قوم من پيام‌هاى پروردگارم را به شما رساندم و برايتان خيرخواهى كردم پس چگونه بر سرنوشت قوم كافر تأسف بخورم؟(۹۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⓵ قهر الهى بعد از اتمام حجت است «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ .. أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّی» ⓶ موعظه، مدارا و توجه به مردم حدّى دارد گاهى هم بايد از آنان اعراض نمود «فَتَوَلَّى عَنْهُمْ» ⓷ تبليغ بايد همراه با مهربانى و سوز باشد «أَبْلَغْتُكُمْ‌ ... نَصَحْتُ‌» ⓸ نصايح و خيرخواهى را با منافع شخصى آميخته نكنيم «نَصَحْتُ لَكُمْ» ⓹ وقتى به وظیفه خود عمل كرديم نگران نباشيم كه چه خواهد شد «أَبْلَغْتُكُمْ‌ ... فَكَيْفَ آسى‌» ⓺ تأسف نابجا و عاطفه بى‌مورد ممنوع است «فَكَيْفَ آسى‌» در موارد ديگرى هم به پيامبر اكرم ﷺ خطاب شده كه‌ «لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ» غصه آنان را نخور ⓻ آنجا كه روحیه كفر، لجاجت و عناد حاكم باشد موعظه پيامبران هم اثر نمى‌كند «فَكَيْفَ آسى‌ عَلى‌ قَوْمٍ كافِرِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ مَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِِّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ{۹۴} و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختى‌ها و بلاها ساختيم تا شايد به زارى و توبه درآيند(۹۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «بأساء» به حوادث و ضربه‌هاى جسمى مثل بيمارى و مرگ و «ضراء» به ضربه‌ها و زيان‌هاى مالى گفته مى‌شود ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ تلخى‌ها و ناملايمات، به عنوان یک سنت الهى براى همه اقوام وجود دارد «ما أَرْسَلْنا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِّ إِلَّا أَخَذْنا» ⓶ سختى‌ها و مشكلات عامل سازندگى غفلت زدايى و توجه به خداوند است «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» ⓷ ناگوارى‌ها هميشه قهر الهى نيست گاهى لطفى است كه به شكل بلا جلوه مى‌كند «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ» همان گونه كه گداختن آهن در كوره آتش سبب نرم شدن و شكل پذيرى آن است حوادث و شدايد نيز انسان‌ها را نرم و به حالت تضرّع و نيازخواهى وامى‌دارد 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: 《اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله》 همواره در انتظار فرج و ظهور صاحب‌ الزمان علیه‌السلام باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید 📚بحارالانوار، جلد ۱۵، صفحه ١٢٣
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت هفتم ⬅️ امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هنگام
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت هشتم ⬅️ آیا می‌توان وقت ظهور را پیش بینی کرد؟ ظهور امام زمان علیه‌السلام به اراده الهی بستگی دارد که در صورت فراهم بودن شرایط به دستور خداوند تحقق می‌باید بنابراین تاریخ آن را فقط خداوند می‌داند و هیچکس نمی‌تواند تاریخ دقیق آن را پیش بینی کند در روایات بیان شده که هر کس وقتی را برای ظهور مشخص کند دروغگوست «مهزم اسدی» از امام صادق علیه‌السلام پرسید: فدایت شوم! ظهور قائم آل محمد عج الله تعالی فرجه الشریف و تشکیل دولت حق که در انتظارش هستید طول کشید این امر کی تحقق خواهد یافت؟‌ حضرت علیه‌السلام فرمود: تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ گویند عجله کنندگان هلاک می‌شوند و کسانی که تسلیم هستند نجات می‌یابند ⬅️ امام زمان عج در این باره فرموده‌اند: ظهور فرج به اراده خداوند متعال بستگی دارد و کسانی که برای ظهور وقت تعیین می‌کنند دروغگو هستند بنابراین هیچکس نمی‌تواند زمان ظهور را پیش‌بینی کند، البته ما باید همیشه و در هر لحظه منتظر ظهور باشیم و از عجله، تعیین وقت و گوش سپردن به سخن کسانی که وقت مشخص می‌کنند بپرهیزیم و همواره تسلیم امر خداوند باشیم °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹آیت الله بهجت ره ما باید از همه بخواهیم که متوسل شوند و دعا و تضرع نمایند تا بلکه فرجی حاصل شود دعای فرج اگر موجب فرج عمومی نشود برای دعا کننده موجب فرج خواهد بود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا