⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا ۚ
الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَانُوا هُمُ الْخَاسِرِينَ{۹۲}
كسانى كه شعيب را تكذيب كردند چنان هلاک شدند كه گويا در آن خانهها سكونتى نداشتهاند آنان كه شعيب را تكذيب كردند همانها زيانكاران هستند(۹۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «يَغْنَوْا» از «غَنِیُّ» به معناى
اقامت در مكان است و با توجه به معناى
اصلى غنا «بىنيازى» گويا كسى كه محل
اقامت و منزل آماده دارد بىنياز است
خسارت بزرگ از آن مشركان است كه
به جاى ايمان به خداى يكتا شرک مىورزند
به جاى رهبرى معصوم سراغ ديگران مىروند
لذا به جاى زندگى امن خانه خراب مىشوند
به جاى بهشت به دوزخ مىروند
و به جاى رضوان گرفتار خشم الهى مىشوند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ توجه به عاقبت شوم کفار
درس عبرت است «الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً»
⓶ نيرنگهاى اهل باطل نقش بر آب
مىشود «كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا»
کفار در پى اخراج حضرت شعيب بودند
اما خودشان در خانههايشان هلاک شدند
⓷ هنگام فرا رسيدن قهر خدا
زيانكاران واقعى مشخص مىشوند
«هُمُ الْخاسِرِينَ»
در آیه قبل كافران طرفدارى از
حضرت شعيب را خسارت دانستند
اينجا خداوند مىفرمايد: خودشان زيانكارند
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَ قَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّی وَ نَصَحْتُ لَكُمْ ۖ فَكَيْفَ آسَىٰ عَلَىٰ قَوْمٍ كَافِرِينَ{۹۳}
پس شعيب از آنان روى گرداند و گفت: اى قوم من پيامهاى پروردگارم را به شما رساندم و برايتان خيرخواهى كردم پس چگونه بر سرنوشت قوم كافر تأسف بخورم؟(۹۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⓵ قهر الهى بعد از اتمام حجت است
«فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ .. أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّی»
⓶ موعظه، مدارا و توجه به مردم حدّى دارد
گاهى هم بايد از آنان اعراض نمود
«فَتَوَلَّى عَنْهُمْ»
⓷ تبليغ بايد همراه با مهربانى و سوز باشد
«أَبْلَغْتُكُمْ ... نَصَحْتُ»
⓸ نصايح و خيرخواهى را با منافع
شخصى آميخته نكنيم «نَصَحْتُ لَكُمْ»
⓹ وقتى به وظیفه خود عمل كرديم
نگران نباشيم كه چه خواهد شد
«أَبْلَغْتُكُمْ ... فَكَيْفَ آسى»
⓺ تأسف نابجا و عاطفه بىمورد
ممنوع است «فَكَيْفَ آسى»
در موارد ديگرى هم به پيامبر اكرم ﷺ
خطاب شده كه «لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ»
غصه آنان را نخور
⓻ آنجا كه روحیه كفر، لجاجت و عناد
حاكم باشد موعظه پيامبران هم اثر نمىكند
«فَكَيْفَ آسى عَلى قَوْمٍ كافِرِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ مَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِِّ إِلَّا أَخَذْنَا
أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ{۹۴}
و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختىها و بلاها ساختيم تا شايد به زارى و توبه درآيند(۹۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «بأساء» به حوادث
و ضربههاى جسمى مثل بيمارى و مرگ
و «ضراء» به ضربهها و زيانهاى مالى
گفته مىشود
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ تلخىها و ناملايمات، به عنوان یک
سنت الهى براى همه اقوام وجود دارد
«ما أَرْسَلْنا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِّ إِلَّا أَخَذْنا»
⓶ سختىها و مشكلات عامل سازندگى
غفلت زدايى و توجه به خداوند است
«لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»
⓷ ناگوارىها هميشه قهر الهى نيست
گاهى لطفى است كه به شكل بلا
جلوه مىكند «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»
همان گونه كه گداختن آهن در كوره آتش
سبب نرم شدن و شكل پذيرى آن است
حوادث و شدايد نيز انسانها را نرم
و به حالت تضرّع و نيازخواهى وامىدارد
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
《اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله》
همواره در انتظار فرج
و ظهور صاحب الزمان علیهالسلام باشید
و یأس و ناامیدی از رحمت خدا
به خود راه مدهید
📚بحارالانوار، جلد ۱۵، صفحه ١٢٣
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت هفتم ⬅️ امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هنگام
💢↶ آنچه باید شما درباره
امام زمان عج بدانید قسمت هشتم
⬅️ آیا میتوان وقت ظهور را پیش بینی کرد؟
ظهور امام زمان علیهالسلام به اراده الهی
بستگی دارد که در صورت فراهم بودن
شرایط به دستور خداوند تحقق میباید
بنابراین تاریخ آن را فقط خداوند میداند
و هیچکس نمیتواند تاریخ دقیق آن را
پیش بینی کند
در روایات بیان شده که هر کس وقتی را
برای ظهور مشخص کند دروغگوست
«مهزم اسدی» از امام صادق علیهالسلام
پرسید: فدایت شوم! ظهور قائم آل محمد
عج الله تعالی فرجه الشریف و تشکیل
دولت حق که در انتظارش هستید
طول کشید این امر کی تحقق خواهد یافت؟
حضرت علیهالسلام فرمود:
تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ گویند
عجله کنندگان هلاک میشوند
و کسانی که تسلیم هستند نجات مییابند
⬅️ امام زمان عج در این باره فرمودهاند:
ظهور فرج به اراده خداوند متعال بستگی دارد
و کسانی که برای ظهور وقت تعیین میکنند
دروغگو هستند
بنابراین هیچکس نمیتواند زمان ظهور
را پیشبینی کند، البته ما باید همیشه
و در هر لحظه منتظر ظهور باشیم
و از عجله، تعیین وقت و گوش سپردن
به سخن کسانی که وقت مشخص میکنند
بپرهیزیم و همواره تسلیم امر خداوند باشیم
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹آیت الله بهجت ره
ما باید از همه بخواهیم که
متوسل شوند و دعا و تضرع نمایند
تا بلکه فرجی حاصل شود
دعای فرج اگر
موجب فرج عمومی نشود
برای دعا کننده موجب فرج خواهد بود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ثُمَّ بَدَّلْنَا مَكَانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّىٰ عَفَوْا وَ قَالُوا قَدْ مَسَّ آبَاءَنَا الضَّرَّاءُ وَالسَّرَّاءُ فَأَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لَا يَشْعُرُونَ{۹۵}
به جاى ناخوشى، خوشى قرار داديم تا آنكه فزونى يافته و انبوه شدند و گفتند: به پدران ما نيز رنجها و خوشىها رسيده بود و اين حوادث تلخ و شيرين نشانه قهر يا لطف خدا نيست پس آنان را ناگهانى با قهر خود گرفتيم در حالى كه درک نمىكردند(۹۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «عفوا» به معناى كثرت مال و فرزندان
يا ترک کردن و اعراض كردن است
لطف خدا درباره آنان به حدّ وفور رسيد
ولى آنان به هوش نيامدند و عبرت نگرفتند
نظير اين آيه در سوره انعام آيه ۴۴ آمده است
«فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ
كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ
بَغْتَةً»
چون تذکرات ما را فراموش كردند
درهاى نعمتها را به رويشان گشوديم
و پس از كاميابىها ناگهان گرفتار قهر
خويش كرديم
مثل بيمارى كه پزشک از بهبود او
مأيوس شده و مىگويد: هر چه ميل دارد
به او بدهيد كارش تمام است
⬅️ ممكن است براى آيه
معناى ديگرى نيز باشد از جمله
بعد از رفع بلا نسل بعد مىگفتند:
حوادث تلخ مخصوص پدران ما بوده
و ما در امان هستيم
غافل از آنكه سنت خداوند
بر مبتلا ساختن همه نسلهاست
و اين گونه غفلتها زمينه ساز قهر الهى است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ گاهى رفاه بينش و تحليلهاى نادرست
عامل نسيان و طغيان مىشود
«قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ»
⓶ هر نوع خوشى و رفاهى نشانه لطف
نيست گاهى زمینه ساز قهر الهى است
«حَتَّى عَفَوْا ... فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً»
⓷ بيشتر مردود شدگان در آزمايشهای
الهى مرفّهانند نه محرومان
«حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا ...»
⓸ قهر الهى خبر نمىكند و ناگهان مىرسد
«بَغْتَةً»
⓹ غوطهور شدن در دنيا و غفلت از
ياد خدا انسان را به عذابى ناگهانى
و غافلگيرانه دچار مىكند
«فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ{۹۶}
و اگر مردم شهرها و آبادىها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند قطعاً درهاى بركات آسمان و زمين را بر آنان مىگشوديم ولى آنان آيات ما را تكذيب كردند پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را با قهر خود گرفتيم(۹۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «بَرَكاتٍ» جمع «بركت»
به موهبتهاى ثابت و پايدار گفته مىشود
در مقابل چيزهاى گذرا
در معناى «بركت»
كثرت، خير و افزايش وجود دارد
بركات شامل بركتهاى مادى و معنوى مىشود
مثل بركت در عمر، دارائی، علم، كتاب و ...
سـ❓ـؤال:
اگر ايمان و تقوا سبب نزول بركات است
پس چرا كشورهاى كافر وضع بهترى دارند
و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى
روبرو هستند؟
پاسـ☑️ـخ:
اوّلًا آن كشورها از نظر علم و صنعت
جلو هستند ولى از نظر
روحى و روانى آرامش ندارند
از اين نظر آنان نيز مشكلات فراوانى دارند
ثانياً: اغلب كشورهاى اسلامى
تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانين و
رهنمودهاى دين اسلام در آنجا حاكم نمىباشد
به علاوه گاهى رفاه مادى نوعى
قهر الهى است چنانكه قرآن مىفرمايد:
«فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ
أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ»
↲سوره انعام، آیه ۴۴
چون تذکرات الهى را فراموش كردند
درهاى همه چيز را به رويشان گشوديم
تا سرمست شوند
⬅️ در قرآن دو نوع گشايش براى
دو گروه مطرح است:
الف: رفاه و گشايش براى خوبان كه همراه
با بركات است «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ»
ب: رفاه و گشايش براى کفار و نااهلان
كه ديگر همراه با بركت نيست
«فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ»
زيرا چه بسا نعمتها ناپايدار
و سبب غفلت و غرور و طغيان باشد
خداوند اين رفاه و گشايش کفار را وسیله
مهلت و پر شدن پيمانه آنان قرار داده است
بنابراين به هر نعمت ظاهرى نبايد دل خوش
كرد زيرا اگر اين نعمتها براى مؤمنان باشد
مایه بركت است و اگر براى کفار باشد
ناپايدار و وسیله قهر الهى است
⬅️ امام صادق عليه السلام فرمودند:
گاهى بندهاى از خداوند حاجت و تقاضايى
دارد و خداوند دعايش را مستجاب مىكند
و مقرر مىشود كه برآورده شود
اما پس از آن بنده گناهى را انجام مىدهد
كه موجب برآورده نشدن حاجتش مىشود
↲تفسیر اثنی عشری
از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور
حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه است
كه به گفته روايات در آن زمان
بركات از آسمان و زمين سرازير مىشود
↲تفسير نورالثقلين
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ ايمان به تنهايى كافى نيست
بلكه تقوا لازم است «آمَنُوا وَاتَّقَوْا»
⓶ سرمایه گذارى روى فرهنگ
و معنویت جامعه بازده اقتصادى هم دارد
«آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ»
⓷ وعدههاى الهى را جدى بگيريم
با ايمان و تقوا نزول بركات حتمى است
⓸ بستن و گشايش در اختيار خداست
«لَفَتَحْنا» اما بازتابى از عملكرد ماست
⓹ اديان آسمانى خواستار بهبود وضع
اقتصادى مردمند «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ»
⓺ آنچه از بركات دريافت مىكنيم
گوشهاى از بركات الهى است. «بَرَكاتٍ»
کلمه «بركات» بدون الف و لام است
لذا شامل تمام بركتها نمىشود
⓻ زمين و آسمان سرچشمه بركاتاند
«بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ»
⓼ ايمان و تقوا سبب نزول بركات مىشود
ولى هر نعمت و رفاهى معلول ايمان و تقوا
نيست
«آمَنُوا وَاتَّقَوْا ... بَرَكاتٍ»
⓽ عامل محرومیتها و مشكلات
عملكرد خود ماست «بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»
⓾ لجاجت و پافشارى بر گناه
سبب قهر و عذاب الهى است
«فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《كَفى بالرجُلِ غَفلةً أن يُضيعَ
عُمرهُ فيما لا يُنجيه》
در غفلت آدمى همين بس که
عمر خود در راه چيزهايى که
او را نجات نمیدهد هدر کند
📗غررالحکم، حدیث ۷۰۷۵
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❾ ↷💢 《عبـور مؤمنیـن از جهـ🔥ـنم》 مؤمنان هم از دوزخ میگذرند اما این ع
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❿ ↷💢
《کسانی که به بهشت نمیروند》
⬅️ قسمت اول ← در قرآن کریم
در ارتباط با کسانی که وارد بهشت نمیشوند
آیات قرآن کریم چنین میگوید:
قرآن کریم مشرکان، متکبران و تکذیب
کنندگان آیات الهی را در زمره کسانی میداند
که هرگز به بهشت راه نخواهند یافت
❶ «کسانى که آیات ما را تکذیب کردند
و در برابر آن تکبر ورزیدندهرگز
درهاى آسمان به رویشان گشوده نمیشود
و هیچگاه داخل بهشت نخواهند شد
مگر اینکه شتر از سوراخ سوزن بگذرد
اینگونه گنهکاران را جزا مىدهیم
↲سوره اعراف، آیه ۴۰
❷ «به تحقیق آنان که گفتند که خدا
همان مسیح پسر مریم است کافر شدند
مسیح گفت: اى بنیاسرائیل، الله
پروردگار من و پروردگار خود را بپرستید
زیرا هر کس که براى خداوند شریکى
قرار دهد خدا بهشت را بر او حرام میکند
و جایگاه او آتش است و ستمکاران را
یاورى نیست
↲سوره مائده، آیه ۷۲
❸ و آنها که آیات ما را تکذیب کنند
و در برابر آن تکبر ورزند اهل دوزخاند
جاودانه در آن خواهند ماند
↲سوره اعراف، آیه ۳۶
با توجه به مطالب ارائه شده
میتوان گفت این گروهها هرگز وارد بهشت
نمیشوند در صورتی که مؤفق به توبه نشوند
اما در صورتی که توبه کنند
با توبه تمام گناهان بخشوده خواهد شد
حتی شرک
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💢↶ تفاوت دنیا گرایی و آخرت گرایی
💠🔹حجت الاسلام پناهیان
⬅️ فرق دنيا گرایی و آخرت گرایی
در اين است که
دنيا را اول میبینی
بعداً علاقه پيدا میکنی
ولی آخرت را بايد اول علاقه پيدا کنی
و بعداً ببينی
⬅️ حالا چگونه بايد نديدہ
به آخرت علاقه پيدا کنيم؟ ⇣
◽️راہ اصلی آن تفکر است
◽️راہ بعدی از دل بيرون کردن علاقه
به دنیای فانی و بیارزش است
◽️و راہ ديگرش
عمل کردن برای آخرت است