eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
213 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۸ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨یا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَايَنْتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمّىً فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُبْ بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً فَإِنْ كَانَ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ مِنْ رِّجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَآءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَیهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَیهُمَا الْأُخْرَى وَلَا يَأْبَ الْشُّهَدَآءُ إِذَا مَا دُعُواْ وَلَا تَسْئَمُواْ أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَاللهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَ أَدْنى أَلَّا تَرْتَابُواْ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا وَ أَشْهِدُواْ إِذَا تَبايَعْتُمْ وَلَا يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ وَإِنْ تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ{۲۸۲} اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! هنگامى كه بدهى مدّت دارى بر اثر وام یا معامله به یكدیگر پیدا می‌كنید آنرا بنویسید و باید نویسنده‌اى در میان شما به عدالت سند را بنویسد. كسى كه قدرت بر نویسندگى دارد، نباید از نوشتن خوددارى كند، همانطور كه خدا به او تعلیم داده است. پس باید او بنویسد و آن كس كه حقّ بر ذمّه او (بدهكار) است املا كند و از خدایى كه پرورگار اوست بپرهیزد و چیزى از آن فروگذار ننماید. و اگر كسى كه حقّ بر ذمّه اوست، سفیه یا از نظر عقل ضعیف و یا به جهت لال بودن توانایى بر املا كردن ندارد، باید ولىّ او بجاى او با رعایت عدالت مدّت و مقدار بدهى را املا كند و دو نفر از مردان را بر این حقّ شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند، یك مرد و دو زن از گواهان، از كسانى كه مورد رضایت و اطمینان شما هستند انتخاب كنید تا اگر یكى از آنان فراموش كرد، دیگرى به او یادآورى كند. و شهود نباید به هنگامى كه آنها را براى اداى شهادت دعوت می‌كنند خوددارى نمایند. و از نوشتن بدی‌هاى كوچك یا بزرگِ مدّت‌دار، ملول نشوید هر چه باشد بنویسید این در نزد خدا به عدالت نزدیكتر و براى اداى شهادت استوارتر و براى جلوگیرى از شك و تردید بهتر می‌باشد، مگر اینكه تجارت و داد و ستد نقدى باشد كه در میان خود دست به دست می‌كنید كه ایرادى بر شما نیست كه آنرا ننویسید. و هنگامى كه خرید و فروش نقدى می‌كنید، باز هم شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد به خاطر حقّگویى زیانى برسد و تحت فشار قرار گیرد و اگر چنین كنید از فرمان خداوند خارج شده‌اید و از خدا بپرهیزید و خداوند راه درست زندگى را به شما تعلیم می‌دهد و خداوند به هر چیزى داناست.(۲۸۲) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ این آیه است كه دربارهٔ مسائل حقوقى و نحوهٔ تنظیم اسناد تجارى می‌باشد. این آیه نشانهٔ دقّت نظر و جامعیّت اسلام است كه در دوره جاهلیّت و در میان مردمى عقب افتاده، دقیق‌ترین مسائل حقوقى را طرح كرده است.  ⬅️ كلمه «تداینتم» از «دَین» به معناى بدهى، شامل هرگونه معامله غیر نقدى، وام و خرید سَلَف می‌شود.  ⬅️ در حدیث آمده است: اگر كسى در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد، هرچه دعا كند، خداوند مستجاب نمی‌كند و می‌فرماید: چرا به سفارشات من عمل نكردى؟! اگر دقّت در حفظ حقوق فردى ضرورى است، حفظ بیت المال بمراتب ضرورى تر است!  ⬅️ تنظیم سند، حتّى در معاملات نقدى مفید است، ولى ضرورت آن به اندازهٔ معاملات نسیه نیست. چون در معاملات موعددار، ممكن است طرفهاى معامله و یا شاهدان از دنیا بروند یا فراموش كنند، بنابراین لازم است نوشته هم بشود.  ⬅️ از فرمان نوشتن، معلوم می‌شود كه اسناد تنظیم شده‌اى كه همراه با گواهى عادل باشد، قابل استشهاد است.  ⬅️ از این آیه استفاده می‌شود كه جامعه اسلامى باید یكدیگر را در حفظ حقوق حمایت كنند. زیرا هر معامله‌اى، نیاز به كاتب و چند شاهد دارد.  ⬅️ در زمانى كه در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان، ۱۷ باسواد بیشتر نبوده، این همه سخن از نوشتن، نشانهٔ توجّه اسلام به علم و حفظ حقوق است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۹ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨وَ إِنْ كُنْتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُواْ كَاتِباً فَرِهَنٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِى اؤْتُمِنَ أَمَنَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللهَ رَبَّهُ وَلَا تَكْتُمُواْ الْشَّهَادَةَ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ ءَاثِمٌ قَلْبُهُ وَاللهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ{۲۸۳} و اگر در سفر بودید و نویسنده‌اى نیافتید، وثیقه‌اى بگیرید و اگر به یكدیگر اطمینان داشتید وثیقه لازم نیست. پس كسى كه امین شمرده شده، امانت و بدهى خود را به موقع بپردازد و از خدایى كه پروردگار اوست پروا كند و شهادت را كتمان نكنید و هر كس آنرا كتمان كند، پس بى شك قلبش گناهكار است و خداوند به آنچه انجام می‌دهید داناست.(۲۸۳) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ هرگاه براى تنظیم سند بدهى نویسنده‌اى نبود، می‌توان از بدهكار گرو و وثیقه گرفت، خواه در سفر باشیم یا نباشیم. بنابراین جملهٔ «ان كنتم على سفر» براى آن است كه معمولاً در سفرها انسان با كمبودها برخورد می‌كند. نظیر جملهٔ «اذا حضر احدكم الموت الوصیة» یعنى هنگامى كه مرگ به سراغ شما آمد وصیّت كنید. ⬅️ با اینكه می‌دانیم وصیّت مخصوص زمان مرگ نیست، لكن آخرین فرصت آن، زمان فرا رسیدن مرگ است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۹ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨لِلهِ مَا فِى الْسَّمَوَ تِ وَ مَا فِى الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُواْ مَا فِى أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَآءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشَآءُ وَاللهُ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ{۲۸۴} آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، تنها از آنِ خداست. بنابراین اگر آنچه را در دل دارید آشكار سازید یا پنهان دارید، خداوند شما را طبق آن محاسبه می‌كند. پس هر كه را بخواهد و شایستگى داشته باشد می‌بخشد و هر كه را بخواهد و مستحقّ باشد مجازات می‌كند و خداوند بر هر چیزى تواناست.(۲۸۴) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ علامه طباطبائى در تفسیر المیزان می‌فرماید: حالات قلبى انسان دو نوع است:‌⇩‌‌ 🔹⇦گاهى خطور است كه بدون اختیار چیزى به ذهن می‌آید و انسان هیچ گونه تصمیمى بر آن نمی‌گیرد كه آن خطور گناه نیست، چون به دست ما نیست. 🔹⇦امّا آن حالات روحى كه سرچشمهٔ اعمال بد انسان می‌شود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد.  ⬅️ ممكن است مراد آیه از كیفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد كه ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند كفر و كتمان حقّ، نه مواردى كه مقدّمهٔ گناه بیرونى است.  ⬅️ انسان، در برابر روحیّات، حالات و انگیزه‌هایش مسئول است و این مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله:⇩‌‌ ◽️«یُؤاخِذكُم بِما كَسَبَت قُلُوبُكُم» خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه می‌كند. ◽️«فانّه اثم قلبه» براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است.  ◽️«اِنّالسَّمع وَالبَصر وَالفُؤاد كُلّ اوُلئك كانَ عَنهُ مَسئولاً» همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند. ◽️«اِنّ الَّذینَ یُحِبّونَ اَن تَشیعَ الفاحِشَة فِى الَّذینَ امَنُوا لَهُم عَذابٌ ألیمٌ فِى الدّنیا وَالأخِرَة» علاقه قبلى به شیوع گناه و فساد در میان مؤمنان، سبب عذاب دنیا و آخرت است.  💠🔹حضرت على علیه‌السلام می‌فرماید: مردم بر اساس افكار و نیّات خود مجازات می‌شوند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۹ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ{۲۸۵} پیامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ایمان دارد و همهٔ مؤمنان نیز به خدا و فرشتگان و كتابهاى آسمانى و فرستادگانش ایمان دارند و می‌گویند ما میان هیچیك از پیامبران او فرق نمی‌گذاریم و به همگى ایمان داریم و گفتند: ما نداى حقّ را شنیدیم و اطاعت كردیم، پروردگارا! آمرزش تو را خواهانیم و بازگشت ما) به سوى توست.(۲۸۵) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ در این آیه اصول دین "توحید، نبوّت، معاد" بیان شده و در آیهٔ بعد، آمادگى انسان براى انجام تكالیف الهى و درخواست رحمت و مغفرت از خدا مطرح می‌شود. ⬅️ لذا در حدیث آمده است كه این آیه و آیهٔ بعد ارزش خاصّى دارند و تلاوت آن دو همانند گنج است.  ⬅️ تكریم پیامبر ﷺ لازم است و حساب رسول الله ﷺ از دیگران جداست. لذا در این آیه ابتدا نام رسول خدا و ایمان او آمد و سپس نام مؤمنان و عقاید آنان 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۹ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِنْ نَّسِيْنَآ أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْلَنَا وَارْحَمْنَآ أَنْتَ مَوْلنَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَفِرِينَ{۲۸۶} خداوند هیچكس را جز به اندازه توانائی‌اش تكلیف نمی‌كند، هر كس آنچه از كارهاى نیك انجام دهد به سود خود انجام داده و آنچه از كارهاى بد كسب كرده به ضرر خود كسب كرده است. مؤمنان می‌گویند: پروردگارا! اگر در انجام تكالیف چیزى را فراموش یا خطا نمودیم، ما را مؤاخذه مكن. پرودگارا! تكلیف سنگین بر ما قرار مده، آن چنان كه بخاطر گناه و طغیان بر كسانى كه پیش از ما بودند قرار دادى. پروردگارا! آنچه را از مجازات كه طاقت تحمل آن را نداریم، بر ما مقرّر نكن و از ما درگذر و ما را بیامرز و در رحمت خود قرارده، تو مولى و سرپرست مایى، پس ما را بر گروه كافران پیروز گردان.(۲۸۶) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ گاهى منشا فراموشى، سهل انگارى خود انسان است كه قابل مؤاخذه می‌باشد. چنانكه خداوند می‌فرماید: ✨«كَذلِكَ أتَتكَ ایاتِنا فنَسیتَها وَ كَذلِكَ الیَومَ تنسى» آن چنانكه آیات ما بر تو آمد و تو آنها را فراموش كردى، همانگونه امروز نیز تو به فراموشى سپرده می‌شوى. ⬅️ لذا در این آیه از فراموشكارى در كنار خطاكارى، طلب آمرزش می‌شود. در ضمن از مجازاتهاى سنگین كه در اثر طغیان و فساد امّتهاى پیشین بر آنها تحمیل شد، درخواست عفو می‌شود.  ⤵️ در این آیه انسان تمام مراحل لطف را از خداوند می‌خواهد: ◽️‌⇦مرحله اوّل عفو است كه محو آثار گناه و عقاب است. ◽️⇦مرحله دوّم مغفرت و محو آثار گناه از روح است ◽️‌⇦و مرحله سوّم بهره گیرى از رحمت پروردگار و پیروزى بر كافران می‌باشد. «لا یُكَلِّف اللهُ نَفساً اِلاّ وُسعَها» در آیات دیگر نیز فرموده است: «ما جَعَل عَلَیكُم فِى الدّینِ من حرج» و «یُریدُ الله بِكُم الیسر» 💠🔹پیامبر اسلام ﷺ نیز فرموده است: من به دین آسان و سهل مبعوث شده‌ام. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ✨بِسْـمِ اللهِ الرَّحْـمنِ الـرَّحیـمِ الم{۱} به نام خداوند بخشنده مهربان الف لام میم(۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ⬅️ در جلد اوّل تفسیر، دربارهٔ آیه «بِسْـمِ اللهِ الرَّحْـمنِ الـرَّحیـمِ» گفته شد كه از جایگاه خاصّى برخوردار و خود آیه‌اى مستقل است. گفتن آن در اوّل هر كار سفارش شده و تكرار آن در ابتداى هر سوره، نشانهٔ اهمیّت آن است. «بِسْـمِ الله» مخصوص اسلام نیست و پیامبران دیگر نیز این آیه را با همین عبارت بكار برده‌اند. اینكه «بِسْـمِ الله» با حرف «باء» شروع شده كه به معناى استمداد و كمك خواهى است، نشانهٔ آن است كه بدون خواست و ارادهٔ او هیچ كارى صورت نمی‌گیرد.  ⬅️ استعانت از خدا، یعنى كمك گرفتن از تمام صفات او او رحمن و رحیم است و چشم امید ما به رحمت اوست، رحمتى گسترده و عمومى براى این جهان و آن جهان آرى! دیگران یا رحم ندارند و یا رحمشان محدود به افراد خاص و یا زمان و مكان خاصّى است و هدفشان از رحم كردن بازگشت آن است، نظیر علفى كه به حیوان یا دانه‌اى كه به مرغ می‌دهند تا از او بهره مند شوند. رحمتى گسترده و ابدى براى همه بدون قصد بازگشت مخصوص خداوند است. ◽️ پس از چنین خداى رحمن و رحیمى استمداد كنیم و بگوئیم: «بِسْـمِ اللهِ الرَّحْـمنِ الـرَّحیـمِ»  ⬅️ چنانكه در سورهٔ بقره ذكر شد «الم» از حروف مقطعه است. شاید مشهورترین و بهترین نظر درباره حروف مقطعه همین باشد كه بگوئیم رمزى است میان خدا و پیامبرش و یا اعلام این موضوع باشد كه قرآن، كلام الهى نیز از همین حروف الفبا تألیف یافته ولى با این حال معجزه است. اگر شما هم می‌توانید از همین حروف، كتابى همچون قرآن بیاورید. همانگونه كه قدرت الهى از خاك، انسان می‌آفریند ولى بشر از خاك، سفال و آجر و كوزه می‌سازد. این تفاوت قدرت الهى با قدرت بشرى است.  ⇦ حروف مقطّعه «الم» در ابتداى شش سوره بقره، آل عمران، عنكبوت، روم، لقمان و سجده آمده است. 💠🔹امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «الم» در اوّل سوره آل عمران، رمز این جمله است: «اَنا الله المجید» یعنى منم خداى مجید 📔تفسیر نورالثقلین، جلد۱ 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ✨اَللهُ لاَ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ{۲} خداوند كه معبودى جز او نیست، زنده و پاینده است.(۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ⬅️ «قَیّوم» به كسى گفته می‌شود كه خود به دیگرى تكیه نداشته باشد، ولى دیگران به او تكیه دارند و یا قوام بخش همه چیز است.  ⬅️ خداوند در آفریدن، تدبیر و تسلّط كامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسیلهٔ پیدایش می‌شوند، ولى مستقل نیستند و سبب بودنشان از خودشان نیست. ⬅️ موجودات دیگر، علم، حیات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زنده‌اى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست.  ⤵️ در دعاى جوشن كبیر می‌خوانیم: ◽️او قبل از هر زنده‌اى زنده ◽️و بعد از هر زنده‌اى زنده است ◽️هیچ زنده‌اى شریك او نیست ◽️و به كسى نیاز ندارد ◽️جان همهٔ زنده‌ها و رزق آنها به دست اوست ◽️او زنده‌اى است كه زنده بودن خود را از كسى ارث نبرده است.  📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ✨نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ أَنزَلَ التَّوَْريةَ وَالْاِنجِيلَ{۳} او كتاب را به حقّ بر تو نازل كرد، كه تصدیق كننده كتابهاى پیشین است و او بود كه تورات و انجیل را فرو فرستاد.(۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ⬅️ كلمهٔ «تورات»، در زبان عِبرى به معناى شریعت و قانون است. 📓 تورات كنونى داراى پنج بخش به نامهاى:⇩ ⓵ سِفر پیدایش ⓶ سِفر خروج ⓷ سِفر لاویان ⓸ سِفر اعداد ⓹ سِفر تثنیه می‌باشد. ⬅️ از آنجایى كه در تورات شرح وفات و دفن حضرت موسى علیه‌السلام مطرح شده، معلوم می‌شود كه این مطالب بعد از حضرت موسى جمع آورى شده است.  ⬅️ كلمهٔ «انجیل»، ریشه یونانى دارد و به معناى بشارت است. ↫◄انجیل نام كتاب مسیحیان است و قرآن هر كجا از آن نام برده، به صورت مفرد بیان كرده است، ولى امروزه در میان مسیحیان اناجیل متعدّد وجود دارد كه همه پس از حضرت عیسى علیه‌السلام و بدست یاران و پیروان او نوشته شده‌اند. ⤵️ این اناجیل كه به نام خود آنان معروف است، عبارتند از:⇩ ❶ انجیل مَتّى ❷ انجیل مرقس ❸ انجیل لوقا ❹ انجیل یوحنّا 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ✨مِنْ قَبْلُ هُدىً لِّلنَّاسِ وَ أَنْزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَِايَاتِ اللهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَاللهُ عَزِيزٌ ذُوانتِقَامٍ{۴} او پیش از این تورات و انجیل را" براى هدایت مردم فرو فرستاد و اینك فرقان را كه وسیلهٔ تمیز حقّ از باطل است نازل كرد، البتّه براى كسانى كه به آیات الهى كفر ورزند، عذاب شدیدى است و خداوند شكست ناپذیر صاحب انتقام است.(۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ⬅️ یكى از نامهاى قرآن، فرقان است. فرقان، یعنى آنچه مایهٔ افتراق، جدایى و فرق گذاشتن است. از آنجا كه راه تشخیص حقّ از باطل، در همهٔ امور قرآن می‌باشد، لذا به آن فرقان گفته شده است.  ⬅️ عذاب شدید مخصوص آخرت نیست. در این آیه نفرموده كه عذاب كفّار مربوط به آخرت است، زیرا گاهى سرگرمى و حرص بر اندوختن مال و غفلت از خداوند و معنویات خود عذاب است. 📖 در آیه ۸۵ سوره توبه می‌فرماید: خداوند به گروهى مال و اولاد می‌دهد تا بدانها عذابشان كند. 💠🔹امام صادق علیه‌السلام درباره «انزل الفرقان» فرمودند: ◽️هر امر محكم، فرقان است، و كتاب در «انزل الكتاب» مجموع قرآن است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ✨إِنَّ اللهَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَىءٌ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِى السَّمَآءِ{۵} همانا هیچ چیز، نه در زمین و نه در آسمان، بر خداوند پوشیده نمی‌ماند.(۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ⬅️ در چند آیهٔ قبل، سخن از قیّوم بودن خداوند بود. ⬅️ در این آیه، آشكار بودن همه چیز براى او مطرح شده، كه جلوه‌اى از قیّومیّت اوست. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ✨هُوَ الَّذِى يُصَوِّرُكُمْ فِى الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَآءُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ{۶} او كسى است كه شما را آنگونه كه می‌خواهد در رحمها صورت می‌دهد. جز او كه مقتدر حكیم است، معبودى نیست.(۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ⬅️ شكل‌گیرى جنین در رحم، نشانهٔ دیگرى از قیّوم بودن خداوند است كه در آیات قبل خواندیم.  ⬅️ موضوع صورت‌گیرى انسان در رحم مادر، در میان دو آیهٔ نزول كتاب آمده است، شاید رمز این باشد كه خدایى كه در رحم مادر به شما سر و سامان می‌دهد، با تشریع قوانین الهى و ارسال كتب آسمانى، به رشد آینده و ابدى شما نیز سامان می‌بخشد.  ⬅️ تأثیر هر یك از عوامل وراثتى، بهداشتى، غذایى و یا روانى در شكل‌گیرى صورت و جسم افراد نیز از سنّت‌هاى الهى و در مدار قدرت و تدبیر و حكمت اوست. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ✨هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ ءَايَتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَبِ وَ أُخَرُ مُتَشَبِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَآءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَاَمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ{۷} او كسى است كه این كتاب را بر تو نازل كرد. بخشى از آن، آیات محكم روشن و صریح است كه اصل و اساس این كتاب را تشكیل می‌دهد. و هرگونه ابهامى در آیات دیگر، با مراجعه به این محكمات روشن می‌شود و بخشى از آن، آیات متشابه است كه احتمالات مختلفى در معناى آیه می‌رود، ولى با توجه به آیات محكم، تفسیر آنها روشن می‌شود. امّا كسانى كه در دل‌هایشان انحراف است، به جهت ایجاد فتنه و گمراه كردن مردم و نیز به جهت تفسیر آیه به دلخواه خود، به سراغ آیات متشابه می‌روند، در حالى كه تفسیر این آیات را جز خداوند و راسخان در علم نمی‌دانند. آنان كه می‌گویند: ما به آن ایمان آورده‌ایم همهٔ آیات از طرف پروردگار ماست خواه محكم باشد یا متشابه و جز خردمندان پند نگیرند.(۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅ ⬅️ در این آیه، چند سؤال مطرح است: ســ❓ــؤال: قرآن در یكجا همهٔ آیات خود را محكم دانسته و فرموده: «كتاب اُحكِمَت آیاته» و در جاى دیگر همه را متشابه دانسته و فرموده: «كتاباً مُتِشابِهاً» ولى در این آیه بعضى را محكم و بعضى را متشابه معرّفى نموده است مسأله چیست؟ ☑️ پـاســخ: آنجا كه فرمود: تمام آیاتِ قرآن محكم است، یعنى سخن سست و بى اساس در هیچ آیه‌اى نیست و آنجا كه فرمود: همهٔ آیات متشابه هستند، یعنى سیستم و آهنگ آیات قرآن، هماهنگ، یكنواخت و شبیه بهم است. ⤵️ اما با این حال از نظر فهم مردم، همهٔ آیات یكسان نیستند: ⇦بعضى صریح و روشن و همه كس فهم، ⇦ولى بعضى داراى معانى بلند و پیچیده‌اند كه همین امر موجب شبهه و اشتباه آنان می‌گردد.  ســ❓ـؤال: چرا در قرآن آیات متشابه به كار رفته است؟   ☑️ پـاســخ: ↫◄اوّلاً: وجود آیات متشابه زمینهٔ فكر و تدّبر در آیات است. ↫◄ثانیاً: موجب رجوع مردم به رهبران آسمانى می‌شود. آرى، اگر همهٔ درس آسان باشد، شاگرد احساس نیاز به استاد نمی‌كند. ↫◄ثالثاً: متشابهات وسیلهٔ آزمایش مردم است. گروهى كژاندیش، از لابلاى آنها به سراغ اهداف شوم خود می‌روند و گروهى اندیشمند، به فرموده امام رضا علیه‌السلام با مراجعه به محكمات، معناى صحیح آیات را كشف مى نمایند. ســ❓ــؤال: نمونه آیات متشابه كدام است؟ ☑️ پـاســخ: در قرآن می‌خوانیم: «الى ربّها ناظرة» در قیامت، چشمها به پروردگارشان می‌نگرند چون عقل سلیم، جسم بودن را براى خداوند محال می‌داند و در آیات دیگر قرآن نیز می‌خوانیم «لاتدركه الابصار» چشمها او را درك نمی‌كنند ↫◄لذا می‌فهمیم كه مراد از نگاه به پروردگار نگاه به لطف و پاداش او در قیامت است. ↫◄همچنین مراد از «دست خدا» در آیهٔ «یدالله فوق ایدیهم» قدرت اوست چنانكه در فارسى نیز می‌گوئیم: فلانى در فلان شهر یا اداره دست دارد، یعنى قدرت دارد. وگرنه خداوند كه جسم نیست تا دست و پا داشته باشد 📖 قرآن نیز می‌فرماید: «لَیسَ كَمِثلِهِ شىء» او همانندى ندارد.  ⬅️ این گونه آیات، سبب انحراف ساده اندیشانى شده كه به آیات دیگر توجّه ندارند و از مفسّران واقعى یعنى اهلبیت پیامبر علیهم السلام جدا افتاده‌اند و شاید به جهت همین خطرات باشد كه قرآن، خود به ما سفارش نموده است هنگام قرائت قرآن از شرّ شیطان به خداوند پناه ببرید. «فَاِذا قَرأت القُرآن فَاستَعِذ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم»   ســ❓ــؤال: تأویل قرآن به چه معناست؟ ☑️ پـاســخ: مراد از تأویل، اهداف و معارف و اسرار پشت پرده‌اى است كه بعد روشن می‌شود. نظیر تعبیر خوابى كه حضرت یوسف دید و بعد روشن شد و یا اسرارى كه در شكستن كشتى توسط خضر و موسى بود كه بعد روشن شد.  ⬅️ در روایات می‌خوانیم: ◽️آیات ناسخ، از محكمات ◽️و آیات منسوخ از متشابهات قرآن است ◽️و ائمه معصومین علیهم السلام مصداق بارز راسخون در علم هستند همچنان كه خروج كنندگان بر حاكم اسلامى، كج اندیشانى هستند كه به دنبال آیات متشابه می‌روند.  💠🔹حضرت على علیه‌السلام در نهج البلاغه از راسخان در علم ستایش می‌كند آنان كه به عجز علمى خود اعتراف دارند و از تعمق در چیزى كه ضرورتى ندارد دست باز می‌دارند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨رَبَّنَآ لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ{۸} راسخان در علم می‌گویند: پروردگارا! پس از آنكه ما را هدایت كردى، دلهاى ما را به باطل مایل مگردان و از سوى خود ما را رحمتى ببخش، به راستى كه تو خود بسیار بخشنده‌اى(۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ به علم و دانش خود مغرور نشویم، از خداوند هدایت بخواهیم «رَبّنا لا تُزِغ قُلُوبَنا...»  ⬅️ نشانهٔ علم واقعى و رسوخ در علم، توجّه به خدا و استمداد از اوست. «الاّ الرّاسِخونَ فِى العِلم... ربّنا لاتزغ قلوبنا»  ⬅️ محور هدایت و گمراهى ♡ قلب و افكار انسانى است. «لاتزغ قلوبنا»  ⬅️ در خط قرار گرفتن خیلى مهم نیست، از خط خارج نشدن بسیار اهمیّت دارد. «بعد اذ هدیتنا...»  ⬅️ هدیه و هبهٔ دائمى و بى منّت، مخصوص اوست. «انّك انت الوهّاب» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۰ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨رَبَّنَآ إِنَّكَ جَامِعُ الْنَّاسِ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ{۹} راسخان علم در ادامه دعا گویند: پروردگارا! همانا تو مردم را براى روزى كه در آن شكى نیست گرد آورى همانا خداوند وعدهٔ خود را تخلّف نمی‌كند.(۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ كسى كه به قیامت ایمان دارد «لیوم لاریب فیه» نگران بد عاقبت شدن خود می‌شود و از خداوند استمداد می‌كند.  ⬅️ منشأ خُلف وعده، غفلت، عجز، ترس، جهل و یا پشیمانى است كه هیچكدام از اینها در ذات مقدّس الهى راه ندارد. «لایخلف المیعاد» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِنَّ الَّذينَ كَفَرُواْ لَنْ تُغْنِىَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَآ أَوْلَادُهُمْ مِّنَ اللهِ شَيْئاً وَ أُوْلَِئكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ{۱۰} همانا كسانى كه كفر ورزیدند، نه اموالشان و نه فرزندانشان در برابر عذاب خدا در قیامت هیچ به كارشان نمی‌آید و آنان خود هیزم و سوخت آتشند.(۱۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «وَقود» به معناى مادّهٔ سوختنى است. ↩️ وسیلهٔ آتش‌زایى دوزخ دو چیز است: ↫◄ سنگها و انسانها "وَقودُها النّاس وَالحِجارة" ⬅️ خصلتها و افكار و اعمال، هویّت انسان را دگرگون می‌كند و انسان به سوخت آتش تبدیل و خود عامل سوختن خود می‌شود. ⬅️ غیر او هیچ كس، نه در دنیا و نه در آخرت، نیازهاى واقعى انسان را تأمین نمی‌كند و انسان در هر حال به او نیازمند است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨كَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُواْ بَِايَاتِنَا فَأَخَذَهُمُ اللهُ بِذُنُوبِهِمْ وَاللهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ{۱۱} شیوه كفّار مانند روش فرعونیان و كسانى است كه پیش از آنها بودند، آیات ما را تكذیب كردند، پس خداوند آنها را به كیفر گناهانشان بگرفت و خدا سخت كیفر است.(۱۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ بعد از بیان كلّیات، بیان نمونه‌ها لازم است. ⬅️ تكیه بر قدرت مادّى، مال و اولاد، شیوهٔ فرعون است. ⬅️تاریخ و تجربهٔ گذشتگان، بهترین درس است. فرعون و آل فرعون كه قهرمان قدرت و زور بودند، در برابر قهر خداوند نتوانستند لحظه‌اى مقاومت كنند، شما به این مال و قدرت اندك خود ننازید. ⬅️ گاهى نقش اطرافیان طاغوت از خود طاغوت كمتر نیست. ⬅️ گناه بد است، ولى بدتر از آن عادت به گناه و روحیّهٔ گناه است. ⬅️ خصلتها، شیوه‌ها و اعمال و گناهان مشابه، جزا و پاداش مشابه دارد. ⬅️ عامل هلاكت امّتها، گناهان آنان بوده است. ⬅️ آنجا كه گناه جزء روحیّه و عادت شد، عقوبت پروردگار سخت است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ سَتُغْلَبُونَ وَ تُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمِهَادُ{۱۲} به كسانى كه كافر شدند بگو به زودى شكست می‌خورید و به سوى جهنّم رانده می‌شوید و چه بد جایگاهى است(۱۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ چنانكه در تفاسیر مجمع البیان و كبیر و مراغى آمده است: وقتى مسلمانان در سال دوّم هجرى در جنگ بدر پیروز شدند، ⇦• گروهى از یهود گفتند: این پیروزى نشانهٔ صدق محمّد ﷺ است، چون در تورات آمده است: او بر دشمنانش پیروز می‌شود. ⇦• گروهى دیگر از یهود گفتند: عجله نكنید، شاید در جنگهاى دیگر شكست بخورد. وقتى در سال سوّم، جنگ اُحد پیش آمد و مسلمانان شكست خوردند، این گروه از یهودیان خوشحال شدند.  ⬅️ آیه نازل شد كه زود قضاوت نكنید، در آیندهٔ نزدیك شما شكست می‌خورید. طولى نكشید كه مسلمانان، یهود بنى قریظه و بنى نضیر مدینه را در هم شكستند و در فتح مكّه نیز مشركان را از بین بردند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قَدْ كَانَ لَكُمْ ءَايَةٌ فِى فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَتِلُ فِى سَبِيلِ اللهِ وَ أُخْرى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِّثْلَيْهِمْ رَأْىَ الْعَيْنِ وَاللهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَآءُ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِى الْأَبْصَارِ{۱۳} به یقین در دو گروهى كه در جنگ بدر با هم روبرو شدند، براى شما نشانه و درس عبرتى بود. گروهى در راه خدا نبرد می‌كردند و گروه دیگر كه كافر بودند در راه شیطان و هوس خود. كفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر می‌دیدند و این عاملى براى ترس آنان می‌شد و خداوند هر كس را بخواهد به یارى خود تأیید می‌كند همانا در این امر براى اهل بینش، پند و عبرت است.(۱۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ این آیه مربوط به جنگ بدر است كه دو گروهِ مسلمانان و كفّار در برابر یكدیگر قرار گرفتند. در این نبرد تعداد مسلمانان سیصد وسیزده نفر بود كه هفتاد و هفت نفر آنها از مهاجرین و دویست وسى وشش نفر از انصار بودند. 🚩پرچمدار مهاجرین حضرت على علیه‌السلام و پرچمدار انصار سعدبن عباده بود. ↫◄مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشیر داشتند، ولى لشكر كفر بیش از هزار رزمنده و صد اسب سوار داشت. ↫◄مسلمانان در آن جنگ با دادن بیست و دو شهید، 14 نفر از مهاجرین و 8 نفر از انصار بر دشمن كافر با 70 كشته و 70 اسیر پیروز شدند.  ⬅️ جنگ بدر با پیش بینى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال كفّار به تلافى مصادرهٔ اموال مسلمین مهاجر از مكّه بود كه به جنگ و برخورد نظامى انجامید. «فى فئتین التقتا»  سـ❓ــؤال: در این آیه می‌خوانیم كه كفّار، مسلمانان را دو برابر دیدند «یرونهم مثلیهم» در حالى كه در آیه ۴۴ سوره انفال می‌خوانیم: مسلمانان در چشم كفّار كم جلوه كردند «یقلّلكم فى اعینهم» چگونه چنین چیزى ممكن است؟  ☑️ پـاســخ: در آغاز جنگ، مسلمین را كم دیدند تا جرأت هجوم پیدا كنند و از كفّار مكّه كمك نخواهند ولى در هنگام جنگ، آنان را زیادى دیدند و خود را باختند. بنابراین كم دیدن و زیاد دیدن در دو مرحله و دو زمان بود، لذا تناقضى نیست. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
‍ 💢✿✵↶ چـهــار ربّنـــا ↷✵✿💢 ✨بـرگرفتـه از آیات قـرآن ڪریـم✨ 1⃣ ربّنای اول: سورهٔ آل عمران (۸) «‌رَبَّنا لا تُزِغ قُلوبَنا بَعد اِذ هَدَيتَنا وَ هَب لَنا مِن لَدُنك رَحمَـة اِنَّك اَنتَ الوَهّاب» 🌸 بـارالهــا 《دل‌های ما را به باطل میل مده پس از آنكه به حق هدایت فرمودی و به ما از لطف خویش اجر كامل عطا فرما كه همانا تویی بخشندهٔ بی عوض و منت》 2⃣ ربّنای دوم: سورهٔ مومنون (۱۰۹) «‌رَبَّنا ءامِنا فَاغفِرلَنا وَارحَمنا وَ اَنتَ خَير الراحِمين» 🌸 بـارالهــا 《ما به تو ایمان آوردیم، تو از گناهان ما درگذر و در حق ما لطف و مهربانی فرما كه تو بهترین مهربانان هستی》 3⃣ ربّنای سوم: سورهٔ كهف (۱۰) «‌رَبَّنا ءاتِنا مِن لَدُنك رَحمَـة وَ هَيِّی لَنا مِن اَمرِنا رُشداً» 🌸 بـارالهــا 《تو در حق ما به لطف خاص خود رحمتی عطا فرما و بر ما وسيلهٔ رشد و هدايتی كامل مهيا ساز》 4⃣ ربّنای چهارم: سورهٔ بقره (۲۵۰) «‌رَبَّنا اَفرِغ عَلَينا صَبراً وَ ثَبِّت اَقدامَنا وَانصُرنا عَلَی القَومِ الكافِرين» 🌸 بـار پــروردگارا 《به ما صبر و استواری بخش و ما را ثابت‌قدم دار و ما را بر شكست كافران ياری فرما》 °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨زُيِّنَ لِّلنَّاسِ حُبُّ الْشَّهَوَتِ مِنَ الْنِّسَآءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الْذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَمِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَوةِ الْدُّنْيَا وَاللهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمََابِ{۱۴} عشق و علاقه به زنان و فرزندان پسر و اموال زیاد از طلا و نقره و اسبان ممتاز و چهارپایان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواسته‌هاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه یافته است، در حالیكه اینها بهره‌اى گذرا از زندگانى دنیاست و سرانجام نیكو تنها نزد خداوند است(۱۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «قَناطیر» جمع «قِنطار» به معناى مال زیاد است و آمدن كلمهٔ «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكید بیشتر است. نظیر اینكه بگوئیم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار ⬅️ «خَیل» به معناى اسب و اسب سوار، هر دو آمده است و «مُسَوّمة» یعنى نشاندار اسب‌هایى كه به خاطر زیبایى اندام و یا تعلیمى كه می‌دیدند، داراى برجستگی‌هاى خاصّى می‌شدند، به آنها «خَیل مُسوّمة» می‌گفتند.  ⬅️ جلوه كردن دنیا در نظر انسان ◄گاهى از طریق خیالات شخصى ◄و گاهى از سوى شیطان ◄و گاهى از جانب اطرافیان متملّق صورت می‌گیرد. ◽️از طریق اوهام شخصى: «یحسبون انّهم یُحسِنون صُنعاً» و «فرَآه حسَناً» ◽️و از سوى شیطان: «زُیّن لَهُم الشَّیطان اَعمالَهُم» ◽️و از طرف اطرافیان متملّق «زُیّن لِفِرعونَ سُوء عَمَله» ⬅️ مصادیق جلوه‌هاى دنیا كه در آیه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آیه است و می‌تواند در هر زمانى مصادیق جدیدى داشته باشد. طلا و نقره، كنایه از ثروت اندوزى، و اسب كنایه از مركب و وسیلهٔ نقلیه است.  ســ❓ـؤال با اینكه خداوند زینت بودن مال و فرزند را پذیرفته است «المال وَالبنون زینَة الحَیوة الدُّنیا» پس چرا این آیه در مقام انتقاد است؟ ☑️ پـاســـخ زینت بودن چیزى، غیر از دلبستگى به آن است، در این آیه انتقاد از دلبستگى شدید است كه از آن به «حبّ الشهوات» تعبیر می‌كند.  ⬅️ كلمهٔ «بَنین» شامل دختران نیز می‌شود، نظیر اینكه می‌گوئیم: عابرین محترم از پیاده رو حركت كنند كه شامل زنان عابر نیز می‌شود.  💠🔹امام صادق علیه‌السلام با استناد به «حبّ الشهوات من النساء...» فرمودند: مردم در دنیا و آخرت از چیزى بیشتر از زنان لذّت نمی‌برند اهل بهشت نیز بیش از هر چیز به نكاح تمایل دارند تا خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها این روایت دلیل تقدّم «النساء» را بر دیگر موارد بیان می‌كند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom 💠🔹شیخ محمد اسماعیل دولابی: خدا یڪ #تـار و یڪ #تـور و یڪ #تیـر دارد با تـار و تـور و تیـرِ خود آدم‌ها را جذب می‌ڪند. ◽️تـار خدا #قــرآن است ↫◄نغمه‌های قرآن آسمانی است. خیلی‌ها از طریق قرآن جذب می‌شوند. ◽️خیلی‌ها را با تـور جذب خودش می‌کند، ↫◄مثل مراسم اعتکاف ↫◄و مراسم ماه رمضان و شب قدر ◽️تیـر خدا همان بارهای مشڪلات است. ↫◄غالب آدم‌ها را از این طریق جذب خودش می‌ڪند، اولیای خداوند برای مشڪلات لحظه شماری می‌ڪردند.
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۱ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِّنْ ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْاْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَ أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللهِ وَاللهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ{۱۵} بگو: آیا شما را به بهتر از اینها كه محبوب شماست خبر دهم؟ براى كسانى كه تقوا داشته باشند، نزد پروردگارشان باغهایى بهشتى است كه از زیر درختان آن نهرها جارى است. براى همیشه در آنجا بهره‌مند هستند و همسرانى پاك خواهند داشت و رضا و خشنودى خداوند شامل حالشان می‌شود و خداوند به حال بندگان بیناست.(۱۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آخرین جمله از آیه قبل خواندیم كه عاقبتِ نیك نزد خداوند است «واللّه عنده حسن المآب» ⬅️ این آیه سیمایى از بهشت نیكوكاران را ترسیم می‌كند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨الْصَّابِرينَ وَالْصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ{۱۷} پرهیزگاران، همان صابران و راستگویان و فرمان برداران فروتن و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند.(۱۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ افراد با تقوى داراى ویژگیهاى ذیل هستند: ◽️صبر در برابر مشكلات ▪️صبر بر ترك گناهان ◽️و صبر بر انجام واجبات ▪️صداقت در گفتار و رفتار ◽️خضوع و فروتنى در انجام دستورات ▪️بدون غرور و خود برتربینى ◽️انفاق از هر چه خداوند به آنان روزى كرده است.  ▪️مناجاتهاى سحرى و آمرزش خواهى از خداوند. آرى! سحر مناسب‌ترین زمان براى دعاست. ⬅️ در برخى روایات آمده است: اگر كسى یكسال به طور مداوم، در قنوت نماز شب هفتاد مرتبه استغفار كند مشمول این آیه می‌شود. 💠🔹ابى بصیر از امام صادق علیه‌السلام دربارهٔ «المستغفرین بالسحار» پرسید، حضرت فرمودند: رسول خدا ﷺ در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار می‌كرد. 💠🔹مفضل بن عمر می‌گوید به امام صادق علیه‌السلام عرض كردم: نماز شب من فوت می‌شود و من بعد از نماز صبح آن را قضا می‌كنم؟ حضرت فرمودند: اشكالى ندارد ولى آن را براى خانواده ات آشكار نكن، چون آنرا سنّت می‌پندارند و در این صورت عمل به گفتار خداوند «المستغفرین بالاسحار» را ابطال می‌كند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
‌‌➯ @Ahadis14masuom 🗓 امــروز پنجشـنـبـہ ↯   ☀️ ۱۶ خـرداد ۱۳۹۸   🌙 ۰۲ شـوال ١۴۴۰   🎄 ۰۶ ژوئـن ۲۰۱۹      ذڪــــــر روز: ✨لا الـه الا اللـه الملـک الـحـق المبیـن✨ ◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️       ⇝✿°•° #حـدیـث_روز °•°✿⇜ 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ ↫◄ اگر همّت والاى اصلاحِ مردم را در سر دارى از خودت آغاز كن... زيرا پرداختن تو به اصلاح ديگران در حالىكه خود فاسد باشى بزرگترين عيب است. 📗تصنیف غررالحکم و دررالکلم
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨شَهِدَ اللهُ أَنَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَِائكَةُ وَ أُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمٌ{۱۸} خدایى كه همواره به عدل و قسط قیام دارد، گواهى داده كه معبودى جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش نیز به یگانگى او گواهى داده‌اند جز او كه مقتدر حكیم است، معبودى نیست(۱۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ خداوند با ایجاد نظام واحد در هستى، بر یگانگى ذات خود گواهى می‌دهد، یعنى هماهنگى و نظم موجود در آفرینش، همه گواه بر حاكمیّت قدرتى یگانه بر هستى است، چنانكه در دعاى صباح می‌خوانیم: «یا مَن دلّ على ذاته بذاته»  آفتاب آمد دلیل آفتاب، گر دلیلت باید از وى رُخ متاب  💠🔹امام باقر علیه‌السلام فرمودند: مراد از «اولوا العلم» در آیه، انبیاء و اوصیاء هستند. ⬅️ هر كجا تعدّد هست، محدودیّت نیز هست. خانهٔ بى حدّ نمی‌تواند بیش از یكى باشد. اگر گفتیم: فلان چراغ، نور بی‌نهایت دارد، جایى براى چراغ دوّم باقى نمی‌ماند. خدا بى نهایت است، زیرا اگر نهایت داشته باشد به نیستى بر می‌خورد و هیچ بى نهایتى قابل تعدّد نیست، لذا خداوند قابل تعدّد نیست و او یكتاست. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
‌‌➯ @Ahadis14masuom 🗓 امــروز جـمـعـہ ↯   ☀️ ۱۷ خـرداد ۱۳۹۸   🌙 ۰۳ شـوال ١۴۴۰   🎄 ۰۷ ژوئـن ۲۰۱۹      ذڪــــــر روز: ✨اللـهم صـل علـی محمـد و آل محمـد و عجـل فرجهم✨ ◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️       ⇝✿°•° #حـدیـث_روز °•°✿⇜ 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ ↫◄ بدانید آنان که در زمان غیبت حجت خدا در دین خود ثابت مانده و بخاطر طول مدت غیبت منکرش نشوند، روز قیامت با من هم درجه خواهند بود. 📚بحارالانوار جلد۵۱ صفحه۱۰۹ ◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️ 💠🔹امام ڪاظم علیه‌السلام⇩ ↫◄اگر در میان شما به تعداد اهل بدر وجود داشت، قائم ما قیام می‌کرد. 📗مشکاةالانوار، ۳۰۰/۱۲۸
💢↶ ↷💢 ☑️اعتقاد و باور به امام زمان علیه‌السلام و معرفت و محبت ایشان از نظر فردی، خانوادگی و اجتماعی دارای تأثیرات مثبت فراوانی است که شناخت این آثار موجب افزایش دلبستگی و تشویق بیشتر در جهت تقویت مبانی ولائی انسان در محیط خانواده و روابط خانوادگی و تربیت فرزندان خواهد شد. ⤵️ برخی از فوائد مهدی محوری در خانواده عبارت است از: بهره مندی از دعای خیر امام زمان عج ↫◄یکی از درخواست های مهم و سازندهٔ هر شیعه، بهره مندی از دعای خیر امام عصر علیه‌السلام می‌باشد، کسی که حجت زمان است و دعای او به درگاه خداوند متعال مستجاب می‌باشد. ◽️همواره به یاد آن حضرت بودن ◽️دعا کردن برای تعجیل در فرج ایشان ◽️و حرکت در مسیر رضایت آن امام غایب ◽️ما را مشمول دعاهای خیر ایشان می‌کند. ↫◄طلب دعای خیر و بهره‌مندی از دعای حجت خدا در روی زمین، آموزه‌ای است که فرهنگ اهل بیت و لسان ادعیه به ما می‌آموزد. ☑️ در دعای ندبه می‌خوانیم: 🍃وَهَب لَنا رأفَتهُ وَ رَحمَتَه و دُعائَهُ و خَیرَه ما نَنالُ به سَعهً مِن رَحمَتِک «به ما مهر و محبت و دعا و خیر او را عطا فرما تا به وسیلهٔ آن به رحمت خاص تو برسیم» 💠🔹امام زمان علیه‌السلام در نامهٔ خود به شیخ مفید ره می‌فرمایند: 🍃لأنَّنا مِن وراءِ حِفظِهم بالدعاء الَّذی لا یحجب عن مَلِکِ الأرضِ والسَّماء فَلتطمئِنَّ بذلک مِن أولیائِنا القُلوب وَلیَثِقُوا بِالکِفایه منه و ان راعَتهُم الخُطُوب «چرا که ما مؤمنان شایسته کردار را با نیایش و دعایی که از فرمانروای آسمان‌ها و زمین پوشیده نمی‌ماند، حفاظت و نگهداری می‌کنیم. بنابراین، قلب‌های دوستان ما به دعای ما به بارگاه الهی، آرامش و اطمینان یابد و به کفایت آن آسوده خاطر باشند گر چه درگیریهای هراس انگیز، آنان را به دلهره افکند» 📚بحار الانوار جلد۹۹، صفحه۴۰۸ 📗احتجاج طبرسی، جلد۲، صفحه۵۹۶ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom 💠🔹آیت الله فاطـمی نیــا یڪی از راه‌های نجــات انـسان از #گــنـــــــــاه پناه‌ بردن به امام زمان عج است ایشان به انتظار نشــسته‌اند تا ڪسی #دستـش را به سمتـشان دراز ڪند تا او را هــــدایت ڪنند.
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه، از ابـتـدای قـــرآن ۵۲ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨اِنَّ الْدِّينَ عِنْدَاللهِ الْإِسْلَامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَهُمْ الْعِلْمُ بَغْيَاً بَيْنَهُمْ وَ مَنْ يَكْفُرْ بَِایاتِ اللهِ فَإِنَّ اللهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ{۱۹} همانا دین مورد پذیرش نزد خداوند، اسلام و تسلیم بودن در برابر فرمان خداوند است و اهل كتاب اختلافى نكردند، مگر بعد از آنكه علم به حقّانیت اسلام برایشان حاصل شد، این اختلاف از روى حسادت و دشمنى میان آنان بود و هر كس به آیات خداوند كفر ورزد، پس بداند كه همانا خداوند زود حساب است(۱۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ ایمان به یگانگى، عدالت، عزّت و حكمت خداوند كه در آیه قبل بود، زمینهٔ تسلیم شدن انسان است. ⬅️ لازمهٔ تسلیم بودن در برابر خداوند، پذیرش اسلام به عنوان آخرین دین الهى است. ⬅️ تجاوز از مرزهاى حق، سبب بروز اختلاف است. ⬅️ سرچشمهٔ بسیارى از اختلافات مذهبى، حسادتها و ظلمهاست، نه جهل و بی‌خبرى ⬅️ حسد، زمینهٔ كفر است. ⬅️ كتاب و علم، به تنهایى سبب نجات نمی‌گردند. ⬅️ كسانى كه آگاهانه ایجاد اختلاف می‌كنند، به زودى سیلى می‌خورند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
‌‌➯ @Ahadis14masuom 🗓 امــروز شـنـبـہ ↯   ☀️ ۱۸ خـرداد ۱۳۹۸   🌙 ۰۴ شـوال ١۴۴۰   🎄 ۰۸ ژوئـن ۲۰۱۹      ذڪــــــر روز: ✨یــا رَبَّ الـعـالمــین✨ ◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️       ⇝✿°•° #حـدیـث_روز °•°✿⇜ 💠🔹پیامبر اڪرم صلی الله علیه و آله⇩ ↫◄ بر درِ دوم بهشت نوشته شده است: هر چیزی راهی دارد و راه رسيدن به شادمانى در آخرت چهار چیز است⇩ ⓵ دست محبت بر سر یتیمان کشیدن ⓶ مهربانی با بیوه زنان ⓷ کوشیدن در رفع نیازهای مسلمانان ⓸ دل‌جوئی از تهیدستان و مسکینان 📘مستدرڪ الوسائل، ۷/۱۲۴